23

'Les Fausses Confidences' - Theater Erasmus (2012) © Joost Van Slambrouck FEEDBACK GEVEN OP DE PLANKEN Van lijdzaamheid naar begeleiding CHARLOTTE VANDIJCK Kritiek geven en ontvangen is soms even zenuwslopend als plankenkoorts. Toch kan reflectieve feedback op de scène een speler helpen groeien. “Via feedback kan iemand onderzoeken welk type acteur hij is.” Iedere acteur wil gezien en gehoord worden om te groeien in zijn vak. Constructieve feedback leidt vaak tot meer spel- en zelfinzicht, maar om die evolutie mogelijk te maken, zijn eerst een veilige sfeer en een vertrouwensband nodig. In dialoog treden REGISSEUR NATHALIE CONAERT: “Empathie en kritisch leren observeren zouden vakken moeten zijn op school.” “Als iemand zich goed voelt, geloof ik dat hij meer bereikt dan wanneer hij niet op zijn gemak is”, zegt Nathalie Conaert, die woorddocent is in het DKO en regisseur bij Kaboekie en collectief Klein-V. Voor haar is het eindproduct net zo belangrijk als het welzijn en plezier van de speler. “Je moet als docent of regisseur wel de leiding blijven nemen, maar constructiviteit en doelgerichtheid gaan perfect samen.” “De sleutel tot constructieve kritiek is een open houding”, stelt docente Charlotte De Metsenaere. Met haar bedrijf Zeggedis combineert ze communicatietechnieken met improvisatietheater. “Constructief zijn betekent eerlijk je mening uiten met respect voor anderen. Durf daarom ook vanuit een vraagstelling te vertrekken. Hoe is iets tot stand gekomen? Hoe voelde de acteur zich bij een scène?” 23 De Metsenaere probeert te vertrekken vanuit het feit dat iedereen sterktes en werkpunten heeſt. “Theater maken is zoals een lijf trainen: je hebt elke spier nodig, alleen zijn sommige spieren nu eenmaal beter ontwikkeld bij de ene dan bij de andere. Benoem de best ontwikkelde spieren van de acteur, en één spier waaraan gewerkt kan worden.” Al zijn die werkpunten bespreekbaar maken niet altijd eenvoudig. “Tijdens mijn opleiding aan de Toneelacademie Maastricht had ik als student het recht om in gesprek te gaan over de feedback die ik ontving”, zegt Conaert. “Zelf merk ik ook dat een dialogische manier van feedbackgeven zeer goed werkt. Ik probeer niet de alwetende te spelen. Zo zijn anderen meer geneigd om kritiek te ontvangen, omdat die houding minder bedreigend overkomt. Er is natuurlijk wel het gevaar dat spelers die niet naar zichzelf willen kijken alles gaan weerleggen. In dat geval stel ik wel mijn grenzen.”

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication