7

© Anneleen van Kuyck De Tien van Paulien 1 Heb vertrouwen in elkaar, ouderen in jongeren en vice versa. Geloof in het engagement en de beste bedoelingen van de ander. 2 Spreek met elkaar. Oudere bestuursleden zeggen al eens: “De jongeren willen niet.” Als ik bij hen pols of ze het hen al hebben gevraagd , blijkt dat ze dat vaak niet hebben gedaan. Je vindt pas nieuwe mensen als je actief op zoek gaat. Spreek hen persoonlijk aan, kijk naar wat ze concreet voor je organisatie kunnen doen. 3 Heb aandacht voor de communicatiekanalen die je gebruikt. Mail, chat of toch de telefoon? Een ouder bestuur zal anders communiceren dan een jong bestuur. 4 Geef je ervaring door, met vertrouwen in de nieuwe generatie. Sommige gezelschappen voorzien een overgangsjaar, waarin nieuwe bestuurders kunnen meelopen. Anderen installeren een adviesraad waarin oudere bestuursleden zetelen. 5 Voorzie doorstromingsmogelijkheden. Het kan handig zijn om bijvoorbeeld een leesclub of adviesraad op te richten, waarbij nieuwe leden teksten lezen of mee beslissen over de rolverdeling. Zo wordt de stap naar het bestuur kleiner. 6 Blok niet meteen nieuwe ideeën af. Soms komen die met veel tegelijk, maar zelden zijn ze oninteressant. Natuurlijk moet je niet in één jaar je vereniging veranderen. Zoek compromissen en pas een deel van die nieuwe ideeën toe. 7 Vraag van bij aanvang een engagement van je leden: achter de bar staan, attributen zoeken… Zo beseffen ze snel dat je vereniging meer inhoudt dan op de scène staan. Ze kennen het engagement dat verwacht wordt van een bestuurder en leren wat er bij de functie komt kijken. 8 Geef elkaar feedback. Ik interviewde een vereniging waar elk bestuurslid door alle andere wordt geëvalueerd. Daarbij wordt gefocust op positieve en negatieve werkpunten. Zo leer je veel van elkaar. 9 Voorzie in je bestuur een mix van jong en oud. 10 Geef jonge mensen verantwoordelijkheid. De Facebookpagina beheren is niet per se een bestuurstaak. Bespreek wat mensen willen doen. Ze moeten fier kunnen zijn op hun taken. 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication