12

In De Brugrail van oktober 2001 wordt aangekondigd dat F.J.M. Marquenie bereid is gevonden het redacteurschap van de heer Ongering over te nemen. Zoals dat in het bestuur wordt gecommuniceerd: “de heer Marquenie is een zeer serieuze persoon met elektronische eigenschappen”. In september 2002 kondigt het Museum aan voornemens te zijn de komende tijd voor de Vrienden enige activiteiten te organiseren. Gedacht wordt aan rondleidingen door het depot inclusief een lunch. Normaal is het depot een gesloten ruimte waar zich veelal boeiende curiosa bevinden. Gedacht wordt aan een start vanaf 1 januari: verzamelen om 10.30 u, daarna inleiding, rondleiding en lunch in de Blauwe Roemeen. Einde rond 13.00 u. Maximaal 15 personen kunnen zich aanmelden. De redactie van De Brugrail denkt dat omdat in de loop van 2003 ons museum voor een periode van ongeveer twee jaar dicht zal zijn er ook voor De Brugrail weinig te vertellen zal zijn. De redactie stelt daarom voor dat in deze ‘komkommertijd’ de leden de kans krijgen iets te publiceren. Er zijn vast wel leden met een ruime kennis van de historie van het spoor- en tramwegwezen in binnen- en buitenland. Op die leden doet de redactie een vriendelijk (doch dringend) beroep hun kennis aan het papier toe te vertrouwen. In april 2003 doet de redactie verslag van de georganiseerde activiteiten. De eerste lezing (door Bert Steinkamp) was boeiend, vele facetten van de relatie overheid-spoor werden belicht. En die relatie was niet altijd ‘koek en ei’. Spreker en de organisatie namens het museum hadden meer belangstellenden verwacht dan de nog geen twintig leden die de weg naar het museum wisten te vinden. Voor april staat een lezing door Arno Ooms op het programma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoorweg Philatelisten met als onderwerp (hoe kan het anders) ’De Nederlandse Spoorwegzegels’. Ons Spoorwegmuseum heeft een van de grootste collecties postzegels op het gebied van Spoorwegen binnen Europa. Overdracht van de voorzittershamer aan Henk Koning In september 2003 is er dan de aankondiging van de sluiting per 7 september voor de lang verwachte grootschalige verbouwing. De deuren gaan voor zeker anderhalf jaar dicht. Het museum gaat zich voorbereiden een nieuw attractie te worden op de dagrecreatiemarkt. De sterke kanten van het museum worden dan gecombineerd met de beste eigenschappen van een attractiepark. Treinen in een decor, publiek in wagentjes langs, over en onder de treinen en acteurs die de bezoekers vermaken met verhalen over verre reizen met o.m. de Oriënt Expres. Het Maliebaanstation wordt gerestaureerd en de attracties worden ondergebracht in een nieuw gebouw van ruim 10.000 m2. Het streven is het museum weer te openen in het voorjaar van 2005. 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication