44

De kolenwagen is weer terug Weer terug, want de wagen kwam al in februari 1990 van de NS werkplaats Amersfoort naar het Spoorwegmuseum. De 65248 is de laatste overgebleven wagen van een serie van 5190 tussen 1938 en 1953 bij Werkspoor in Utrecht gebouwde open goederenwagens, de 65248 van het museum dateert uit 1949 Dit wagentype is van staal en volgde de houten goederenwagen (met een draagvermogen dat varieerde van 20 tot 21,5 ton) op. De stalen wagens kwamen in dienst als 20 ton wagens. Vanaf 1953 werden deze wagens, na enkele aanpassingen, geschikt verklaard voor 28 ton. Aan beide zijden zijn vier deuren in plaats van de gebruikelijke twee. De type aanduiding is GTUW: een open wagen en ‘tipbaar’ (kantelbaar). Vermeldenswaard is dat voordien alle open wagens gewoon de aanduiding ‘G’ hadden, NS gebruikte geen afkortingen maar letteraanduidingen. Die waren weliswaar soms logisch, maar heel vaak ook minder logisch te verklaren. De aanduiding W verwijst naar het remsysteem: Westinghouse. De wagen is 9 meter lang en weegt 10.500 kg. Een aantal maanden geleden kwam tijdens het rangeren in het museum aan het licht dat de 44 Beide foto’s Spoorwegmuseum bodem van de wagen volledig versleten was. De kolen vielen door de gaten in de vloer in de ballast. Dringend herstel was dus nodig en nog voor de kerst van vorig jaar werd de wagen overgebracht naar de firma Dubbeldam waar het herstel werd uitgevoerd. Eerst werd de volledige vloer gedemonteerd en de wagen schoon gemaakt. In een straalcabine werden de oude verflagen en het roest verwijderd. Op basis van fotomateriaal werd de wagen hersteld en opnieuw in de verf gezet. En als verrassing stond op 9 april de wagen weer ‘voor de deur’. Het lossen vond, met veel bekijks, plaats op het spoor bij de overweg Zonstraat. n

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication