De Trans Europ Express Verslag van Rick Meijer Netjes aangepast aan de op dat moment actuele richtlijnen, dus met stoelen op ruime afstand, een flesje water bij de rechter stoelpoot maar helaas zonder een gezellige koffiepauze, mochten de dertig aanwezige Vrienden in de Bedrijfsschool op 20 oktober genieten van een leerzame en interessante lezing. De lezing van Arjan den Boer (schrijver/publicist en rondleider Spoorwegmuseum) ging over het ontstaan van de TEE-organisatie, het ontwerp en de realisering van speciaal rollend materieel en de daarbij horende acties met affiches of posters. Met als drijvende kracht Dhr. F.Q. den Hollander (President-Directeur NS) kwam in 1953 al het idee om de grote steden van Europa via het spoor beter te verbinden. Voor zakelijke reizen in luxe dag treinen en als concurrentie met het vliegverkeer. Er was al meer sprake van Europese samenwerking zo kort na de Tweede Wereldoorlog (bijvoorbeeld de EEG) en een logisch gevolg was om ook het reizen tussen de grote Europese steden eenvoudiger te maken. Zonder locomotief wisselingen, dus met doorgaande grensoverschrijdende treinen die alleen stopten in de grote steden. Op de EXPO van 1958 in Brussel was er een paviljoen waar getoond werd hoe dit gerealiseerd werd. De Europese gedachte werd in het begin ondersteund met een poster met daarop een grote driemaster “Europa” met als zeilen de vlaggen van verschillende landen. In 1958 werd dat motief gewijzigd: nu was het een trein met op de daken van de rijtuigen de vlaggen van de verschillende landen. Zo kwam er een samenwerking tot stand tussen Nederland en Zwitserland met als uitgangspunt 16 De bescheiden zaalopstelling op 20 oktober Arjan den Boer (foto Richard Weurding) een rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Basel, uit te voeren met dieselelektrisch materieel. De spoorbreedte was dan wel hetzelfde op dit traject, maar doorgaande elektrificatie was nog niet voorhanden, nog afgezien van de verschillende bovenleidingspanningen en systemen. De motorwagens werden gebouwd door Werkspoor, de rijtuigen door de Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG). Nog voor het zover was waren er plannen voor een verbinding tussen Nederland en Frankrijk. Het ontwerp van het materieel was geïnspireerd door de locserie 1200: een afgeplatte neus. Frankrijk was van mening dat zo’n trein twee motorwagens moest hebben en het uiteindelijke ontwerp ging meer lijken op de in Nederland in ontwerp zijnde hondekop. De rijtuigen hadden een 2+1 zitopstel
17 Online Touch Home