6

Sprinter nu IN het museum De 2133 op spoor 1 van het Spoorwegmuseum (2 november 2020; foto NSM) In de vorige Vriendendienst werd uitgebreid geschreven over de op dat moment aanstaande komst van de 2133. De datum van de overbrenging moest nog worden gepland. Het leek erop dat het treinstel na het vertrek van de Dijksgracht op een veilige locatie terecht was gekomen, de Amsterdamse Watergraafsmeer. Dat was natuurlijk ook zo en in afwachting van de overbrenging naar het Spoorwegmuseum werd de 2133 goed verzorgd. Zoveel als mogelijk werden onderdelen vervangen en om straks een glimmende sprinter aan de maliebaan te kunnen laten zien werd het treinstel ook door de wasmachine gehaald. Onverwacht, voor alle partijen, kwam de mededeling dat de 2133 in verband met capaciteitsproblemen toch moest vertrekken van de Meer. De 2133 voor de loods op de Watergraafsmeer... En dat vertrek moest op heel korte termijn worden geregeld. Op 28 augustus kwam de 203-2 van Volker de 2133 ophalen en bracht het treinstel naar het Utrechtse Maliebaanstation. Daar werd de jongste aanwinst van het museum op spoor 1 op gesteld, buiten de stationskap. Niet uitgesloten is dat het publiek nog niet helemaal begrijpt dat dit treinstel in het museum thuis hoort: het materieeltype is nog volop in gebruik bij NS. Het is de bedoeling dat het treinstel wordt overgebracht naar Blerick en t.z.t. haar opwachting zal maken in het museum. De echte ‘museumwaarde’ zal namelijk pas duidelijk worden als het Stads Gewestelijk Materieel (SGM) bij NS is verdwenen. Het materieeltype dat inmiddels zo’n 45 jaar gezichtsbepalend is op veel baanvakken in Nederland. n ...op weg naar de wasmachine voor een uitgebreide wasbeurt 6 foto´s Watergraafsmeer: Kees Mooy

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication