19

om tijdens de Corona-sluiting, waarin overigens de treindienst beperkt is voortgezet om de baan schoon te houden, het rollend materieel een meer dan uitgebreide onderhoudsbeurt te geven. Daarbij wordt een van haar 1200’en, de 1202, in de originele kleurstelling uit de vijftiger jaren terug gebracht. Voor de verschillende kleurnummers van de benodigde verfsoorten wordt een beroep gedaan op de chef van het museumdepot in Blerick die natuurlijk alle ervaring heeft met onze eigen 1202. Deze reageert met veel enthousiasme en zorgt per kerende post voor de juiste coderingen en kleurnummers. In Madurodam is de technische staf dan al bezig met het compleet demonteren van de 1202. De lockast wordt geheel kaal gemaakt, geschuurd en in de menie gezet, waarna de lakbeurt met Berlijnsblauw, bufferrood en zandgeel voor de bies kan beginnen. Als kers op de taart worden, met behulp van 3D-computertechniek, twee koperen nummerplaten in schaal 1:25 gemaakt en op de zijwand van de locomotief aangebracht. Medio maart heeft de 1202, tot volle tevredenheid van de directie van de Madurodamse Spoorwegen, zijn eerste proefrit gereden na deze uitgebreide revisie- en restauratiebeurt. Ook in Madurodam kan men niet wachten tot de poorten weer open kunnen opdat de museumlocomotief vol trots aan het grote publiek kan worden getoond. n Ook na de schilderbeurt blijft de 1202 actief in het containervervoer in Madurodam. In prachtig Berlijns Blauw en volledig gedetailleerd is de loc nu de trots van de Madurodamse Spoorwegen. Op de achtergrond staat de DC3, The Flying Dutchman, de nieuwste attractie van Madurodam; 26 maart 2021 Een staatsieportret van de 1202. Let op de fraaie koperen nummerplaten; 26 maart 2021

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication