20

Het Spoorweg Museum ondergaat een metamorfose Terug in de tijd! Harry Peters Medio 2002, volgend jaar twintig jaar geleden, maakt de directie van het NSM wereldkundig dat ons museum na de grote vakantie van 2003 voor minstens achttien maanden dicht gaat om een grote verbouwing te ondergaan. Deze verbouwing wordt mogelijk gemaakt door een fikse eenmalige bijdrage van N.V. Nederlandse Spoorwegen. Op zaterdag 7 september 2003 is het museum daarom voor het laatst open en gratis toegankelijk voor het publiek. We gaan terug naar die zaterdag. Het seinhuis staat ongebruikt. Waar dienen de spoorbomen voor? Op 21 maart 2004 is het buitenterrein nog geheel spoorloos. Bijna al het materieel wordt die dag uit het museum weggehaald en overgebracht naar de lijnwerkplaats Amsterdam Zaanstraat, de voormalige wagenwerkplaats Amersfoort en het museumdepot in de voormalige wagenwerkplaats Blerick. Op deze zaterdag zien ruim vierduizend bezoekers dat dus het ene na het andere collectiestuk uit het museum wordt weggereden. Alleen de sporen 1, 410 en 411, dat zijn de sporen direct langs en naast het Maliebaanstation, blijven nog als stalling in gebruik. Hier vinden eloc 1010, locomotor 285, het Blokkendoostreinstel en Mat’46-treinstel 273 een plaatsje. De Blokkendozen en de 273 kunnen het 20 museum dan nog aan de zuidoostzijde verlaten en blijven daarmee bereikbaar en inzetbaar voor extra ritten. Het Maliebaanstation wordt in oude luister hersteld en krijgt in de linkervleugel een eerste- en tweedeklas wachtkamer met stationsrestauratie, in de rechtervleugel een deel van de koninklijke wachtkamer van station Den Haag Staatsspoor. De onderdelen daarvan zijn bij de sloop van het Haagse station in 1973 gedemonteerd en opgeslagen. Aan de ander zijde van de Oosterspoorweg verschijnt een immense hal met een oppervlakte

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication