21

Wanneer wij ons 180° omdraaien zien wij ook een wildernis. Goederenloods Nijverdal staat er verloren bij en locomotief SS 1622 staat midden in een zandvlakte. De 6317 is iets opgevijzeld zodat de glijbanen er onderdoor aangebracht kunnen worden. Heel langzaam zal de zware machine naar haar nieuwe locatie geschoven worden. Op de achtergrond kijkt de ‘Bergkoningin’ toe. van 10.500 m² waarin verschillende spoorwegtijdperken zullen worden verbeeld. In de grootste hal, Wereld 4, zullen in de toekomst wisselende exposities gehouden gaan worden. Ook het buiten terrein gaat geheel op de schop, zodat er veel meer materieel aan het publiek kan worden getoond. Tijdens deze verbouwing organiseert het museum een aantal persmomenten, onder andere bij het draaien van de eerste paal op 23 januari 2004 en het op hun plaatsen brengen van verschillende rijtuigen en locomotieven op 20 maart 2004 waarna de grote hal in feite om deze objecten heen zal worden gebouwd. Het gaat dan om de locomotieven NS 6317 en NRS 107 en de rijtuigen NCS B 119 en CIWL 2287. Locomotief SS 1622 was half januari al op zijn definitieve plaats gezet om als achtergrond te dienen bij het draaien van de eerste paal. Deze activiteit wordt uitgevoerd door de burgemeester van NRS-locomotief 107 wordt met een grote kraan op een stalen frame geplaatst. Niemand heeft nog een idee welke functie de ranke locomotief straks in het vernieuwde museum gaat vervullen. VRIENDENDIENST - MEI 2021 NR 27 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication