5

DE3 27 tussen pallets met reserve onderdelen (foto Harry Peters) Reserve onderdelen op stellingen....... (foto’s Spoorwegmuseum) ‘Werelden’, ‘Loods Nijverdal’ en op diverse plaatsen zoals de wachtruimte bij de Stalen Monsters en in het Techlab. Het materieel dat (nog) niet in Utrecht staat opgesteld bevindt zich in het depot Blerick. Dat geldt ook voor de vele kleine objecten en diverse reserveonderdelen van het nog rijdend materieel. Verder is het in het museum in Utrecht werken aan het materieel minder eenvoudig vanwege de aanwezigheid van het publiek, maar zeker de daarbij horende veiligheidsmaatregelen. Daarom is er behalve opslag ook een andere activiteit in het depot: het onderhoud en reparatie van het museum materieel Het depot in Blerick De ‘Wagenmakerij’ in Blerick werd geopend op 1 maart 1889, bedoeld voor reparaties en revisies aan goederenwagens. In 1920 werd de werkplaats uitgebreid. In 1951 werd een deel van de activiteiten overgeplaatst naar de Wagenwerkplaats Amersfoort. De werkplaats werd gesloten op 1 maart 1969, een rechtstreeks gevolg van het verminderen van het goederenvervoer, met name het kolenvervoer. Het onderhoudswerk vond nu in zijn geheel plaats in Amersfoort. Later werd het werkplaatscomplex gebruikt voor het stallen van afgevoerde (diesel)locomotieven. Toekomstig museum materieel vond hier onderdak en ook de Stibans stalde hier vanaf 2002 materieel. In 2003 werd het complex aangewezen als rijksmonument. De werkplaats werd in 2007 verkocht aan BOEi (Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van industrieel erfgoed). Het werd mogelijk het gebouw te restaureren dankzij een bijdrage van o.a. de BankGiroLoterij. VRIENDENDIENST - MEI 2021 NR 27 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication