8

Op deze foto uit 1981 van Hans Altena is Stibans-vrijwilliger Rein Bakker bezig het plafondframe te demonteren. We zijn inmiddels vele jaren verder, maar gelukkig ook wel heel veel opgeschoten! Zie hierna. Voor de verdere restauratie van de 252 wordt een plan van aanpak gemaakt met als doel om in 2023 klaar te zijn. Er resteren dus nog ruim twee jaren waarin aan het stel gewerkt kan worden om straks diverse mijlpalen te kunnen vieren. In 2023 wordt het treinstel 85 (!) jaar oud en is het net zo lang geleden dat de elektrificatie van het middennet in dienst kwam, destijds een enorme verandering in de exploitatie van NS. Bovendien is het dan alweer 55 jaar geleden dat de 252 buiten dienst ging. Het grote voorbeeld bij de restauratie van de 252 is de restauratie van de RD 7659. Dit rijtuig speelde een hoofdrol in de tentoonstelling “Tosti’s, Truffels Treinen’ Voorafgaand aan deze tentoonstelling werd dit rijtuig in minder dan een jaar compleet gerestaureerd. En op basis van die ervaring werd besloten die werkwijze ook toe te gaan passen op de restauratie van de 252. De enthousiaste groep vrijwilligers is na de afronding van de 7659 ook nu weer beschikbaar. Dat geldt ook voor dezelfde projectleider Maykel Kastelijn. Straks wordt er niet alleen in een weekend, maar ook gewoon op werkdagen aan de 252 gewerkt. 8 Binnen de kortste keren was het frame gemonteerd en kon de puzzel met het vulhout beginnen. Inzet: het frame zoals dat beschikbaar kwam uit het ‘verboden asbest gebied’. Rechts een dag later; ingebouwd en wel. (foto’s Stibans)

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication