9

De 252 in de afgelopen tien jaar Op 10 februari was het tien jaar geleden dat de 252 terugkeerde in Nederland na de uitgebreide cascorevisie in Delitzsch. In de daarop volgende jaren is er veel gebeurd. Een overzicht: 2012 kabelbomen laten maken, revisie van ventilatoren, motorgeneratoren en compressoren; 2013 treinstel overgebracht van het museum naar Blerick, begin aanleg bekabeling, montage grote componenten onder het treinstel, eerste deel van de vloer gelegd, doorgaande remleiding gemonteerd ten behoeve van vervoer van het treinstel; 2014 vloer afgemaakt, zodat eindelijk weer veilig door de hele trein gelopen kan worden, luchtkanalen aangelegd, rijweerstanden schoongemaakt en gemonteerd en extern zijn de 2e klasse zittingen bekleed; 2015 plafondframes ingebouwd, luchtkanalen/verwarmingskokers verder afgemaakt, koven om verwarmingskokers gebouwd, tussen(schuif)deuren opgeknapt en geplaatst, rijcontrollers opgeknapt, aanvang met cabine-inrichting, begin van het leggen van de linoleum vloerbedekking, zijwanden geïsoleerd; 2016 wegens asbest in de loods worden werkzaamheden gestopt. Wel andere rijcontroller afgemaakt en vervolgwerkzaamheden voorbereid; 2017 nog steeds asbest, wel weer beperkte toegang tot de hal waar de 252 staat maar nog niet tot de onderdelen. Cabine-inrichting verder afgemaakt, meters en rijcontrollers inbouw klaargemaakt, verwarmginskoffers ontwerptekening gemaakt en benodigde onderdelen laten produceren 2018 verdere toegang tot onderdelen en daarom weer meer voortgang. Wandpanelen voor de 2e klasse besteld, alle ramen verwijderd om houten raamlijsten te kunnen monteren en tevens alle draai ramen soepel gangbaar gemaakt, plafondbeplating in 2e klasse gemonteerd en de eerste bankzittingen in de 2e klasse gemonteerd. Eerste coupes klaar! Aan de buitenzijde alle emaillen bordjes geplaatst. Verwarmingskoffers opgebouwd uit de geleverde onderdelen; 2019 asbestprobleem is nog niet opgelost en nog steeds is er niet de gewenste toegang tot benodigde onderdelen. De vrijwilligers hebben gewerkt aan de RD 7659. Alle schortplaten schoongemaakt, gerepareerd, geconserveerd en weer goed gemonteerd. Verwarmingskoffers staan klaar voor montage. Verder met de werkzaamheden inzake de ramen, nu in de 3e klasse. Voorbereidende werkzaamheden voor de interieurbekleding: kleuranalyse van het alle onderdelen in het interieur. Bagagerekken in de 2e klasse gemonteerd; 2020 Eind van het asbestprobleem is weliswaar in zicht, maar in dit jaar is er nog niet de gewenste toegang tot benodigde onderdelen. VRIENDENDIENST - MEI 2021 NR 27 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication