13

» 85 jaar geleden: het eerste treinstel mat’36 komt op de baan Nieuwe treinstellen 212 en 211 op het terrein van Werkspoor Utrecht; mei 1937(foto Werkspoor; archief Stichting NVBS Railverzamelingen) (foto Werkspoor; archief Stichting NVBS Railverzamelingen) Volgend jaar komen we natuurlijk uitgebreid terug op het historische moment van een voor NS nog niet eerder voorgekomen wijziging in dfe dienstregeling bij de indienststelling van het geëlektrifi ceerde middennet. En natuurlijk de komst van het stroomlijnmaterieel mat’36. Het is dit jaar 85 jaar geleden dat de eerste treinstellen al op de baan komen. Op maandag 22 februari 1937 wordt het eerste (derde klas) rijtuig van de serie driewagenstellen die bij Beijnes en Allan in aanbouw zijn afgeleverd. Ir. Hupkes heeft daarom de pers uitgenodigd om in de fabriek in Haarlem te komen kijken. De ‘algemene inrichting’ van het toekomstige materieel komt overeen met het al in dienst zijnde elektrische materieel, de Hoek van Hollanders. Deze serie van acht treinstellen kan worden gezien als proto serie van de bestelde 53 tweewagenstellen (te bouwen door Werkspoor) en 37 driewagenstellen (koprijtuigen bij Beijnes, tussenrijtuig bij Allan). In totaal gaat het bij het materieeltype mat’36 dus om 217 rijtuigen, de tot dan grootste bestelling van nieuw materieel. Het eerste tweewagenstel, de 211, verschijnt eind mei 1937, het eerste driewagenstel, de 601, een maand later. VRIENDENDIENST - NOVEMBER 2019 N° 24 Van deze grote serie stroomlijnmaterieel is tweewagenstel 252 als enige bewaard. In Blerick wordt momenteel hard gewerkt aan de restauratie van dit treinstel. U leest daarover meer in deze Vriendendienst. Het bestuur van de Vrienden heeft besloten dit project fi nancieel te steunen en ook daarover leest u meer elders in dit nummer. Tijdens de afl evering van het mat’36 bestelt NS in september 1937 ook zes gestroomlijnde postrijtuigen. Van de serie 8501-8506 worden de eerste drie gebouwd door Werkspoor Amsterdam, de laatste drie door Beijnes in Haarlem. Van dit voor de geschiedenis van het stroomlijnmaterieel belangrijke materieeltype wordt rijtuig 8502 in ons Spoorwegmuseum bewaard. Volgend jaar april is het 85 jaar geleden dat een begin werd gemaakt met het rijden van reizigerstreinen met het nieuwe elektrische materieel. In de uitgave van de Vriendendienst van mei volgend jaar wordt nader ingegaan op deze belangrijke ontwikkeling en de ter gelegenheid van hiervan ingerichte tentoonstelling. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication