18

» Afscheid van het ‘Blauwkapelse kruis’ De gelijkvloerse kruising in Blauwkapel is wat betreft de constructie van de bovenleiding een unicaat. De bovenleiding is beweegbaar waarbij wisselstellers de bovenleiding in de richting Hilversum – Utrecht Maliebaan op en neer kunnen bewegen. Als er een rijrichting wordt ingesteld gaan de wisselstellers om en door het stangenstelsel zakt de beschermschoen in de rijdraad over de doorgaande rijdraad (Utrecht – Amersfoort) en kan de trein (de pantograaf) kruisen. Vanwege het intensieve onderhoud is besloten om het kruispunt te saneren, inclusief de beweegbare bovenleiding boven dit kruis en dit te vervangen door doorgaand spoor. ProRail wilde samen met het Spoorwegmuseum en NS zichtbaarheid geven aan de sanering van dit kruis. Omdat het een uniek stuk infra betreft, ontstond het idee om een aantal laatste symbolische ritten te laten plaatvinden die het kruis passeren. Vanuit het Spoorwegmuseum reden op 14 mei de Kameel en de tweewagenstellen 386 en 273 via Soest, Baarn en Hilversum weer terug naar het museum. De werkzaamheden in Blauwkapel vinden plaats in het Hemelvaartsweekend. De buitendienststelling is van 26 mei 01.00 u t/m 30 mei 05.00 u en dan wordt er 24 uur per dag gewerkt. (foto’s Martijn Bijvoet) 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication