3

Parel-VO Regionaal Mobiliteitscentrum Twente/Achterhoek o n p Zo hebben de schoolbesturen het aangepakt Na een eerste verkenning hebben de initiatiefnemers (het Assink lyceum, het Staring College en de Waerdenborch) een brede netwerkbijeenkomst georganiseerd voor alle zelfstandige schoolbesturen in Twente en Achterhoek. Uiteindelijk besloten zes scholen de samenwerking vorm te geven. Vervolgens hebben ze ruim de tijd genomen om de belangen en wensen te inventariseren, te werken aan een goede onderlinge relatie en om een goede samenwerkingsstructuur in te richten. Omdat het project cofinanciering ontvangt vanuit de ‘Stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs’, werden ze hierbij ondersteund en begeleid door Voion. Enkele highlights in de aanpak: • Bestuurlijk overleg (visie, beleid) en operationeel overleg (inhoud, aanpak) vinden gescheiden plaats. • Een externe kwartiermaker/projectleider bewaakt het proces en zorgt ervoor dat het project op alle scholen onder de aandacht blijft en eigenaarschap krijgt. • Een interne projectleider zorgt voor inhoudelijke afstemming. • Er is een principiële keuze gemaakt voor vrijwillige mobiliteit: werknemers mogen er zelf voor kiezen om te reageren op een vacature. Daarbij is het soms zelfs mogelijk om dit te doen met terugkeergarantie of op basis van detachering. Dit zorgt voor draagkracht binnen de scholen, zowel op bestuurlijk niveau als bij de werknemers zelf. • Voor de vacaturebank wordt gebruikgemaakt van een bestaand concept. Dit is te danken aan werkgeversvereniging Zorg en Welzijn, die ook een gezamenlijke vacaturebank in dezelfde regio heeft. Ook hier is het motto ‘Samen staan we sterk!’. • Er is veel tijd gestoken in het aanvragen van een nieuwe subsidie, nu bij OCW, om de continuïteit van het proces ook in het tweede loopjaar te kunnen garanderen. Bovendien zorgen de subsidies ervoor dat de betrokken scholen zelf ook eerder bereid zijn om te investeren. • In de opzet van het project is er rekening mee gehouden dat andere scholen in een later stadium nog kunnen aanhaken. Het project ontvangt cofinanciering vanuit de Stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs van Voion. Ook is een aanvraag ingediend voor de subsidie regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs van het ministerie van OCW. April 2019 T D l a s e i n e p v k r O n p e A b k r i a r j e g t s t P a k h a a l

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication