19

in de steigers Waterbodemsanering haven Goes • Aannemer: Combinatie Kloosterman-Smits • Totale projectkosten: € 1,7 miljoen • Duur werk is ca. 4 maanden, voor vaarseizoen gereed • Te baggeren: 12.000 m3 • Lengte damwand jachthaven de Werf: 185 meter • Lengte damwand in havenkanaal: 105 meter op 2 locaties “Maakt me niet uit hoe, maar eind deze week moet het baggeren klaar zijn.” Ik sta op de kade van de stadshaven in Goes met Dick Varkevisser, toezichthouder. “Dit weekend moeten alle boten die hier lagen weer terug op hun plek zijn. Anders hebben we een serieus probleem.” door Rudy Visser Planning is als een treintje Goes “Niet voor niks het stilste baggerschuitje” “Samen met de gemeente Goes werken we hier middenin de stad met rondom huizen. Dus dat vraagt wel bijzondere maatregelen. Het baggerbootje dat je hier ziet, is een van de geluidsarmste schuiten van Nederland. Een bedrijf van vader en zoon uit Friesland. Met drie poten (zogenaamde spudpalen) loopt het bootje als het ware door de haven. Het vervuilde slib wordt met een drijvende leiding afgevoerd. Om vervuiling niet in het achterliggende havengedeelte te laten stromen, is er onder de brug een luchtbellenscherm gemaakt. Dit gebeurt met perslucht. Niet met, zoals gewoonlijk, een aggregaat. Nee, zo’n ding draait 24/7 en zou teveel overlast geven aan de omwonenden. Daarom heeft de aannemer ingenieus een elektromotor gemaakt. Vrijwel geluidloos dus.” Het vervuilde slib komt via een lange leiding uiteindelijk in een binnenvaartschip. Maar niet zomaar een schip. Het is een van de duurzaamste schepen van Nederland en heeft een zogenaamd Goldlabel. Geluidsarmste baggerschip, duurzaamste binnenvaartschip. Daar stopt het niet bij. Dick: “Wat hier door de leiding komt is water en vies slib. Uiteindelijk willen we alleen het vieze slib naar de stortlocatie (de Slufter) in Rotterdam afvoeren. Om het slib sneller te laten bezinken, voegen we halverwege een bindmiddel (fl occulant) toe. Dat zorgt ervoor dat het slib in een paar seconden bezinkt en zodoende het schone water weer terug het kanaal in kan. Dus ja, eigenlijk is dit best een bijzonder baggerwerk. Maar eerst dit weekend de boten weer terug.” Het project krijgt subsidie via provincie Zeeland. Scheldestromen | lente 2020 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication