0

X MAGAZINE ‘Innoveren en stappen vooruit maken’ IT in de logistiek Met reispartner naar GDPR proof Compliance as a service Alles over digitale transformatie Outsource IT 2019 NO.6 2019

VITALITEIT Xcellent gaat weer voor goud! Lees het hele artikel op pagina 14 >> 2. X Magazine v oorjaar 2019

INHOUD X Magazine biedt inspiratie en inzichten 4 Xcellent gaat weer voor goud! Twee jaar nadat we de titel 'Het Vitaalste Bedrijf van Utrecht' wonnen en brons pakten bij de landelijke verkiezing, gaan we in 2019 een gooi doen naar de hoofdprijs: 'Het Vitaalste Bedrijf van Nederland'. Dat klinkt ambitieus en dat is het ook. Maar we hebben dan ook niet stilgezeten. Terwijl de verkiezing vorig jaar zonder Xcellent als deelnemer plaatsvond - we maakten bewust even pas op de plaats - hebben wij onze vitaliteitsbeweging juist nog wat kracht bijgezet. In 2019 pakken we door en leggen we de nadruk op voeding, zoals we ons ook blijven focussen op plezier en geluk op de werkvloer: a great place to work. Dan hebben we alle essentiële vitaliteitspijlers beetgepakt, om niet meer los te laten. Inmiddels verspreiden we onze kennis over vitaliteit zelfs onder andere bedrijven. Niet als goeroes, maar lekker pragmatisch. Heel dankbaar werk. Voor goud gaan we ook met onze nieuwe dienst Compliance as a Service. Maar dan niet voor onszelf, maar voor onze klanten. Wij wijzen ze als 'GDPR-reispartner' de weg in het landschap van de nieuwe privacywet. Organisaties weten dat er wat moet gebeuren, maar waar te beginnen? Xcellent staat ze bij met raad en daad. De uiteindelijke bestemming? Een organisatie die GDPR-proof is. En wat te denken van Outsource IT? We keren op 4 juni terug in Flint voor de derde editie van ons kennisevenement over de ontwikkelingen in ons vakgebied. Maar dan wel in nieuwe stijl! Outsourcing IT Day was, Outsource IT is. Net als de snel veranderende IT-wereld blijven wij ook in beweging. Op ons evenement doe je de nodige kennis en inspiratie op over het thema digitale transformatie. Geen vage verhalen, maar handvatten die je meteen kunt vastpakken. Ook goud, toch? Lars Nieuwenhuis Servicemanager & Projectleider Vitaliteit bij Xcellent 10 16 4 Marc van den Boom, financieel directeur Mammoet Road Cargo ‘Outsourcing gaat vooral om samen nadenken over de toekomst’ 6 ‘GDPR betekent niet alleen maar voldoen aan het vinkje’ 8 Xcellent introduceert nieuwe dienstverlening: Compliance as a Service 10 Nieuw directieteam houdt succesvolle Xcellent-koers aan Dicht op IT-ontwikkelingen, dicht bij de klant 14 Xcellent pakt door met thema vitaliteit en gaat voor goud 16 Kennisevenement keert terug in nieuwe stijl Outsource IT 3.

INTERVIEW MARC VAN DEN BOOM, FINANCIEEL DIRECTEUR MAMMOET ROAD CARGO: ‘Outsourcing gaat v nadenk Mammoet Road Car V ter onderliggende processen v een v de digitale horizon is minstens zo essentieel. IT Tachtig medewerkers, zeventig trailers, vijftig trucks. Geen gigantisch bedrijf, wel een sterke naam in transportland vanwege specifieke expertise. Mammoet Road Cargo, voortgekomen uit het bekende moederbedrijf Mammoet, komt in actie voor transport dat een projectmatige aanpak behoeft. Uitzonderlijk vervoer dat meestal een forse waarde vertegenwoordigt. Grote industriële machines die uiterst belangrijk zijn voor productieprocessen, scheepsonderdelen en een groot scala aan specialistisch materieel voor grondverzet en hijswerk. NIET ALLEEN BRANDJES BLUSSEN IT helpt aan de achterkant enorm bij dit precieze werk. Zeker sinds Mammoet Road Cargo de uitbesteding daarvan naar een nieuw level heeft getild, nu 4. X Magazine v zo’n vijf jaar geleden. ‘We zijn toen met Xcellent in zee gegaan als IT-partner’, vertelt Van den Boom. ‘Sindsdien kunnen we het écht outsourcing noemen, daarvoor kregen we hulp bij IT. Wij verwachten dat een IT-partner een visie op de toekomst heeft en snapt waar het voor ons om draait. Geen brandjes blussen, maar aan de voorkant zo uitdenken, inregelen en monitoren, dat problemen niet snel voorkomen. Bij ons is IT niet meer alleen ondersteunend. Het is verweven met onze hoofdprocessen in de keten en helpt ons te innoveren en stappen vooruit te maken.’ SAMEN NADENKEN OVER TOEKOMST Het is een voordeel dat Mammoet Road Cargo de IT-visie samen met een IT-partner kan vormgeven. Van den Boom: ‘Ik hecht er veel waarde aan om in samenspraak een stip op de horizon te zetten. Met Xcellent, met onze TMS-partner en andere partijen waarmee we samenwerken. Het gaat niet meer zozeer om: ik krijg iets geleverd. Het gaat veel meer om samen nadenken over de toekomst. Waar gaan we naartoe en hoe gaan we dat doen? Hoe ziet de markt er over vijf jaar uit en welke rol kan IT daarin spelen? Dat is voor mij partnerschap.’ - oorjaar 2019

5.

‘ We willen dat persoons- en bedrijfsgevoelige gegevens goed zijn beschermd’ 6. X Magazine voorjaar 2019

PRIVACYWET GDPR ‘GDPR betekent niet alleen maar voldoen aan het vinkje’ XCELLENT INTRODUCEERT NIEUWE DIENSTVERLENING: COMPLIANCE AS A SERVICE Door de k rijk v nieuw bestemming een or eerste ervaringen? De behoefte aan een ‘GDPR-reispartner’ onder bedrijven is groot, ervaart Carmen Graauwmans dagelijks. Zij is als Business Consultant bij Xcellent kartrekker van de nieuwe managed service-dienst Compliance as a Service. ‘Organisaties weten dat er wat moet gebeuren’, zegt Graauwmans. ‘Maar waar te beginnen? En wie moet dat dan doen? Ze schrikken van het werk dat gedaan moet worden. Zelfs als organisaties weten hoe ze het moeten aanpakken, hebben ze daar niet de mankracht voor. Ze hebben externe raad en daad nodig.’ Vanuit haar rol als IT-partner komt Xcellent graag aan die vraag tegemoet met Compliance as a Service. In de eerste paar maanden van de samenwerking met de klant, als het fundament voor optimale gegevensbescherming wordt gelegd met een grondige inventarisatie en een 7. -

PRIVACYWET GDPR actieplan, is de inzet van Xcellent groot. Vervolgens krijgt de klant tijdens de PDCA-cyclus de regie steeds meer in handen, met Xcellent in een adviserende rol. IT-FEESTJE Waarom zouden bedrijven voor Xcellent moeten kiezen als externe GDPR-specialist? Graauwmans: ‘GDPR is niet alleen een IT-feestje. Een technische oplossing alleen lost niet het hele probleem op. De gehele organisatie moet mee, van medewerkers tot processen, en alles in lijn met je bedrijfsdoelstellingen. En zo realiseren wij dit ook bij onze klanten. Het is een samenspel tussen organisatie en techniek, tussen de klant en ons. Dit levert niet alleen het beoogde resultaat op, maar verdiept ook nog eens de partnerships met onze klanten.’ Het brengt bedrijven veel, stelt Graauwmans. ‘Commercieel gewin, doordat je verder bent ten opzichte van concurrenten. En je kunt laten zien dat je goed omgaat met gegevens van je klanten en medewerkers. Maar denk ook aan interne voordelen, zoals procesoptimalisatie en een hefboomeffect voor andere verbeteringen. Uiteindelijk gaat het om het hoogste doel: GDPR-proof zijn.’ VERDIEPING EPCOR was één van de eerste klanten die samen met Xcellent het Compliance as a Service-traject is ingegaan. EPCOR, dochteronderneming van Air France KLM en gevestigd op Schiphol-Rijk, controleert en reviseert jaarlijks duizenden pneumatische componenten en honderden vliegtuiggeneratoren (Auxiliary Power Units) van tientallen luchtvaartmaatschappijen. De organisatie heeft haar IT-beheer sinds 2016 aan Xcellent uitbesteed en ziet in Compliance as a Service een mooie verdieping daarop. ‘Aan de ene kant willen we een veilig netwerk en veilige devices waarmee we overal werken, zonder dat we een risico lopen op indringers van buitenaf’, zegt HR Director Lesley Hessels. ‘Aan de andere kant willen we ervoor zorgen dat binnen onze organisatie de persoons- en bedrijfsgevoelige gegevens goed zijn beschermd en niet naar buiten komen. Gegevens van onze klanten, leveranciers en medewerkers. Xcellent kan dit verzorgen.’ 8. X Magazine v CARMEN is business consultant bij Xcellent. Zij heeft zich de afgelopen jaren met name gericht op de GDPRwetgeving. Ze zoekt vooral de uitdaging hoe je de GDPR op een positieve manier kunt inzetten voor je organisatie. ‘Met GDPR laat je zien dat je goed omgaat met gegevens van je klanten en medewerkers’ EFFICIËNT EN DAADKRACHTIG De ervaringen tot nu toe zijn positief bij EPCOR. ‘De kracht van Xcellent ligt in de IT, maar met de inzet van Carmen als Business Consultant kunnen ze de vertaalslag naar de GDPR en de invulling daarvan binnen de gehele organisatie maken. Procesmatig en persoonlijk. Die ondersteuning bevalt heel goed.’ oorjaar 2019 Jan-Willem Bult, Manager IT bij EPCOR, voegt daaraan toe dat de kracht van Compliance as a Service van Xcellent ligt in de combinatie van consultancy en IT. ‘Procedures voor goed omgaan met gegevens is één, vervolgens moet je het wel kunnen afdwingen. Compliancy doorvertalen naar IT. Xcellent vangt dit allemaal in haar nieuwe dienst. Ze neemt bedrijven op GDPR-gebied mee als consultant en zorgt er daarnaast als IT-serviceprovider voor dat dit geborgd is in IT. Eén en één is drie in dit geval.’

KORT NIEUWS Download gratis de GDPR-reisgids www.xcellent.nl/whitepaper-gdpr F de Xcellent servicedesk Gemiddeld zijn er per dag zo’n 13 servicedeskmedewerkers actief Per dag komen er ongeveer 170 telefoontjes binnen op de Servicedesk De langstzittende Servicedeskmedewerker is al bijna 8 jaar werkzaam voor Xcellent WHITEPAPER Een van onze teamleden is professioneel volleyballer O IN Zo v aan de nieuw 20 47 Het jongste teamlid is onlangs geworden Het oudste teamlid wordt dit jaar Op de servicedesk worden er gemiddeld 44 kopjes koffie en thee per dag gedronken f130 stuks ruit worden gemiddeld per week door de medewerkers gegeten 17.041 afgeronde meldingen door de servicedesk per jaar 9.

NIEUWE DIRECTIE 10. X Magazine voorjaar 2019

NIEUWE DIRECTIE NIEUW DIRECTIETEAM HOUDT SUCCESVOLLE XCELLENT-KOERS AAN Dicht op IT dicht bij de klant Nieuw 2019 v rationeel) en Henry Elmendorp (financieel) de dir den Akk an der Moolen op bij moederbedrijf Vincer dir dicht bij de klant. ‘In principe verandert er voor onze klanten niks’, vertelt Van Korlaar, die benadrukt dat Xcellent het altijd als team gedaan heeft en blijft doen. ‘Ze blijven vertrouwde gezichten zien, maar wel die van een nieuwe generatie. Wij zijn al een tijdje klaargestoomd door Niels en Marnix-Jan, de opvolging is geleidelijk gegaan. Zij bewogen naar een coachende rol en wij kregen steeds meer de regie. De samenwerking in ons nieuwe directieteam verloopt voorspoedig.’ ‘En bovendien: Niels en Marnix-Jan raken zeker niet uit beeld’, vervolgt Van Korlaar. ‘Ze zijn onderdeel van de holding Vincere, waar Xcellent zich in 2017 bij heeft aangesloten. Xcellent is hun kindje, zeker dat van oprichter Niels. Hoe mooi is het dat ze het op deze wijze hebben kunnen overdragen?’ VERBETERREIS De nieuwe directie streeft ernaar de dienstverlening naar een nog hoger 11. -

NIEUWE DIRECTIE ‘ We willen de partnerships met onze klanten verstevigen en IT-oplossingen aandragen die hun werkprocessen productiever en efficiënter maken’ niveau te tillen. Daarover gesproken: Xcellent bevindt zich midden in een verbeterreis, waar ze haar klanten nauw bij betrekt. Dit continue streven naar optimale dienstverlening houdt de nieuwe directie met frisse energie vast. ‘We gaan elk jaar weer voor een topscore in de jaarlijkse vergelijkingsstudie Outsourcing Performance van Giarte. Klanttevredenheid is immers onze belangrijkste graadmeter.’ ‘Vandaar de verbeterreis’, legt Van Korlaar uit. ‘We houden bijvoorbeeld klantevents bij ons op kantoor. We willen de partnerships met onze klanten verstevigen en hun business nog beter begrijpen, zodat we op hoger niveau kunnen meedenken en IT-oplossingen kunnen aandragen die hun werkprocessen productiever en efficiënter maken. De feedback die we van onze klanten ontvangen is zeer waardevol. En de eerste resultaten van onze verbeterreis stemmen positief. De fundering is gelegd, daarop borduren we voort.’ KRACHTENBUNDELING IT is continu in beweging, zo ook Xcellent. De afgelopen periode stond bol van de ontwikkelingen. Xcellent heeft in 2017 aansluiting gevonden bij de Vincere Groep. Dat betekende een krachtenbundeling met IT-bedrijven op acht locaties 12. X Magazine v in Nederland die elkaar vanuit een vergelijkbare visie, strategie en cultuur versterken. De ‘zusjes’ hebben allemaal verschillende specialismen, zoals document-, communicatie en security-oplossingen, en zijn dus complementair aan elkaar. Van Korlaar: ‘Wij zijn en blijven voor onze klanten het single point of care op IT-gebied dat altijd dichtbij is, maar soms vinden we binnen de Vincere Groep een sterkere oplossing. Het betekent dat wij als Xcellent meer body hebben en dat we onze klanten meer diensten kunnen bieden tegen scherpe tarieven. Ons aanbod op het gebied van security-, communications en document solutions is bijvoorbeeld versterkt en verruimd. Telefonie deden we niet, nu wel.’ TECHNIEK, MENS EN PROCES Security en compliance zijn vandaag de dag essentieel, zeker sinds de komst van de nieuwe privacywet. Het gaat daarbij niet meer om techniek alleen, maar zeker ook om de mens en het proces. Xcellent adviseert haar klanten sinds de aansluiting bij Vincere vanuit nog meer kennis over die gehele driehoek. Sterker nog: ze heeft een nieuwe dienstverlening opgetuigd, Compliance as a Service, waarmee ze als ‘GDPR-reispartner’ fungeert voor klanten. ‘We hadden al ons Security Operations Center (SOC), maar kunnen onze klanten nu nog meer bieden. Dit zijn allemaal voordelen die aansluiting bij Vincere ons heeft gebracht. We blijven als groep samenwerken om nieuwe producten en diensten toe te voegen aan ons aanbod.’ Vincere is op haar beurt afgelopen jaar overgenomen door Dustin Group, één van de grootste IT-bedrijven van Scandinavië. Wat betekent dat voor Xcellent en haar klanten? ‘Wij hebben daardoor nog meer omvang gekregen. Onze markt ziet er nu rooskleurig uit, maar dat kan straks anders zijn. Het belangrijkste voor nu is dat we met Vincere en Dustin solide organisaties achter ons hebben staan. Dat maakt ons voor belangrijke spelers binnen IT, waaronder leveranciers, een interessante partij om mee samen te werken. Daarnaast heeft het een sterke aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers, doordat we uitdagende projecten kunnen doen.’ BETROUWBAAR EN KRITISCH Xcellent behoudt haar identiteit, benadrukken de nieuwe directieleden. ‘Absoluut. Wij blijven onze eigen klanten bedienen, onze beheerders blijven bij hen op locatie komen en dat zijn dezelfde gezichten als voorheen. We blijven betrouwbaar, we blijven kritisch. We voegen alleen nieuwe diensten toe en komen graag oorjaar 20

NIEUWE DIRECTIE Dustin Group: samenwerkende IT’ers met slagkracht vaker langs, omdat we de partnerships met onze klanten intensiveren.’ Hetzelfde geldt voor de eigen organisatie. ‘We groeien, maar met behoud van onze cultuur op de werkvloer’, zegt Schoonderbeek. ‘Xcellent is en blijft een benaderbare partij, voor zowel medewerkers als klanten, waar mensen elkaar bij de voornaam kennen. Samen met vitaliteit blijft dat een belangrijke pijler binnen onze organisatie. In onze zoektocht naar versterking speuren we dan ook naar nieuwe aanwinsten die kwalitatief hoogwaardig zijn én bij ons passen.’ Op naar meer mooie ontwikkelingen voor Xcellent en haar klanten. ‘Daar gaan we absoluut voor! De nieuwe organisatiestructuur staat. Onze focus op medewerkerstevredenheid is toegenomen. We willen a Great Place 2 Work zijn. Onze mensen zijn immers ons kapitaal. Samen gaan we in onze dienstverlening meer van technisch naar functioneel: hoe maken we onze klanten productiever? Hoe voegen we waarde toe voor de eindgebruikers? Dat zijn allemaal hartstikke mooie uitdagingen die we elke dag met veel energie aangaan.’ Xcellent maakt sinds juli 2018 deel uit van de Dustin Group; een alliantie van IT-dienstverleners in Scandinavië en Nederland. Deze krachtenbundeling stelt ons meer dan ooit in staat om (internationaal) kennis uit te wisselen en ons samen nog beter voor te bereiden op de toekomst. Meer dan 7 bedrijven 400 professionals 9 vestigingen ACTIEF IN 4 BRANCHES Wereldwijd actief in 5 landen 13. BINNEN NEDERLAND +250.000 GEBRUIKERS IT

VITALITEIT Xcellent pakt door met thema vitaliteit en gaat voor goud 14. X Magazine voorjaar 2019

VITALITEIT Xcellent gaat w de titel 'Het Vitaalste Bedrijf van Utr v Bedrijf van Nederland'. Dat klinkt ambitieus en dat is het ook. 'Maar we hebben dan ook niet stilgezeten', zegt Lars Nieuwenhuis. 'Terwijl de verkiezing vorig jaar zonder Xcellent als deelnemer plaatsvond - we maakten bewust even pas op de plaats - hebben wij onze vitaliteitsbeweging juist nog wat kracht bijgezet.' Stond in 2017 bewegen en fit worden centraal met deelnames aan tal van sportieve evenementen, in 2018 heeft Xcellent zich daarnaast gefocust op plezier en geluk op de werkvloer: a great place to work. Zo hadden medewerkers de mogelijkheid mindfulness te volgen, gingen ze op pad met doelgroepen van maatschappelijke organisaties en werd een verkorte HR-cyclus geïntroduceerd, maandelijkse gesprekken waarin persoonlijke doelen aan bod komen. Nieuwenhuis: 'Onze overtuiging luidt dat onze medewerkers ons kapitaal zijn. Wij beloven dat we onze klanten productiever maken. Dat kan niet zonder vitale medewerkers. Dat is ook de reden waarom we eind vorig jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek hebben gedaan. Met de resultaten van die objectieve meting gaan we dit jaar aan de slag. We hebben ze met ons projectteam vertaald naar programmaonderdelen op onze activiteitenkalender, zodat Xcellent nog meer a great place to work wordt.' DOORPAKKEN In 2019 pakt Xcellent door met de vitaliteitsthema's. Nieuw daarbij is de nadruk op voeding. 'Dan hebben we alle essentiële vitaliteitspijlers beetgepakt', zegt Nieuwenhuis. 'Om niet meer los te laten. Twee jaar geleden hebben we ons lunchassortiment al voorzien van een gezondheidsimpuls, met onder meer een saladebar. Maar we merken dat er nog veel vragen zijn over voeding. Daar gaan we onze medewerkers in hun dagelijks leven een handje bij helpen, bijvoorbeeld met lezingen van bekende voedingsdeskundigen.' Ook nieuw is het proactief najagen van de ambitie om de organisatie rookvrij te maken. Medewerkers die roken krijgen cursussen aangeboden om te stoppen en een sigaret opsteken is op geen enkele plek in het kantoorpand van Xcellent meer toegestaan. Met het oog op meer geluk en plezier krijgt de samenwerking met Matchpoint, de stichting die betrokken ondernemen mogelijk maakt, een vervolg. Net als vorig jaar zetten Xcellent-medewerkers zich ook in 2019 fysiek en in de buitenlucht in voor de medemens in de regio Amersfoort. Mooie voorbeelden tot nu toe? Xcellentmedewerkers hebben zich in het zweet gewerkt tijdens een klusmiddag bij stadsboerderij De Vosheuvel, een wandel- en fietstocht gehouden met mensen met niet-aangeboren hersenletsel (bewoners van De Horizon) en zijn op pad geweest met bewoners van woonzorgcentrum De Koperhorst. Nieuwenhuis: 'Die activiteiten zijn heel positief bevallen. Iets terugdoen voor de samenleving geeft onze medewerkers veel voldoening en energie. Daar gaan we dus zeker mee door. Matchpoint koppelt ons als intermediair aan mvo-activiteiten bij maatschappelijke organisaties. Dit jaar willen we het combineren met ons hoofdthema voeding. Dan kun je denken aan activiteiten als voedselpakketten inpakken bij de voedselbank of koken voor daklozen. Hebben we nu al zin in!' MEER DAN EEN TECHNEUTENCLUB Al deze ontwikkelingen maken hem als Projectleider Vitaliteit trots. 'IT'ers suffig? Wij in elk geval niet. Wij zijn een frisse orga nisatie zijn waarmee het leuk en productief samenwerken is. Sterker nog: wij maken de organisaties van onze klanten productiever. Xcellent is veel meer dan een techneutenclub. Neem ook onze nieuwe dienst Compliance as a Service, waarmee wij als 'GDPR-reispartner' van onze klanten fungeren. Of kijk naar ons kennisevent Outsource IT, voorheen bekend als Outsourcing IT Day. Daarover gesproken: hij komt er weer aan, en wel op 4 juni! Xcellent dingt dit jaar dus weer mee naar de uitverkiezing van Het Vitaalste Bedrijf, een initiatief van MKB-Nederland en ONVZ Zorgverzekeraar. Nieuwenhuis: 'We zien het als een frisse start. Het succes van twee jaar geleden leverde ons veel publiciteit op, maar vooral inzicht in onze bedrijfscultuur. En wat er nog beter kan. Nu zijn we klaar voor de volgende stap. Ook willen we als bedrijf voorloper zijn binnen de Vincere Groep, waartoe Xcellent behoort. Het zou fantastisch zijn als de vitaliteitsbeweging zich vervolgens als een olievlek verspreidt onder onze zusterbedrijven.' 15.

OUTSOURCE IT Outsource IT 2019 Digitale transformatie en samenwerken oorjaar 20 16. X Magazine v

OUTSOURCE IT OUTSOURCE IT: Kennisevenement keert terug in nieuwe stijl Outsourcing IT Day was, o k ‘Net als de snel veranderende IT-wereld blijven wij ook in beweging’, zegt Marke ting Manager Martin van der Eijk van Xcellent, het IT-bedrijf dat het kennis evenement organiseert. ‘De eerste twee edities waren succesvol en proefden naar meer. Elk jaar willen we het evenement naar een hoger niveau brengen. Voor deze derde editie hoort daar wat ons betreft een nieuw jasje bij, en dus ook een nieuwe naam.’ Outsource IT dus. Volgens Van der Eijk een naam die meer bij deze tijd past. ‘Hij is ook lekker actief. En je kunt ‘m op twee manieren lezen, hij heeft een dubbele laag. Onder de oude naam leek het of het alleen om de dag zelf ging. Maar het gaat ons juist om het creëren van een platform dat in beweging is. We gaan bijvoorbeeld in aanloop naar het evenement inhoudsvolle content maken. Je kunt er dus ook voor en na het evenement kennis en inspiratie halen. Een dag doet ons initiatief tekort. Digitale transformatie bereik je ook niet in een dag.’ HYPE Daarmee is het thema van Outsource IT genoemd. Om preciezer te zijn: samenwerken in digitale transformatie. Van der Eijk: ‘Cloud was de hype, nu is dat digitale transformatie. Iedereen heeft er de mond vol van. En toch zijn veel bedrijven vooral bezig met vernieuwen van hun IT-omgeving, met het vervangen van oude computers en servers. Digitaal transformeren gaat veel verder dan dat. Het is nadenken over de stip aan de horizon. Over de vraag: hoe ziet onze markt er over pakweg vijf of tien jaar uit? En waar moet onze business naartoe om het leven van onze klanten nog een beetje beter, makkelijker of mooier te maken? Welke nieuwe vormen van technologie kunnen daaraan bijdragen?’ Zonder samenwerking met IT-partners geen digitale transformatie. Het is een complex proces. Dus zoek de verbinding en maak Links: JOEP STASSEN Rechts: MARCO GIANOTTEN 17.

OUTSOURCE IT Ga naar www.outsource-it.nu gebruik van verschillende krachten en expertises, zo luidt een van de boodschappen op Outsource IT. Maar wie kunnen je erbij helpen? Waar begin je eigenlijk? Hoe krijg je je organisatie mee? En wanneer is een transformatie eigenlijk geslaagd? Zulke vragen staan centraal op Outsource IT. Niet dat er een compleet draaiboek klaarligt. Elke situatie is immers anders. ‘Maar we gaan het thema wel vanuit diverse perspectieven belichten’, zegt Van der Eijk. ‘Aan tafel zitten onder meer experts, ervaringsdeskundigen en visionairs. Daarbij is er veel ruimte voor interactie met het publiek in de zaal. Je hoeft als bezoeker niet alleen maar achterover te leunen, maar kunt actief meedoen.' LUCHTIG Op Outsource IT geen ronkende ver-weg-verhalen over Amazon, Uber of Apple, maar interessante sprekers die ervaringen en tips uit de praktijk op luchtige wijze en met vaart delen. Op het programma staan onder meer optredens van ondernemers Michiel Muller (Picnic) en Eric Razenberg (ThiemeMeulenhoff), beiden ervaringsdeskundigen op het gebied van digitale transformatie, en IT-visionair Marco Gianotten (Giarte). Corporate comedian Joep Stassen is net als voorgaande edities dagvoorzitter. Succes vraagt immers om herhaling! Als buitenstaander houdt Stassen het publiek een spiegel voor die leerzaam is en – gelukkig maar – vaak om te lachen. Met de derde editie in zicht mag er wel van een jaarlijks terugkerend evenement gesproken worden. Als het aan Xcellent ligt, komen er nog vele edities van Outsource IT bij. Ondertussen blijft het platform ook online in beweging. Van der Eijk: 'De ontwikkelingen in de IT-wereld gaan ontzettend hard. Bijna niet bij te houden voor middelgrote organisaties. Maar up-to-date blijven is wel een must voor je business. Met Outsource IT bieden we de nodige kennis en inspiratie. Lekker concreet en pragmatisch. Dat doen we omdat we graag delen. Omdat we weten hoe snel het allemaal gaat. Wij faciliteren dit weliswaar vanuit Xcellent, maar Outsource IT is vooral een onafhankelijk kennisplatform van en voor mensen die veel met IT te maken hebben.' oorjaar 20 Links: ERIC RAZENBERG Rechts: MICHIEL MULLER Di. 4 juni 2019 12.30 - 18.00 uur Flint Amersfoort 18. X Magazine v

COLOFON Blije gezichten: Xcellent gunt kerstgift aan Burgerweeshuis Copyright © 2019 Xcellent Automatisering B.V. Redactie: Martin van der Eijk Teksten: Thijs Tomassen Fotografie: Clemens Rikken & Patrick Siemons Blije gezichten bij het Burgerweeshuis in Amersfoort! Ambtelijk secretaris Joost Gruijters ontving de inmiddels traditionele kerstgift van Xcellent uit handen van commercieel directeur Edwin van Korlaar. Dankzij de cheque ter waarde van 1000 euro kan het Burgerweeshuis, dat financiële hulp verleent aan Amersfoortse wezen of jongeren, een gezin dat het moeilijk heeft een vakantie aanbieden. ‘Een prachtig concreet resultaat, waar wij natuurlijk hartstikke blij mee zijn’, reageert Gruijters. ‘Je moet je bedenken dat wij afhankelijk zijn van dit soort donaties. En het aantal hulpvragen van onvolledige gezinnen neemt toe, dus we komen tekort. Dan is het heel mooi dat Xcellent ons haar kerstgift gunt. Daarmee zijn wij onderdeel van de beweging van Xcellent om nog meer de maatschappelijke breedte te zoeken.’ Edwin van Korlaar van Xcellent is op zijn beurt verheugd het Burgerweeshuis op deze manier te kunnen steunen. ‘Dit geeft een heel goed gevoel. Vooral omdat het om kinderen gaat. Die moeten net als hun klasgenootjes van een vakantie kunnen genieten, of een traktatie kunnen uitdelen als ze jarig zijn. Extra bijzonder is het dat het Burgerweeshuis een lokale organisatie is en al sinds 1550 bestaat.’ 19. Druk en afwerking: Klomp Offsetdrukkers Ontwerp en realisatie: doorendoor ontwerp Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, door middel van druk, fotokopieën, geautomatiseerde gegevensbestanden of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Meld je aan voor Outsource IT DINSDAG 4 JUNI / FLINT AMERSFOORT KIJK OP WWW.OUTSOURCE-IT.NU

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
Home


You need flash player to view this online publication