Benchmark ketenzorg De kwaliteit van zorg wordt gemonitord via kwaliteitsindicatoren geregistreerd in het KIS (Keten Informatiesysteem) MediX. De geleverde zorg, zowel de consulten als informatie over de gezondheidstoestand van de patiënt, wordt door de zorgverleners geregistreerd in MediX. Voor ieder ketenzorgprogramma zijn kwaliteitsindicatoren opgesteld. Om zowel de kwaliteit als de registratie van de zorgverlening te kunnen evalueren worden deze indicatoren geanalyseerd om na te gaan of de doelstellingen zijn behaald en of er mogelijkheden zijn voor verbetering. Deze gegevens worden ook gebruikt voor de jaarrapportages, regiobrede benchmark, interne audits ketenzorg en overige spiegelrapportages op praktijkniveau. Kwaliteitsindicatoren bestaan zowel uit uitkomst- als procesindicatoren. 28 Integrale persoonsgerichte ketenzorg Ketenzorg bestaat sinds 2007 en heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Uit zowel de regionale als landelijke evaluaties, blijkt dat door de meer protocollaire benadering en de rol van de praktijkondersteuner in de zorg voor de patiënt met chronische aandoening(en) dat het overgrote deel van deze populatie goed in beeld is en een aantal proces- en uitkomstindicatoren sterk verbeterd zijn. (Bron InEen; Transparante ketenzorg rapportage 2017 zorggroepen) Er zijn echter diverse ontwikkelingen waardoor de huidige inrichting van de ketenzorgprogramma’s, met een aandoeningsspecifieke benadering, niet meer volstaat. Zo is bijvoorbeeld de complexiteit van zorg en de multimorbiditeit de afgelopen jaren toegenomen. Een integrale benadering, dat wil zeggen een benadering die aandacht besteedt aan zowel de persoonlijke als sociale omstandigheden, blijkt effectief om gezondheidsachterstanden te verminderen. Zorgverleners moeten zich niet op één aandoening richten, maar op de eventuele combinatie van aandoeningen in de context van de leefwereld van de patiënt. De patiënt heeft één of meerdere aandoeningen en moet als mens leven met een gezondheidssituatie en leefomgeving waarbij een aanpak per persoon op maat wenselijk is. Er is een enorme ontwikkeling op gang gekomen met e-Health producten en mogelijkheden, die de patiënt kan helpen in de ondersteuning van het leven met een aandoening en/of ouderdom. Tevens is de ervaren registratielast een punt van aandacht om de tijd en zorg voor de patiënt op de juiste manier vorm te kunnen geven. Al deze ontwikkelingen leiden tot het herzien van beleid rondom ketenzorg binnen onze regio. Doel is het ontwikkelen van een integraal en persoonsgericht ketenzorgprogramma. Deze ontwikkeling vergt: A. Een integraal ketenzorgprogramma waarbij de aandoening-specifieke programma’s worden losgelaten met één protocol en vertaling daarvan naar het KIS B. Een persoonsgerichte benadering waarbij (nog meer) wordt aangesloten bij wat voor de patiënt van belang en nodig is in zijn dagelijks leven. Ad A. Om deze aanpassingen te bewerkstelligen is in 2018 een werkgroep met POH-Somatiek (POH-S) geformeerd. In 2019 heeft deze werkgroep de eerste voorbereidingen getroffen in het toewerken naar een doorontwikkeld KIS met een generieke benadering van de ketenzorg. In 2020 zullen hier verdere stappen in worden ondernomen. Ad B. Een persoonsgerichte benadering vergt aanpassing in de wijze van zorgverlening; een meer coachende rol van zorgverleners bij het ondersteunen van zelfzorg. Wat op zijn beurt weer een andere invulling van het scholingsbeleid vergt dat tot dan toe een ketenspecifieke en met name medische inhoudelijk invulling kende. In 2019 is deskundigheidsbeleid met name voor de praktijkondersteuner herzien en geaccordeerd door de Vereniging RHZ. Dit beleid treedt per 2020 in werking. Dit scholingsbeleid is meer op maat en wordt a.d.h.v. een POP o.b.v. persoonlijke behoeftes ingevuld. Er is meer aandacht voor alle competentiegebieden behorende tot het functieprofiel POH-S. Door ZIO worden, in 2020, trainingen (plenaire inspiratiesessie en videocoaching) aangeboden die persoonsgerichte zorg (‘het andere gesprek’) stimuleren. Bovendien wordt getracht de huisartsenpraktijken te ondersteunen in het leveren van persoonsgerichte zorg en het stimuleren van zelfmanagement bij patiënten door het beschikbaar stellen van e-health tools. In 2018 is een pilot van
29 Online Touch Home