15

Hoofdstuk 1 MOHAMMED: PROFEET VAN OORLOG Waarom doet het leven van Mohammed er vandaag toe – namelijk de Profeet van Islam? Veertien eeuwen geleden zijn voorbij gegaan sinds hij geboren was. Miljoenen Moslims hebben sindsdien geleefd, en zijn doodgegaan, en vele leiders zijn opgestaan om de gelovigen te leiden, inclusief de nakomelingen van de Profeet zelf. Zeker, Islam is veranderd, net als andere religies. Dit is waarom het leven van Mohammed ertoe doet: in Raad eens.. • Mohammed onderwees geen “vrede en tolerantie.” • Mohammed leidde een leger en beval de executie van zijn vijanden. tegenstelling wat seculiere mensen ons willen doen laten geloven, worden religies na verloop van tijd niet geheel bepaald (of verdraaid) door de gelovigen. Het leven en de woorden van de oprichters en stichters blijven centraal, hoe lang het ook geleden is dat zij leefden. Het idee dat gelovigen hun religie vorm geven, is ontleend aan de postmoderne filosofische ideeën die in de jaren na 1960 in de mode waren. De filosofie van deconstructivisme vertelt ons dat geschreven woorden geen andere betekenis hebben, dan dat ze eraan gegeven worden door de lezer. En even belangrijk, hieruit volgt dat als alleen de lezer betekenis vindt in een tekst, dat er geen absolute waarheid in kan zijn (en zeker geen religieuze waarheid). De betekenis die de ene lezer vindt, is even waardevol als die van een ander. Volgens het deconstructivisme creëren wij allemaal onze eigen verzameling van “waarheden”, waarbij de een niet beter of slechter is dan de andere. Echter, volgens de religieuze man of vrouw in de straten van Chicago, Rome, Jeruzalem, Damascus, Calcutta, en Bangkok, betekenen de woorden van Jezus, Mozes, Mohammed, Krishna en Boeddha veel meer dan dat. En zelfs voor een minder-dan-toegewijde lezer, zijn de woorden van deze grote religieuze leraars niet allemaal van dezelfde betekenis. Dit is waarom in dit boek in verschillende hoofdstukken aparte tekstkaders zijn opgenomen met als titel “Mohammed versus Jezus”. Dit om de denkfout te benadrukken van degenen die claimen dat Islam en Christendom – en alle andere religieuze tradities – allemaal hetzelfde zijn in hun vermogen om te inspireren tot het goede of het kwade. Het is ook bedoeld om te benadrukken, dat het Westen dat op Christendom gebaseerd is, het waard is om te verdedigen, zelfs al leven wij in een zogenoemde postmoderne en post-Christelijke tijdperk. Bovendien kunnen wij door de woorden van Mohammed en Jezus een duidelijk onderscheid maken tussen de kernprincipes van een toegewijde Moslim of Christen. Deze principes zijn belangrijk. De volgers van Mohammed lezen zijn woorden en imiteren zijn gedrag, wat op zijn beurt leidt tot een uitdrukking van geloof dat heel verschillend is dan dat van een Christen. Men behoeft niet ver te kijken om te zien, dat het leven in Islamitische landen geheel verschillend is, dan het leven in de Verenigde Staten of Groot-Brittannië. Het verschil begint met Mohammed. In deze tijd doen zovelen een beroep op de woorden en daden van Mohammed om de daden van geweld en bloedvergieten te rechtvaardigen. Daarom is het belangrijk om vertrouwd te worden met dit centrale figuur in de geschiedenis. 15 • Islamitische traditie staat onderhandelde (vredes-) overeenkomsten toe, met als uiteindelijke doel de Islamitische overwinning.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication