151

Nieuwsflits: Islam zoals Moslims het leven, is een valse versie van Islam! Dus was leidde tot haar “verandering”? Het blijkt dat haar ouders, haar grootvader, de geestelijken en iedereen het bij het verkeerde einde had wat betreft Islam, en zij, Mulia, had vat gekregen op de ware Islam: “Hoe meer ik Islam bestudeerde, hoe meer ik zag dat het modern en radicaal was.” Dus de Nikab (hoofddoek), het Islamitische gewaad (chador), de polygamie, het scheiden dat de man kan doen door drie keer een zin tegen haar te zeggen, de ongelijke verdelen van de erfenis, het onvermogen van vrouwen in veel Moslimlanden om het huis te verlaten zonder een begeleider – dit alles is nu, volgens Mulia, niet-Islamitisch. Tenslotte, zegt ze, had Islam “vrouwen bevrijd 1400 jaar geleden, en was daarmee het Westen ver vooruit.” De claim dat Mohammed het lot van vrouwen verbeterd zou hebben, is merkwaardig te noemen. Het is gebaseerd op de bewerking dat vrouwen in de pre-Islamitische en heidense Arabische maatschappijen vreselijk slecht behandeld zouden worden. Maar werden de omstandigheden werkelijk verbeterd door de komst van Islam? Zoals wij al hebben gezien, nee. Zelfs Aisha, Mohammeds meest geliefde kindbruid, zei, “ik heb geen vrouw zoveel zien lijden, dan de gelovige vrouw.”10 Dus veel voorvechters voor vrouwenrechten, of een algehele hervorming in Islam, zijn zoals Mulia. Zij kunnen blijkbaar niet toegeven dat Islam zelf, als gevolg van de bestaande religieuze teksten, verantwoordelijk is voor de problemen die zij proberen aan te pakken, en daarom willen hervormen. Zij praten heel gladjes over hoe de jihadisten, terroristen, Wahabieten, of de schurk van de dag, Islam hebben gekaapt, zonder werkelijk een samenhangend programma te bieden van hoe men dit “verkeerd begrijpen” van Islam wil aanpakken of verhelpen, en zonder idee hoe men deze figuren kan bekeren in vredelievende, tolerante, en pluralistische individuen. Mulia verklaart ook niet hoe de “culturele tradities en interpretaties” waar zij bezwaren over uit, zijn opgekomen in de Islamitische landen. Op welke wijze hebben Moslims in Saoedi-Arabië en Iran hun wetten en moraal vormgegeven, anders dan door Islam? Buiten de basis van het geloof, zegt Mulia, zijn de meeste wetten die invloed hebben vrouwen, door mannen gemaakt. En zij voegt eraan toe: “en geen (van die wetten) kwamen als een fax uit de hemel.” Maar degenen die de wetten maken in Saoedi-Arabië, Iran, Sudan en Pakistan geloven juist dat zij een “fax uit de hemel” moeten volgen, namelijk de Koran. Immer, wat is de reeks van dictaten van Allah aan Mohammed, anders dan een “fax uit de hemel”? Net zoals veel andere zelf uitgeroepen Islamitische hervormers, lijkt Mulia aan de kant van de engelen te staan, maar in werkelijkheid helpt zij het toenemen van de verwarring over Islam. Een auteur over Islam met pseudoniem Ibn Warraq heeft het goed verwoord: “Er zijn gematigde Moslims, maar Islam zelf is niet gematigd.” Teveel Moslimhervormers denken dat zij Islam tegen elke prijs moeten verdedigen, in welke mentale bochten men zich ook moet wringen om dat te bereiken – zelfs als het betekent dan men aspecten van Islam moet verdoezelen of negeren, juist die aspecten die jihad terroristen gebruiken om hun acties te rechtvaardigen. Het zijn alleen “slechte Moslims,” wordt ons verteld – Wahabieten, andere extremisten, of welke groep dan ook, die verantwoordelijk zijn. Maar het zijn juist diezelfde “slechte Moslims,” die het meest ijverig zijn in het accepteren van elk aspect van Islam in elk aspect van hun leven, en volledig willen leven naar de leringen van Islam. Terwijl de meer relaxte, gematigde Moslims, die niet elk aspect van Islam in acht nemen, juist degenen zijn die vrouwen beter behandelen. En het zijn juist die Moslims die niet alles letterlijk nemen wat geschreven is, die voor een pluralistische co-existente zijn met niet-Moslims. 10 Bukhari, vol. 7, boek 77, nr. 5825 151

152 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication