Voor lezers die dit verbazingwekkend zullen vinden – vanwege de Boerka, polygamie en het (inmiddels opgeheven) verbod op vrouwelijke autobestuurders in Saoedi-Arabië, en andere zaken die algemeen bekend zijn in het westen over de positie van de vrouw in Islam – citeert deze Monitor Leila Ahmed, professor van vrouwenstudies en religie bij de Harvard Universiteit in Amerika: “Ik verbaas mij over de mate waarin mensen denken dat Afghanistan en de Taliban representatief zijn voor vrouwen en Islam.” Ahmed zegt dat “wij ons bevinden in de vroege fasen van algemene hervorming van Islam, dat Islam meer open wil maken voor vrouwen. [Moslimgeleerden] zijn kernteksten van Islam opnieuw aan het lezen – van de Koran tot wettelijke teksten – op elke mogelijke manier.” Maar is de Taliban werkelijk origineel geweest in het bedenken van de kenmerkende zaken in Islam, die vrouwen discrimineren? Zal het “opnieuw lezen” van de Koran en andere kernteksten echt helpen om “Islam meer open te maken voor vrouwen”? Dit zijn enkele van de teksten die “opnieuw gelezen” dienen te worden: ❖ Vrouwen zijn inferieur aan mannen, en moeten daarom door hen worden geregeerd: “Mannen hebben autoriteit over vrouwen, omdat God de een superieur heeft gemaakt over de ander” (Koran 4:34) ❖ De Koran vergelijkt vrouwen met een akker (bouwland) om gebruikt te worden door een man zoals hij het wil: “Jullie vrouwen zijn een akker voor jullie om te cultiveren, dus ga in tot je akker zoals jij het wil” (2:223) ❖ Het verklaart dat het getuigenis van een vrouw minder waard is dan een vrouw, en zelfs de helft minder waard: “Neem twee getuigen uit jullie eigen mannen, en als er geen twee mannen zijn, dan een man en twee vrouwen, zoals je kiest voor je getuigen, zodat als een het fout heeft, de ander haar kan herinneren” (2:282) ❖ Het staat mannen toe om zelfs tot vier vrouwen te trouwen, en daarnaast ook seks te hebben met slavenmeisjes: “Als je vreest dat je niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen van wezen, huwt dan vrouwen naar je keuze, twee of drie, of vier en als je vreest, dat je hen niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen”(4:3) ❖ Het verklaart dat de erfenis van een zoon twee keer de grootte moet zijn dan dat van een dochter: “Allah gebiedt je met betrekking tot de erfenis van jullie kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen” (4:11) ❖ Het vertelt dat echtgenoten hun ongehoorzame vrouwen mogen slaan: “goede vrouwen zijn gehoorzaam, en als een geheim bewaren, wat Allah haar heeft toevertrouwd. En wat betreft degenen, van wie je ongehoorzaamheid (rebellie) vreest, wijs haar terecht en stuur haar vermanend naar haar bed, en tuchtig (sla) haar (4:34) Aisha, Mohammeds meest geliefde vrouw, vermaande vrouwen in niet mis te verstane woorden: “O vrouwenvolk, als je zou weten welke rechten jullie echtgenoten over jullie hebben, dan zou ieder van jullie het stof van het gezicht van haar man afvegen met haar gezicht.”5 Individuele Moslims mogen vrouwen respecteren en eren, maar Islam doet dat niet. 5 Geciteerd in al-Hashimi (Muhammed Ali) The ideal Muslimah: the Ideal Islamic Personality of the Muslim Woman as defines in Qu’ran, The international Islamic Publishing House, 1998 56
57 Online Touch Home