Warm welkom bij Hoeve Zuid.
Voorwoord Beste lezer, Met veel enthousiasme presenteer ik u ons Hoeve Zuid magazine! Dit magazine weerspiegelt mijn diepe wens om te zorgen voor het welzijn en geluk van ouderen. Deze passie drijft alles wat we bij Comfor doen: samen waardevolle dagen creëren. In deze uitgave proeft u de bijzondere sfeer van Hoeve Zuid en vindt u inspirerende verhalen en waardevolle inzichten. Comfortabel wonen in een fijn huis is de basis. U bent omringd door een prachtige groene omgeving, diverse faciliteiten en een uitgebreid activiteitenaanbod, zodat u zelf invulling kunt geven aan uw waardevolle dag. Samen met onze Comfor-familie zetten we ons in om ouderen te ondersteunen. Hoeve Zuid is een sfeervol en gezellig huis dat aanvoelt als een warm bad. Wij zijn er van overtuigd dat oprechte tijd en aandacht bijdraagt aan een fijne beleving en een goed gevoel. Warm welkom bij Hoeve Zuid! 2 Anja
Inhoudsopgave. Over ons Waar het allemaal begon In gesprek met Alleys Borst Creatieve concepten met Coby Een kijkje in de keuken bij Pepijn Uw nieuwe woonomgeving Beleef Comfor: welzijn en activiteiten De kwaliteit bij Comfor Zorgkaart Nederland Interview Interview Interview 4 6 8 12 18 26 30 36 40 3
Over ons Een warme beleving en een goed gevoel. Onze missie is het fundament van onze organisatie. Dit gaat over wie we in de kern zijn en waar we voor staan. Onze visie is hoe we richting de toekomst gaan. Onze waarden weerspiegelen onze identiteit en cultuur. Missie Onze missie is om de beste zorg en ondersteuning voor ouderen te leveren. Met oprechte én positieve aandacht samen een waardevolle dag beleven. Een warme beleving en een goed gevoel, waar thuis ook is. Dat is waar we voor staan bij Comfor. Visie Onze visie is om te blijven vernieuwen in de zorg. Om zo een positieve bijdrage te leveren aan de zorg voor en het welzijn van ouderen. We zijn een lerende en vooruitstrevende organisatie die wendbaar is en blijft vernieuwen in zorg en welzijn voor ouderen. Daardoor kunnen we goede ideeën snel implementeren. Dit is waar wij voor staan Zelf Geluk Positiviteit, aandacht voor mooie momenten, het goede gevoel. Een fijne omgeving en positieve sfeer. Samen Aandacht voor elkaar. Verbinding thuis, in de buurt, het dorp en de stad. Samen werken, samen genieten. Het vertrekpunt is aandacht voor de mens, zijn achtergrond en zijn verhaal. Zelf aan het stuur blijven. Comfor(t) We creëren een omgeving waar iedereen zich veilig, gehoord en ondersteund voelt. 4
‘‘ Kunnen we ervoor zorgen dat ouderen in hun eigen thuisomgeving een waardevolle dag beleven?’’ 5 Elke dag is waardevol
Waar het allemaal begon. Als eerbetoon aan Mie Moors hebben we onze eerste woonlocatie met 24-uurszorg in Bladel naar haar vernoemd: Huize Moors. Op elke locatie hangt een portret van Mie en jaarlijks is het op 8 juni – de geboortedag van Mie – feest. Ook is er met de lokale Bladelse bakker het ‘Mie Moorske’ ontwikkeld. Een lekker zoete lekkernij met een eigen karakter vanuit een uniek recept. Extra lekker met een laagje roomboter waar onze bewoners echt van genieten. 6
Mie Moors ‘‘Het gevoel iets voor een ander te kunnen betekenen doet me goed. Heel waardevol werk!’’ Jeanny Ons Mie, zoals we Mie Moors ook noemen, was een belangrijke inspiratiebron om Comfor te starten. Mie Moors werd op 8 juni 1872 geboren in de Brabantse Kempen. Mie was een bijzonder mens, een natuurvrouw en één van de meest karakteristieke personen uit Bladel. Mie was een koopvrouw in hart en nieren en handelde in eieren, kippen, konijnen en jonge bokken. Daarmee trok zij te voet door de Kempen. Mie trouwde maar liefst vijf keer. Anders, dat was ze! Zeker in haar tijd een vooruitstrevende vrouw. Ze was een tikje eigenwijs en een natuurvrouw, die niet voor een gat te vangen was. Mie leidde haar leven op haar manier. En dat was zeker niet alledaags! Uit haar verhaal halen wij veel inspiratie. Ieder mens is anders, heeft zijn eigen achtergrond en verhaal. Dat eigen verhaal én die individuele behoefte is voor ons het vertrekpunt. Ook al is dat niet alledaags. Aandacht voor de mens, dat is waar het om draait.
In gesprek met Alleys Borst Thuis voelen met een glimlach. Met Alleys haar betrokken aanpak zet ze zich in om warme en persoonlijke zorg te bieden. Haar visie maakt duidelijk: bij Hoeve Zuid draait alles om aandacht, maatwerk en het creëren van een plek waar elke bewoner een waardevolle dag beleeft. Warmte en maatwerk maken het verschil. Met de opening van Hoeve Zuid zet zorgorganisatie Comfor een nieuwe stap in persoonlijke zorg en aandacht voor ouderen. Locatiemanager van deze bijzondere locatie is Alleys Borst, die haar ervaring en passie inzet om bewoners een waardevolle dag te bezorgen. In dit interview deelt ze haar visie op zorg, haar inspiratie en de unieke aanpak van Hoeve Zuid. Waarom voelt Comfor voor jou als de juiste plek? De zin in de vacature: Denk jij ook dat de zorg anders kan? Die raakte me direct. De visie van Comfor sluit perfect aan bij mijn missie. Iemands persoonlijke wensen en behoeften als uitgangspunt nemen is voor mij een van de belangrijkste drijfveren. Elke situatie is anders en uniek, en maatwerk maakt écht het verschil. Je hebt veel ervaring in de geboortezorg. Zie je overeenkomsten met de ouderenzorg? Zeker. In de geboortezorg mocht ik families ondersteunen bij de eerste stappen van hun gezinsvorming. Dat zijn momenten die je diep raken, omdat elk gezin zijn eigen verhaal heeft. Dat persoonlijke aspect, de unieke behoeften van mensen en de zorg die daarop aansluit, vind ik ook binnen de ouderenzorg enorm belangrijk. Hoeve Zuid voelt voor mij als een kans om datzelfde maatwerk te bieden. Hier draait het om het creëren van een waardevolle dag voor iedere bewoner, met toewijding en warmte. Ieder verhaal telt, van begin tot einde. Samen zorgen we ervoor dat elk hoofdstuk speciaal is. Dus eigenlijk draait het om maatwerk? Precies. Het gaat om wie iemand is, wat iemands levensverhaal, normen en waarden zijn. Dat bepaalt de zorg die nodig is. Door goed te luisteren en echt betrokken te zijn, kunnen we dat stukje maatwerk bieden. Hoe gaat Hoeve Zuid dit maatwerk vormgeven voor bewoners? We bieden bewoners de ruimte om hun leven zoveel mogelijk voort te zetten zoals ze dat gewend waren. Zij behouden de regie, wij ondersteunen. Dat geeft vertrouwen en zorgt voor een fijn thuis. 8
‘‘ Warmte en maatwerk maken het verschil.’’ “We bieden bewoners de ruimte om hun leven zoveel mogelijk voort te zetten zoals ze dat gewend waren. Zij behouden de regie: wij ondersteunen.” Hoe wordt het sociale netwerk van de bewoner hierin betrokken? Het sociale netwerk speelt een centrale rol. Familie en vrienden zijn geen ‘bezoekers’, maar onderdeel van het team rondom de bewoner. Als een dochter wil helpen bij het ontbijt of een buurman graag komt voorlezen, moedigen we dat aan. Daarnaast organiseren we activiteiten waarbij vrienden en/of familie worden uitgenodigd, zoals gezamenlijke diners of wandelingen. Zo creëren we een gemeenschap waar iedereen zich thuis voelt. Samen zorgen we voor een omgeving waarin warme zorg en aandacht gedeeld worden, wat het leven van de bewoners verrijkt. Wat betekent een waardevolle dag voor jou persoonlijk? Familie en verbondenheid zijn voor mij heel belangrijk. Het geeft me kracht en een gevoel van thuiskomen. Dat wil ik ook bij Hoeve Zuid realiseren. Een waardevolle dag is voor mij wanneer bewoners hier tot rust komen, zich thuis voelen en met een glimlach genieten van het samenzijn. Dáár doe ik het voor. Locatiemanager Hoeve Zuid
‘t Theehuisje ‘t Bakhuisje Kranshoeve
Ackerhoeve Krijg een indruk van Hoeve Zuid.
Creatieve concepten met Coby van den Hout Van concept tot sfeer. Team Concept creëert met veel enthousiasme een unieke stijl en brengt het op onze woonlocaties en ontmoetingsplekken tot leven. Onze in-house Interieur Architect Coby vertelt in dit interview hoe de creatieve ideeën ontstaan, gekozen en verwerkt worden. Coby, kun je uitleggen wat we bedoelen met onze ‘Comfor-style’? Ons team zorgt dat de visie en missie van Comfor, zichtbaar en voelbaar zijn. We maken interieur- en tuinplannen en creëren een eigen stijl in een nieuwe omgeving die voor de bewoner vertrouwd aanvoelt. Als een echt thuis: herkenbaar, warm en comfortabel. ‘‘ Huiselijke sfeer én een warm gevoel creëren.’’ Coby van den Hout over haar concepten Een huiselijke sfeer én een warm gevoel creëren. Hoe doe je dat? Doordat we een mooie balans vinden tussen verleden en heden. Onze huizen hebben warm kleurgebruik en we werken met moderne, duurzame materialen. Ons doel is om zowel voor bewoners als voor onze collega’s een fijne ruimte te creëren om te wonen en te werken. We onderzoeken de geschiedenis van de locatie en gaan op zoek naar diverse items die hierbij passen. Zo brengen we een stuk geschiedenis terug op de locatie. Maar dan in een modern jasje! 12
Duurzaam en herkenbaar: zo zie je het terug We kiezen bewust voor duurzaamheid in het interieur. Oude materialen hergebruiken verbindt duurzaamheid met creativiteit en stijl. Vintage vondsten krijgen een nieuw thuis en brengen karakter in de ruimte. Dit geeft een herkenbare warme en huiselijke sfeer. Daarnaast vind je op elke Comfor-locatie: de oranje eetbank in de huiskamer, een afbeelding van Mie Moors, het ‘buurtbankje’ en een robuuste houtlook-keuken. Een veilige en vertrouwde omgeving Bij Comfor houden we rekening met dementievriendelijke richtlijnen. Duidelijke looproutes en herkenbare kleuren. Elke ruimte heeft een eigen sfeer, zonder onrustig te worden. Zo combineren we een warme uitstraling met functionaliteit, waardoor iedereen zich thuis voelt. En er nog genoeg overblijft om steeds nieuwe details te ontdekken. Hoe zorg je dat het definitieve ontwerp helemaal aansluit bij de wensen voor de bewoners? Voordat we aan de slag gaan stellen we een programma van eisen op. Waar moet het eindresultaat aan voldoen en wat willen we graag zien op die specifieke locatie? Gedurende het proces checken we samen met de collega’s van verschillende teams op de punten die we vooraf hebben vastgesteld. Zo zorgen we ervoor dat het er allemaal mooi uit ziet, maar ook functioneel en praktisch blijft om goede zorg te verlenen. Een veilige en stimulerende tuin voor iedereen. Hoe zien we dit terug in het ontwerp? Bij Comfor ontwerpen we tuinen die uitnodigen tot bewegen, ontmoeten en ontspannen. Veiligheid staat voorop: ondergronden sluiten drempelloos op elkaar aan en de ‘oneindige looproute’ zorgt ervoor dat bewoners makkelijk hun weg vinden. Herkenbare, contrasterende kleuren helpen bij de oriëntatie. De tuin blijft in elk seizoen interessant, met levendige bloemen en rustgevende, beschutte plekken. Er is ruimte om te genieten van de natuur, alleen of samen. 13
woor (vervolg van de vorige pagina) Herkenbare elementen zoals vogelhuisjes, een zonnewijzer of een pergola maken een wandeling tot een fijne belevenis. De brede paden nodigen uit om samen op pad te gaan en gezellig bij te praten. “Er is ruimte om te genieten van de natuur. De tuin blijft in elk seizoen interessant” 14
‘Gezellig’ is een rd dat vaak valt. Hoe ervaren bewoners de sfeer binnen Comfor? Wat we vaak horen, is hoe huiselijk en warm onze locaties aanvoelen. de bewoners voelen zich snel thuis. Elk gebouw is uniek, maar overal heerst dezelfde fijne sfeer. Gezellig is daarbij een woord wat vaak valt. Heel fijn om dat terug te horen maar we gaan graag een stapje verder; door in verbinding te zijn en te blijven over wat maakt dat het zo fijn voelt. Want juist dat maakt dit werk allemaal éxtra waardevol. Een warme beleving en een goed gevoel! We creëren samen een omgeving waar iedereen zich welkom voelt, waar kleine momenten van geluk de basis vormen voor een fijne dag. 15
Het gevoel van thuis.
Eten verbindt: Pepijn over smaak, gezondheid en verbinding. Eten en drinken is van belang voor behoud van gezondheid en welzijn. Bij Comfor staat gezond eten centraal tijdens de drie belangrijke momenten van de dag: ontbijt, lunch en diner maar ook tussendoor. Wij begrijpen dat goede voeding niet alleen bijdraagt aan het lichamelijke welzijn, maar ook aan het sociale en emotionele welzijn van de bewoners. Daarom zorgen we ervoor dat onze maaltijden niet alleen gezond en lekker zijn, maar ook een moment van verbinding en gezelligheid vormen. In dit interview vertelt collega Pepijn, met zijn ervaring en achtergrond als chefkok, hoe hij zich dagelijks inzet om dit voor Comfor tot in de puntjes te verzorgen. Met én voor de bewoners. Pepijn, als we het over eten en drinken bij Comfor hebben, wat kun je daar in de basis over zeggen? Gezond, gevarieerd en voldoende keuze. Met gezond bedoelen we rijk aan voedingsstoffen die helpen om de lichamelijke gezondheid te ondersteunen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen. We vinden het daarnaast heel belangrijk dat elke bewoner keuze heeft. Ontbijt, lunch en diner zijn drie belangrijke momenten waar veel bewoners naar uitkijken. We willen naast gezond ook gevarieerd en gezellig eten en drinken. Het moet voedzaam zijn, maar vooral ook lekker. “Naast de drie maaltijden op de dag zijn ook de tussendoortjes belangrijk. Dagelijks is er vers fruit en andere lekkernijen.” Hoe is die keuze merkbaar voor de bewoners? Het start bij het ontbijt. Ruime keuze aan zowel broodsoorten als beleg. Maar ook bij het ontbijt bijvoorbeeld keuze voor eitje; bereid naar keuze. Tijdens lunch serveren we soep of een specialer gerecht naast de dagelijkse broodmaaltijd. Bijvoorbeeld een pasteitje met kippenragout. Wanneer iemand wat extra’s wil, kan dat. Doen wat nodig is en bijdraagt aan het welzijn van de bewoners. Daar zetten wij ons elke dag met 100% voor in. 18
En het diner? Bij het diner is er keuze uit gevarieerde gerechten en een lekker nagerecht. Op het krijtbord staat altijd omschreven wat het menu van de dag is, zodat dit vooraf duidelijk en zichtbaar is. Veel bewoners vinden het fijn om te weten welke keuze ze hebben of denken daar alvast over na. Ze zien het als een belangrijk moment van de dag waar ze écht naar uit kijken. “Lekker smullen” zeggen ze dan. De maaltijden zijn vers bereid met een eigen twist maar zeker ook met aandacht voor de presentatie. Zodat de bewoners ook voelen dat er naast aandacht voor henzelf ook aandacht voor de gerechten is. Aandacht maar ook het thuisgevoel is waar Comfor voor staat. Wat is het gerecht dat voor de bewoners het meest als thuis smaakt? We willen het thuisgevoel inderdaad doorvoeren in de maaltijden. Het échte thuisgevoel zit voor de meeste bewoners in een ‘AVG’tje’. Wat bedoel je met AVG? AVG staat voor aardappelen, vlees en groenten. Of een vleesvervanger indien gewenst. Ofwel, gewoon, Hollandse pot. De maaltijd met aardappelen, vlees en groente doet het altijd goed. ‘‘ Het moet voedzaam zijn, maar vooral ook lekker.’’ Pepijn de Ruijter over het eten bij Comfor
Gekookte aardappelen met verse boontjes en een lekkere gehaktbal met jus bijvoorbeeld. Ook een ouderwetse stamppot wordt altijd goed ontvangen door de bewoners. Met appelmoes of een lekkere jus naar keuze. Mogen de bewoners meebeslissen? De bewoners beslissen mee over de menu’s. Ook komen er ideeën, recepten of verrassende ingrediënten vanuit de bewoners zelf. Zo komen we samen tot het beste resultaat. Voorbeelden hiervan zijn gebakken balkenbrij met appeltjes of grootmoeders erwtensoep met roggebrood, spek en mosterd. Uiteraard zijn ook vegetarische varianten mogelijk. Samen is een woord dat vaak voorbij komt; hoe zie jij dit vanuit jouw vakgebied koken? Het ingrediënt waar we niet veel over praten in ons vakgebied, maar wat de bewoners wél merken inderdaad: samen. De medewerkers eten samen met de bewoners. Gasten van de bewoner kunnen ook altijd aanschuiven en meeeten. Wanneer de bewoner wat minder behoefte heeft aan samen eten kan de bewoner ook eten in de woning ontvangen. Misschien is samen wel ons geheime ingrediënt! Met verse groenten
Eten verbindt: Goede voeding draagt niet alleen bij aan het lichamelijke welzijn, maar ook aan het sociale en emotionele welzijn. 21 se n
Fr m Eerst even voorproeven! Iets te vieren? Gebakje erbij!
Fruithapje in de middag Koekje bij de koffie
Op zoek naar een baan? Kom ook comfortabel werken in de zorg! Bekijk al onze mogelijkheden op de website werkenbijcomfor.nl
Kleinschalige locaties Een gezellige werksfeer met het ultieme thuisgevoel. Vrijheid en verantwoordelijkheid Een platte organisatie waarin je gezien en gehoord wordt en waar jouw mening écht telt. Aandacht voor jou Werken vanuit jouw wensen en kwaliteiten en de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Zorgen voor een waardevolle dag Tijd en oprechte aandacht voor de mensen voor wie je zorgt. Vernieuwers in zorg en welzijn Een innovatieve organisatie waarbij ontwikkeling en verbetering voorop staan. Een beetje extra Comfor Naast een goed salaris ook fijne extra’s, zoals een eindejaarsuitkering, een fietsplan, gezellige uitjes en regelmatig een cadeautje.
Een kijkje bij Hoeve Zuid. In de wijk Zilverackers ligt ons woonerf Hoeve Zuid: een sfeervolle plek met 74 woningen, 24-uurszorg en vele gemeenschappelijke faciliteiten. Hoeve Zuid is omringd door diverse gemeenschappelijke tuinen. Voor naamgeving van deze prachtige plek hebben we samen met de lokale heemkunde onderzoek gedaan. De naam Hoeve Zuid is een verwijzing naar de Hoeve die vroeger op deze plek stond. Sondervick is de oorspronkelijke naam van Veldhoven en betekent in het Romeins ‘wijk ten zuiden’. En zo is de naam Hoeve Zuid ontstaan. Wij vinden het belangrijk om een inspirerende plek te creëren waar mensen zich thuis voelen, waar ontmoetingen plaatsvinden en waar altijd wat te doen is. Naast het bieden van een warm thuis, hebben we ook diverse mogelijkheden om de dag fijn te beleven. In dit hoofdstuk lees je alles over wonen en nog veel meer. In de gemeenschappelijke ruimten staat elkaar ontmoeten centraal.
Een warme en sfeervolle plek waar de koffie altijd klaar staat. Een écht thuis gevoel.
Beleef het gevoel van thuis. Ons woonerf bestaat uit vier gebouwen. Twee woongebouwen, Ackerhoeve en Kranshoeve, verbonden door gemeenschappelijke ruimten. Daarnaast zijn er twee losse gebouwen: ‘t Bakhuisje en ‘t Theehuisje. De woongebouwen zijn gesitueerd aan de Kransackerweg. Voor de naamstelling van de twee hoofdgebouwen hebben we gekozen om de ‘hoeve’ van Hoeve Zuid te combineren met Kransacker en Patacker. Zo zijn de namen ‘Kranshoeve’ en ‘Ackerhoeve’ ontstaan. Studio’s Hoeve Zuid heeft in gebouw Ackerhoeve twee verschillende type studio’s. Er zijn studio’s van 35m2 en 42m2 woonoppervlakte. Elke studio is voorzien van een kitchenette en badkamer. De kitchenette bestaat uit een spoelbak met kasten, eenhendel mengkraan, drie lades en een inbouwkoelkast. De studio’s zijn standaard uitgerust met zorgtechnologie. 28
Appartementen Hoeve Zuid heeft in gebouw Kranshoeve vier verschillende type appartementen bestemd voor echtparen. De appartementen hebben een woonoppervlakte van 60m2 en 70m2 . Elk appartement is voorzien van een eigen volwaardige keuken en badkamer. De keuken is volledig uitgerust met inbouwapparatuur, zoals koelkast, vaatwasser, combimagnetron, kookplaat met recirculatieafzuiging en een gootsteen met eenhendel mengkraam. Alle domotica is aanwezig. Afhankelijk van de behoefte van de bewoner kunnen deze ingesteld worden. Het appartement is hier volledig op voorbereid. Alle appartementen hebben een royaal balkon met plek voor een zithoek. 29 Op uw eigen balkon kunt u genieten van het zonnetje
Wat gaat u vandaag doen? Bij Hoeve Zuid zijn er verschillende gemeenschappelijke ruimtes. Deze verbinden de Kranshoeve en de Ackerhoeve met elkaar. Deze zijn sfeervol ingericht en hebben een fijne huiselijke sfeer. Hoe we de Comfor-sfeer voelbaar maken kun je lezen in het interview met onze collega Coby van team Concept (zie pagina 12). Het zijn plekken waar je elkaar kunt ontmoeten, ontspannen en waar activiteiten plaatsvinden. Het spelen van een gezelschapsspel, koffie drinken met familie, het lezen van de krant of gewoon even niks. Alles is mogelijk! 30
Beleef Comfor: welzijn en activiteiten Elke dag wat te beleven. Wekelijks is er een nieuw activiteitenprogramma waarop staat welke activiteiten er die week plaatsvinden. Het activiteitenprogramma is op het bord in de gemeenschappelijke ruimte zichtbaar, Deelname is niet verplicht, wel gezellig! De activiteiten zijn voor de bewoners, maar óók familie, vrienden en anderen naasten kunnen meedoen. Samen is een van de belangrijkste waarden van Comfor en daar hoort bij dat naasten van de bewoner zich welkom en thuis voelen bij de bewoner. Net zoals het voorheen ook bij de bewoner thuis was. Bijvoorbeeld samen deelnemen aan de bingo, samen een gezelschapsspel spelen of deelnemen aan één van de andere activiteiten die door ons georganiseerd worden. Maar ook nieuwe inbreng is van harte welkom! We vinden het fijn als we kunnen inspelen op de wensen van de bewoners, dus alle ideeën over de activiteiten zijn welkom en de teamleider welzijn gaat hier graag over in gesprek. Voorbeelden hiervan zijn: een dansoptreden van de dansgroep van een kleinkind, samen met de oude buurman een hobby nog eens uitoefenen of het maken van een creatief werkstuk met een vriend(in). Of gewoon samen met bezoek in de tuin even koffie drinken en genieten van wat lekkers bij de koffie. Allemaal als doel om samen de momenten nóg waardevoller te kunnen maken. Naast de gezellige huiskamers zijn er diverse gemeenschappelijke ruimtes. Denk hierbij aan een ruime leefkeuken, beautysalon, sportruimte, creatief atelier en beleeftuinen. 31 Vitaal blijven!
Tijd en aandacht.
Tuinen De tuinen zijn zo ontworpen dat er voor ieder wat wils is. In de tuinen is er een moestuin, een jeu de boules baan, verschillende zithoek en een beleeftuin. Op verschillende plekken kunt u genieten van het groen en de rust. ‘t Bakhuisje Midden in onze tuin is ‘t Bakhuisje gelegen. in ‘t Bakhuisje wordt een breed aanbod aan activiteiten aangeboden, zoals muzikale en creatieve activiteiten. Er is een sportruimte waar dagelijks gesport kan worden. Samen samen
‘t Theehuisje Sociale verbinding vinden we belangrijk. ‘t Theehuisje is een plek waar bewoners, medewerkers, vrijwilligers en mensen uit de buurt samen komen. Ook zijn er diverse specialisten en behandelaren gevestigd. Gemeenschappelijke tuinen Op het terrein van Hoeve Zuid kunt u er heerlijk op uit. We bieden dagelijks diverse activiteiten en mogelijkheden om elkaar te ontmoeten bij verschillende sfeervolle tuinen. Er zijn diverse tuinen op het terrein waar u kunt vertoeven. leven, genieten.
De kwaliteit bij Comfor Het gaat om welzijn én welbevinden. Kwaliteit is voor Comfor meer dan goede zorgverlening. Het gaat ook om welzijn én welbevinden. We staan voor een benadering die wonen, welzijn, samenleving en zorg met elkaar verbindt. soms is ondersteuning nodig om het leven te blijven leiden zoals je dat gewend bent. Onze specialisten kunnen daarbij ondersteunen. Tom Psycholoog bij Comfor Binnen de ouderenzorg staan zorgprofessionals steeds vaker voor de uitdaging om de diverse behoeften van ouderen te vervullen. Het risico bestaat dat de focus te veel ligt op de fysieke zorg, terwijl juist de bredere, niet fysieke behoeften essentieel zijn voor een waardevol en menswaardig leven. Naast fysieke zorg zijn zaken als zingeving, sociaal contact, erkenning en waardering, autonomie en regie over het eigen leven minstens zo belangrijk. Deze aspecten zijn cruciaal voor het welzijn van ouderen. Wanneer we oog hebben voor al deze behoeften, kunnen we bijdragen aan een leven dat niet alleen gezond, maar ook betekenisvol is. In mijn werk als psycholoog richt ik me op het diagnosticeren, begeleiden en behandelen van bewoners. Ook analyseer ik gedrag, geef ik advies over de omgang met bewoners en zorg ervoor dat we op een passende manier aan hun behoeften tegemoet kunnen komen. De ondersteuning van deze niet fysieke aspecten is niet alleen een taak voor zorgprofessionals, maar voor ons allemaal. Laten we samen werken aan het versterken van deze belangrijke pijlers in de ouderenzorg, zodat ouderen een waardevol en betekenisvol leven kunnen leiden. 36
Bij Comfor besteden we aandacht aan verschillende belangrijke thema’s. Eén daarvan is palliatieve zorg. Hoe zorgen we ervoor dat de laatste levensfase comfortabel, waardevol en in lijn met de wensen van de bewoner verloopt? Annemarie Specialist ouderenzorg Wanneer u ziek wordt en medische zorg nodig is, is de huisarts degene die u begeleidt. Wanneer extra kennis op het gebied van ouderengeneeskunde nodig is, kan de huisarts advies vragen bij een specialist ouderengeneeskunde. Samen zorgen we ervoor dat u wanneer nodig, de juiste zorg en behandeling krijgt. Als kaderarts palliatieve zorg van Comfor draag ik mijn steentje bij aan kennisdeling over palliatieve zorg om de laatste levensfase van de bewoners zo waardig mogelijk te laten verlopen. Verlies van autonomie en gezondheid spelen vaak een belangrijke rol wanneer mensen te maken krijgen met een ongeneeslijke ziekte of kwetsbaarheid. Kennis over palliatieve zorg en het delen van ervaringen kan dan helpen om de kwaliteit van leven en sterven voor de bewoners te verbeteren. Esther Verpleegkundig specialist Daar sluit ik me helemaal bij aan, ik vind het belangrijk om educatie te geven en collega’s te inspireren om de best mogelijke zorg te leveren, juist op het gebied van palliatieve zorg. Bij Comfor staat een deskundig team van zorgprofessionals dag en nacht klaar om u te ondersteunen. Samen bieden zij niet alleen hoogwaardige lichamelijke zorg en medische begeleiding, maar ook emotionele ondersteuning en persoonlijke begeleiding. Samen met u, uw familie en uw huisarts werken we aan zorg die niet alleen goed is, maar ook écht het verschil maakt. 37
Altijd wat te doen.
Zorgkaart Nederland Uw ervaring delen is waardevol. Bij Comfor vinden we het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot kwalitatief goede en betrouwbare zorg. Zorgkaart Nederland speelt hierin een belangrijke rol. Het is een platform waar bewoners en naasten hun ervaringen met zorgverleners en zorgorganisaties kunnen delen. Deze ervaringen helpen anderen bij het maken van een weloverwogen keuze voor zorg die past bij hun behoeften. Zorgkaart Nederland biedt transparantie door inzicht te geven in hoe zorg wordt ervaren. Het gaat niet alleen om cijfers, maar vooral om de verhalen en feedback die mensen delen. Dit draagt bij aan een beter begrip van wat écht belangrijk is, zoals vriendelijkheid, deskundigheid en betrokkenheid. Voor Comfor is dit platform ook belangrijk, omdat het ons helpt te leren en te groeien. Feedback van bewoners geeft ons waardevolle inzichten waarmee we onze zorg kunnen blijven verbeteren. Het is een middel om de kwaliteit hoog te houden en onze missie – een waardevolle dag – te blijven waarmaken. Door actief betrokken te zijn bij Zorgkaart Nederland laten we zien dat we luisteren naar onze bewoners en voortdurend streven naar het bieden van de best mogelijke zorg. Zorgkaart Nederland helpt ons om samen te blijven bouwen aan zorg waar we trots op zijn. 40
Bewonersbrochure Hoeve Zuid De informatie in dit magazine is met veel zorg en passie samengesteld door onze collega’s van Comfor. We hopen dat u het met veel plezier heeft gelezen. Het magazine is bedoeld om een algemeen beeld te vormen over Hoeve Zuid en zorgorganisatie Comfor. Heeft u vragen of ideeën voor Hoeve Zuid, neem dan contact op +31 (0)88 1500 400.
1 Online Touch