0

Warm Kennismaken met de Klantenservice Warmteraad van start Inzicht in het verbruik Maak kans op een professionele fotoshoot We wensen iedereen die thuis blijft of die op vakantie gaat, een fijne warme zomer! jaargang 1, zomer editie

“Met Warmtebedrijf Ede, wa Diverse keren per dag gaat de telefoon over, bij de klantenservice van Warmtebedrijf Ede. De collega’s van het team krijgen allerlei vragen via telefoon en via mail. Onze klantenservice-collega Gerrie vertelt: “We krijgen veel verschillende vragen. Bijvoorbeeld over het aanmelden bij het warmtebedrijf, opzeggen bij verhuizing, het verbruik, het voorschotbedrag, technische vragen en besparingstips. “De leukste vraag? Die kwam van een jonge vrouw. In haar wijk waren werkzaamheden gepland waardoor de warmtelevering onderbroken zou worden. Zij was hoogzwanger en bezorgd dat zij op de betreffende dag zou bevallen. Zij wilde graag thuis bevallen en dan heb je toch echt warm water nodig. De werkzaamheden moesten doorgaan maar wij vonden het ook belangrijk dat mevrouw thuis kon bevallen. Bereikbaarheid klantenservice 085 – 07 12 600 Onze afdeling bestaat uit 2 medewerkers. Tijdens kantooruren zijn wij telefonisch bereikbaar op bovenstaand telefoonnummer of via e-mail: klantenservice@warmtebedrijfede.nl. Voor storingen is het telefoonnummer wel 24 uur per dag bereikbaar.

a aarmee kan ik u helpen?” Het was mooi om te zien dat ons hele bedrijf aangaf ervoor te gaan, al moest er warm water gebracht worden, iedereen ging ervoor. Dan merk je dat je een lokaal bedrijf bent, we zijn betrokken en flexibel genoeg om dat extra stapje te willen zetten. Lastige gesprekken zijn de emotionele gesprekken. Bijvoorbeeld een melding van overlijden of klanten met betalingsproblemen. Voor deze gesprekken nemen we graag wat meer tijd. De coronaperiode maakt ook dat mensen te maken hebben gekregen met meer thuis zijn en kinderen die overdag op de slaapkamer online lessen volgen. Dat betekent dat er meer warmte verbruikt wordt en de kosten misschien hoger uitvallen.” TIPS • Houd de temperatuur in de ruimte zo stabiel mogelijk, daardoor is een temperatuur boven de 20ᴼ C niet nodig. • Je merkt weinig tot niets van de vloerverwarming, als de ruimte de temperatuur heeft, die is ingesteld op de thermostaat. • In het voorjaar komen de mooie en warme dagen, maar aan het eind van de middag kunnen koude luchtstromen ontstaan. De koude lucht koelt de vloer af en de vloerverwarming slaat aan. Zo komt het dat er op een warme dag toch warmtegebruik kan ontstaan. • Als je gewend bent in de zomer de thermostaat heel laag te zetten, is het handig om aan het eind van de zomer de thermostaat langzamerhand stapsgewijs weer bij te schakelen en niet in één keer.

Warmteraad van start De warmteraad bestaat uit 9 leden, die wonen in de diverse Edese wijken waar we als Warmtebedrijf Ede warmte leveren. De leden hebben met elkaar gemeen, dat ze belangstelling hebben in verduurzaming en daar door hun deelname aan de Warmteraad actief aan willen bijdragen. Ze hebben ook met elkaar gemeen dat ze Warmtebedrijf Ede door de gesprekken en door het geven van input beter willen maken. De eerste bijeenkomst was dan ook meteen al productief door de diverse actiepunten waar het Warmtebedrijf mee aan de slag kon. Na de oproep in de vorige editie van deze nieuwsbrief “Warm” ontvingen we een flink aantal aanmeldingen om mee te doen in de nieuwe Warmteraad. Het waren zelfs zoveel aanmeldingen dat we niet iedereen een plek in de Warmteraad konden bieden. Op 20 april konden we van start. We konden fysiek bij elkaar komen in het Technova College, omdat we daar als Warmtebedrijf Ede een goede samenwerking mee hebben, zoals op de volgende pagina van deze nieuwsbrief te lezen is, in het artikel over de Kenniscampus Energietransitie Experience. De volgende bijeenkomst werd nog voor de zomer gepland. Er leven zoveel ideeën, dat het fijn is om elkaar – vooral bij deze opstartfase – vaker te spreken. Het hoofdpunt van deze tweede bijeenkomst is “Communicatie: hoe communiceert Warmtebedrijf Ede en wat en hoe kan dat beter”. Heeft u een vraag voor de Warmteraad, of wilt u een punt op de agenda zetten? Mail dan uw vraag naar warmteraad@warmtebedrijfede.nl Wat wilt u weten? online spreekuur dinsdag 15 juni van 15:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 20:00 uur Uit Ede komen er veel vragen over het Slimme Groene Warmtenet van Warmtebedrijf Ede. Het zijn vragen over het aansluiten, over de bronnen, de kosten, de werking en de aanleg van het warmtenet. Om antwoord te geven op allerhande vragen organiseert Warmtebedrijf Ede op 15 juni een spreekuur. Iedereen kan zich aanmelden: of u nu klant bent van Warmtebedrijf Ede, of niet. Bijvoorbeeld omdat u uw bedrijfsproces of bedrijfspand wilt verduurzamen, of gewoon als u vragen over ons heeft. U kunt zich aanmelden via www.warmtebedrijfede.nl/spreekuur.

Kenniscampus Energietransitie Experience Wat gebeurt er als onderwijs, overheid en bedrijfsleven de handen ineen slaan, om werk te maken van techniek? Dan onstaat: De Energietransitie Experience. De energietransitie is al in volle gang en de komende jaren wordt de behoefte aan geschoolde technici steeds groter. Daarom hebben knooppunt techniek, provincie Gelderland, ITN techniek, Het Streek, ZON Transitie Support en Warmtebedrijf Ede een lespakket ontwikkeld. Geen saaie stof met powerpoints en op papier, maar een echte “experience”. Op de locatie Geerweg van Bio-Energie De Vallei, is daarvoor ook een apart leslokaal ingericht. Vanaf september hopen we daar weer regelmatig leerlingen vanaf groep 7 van het basisonderwijs t.m. klas 2 van het voortgezet onderwijs te kunnen ontvangen om ze door die ervaring te interesseren voor de techniek achter hun duurzame toekomst. Ook aan vakdocenten wordt de gelegenheid geboden om hun kennis op het gebied van de energietransitie bij te spijkeren. Afgelopen jaar was ons leslokaal niet geopend, maar werden de lessen ook TO GO aangeboden. Neem een kijkje hoe dat eraan toeging. Klik hier>>

Inzicht in het verbruik Als moderne en bewuste consument, willen we natuurlijk graag inzicht in het verbruik van onze warmte en de verbruikskosten. Binnenkort biedt Warmtebedrijf Ede hiervoor sneller en makkelijker inzicht. Vanaf eind juni ontvangen onze klanten maandelijks een verbruikskostenoverzicht, met daarin de gegevens van de maand ervoor. De informatie die in het verbruikskostenoverzicht moet worden vermeld, is wettelijk vastgelegd: • overzicht van het actuele maandverbruik. • een relatie met voorgaande periodes. • verbruik in vergelijking met andere vergelijkbare afnemers. • daadwerkelijke kosten in relatie tot het voorschot bedrag. • besparingstips en verwijzingen naar onafhankelijke informatie. We hebben hiervoor uw mailadres nodig. Als uw mailadres nog niet bij ons bekend is, kunt u hierover een telefoontje van de klantenservice verwachten. Voor Warmtebedrijf Ede is het een lang gekoesterde wens om deze service te kunnen leveren en op deze manier meer inzicht in het verbruik te kunnen bieden. Deze eerste stap om onze klanten inzicht te geven in het verbruik, zal worden gevolgd door verdere stappen. In nieuwe versies wordt meer inzicht geboden in de hoeveelheid CO2 uitstoot die door aansluiting op het warmtenet wordt bespaard, een mogelijkheid om het voorschot bedrag te kunnen aanpassen, en uiteindelijk een klantenportal met online inzicht en aanpassingsmogelijkheden.

Verleden, heden, toekomst Voor energiebedrijven zijn er verschillende wetten die iets zeggen over het gebruik van meetgegevens. In 2015 is in een Koninklijk Besluit e.e.a. uitgewerkt in regels over de factuur, verbruiks- en indicatieve kostenoverzichten, informatie-uitwisseling en het stimuleren tot energiebesparing. De privacy van de eindafnemer is een belangrijk punt bij het gebruiken van meetgegevens. Inmiddels weten we dat het belangrijk is, om inzicht te hebben in het energieverbruik. Dat is een belangrijke basis om energie te kunnen besparen. Door de invoering van de “slimme elektriciteitsmeter” is het mogelijk geworden dat je als klant maandelijks een overzicht krijgt van je elektriciteitsverbruik. Ook leveranciers van warmte hebben de opdracht te werken aan het inzichtelijker maken van het verbruik en de bijbehorende kosten. Nieuwe warmtemeters moeten op afstand uitleesbaar zijn en de komende jaren moeten alle bestaande warmtemeters worden omgebouwd. In Ede lopen we voorop. Onze meters zijn al slim. En dus zijn wij vooral bezig de gegevens voor onze klanten toegankelijk te maken. In Ede ligt een “Slim Groen Warmtenet”. Wat is dat eigenlijk? In deze animatie leggen we dat in 2 minuten uit. Klik hier >>

Meld je aan en win een professionele fotoshoot In september willen we naast deze online nieuwsbrief, die bedoeld is voor onze klanten, ook een magazine maken, dat we huis aan huis in Ede laten bezorgen. In dat magazine willen we alle Edenaren informeren over wat het warmtebedrijf is en doet, wat de toekomstige ontwikkelingen zijn en wat de mogelijkheden zijn, om te kunnen aansluiten. Klanten die aan dit magazine willen meewerken en in een interview iets willen vertellen over hun ervaringen, krijgen daarvoor als dank een professionele fotoshoot. Aanmelden kan via info@warmtebedrijfede.nl Iedereen doet wat Dat is de naam van een handige website van de overheid. Op deze website zijn heel veel praktische tips te vinden, die bijdragen aan een duurzamer manier van leven. De website heeft een ruime opzet. Het gaat over voeding, vervoer, spullen en ook over energie en warmte. De website heeft een handige testfunctie, die inzicht geeft in je verbeterpotentieel. Soms is het gewoon even een weetje. Zoals bijvoorbeeld de tip: Verwarm alleen de ruimtes waar je bent en sluit de deuren naar ruimtes waar je niet bent. Daardoor kun je veel warmte en geld besparen, en lever je niets in aan comfort. COLOFON “Warm” is een uitgave van Warmtebedrijf Ede voor de particuliere klanten en verschijnt 4x per jaar. Als u vragen heeft over de inhoud van deze nieuwsbrief of een andere vraag heeft over de warmte die Warmtebedrijf Ede aan u levert, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice, via mail klantenservice@warmtebedrijfede.nl, of via telefoon: 085 – 07 12 600 Redactie: Lotte Wander en Audrey van den Berg. Redactieadres: info@warmtebedrijfede.nl Of deze tip: zet de thermostaat 1 graad lager. 19 graden is vaak in huis al voldoende. De thermostaat 1 graad lager zetten bespaart merkbaar. En deze: zet de verwarming in de slaapkamer uit. Er zijn diverse slimme thermostaten op de markt, die helpen om het huis op een slimme manier te verwarmen. Hierdoor wordt minder energie verbruikt. Het is duurzaam, scheelt in energiekosten én is beter voor het klimaat. Zeker een aanrader, deze website. www.iedereendoetwat.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
Home


You need flash player to view this online publication