0

“CONTACT” Clubblad Motor- en Autoclub “DE ZEEUWEN” dé motor- en autoclub van Zeeland Jaargang 65, nummer 4 / augustus 2017 REDACTIE: JOLSTRAAT 7, 4401 JC YERSEKE 2

3

CONTACT Cluborgaan van Motor- en Autoclub “De Zeeuwe Opgericht 27 juni 1950 www.macdezeeuwen.nl 65e jaargang, nummer 4 / augustus 2017 VAN HET BESTUUR EN DE REDACTIE 4 ritten zijn er nu verreden. In dit clubblad vindt u de uitslagen van de Hemelvaartsrit en de Pinksterrit. U ziet hier een foto van een bijzondere deelnemer aan de Hemelvaartsrit, waar niet iedereen zo blij mee was. Zo’n tractor is toch wel een flink gevaarte als je die tegenkomt op een smal weggetje. Maar grappig is het wel… Gelukkig gaat het toch lukken om naar de Witte Raaf te gaan op donderdag 10 augustus. John en Cobie Terpstra zijn de uitzetters. En John kennende is de rit al klaar. De rit wordt gesponsord door Eetcafé “De Witte Raaf”. Er worden deze avond 6 rondes bingo voor de campinggasten gehouden. Als deelnemers zullen we niet al deze rondes mee spelen, omdat we dan nog bezig zijn met de rit. Als u terug bent kunt u zeker nog mee doen, terwijl u wacht op de uitslag van de rit. Het mooie is dat naast een sponsorbijdrage de hele bingo-opbrengst ten goede komt aan MAC De Zeeuwen. Antoine Baert en Marian Christiaans als uitzetters, en Willem en Arda Olie als controleurs, zijn al druk bezig voor de Herfstrit. Elke rit is altijd weer een hele uitdaging. Kijk maar eens naar het verslag van Peter en Nicolette van Binnendijk… Wat ook mooi is, is eens een rit te controleren. Ook een uitdaging en je kunt jouw reglementskennis eens op een andere manier inzetten. Als beloning 4

voor die inzet levert dat ook nog eens 49 punten in het klassement op. Wil je het eens proberen? Geef je op bij het bestuur! Zonder adverteerders is een clubblad niet mogelijk. Denk aan hen, wanneer u uw aankopen doet. Zij stellen dit zeer op prijs! Het is de bedoeling dat het volgende clubblad half oktober zal verschijnen. U weet het: bij publicatie van uw bijdrage ontvangt u een bon voor een gratis deelname aan een rit! Als u een verslag van een rit heeft, een leuk verhaal of een foto, stuurt u dit dan a.u.b. naar: redactie@macdezeeuwen.nl. Ik wens u veel leesplezier. Sylvia van Stee. 5

Hemelvaartsdagrit 2017 A-klasse 25 mei 2017 Club.pnt. 3 Kees en Jannie de Jonge 4 Rinus en Sylvia van Stee 5 Peter en Nicolette van Binnendijk 6 Jaap en Willy Leendertse 7 Digny en Michel Sinke 8 Antoine Baert en Marjan Christiaans 9 Leo Wouters 10 Kees en Nel Fraanje 11 Rinus en Rosa Joosse 12 Bram en Jo Wouters 13 Jaantje en Rietje - de dames 14 Peter en Illa de Bakker 15 Rien en Piet - de heren B-klasse: 1 Hans en Lia Fokke 2 Bas en Anite Tilroe 3 Riet Beerepoot en Mina van Kruiningen 4 Joke Klijnjan en Els van Rossen C-klasse: 1 Remko Geuze en Jessica Jung 2 Hans van Wijngaarden en Yolanda Clement 3 Marleen de Feiter en Peter Joosse 4 M. en W. de Vrieze 5 Suzan van Oort en Marleen Hoekman 6 Huib en Jacqueline de Bruijn 7 Sjaak en Paul de Winter 8 Bianca en Elly Potters 9 J. Brouwer en D. Lokerse 10 Sander en Helma Puik 11 Leo en Titia Stolk 12 Corne en Leandra van Liere 13 Bram Houterman en Theo de Badts 14 Els Hoekman en Linda Slump 15 J. en R. Fierloos 16 Tonnie en Helmie Fierloos 17 Ron de Buck en Ronald van Leeuwen 6 Heinkenszand s-Gravenpolder Goes Terneuzen Vlissingen s-Heer Arendskerke Goes Oost-Souburg Ossendrecht Zuidland Utrecht Lewedorp Colijnsplaat Kruiningen Capelle a/d IJssel Terneuzen Tholen Goes Goes Agassiz - Canada Tholen Roosendaal Vlissingen Kruiningen Rilland Spijkenisse Krabbendijke Middelburg Middelburg Nisse Nisse Vlissingen 134 166 185 240 241 253 282 324 324 353 354 363 388 394 348 348 402 442 256 290 301 334 343 346 370 372 397 411 419 425 432 456 464 474 500 50 49 48 47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 37 50 49 1 Rene en Renate vd Zande 2 Willem en Arda Olie Wissenkerke Hellevoetsluis Heinkenszand Yerseke Str.pnt. 102 50 49 48 47 46 45

18 Veronica Volgels en Ina Hordijk 19 A. Bakker en K. Bil Zwijndrecht Vlissingen 20 Klaas en Kees Hoekman (met de tractor) 21 M. en C. Lokerse 22 W. van Huizen en A. van Eenennaam 23 Jaap Looise en Erica Wessel 24 Evert en Jan Corbijn Hoedekenskerke Kruiningen Koudekerke Middelburg Kapelle 504 526 526 541 588 595 611 44 43 PINKSTERRIT 2017 Zolang als wij puzzelritten rijden, is het al min of meer een probleem om elk jaar weer genoeg uitzetters te vinden voor alle ritten. Toch lukt dat elk jaar weer opnieuw. Als ik kijk naar 15 jaren geleden toen wij begonnen met het rijden van puzzelritten is er bij MAC De Zeeuwen nog maar 1 uitzetter die 15 jaren geleden ook al puzzelritten uitzette. Dat betekent dat er in al die jaren toch genoeg nieuwe aanwas is geweest van nieuwe uitzetters. Soms hebben wij wel eens het idee dat vanwege een gebrek aan uitzetters de rittensport in Zeeland op zijn eind loopt, maar tot nu toe worden die verwachtingen telkens naar de toekomst verschoven. Met de komst van Nicolette en Peter van Binnendijk in het gilde van uitzetters, ziet de toekomst er weer wat beter uit. Na het uitzetten van de rit voorafgaande aan de Algemene Ledenvergadering in 2016 krijgen zij bij de Pinksterrit 2017 hun echte vuurdoop. Om met het belangrijkste nieuws te beginnen, zij zijn glansrijk 7

geslaagd voor hun eerste examen. Natuurlijk waren er hier en daar wat foutjes en moesten achteraf opdrachten worden geneutraliseerd, maar zoals bekend moet de foutloze rit nog worden gemaakt. Wat blijft hangen is dat Nicolette en Peter voor de A-klasse een puur reglementaire rit hebben gemaakt met soms verrassend nieuwe opdrachten. Wat ons betreft ga zo door in de toekomst. Uiteindelijk zaten er 31 foeven in deze rit en het is ondoenlijk om deze allemaal in dit verslag te behandelen. De foeven waarbij een tekening nodig is, laten wij achterwege omdat het voor de redactie bijna onmogelijk is om dat goed te reproduceren. Voor ons begon al meteen bij de start een nieuwigheid. De blauwe startvlag werd in een doodlopend weggetje geplaatst op de parkeerplaats bij De Stenge. In mijn onschuld riep ik nog tegen Peter dat de vlag vanwege het doodlopen van de weg aan de bereden route staat. Hij fronste zijn wenkbrauwen en je kon hem horen denken, heb ik hier een uitzettersfout gemaakt. Natuurlijk was dit niet zo, omdat een RC in een doodlopende weg wel als oriënteringspunt (O.P.) meetelt, maar niet mag worden opgeschreven. Bij deze start werd verondersteld dat je achterwaarts de doodlopende weg inreed en vervolgens bij de vlag aan de rechterkant kan starten. Dit betekent dat de eerste weg links als je uit de doodlopende weg komt, meteen als O.P. mag worden meegerekend. Het kostte wat tijd voordat het kwartje (hebben we hier al een euromunt voor?) viel. De volgende opdrachten leken niet zo moeilijk, maar daar schuilt dan gelijk het venijn. De letter IJ was net zo groot als alle andere hoofdletters in de tekst WEGWIJZER, echter er stonden ook nog puntjes op de ij en een IJ met hoofdletters bevat geen puntjes. Een misschien eenvoudige foef maar wij trapten er wel in. Voor degenen die op zijn tijd de uitspraken van de reglementscommissie doorkijken, waren een aantal opdrachten relatief eenvoudig uit te voeren. Bij het zien van een bord Son en Breugel is de opdracht na 3 plaatsnamen L wel uit te voeren, immers zowel Son als Breugel maar ook Son en Breugel staan in het plaatsnamenregister (zie bladzijde 20 van het groene boekje). Hetzelfde geldt voor een bord met 2 plaatsnamen en 2 pijlen 8

erop. Op bladzijde 19 van het groene boekje staat een voorbeeld en de uitspraak dat de richtingspijlen op beide plaatsnamen betrekking hebben. Indien een weg als O.P. wordt gebruikt moet deze weg uitkomen op de bereden route. Zelf gebruiken wij deze foef op zijn tijd ook wel eens een keer. Desondanks gingen wij bij de opdracht voor “Baertweg” in de fout. De Baertweg kwam niet uit op de bereden route. Soms zijn foeven ogenschijnlijk eenvoudig maar als deelnemer moet je het natuurlijk wel zien. De opdracht Ri “EDE” is niet uitvoerbaar, immers de opdracht moet zijn Ri Ede. In eerste instantie zagen we het niet, maar gelukkig bracht een terugrijdende deelnemer, zette ons aan het denken en leverde uiteindelijk de goede ingeving. Het was al weer een tijd geleden dat we geconfronteerd werden met een herstelopdracht op een routecontrole, waarbij de herstelopdracht aangaf dat we moesten beginnen met een opdracht waar we al mee bezig waren en waarvan het eerste O.P. al was gepasseerd. Het mag duidelijk zijn dat je dan opnieuw begint met het zoeken naar het eerste O.P. Een variant 9

hiervan is een routecontrole met een herstelopdracht op een verkeersbord en het betreffende verkeersbord is het eerste O.P. Het verkeersbord waaraan de routecontrole is bevestigd, mag dan niet gebruikt worden als eerste O.P., je rijdt door en begint, nadat je de routecontrole gepasseerd bent, te zoeken naar het eerste O.P. van de op de routecontrole vermelde opdracht. We eindigen dit verslag met het verkeersbord aanduidende parkeerplaats, van belang of er sprake is van een reglementaire parkeerplaats. Zodra er een verwijzingspijl op het verkeersbord staat, dan is de achtergelegen ruimte GEEN reglementaire parkeerplaats. Het bord met de verwijzingspijl geeft alleen maar aan dat men in de richting van de pijl moet rijden om uiteindelijk bij een parkeerplaats te komen. Zoals al eerder aangegeven een rit die veel opdrachten bevatte en die goed te rijden was. Als ook de volgende ritten van Nicolette en Peter van dit goede gehalte blijven dan hebben we er bij de Zeeuwen weer een stel goede uitzetters bij. Cobie en John Terpstra Pinksterrit 2017 A-klasse 1 Rene vd Zande en Renate Huffenreuter 2 John en Cobie Terpstra 3 Willem en Arda Olie 4 Jaap en Willy Leendertse 5 Antoine Baert en Marjan Christiaans 6 Rinus en Mattie Eversdijk 7 Rien en Rietje Hermans 8 Digny en Michel Sinke 9 Rinus en Rosa Joosse 10 Corand en Atelma v Strien 11 Kees en Jannie de Jonge 12 Peter en Illa de Bakker 10 Wissenkerke Vlissingen Hellevoetsluis s-Gravenpolder Terneuzen Kapelle Utrecht Goes Goes Rockanje Heinkenszand Zuidland Str.pnt. 126 194 199 257 262 272 277 291 328 343 397 425 05 jun 2017 Club.pnt. 50 49 48 47 46 45 44 43 42 41 40

13 Leo Wouters en Lou Verhage Vlissingen 14 B-klasse: 1 Bas en Anita Tilroe 2 Egbert Wille en Ludo Baert 3 Mina v Kruiningen en Riet Beerepoot 4 Joke Klijnjan en Els v Rossen 5 Rick en Henk Meijvogel C-klasse: 1 Marleen de Feiter en Peter Joosse 2 Joop vd Gronden (solo) 3 Huib en Jacqueline de Bruijn 4 Rinke en Linda Slump 5 Bianca en Elly Potters 6 Nel en Marleen Hoekman 7 Hans en Susan v Liere 8 Hans v Wijngaarden en Jolanda Clement 9 Sander en Helma Puik 10 Jan en Mary Verhage 11 A. en R. Krijger 12 Erica Wessel en Jacqueline de Klerk 13 Conny de Buck en R. Danielsche 14 J. en M. Geers 15 Kees en Klaas Hoekman 16 W. v Huizen en A. v Eenennaam 17 Dana en Inge Romijn 18 Janthilda v Koeveringe en Andrien Teunis 19 P. en M. v Liere 20 Tom vd Broeke en Michael Sabander 21 Wim en Francis Corveleijn 22 Ron en Caroline Sabander Colijnsplaat Capelle a/d IJssel Kruiningen Capelle a/d IJssel Driewegen Goes Renkum Tholen Vlissingen Vlissingen Hoedekenskerke Oostdijk Tholen Rilland Zoutelande Waarde Middelburg Vlissingen Hoogerheide Hoedekenskerke Koudekerke Kloetinge Oostdijk Nisse Middelbug Heinkenszand Vlissingen 513 321 400 450 456 520 131 140 186 244 263 274 280 282 289 324 346 378 380 385 390 401 453 454 509 512 521 565 39 50 49 48 50 49 48 47 46 45 44 11

12 Ford Garage Van Putten – Goes – Terneuzen - Hulst

Uitzettersduo op de proef gesteld. Ooit afgevraagd hoe een rit tot stand komt? We geven jullie een kijkje in onze uitzetterskeuken. Begin dit jaar hebben we de stoute schoenen aangetrokken. Wij gaan een rit uitzetten en kiezen voor de Pinksterrit. Maar ja, hoe begin je? Een route verzinnen lijkt eenvoudig. Maar het blijkt toch een andere beleving te zijn als we over de bloemendijken rijden. We kijken of de foefen zich ook spontaan aanbieden, zoeken naar unieke wegsituaties, borden en opschriften en willen ook nog over mooie weggetjes rijden. We denken dat we goed op weg zijn en controleren de uiteindelijke afstand. Oeps, veel teveel kilometers. Gelukkig kunnen we goed overweg met Google Earth en lukt het ons de route aan te passen. We kiezen er voor de A-, B- en C-klasse grotendeels een afzonderlijke route te laten rijden met eigen opdrachten. We doen dit omdat wij ervan uit gaan dat dit voor de rijders plezierig is. Het is op iedere route rustiger en de kans dat men elkaar “in de wielen” rijdt is minder aanwezig. Route klaar Ondertussen zijn we zo ongeveer vanaf januari bezig om foefen te verzinnen. Wat we bedenken noteren we en tekenen we uit. We nemen zelfs contact op met een vereniging in het midden van het land om ervaringen uit te wisselen voor leuke puzzels voor de C-klasse. We verkneukelen ons over de verzonnen foefen zoals de rivier De Schelde, Pinkstebloem en OZEWIEZEWOZEWIEZEWALLAKRISTALLA en zien in gedachten de C-klassers vertwijfeld naar die opdrachten kijken. Met alle aantekeningen in de hand gaan we denkbeeldig onze route na en plaatsen we de foefen waar die kunnen. Omdat we ook wonen in Heinkenszand, pakken we de fietsen en pedaleren we de puzzel- en oriënteringsroute. Bij iedere mogelijke routeopdracht 13

bekijken we ter plaatse wat we kunnen doen en waar we de bordjes zullen plaatsen. Omdat we gekozen hebben voor afzonderlijke routes, krijgen we heel wat fietskilometers in de benen. Door het streven naar de onmogelijke uitzettersperfectie herhalen we dit ritueel nog een aantal keren. Foefen klaar Iedere opdracht wordt nu omgezet in een situatieschets. Daarin kleuren we de routecontroles en de te plaatsen bordjes. Op die manier kunnen we zien of de opdracht in die situatie ook zo kan worden uitgevoerd als we denken. Het tekenen mag dan wel wat werk geven, het is leuk om te doen en zal blijken een goede basis te zijn voor het daadwerkelijk uitzetten van de rit. Aan de computer gekluisterd, typen we de route opdrachten en maken dat ook qua vorm netjes in orde. Ook hier blijkt dat secuur werken een noodzaak is. Punten, komma’s en hoofdletters zijn minstens net zo belangrijk als nummering en opdrachten als rechts en links. We prijzen ons voor de zoveelste keer gelukkig dat we het werkje samen doen, want vertrouwen is goed, maar controle is beter. Opdrachten voor A, B en C klasse worden niet meer door elkaar gebruikt, nummering loopt vloeiend en Tiepvauten worden gelukkig hersteld. Routeopdrachten klaar Met Rinus en Sylvia van Stee wordt afgesproken en zij offeren een deel van hun vrije dag op om onze verzinsels op juistheid te controleren en aan het reglement te toetsen. Controle klaar Nu kunnen we de juiste bordjes gaan maken. Van Baertweg tot Obelix worden ze uitgeprint en tot bordje gefabriceerd. Het knutselwerk maakt onze garage tot werkplaats en buren komen nieuwsgierig kijken en vragen welke wegen er worden afgezet voor dit evenement…. Op de bekende oranje velletjes worden routecontroles geprint en bevestigd. Samen met de bestaande bordjes met ritpijlen, Ede, Inrit, P en uiteraard DLW worden ze op volgorde van de rit weggezet. Bordjes klaar 14

We brengen rekenstroken, uitleg en routeopdrachten naar GORS “onze” drukker. Papierwerk klaar Het is vroeg op maandag 5 juni, tweede Pinksterdag. Wij hebben de auto volgestopt met hamer, spijkers, tiewraps, ducttape, plakband en alle borden en vlaggen. Met veel goede zin gaan we op pad. Met de tekeningen op schoot bij de een, gaat de ander aan de slag om de bordjes te plaatsen. De laatste tijd heeft het niet geregend. De grond is daardoor spijkerhard. De bordjes op een paaltje krijgen we nauwelijks de grond in en het is zoeken naar een zacht plekje in de bodem. Met een metalen staaf hameren we eerst een gat om daarin het houten paaltje te laten zakken. Dat kost ons meer moeite dan gedacht. De tijd tikt door en we worden moe. Hierdoor gaat ook een foef de mist in. We krijgen met geen moeilijkheid het paaltje in de grond. De paal van het verkeersbord biedt uitkomst en we hangen daar de RC aan op. Jammer dat nu net ook dat verkeersbord in de opdracht wordt genoemd, waardoor de foef niet meer klopt. Volgende keer beter opletten. Na een paar uur hameren, vastritsen en plakken komen we nu tot de conclusie dat meer dan honderd bordjes toch te veel van het goede is. Een nobel streven om iedere klasse zijn eigen route te laten rijden, maar niet praktisch. Maar….Uitzetten klaar Het enthousiasme, de vrolijkheid en goede moed van alle deelnemers is aanstekelijk. Het mooie weer maakt het plaatje compleet voor een leuke puzzelrit. We staan aan de start om 18.45 uur en de pret kan voor de deelnemers beginnen. Maar voor ons te meer. Een blauwe vlag waar je niet langs kunt rijden levert veel reacties op. De een doet alle pogingen om er toch langs te kunnen rijden, de ander probeert ons op slinkse manier de oplossing te ontfutselen, een ander rijdt vertwijfeld weg. Maar allemaal komen ze niet veel verder de echte startvlag tegen. Het leek ons een leuke foef, maar dat deze zo veel heeft losgemaakt bij de deelnemers hadden we niet voorzien. 15

Na de start gaan we op pad en staan ergens op de A-klasse route te kijken. Plots zien we een deelnemer in de C-klasse …..en nog een …..en nog een. Hoe kan dat nu? Die horen hier niet te komen. De opdracht was immers “voor twee windzakken rechts”. En die opdracht was kilometers terug al duidelijk uit te voeren. Nooit als foef bedoeld, maar om eens iets anders te doen dan de afgezaagde opdracht : “eerste weg rechts”. Ons inziens was het bord met de windzakken van de Jan Raas route duidelijk zichtbaar en veel leuker. Ook geen opvanger geplaatst, want hier rijdt niemand verkeerd, toch? Met een van de bewuste C-klassers terug gereden naar het bordje en aangewezen. Reactie: “Ohhh die!” Yep.. die. We rijden nog naar een aantal markante punten in de rit om te zien hoe iedereen aan het “genieten” is van onze foefen en rijden dan door naar de finish. Met de rekenkamer spreken we over een paar heikele punten. Ook wij hebben niet alles goed gedaan, maar door een enkele RC van fout naar goed of omgekeerd te zetten is het meeste leed geleden. Wij leren hier ook veel van en prijzen ons gelukkig met onze rekenkamer, waar mensen zitten die het reglement goed kunnen toepassen en ook uitstekend kunnen uitleggen. Uit de rekenstroken blijkt dat deelnemers met de ene opdracht meer moeite hebben dan met de andere. In een volgend artikel komen we op een paar van de moeilijkere opdrachten terug. Van een aantal deelnemers krijgen we response. Het was geen eenvoudige rit, best veel foefen, maar wel een hele leuke rit. Natuurlijk horen we ook 16

dat we hier en daar een fout hebben gemaakt en we hadden wellicht nog wat meer opvangers kunnen plaatsen. Maar over het algemeen kregen we positieve reacties en daar doen we het graag voor. Na de Bingo besluiten we de dag. Het is al laat en donker, dus ophalen van het materiaal doen we de dag erna. Rit klaar Code Oranje, code Rood in sommige delen van het land (Zeeland red.) We rijden door dit noodweer om de bordjes binnen te halen. We gaan een dag later op vakantie, dus we moeten wel. Bij ieder bordje trekt een van ons een sprintje tegen de wind in, de regen trotserend, knipt de tiewraps los, worstelt het bordje uit de grond of grist het uit de boom. Een bordje komt niet los uit de grond, trekken, trekken en nog eens trekken. Plotseling een krakend geluid boven ons hoofd en een 4 meter lange tak breekt af en klapt verwoestend op een paar meter afstand tegen de grond. Oeps echt link die puzzelritten van ons. Doorweekt, maar tevreden dat we ongeschonden ook dit hebben volbracht, zetten we de bordjes weg in onze garage. Voor een volgende uitzetter. Ophalen materiaal klaar Wij klaar Zoals je kunt lezen is het geen sinecure om een rit uit te zetten, maar wel heel erg leuk en je leert er veel van. Dus wat ons betreft tot onze volgende Pinksterrit. Ben jij er ook klaar voor? Het uitzettersduo, Nicolette en Peter van Binnendijk 17

18

20

MAC “DE ZEEUWEN” Organiseert op Donderdag 10 augustus 2017 De Witte Raafrit een eenvoudige autopuzzelrit voor beginners (C-klasse) en een oriëntatierit voor gevorderden (A+B-klasse) Inschrijven Plaats INSCHRIJVING en START: : tussen 18.30 en 19.00 uur : Eetcafé “De Witte Raaf” (Muidenweg 3, 4341 PX Arnemuiden) Deelnamekosten € 6,00 per equipe voor niet-leden Leden van MAC “De Zeeuwen” krijgen korting. Start 1e deelnemer : 18.45 uur Iedere deelnemer ontvangt een prijs! Voor meer informatie: kijk op www.macdezeeuwen.nl 21

Ik geef “de Pen” aan Willem Olie Het is midden in de nacht, 23.20 om meer precies te zijn, dat er een App-je binnenkomt van ene Digny Sinke, u allen wel bekend. De inhoud van dat App-je was de vraag of ik bereid zou zijn invulling te willen geven aan “Ik geef de pen aan....”. Ja, het verbaast mij ook dat ik aan App-jes doe. Vroeger deden we alleen maar bellen of even, wanneer je heel modern was, een SMS-je sturen. Wie ben ik: Ik geef de pen aan ...” heeft wel enige gevolgen voor diegene die het aangereikt krijgt. Nu ben ik niet een echte schrijver en daarnaast is het voor mij een probleem om er een compleet verhaal van te maken zodat het doel van "de pen aan..." wordt bereikt. Nu is dat wel te regelen. Moet het tenslotte zelf doen. Een andere verhaal is, wanneer het mijne op papier staat, wie ik dan zou kunnen strikken. En waar begin je nu mee? Ik ben Willem Olie? Een beetje afgezaagd maar het staat er nu toch en kan het maar duidelijk zijn. Willem is niet mijn juiste naam. Ik luister er wel naar. Maakt het voor de mensen een stuk eenvoudiger. Al een jaar of 45 22

met Arda, mijn partner in crime (rittensport) en beiden behoorlijk verslingerd hieraan. Wat doe ik voor werk: Zoals gezegd al 45 jaar samen met Arda. Op zich geen kunst omdat ik de eerste jaren op de vaart zat als werktuigkundige en meer niet dan wel thuis was. Kwam mooi uit, kon je ook geen ruzie maken. Na bij de koopvaardij te hebben gevaren, ben ik uiteindelijk bij de marine terecht gekomen, ook als machinist. Na de periode van varen aan de wal gekomen. Eenmaal aan de wal, gewerkt als invasion engineer (invaller) op elektriciteit centrales. Nadat we getrouwd zijn, bestond er meer behoefte aan vastigheid en ben terecht gekomen als werktuigkundige (operator utilities) op raffinaderijen. Energievoorziening, op zich is best wel leuk om te doen maar toch wat eenzijdig. Wilde me in breedte oriënteren. Na mijn studie operationele technieken, mij gaan specialiseren in milieu en procesveiligheid. Na nog enkele tussenstappen, oefen ik inmiddels het beroep van veiligheidskundige uit, werkzaam in de petrochemie met als specifiek gebied procesveiligheid, bijzonder (exceptioneel) transport en het vervoer van gevaarlijke stoffen (tankers, binnenvaart en zeevaart). Wat doe ik graag in mijn vrije tijd: Vrije tijd werd ingevuld met het rijden van ritten bij diverse verenigingen. In het grijze verleden hebben we regelmatig meerdaagse ritten gereden, waarvan de Scheveningen – Luxemburg - Scheveningen rally (SLS) en de Ronde om de Zuiderzee (ROZ) wel de grootste waren. Toen onze kinderen waren geboren, we hebben twee dochters, is de rittensport een beetje uit de belangstelling geraakt. Daar we binnen het gezin meer samen wilden doen, hebben we de rittensport helemaal vaarwel gezegd en ingeruild voor de 1 pk's (paarden). Dit heeft nog steeds onze belangstelling en zijn dan ook met regelmaat bezig met onze paarden en de wedstrijdsport. Wanneer heb ik voor het eerst een rit gereden: 23

Toen onze dochters meer zelfstandig werden kregen we weer het idee aan de rittensport te beginnen. Eigenlijk gingen we van de gedachten uit dat het niet meer bestond maar zagen bij toeval een kleine advertentie van AMC Rockanje. En dus opgepakt. waarbij onze belangstelling vooral weer uitging naar de grotere (meer-) daagse ritten, zoals de SLS-rally en de Europarit, waarbij west en midden Europa het rijgebied is en worden kilometers niet geschuwd. Ook buiten de rittensport om worden de nodige km's gevreten, waarbij vooral de Scandinavische landen ons trekken. Hoe kwam dat zo: Nu is dat niet iedere maand aan de orde. Omdat de rittensport meerdere disciplines kent, ons toch maar gaan verdiepen in de mogelijkheden die er zijn. Doel, gewoon lekker autorijden. Inmiddels best wel weer onze draai gevonden in de rittensport waarbij het rijden van puzzelritten niet onze voorkeur heeft. Toch horen deze er ook deze bij. Digny vroeg zich af wat wij leuk zouden vinden. Eigenlijk alles wel maar puzzelen is wel iets aparts. Soms gaat het lekker maar ook soms ........ Hoort er ook bij zeggen ze. Ook nu weer op zoek naar uitdagingen en daarom zo nu en dan een ritje uitzetten. Ook niet verkeerd. Wat we wel als struikelblok ervaren zijn de nodige verschillen in (bijzondere) reglementen bij de diverse verenigingen. Op dat gebied een goede aanzet van de Zeeuwse verenigingen om op één lijn te komen. Nu nog even allemaal een zelfde uitleg geven aan een reglement en hebben we een prachtig tijdverdrijf met elkaar. Is er nog iets wat ik aan jullie kwijt wil: Zo, dat is gebeurd. Nu nog even een dankbaar slachtoffer vinden. Ook nu maar even met de tijd meegegaan en een App-je gestuurd naar ....... (verrassing). Waarom ......? Ik heb hem-haar leren kennen als een enthousiast rittensporter die het verhaal in korte tijd heeft opgepakt op een manier die ik wel kan waarderen Ik geef "de Pen" door aan….?????????????? 24

25

26

Clubkampioenschap 2017 Klassering: Naam: A-klasse: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 B-klasse: 1 2 3 C-klasse: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 R. v.d. Zande R. van Stee R. Eversdijk W. Olie P. van Binnendijk A. Baert J. Leendertse L. Wouters R. Joosse R. Hermans (heren) P. de Bakker J. Terpstra C. van Strien D. Sinke A. Wouters A. Kloos K. Fraanje N. de Kok J.Matthijssen dames B. Tilroe R. Beerepoot H. Meijvogel B. Potters H. de Bruijn W. van Huizen H. Puik A. Houterman J. Brouwer R. Sabandar R. de Buck N. Hoekman E. van der Meer V. Vogels 46 44 27 Tussenstand Clubkampioenschap 2017 17 27 25 5 10 28 26 apr apr mei juni aug okt dec 50 50 50 45 46 48 44 47 49 41 45 49 43 43 47 48 42 44 38 48 46 42 49 43 47 41 41 35 40 37 36 38 38 49 49 49 44 46 45 40 49 40 37 39 42 39 39 50 49 50 49 50 49 50 47 49 49 46 50 47 48 43 50 47 48 49 46 45 45 48 44 44 45 50 49 48 49 50 45 47 44 46 48 50 49 45 48 49 46 47 39 42 44 40 49 41 43 Totaal: 200 188 185 183 182 180 179 173 171 156 152 147 134 134 129 76 42 39 39 199 197 48 195 195 183 144 143 138 132 91 48 46 44

Rittenkalender 2017 MAC “De Bevelanden” 18 maart 25 mei 17 juni 19 juli 2 augustus 7 oktober 28 oktober Lenterit Uitzetter: Rinus en Sylvia van Stee Hemelvaartrit * Uitzetter: Rinus en Mattie Eversdijk Zomerrit Uitzetter: Digny en Michel Sinke Colijnse Puzzelrit Uitzetter: Rinus en Rosa Joosse Wissenkerkserit Uitzetter: Rinus Eversdijk en Kees Fraanje 13e Piet Vogelaarrit Uitzetter: Digny en Michel Sinke Herfstrit * Uitzetter: Antoine Baert en Marian Christiaans 4 november 13e Schaal- en Schelpdierenrit Uitzetter: Jaap en Willy Leendertse Heinkenszand Kapelle Heinkenszand Colijnsplaat Wissenkerke Goes Terneuzen Vlake / Yerseke * Deze ritten worden georganiseerd door onze zusterclub MAC “De Zeeuwen”, maar tellen ook mee voor het clubkampioenschap van MAC “De Bevelanden”. 28

Rittenkalender 2017 MAC “Tholen” Informatie over deze ritten tel. 0113 - 576900. email: info@mactholen.nl Er wordt gestart vanaf 19.30 uur bij Sport- en Gemeenschapscentrum “De Meulvliet”, Zoekweg 1, Tholen. Let op de website: www.mactholen.nl 11/03 Willy Leendertse 15/04 03/06 02/09 Meulvlietrit Bon Giorno/’t Wienuusrit Stelhoekrit Van’t Hof Aluminiumrit 14/10(middag)Najaarsrit Jaap en Rinus en Sylvia van Stee Kees Droogers Willem en Arda Olie Piet Mathijssen/Rien Hermans 25/11 15.30 Woonboulevardrit + feestavond Rinus en Rosa Joosse “De Meulvliet” is als volgt te bereiken: A58 vanaf Vlissingen: afslag 31 Rilland / Tholen, volg borden Ri Tholen. Na de Oesterdam voor verkeerslichten R (Postweg), 1e weg L (Eweg), einde weg R (Molenvlietsedijk]. Na ± 400meter R (Zoekweg) komt u bij “De Meulvliet”. Rittenkalender 2017 AMC “Rockanje” www.amc-rockanje.nl Inlichtingen: Tel.: 0181 - 451818 of 0181 - 401861 Inschrijven van 19.00 - 20.00 uur in het clubgebouw van de schietvereniging “Rockanje”, Duinrand 16 te Rockanje. Krokusrit Jan Tukrit Bloesemrit Zomerrit 4 maart 8 april 13 mei 1 juli Nazomerrit Chrysantenrit Wijnrit Boutrit 29 26 augustus 30 september 11 november 16 december

Rittenkalender 2017 M.A.C. “De Zeeuwen”: Algemene Ledenvergadering Reglementavond Paasrit Uitzetter: John en Cobie Terpstra Oranjerit Uitzetter: Bram en Leo Wouters Hemelvaartrit Uitzetter: Rinus en Mattie Eversdijk Pinksterrit Uitzetter: Peter en Nicolette v.Binnendijk Witte Raafrit Uitetter: John en Cobie Terpstra Herfstrit Uitetter: Antoine Baert en Marian Christiaans Kerstrit Uitetter: Wie-o-wie? Wolphaartsdijk De Meerkoet ’s Heer Abtskerke Dorpshuis Versvliet” Heinkenszand “De Stenge” Start: Vlissingen Kapelle HRC “De Zwaan” Heinkenszand “De Stenge” Arnemuiden Eetcafé “De Witte Raaf”?? Terneuzen “Garage van Putten” Biggekerke Café “Juliana” zaterdag 28 oktober dinsdag 26 december zaterdag 25 februari programma vanaf 16.00 uur vrijdag 10 maart maandag 17 april 19.30 uur 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur donderdag 27 april 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur donderdag 25 mei maandag 5 juni donderdag 10 aug. 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur 13.00 -13.30 uur Start 13.15 uur Kunt u bij een rit niet aanwezig zijn, dan is het misschien wel leuk die rit te controleren. Dat is best interessant, u ziet een rit van een heel andere kant! 30

M.A.C. "De Zeeuwen" is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Zuidwest Nederland, onder nummer 40309858. Het bestuur: e-mail voltallig bestuur: bestuur@macdezeeuwen.nl Rinus van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke Tel.: 0113 - 576900 e-mail: voorzitter@macdezeeuwen.nl René van de Zande Dorpsweg 2, 4491 EK Wissenkerke Tel.: 0113 - 372633 e-mail: secretaris@macdezeeuwen.nl Rinus van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke Tel.: 0113 - 576900 e-mail: penningmeester@macdezeeuwen.nl Leo Wouters Vredehoflaan 268, 4382 CJ Vlissingen Tel.: 0118 - 470313 e-mail: pr@macdezeeuwen.nl Peter van Binnendijk Guldenroedestraat 21, 4451 LP Heinkenszand Tel.: 0113 - 561314 Antoine Baert Oude Vaart 103, 4537 CE Terneuzen Tel.: 0115 - 615668 Sylvia van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke e-mail: redactie@macdezeeuwen.nl ERELEDEN: C. Bode † en S. Jongepier Clubkampioenen 2016: A-klasse: B-klasse: C-klasse: equipe René van de Zande en Renate Huffenreuter equipe Peter en Nicolette van Binnendijk equipe Arnoud en Silvia Kloos 31 Voorzitter Secretaris Penningmeester Public Relations Lid Lid Redactie Clubblad

32

33

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication