0

2DE GRAAD CAMPUS SINT JAN BERCHMANS | AVELGEM STUDIEKEUZES ONDER DE LOEP

WELKOM IN HET COLLEGE VAN CAMPUS SINT-JAN BERCHMANS DAG LEERLING VAN ONZE MIDDENSCHOOL DAG NIEUWE LEERLING Na het zesde leerjaar heb je een eerste stap gezet in het secundair onderwijs. Je koos voor de kleinschaligheid en de gezellige sfeer van onze middenschool of je hebt een eerste ervaring achter de rug in een andere school. De eerste graad noemen we een observerende graad kennis maakte met waaier aan vakken. Door omdat je een ruime te kiezen in het eerste jaar voor een focus en in het tweede jaar voor een basisoptie heb je toch al een beetje ontdekt waar je goed in bent en wat je graag doet. Je hebt kennisgemaakt met nieuwe vakken en je hebt stappen gezet in het groeien naar zelfstandigheid. Deze kennis en vaardigheden zullen jou helpen om nu een goede studiekeuze te maken voor de tweede graad. 2 Daarna maken we je wegwijs in de studierichtingen die wij op onze campus inrichten. We schetsen ook al de logische overgangen bij de stap van de tweede naar de derde graad zodat je zicht krijgt op het mogelijke traject dat je in SJB kan volgen. We starten met info over de structuur van het secundair onderwijs. Nu informeren we jou over de studierichtingen in het Een nieuw en ruim aanbod gezien de verdere modernisering van het secundair onderwijs. De keuze die je nu maakt is belangrijk, maar het is nog geen definitieve keuze tot het einde van het zesde jaar. college.

Verder belichten we ook de troeven van onze campus: een duidelijke pedagogische visie die een hoog leerrendement beoogt bij élke leerling, zorg op maat voor wie daar nood aan heeft en aandacht voor onderwijsinnovatie. Je zal merken dat de kleinschaligheid van de middenschool en de familiale sfeer ook terug te vinden zijn in het college. Want ook in de 2de en 3de graad hechten we veel belang aan welbevinden en inspraak van de leerlingen. Een goede studiekeuze maken is niet zo eenvoudig. Samen met jouw leerkrachten van de middenschool willen we jou daarbij helpen door advies te geven. Overleg zeker ook met jouw ouders want zij kennen jou het best. Mieke Bothuyne campusdirecteur 3 WE WENSEN JOU VEEL SUCCES BIJ HET VINDEN VAN DE STUDIERICHTING DIE PAST BIJ JOUW TALENT EN INTERESSES EN WE KIJKEN ERNAAR UIT OM JOU WELKOM TE MOGEN HETEN IN HET COLLEGE.

EEN NAGELNIEUWE CAMPUS 6 februari 2023 was een historisch moment: we namen onze intrek in de eerste nieuwe gebouwen! Nog 2 jaar lang werd er verder gebouwd aan de tweede fase, die nu ook afgwerkt is. Op 8 februari 2025 werd de campus feestelijk inhuldigd. Middenschool en college hebben elk een apart gebouw, maar zijn met elkaar verbonden via een doorsteek op de eerste verdieping. Aan de kant van de Oudenaardsesteenweg bevindt zich een volwaardige sporthal. Onze campus straalt. We verwachten jou! Dankzij de aangelegde groenzones zijn ontspanning, sport en rust mogelijk badend in de zon in een groene omgeving. Centraal op de campus staat ‘het Raster’. Daar bevinden zich de keuken en de eetzalen van het schoolrestaurant bovenste die verdiepingen ook dienst doen als studiezalen. Op de zijn er specifieke vaklokalen zoals technologie, beeld, muziek en extra klaslokalen.

EEN OASE VAN LICHT. OPEN RUIMTES. NIEUWE MOGELIJKHEDEN OM OP EEN MODERNE MANIER LES TE GEVEN. Zo zijn er op elke verdieping van zowel middenschool als college ruimtes waar onze leerlingen tijdens een vrij moment zelfstandig kunnen werken. In het college doet een grote trap tegelijk dienst als open aula en ontmoetingsplaats waar leerlingen gezellig kunnen zelfstandig werken. De ideale plek ook voor het leeratelier waar leerlingen met hun leercoach individueel kunnen gaan. Het gonst er van de activiteit. in gesprek bijpraten of

EEN STUDIEKEUZE IN DRIE STAPPEN De modernisering van het secundair onderwijs wordt gekenmerkt door de driegradenstructuur met opbouwende studiekeuze. 01. Dit betekent dat je in de eerste graad een aantal studiedomeinen verkent en dat je je voorbereidt op een oriëntering naar de tweede graad. 02. Bij de stap naar de tweede graad maak je een voorlopige keuze naar een bepaalde studierichting. Hierin verdiep je je al iets meer in een bepaald studiedomein maar heb je nog heel veel algemene vorming. 03. Na het vierde jaar secundair onderwijs maak je dan een definitieve keuze voor de derde graad. Deze keuze is nog specifieker en bepalend voor jouw studiemogelijkheden in het hoger onderwijs. Alle studierichtingen in de tweede en in de derde graad geven voortaan duidelijk aan waarop je wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. DRIE FINALITEITEN In de ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT heb je studierichtingen die je voorbereiden om na je secundair onderwijs onmiddellijk naar de arbeidsmarkt te gaan. De DUBBELE FINALITEIT bereidt je voor op zowel een onmiddellijke stap naar de arbeidsmarkt als op de mogelijke stap naar het hoger onderwijs. De DOORSTROOMFINALITEIT heeft als doel je voor te bereiden op verdere studies op academisch of professioneel niveau in het hoger onderwijs in een universiteit of hogeschool. Deze doorstroomfinaliteit kan zowel domeinoverschrijdend als domeingebonden zijn. 6

ACHT DOMEINEN Naast de drie finaliteiten worden de studierichtingen van de tweede en de derde graad in domeinen geplaatst. De domeinen groeperen de studierichtingen volgens acht grote interessegebieden, zoals bijvoorbeeld Economie en organisatie of Taal en cultuur. 7

DOMEINGEBONDEN OF DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM Domeinoverschrijdend betekent dat deze studierichtingen niet zomaar in één studiedomein geplaatst kunnen worden. Het zijn richtingen die een brede theoretische vorming bieden die ruimer gaat dan één specifiek studiedomein. Dit betekent ook dat je bij je studiekeuze naar het hoger onderwijs nog tal van mogelijkheden hebt die breder gaan dan het gevolgde studiedomein in het secundair onderwijs. Zo kan een leerling uit de wetenschappen toch hogere studies aanvatten in talen of in economie. De meeste studierichtingen die wij aanbieden zijn richtingen die in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit (DOD) thuishoren. EEN DOMEINSCHOOL VOOR HET DOMEIN ECONOMIE Onze school is een domeinschool voor het domein economie. Dit wil zeggen dat we in élke finaliteit een richting met economie aanbieden. Al deze richtingen zijn iets voor jou indien je interesse hebt in de wereld van de economie in de brede zin van het woord. De richtingen in de dubbele en in de arbeidsmarktgerichte finaliteit zijn altijd domeingebonden. Je kiest dus voor één specifiek domein waarin je je wil specialiseren en bij ons is dat economie. Binnen dit domein kan je kiezen tussen volgende richtingen: • • Economische wetenschappen in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit Bedrijfswetenschappen in de domeingebonden doorstroomfinaliteit: hier krijg je een stevige basis van het domeingebonden vak economie. Voor de algemene vakken zoals talen en wiskunde krijg je een basisvorming. • Bedrijf en organisatie in de dubbele finaliteit: dit is een praktisch theoretische richting die jou ofwel voorbereidt op hogere studies ofwel direct klaarstoomt voor de arbeidsmarkt. • Organisatie en logistiek in de arbeidsmarktgerichte finaliteit is praktisch van aard: de nadruk ligt op de praktijkvakken, de theorie is eerder ondersteunend. Dit bereidt je rechtstreeks voor op de arbeidsmarkt. 8

STUDIERICHTINGEN DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | DOD Economische wetenschappen Humane wetenschappen Natuurwetenschappen Moderne talen Latijn DOMEINGEBONDEN DOORSTROOM | DGD Bedrijfswetenschappen DUBBELE FINALITEIT Bedrijf en organisatie ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT Organisatie en logistiek DE OPBOUW VAN DE LESPAKKETTEN IN DE DOORSTROOM = vakken in de basisvorming + vakken met verdiepte basisvorming Hier wordt een verdieping of een hoger niveau voorzien. + vakken in de richtingspecifieke vorming IN DE DOMEINGEBONDEN DOORSTROOM EN ANDERE FINALITEITEN = vakken in de basisvorming + vakken in de richtingspecifieke vorming 9 10 12 14 16 18 18 24 26

DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN De richting Economische wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Naast enkele vakken in de basisvorming of met verdiepte basisvorming, kenmerkt deze richting zich door de vakken economie en wiskunde. godsdienst lichamelijke opvoeding Nederlands Engels Frans natuurwetenschappen • biologie • chemie • fysica aardrijkskunde geschiedenis wiskunde economie artistieke vorming informatica toegepaste informatica leeratelier Duits totaal 3de jaar 2 2 4 3 4 1 1 1 1 2 5 4 0 1 0 1 0 32 4de jaar 2 2 4 2 4 1 1 1 1 2 5 4 1 0 1 0 1 32 WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt voor op Economie-moderne Talen of Economie-wiskunde. 10

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je interesse hebt in economie en ondernemerschap; √ je wil weten hoe een bedrijf werkt; √ je benieuwd bent naar het gedrag van de consument en de producent; √ je belangstelling hebt in de actualiteit en in de media; √ je graag communiceert in vreemde talen; √ je graag nadenkt over eerlijke handel en over de vrije markt; √ je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan. Het vak economie wordt opgedeeld in twee grote delen: In algemene economie word je ondergedompeld in o.a. de marktwerking en de rol van de overheid, het gedrag van de consument en de producent, een verkenning van de internationale handel en de gevolgen van de globalisering. In bedrijfswetenschappen word je meegenomen in het verhaal van de ondernemerswereld, de marketing, de boekhouding en het vennootschapsrecht. Naast economie krijg je ook een sterk pakket wiskunde dat je de nodige kennis en vaardigheden geeft om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. Bovendien ontwikkel je verder jouw kennis van de moderne talen in verdiepte basisvorming. Hier bouw je verder op de kennis en de vaardigheden die je in de eerste graad ontwikkeld hebt en je verhoogt jouw spreekvaardigheid. DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | 11 ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN

DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM HUMANE WETENSCHAPPEN De richting Humane wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Net zoals in de andere studierichtingen bestaat de vorming in Humane wetenschappen uit vakken in de basisvorming, vakken met verdiepte basisvorming en vakken die specifiek zijn aan deze richting. Godsdienst Lichamelijke opvoeding Nederlands Engels Frans Wiskunde Natuurwetenschappen • Biologie • Chemie • Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Kunstbeschouwing Inleiding tot filosofie Sociologie en psychologie Leeratelier Informatica Duits Totaal WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt voor op Humane wetenschappen in de 3de graad. Een overstap naar een andere richting is mogelijk mits een inhaalcursus. 12 3de jaar 2 2 4 3 4 4 1 1 1 1 2 1 1 3 1 1 0 32 4de jaar 2 2 4 2 4 4 1 1 1 1 2 2 2 3 0 0 1 32

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je een grote belangstelling hebt voor de mens en zijn omgeving; √ je wil ontdekken welke factoren ons gedrag beïnvloeden; √ je interesse hebt in de actualiteit en in de media; √ je je graag verdiept in de geschiedenis van de kunst en van de grote denkstromingen; √ je de sociale interactie tussen de mensen fascinerend vindt; √ je de globaliserende wereld een boeiende context vindt om het gedrag van de mens te leren begrijpen. In sociologie & psychologie bestudeer je de ontwikkeling van de mens in interactie met zijn omgeving. We gaan hierbij op zoek naar de oorsprong van het menselijk gedrag: wat drijft ons en wat maakt ons tot wie we zijn? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, richten we ons ook tot de filosofie. Je wordt ondergedompeld in de wereld van de ethiek en de moraal. Je leert te reflecteren over het goede en het kwade, over straf en beloning en over de vraag naar een zinvol en gelukkig leven. Wat is geluk en zou kunst de wereld kunnen redden? Deze laatste vraag brengt ons bij het vak kunstbeschouwing. Doorheen de geschiedenis heeft de mens zich uitgedrukt in diverse kunstvormen. Het bestuderen van kunst helpt ons misschien de mens en zijn omgeving beter te begrijpen. Ten slotte word je in de lessen kunstbeschouwing uitgenodigd om te leren kijken en te leren luisteren naar kunst. DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | 13 HUMANE WETENSCHAPPEN

DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM NATUURWETENSCHAPPEN De richting Natuurwetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Deze richting biedt je een flink pakket positieve wetenschappen aan. Godsdienst 3de jaar 2 Lichamelijke opvoeding Nederlands Engels Frans Aardrijkskunde Geschiedenis Wiskunde Biologie Chemie Fysica Leeratelier Artistieke vorming Informatica Duits Economie Wetenschapsatelier Totaal 2 4 3 4 1 2 5 2 2 2 1 1 1 0 0 0 32 4de jaar 2 2 4 2 4 1 2 5 2 2 2 0 0 0 1 1 2 32 WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt voor op Wiskunde – wetenschappen. Alle overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus (behalve naar Latijn). 14

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je geboeid bent door de wereld van de wetenschap en de innovatie; √ je wil ontdekken waarom bepaalde natuurfenomenen zich voordoen en hoe je die eventueel zelf kan beïnvloeden; √ je interesse hebt in de actualiteit en duurzaamheid; √ je probleemoplossend en analytisch kan denken; √ je graag aan het werk wil gaan tijdens labo- of STEM-lessen; √ je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan. In biologie bestudeer je de mens en de natuur. Naast de basisvorming in dit vak is er aandacht voor het belang van micro-organismen zoals virussen. Daarnaast heb je chemie en fysica. Hier bestudeer je de levende en niet-levende materie in al haar aspecten. Je maakt je het wetenschappelijke denkproces en een wetenschappelijke attitude eigen. Hierin zijn vaardigheid, nauwkeurigheid en een kritische geest heel belangrijk. Je wordt opgeleid om bij het observeren van de natuur en de materie te zoeken waarom bepaalde fysische verschijnselen zich voordoen. Naast de wetenschapsvakken behoort wiskunde ook tot de specifieke vorming. Dit sterke pakket wiskunde geeft je de nodige kennis en vaardigheden om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. In het vierde jaar heb je ook twee uur per week wetenschapsatelier. Hierin ga je projectmatig aan de slag met de verschillende wetenschappen. DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | 15 NATUURWETENSCHAPPEN

DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM MODERNE TALEN De richting Moderne talen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. In deze richting ligt de focus op taal en communicatie. Het talenpakket voor Nederlands, Frans, Engels en Duits is uitgebreider dan in de andere studierichtingen. Voor wiskunde krijg je een ruimer pakket dan in de basisvorming, maar minder uitgebreid dan in de specifieke vorming. Godsdienst Lichamelijke opvoeding Natuurwetenschappen • Biologie • Chemie • Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Wiskunde Nederlands Comm. Wet.&Taaltechn. Frans Engels Duits Leeratelier Informatica Artistieke vorming Economie Totaal WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt uiteraard voor op Moderne talen. Maar om een talen mogelijk te maken, krijg je in het 4de jaar een uur economie. Ook Moderne talen-wetenschappen behoort tot de mogelijkheden. overstap Overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. 16 naar Economie-moderne 3de jaar 2 2 1 1 1 1 2 4 5 2 5 3 0 1 1 1 0 32 4de jaar 2 2 1 1 1 1 2 4 5 2 5 3 2 0 0 0 1 32

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je taal ziet als de eerste stap in de verkenning van andere culturen; √ je creatief wil omgaan met taal en media; √ je taal ziet als een poort naar verbeelding en ontmoeting met anderen; √ je gebeten bent door de wereld van de literatuur en communicatie; √ je interesse hebt in de actualiteit en in de media; √ je niks liever doet dan communiceren in moderne vreemde talen; √ je een wereldburger wil worden en je de geglobaliseerde wereld wil ontdekken. In de richting Moderne talen worden hoge eisen gesteld aan vlotheid en vormcorrectheid. Elke taal heeft haar eigen systeem en elke taal situeert zich in een eigen specifieke cultuur. Zo maak je via taal en literatuur kennis met de wereld. Tijdens dit intensieve taalbad krijg je inzicht in regels en kenmerken van de verschillende moderne talen. Aan de hand van teksten, dialogen, oefeningen, beelden geluidsfragmenten word je geprikkeld om zelf te communiceren en je te verdiepen in de grammatica en in de cultuur van deze talen. Naast dit uitgebreide pakket aan talen heb je het vak communicatiewetenschappen en taaltechnologie. Dit vak belicht dan weer een ander aspect van taal en beeld. Hier kom je te weten hoe een geslaagde communicatie tot stand komt en wordt het gebruik van taal in de media toegelicht. Je ontwikkelt inzicht in de gemediatiseerde (massa) communicatie en leert kritisch te reflecteren over de actualiteit en de invloed van de media. DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | 17 MODERNE TALEN

DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM LATIJN De richting Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. In deze studierichting zitten zowel het vak Latijn als het vak wiskunde in de specifieke vorming. Godsdienst Lichamelijke opvoeding Nederlands Engels Frans Natuurwetenschappen • Biologie • Chemie • Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Latijn Wiskunde Informatica Leeratelier Artistieke vorming Duits Fysica+ Economie Totaal WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt normaliter voor op Latijn-wiskunde of Latijn-moderne talen. Alle overstappen naar een andere richting zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. Om een overstap naar Wetenschappen-wiskunde mogelijk te maken, krijg je in het 4de jaar een uur extra fysica. Gezien het stevig pakket vreemde talen behoort ook een taalrichting tot de overstapmogelijkheden. 18 3de jaar 2 2 4 2 3 1 1 1 1 2 5 5 1 1 1 0 0 0 32 4de jaar 2 2 4 2 3 1 1 1 1 2 5 5 0 0 0 1 1 1 32

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je taal ziet als de eerste stap in de verkenning van andere culturen; √ je gebeten bent door het analyseren van teksten; √ probleemoplossend redeneren jou uitdaagt; √ je je graag verdiept in de wereld van de literatuur en van de klassieke denkers; √ je interesse hebt in de actualiteit en in de media; √ je graag communiceert in vreemde talen; √ je voor wiskunde goed scoort en niet bang bent om hiermee aan de slag te gaan. √ je geboeid bent door de geschiedenis van de klassieke oudheid en die geschiedenis graag linkt aan onze eigentijdse samenleving. In het vak Latijn wordt er verder gewerkt met de bouwstenen die je in de eerste twee jaar Latijn als basis hebt gelegd. Via het lezen van Latijnse teksten wordt je leesvaardigheid aangescherpt en leer je taal als systeem kennen, begrijpen en analyseren. Naast de technische kant van de Latijnse taal word je via de teksten uitgenodigd om met verbeelding en creativiteit naar de boeiende cultuur van de Romeinen te kijken. Je leert kritisch te kijken naar onze huidige maatschappij en legt linken met de taal en de cultuur van de klassieke oudheid. Je wordt klaargestoomd om aan de hand van de kennis van de klassieke oudheid en haar denkers een moderne en wakkere burger te worden in een complexe wereld. Naast Latijn behoort wiskunde ook tot de specifieke vorming. Dit sterke pakket wiskunde geeft je de nodige kennis en vaardigheden om probleemoplossend en analytisch te denken en te redeneren. DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM | 19 LATIJN

Vak Lat Godsdienst LO Nederlands Engels Frans Wiskunde Natuurwetensch. - Biologie - Chemie - Fysica Aardrijkskunde Geschiedenis Latijn Wiskunde Nederlands Comm.Wet.& Taaltechn. Frans Engels Duits Bio Chemie Fysica Fysica + Economie Kunstbesch. (inleiding) Filosofie Soc. & Psch. Leeratelier Informatica Toeg. informatica Artistieke vorming Duits Economie Wetenschapsatelier Totaal 32 1 1 1 1 1 32 32 1 1 1 1 32 32 1 1 1 1 1 2 32 32 32 32 32 1 1 1 1 1 1 1 4 4 1 1 3 1 1 2 2 3 1 1 1 1 2 5 5 1 1 1 1 2 5 5 1 1 1 1 2 4 5 2 5 3 1 1 1 1 2 4 5 2 5 3 2 1 2 5 1 2 5 1 1 1 1 2 5 1 1 1 1 2 5 2 2 4 2 3 2 2 4 2 3 MT 2 2 2 2 4 3 4 NW 2 2 4 2 4 2 2 4 3 4 EW 2 2 4 2 4 2 2 4 3 4 4 1 1 1 1 2 HW 3de 4de 3de 4de 3de 4de 3de 4de 3de 4de 2 2 2 2 4 2 4 4 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 2 OVERZICHT DOMEINOVERSCHRIJDENDE DOORSTROOM

BEDRIJFSWETENSCHAPPEN Bedrijfswetenschappen is een theoretische studierichting in de domeingebonden doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene basisvorming met een uitgebreid pakket economie. Godsdienst Lichamelijke opvoeding Natuurwetenschappen Aardrijkskunde Geschiedenis Nederlands Frans Engels Wiskunde Economie Informatiewetenschappen Leeratelier Duits Artistieke vorming Totaal 3de jaar 2 2 2 1 1 4 4 3 4 6 1 1 0 1 32 4de jaar 2 2 2 1 1 4 4 3 4 6 2 0 1 0 32 WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting heet in de 3de graad Bedrijfswetenschappen. Momenteel bieden we deze nog niet aan maar de bedoeling is deze richting verder uit te bouwen tot en met het 6de jaar. 22 DOMEINGEBONDEN DOORSTROOM

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je houdt van organiseren en ondernemen; √ je een echte teamplayer bent; √ je een brede algemene interesse hebt; √ je geïnteresseerd bent in de actualiteit en je bereid bent er analytisch en kritisch over na te denken; √ je je vastbijt in echte problemen, je deze wil onderzoeken, je durft verbanden leggen en zo tot creatieve oplossingen wil komen; √ je via bedrijfsbezoeken, ondernemers voor de klas, verkoopsactiviteiten de economische realiteit wil leren kennen; √ je ICT-toepassingen die in een bedrijf dagdagelijks worden gebruikt, wil leren kennen; √ je kennis wil maken met boekhouden (accounting). Via de specifieke vorming in economie verwerven leerlingen inzicht in de economie als systeem en de werking van ondernemingen. De leerinhouden laten leerlingen vanuit een concrete maatschappelijke context inzicht ontwikkelen in belangrijke economische concepten en hun onderlinge verbanden. In Economie leren ze over het keuzegedrag van producent en consument, de marktwerking, de internationale handel en economische integratie en de economische groei. Het vak Bedrijfswetenschappen introduceert accounting en aspecten van vennootschapsrecht. Er is een beperkte uitbreiding voor Wiskunde in functie van het vak economie. En in Informaticawetenschappen algoritmen en programmeren. DOMEINGEBONDEN DOORSTROOM | 23 leren ze over BEDRIJFSWETENSCHAPPEN

BEDRIJF EN ORGANISATIE Bedrijf en organisatie is studierichting in de dubbele finaliteit. Je verwerft inzicht in de algemene economie en de bedrijfseconomie. Aardrijkskunde Engels Frans Geschiedenis Godsdienst Lichamelijke opvoeding Natuurwetenschappen Nederlands Wiskunde Bedrijfseconomie Artistieke vorming Informatica Leeratelier Duits Totaal 3de jaar 1 3 3 1 2 2 2 4 3 8 1 1 1 0 32 4de jaar 1 3 3 1 2 2 1 4 3 9 0 2 0 1 32 een theoretisch-praktische WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt voor op Bedrijfsorganisatie in de 3de graad. Overstappen naar een andere richting binnen de dubbele finaliteit zijn mogelijk, eventueel met een instapcursus. 24 DUBBELE FINALITEIT

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je commercieel en administratief aangelegd bent; √ je nauwkeurig en ordevol werkt; √ je wil weten hoe een bedrijf werkt; √ je belangstelling hebt voor internationale handel; √ logistieke flow jou boeit; √ je benieuwd bent hoe een boekhouding in elkaar steekt; √ je belangstelling hebt voor alles wat met bedrijfseconomie, IT en talen te maken heeft. Het keuzegedrag van de consument, de marktwerking, vennootschapsrecht en de beginselen van boekhouden, dit zal je allemaal ontdekken. Verkopen of liever een administratieve job? In Bedrijf en organisatie ontdek je beide werelden. Je gaat actief aan de slag om een gevarieerd takenpakket onder de knie te krijgen. Je leert professioneel te communiceren met klanten in drie talen. Je ontwikkelt competenties met betrekking tot boekhoudkundige en HR-activiteiten. De computer kent voor jou geen geheimen. Je maakt kennis met de logistieke flow en verschillende transportmodi. DUBBELE FINALITEIT | 25 BEDRIJF EN ORGANISATIE

ORGANISATIE EN LOGISTIEK Organisatie en logistiek is een praktische studierichting in de arbeidsmarktgerichte finaliteit. Je verwerft inzicht in de werking van ondernemingen. Godsdienst 3de jaar 2 Lichamelijke opvoeding Nederlands Engels Frans Wiskunde Organisatie en logistiek Klasuur leren en leven Maatschappelijke vorming Totaal 2 4 3 3 2 12 1 3 32 4de jaar 2 2 4 3 3 2 12 1 3 32 WAT IN DE DERDE GRAAD? Deze richting bereidt voor op Onthaal, organisatie en sales in de 3de graad. Na het 6de jaar ben je klaar voor de arbeidsmarkt. Indien je dit wil, kan je nog verder studeren door te kiezen voor een graduaatsopleiding van het hoger beroepsonderwijs of een Se-na-Se-richting. 26 ARBEIDSMARKRGERICHTE FINALITEIT

... IS IETS VOOR JOU ALS √ je belangstelling hebt voor alles wat met administratie te maken heeft; √ je eventueel graag in een winkel wil werken later; √ je wil weten hoe een bedrijf zich organiseert op vlak van leveringen en transport; √ je communicatief en taalvaardig bent; √ je graag met de computer werkt; √ je organisatorisch en praktisch aangelegd bent. Je ontwikkelt competenties met betrekking tot onthaal-, verkoop- en logistieke activiteiten. Tijdens de opleiding scherp je je communicatieve en sociale vaardigheden aan in het Nederlands, Frans en Engels. Je leert artikelen klaar te maken voor verkoop in de winkel. Je weet hoe een bedrijf de goederenbehandeling organiseert. Je verwerkt alle documenten vlot met de computer. ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT | 27 ORGANISATIE EN LOGISTIEK

LOGISCHE OVERSTAPPEN OP CAMPUS SJB DERDE GRAAD TWEEDE GRAAD ECONOMISCHE WETENSCHAPPEN Economie-wiskunde Economie-moderne talen HUMANE WETENSCHAPPEN Humane wetenschappen NATUURWETENSCHAPPEN Wetenschappen-wiskunde Moderne talen-wetenschappen MODERNE TALEN Economie-moderne talen Moderne talen LATIJN * Latijn-moderne talen Latijn-wiskunde

Hoewel een andere doorstroming ook mogelijk is, geven we hier de logische doorstroming naar de derde graad. TWEEDE GRAAD BEDRIJFSWETENSCHAPPEN DERDE GRAAD Bedrijfswetenschappen BEDRIJF & ORGANISATIE Bedrijfsorganisatie ORGANISATIE & LOGISTIEK Onthaal, organisatie en sales * = Elke doorstroming is haalbaar vanuit deze studierichting. Andere overstappen naar richtingen in andere scholen zijn mogelijk, meestal mits een instapcursus. Meer info is beschikbaar via het CLB.

DE TROEVEN VAN CAMPUS SJB LEERATELIER IN HET 3DE In het eerste jaar leerden jullie in het vak Leren leren en leren leven o.a. hoe je de leerstof het best verwerkt en hoe je je goed kan voorbereiden op grote toetsen en examens. Vanaf de tweede graad krijg je nieuwe vakken zoals chemie en fysica, de hoeveelheid leerstof wordt groter en ook de vraagstelling is anders dan in de eerste graad. Daarom is er ‘het leeratelier’. In het derde jaar ontdekken we samen hoe leren werkt voor jou. Je onderzoekt de sterke en zwakke punten van jouw leerproces zodat je meer te weten komt over jouw leerstijl. We focussen ook op leren plannen en nog belangrijker, het leren volgen van jouw planning. Hoe kan je jouw motivatie verhogen? We ontdekken daarnaast hoe je teksten best samenvat of schematiseert, bijvoorbeeld met een mindmap. Tot slot gaan we samen ontdekken welk soort geheugen jij hebt en welke hulpmiddelen er bestaan om jouw geheugen te verbeteren. Deze ‘theorie’ gaan we telkens toepassen op de leerstof van een concreet vak. Je kiest zelf voor welk vak je deze leerstrategieën uitprobeert, in functie van wat jij moeilijk vindt. Bovendien zal je maandelijks via een dossier in het LVS ook aan zelfreflectie doen over jouw eigen resultaten: na elk rapport formuleer je voor jezelf werkpunten en beoordeel je je eigen inspanningen. 30

INFORMATICA IN HET 3DE JAAR De modernisering introduceert ook gemeenschappelijke ICTleerplandoelen die verder bouwen op de kennis en vaardigheden die je verworven hebt in de eerste graad. In de tweede graad ga je die digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo hebben tekstverwerking en presentaties voorbereiden voor jou geen geheimen meer. Daarnaast verhoogt door inzicht te krijgen in digitale systemen. jouw zelfredzaamheid Je bent dan wel handig met allerlei apps, maar weet je ook wat te doen als er iets verkeerd gaat? Weet je hoe het komt als een printer het plots laat afweten? Wat met een bestand dat te zwaar blijkt om door te sturen? Tot slot leer je ook algoritmisch denken, dit is een vorm van programmeren waarbij je logisch leert redeneren. Op schoolniveau zijn er duidelijke ICT-afspraken en we verwachten dat je deze respecteert. Hierbij denken we aan de manier waarop je een beleefde mail stuurt naar een leerkracht, hoe je jouw laptop correct gebruikt, hoe je een goede powerpointvoorstelling maakt, hoe je een paper opstelt… De aangeleerde kennis en vaardigheden zal je ook actief kunnen inzetten voor alle opdrachten die je krijgt in andere vakken. Alle richtingen in de doorstroom en Bedrijf & organisatie krijgen een uur informatica in het derde jaar. Voor wie kiest voor Organisatie & logistiek komen alle ICT-doelen aan bod in hun hoofdvak Organisatie & logistiek. In het 4de jaar verdiepen leerlingen in Bedrijfswetenschappen en Bedrijf en organisatie hun informaticakennis nog verder. 31

AANBOD CLIL CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’, waarbij leerlingen voor een bepaald vak les krijgen in een andere taal dan het Nederlands. Talen zijn zonder meer een heel belangrijke sleutel voor jouw toekomst. Door een vak in een andere taal te leren, leer je immers naast de vakkennis ook sneller spreken en denken in een moderne vreemde taal. Dit levert alleen maar voordelen op: je spreekdurf verhoogt want je bent meer vertrouwd met de doeltaal, je krijgt meer zelfvertrouwen en hierdoor stijgt jouw motivatie! In de middenschool kon je in elk jaar een vak volgen in het Frans. Vanaf het college is de doeltaal Engels: godsdienst in het 3de jaar is een bewuste keuze aangezien dit bij uitstek een vak is waarin communicatie centraal staat. De didactische aanpak in de lessen CLIL wijkt af van de gewone aanpak in het Nederlands: de leerstof wordt ‘ontstoft’ en op een meer interactieve en daardoor sterk communicatieve manier aangebracht. In het vierde en vijfde jaar kan je geschiedenis volgen in het Engels, een uitdaging want de bronteksten zijn soms wat moeilijker. Maar dit is wel een ideale voorbereiding op hogere studies waar vaak bepaalde vakken in het Engels gegeven worden. Dit laatste onder voorbehoud van voldoende leerlingen. DUITS EN/OF 4DE JAAR In het vierde jaar bereiden we jou reeds voor op jouw studiekeuze voor de derde graad: in de richting doorstroom krijg je een uur Duits aangezien we in het 5de jaar ook een lesuur geven van dit vak. Wie geen economie volgt, krijgt ook een uurtje van dit vak (behalve de Humane wetenschappen) zodat iedereen toch enige notie heeft en financiële geletterdheid krijgt. Dankzij dit uur proef je ook van dit vak en kan je weten of een overstap naar een economische richting in de derde graad jou eventueel interesseert. ECONOMIE IN HET

DIGITALISERING EN ACTIVEREND LESGEVEN De nieuwe leerplannen veronderstellen dat leerlingen voor nagenoeg elk vak een computer ter beschikking hebben. Het gebruik van de laptop is een evidentie geworden. Door het laptopproject heeft elke leerling een computer ter beschikking, ook om mee naar huis te nemen. Dit biedt grote didactische voordelen: je kan op je eigen tempo werken en oefeningen op jouw niveau maken. Bovendien verminderen we andere kosten want een atlas en een dure rekenmachine moeten niet meer aangekocht worden. Digitalisering is echter geen doel op zich maar een middel om te streven naar een hoger leerrendement bij elke leerling. Al behoren papier, balpen én handboeken nog altijd tot de dagelijkse benodigdheden. Een aantal vakken gebruikt wel al een digitale methode waarbij er dus geen handboeken meer worden aangekocht maar een bundel op papier ter beschikking is voor het instuderen. LAPTOPPROJECT De middelen van Digisprong, een eenmalige financiering op initiatief van minister Weyts, zijn ondertussen opgebruikt. Voor de leerlingen in de tweede en de derde graad gelden twee opties: 1. in het 1ste jaar koos je voor een eigen toestel dat je aangekocht hebt, al dan niet via leasing bij Signpost: je blijft dit toestel verder gebruiken en betaalt jaarlijks een kleine vergoeding aan de school voor het beheer van het toestel. 2. in het 1ste jaar koos je ervoor een gebruikt toestel van de school te huren. Je kan dit verder blijven doen aan dezelfde voorwaarden (10 euro per maand) zolang de toestellen - die eigendom zijn van de school - bruikbaar zijn. Aangezien de overheid geen nieuwe middelen voorziet, zal de school geen nieuwe laptops meer aankopen voor de 2de en 3de graad. We rekenen erop nog minstens een schooljaar iedereen een bruikbaar huurtoestel te kunnen aanbieden. Hou er echter rekening mee dat je via vermoedelijk in het 4de of 5de jaar zelf een toestel zal moeten aankopen regeling beschreven. Signpost. hiernaast Vanaf dan val je onder de

ZORG OP MAAT VAN ELKE LEERLING Net zoals in de middenschool hebben wij een Cel Leerlingenbegeleiding. Deze bestaat uit: • een aantal leerkrachten van diverse vakken nl. mevrouw Deryckere en mevrouw Defoor; • een opvoeder nl. mevrouw Séverine Quensier die aan het onthaal zit en dus alle leerlingen bij naam kent; • opvoeders/leerlingenbegeleiders mevrouw Joke Van Hamme en dhr. Pieter Veys die een groot deel van hun tijd bezig zijn met leerlingengesprekken over welbevinden en emotionele ondersteuning; • mevrouw Karolien Loncke, zorgcoördinator in het college; • een personeelslid van het CLB Waregem, nl. mevrouw Lara Van Roose; • de directie, mevrouw Bothuyne. Om de 2 weken overlegt dit team over de opvolging van leerlingen die het moeilijker hebben zowel op studie als persoonlijk gebied. Voor alle leerlingen voorzien we brede basiszorg zoals ondersteunende infofiches op intradesk, extra oefenmateriaal op Smartschool en duidelijke afspraken over wat leerlingen moeten (KKD-blad) voor de proefwerken. Als de brede basiszorg niet volstaat, dan wordt er een een persoonlijk begeleidingsplan opgesteld. Zo worden leerlingen met dyslexie aangespoord om gebruik te maken van de spellingscorrector op de pc of van Sprint. Dergelijke individuele maatregelen worden elk jaar geëvalueerd en bijgestuurd, uiteraard in overleg met de leerling en de ouders. We organiseren na 16 uur ook remediëringslessen voor een aantal vakken onder de naam Bijsprong. Wie zich moeilijk kan concentreren thuis of in de studie kan ook uitgenodigd worden om te studeren in de Begeleide studie. kennen-kunnen-doen

ACTIVITEITEN EN INSPRAAK VAN DE LEERLINGEN Wij organiseren projectdagen over thema’s zoals drugs, relaties, holebi’s, gezonde voeding, diversiteit, politiek We zijn een sportieve school met competities onder leiding van de sportraad tijdens de middagpauzes, deelname aan interscolaire competities en de sporthappening eind september als sportief hoogtepunt. Ook cultuur vinden we belangrijk en we leren oog hebben voor historische pareltjes zowel in binnen- als buitenland. Zo gaan de 3des Brugge verkennen en het 4de bezoekt Gent. Het 5de gaat op stap in de lichtstad Parijs gedurende meerdere dagen en het 6de verkent Berlijn of een stukje van Nederland. Hét summum voor veel leerlingen zijn uiteraard de vrijblijvende reizen tijdens de paasvakantie in de derde graad: afwisselend de klassieke Italiëreis en de avontuurlijke skireis. Onze school is blij te kunnen rekenen op het enthousiasme van de leerlingenraad die o.a. instaat voor de organisatie van de filmnacht, de week van de smaak, de fluoactie… De sportraad organiseert de middagsport en helpt mee bij de praktische uitwerking van de SJB-quiz. De feestraad, het privilege van het zesde jaar, kan zich helemaal uitleven bij het Sinterklaasfeest, de 100 dagen, het prombal en uiteraard onze schoolfuif, SJBeats. ECOmmunity SJB zet in op sociale doelen door verkoopsmomenten te organiseren. Ook de SCHRIJF-ZE-VRIJdag van Amnesty International en de week van de Duurzaamheid zijn actiemomenten voor deze enthousiaste groep. bewustzijn, EHBO, oorlogseducatie, klimaat, geestelijke gezondheid…

STUDIEKEUZES ONDER DE LOEP SCHOOLJAAR 24 - 25 Sint-Paulus | campus Sint-Jan Berchmans Kasteelstraat 14, 8580 Avelgem tel. 056 64 42 12 info.campussintjanberchmans@sintpaulus.eu www.sjb-avelgem.be

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
Home


You need flash player to view this online publication