0

Start KLAAR VOOR DE Tips van ondernemers die een vliegende start maakten Contentkalender Succesvol starten met social media en netwerken Een effectief visitekaartje in 5 stappen PUZZEL EN WIN! EEN GRATIS WEBSITE

NIEUW! Bestel nu kerst- en verhuiskaarten in één op Kerstverhuiskaart.nl! Bij Kerstverhuiskaart.nl kunt u verhuiskaarten bestellen, voor als u verhuist tijdens de kerstperiode. Door de verhuiskaarten te combineren met uw kerstkaarten, slaat u twee vliegen in een klap! Geef uw eigen tekst op, kies bijpassende enveloppen en betaal alles direct veilig online. KerstVERHUISKAART.nl Verhuizen rond de feestdagen? Gratis verzending! Na akkoord drukproef in 3 werkdagen in huis! Bestellen zonder profiel! WEBHOSTINGPAKKET Slechts € 37,- excl. btw per jaar! Het Lot to Design webhostingpakket is inclusief 1 .nl-domeinnaam, voldoende hostingruimte en bandbreedte, en een onbeperkt aantal e-mailadressen. Het webhostingpakket is speciaal geschikt voor het CMS Concrete5 waar Lot to Design meer werkt. U kunt ook het Lot to Design webhostingpakket afnemen zonder gebruik te maken van de overige diensten van Lot to Design.

VOORWOORD Door de jaren heen heb ik al veel ondernemers geholpen bij de opstart van hun bedrijf. De meeste van die starters zijn tot op heden nog steeds tevreden klanten. Ik heb dit magazine gemaakt om ook u te helpen bij de start van uw eigen onderneming. Het magazine is voorzien van artikelen vol adviezen, tips en trucs. In de inspirerende rubriek ‘Vliegende Start’ kunt u 3x de kunst afkijken bij ondernemers die een zeer succesvolle start maakten. Middenin het magazine vindt u een ‘contentkalender’ met data waar u in 2018 op kunt inhaken op social media. De jaarkalender zit in het midden, zodat u hem eruit kunt halen en ophangen. Op pagina 10 vindt u een artikel dat u op weg helpt bij de start op social media. Natuurlijk kan ik u zelf ook helpen bij uw start-up. Met een logo, huisstijl, website en promotiemateriaal, bent u al een heel eind op weg. Er is veel mogelijk! Denk bijvoorbeeld aan bedrijfskleding of e-mailmarketing. Een auto voorzien van reclame is zeer effectief voor de bekendheid in de regio! ‘The sky is the limit’; qua mogelijkheden en wat betreft de potentie van uw nieuwe bedrijf! Tot slot niet te vergeten en zeker het noemen waard; op pagina 23 staat een woordzoeker waarmee u o.a. een gratis responsive website van ondergetekende kunt winnen! Kunt u het geld dat daarvoor gereserveerd is mooi elders investeren! Als dat geen vliegende start wordt… Klaar voor de START…. AF! Charlotte Slob Reclamebureau Lot to Design Win o.a. een GRATIS WEBSITE met deze woordzoeker. PUZZEL EN WIN! 23 COLOFON Dit magazine is een uitgave van Reclamebureau Lot to Design, ter gelegenheid van de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Redactie, advertentieverkoop, vormgeving: Charlotte Slob - Reclamebureau Lot to Design Druk- en zetfouten voorbehouden. INHOUD RUBRIEK: Interviews met ondernemers die vliegend startten VLIEGENDE START 4, 8, 20 SUCCESVOL STARTEN OP SOCIAL MEDIA 8 tips voor een succesvolle start op social media 10 CONTENTKALENDER Data om op in te haken op social media 12 NETWERKEN VERBREEDT JE HORIZON Een ‘how-to’ over (beginnen met) netwerken 15 EFFECTIEF VISITEKAARTJE IN 5 STAPPEN Kom goed voor de dag met een weloverwogen kaartje 17 3

VLIEGENDE START -Buijserd GroenonderhoudEEN INTERVIEW MET EIBERT BUIJSERD Kun je jouw bedrijf omschrijven? Wat doe je, wanneer ben je begonnen en waarom? Op 1 mei 2014 ben ik officieel voor mijzelf begonnen als hovenier. Ja, waarom eigenlijk... Na 14 jaar voor een werkgever te hebben gewerkt had ik het idee dat het allemaal ook wel anders kon. Voor mij zijn eerlijkheid en kwaliteit eigenlijk de twee belangrijkste pijlers. Dat gevoel was ik kwijt, maar hier rust nu gelukkig wel het fundament van Buijserd Groenonderhoud op. Hoe staat je bedrijf er nu voor? Na 3½ jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gewerkt kunnen wij tevreden terugkijken. Ik zeg ‘wij’ om dat we ook qua personeel gegroeid zijn. Ik heb 1 werknemer in vaste dienst met als specialisme het aanleggen van tuinen. 4 Verder heeft mijn eigen vrouw voor een groot deel de administratieve werkzaamheden op zich genomen. Ook hebben we per 1 oktober 2017 alle tuinberegening onderhoudscontracten overgenomen van ‘BOSHUIS thuis in water’ uit Leerdam. Dit laaste zorgt voor een forse groei en continuïteit van onderhoudswerkzaamheden. Je hebt Lot to Design al voor je startte ingeschakeld. Wat kun je vertellen over de samenwerking met Charlotte? Charlotte werd mij warm aanbevolen door een familielid. In ons eerste gesprek ontstond een fijne klik en snel daarna volgde een duidelijke offerte waar alles goed in werd benoemd en de mogelijkheden goed uit de verf kwamen. Ook de huisstijl die zij mij presenteerde viel in goede aarde en dat was het begin van een fijne samenwerking. Welke klantenkring had je voor ogen toen je voor jezelf begon en hoe ziet je huidige klantenkring er daadwerkelijk uit? Mijn wens was vanaf het begin al om hoofdzakelijk bij particulieren mijn diensten aan te bieden. Charlotte heeft de huisstijl en het promotiemateriaal hier op afgestemd. In het begin heb ik me her der wat verhuurd als zzp’er maar al gauw kwamen er aanvragen binnen voor tuinonderhoud en aanlegwerkzaamheden. Na 15 december 2014 heb ik me niet meer verhuurd en eigenlijk alleen maar werk uitgevoerd in eigen beheer. De verdeling in werkzaamheden is nu 75% tuinaanleg en 25% tuinonderhoud. Dit laatste willen wij nog verder uitbreiden om meer fundament te krijgen onder Buijserd Groenonderhoud.

Qua materieel heb je vanaf het begin groots uitgepakt. Hoe financieel aangepakt? heb je dat Door de tijd heen hebben we goed op onze muntjes gepast, hiermee konden we goed van start gaan. Door open en eerlijk over de prijzen te zijn, gunnen je klanten je ook dat er iets verdiend wordt. Als het maar even kan heb ik graag het materieel in eigen beheer. Ik wil niet zeggen dat er nooit iets gehuurd wordt, maar ik vind het eigenlijk zonde van het geld. De diverse machines in onze bedrijfskleur en voorzien van ons logo zorgen ervoor dat ik professioneel voor de dag kom en dat ik opval in de regio. Wij krijgen hier ook veel positieve reacties op en regelmatig komen hier opdrachten uit voort. Jij hebt als ondernemer een vliegende start gemaakt kunnen we wel zeggen. Waar is dat volgens jou aan te danken en op wat voor manier heeft Lot to Design daaraan bijgedragen? Zelf denk ik door een open houding, afspraken nakomen en aanvoelen wat de wensen en/of behoeften van je (mogelijke) opdrachtgever zijn. Hierbij speelt eerlijk zijn over de mogelijkheden ook een grote rol in mijn ogen. Als je iets belooft wat je niet na kunt komen, lig je er zo uit. En een negatief verhaal gaat altijd sneller rond dan een positief verhaal! Maar ook zeker de frisse en herkenbare huisstijl die door Lot to Design is verzorgd. Als ik alleen al kijk naar de bedrijfsbussen! Deze zijn van verre al herkenbaar door de wat fellere kleur groen met wit. Wat zou jij startende ondernemers als ultieme tip willen meegeven? Ondernemer Eibert Buijserd van Buijserd Groenonderhoud in bedrijfskleding voor zijn eerste bus. Wees eerlijk, zeg wat je gaat doen en doe wat je gezegd hebt! Meer zien? Kijk voor een volledig overzicht van alle huisstijl en promotie materialen op: www.reclamebureau-lot-to-design.nl/ lot-show/buijserd-groenonderhoud 5

- advertor ial - “Een vast contract is eigenlijk ook maar een schijnzekerheid” 5 vragen over beginnen met ondernemen aan auteur Pieterjan van Wijngaarden Hoe werkt dat eigenlijk? Je wordt wakker. Je hebt een idee: Je gaat ondernemen en je wordt rijk. Gaat dat zo? Heel af en toe misschien. Maar meestal loopt het toch anders. Pieterjan van Wijngaarden is ondernemer bij Kessels & Smit, The Learning Company. De tien jaar ondernemerservaring bij deze innovatieve netwerkorganisatie bundelde hij in een kleurrijk boek: Ondernemen als way of life: 3 kernvragen om iets moois te maken van je werkende leven. Pieterjan beantwoordt 5 vragen over beginnen met ondernemen. Op welk moment besloot jij om te gaan ondernemen? Je kunt wel zeggen dat ik in het ondernemerschap gerold ben. Ik heb wel een aantal ondernemers in de familie. Mijn ouders waren beide ook harde werkers. Van jongs af aan heb ik meegekregen dat werken leuk kan zijn. Ik was ook al vroeg actief in allerlei besturen en met jongerenactiviteiten in het dorp waar ik opgroeide. Dat was eigenlijk meer ondernemen als way of life. Niet zozeer ondernemen als carrièrestap. Op een gegeven moment besloot ik om onderwijskunde te gaan studeren Vond je het spannend om te gaan ondernemen? Nou en of! Het was in de tijd dat ik nog geen kinderen had. Ik dacht toen: mijn vrouw heeft gelukkig goed werk. Dus als het niet lukt, dan breng ik alleen mijzelf in de problemen. Maar goed, we hadden toch samen al een hypotheek. Ik had ook niet veel zin om mijn uitgavenpatroon direct te veranderen. Veel mensen vroegen mij destijds: hoe durf je het aan om zoveel risico aan te gaan? Men dacht blijkbaar dat een arbeidscontract voor onbepaalde tijd een soort levensverzekering is. Dat heb ik “Wat je in ieder geval niet moet doen, is op je eigen zolderkamer blijven piekeren.” in Enschede. Daar, op de universiteit, ontmoette ik een aantal leuke docenten. Deze mensen zijn nu mijn mede-ondernemers. Ze nodigden me uit om in te stappen in hun onderneming. Ik vond het heel spannend. Maar ze waren te leuk om de uitnodiging te weigeren. Toen heb ik de sprong in het diepe gewaagd. 6 eigenlijk nooit goed begrepen. Want ik zag om mij heen ook vrienden met zo’n ‘vast’ contract, die met het grootste gemak door hun baas op straat werden gezet. Ze kregen dan wel drie maandsalarissen mee, maar veel meer dan een schijnzekerheid is zo’n contract dus ook niet. Het fijne van ondernemen vind ik nu juist dat je zelf de regie hebt. In jouw boek benader je ondernemen als ‘een way of life’ en niet direct als administratieve handeling. Wat houdt dat precies in, ‘ondernemen als way of life’? Ik zie op zoveel plekken in de wereld dat het mogelijk is om werk vanuit plezier vorm te geven. Ik was op SXSW in Austin en ik bezoek nog wel eens een township in Zuid-Afrika. Zelf doe ik veel werk voor multinationals of ministeries. Op al deze plekken zijn mensen ondernemend bezig. In essentie betekent het dat mensen met een idee om de wereld te verrijken, een manier vinden om dat gestalte te geven. Ze breken door de barrières van ellende, culturen of hiërarchieen heen. Ik geloof er in dat als je vanuit plezier wilt werken, dat een ondernemende houding zich daarvoor dan het beste leent. Natuurlijk, mijn eigen ervaring is dat een eigen onderneming daarvoor de meeste ruimte biedt. Maar ik zou ook niet iedereen weg willen jagen, die met plezier als werknemer in een organisatie werkt. Je kunt heel mooi werk doen in een groot of kleiner bedrijf dat niet van jezelf is. Je kunt je dan ook echt eigenaar voelen van jouw eigen werk. En daar gaat het om, denk ik.

Pieterjan van Wijngaarden Auteur van het boek ‘Ondernemer als way of life’ Waarom heb je dit boek geschreven? Ik was in gesprek met een aantal jonge mensen om mij heen. Stagiaires bij mijn eigen onderneming Kessels & Smit. Ik zag hen worstelen. Stuk voor stuk talentvolle, energieke, enthousiaste jonge mensen. Met dromen, idealen en ambities. Sommigen hebben er al een eerste baan op zitten. Bijvoorbeeld als trainee bij de Rijksoverheid, bij een gemeente of ergens anders. Ze vragen zich af: Is dit alles? Ze staan voor de keuze om een volgende stap te zetten. Ik vertel ze soms over ondernemerschap. Dat klinkt aantrekkelijk, maar ook spannend. Het voelt als een moment van durven en doen. Hoe werkt dat dan, voor jezelf beginnen? Leidt dat niet tot werkloosheid in deze tijd? Nou ja, deze vragen herkende ik. Precies de vragen die ik ook had, toen ik ging ondernemen. Ik ben heel dankbaar voor het feit dat mijn compagnons me hebben meegesleurd in deze onderneming. Ik heb op het gebied van ondernemerschap zoveel van hen geleerd. En dat gun ik anderen ook. Ik vind schrijven leuk. Dus ik dacht: ik ga al deze lessen en mijn eigen ervaringen op papier zetten. Dat werd een boek. Welke tip heb jij voor startende ondernemers? Maar één tip? Dat is moeilijk. Ik zou bijna zeggen: lees mijn boek. Daar vind je denk ik wel honderd tips. Maar goed. De belangrijkste tip is denk ik toch wel: Ga in gesprek. Ondernemen of vernieuwen kan alleen, maar kan ook in verbinding met anderen. Het is een les die ik in Zuid-Afrika heb geleerd. Daar zeggen ze: we hebben elkaar nodig. We kunnen niet zonder elkaar. Ik vind dat soms een groot contrast met onze maatschappij, waarin we alles in ons eentje lijken te moeten doen. Mijn tip is dus om in gesprek te gaan met anderen, bijvoorbeeld potentiële klanten of publiek. Eigenlijk moet je nog voordat je jouw product of dienst hebt ontwikkeld met hen in gesprek. Hoe eerder hoe beter. Het is vaak spannend. Maar zo behulpzaam. Wat je in ieder geval niet moet doen is op je eigen zolderkamer blijven piekeren. Ga naar buiten. Zoek mensen op. Ga in gesprek. Raak je nieuwsgierig naar het boek Ondernemen als way of life: 3 kernvragen om iets moois te maken van je werkende leven? Download gratis 2 hoofdstukken uit dit boek via www.ondernemenalswayoflife. com/kvk. Of bestel het boek voor €14,99 via www.ondernemenalswayoflife.com. 7

VLIEGENDE START -Renex internationalEEN INTERVIEW MET RENE KOOREVAAR Omschrijf je bedrijf eens. Wat doe je en wanneer ben je begonnen? Renex International is een handelsbedrijf dat zich bezighoudt met de export van bier en malt dranken naar Afrika en het Midden-Oosten. Ik ben gestart begin 2015. Waar sta je er nu met je bedrijf als je kijkt naar de verwachtingen en doelen die je jezelf van te voren had gesteld? Het was mijn doel en verwachting om een bepaald verkoopvolume te realiseren. Ik had voor het eerste jaar een bepaald verkoopdoel gesteld, maar haalde dit bij lange na niet. Hetzelfde gold voor het 2e jaar. Nu in het 3e jaar kan ik zeggen dat ik het verkoopdoel ga halen. De aanlooptijd duurt gewoon wat langer dan ik had verwacht. Om me heen hadden anderen me al gewaarschuwd dat het 3 jaar kost. Ik was toen eigenwijs en dacht dat het sneller kon. 8 Maar ik had geen gelijk... :) Nu ben ik er trots op dat de bier- en malt-merken die ik verkoop al enige bekendheid genieten in West-Afrika. Hoe ervaar je de samenwerking met Charlotte Slob? Wat heeft Lot to Design zoal voor je betekend? De samenwerking was prima. Charlotte was geduldig en probeerde mijn wensen goed te vertalen in concrete acties en resultaten. Lot to Design heeft me met name geholpen om snel een website op te tuigen en een huisstijl te ontwikkelen. Zou je Lot to Design aanraden aan startende ondernemers? Zeker! Charlotte begreep goed wat ik wilde. Mijn handel is nogal specifiek en ik heb ook eigen ideeën erover die goed werken. Afrika is nogal speciaal, eigenlijk op elk gebied: communicatie, promotie, marktbewerking, klantenbenadering etc. In hoeverre denk je dat een goede huisstijl en website voorzien van zoekmachineoptimalisatie aan het succes van een onderneming en in ieder geval aan die van jou? Het is aan de ene kant een lastige vraag, ook omdat ik veel telefonisch en persoonlijk contact met klanten heb. Uiteraard is het wel belang dat je presentatie er verzorgd uit ziet. Dat is een eerste vereiste! Je moet naar klanten altijd zorgen dat alles top is! Mocht het toch niet lukken om welke reden dan ook, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de presentatie ligt. De keuze van een klant hangt vaak van toevalligheden aan elkaar, een telefoontje op precies het goede moment, wat speciale aandacht, een zoektocht via Google, de snelheid van antwoorden etc .etc. Maar in de basis moet het kloppen en bijdraagt I

dan is een goede stijl, website en SEO een must! Heb je nog tips en trucs voor startende bedrijven? Ik heb zelf ervaren dat je een plan moet hebben voor 2 tot 3 jaar. Uiteraard moet je 100% gedreven zijn om het tot een succes te maken. Iedere dag moet je aan de bak! Als je ervan overtuigd bent dat je een goede beslissing hebt genomen om voor jezelf te beginnen, moet je jezelf de tijd en rust gunnen om het te laten slagen! Het gaat nu éénmaal altijd met ups en downs gepaard. Verder wat clichés: bereid zijn om een stapje meer te doen en nooit op een extra uurtje kijken! En aan de andere kant: jezelf ook af en toe belonen door wat rust te nemen en wat leuke dingen te doen. Er is ook het gevaar dat je altijd maar bezig bent! Het moet vooral leuk blijven! En last but not least: omring jezelf met specialisten voor randzaken, waar je zelf minder Ondernemer René Koorevaar van Renex International in zijn stand op de Gulfood beurs in Dubai. goed in bent: een goede accountant, goed service van een bank, een ICT specialist, eventueel een jurist, en…een goede ontwerper, webdesigner…etc vul zelf maar in! - advertor ial - Kuup Ontzorgt Loop je net als veel ondernemers al snel na de start van je bedrijf tegen de grenzen van je agenda aan? Vind je ook dat je te weinig tijd hebt voor bepaalde zaken, die misschien ook nog eens buiten je expertisegebied vallen? Dan is het wellicht tijd voor een afspraak met Gerrie Kuup. Gerrie Kuup is als Persoonlijk Assistent specialist in het ontzorgen van ZZP’ers en MKB. Ze is in te schakelen voor balie-, receptie- en secretaressewerk. Ook voor (B2B) acquisitie kunt u terecht bij Gerrie. Kuup kenmerkt zich door klantvriendelijkheid en een efficiente, praktische manier van werken. Ook de werkplaats is voor Gerrie flexibel; zij past zich aan aan uw wensen. KUUP Kuup Ontzorgt | Gerrie Kuup - Persoonlijk Assistent 06-51 554 882 | info@kuup-ontzorgt.nl | www.kuup-ontzorgt.nl 9

Succesvol starten op Over de auteur: Leon Tindemans Leon Tindemans runt sinds 2010 zijn eigen full-service social media bureau, TTM Communicatie. Dagelijks geeft hij bedrijven advies & trainingen en ontzorgt hij hen in hun social media marketing. Om klanten te helpen bij het bedenken van social media berichten, schreef hij een boek dat nu uit is. 10 social media Als startende ondernemer heb je veel aan je hoofd. Je wilt natuurlijk alles doen om het bedrijf dat je net hebt opgericht zo snel mogelijk van de grond te krijgen. Je wilt een goed klantenbestand opbouwen, naamsbekendheid verkrijgen en sterke relaties opbouwen. Dan is social media in deze tijd natuurlijk echt onmisbaar. Bedrijven kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder social media. Zeker als je je bedrijf pas hebt opgericht kun je natuurlijk alle tips gebruiken om lekker van start te gaan. Social media kan veel klanten opleveren als je het goed inzet. Het kan soms alleen even duren. Een beetje geduld heb je dus wel nodig. Geef niet te snel op. Dan komt het zeker goed! Wij hebben 8 slimme en effectieve tips voor je verzameld om als startende ondernemer succesvol te starten op social media. 1. Claim je social media accounts Om effectief met social media aan de slag te kunnen gaan heb je natuurlijk social media accounts nodig met een goede naam. Je kunt in een paar klikken ontdekken of de gewenste social media accounts nog vrij zijn. Dit doe je op https://namechk.com 2. Duidelijke profielfoto/logo Kies je profielfoto bewust. Je kunt natuurlijk gebruik maken van het kersverse logo van je bedrijf. Dit kan een goede keuze zijn voor bijvoorbeeld je accounts op Facebook en Instagram. Op LinkedIn is het beter om een profielfoto van jou zelf te gebruiken. Zorg ervoor dat hier alleen je hoofd opstaat en dat je in de camera kijkt.

Social Succes Story De Facebookpagina van Hotel Restaurant Aan de Linge bestaat nog maar net een half jaar. Toch hebben ze nu al bijna 9.000 volgers. Wat is het geheim achter hun succes? “Dat we zoveel volgers hebben op Facebook komt o.a. doordat ik 3 overnachtingen heb weggegeven. Verder hebben we onze volgers al ver voor we open gingen mee laten kijken naar de renovatie van dit prachtige hotel op deze unieke locatie. Zo werd een bepaald filmpje dat ik op Facebook zette, binnen 1 dag bijna 100.000 keer bekeken! Inmiddels is dat ruim 750.000 keer! Het liep zo’n storm, dat we ook niet meer op de website en in onze mailbox konden komen, ze dachten dat er een ciberaanval was op onze website! Het is echt ongelooflijk wat dat ene filmpje waarin ik het uitzicht vanuit ons pand aan de Linge laat zien, teweeg heeft gebracht! Laten zien hoe enthousiast je zelf over je bedrijf bent, is denk ik heel belangrijk.” 3. Maak een contentplanning Het is goed om gebruik te maken van een contentplanning. Zoek eens uit met welke vragen of problemen jouw (potentiële) klanten zitten. Je kunt deze vragen beantwoorden en problemen oplossen met effectieve content die je via social media deelt. 4. Gebruik planning tools Planning tools zijn ideaal om in te zetten voor het posten op social media. Praktische planning tools nemen veel stress weg en dat kun je als startende ondernemer wel gebruiken. Hootsuite is een uitstekende optie en is Nederlandstalig. Ook Buffer is zeker aan te raden als planning tool voor social media. Deze tool is Engelstalig. 5. Ga offline netwerken en connect online Offline netwerken is minstens zo belangrijk als online netwerken. Ga eens naar een open coffee om nieuwe mensen te ontmoeten. Hier heb je alle gelegenheid om je persoonlijkheid te laten stralen en te laten zien wat je waard bent. Leg contacten en ontdek wat je voor mensen kunt betekenen. Na dit offline netwerken kun je deze nieuwe contacten toevoegen op LinkedIn. 6. Social media kennis updaten De wereld van social media staat bepaald niet stil. De veranderingen en verbeteringen volgen elkaar in rap tempo op. Als startend ondernemer kun je goed gebruik maken van alle mogelijkheden die de sociale netwerken je te bieden hebben. Dan moet je natuurlijk wel weten hoe je de zaken aan moet pakken. Houd je social media kennis op het juiste niveau door met regelmaat een workshop of cursus te volgen. 7. Zoek je doelgroep en ga in gesprek Zoek naar groepen van jouw doelgroep en vind gesprekken op Twitter en Facebook. Het is goed om actief deel te nemen aan relevante gesprekken. Dit is namelijk dé kans om te laten zien waar jouw kennis ligt. Dé manier om uit te blinken en aandacht te trekken van de juiste personen. Onthoud dat je altijd moet zaaien voordat je kunt oogsten. Hier zijn de discussies en groepsgesprekken op social media zeker de juiste plek voor. 8. Ga niet spammen Een dooddoener op social media is spammen van je diensten. Niemand zit hierop te wachten. Het is heel vervelend voor je volgers als zij alleen maar reclame uitlatingen te zien krijgen. Dit gaat irriteren en het risico is aanzienlijk dat je je volgers al snel weer verliest. Social media is niet bedoeld om non-stop te promoten. Het gaat vooral ook om het delen van kennis en het geven van waardevolle adviezen. Deel je blogs, maak video’s en deel tips. 11

ma di wo do vr za zo ma di wo do vr za zo 52 25 26 27 28 29 30 31 1 1 2 3 4 5 6 7 2 8 9 10 11 12 13 14 3 15 16 17 18 19 20 21 4 22 23 24 25 26 27 28 5 29 30 31 1 2 3 4 ma di wo do vr za zo 5 29 30 31 1 2 3 4 6 5 6 7 8 9 10 11 7 12 13 14 15 16 17 18 8 19 20 21 22 23 24 25 9 26 27 28 1 2 3 4 10 5 6 7 8 9 10 11 ma di wo do vr za zo 9 26 27 28 1 2 3 4 10 5 6 7 8 9 10 11 11 12 13 14 15 16 17 18 12 19 20 21 22 23 24 25 13 26 27 28 29 30 31 1 14 2 3 4 5 6 7 8 01 Jan Nieuwjaarsdag 06 Jan Drie koningen 15 Jan Blue Monday 24 Jan Nat. Voorleesontbijt + start Nat. Voorleesdagen 25 Jan Gedichtendag 27 en 28 Jan Nationale Tuinvogeltelling 31 Jan Deadline Aangifte + Betaling Omzetbelasting Q4 02 Feb 11 t/m 13 Feb Greenchoice Warme Truiendag Carnaval 14 Feb Valentijnsdag 17 Feb Voorjaarsvakantie - Regio Zuid 24 Feb Voorjaarsvakantie - Regio’s Noord en Midden 01 Maart Nationale Complimentendag 12 09 en 10 Maart NLdoet! 10 t/m 18 Maart Boekenweek 08 Maart Internationale Vrouwendag 14 Maart Nationale Boomfeestdag 15 Maart Internationale Consumentendag 16 Maart Nationale Pannenkoekendag 20 Maart Internationale Dag van het Geluk 21 Maart Begin Lente 21 Maart Gemeenteraadsverkiezingen 25 Maart Begin Zomertijd - klok uur vooruit 30 Maart Goede Vrijdag 13 26 27 28 29 30 31 1 14 2 3 4 5 6 7 8 15 9 10 11 12 13 14 15 16 16 17 18 19 20 21 22 17 23 24 25 26 27 28 29 18 30 1 2 3 4 5 6 ma di wo do vr za zo 18 30 1 2 3 4 5 6 19 7 8 9 10 11 12 13 20 14 15 16 17 18 19 20 21 21 22 23 24 25 26 27 22 28 29 30 31 1 2 3 23 4 5 6 7 8 9 10 ma di wo do vr za zo 22 28 29 30 31 1 2 3 23 4 5 6 7 8 9 10 24 11 12 13 14 15 16 17 25 18 19 20 21 22 23 24 26 25 26 27 28 29 30 1 27 2 3 4 5 6 7 8 01 en 02 April Pasen 06 April 13 April Vrijdag de 13e 19 April 20 April 22 April 27 April Koningsdag 28 April Start Officiele Meivakantie - variatie mogelijk 30 April 04 Mei Dodenherdenking 05 Mei Bevrijdingsdag 06 Mei Internationale Anti-Dieet Dag 08 t/m 12 Mei Eurovisiesongfestival in Lissabon, Portugal 10 Mei Hemelvaartsdag 13 Mei Moederdag 16 Mei Ramadan t/m 15 juni 20 en 21 Mei Pinksteren 01 Jun Internationale Dag van het Kind 13 Jun Nationale Buitenspeeldag 14 Jun Start WK voetbal 15 Jun Suikerfeest 17 Jun Vaderdag 21 Jun Begin Zomer 30 Jun Nederlandse Veteranendag Deadline Aangifte + Betaling Omzetbelasting Q1 Internationale Sportdag Secretaressedag Koningsspelen Earth Day MAART FEBRUARI JANUARI JUNI MEI APRIL

ma di wo do vr za zo ma di wo do vr za zo 26 25 26 27 28 29 30 1 27 2 3 4 5 6 7 8 28 9 10 11 12 13 14 15 29 16 17 18 19 20 21 22 30 23 24 25 26 27 28 29 31 30 31 1 2 3 4 5 ma di wo do vr za zo 31 30 31 1 2 3 4 5 32 6 7 8 9 10 11 12 33 13 14 15 16 17 18 19 34 20 21 22 23 24 25 26 35 27 28 29 30 31 1 2 36 3 4 5 6 7 8 9 ma di wo do vr za zo 35 27 28 29 30 31 1 2 36 3 4 5 6 7 8 9 37 10 11 12 13 14 15 16 38 17 18 19 20 21 22 23 39 24 25 26 27 28 29 30 40 1 2 3 4 5 6 7 07 Jul Dag van het Sprookje 07 Jul 07 Jul 13 Jul Vrijdag de 13e 14 Jul 15 Jul Finale WK voetbal 17 t/m 20 Jul Nijmeegse Vierdaagse 17 Jul Wereld Emoji Dag 21 Jul 30 Jul 29 Jul t/m 06 Aug Amsterdam Gay Pride 31 Jul Zomervakantie - Regio Noord Internationale Dag van de Vriendschap Deadline Aangifte + Betaling Omzetbelasting Q2 5 Aug Canal Parade 19 Aug Back to School - Regio Zuid 21 t/m 23 Aug Offerfeest 26 Aug Back to School - Regio Midden 02 Sept Back to School - Regio Noord 04 Sept Duurzame Dinsdag 05 Sept Prinsjesdag Begin Herfst Burendag 08 en 09 Sept Open Monumentendag 13 Sept 18 Sept 21 Sept 22 Sept Internationale dag van de Liefdadigheid Internationale Chocolade Dag 40 1 2 3 4 5 6 7 41 8 9 10 11 12 13 14 42 15 16 17 18 19 20 21 43 22 23 24 25 26 27 28 44 29 30 31 1 2 3 4 45 5 6 7 8 9 10 11 ma di wo do vr za zo 44 29 30 31 1 2 3 4 45 5 6 7 8 9 10 11 46 12 13 14 15 16 17 18 47 19 20 21 22 23 24 25 48 26 27 28 29 30 1 2 49 3 4 5 6 7 8 9 ma di wo do vr za zo 48 26 27 28 29 30 1 2 49 3 4 5 6 7 8 9 50 10 11 12 13 14 15 16 51 17 18 19 20 21 22 23 52 24 25 26 27 28 29 30 1 31 1 2 3 4 5 6 01 Okt Internationale Dag van de Koffie Zomervakantie - Regio Zuid Tour de France t/m 29 juli Zomervakantie - Regio Midden 03 t/m 14 Okt Kinderboekenweek 04 Okt Dierendag 05 Okt Nationale Ouderendag 10 Okt Dag van de Duurzaamheid 13 Okt Herfstvakantie - Regio Zuid 20 Okt Herfstvakantie - Regio’s Noord en Midden 28 Okt Begin Wintertijd - klok uur achteruit 31 Okt Halloween 31 Okt Deadline Aangifte + Betaling Omzetbelasting Q3 10 Nov Dag van de Mantelzorg 11 Nov Sint Maarten 17 Nov 19 Nov 23 Nov 26 Nov Landelijke Sinterklaasintocht (o.v.) Internationale Mannendag Black Friday Cyber Monday 05 Dec Sinterklaas 07 Dec Nationale Vrijwilligersdag 15 Dec Koninkrijksdag en Naturalisatiedag 21 Dec Begin Winter 22 Dec Kerstvakantie - Alle regio’s 24 Dec Kerstavond 25 en 26 Dec Kerstmis 31 Dec Oudejaarsavond 13 SEPTEMBER AUGUSTUS JULI DECEMBER NOVEMBER OKTOBER

- advertor ial - Maak een vliegende start met jouw bedrijf Als startende ondernemer weet je heel goed wat je wilt gaan doen, maar een bedrijf starten is toch best wel een dingetje. Er komt heel veel bij kijken. Financieel, juridisch, maar ook qua ICT en marketing. Start Up Gorinchem helpt je verder. Inmiddels bestaat het initiatief Start Up Gorinchem een jaar. Startende ondernemers uit de regio worden in de gelegenheid gesteld om met ervaren ondernemers en gespecialiseerde kennispartners in gesprek te gaan over hun beginnende onderneming. Misschien denk je, wat komt hier dan allemaal bij kijken? Helemaal niets eigenlijk. Een starter geeft aan met welke vragen hij of zij zit en Start Up Gorinchem regelt een gesprek met ter zake kundige gesprekspartners. En het mooiste van alles: daar komen nul kosten bij kijken. Mocht je hierna structurele ondersteuning wensen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor deelname aan het speciale incubator-programma van Start Up Gorinchem. Kijk vooral even op www.startupgorinchem.nl voor meer informatie en maak een vliegende start! Initiatief van Meet and C Meet and C is mede-initiatiefnemer van Start Up Gorinchem en faciliteert de contacten met de ondernemers en kennispartners. Meet and C is een vergader- én (flex)werklocatie in Gorinchem, op zo’n 200 meter van het station. Maar daar houdt het niet bij op: Meet and C levert diensten die juist een starter verder op weg helpen. Denk aan domicilie of het beantwoorden van je telefoontjes. Daarvoor hoef je je niet te vestigen in het pand, maar word je op afstand geholpen. Werkplek én netwerk Meet and C biedt ook flexibele werkplekken, voor een uur tot permanent. Ondernemer Mariska TerKennispartners van Start Up Gorinchem: louw is in januari dit jaar voor zichzelf gestart en maakt gebruik van de diensten en faciliteiten van Meet and C: “Eind vorig jaar heb ik de Jongleerfabriek opgericht, een train- en coach-bureau voor duurzaam leefstijl advies, zowel voor de zakelijke als de particuliere markt. Onderdeel daarvan is Jumpstart!, een sportprogramma in de buitenlucht. Voor het sporten was de werkplek snel gevonden, maar voor coach- en trainingactiviteiten ligt dat wat lastiger. Als starter huur je liever geen ruimte die de helft van de tijd leeg staat. Daar ontstond de combinatie met flexibel werken bij Meet and C. Meet and C Mariska Terlouw van Jumpstart! biedt mij een perfecte basis om zelf te kunnen werken, maar ook om mijn afspraken te kunnen ontvangen, zowel individuen als groepen. Goed verzorgde faciliteiten en een perfecte ligging vlakbij het station en met voldoende parkeergelegenheid. Naast de praktische zaken vind ik er ook een prettige, bijna collegiale werksfeer en een netwerk van collega-ondernemers die ook elkaar graag helpen. Een betere werkplek kan ik mij in deze fase van mijn bedrijf niet indenken.” Meet and C you too? Iedere ondernemer is van harte welkom bij Meet and C. Ter indicatie: met de Meet and C strippenkaart betaal je slechts €2,50 voor een uur flexwerken, kun je parkeren, een kop koffie of thee drinken en heb je Wi-Fi. Ook om af te spreken met meerdere mensen is Meet and C ‘the place to be’! Is je interesse gewekt of heb je een aantal brandende vragen? Neem een kijkje op de website www.meetandc.nl of bel met Alexandra Nueman. Zij leidt je met plezier even rond of beantwoordt telefonisch je vragen. Alexandra Nueman, jouw aanspreekpunt bij Meet and C Meet and C - Werken, ontmoeten en vergaderen Stationsweg 29 | 4205 AA Gorinchem | info@meetandc.nl | 0183 646 333 | www.meetandc.nl 14

Netwerken verbreedt je horizon Voor veel startende ondernemer is netwerken een ‘ver van hun bed show’. Het wordt soms gezien als spannend, overbodig… kortom een brug te ver. Netwerken wordt dan op de lange baan geschoven; ‘dat komt wel’! Veel ervaren ondernemers zullen je echter vertellen dat het, in het belang van je bedrijf, toch echt nodig is om uit je eigen vertrouwde comfortzone te stappen. Netwerken is belangrijk! Tekst: Hanna Esajas, Hanna Events Bouwen aan langdurige relaties Als je begint met netwerken, begin je te bouwen aan je zakelijke netwerk van ondernemers. Het doel is een langdurige relatie die wederzijds voordeel op kan leveren op te bouwen en te onderhouden. En dat is ‘net werken’! Je kunt beginnen door te googlen op verschillende clubs in je werkgebied. Bezoek in het begin verschillende netwerkbijeenkomsten of -groepen en voel aan welke het beste bij je past, waar je je op je gemak voelt, maar vooral ook, waar je potentie ziet om te matchen met je bedrijf. Kies met je hart en je verstand! Als je een duwtje in de goede richting wilt hebben, ga dan mee met een collega ondernemer die je al kent. Laat genoeg zien van jezelf Het loont vaak de moeite om in het begin met enige regelmaat dezelfde netwerken te bezoeken, zodat je wederzijdse herkenning ervaart. Het krijgen 15

Over de auteur: Hanna Esajas Ik ben Hanna Esajas van Hanna Events en ik organiseer sprankelende zakelijke evenementen. Mijn visie is dat personeelsdagen meer inhoud verdienen en dat verdiepende onderdelen in het evenement zich terugverdienen door de beleving die het geeft. Dit doe ik op interim basis of ik neem als eventmanager de volledige organisatie voor mijn rekening, van ontwerp tot uitvoering. Verder organiseer ik de laagdrempelige en warme netwerk-ochtend van de Open Coffee Vijfheerenlanden sinds 2011, met heel veel plezier. “Netwerk daar waar je jezelf van een vertrouwd gevoel, zorgt dat je je steeds beter op je gemak gaat voelen en daardoor meer van jezelf durft te laten zien en over jezelf gaat vertellen. Bij veel clubs is er de mogelijkheid om je bedrijf te ‘pitchen’. Je vertelt kort wie je bent, wat je doet, hoe je het doet en waar je iemand mee kunt helpen. Ga in de gesprekken die je voert vooral niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Eén goed gesprek is beter dan tien gesprekken over koetjes en kalfjes. Tijdens een netwerk bijeenkomst zijn een aantal dingen belangrijk. Een open houding nodigt uit voor een gesprek. Oogcontact en een vriendelijke lach zijn de basis om mensen naar je toe te trekken. Heb vooral plezier Stel je verwachtingen niet te hoog, maar zie het als je voorbereiden op fijne contacten en relaties. Het doel is niet om direct werk aan elk contact over te houden; je wilt dat mensen weten wie je bent, wat je doet en dat je er bent als ze iemand nodig hebben. Heb vooral plezier, je 16 op je gemakt voelt” ontmoet mensen die allemaal een passie hebben en er graag over willen vertellen! Visitekaartje als naslagwerk Een visitekaartje is een belangrijk verlengstuk van jou en je bedrijf, dus zorg dat je deze bij je hebt als je gaat netwerken. Het is je eerste informatiebron en naslagwerk voor diegene die je ontmoet of aan wie je je voorstelt. Let wel, het “ronddelen” van visitekaartjes kan een verkeerde indruk van je geven. Geef je visitekaartje af na een kort (of wat langer) gesprek en neem met een stevige handdruk en je kaartje, afscheid van je gesprekspartner. Doe ook iets met de visitekaartjes die je zelf ontvangt. Ga bijvoorbeeld online een connectie aan. Bewaar het kaartje in ieder geval, voor als jijzelf of iemand anders iets voor je nieuwe relatie kan betekenen. Netwerken is vooral een plezierige bezigheid waar je kennis kunt delen, een soort “learning on the job”, voor wat betreft je mensenkennis en het ondernemen.

Transparant PVC, 1000 grams met ronde hoeken Houtvrij mat mc, 400 grams, matlaminaat + spot UV-lak Transparant PVC, 1000 grams met ronde hoeken Houtvrij mat mc, 400 grams, Inline cold foil, met ronde hoeken Een effectief visitekaartje in 5 stappen Ze worden al sinds jaar en dag uitgereikt aan relaties, maar wat maakt een visitekaartje tot een goed visitekaartje? Volg dit stappenplan en maak jouw visitekaartje zo effectief mogelijk! 1. 2. 3. 4. 5. Hoe ga je jouw visitekaartje gebruiken en hoe doet de ontvanger dat? Welke gegevens moeten er op en wat is optioneel? Neem een professional in de arm voor het ontwerp. Welke vorm en formaat krijgt je kaartje? Laat je visitekaartjes professioneel produceren. door uitgever en ontvan1. Gebruik visitekaartje ger - Bedenk jezelf goed hoe en waar je jouw visitekaartje wilt inzetten. Herinnerd worden en bekendheid krijgen is een doel, maar het ultieme doel van je visitekaartje is ‘opdrachten krijgen’. Van of via de ontvanger van je kaartje. Om dit te bereiken moet de ontvanger ten eerste je kaartje bewaren. Ten tweede moet je kaartje helpen ze te herinneren wie jij ook al weer was en wat je deed. En ten slotte moeten ze dan natuurlijk met je in contact kunnen komen. Om je doel te bereiken, moet je je verplaatsen in de ontvanger en het moment waarop hij je kaartje ontvangt. In veel gevallen worden de kaartjes niet meteen opgeruimd en verwerkt, maar duurt dat zomaar een aantal dagen/ weken. Tegen die tijd is de herinnering van welk gezicht bij welk kaartje hoort en wat diegene doet, wellicht al vervaagd. Een goed visitekaartje dat het doel ‘werk krijgen’ bereikt, voorziet dus in dit probleem. 17

Houtvrij mat mc, 400 grams, Inline cold foil Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje als stempelkaart Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje - liggend ontwerp... goed visitekaart2. Wat staat er op een > De CHECKLIST Als je wilt dat mensen je kaartje bewaren (om er zo opdrachten door te krijgen), moeten ze zich dus kunnen herinnering wie jij ook al weer was en wat je ook al weer deed. Dat vereist dus sowieso: je? > logo (bedrijfsnaam) > jouw eigen naam In sommige gevallen geeft een bedrijfsnaam niet automatisch uitsluitsel over wat een bedrijf nou precies doet. Voorbeeld: bij de bedrijfsnaam H&S Hoveniers, zal iedereen snappen wat de werkzaamheden zo’n beetje zijn, maar bij mijn bedrijf, Lot to Design, kan dat minder duidelijk zijn. Er zijn immers zoveel dingen die ‘designed’ kunnen worden. > Geef daarom op je kaartje zonodig een korte omschrijving van je bedrijf. Vertel wat je doet of verkoopt, of maak een opsomming van welke diensten je aanbiedt. Soms maak je met een enkel woord of slogan al veel duidelijk, en soms is het nodig dat er wel een kort verhaaltje op bijvoorbeeld de achterkant komt te staan. TIP! Ga er bij het opstellen van deze uitleg niet blindelings van uit, dat iedereen weet wat bepaalde (vak)termen betekenen. 18 > Je kunt (in woord of beeld) ook meteen uitweiden over de manier waarop je jouw beroep uitoefent. Wat is jouw Unique Selling Point (USP)? Waarom moeten mensen bij jou zijn en niet bij je concurrent? Ben jij bijvoorbeeld goedkoper, persoonlijker, of bezit jij een ander specialisme? > Een foto van jezelf op je visitekaartje helpt de ontvanger zich te herinneren wie je bent en wat je doet. Mensen zijn visueel ingesteld en zo hebben ze een gezicht bij het bedrijf/de naam. Zeker voor kleine bedrijfjes en eenmanszaken is dit erg fijn. Jij bent de ambassadeur van jouw bedrijf en daarom is het wellicht slim om overal waar mogelijk een foto van jezelf op te zetten. Verder verlaagt een gezicht bij een bedrijf de drempel tot contact opnemen. Mensen bellen nu eenmaal niet graag ergens heen als ze niet weten wie ze aan de lijn krijgen. TIP! Om dingen te onthouden over jou en je bedrijf is het eventueel ook handig om ruimte open te laten (of zelf lijntjes neer te zetten) voor aantekeningen. Zo kan de ontvanger opschrijven waar hij jou van kent, en welke afspraken jullie gemaakt hebben. Verder moet de ontvanger natuurlijk met je in contact kunnen komen. De tijd dat mensen alleen per post of telefoon contact met je konden opnemen, of naar je winkel konden komen is voorbij. We moeten met onze tijd mee! Onderstaande lijst kun je doorlopen en te kijken wat voor jou van toepassing is en wat er op je kaartje moet komen. > In deze tijd gaat het merendeel van alle contact via de mail. Een e-mailadres is dus vrijwel altijd noodzakelijk. > Ook kijken veel mensen voor ze contact met een bedrijf opnemen, even op de website, dus zet die er ook op. Als je die (nog) geen hebt, zet dan in ieder geval je domeinnaam erop, waar je natuurlijk een tijdelijke welkomstboodschap hebt staan. Bijkomend voordeel is, dat je hierdoor gegevens waar geen ruimte voor is, weg kan laten. Die kunnen ze vinden op je website. Denk aan meerdere adressen en faxnummer e.d. > Je (mobiele) telefoonnummer is naast e-mail een belangrijke manier om contact op te nemen. > Adressen. Als je een fysieke winkel of kantoor hebt, waar mensen langs kunnen/moeten komen, moet dat vestigingsadres er zeker op staan. Als mensen over de post met je moeten communiceren, moet er een postadres erop staan (kan natuurlijk hetzelfde zijn als je vestigingsadres).

... geeft ruimte voor foto en extra informatie over bedrijf en visie. Houtvrij mat mc, 350 grams, staand klapkaartje... ... geeft ruimte voor noteren afspraken en o.a. opsomming diensten. Bedenk je echter in welk stadium van de samenwerking dat nodig is. Als het nodig is voor het sturen van een factuur of offerte, zoeken mensen je adres waarschijnlijk niet op je visitekaartje, maar halen ze je adres elders vandaan. Het is een kwestie van prioriteiten. Voor de volledigheid kun je alle adressen er helemaal op zetten, maar als dat qua ruimte niet gaat, dan kun je kiezen voor geen of maar één adres. Of alleen de plaats waar je gevestigd bent. Of laat bijvoorbeeld de postcode weg. Ook als je adres nog kan gaan wijzigigen, kan het voor de houdbaarheid van je kaartje slim zijn om het adres weg te laten. Denk hier goed over na! > Verder communiceren en ‘connecten’ veel mensen tegenwoordig natuurlijk via sociale netwerkplatforms. Je Twitter, Facebook (bedrijfspagina) en LinkedIn gegevens bijvoorbeeld, zijn dus goed om te vermelden. Ook bijvoorbeeld Skype of Facetime zijn nuttig om erop te zetten als je dat hebt. Deze contactmogelijkheden, geven aan dat je met je tijd mee gaat en verlagen de drempel om contact met je op te nemen. Ook geef je mensen de kans even de kat uit de boom te kijken, je vast een beetje te volgen, en wanneer ze jouw dienst nodig hebben, kunnen ze toe slaan! Bedenk wel goed, dat je kaartje een tijdje mee moet gaan, dus als je nu je privéaccount gebruikt, maak dan liever bedrijfsaccounts aan. Wat staat er niet op een goed visitekaartje? Kijk uit dat er niet teveel informatie op je kaartje staat. Als ze zich moeten inspannen om de relevante informatie eruit te vissen, is dat teveel werk. Ook bijvoorbeeld je KvK-nummer en je BTW-nummer zijn in dit stadium van de relatie nog niet belangrijk. Misschien staat het op je website, en anders op je briefpapier of e-mailhandtekening. professional overlaten3. Het ontwerp aan een Als je hebt bedacht wat er allemaal op je kaartje moet komen, raad ik je aan het ontwerpen aan een professional zoals mijzelf over te laten. Naast de inhoud is de uitstraling van je kaartje ook erg belangrijk. Het moet aansluiten op de rest van je huisstijl, bij je beroep/sector passen en de mentaliteit van jou en je bedrijf uitstralen. Dit kun je o.a. doen door keuze voor materiaal en afwerking. Goede grafici kunnen ‘out of the box’ denken, en weten ideeën aan te dragen waar je zelf misschien nooit aan gedacht had, wat je kaartje nog beter maakt. visitekaartje4. Formaat van je Als vast staat wat er allemaal op je kaartje moet komen, kun je gaan nadenken over een enkel of dubbelzijdig kaartje, of zelfs een klapkaartje.Ook dit kun je prima aan een professional overlaten. Wij weten wat er allemaal mogelijk is qua formaten en productiemethoden. TIP! Verplaats je ook bij het bepalen van de vorm in de ontvanger van het visitekaartje. Veel mensen bewaren de ontvangen visitekaartjes, maar als een visitekaartje te groot of te dik is voor bijvoorbeeld de vakjes in een map, dan wordt het kaartje sneller weggegooid! produceren 5. Professioneel laten Net zo belangrijk als een goed ontwerp, is een professioneel geproduceerd kaartje. Niet zelf gaan knutselen met een printer om kosten te besparen! Professionele productie kost misschien een paar tientjes. Daar wil je toch niet op besparen als je daardoor een opdracht van een paar duizend euro misloopt? Een professional kan je adviseren over mogelijke productiemethoden en heeft connecties met verschillende producenten en kan een goede prijs-kwaliteitverhouding garanderen. 19

VLIEGENDE START -Pit kindercoachingEEN INTERVIEW MET ELLEN DEN HAAN EN SANDRA VAN HOUWELINGEN Omschrijf jullie bedrijf eens. Wanneer zijn jullie begonnen en waarom? We zijn in 2014 met onze coachpraktijk “Pit kindercoaching begonnen. We staan allebei al jaren voor de klas en daar genieten we enorm van! Omdat het onze passie is om kinderen zo te begeleiden dat ze optimaal tot bloei komen zochten we naar manieren om hier handen en voeten aan te geven. Vandaar dat we samen de opleiding tot kindercoach hebben gevolgd in 2013. Daarna wilden we natuurlijk graag aan de slag met onze eigen praktijk, maar we wilden ons eerst goed oriënteren zodat we goed voorbereid konden starten. Pit is een kindercoachpraktijk in Gorinchem. De naam Pit is een bewuste keuze en zegt eigenlijk precies waar we voor staan: Een pit is klein en lijkt onbeduidend. Toch heeft het enorm veel kracht en potentie om uit te groeien tot zoiets moois en groots als een appelboom. 20 Kinderen zijn te vergelijken met deze pitjes. Ook zij zijn klein en kwetsbaar, en toch hebben ze een enorm grote drive om zichzelf te ontwikkelen en tot groei te komen. Vaak gaat het groeien vanzelf, maar soms doen zich situaties of omstandigheden voor waardoor de groei belemmerd wordt. Pit kindercoaching biedt hierbij hulp, door samen met het kind en de ouders te zoeken naar mogelijkheden en talenten die het kind heeft, zodat die ingezet kunnen worden om weer tot groei te komen. Onze diepste overtuiging is dat alle kinderen grote mogelijkheden hebben, het belangrijkste is dat zij er zelf in (gaan) geloven! Op de Startersdag in 2012 wonnen jullie het gratis Lot to Design Startpakket bestaande uit o.a. ontwerp logo; ontwerp + druk visitekaartjes en een compleet verzorgde website. Kunnen jullie vertellen op wat voor manier dit heeft bijgedragen aan het start van jullie coachingspraktijk? In de oriëntatiefase voor de start van onze praktijk “Pit kindercoaching” besloten we een startersdag van de Kamer van Koophandel te bezoeken. Daar kwamen we “Lot to Design” tegen en al snel raakten we aan de praat met Charlotte. Ze vertelde ons over de mogelijkheden van haar reclamebureau en dat maakte ons enthousiast om hier eens verder over na te gaan denken. Toen na afloop bleek dat we het Startpakket gewonnen hadden was dit voor ons echt een enorme positieve boost. We hebben toen besloten de start van Pit niet langer uit te stellen en snel aan de slag te gaan met ons logo en de website. We hadden zelf al wat ideeën over het logo en de huisstijl en we zijn nog steeds heel blij met de input van Charlotte en haar ontwerpen. Hoe hebben jullie de samenwerking met Charlotte Slob ervaren? We vinden het heel fijn om met Charlotte samen te werken, ze is toeganke

lijk en enthousiast. We hadden zelf al wat ideeën en hadden een moodboard gemaakt voor onze huisstijl. Het was prettig dat Charlotte daar voor open stond en dat aanvulde met haar ideeën en kennis. Ook met betrekking tot de praktische kant van onze website is het fijn om op Charlotte terug te kunnen vallen. Ze is altijd bereid om mee te denken of te helpen waar dat nodig is, daar zijn we heel blij mee! Hoe zijn de eerste jaren van Pit kindercoaching verlopen? We hebben veel aandacht besteed aan het opbouwen van een netwerk, vooral via Facebook en via bekenden. De eerste aanmeldingen stroomden binnen zodra we met Pit startten en dat was ontzettend fijn! Intussen is onze lijst met “pitters” behoorlijk gegroeid en merken we dat ouders, kinderen en professionals ons steeds makkelijker weten te vinden en blijft onze praktijk doorgroeien. Hoe kijken jullie nu, bijna 4 jaar na dato, terug op de plannen die jullie destijds hadden voor de praktijk, en wat daarvan terecht gekomen is? We zijn heel trots op hoe het gaat met Pit! Het starten van een eigen kindercoachpraktijk was een grote wens van ons, en dat het zo goed gaat en dat we al zoveel kinderen en ouders hebben mogen begeleiden vinden we heel bijzonder. Het geeft enorm veel voldoening om de kinderen te zien groeien en de een traject positief af te ronden. We merken dat we steeds meer in onze kracht zijn gaan geloven. We hebben inmiddels wel een “pit-aanpak” ontwikkeld, dat hadden we van te voren niet zo verwacht. We hadden en hebben nog heel veel andere ideeën en zeggen regelmatig dat we meer ideeën dan tijd hebben. Dat geeft niet, dat is inspirerend en uitdagend. We hebben geen haast. We hebben vanaf het begin gezegd dat we niet te hard van stapel willen lopen, we zagen dat dat mogelijk een valkuil zou zijn naast onze andere baan in het onderwijs. We hebben het juiste tempo, ondanks onze drive en enthousiasme kunnen bewaken, dat is goed geweest. We kunnen heel erg genieten van wat we bereikt hebben, het heeft onze verwachting zeker overtroffen. In hoeverre denken jullie dat een goede huisstijl en website en zelfs zoiets basics als een logo, belangrijk is voor het succes van een onderneming? We zijn nog steeds erg blij met onze huisstijl en krijgen er ook regelmatig complimenten over. Pit kindercoaching is een fris en positief initiatief en we vinden het heel belangrijk dat dat direct op het eerste gezicht al zichtbaar is. Daarin spelen de huisstijl en het logo natuurlijk een belangrijke rol! Daarnaast merken we dat het ook voor veel mensen gemakkelijk te herkennen is en dat is natuurlijk ontzettend belangrijk. Een goede huisstijl fungeert toch vaak als een belangrijke eerste indruk en dat is letterlijk en figuurlijk een mooi visitekaartje! Wat zouden jullie startende ondernemers als ultieme tip willen meegeven? En nog speciale tips voor ondernemersduo’s? Voor startende ondernemers kunnen we als ultieme tip meegeven dat het volgen van je droom altijd loont en dat een sprong in het diepe de moeite waard is. Natuurlijk is het belangrijk om in grote lijnen te weten wat je doel is en hoe je daar wilt komen, maar juist ook de spontane momenten en de onverwachte dingen die op je pad komen zijn goud waard. Dus hou je niet te star vast aan een vastomlijnd plan, maar “go with the flow!”. Durf ook eigenwijs te zijn. Doe de dingen op de manier die bij jou en bij je bedrijf passen. Dat maakt je uniek. Voor ondernemersduo’s de tip om goed met elkaar te blijven overleggen en elkaar daarnaast ook de ruimte geven om dingen op je eigen manier te doen. Wees je bewust van elkaars sterke en minder sterke kanten en benut elkaars kwaliteiten zoveel mogelijk, zodat je elkaar kunt versterken in de samenwerking, dat geeft zo’n boost. We moeten brainstormmomenten soms bewust inplannen. Dan schiet het er door alle drukte bijna bij in, maar zeker als je samenwerkt is samen ontspannen en gezelligheid op z’n tijd ook onmisbaar. Krachten blijven bundelen en de energie die jullie samen creëren, is een grote winst voor ondernemersduo’s! Onderneemsters Sandra van Houwelingen en Ellen den Haan van Pit kindercoaching 21

- advertor ial - Van Asselt maakt ondernemen vindingrijk Jij bent een startende ondernemer. Vol energie ga je je droom achterna! Kleine bijkomstigheid: wil een start succesvol zijn, dan moet je ook van alles organiseren. Daar helpt Van Asselt adviseurs & accountants je graag bij. Roel Tekkelenburg vertelt je meer: Roel, ik heb een tof idee! Ik wil voor mijzelf gaan werken. Waar moet ik beginnen? “Er moet best veel geregeld worden aan het begin. Denk aan het schrijven van een ondernemingsplan, inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het opzetten van de administratie. Zaken waar jouw hart misschien niet sneller van gaat kloppen, maar een goed begin is wel het halve werk…” Kan Van Asselt mij daarbij helpen? “Uiteraard kunnen wij dat! We adviseren je over een passende rechtsvorm, het opzetten van je boekhouding, startersfaciliteiten, en veel meer belangrijke zaken.” Ben ik dan al startklaar? “We gaan er samen een vliegende start van maken. We kijken naar je financieringsbehoefte en voorzien je van vindingrijk financieel en fiscaal advies. Er staan zelfs administratieve medewerkers klaar om je desgewenst te helpen zodat jij je volledig op het ondernemen kunt richten. We verzorgen de vereiste rapportages maar wel op een kostenbewuste manier. Samen zorgen we ervoor dat jij steeds overzicht houdt. We gaan graag persoonlijke en betekenisvolle relaties aan en doen dat open, laagdrempelig en graag informeel! We verdiepen ons in jouw branche zodat we je kunnen helpen de juiste koers te bepalen.” > Op de startersdag kon je al kennis maken met Roel en Bob. Maak gerust eens een afspraak om een kop koffie te komen drinken. In onze gastvrije business lounges in Driebergen en Amersfoort maken we graag kennis. Jouw passie geeft ons energie! We ontmoeten je graag. Bob van Giesen b.van.giesen@asselt.nl Roel Tekkelenburg r.tekkelenburg@asselt.nl info@asselt.nl - www.asselt.nl 22 Driebergen Hoofdstraat 146 3972 LE Driebergen Tel: 0343-516741 Fax: 0343-514666 Scherpenzeel (Gld.) Stationsweg 387 3925 CC Scherpenzeel Tel.: 033-2862566 Fax: 033-2864900 Amsterdam Kraanspoor 16-G 1033 SE Amsterdam Tel.: 020-3330199 Fax: 033-2864900 Amersfoort (binnenkort) Laan 1914 41 3818 EX Amersfoort Tel.: 033-2862566 Fax: 033-2864900

Puzzel en win! EEN GRATIS WEBSITE Wanneer je in onderstaande woordzoeker alle woorden die ernaast vermeld staan wegstreept, blijven er een aantal vakjes over. Die overgebleven letters vormen, van links naar rechts en van boven naar beneden, de oplossing. S J B E L A S T I N G D I E N S T S T A I E J T R A A K E T I S I V N O A R K A D V I E S R A N W P D A D C R E S T A R T I E D E L R N B W R I T D R E P Z Z C M G K O A I E E U A E N G R A A H I N A F T A C H B K L R E G E E T N I A I S C N N C S W M S L V L S I R Z E J Q A I E T I E E D A G V S E S L I U L E N D I T R D A K O T K N F B I E E S T A P E K I G R R E A O S S E R E C L A M E R A M A Z M T T I R L J ACQUISITIE ADMINISTRATIE ADVIES BELASTINGDIENST DRUKWERK EENMANSZAAK FREELANCE HUISSTIJL IBAN INFORMATIEMARKT KALENDER NETWERKEN ONDERNEMINGSPLAN PITCH PROFIELFOTO RECHTSBIJSTAND RECHTSVORM RECLAME I T S S I U H T T R N O H T F M N E T W E R K E N I E E A C I W E R K R U I M T E K E V E E E E T K R A M E I T A M R O F N I R O N D E R N E M I N G S P L A N N SOCIAL MEDIA START STARTERSDAG VERZEKERINGEN VISITEKAARTJE WEBSITE WERKRUIMTE ZZPER Laat de oplossing en je gegevens voor 1 december 2017 achter op: www.lot-to-design.nl/start2017 Op maandag 4 december worden de winnaars bekend gemaakt! 1e PRIJS EEN GRATIS WEBSITE Ontwerp, bouw en oplevering van een responsive website van maximaal 10 pagina’s in gratis CMS Concrete5. Excl. webshopfunctie. T.w.v. €750,2e PRIJS 1 JAAR GRATIS WEBHOSTING Het Lot to Design webhostingpakket bestaande uit: een .nldomeinnaam, hostingruimte, een onbeperkt aantal e-mailadressen. T.w.v. €37,3E PRIJS LOT TO DESIGN STRANDBAL

06 488 111 07 info@lot-to-design.nl www.lot-to-design.nl LottoDesign charlotteslob charlotteslob Reclamebureau Lot to Design is een toegankelijk reclamebureau voor bedrijven en organisaties die hun voorkomen willen professionaliseren. DE MISSIE VAN LOT TO DESIGN Reclamebureau Lot to Design biedt een compleet dienstenpakket tegen aantrekkelijke tarieven. Zo wordt het voor alle ondernemers mogelijk om hun hele huisstijl en reclame door een professional te laten verzorgen. En dat helpt bedrijven hun maximale potentie te benutten! COMPLEET DIENSTENPAKKET VAN LOT TO DESIGN GRAFISCHE VORMGEVING & DTP logo, huisstijl drukwerk, promotioneel drukwerk, signing & belettering WEBDESIGN & WEBBOUW ontwerp, bouw, CMS, webshop, iDeal, koppeling social media, onderhoud WEBHOSTING domeinnaam, hostingruimte, e-mail, ondersteuning, advies E-MAILMARKETING opzetten, styling, importeren contacten, (eenmalig) verzorgen nieuwsbrief SOCIAL MEDIA opzetten, styling, advies, planning, updates, reacties COMMUNICATIEADVIES copywriting, spelling check, marketingadvies, reclameplan, persbericht PRODUCTIEBEGELEIDING advies, contacten, prijs-kwaliteit, drukwerk, bedrijfskleding, belettering

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
Home


You need flash player to view this online publication