0

november 2022 / uitgave #2 samen zorgen “ Iedereen moet weten waar de reis de komende drie jaren naartoe gaat” KEIMPE BAK Hoofdrol voor bewoner De Kaoie Ria Klappe “ We hebben veel gelachen, gebeden en soms gehuild”

WOORD VOORAF Van goed naar goud Samen Zorgen #2 november 2022 Samen Zorgen digitaal ontvangen? Stuur een berichtje naar b.vangurp@sjaloomzorg.nl Colofon Redactie: Bregje van Gurp Tekst: Jannelie Bras Fotografie: Anke Bot Vormgeving en productie: Impuls Ontwerpt 2 Samen Zorgen Het motto voor de komende jaren In deze nieuwe editie van Samen Zorgen vertelt bestuurder Keimpe Bak over het nieuwe meerjarenbeleidsplan en welke koers Sjaloom Zorg de komende drie jaar zal varen. Verder wordt er een jubileum gevierd, neemt een enthousiaste bewoonster ons mee op haar bedevaartreis en zien we hoe een bewoner van De Kaoie centraal staat in een bijzonder schilderij. De bewoner/cliënt centraal – een mooie verwijzing naar waar Sjaloom Zorg voor staat. Want in een wereld die alsmaar verandert en een organisatie die steeds verder groeit, blijft dat het uitgangspunt. Veel leesplezier!

In dit nummer 4 Intern auditteam als vertrouwd gezicht binnen Sjaloom Zorg 6 Chauffeur Koos van Loon Vrijwilliger aan het woord 14 Ria vindt rust op bedevaart 16 Inzet op sterk jeugdbeleid En verder 8 Nieuwe plannen voor Molenzicht 9 15 jaar Mauritshof 10 Nieuwe dagbesteding op Bestenwaerd 12 Vrienden van Sjaloom Zorg 13 Hoofdrol voor bewoner De Kaoie 18 Eigen theewinkeltje voor De Oostdijk 19 Rubriek: Mijn baan 20 Bestenwaerd viert 1-jarig bestaan 22 Nieuw meerjarenbeleidsplan 24 Uitkomst Cliënt- en VrijwilligersTrevredenheidsonderzoek 27 Rubriek: Identiteit 28 Hybride werkgever van het jaar november 2022 3

Intern auditteam als vertrouwd gezicht binnen Sjaloom Zorg Het interne auditteam is de laatste jaren erg gegroeid. Met negen man sterk zet het team zich in voor het behoud van de kwaliteit van Sjaloom Zorg. Dit doet het team door het opsporen van pijnpuntjes binnen de organisatie, maar vooral door een vertrouwd gezicht te zijn voor de collega’s. “Eerlijk zeggen als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan, daar kunnen we allemaal van leren.” H 4 Samen Zorgen et interne auditteam is in 2007 in het leven geroepen om de kwaliteit van de zorg binnen Sjaloom Zorg te kunnen waarborgen. Ieder jaar gaat het team op onderzoek uit binnen de organisatie. “Vaak gaan we aan de slag met een bepaald onderwerp dat uit de externe audit naar voren is gekomen als aandachtspunt”, vertelt Annemarie Roeland. “Denk bijvoorbeeld aan veiligheid of het toedienen van medicatie. Door in gesprek te gaan met collega’s, spoor je op een laagdrempelige manier eventuele belemmeringen op.” Door de jaren heen is het team meer dan verdubbeld, van vier naar negen leden. “Dit is niet alleen praktisch, omdat Sjaloom Zorg erg is gegroeid en het met een klein team nooit zou lukken om alle locaties aan te doen”, zegt Petra Vermeulen. “Door de diversiteit aan personen is het team ook versterkt met meer kennis uit verschillende disciplines van de zorg. Op deze manier zijn we echt een afspiegeling van de medewerkers.” “ De openheid is enorm toegenomen”

“ We zijn continu samen bezig ons werk te verfijnen” Het voordeel van zo’n interne audit is dat deze voor de medewerkers minder intimiderend is dan een externe audit. “De interne audit is laagdrempelig en vertrouwd”, vertelt Petra. “Het is een gesprek met een bekend gezicht en we merken dat collega’s het fijn vinden om over hun werk te praten. Bij ons kunnen ze vrij praten. De openheid is hierdoor enorm toegenomen. Bij een externe audit is er toch vaak de angst is om iets ‘fout’ te zeggen waarop Sjaloom Zorg zou kunnen worden aangesproken. Dat idee vinden veel collega’s niet fijn.” Vooral de veiligheid van zowel de medewerkers als de cliënten heeft de afgelopen jaren veel aandacht gehad van het interne auditteam. “Waar we echt vooruitgang in zijn gaan zien, is het gebruik van het MIM-systeem (Melding Incidenten Medewerkers)”, legt Marianne van Splunter-Boer uit. “We merkten dat dit systeem niet altijd goed werd ingevuld en dat een incident soms als ‘gewoon’ werd ervaren en niet werd gemeld. Door met medewerkers in gesprek te gaan en extra trainingen te geven, is het belang van het melden van een incident duidelijk geworden. Eerlijk zeggen als iets niet gaat zoals het zou moeten gaan, daar kunnen we allemaal van leren.” ‘Keukenkastjes-onderzoek’ Het interne auditteam is nooit klaar met onderzoeken. “Er zijn altijd wel nieuwe highlights waar we op in kunnen steken”, aldus Annemarie. “Denk bijvoorbeeld aan de vraag hoe om te gaan met de privacy van cliënten in een groepsapp.” “Momenteel zijn we bezig met het ‘keukenkastjesonderzoek’”, vult Petra aan. “Daarin staan vaak vaatwastabletten die gevaarlijk kunnen zijn voor sommige cliënten. We trekken dit dan meteen breder en onderzoeken ook eventuele andere risico’s.” “Het werk is heel divers en dat maakt het ook zo boeiend”, besluit Marianne. “Je proeft bij alle medewerkers dat ze graag meehelpen om de zorg te verbeteren. Zo zijn we continu met elkaar bezig ons werk te verfijnen.” • november 2022 5

VRIJWILLIGER AAN HET WOORD Iedere keer weer die dankbare gezichten in zijn bus. Dat is waarom Koos van Loon (78) zijn vrijwilligerswerk als chauffeur voor Sjaloom Zorg zo leuk vindt. Meerdere keren per week brengt hij bewoners op GoereeOverflakkee van hun woonvoorziening naar de dagbesteding. “De bewoners zijn altijd zo dankbaar.” Chauffeur Koos van Loon Z even en een half jaar geleden zag Koos een oproep voor een vrijwilligersfunctie als chauffeur bij Sjaloom Zorg. “Ik was met pensioen, maar wilde wel graag wat te doen hebben. Ik hou er niet van om achter de geraniums te gaan zitten. Toen ik die advertentie tegenkwam, sprak dit me wel aan. Ik ben mijn hele werkzame leven chauffeur geweest en het leek me leuk om dit nu op deze manier voort te kunnen zetten.” 6 Samen Zorgen Meerdere keren per week rijdt Koos de bewoners van a naar b. “Ik rijd steevast naar de Mèkkerstee in Ouddorp. Vaak heb je wel dezelfde gezichten in het busje. Je leert elkaar steeds een beetje beter kennen en raakt met hen betrokken. De meesten nemen echt geen blad voor hun mond. Als ze vinden dat je niet goed rijdt, dan hoor je dat ook. Ik krijg gelukkig niet vaak commentaar”, vertelt Koos met een glimlach.

Naast zijn werkzaamheden als chauffeur is Koos – samen met nog een vrijwilliger – ook planner. Al wordt het steeds lastiger om het rooster goed gevuld te krijgen. “We hebben een tekort aan vrijwilligers en dus ook aan chauffeurs”, vertelt vrijwilligerscoördinator Lizette Kersbergen die ook bij het gesprek met Koos aanwezig is. “We zijn heel dankbaar voor alle vrijwilligers die we hebben. Maar de spoeling is dun. Als er ook maar één iemand uitvalt door ziekte, komt er heel veel op de schouders van de andere vrijwilligers terecht.” Koos vult aan: “Soms doe ik twee ritten in de week, maar dikwijls word ik vaker gevraagd omdat er iemand is uitgevallen. Ik vind het niet erg, ik doe het graag. Je krijgt er echt wat voor terug. De bewoners zijn altijd zo dankbaar dat je ze wilt brengen en halen.” Hulp gevraagd Lizette doet een dringend beroep op iedereen in het brede netwerk van de cliënten van Vrijwilliger Koos van Loon: “De bewoners zijn altijd zo dankbaar dat je ze wilt brengen en halen.” Sjaloom Zorg om te kijken of ze kunnen helpen. “Ooms, tantes, neven, nichten, iedereen is welkom om zich aan te melden. We zoeken vrijwilligers bij heel Sjaloom Zorg. Al is het maar voor één rit per week. Je hoeft alleen maar een rijbewijs te hebben. We doen geen rolstoelvervoer, alle bewoners kunnen zelf instappen. Je bent vaak binnen anderhalf uur weer klaar.” “ Je krijgt er echt wat voor terug” Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Lizette Kersbergen door te bellen naar 06-57 44 74 36 (ma, di, do) of door een e-mail te sturen naar l.kersbergen@sjaloomzorg.nl. november 2022 7 •

Een vernieuwde woonvorm zal volgend jaar worden aangeboden op Goeree-Overflakkee. In wooncomplex Molenzicht in Dirksland zullen de woningbouw, de gemeente, Sjaloom Zorg en Eddee Zorgverlening de handen ineen slaan. Er wordt onderdak geboden aan woningzoekenden die net dat laatste stapje naar volledige zelfstandigheid willen zetten. Nieuwe woonvorm in wooncomplex Molenzicht D 8 Samen Zorgen e nieuwe plannen voor wooncomplex Molenzicht lagen al even klaar, maar waren geparkeerd om Oekraïense vluchtelingen tijdelijk op te vangen. “Je wilt als christelijke organisatie voor je naasten klaarstaan”, aldus regiomanager Corrie de Boed. “We hebben nu de tijd gekregen om de plannen met alle partijen goed neer te zetten. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we in maart 2023 gaan verbouwen en kunnen de vernieuwde appartementen na de zomervakantie in de verhuur.” Het pand wordt verduurzaamd en de bestaande appartementen gemoderniseerd. De huidige woonkamer wordt ook nog eens omgebouwd tot twee extra appartementen. “In totaal zullen er na de verbouwing zestien appartementen zijn voor woningzoekenden met een begeleidingsvraag. Zij zullen hier preventief ontzorgd gaan wonen. Alles worden aan de voorkant geregeld, zoals bewindvoering en beschikking van de gemeente, zodat wonen kans van slagen heeft.” Ondersteuning op indicatie De verhuur zal lopen via de woningbouw, in dit geval Oost West Wonen. Ondersteunende begeleiding wordt aangeboden door Sjaloom Zorg en Eddee Zorgverlening. “Ondersteuning

< Regiomanager Corrie de Boed: “Je wilt als christelijke organisatie voor je naasten klaarstaan.” wordt geboden naar beschikking en wordt gegeven door het ambulante team van Sjaloom Zorg. Er is geen 24-uurs toezicht in het wooncomplex. Zo kunnen de bewoners alvast ervaren hoe het is om zelfstandig te wonen, maar is er nog wel de hulp en begeleiding voor handen die ze af en toe nog nodig zullen hebben.” Het is een nieuwe vorm van wonen en een nieuwe manier van samenwerken tussen diverse partijen op Goeree-Overflakkee. “Deze woonvorm is ontstaan, omdat we merkten dat er veel vraag naar is. Denk aan mensen die vanuit een woonvoorziening met 24-uurs begeleiding willen doorgroeien naar zelfstandig wonen met ambulante zorg of mensen van wie de intramurale indicatie afloopt, maar die er nog niet aan toe zijn volledig zelfstandig te wonen.” De appartementen zullen waarschijnlijk in het tweede kwartaal van 2023 worden aangeboden via de website van de woningbouw. • “ Preventief ontzorgd wonen, zodat wonen kans van slagen heeft” november 2022 9 15 jaar Mauritshof M mozaïek. Deze werd samengesteld om het vijftienjarige bestaan van Mauritshof te vieren. Van een afstand oogt het als een foto van de locatie, wie dichterbij kijkt ontdekt dat het eigenlijk heel veel foto’s zijn van de afgelopen vijftien jaar. Na de onthulling ging het feestje nog even door in Dirksland. De bewoners van Sjaloom Zorg en de senioren genoten van een feestmiddag, met onder meer een high tea en een luxe bingo. ark de Feijter (bewoner van het eerste uur) en regiomanager Corrie de Boed onthulden in mei een bijzondere foto•

Nieuwe dagbestedingsgroep voor Bestenwaerd Sinds september is er een extra dagbestedingsgroep in wooncomplex Bestenwaerd. Naast de dagbesteding voor de EMB-groep, bleek er vraag naar een meer traditionele dagbestedingsgroep. Bij De Duif kunnen cliënten aan de slag met hun talenten en interesses. “De dagbesteding is heel cliëntgericht.” 10 Samen Zorgen

T erwijl Conny Berkenbosch mij via de telefoon vertelt over de nieuwe dagbestedingsgroep, ziet ze een cliënt met zijn begeleider door de gangen van Bestenwaerd lopen. “Het regent, dus ze gaan gewoon even een rondje door het gebouw. Ook dat is een vorm van dagbesteding. Niet iedere cliënt houdt ervan om te knutselen.” De Duif biedt dagbesteding op maat voor de cliënt. “Wat ze kunnen en willen, laten we ze doen”, vertelt Conny. “Er is bijvoorbeeld iemand die heel graag schildert en boetseert. Dan “ We ontdekken steeds meer de talenten van de cliënten” zorgen we dat dat kan. Meestal nemen we ’s ochtends de krant door en soms bakken we met elkaar pannenkoeken. Omdat we net zijn begonnen, zitten we nog erg in de ontdekkingsfase. We ontdekken steeds meer de talenten van de cliënten en spelen in op hun wensen.” Hulphond Op beide dagbestedingsgroepen in wooncomplex Bestenwaerd komt regelmatig een hulphond en wordt eens per week muziektherapie aangeboden. “De hulphond is speciaal afgericht om met mensen met een beperking om te gaan. We zien de cliënten elke keer weer opleven als dat beestje er is.” Een ander succesnummer is de Belevingstafel. “Een prachtig apparaat. Er kunnen bijvoorbeeld oud-Hollandse liedjes op worden afgespeeld en er staan diverse spelletje op. Ook de EMBgroep kan ermee werken. We hebben het apparaat gekregen van de ouders van drie van onze cliënten. Zij zijn helaas overleden. De ouders van deze cliënten waren zo dankbaar voor alles wat we voor hun kinderen hebben gedaan, dat ze dit als verrassing hebben gegeven.” Een cadeau dat heel het team ontroerd heeft. “Dat maakt dit werk toch zo mooi, de dankbaarheid van de cliënten en hun ouders.” • november 2022 11

VRIENDEN BELEVENISTAFEL VOOR DE VYVER Een klein feestje was het wel op 13 augustus. Deze dag werd bij De Vyver in Ouddorp namelijk een Belevenistafel onthuld. Deze kon worden aangeschaft dankzij een bijdrage van Stichting Vrienden van Sjaloom Zorg en toezeggingen van Jumbo Ouddorp en de Dorpsraad Ouddorp. De bewoners stonden te trappelen om de Belevenistafel in gebruik te nemen. OP LAMMETJESBEZOEK Stichting Vrienden van Sjaloom Zorg maakt uitjes voor cliënten financieel draagbaar. Zo konden de deelnemers van dagbesteding Bestenwaerd dit jaar genieten van het jaarlijkse lammetjesbezoek bij De Mèkkerstee. Het rolstoelbusvervoer naar en van de boerderij werd betaald door de Vrienden. Vrienden maken het verschil NIEUW LOGO Dit jaar is het logo en de huisstijl van Sjaloom Zorg compleet vernieuwd. Natuurlijk kon stichting Vrienden van Sjaloom Zorg niet achterblijven en liet een logo ontwerpen dat volledig aansluit op de nieuwe huisstijl. Het resultaat delen wij natuurlijk graag met jullie! VISION CONSUMENTENBEURS Stichting Vrienden van Sjaloom Zorg stond samen met Sjaloom Zorg in het weekend van 4 en 5 november op de Vision consumentenbeurs in Ouddorp. Tijdens de beurs konden bezoekers informatie krijgen over Sjaloom Zorg en uiteraard donateur worden van de stichting Vrienden van Sjaloom Zorg. Het was de eerste keer in drie jaar tijd dat de lokale consumentenbeurs kon worden gehouden. 12 Samen Zorgen

Wie regelmatig bij of langs De Kaoie in SintAnnaland komt, zal vast de schommel in de tuin weleens zijn opgevallen. Kunstenares Els van der Meijden (69) in ieder geval wel. Op haar route richting de supermarkt werd ze geraakt door het serene plaatje van een man op een schommel. Ze vond het contrast met de haastige ‘buitenwereld’ zo mooi, dat de kunstenares er een schilderij van maakte. De Kaoie-bewoner heeft hoofdrol in een schilderij “V oor mijn boodschappen rijd ik altijd naar Sint-Annaland en op een gegeven moment viel die meneer op de schommel me op”, vertelt kunstenares Els van der Meijden. “Helemaal in zijn eigen wereld zat hij daar heen en weer te gaan met een kinderwagen voor hem geparkeerd. Hij maakte zich druk om niets en niemand. En dan op de achtergrond de grote letters van de Jumbo, daar waar mensen gehaast hun boodschappen gaan doen op hun vaak toch al drukke dag. Dat contrast vond ik zo mooi, dat ik het vast wilde leggen. Twee werelden op een doek. Daarom heb ik het schilderij ook ‘Twee Werelden’ genoemd.” Een paar weken lang is de kunstenares bezig geweest om het beeld dat ze in haar hoofd had opgeslagen over te brengen op het schildersdoek. Met acrylverf heeft ze er een kleurrijk schilderij van gemaakt. Dit schilderij zal een paar maanden op een mooie plek in de Jumbo in Sint-Annaland hangen. Daarna krijgt het een ereplaats in De Kaoie. “Ik heb op de Kunstacademie in ’s-Hertogenbosch gezeten en ben altijd blijven schilderen. Het is onderdeel van mijn leven. Ik word er gelukkig van. Ik hoop dat het schilderij van deze schommelende man de drukke winkelbezoekers even kan laten stilstaan en dat het hun een glimlach bezorgt.” • november 2022 13 “ Twee werelden op één doek”

Ria (81) vindt rust op bedevaart “ We hebben veel gelachen, gebeden en soms gehuild” Ze is nog maar net terug, maar het liefst zou Ria Klappe (81) alweer op bedevaart gaan. De bewoonster van De Willemshof in Middelharnis gaat regelmatig met een speciale busreis naar Echternach in Luxemburg. In drie dagen bezoekt ze kathedralen, bidt ze voor hen die dat nodig hebben en geniet ze van het gezelschap van de andere reisgenoten. “Ik kom daar helemaal tot rust.” A 14 Samen Zorgen ls ze erover vertelt, leeft Ria weer helemaal op. Ze is eind september teruggekomen van haar 3-daagse bedevaartreis naar Luxemburg. Een rozenkrans en de Bijbel liggen naast haar op de bank en de armbandjes die ze als souvenir uit Echternach heeft meegebracht liggen te pronken op de salontafel. “Die vond ik zo mooi, die moest ik meenemen”, vertelt Ria.

Via de kerk werd ze gewezen op de busreis naar het bedevaartsoord in Luxemburg. “Ik ben daar voor de corona al eens naartoe gegaan en ik was heel blij dat het dit jaar weer kon.” En zo pakte ze in september haar koffer. Al moest het busje dat haar ophaalde nog wel even keren om deze koffer weer op te halen. “Hij was wat te vroeg en in alle hectiek ben ik toen mijn koffer vergeten.” “Vroeger ging ik samen met mijn man op bedevaart, maar die is helaas al vrij jong overleden.” Haar geloof raakte daarna wat op de achtergrond, tot ze drie jaar geleden een hartaanval kreeg. “Ik heb toen een heel zware operatie gehad en een pacemaker gekregen. Daarna dacht ik, het is nu toch eens tijd om God weer te gaan bedanken dat ik dit allemaal goed heb doorstaan.” Broeders en zusters Tijdens de lange busrit genoot ze van het gezelschap van de andere reizigers. “Je gaat allemaal met hetzelfde doel daarheen en bent eigenlijk allemaal broeders en zusters van elkaar. Dat was heel gezellig. We hebben veel gelachen en ook veel samen gebeden en soms gehuild.” Het bezoek aan de diverse kathedralen en missen, heeft Ria veel rust gebracht. “Als ik daar ben, bid ik heel veel en steek een kaarsje aan. Voor mezelf, maar ook voor anderen. Voor alle bewoners van De Willemshof en iedereen die het moeilijk heeft. Ik vind het iedere keer weer zo fijn. Als het kan, ga ik volgend jaar zeker weer.” • november 2022 15

Steeds meer jeugdige cliënten weten de weg naar Sjaloom Zorg te vinden. Ze vinden een fijne plek in een van de huizen, op de dagbesteding of krijgen ambulante zorg. Omdat de wetgeving rondom de zorg voor jeugd veelomvattend is, heeft Sjaloom Zorg de afgelopen jaren flink ingezet op de professionalisering van het jeugdbeleid binnen de organisatie. “Het is een heel dynamische levensfase.” Sjaloom Zorg zet in op sterk jeugdbeleid I nmiddels zijn er drie medewerkers van Sjaloom Zorg geregistreerd in het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), het beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland. Drie anderen zijn nog bezig met het verkrijgen van deze registratie. Karin van Splunder-Voogd en Caroline van Wijngaarden-Ligtendag zijn twee van de medewerkers die zich hebben gespecialiseerd in het begeleiden van jongeren met een beperking. “Jongeren zijn altijd al een doelgroep geweest waar ik het meest warm van wordt”, vertelt zorgkundige-coach Karin. “Ik heb binnen Sjaloom Zorg de mogelijkheid gekregen om een hbo-opleiding Jeugdzorg te volgen. Zodoende heb ik me kunnen verdiepen in de leefwereld van jongeren en de complexe wetgeving waarmee je bij de hulpverlening aan jongeren te maken krijgt.” 16 Samen Zorgen De laatste jaren is er hard gewerkt om het jeugdbeleid binnen de organisatie ‘handen en voeten te geven’. “We hebben nu een eenduidig beleid opgesteld, zodat voor iedereen duidelijk is wat we als organisatie kunnen betekenen voor de jongeren”, legt Caroline uit. “Er zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de minimale leeftijd vanaf wanneer we begeleiding

Zodoende komen de medewerkers van Sjaloom Zorg met hen soms voor complexe vraagstukken te staan. “Het kan even niet zo goed gaan met de jongere. Er kan soms sprake zijn van een onveilige en/of risicovolle situatie in “ Jongeren zijn onze toekomst” zijn/haar leven. In zo’n geval kan het zijn dat er melding moet worden gemaakt bij Veilig Thuis”, legt Karin uit. “De SKJ-geregistreerden zijn bevoegd om zo’n melding te maken.” Maar naast beleid en wetgeving, zijn de jongerenbegeleiders vooral heel goed met de jongeren zelf. Karin: “Ik probeer altijd een band aan te gaan met de jongeren. Dat is volgens mij het allerbelangrijkst. Wat vinden ze leuk om te doen, waar ligt hun kracht? Veel jongeren kampen met een laag zelfbeeld. Juist door hun krachten te benadrukken en hen te vragen wat ze zouden willen leren, zie je ze opbloeien.” Zorgkundige-coach Karin van SplunderVoogd (rechts): “Ik probeer altijd een band aan te gaan met de jongeren.” kunnen bieden, namelijk 15 jaar. Zo kunnen er bewuste keuzes worden gemaakt in screening en zorgaanbod.” Jongeren zijn een kwetsbare doelgroep, omdat zij in ontwikkeling zijn naar volwassenheid. Ze komen in deze levensfase veel veranderingen, uitdagingen en soms ook knelpunten tegen. “Jongeren zijn onze toekomst en door ons jongerenbeleid zo stevig neer te zetten, laten we zien hoe belangrijk deze doelgroep voor ons is”, aldus Caroline. “Bij ons kunnen ze zijn wie ze zijn. Er wordt gekeken naar passende dagbesteding. We bieden ze perspectief en een toekomst. Een vellige omgeving waarin niet wordt blindgestaard op de beperkingen, maar juist naar de mogelijkheden wordt gekeken.” • november 2022 17

Dagbesteding De Oostdijk wil eigen theewinkeltje openen Er wordt iedere werkdag hard gewerkt op dagbestedingslocatie De Oostdijk in Sommelsdijk. Buisjes met thee, onderzetters, vlagslingers en nog veel meer worden gemaakt door de deelnemers. Allemaal voor het toekomstige theewinkeltje. D “ De cliënten zitten vol creatieve ideeën” 18 Samen Zorgen e Oostdijk is nu ruim een jaar open als dagbestedingslocatie en Margreeth begeleidt hier met plezier de cliënten van Sjaloom Zorg: “De Oostdijk is een gezellige dagbesteding. Een rustige plek waar mensen mogen zijn wie ze zijn.” Met elkaar worden er leuke cadeau-artikelen gemaakt. Cadeautjes die passen in een theewinkeltje, zoals theebuisjes en onderzetters. Op woensdag worden de lekkerste koeken en cakes gebakken. Met elkaar hebben de cliënten een droom. Namelijk het openen van een eigen winkeltje. Het Theehuis moet het winkeltje gaan heten. “Het winkeltje is het doel, maar we hebben de stip op de horizon nog niet gezet. We gaan pas open als we er allemaal helemaal klaar voor zijn.” Loop eens binnen In de tussentijd worden de leukste creaties bedacht om het winkeltje mee in te richten. “De cliënten vinden het echt heel leuk om mee te denken”, vertelt Margreeth. “Ze zitten vol ideeën. We hebben het raamkozijn bijvoorbeeld al gevuld met allemaal theepotten en hebben kleedjes van macramé gemaakt voor op de tafeltjes.” Ook de bakmixpotten Eigen Werk van dagbestedingslocatie ATC Scheldestromen uit Kapelle zullen worden verkocht in het winkeltje. Hoewel het winkeltje dus nog niet open is, nodigt Margreeth iedereen uit om eens binnen te stappen bij Oostdijk 49 in Sommelsdijk. “Het is hier een soort inloop. Iedereen is welkom voor een bakje koffie en om te komen kijken wat we hier allemaal doen.” •

MIJN BAAN Denise Westdorp (22) is een bezige bij. Elke woensdagochtend werkt ze als onderwijsassistent op School met de Bijbel en donderdagmiddag staat ze in de spoelkeuken van restaurant Heerlijckheid Havenzicht. “Ik hou er niet van om iedere dag hetzelfde te doen.” Denise Westdorp: ‘Ik moet echt iets te doen hebben’ “I k woon sinds 2021 op De Kaoie. Iedereen is daar hartstikke aardig. Ik ga naar dagbesteding De Waaje. Mijn begeleiders hebben me geholpen een leuke baan te vinden. Ik hou namelijk niet zo van elke dag hetzelfde doen. Sinds begin dit jaar werk ik op School met de Bijbel. Daar help ik in de klas. Ik slijp bijvoorbeeld de potloden en ga met de kinderen mee naar buiten als ze gaan spelen. Ik vind dit heel leuk om te doen. De kinderen begrijpen mij en ik begrijp de kinderen. Sinds een paar maanden ga ik op donderdagmiddag naar restaurant Heerlijckheid Havenzicht. Daar sta ik in de spoelkeuken. Ik was dan de borden en het bestek wat ze ‘s morgen hebben gebruikt. Het is niet heel lastig, want ze hebben een vaatwasser. Ik hou ervan om alles op mijn eigen tempo te doen en dat mag daar ook. Als er heel veel vaat is, krijg ik wel hulp. Ik heb gelukkig leuke collega’s. Het leuke van twee banen hebben is dat het lekker afwisselend is. Ik ben echt iemand die iets te doen moet hebben. Deze banen zijn perfect voor mij. Ik kan overal ook lekker op de fiets naartoe. Ideaal. In de toekomst hoop ik eens in de bediening mee te mogen draaien. Dat lijkt me echt leuk en ik denk dat ik dat ook wel kan. Ik zou ook graag willen leren koken, want dat kan ik nog niet zo goed. Maar niet onder zoveel stress als in de keuken van het restaurant hoor. Dat is niets voor mij. Bij School met de Bijbel zou ik weleens een hele dag willen meehelpen. Nu is het steeds een ochtendje, maar ik ben wel benieuwd hoe het op zo’n lange dag gaat.” • november 2022 19

Ruim een jaar geleden opende Bestenwaerd in Dirksland haar deuren. Bewoners van drie verschillende locaties verhuisden naar dit moderne wooncomplex, waarin ook ouderenzorg CuraMare is gevestigd. “Het was een hele volksverhuizing, maar inmiddels hebben we allemaal onze plek gevonden.” Afgelopen september werd het 1-jarig bestaan gevierd met een groot barbecuefeest. Bestenwaerd viert 1-jarig bestaan H et was een flinke klus om de bijna 45 bewoners van de locaties Salem, Molenzicht en Elkersweide te verhuizen. Dat zal regiomanager Conny Berkenbosch niet ontkennen. “Het was een hele volksverhuizing. Eigenlijk hadden we de medewerkers van alle teams van tevoren met elkaar willen laten meedraaien. Door corona kon dit helaas niet. We werden dus met z’n allen flink in het diepe gegooid.” Het afgelopen jaar is er vooral hard aan gewerkt om van de verschillende teams één zorgteam te maken. “Bij het samengaan van verschillende teams loop je altijd tegen verschillende gewoonten aan. Denk alleen al aan de manier van schoonmaken. Roostertechnisch was het ook een uitdaging. We moesten er in het begin altijd voor zorgen dat op iedere afdeling in ieder geval één vertrouwd gezicht voor de bewoners aanwezig was.” 20 Samen Zorgen

< Regiomanager Conny Berkenbosch (rechts) en leidinggevende kort verblijf Esther Gaanderse van CuraMare. Zorgmedewerkers en cliënten voelen zich inmiddels helemaal thuis in het prachtige wooncomplex. “De bewoners zijn regelmatig in het centrale restaurant te vinden. Ze drinken hier een kopje koffie of ontmoeten elkaar. Dit is een goede ontwikkeling voor de sociale contacten.” Eens in de zes weken hebben Sjaloom Zorg en CuraMare een structureel overleg over de lopende zaken die ons allebei aangaan, zoals de nachtdiensten en de telefonie. Samen houden we Bestenwaerd draaiende. Daarnaast levert de samenwerking met CuraMare ook waardevolle contacten op. “Sommige bewoners gaan regelmatig bij de ouderen “ We zijn in een jaar ver gekomen” langs met hun huisdier. Ook hebben we samen Burendag gehouden en de barbecue ter ere van het eenjarige bestaan van het complex. Er ontstaan mooie en waardevolle contacten en we leren elkaar en elkaars doelgroep steeds beter kennen.” Het was voor regiomanager Conny Berkenbosch een enerverend jaar, maar ze kijkt er met een goed gevoel op terug. “De collega’s hebben gigantisch de schouders eronder gezet en ik vind dat we in een jaar ver zijn gekomen.” • november 2022 21

Nieuw meerjarenbeleidsplan Sjaloom Zorg Bij een reis is vooraf vaak nog niet alles duidelijk. De toekomst voorspellen kan nu eenmaal niemand. Ook als je een reis plant, weet je niet precies wat je onderweg tegenkomt. Wat gebeurt er tijdens onze reis? Wat gebeurt er in de samenleving en in de gehandicaptenzorg? Op technologisch gebied en op de arbeidsmarkt? Hoe we met onzekerheden omgaan, daar hebben we wél invloed op. Wat heeft Sjaloom Zorg in de komende jaren nodig om zich verder te ontwikkelen als optimale reisgenoot? “A 22 Samen Zorgen lleen Sámen: verder groeien naar de toekomst’ was de afgelopen drie jaar de titel van het strategisch plan. Dat plan loopt nu af. Tijd om te evalueren en weer naar voren te kijken. Wat kan er beter? Op welke manier willen we vooruitkomen? Wat is onze ambitie en visie (waar gaan we voor) op de langere termijn? Ons motto voor de komende jaren wordt ‘Van goed naar goud’. We willen de beste zorgverlener zijn en blijven op de reis van onze cliënt. Om ‘gouden zorg’ te kunnen leveren, is het belangrijk dat onze cliënten en medewerkers de ruimte krijgen om te vertellen wat er nodig is. We hebben echt een kritische blik nodig om als Sjaloom Zorg zelf beter te kunnen leren zien. Daarom gebruiken we voor dit strategische plan de uitkomsten van de tevredenheidsonderzoeken

onder cliënten, medewerkers en vrijwilligers. De bewoner voorop, de medewerkers, verwanten en vrijwilligers gemotiveerd volgend! Het strategisch beleidsplan is dus onze houvast voor de komende jaren om die goede reisgenoot te blijven/worden. Het geeft richting en benoemt de punten die belangrijk zijn om bij stil te staan. Om hier invulling aan te geven, hebben we de volgende pijlers op papier gezet. In ons nieuwe plan gaan we hier acties op maken. De pijlers zijn: • Binden en boeien van personeel • Regionale samenwerking • Zelfstandige groei met de focus op ambulant (ook op het gebied van de begeleiding van GGZ) en dagbesteding (visie GZ 2030: o.a. betaalde dagbesteding) • Leren en opleiden van elkaar binnen Sjaloom Zorg • Sociale (inzet bij begeleiding van vrijwilligers, mantelzorgers en cliënten) en technische innovatie • Cliënten en vertegenwoordigers die ons van harte aanbevelen • De kracht en diversiteit van onze identiteit Keimpe Bak, Raad van Bestuur “ Iedereen moet weten waar de reis de komende drie jaren naartoe gaat” Het nieuwe beleidsplan zal in januari worden gepresenteerd. “Het wordt zo vormgegeven dat het voor iedereen te begrijpen is, voor zowel cliënt als vertegenwoordiger en medewerker. We vinden het belangrijk dat iedereen binnen en buiten onze organisatie weet welke richting we de komende jaren op willen.” • Keimpe Bak, Raad van Bestuur november 2022 23

Senior adviseur Raad van Bestuur Dafna de Leeuw van Weenen (r) en vrijwilligerscoördinator Lizette Kersbergen wisselen de gegevens van de tevredenheidsonderzoeken uit. Uitkomst Cliënt- en VrijwilligersTevredenheidsonderzoek Bij Sjaloom Zorg staat het geluk en welzijn van de cliënten bovenaan. Omdat niemand beter dan de betrokkenen zelf kunnen aangeven hoe tevreden ze zijn over de geboden zorg en begeleiding, is er dit jaar opnieuw een Cliënt- en Vrijwilligers-Tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Daar is massaal op gereageerd en daar zijn we heel dankbaar voor! Ook van de uitkomst worden we erg blij. Het laat zien dat onze cliënten en vrijwilligers over het algemeen zeer tevreden zijn en brengt ook punten naar voren waar we als organisatie nog aan kunnen werken. Hier een korte samenvatting van de resultaten van het onderzoek, opgesplitst in de functies Wonen, Dagbesteding, Ambulante Zorg en Vrijwilligers. RESPONS Cliënten Wonen Dagbesteding Ambulant 86% 79% 43% Vertegenwoordigers Wonen Dagbesteding Begeleiders Wonen Dagbesteding Ambulant 31% 20% 67% 49% 93% 24 Samen Zorgen

Wonen Locaties – wonen Gemiddelde waardering door cliënten 2,6 (op schaal van 3) Gemiddeld rapportcijfer vertegenwoordigers 7,4 Gemiddeld rapportcijfer begeleiders 7,3 CTO uitkomsten wonen – vertegenwoordigers goed tot perfect matig tot ruim voldoende 56% 38% onvoldoende tot zeer slecht 6% CTO uitkomsten wonen – begeleiders goed tot perfect matig tot ruim voldoende 48% 51% onvoldoende tot zeer slecht 1% CTO uitkomsten wonen – cliënten (heel) tevreden voldoende (heel) ontevreden 60% 34% 6% VrijwilligersTevredenheidsonderzoek Rapportcijfers vrijwilligers over Sjaloom Zorg: • bevlogenheid 8,3 • werkgeverschap 7,8 De vrijwilligers reageren enthousiast en vol trots over hun vrijwilligerswerk bij Sjaloom Zorg. Ze voelen zich gewaardeerd door de cliënt en de organisatie. Trotspunten zijn dat de cliënt centraal staat en de samenwerking met vrijwilligers en medewerkers goed gaat. De vrijwilligers zijn trots op hun werkzaamheden en vinden het fijn iets toe te voegen aan het welzijn van de cliënten. november 2022 25 60%

Dagbesteding Ambulante begeleiding CTO uitkomsten dagbesteding – cliënten (heel) tevreden voldoende 79% 19% (heel) ontevreden 2% CTO uitkomsten ambulant – cliënten (heel) tevreden voldoende 96% 2% (heel) ontevreden 2% Locaties – dagbesteding Gemiddelde waardering door cliënten 2,8 Hoogste waardering (op schaal van 3) Gemiddeld rapportcijfer vertegenwoordigers 7,9 Gemiddeld rapportcijfer begeleiders 7,3 Waardering cliënten (op schaal van 3) TAB GO Flakkee 3,0 TAB Zeeland Gemiddeld 2,9 3,0 Rapportcijfer begeleiders TAB GO Flakkee 7,6 TAB Zeeland Gemiddeld 7,0 7,3 CTO uitkomsten dagbesteding – vertegenwoordigers goed tot perfect matig tot ruim voldoende 70% 27% onvoldoende tot zeer slecht 3% CTO uitkomsten dagbesteding – begeleiders goed tot perfect matig tot ruim voldoende 45% 55% onvoldoende tot zeer slecht 0% 26 Samen Zorgen CTO uitkomsten ambulant – begeleiders goed tot perfect matig tot ruim voldoende 50% 50% onvoldoende tot zeer slecht 0% 79% 96%

IDENTITEIT De Bijbel als leidraad Naar elkaar omzien vanuit een christelijke overtuiging. Dat is waar Sjaloom Zorg voor staat en de reden waarom de Identiteitsraad in 2020 in het leven werd geroepen. Iedere editie vertelt een van de leden van deze raad over zijn of haar kijk op de identiteit van Sjaloom Zorg. Dit keer: Cees Grinwis. “O p 2 Januari 2007 ben ik begonnen als huismeester op de Westplaat in Sommelsdijk. Huismeester zijn is een veelzijdige taak. Je bent het aanspreekpunt voor bijvoorbeeld het vervangen van een lamp tot het ontstoppen van de wastafel of in het ergste geval de wc. Daarnaast mag ik onderdeel zijn van de werkgroep Identiteit. Na het eten lees ik regelmatig voor uit de Bijbel en spreken we samen met een van de bewoners een gebed uit. Ook komt het regelmatig voor dat we een persoonlijk gesprek hebben over het geloof. Die één-op-één gesprekjes leveren vaak mooie momenten op. Sjaloom Zorg is zo uniek, omdat we de Bijbel als leidraad hebben. We ondersteunen mensen vanuit onze naastenliefde. We geloven dat mensen door God geschapen zijn en ieder van ons uniek en onvervangbaar is. Iedereen heeft dus evenveel waarde. Wie je ook bent, wat je ook voelt, wat je ook denkt; je mag er zijn! Onze identiteit wordt zichtbaar in onder andere het lezen van de Bijbel na het eten. Bij verschillende woonvoorzieningen wordt catechisatie gegeven en een weeksluiting verzorgd. Vaak door leden van de plaatselijke kerk. We vieren gezamenlijk Kerst en Pasen en dit jaar zal de werkgroep voor het eerst een herdenking voor de overleden cliënten houden. Zo dragen we organisatiebreed onze identiteit. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpuntjes, maar laten we in deze moeilijke, verwarde tijd, waar niets meer zeker is, ons vasthouden aan wat de Bijbel ons leert: ‘Ik zal u onderwijzen, en u leren van de weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.’ Psalm 32.” • november 2022 27 “ Wie je ook bent, je mag er zijn!”

Sjaloom Zorg is regiowinnaar ‘Hybride Werkgever van het Jaar’ Stichting Sjaloom Zorg is een van de drie regiowinnaars van de Zo Werkt HetAward (Zuid-Holland). Medewerkers konden hun organisatie nomineren als Hybride Werkgever van het Jaar. Honderden werknemers gaven gehoor aan deze oproep. Samen met KPN en Spryg viel Sjaloom Zorg in de regio Zuid-Holland in de prijzen. De organisatie Zo Werkt Het richt zich op mobiliteit en flexibel werken. Daar was tijdens de coronacrisis veel aandacht voor bij Sjaloom Zorg. Zo kregen medewerkers van het centraal kantoor de mogelijkheid om thuis te werken (eventueel op flexibele werktijden) en werden hier ook de middelen beschikbaar voor gesteld. Daarnaast handelde ICT snel om online vergaderen op een zo veilig mogelijke manier via verschillende programma’s in te stellen voor heel de organisatie. Verder startte er voor de Teams Ambulante Begeleiding een pilot, zodat zij ook op afstand ambulante cliënten beter tot dienst kunnen zijn. Zij kregen ook een speciale cursus aangeboden in online begeleiden. • Stichting Sjaloom Zorg Watertoren 20 3247 CL Dirksland 0187 609 400 info@sjaloomzorg.nl www.sjaloomzorg.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication