0

01 25 SLIMME TOOLS VOOR DUURZAME INZETBAARHEID SCHILDERS leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL FISCUS BIEDT ZACHTE LANDING BIJ SCHIJNZELFSTANDIGHEID NIEUWE STRATEGIE: FOCUS IN DIENSTVERLENING AI OPENT NIEUWE KANSEN VOOR DE SECTOR

NIEUWE LEDEN 01 25 OnderhoudNL verwelkomt: Glasatelier Lichtraamwerk • Sinds 2003 gevestigd in Noord-Scharwoude • Aantal medewerkers: 3 + flexkrachten • Wij werken voor: particulieren, aannemers, architecten, glaszetters, schilders, kerkbesturen, monumentenbezitters • Activiteiten: ontwerp, realisatie, restauratie en renovatie van glas-in-loodramen, inclusief brandschilderen en zandstralen • Werkgebied: Noord-Holland • Directeur: Marije Wolfswinkel Wij zijn lid geworden omdat: “het een actieve brancheorganisatie is die haar leden veel biedt. Van hulp bij incasso en informatie over arbozaken tot de organisatie van bijeenkomsten waar je collega’s ontmoet.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “actuele informatie over Europese regelgeving als het gaat om werken met lood. Ook maken we graag gebruik van de informatie en hulpmiddelen rond het aannemen en in dienst hebben van personeel.” OnderhoudNL verwelkomt: Lot’s of service • Sinds 2022 gevestigd in Oudkarspel • Aantal medewerkers: 1 • Ik werk voor: aannemers, kerkbesturen, monumentenbezitters • Activiteiten: onderhoud en restauratie van glaswerk, voornamelijk in monumenten • Werkgebied: Noord-Holland • Directeur: Lot Wolfswinkel Ik ben lid geworden omdat: “ik nieuwsgierig ben naar de informatie, producten en diensten voor mij als zelfstandige. Ook wil ik op termijn gebruik maken van de netwerkmogelijkheden die OnderhoudNL biedt, om te sparren met andere ondernemers.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “handige hulpmiddelen zoals modelbrieven en ­contracten. En verder met uitbreiding van mijn vakkennis. De training houtrot reparatie heb ik al gevolgd en die was heel nuttig.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

01 25 INHOUDSOPGAVE 4 Handhaving schijnzelfstandigheid: fiscus biedt zachte landing 9 Focus op dienstverlening bij nieuwe strategie OnderhoudNL 12 Slimme tools voor duurzame inzetbaarheid schilders 16 AI opent nieuwe kansen voor onderhoudsprofessionals 18 Wij onderhouden ook van Nederland: Isolatietechniek Brabant 24 Trainingen: Omgaan met lastig en agressief gedrag van bewoners Vakmensen bestaan nog! COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Nieuw adres per 1 januari 2025: Tielweg 16, 2803 PK GOUDA 088-0188 188 of l.kortenbout@OnderhoudNL.nl Oplage: Circa 1.900 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Isolatietechniek Brabant ONDERHOUDNL 3 Afgelopen weken had ik zelf de Winterschilder in huis. Van boven naar beneden zijn alle kamers onderhanden genomen door – uiteraard – een (garantie-)lid van OnderhoudNL, Schildersbedrijf Theussen uit Waddinxveen (nee, geen reclame, maar bewondering!). Alle ruimten zijn met een mooie ‘steunkleur’ afgewerkt (voor geïnteresseerden: de muren met Capatex RAL 9010 en in elke ruimte één muur met In the Saddle, PPG Perfect Mat 1020-4). Mijn vrouw en ik hebben met bewondering gekeken naar de prestatie van deze echte vakmensen. Zonder namen te noemen waren Koos en Frank gedurende tweeëneenhalve week te gast bij ons en wij te gast bij hen. Want we moesten ‘ruimte-voor-ruimte’ leeghalen om hen de gelegenheid te geven hun werk te doen. Kieren en openstaande verbindingen werden netjes gedicht met Non crack kit voordat ze aan de slag gingen. De tweede week waren ramen, keuken en deuren secuur afgeplakt want de ‘zuigende’ plafonds werden meermaals gedaan en wij ‘kampeerden’ een paar dagen in ons eigen huis. Daarna volgde de trap met leuningen, bordes en spijlen in zwart. Het resultaat: mooi, strak schilderwerk (uit het handje, zelf gezien!) dat extra tot z’n recht komt door de nieuwe belichting die wij meteen hebben aangeschaft. En toen wij de grote keukentafel zelf dachten te doen, greep Perry Theussen in: “dat kan ik beter” zei hij beslist. Ons huis heeft een ware metamorfose ondergaan door deze vakmensen. Perry, Koos en Frank: nogmaals bedankt! Okke Spruijt, directeur OnderhoudNL

HANDHAVING SCHIJNZELFSTANDIGHEID 01 25 Fiscus biedt zachte landing De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Bedrijven die zzp’ers inhuren die volgens de wet in loondienst horen, kunnen een naheffingsaanslag loonheffing krijgen. De vragen die OnderhoudNL hierover ontvangt en het goed bekeken webinar, onderstrepen de relevantie voor de schilders­ en onderhoudssector. We spraken Edith de Bourgraaf (programmamanager Handhaving Arbeidsrelaties bij de Belastingdienst) en Jan ten Hoor (Afdelingshoofd Arbeidsrecht ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) over het hoe en waarom. 4 ONDERHOUDNL

01 25 HANDHAVING SCHIJNZELFSTANDIGHEID ONDERHOUDNL 5

HANDHAVING SCHIJNZELFSTANDIGHEID 01 25 Wat betekent ‘volledige handhaving’? Edith: “Vanaf 1 januari dit jaar mogen we weer een naheffingsaanslag opleggen voor loonheffingen als we schijnzelfstandigheid constateren. Tot die datum gold het handhavings moratorium [red: algemeen uitstel of tijdelijke opschorting] en gaven we alleen een aan wijzing (de verplichting om de werkwijze aan te passen of de werkende in de loonaangifte op te nemen). Eventueel corrigeerden we tot het moment van de aanwijzing. Nu kunnen we ook met terugwerkende kracht (tot 1 januari 2025) een aanslag opleggen. Daarmee wordt het financiële risico voor ondernemers groter.” Edith de Bourgraaf dan waarschuwen we en geven voorlichting. Afhankelijk van de uitkomst van het bedrijfsbezoek, kunnen we een boekenonderzoek starten. Dan duiken we de administratie in, bezoeken de werkvloer en stellen vragen. Constateren we inderdaad schijnzelfstandigheid, dan maken we een rapport op en leggen we een naheffing op. Doorgaans controleren we een heel kalenderjaar, maar vanwege de zachte landing, kan dat ook een maand zijn. Dan blijven de financiële gevolgen beperkt.” Hoe wordt schijnzelfstandigheid vastgesteld? Edith: “We beoordelen een arbeidsrelatie op basis van loon, arbeid en gezag. Deze uitgangspunten zijn uitgewerkt in een afwegingskader na de uitspraak van de Hoge Raad in de Deliveroo-zaak. Het zijn negen punten, waarbij we alle feiten en omstandigheden meewegen. Dat kan betekenen dat als de feiten nét iets anders zijn, de uitkomst verschilt. Bijvoorbeeld als de ene zzp’er wel met zijn eigen bus en materialen komt en de andere niet.” Hoe streng wordt er gehandhaafd? Edith: “De politiek wil een zachte landing, dus starten we in principe met een bedrijfsbezoek. We bekijken dan hoe de ondernemer de inhuur van personeel heeft geregeld. Zien we signalen van schijnzelfstandigheid, 6 ONDERHOUDNL Hoe selecteren jullie bedrijven? Edith: “We werken ‘risicogericht’, op basis van beschikbare informatie uit de belastingaangiften. Hoge personeelskosten en weinig medewerkers, kunnen een indicatie zijn. Ook civiele procedures of andere signalen kunnen aanleiding geven. Behalve arbeidsbemiddelaars richten we ons niet specifiek op sectoren.” Waarom deze handhaving? Jan: “Het aantal zzp’ers is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Daar is op zich niets mis mee, zolang het maar échte zelfstandig ondernemers zijn. In diverse sectoren, zoals in de zorg, zien we veel verkapte dienstverbanden. Dan wordt oneigenlijk gebruik gemaakt van fiscale voordelen en verslechteren vaak ook de verhoudingen op de werkvloer, met meer autonomie voor de zzp’er en minder voor de medewerkers in loondienst. Het kabinet wil meer balans op de arbeidsmarkt tussen vast en zzp. Daar zijn drie lijnen voor uitgezet: een gelijker speelveld (o.a. afbouwen zelfstandigenaftrek

01 25 HANDHAVING SCHIJNZELFSTANDIGHEID en een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen), verduidelijking van wetgeving (wetsvoorstel VBAR) en het versterken en verbeteren van de handhaving. Onder dat laatste valt het opheffen van het handhavingsmoratorium.” aan de hand van het afwegingskader en weegt alle gezichtspunten uit het Deliveroo-arrest mee – inclusief het extern ondernemerschap. Jan: “Op dit moment bestuderen we de gevolgen voor het wetsvoorstel VBAR dat er ligt.” Wat betekent dit voor bedrijven die structureel met zzp’ers werken, zoals in de schildersen onderhoudsbranche? Jan: “Het vergt inspanning maar kan juist in deze krappe arbeidsmarkt ook een kans zijn om te praten over een toekomst bestendig HR-beleid in de organisatie. Wat wil je met de zelfstandigen die je inhuurt: zet je ze in als ‘eigen personeel’ of huur je ze voor specifieke projecten tijdelijk in? In het eerste geval ligt loondienst voor de hand, in het tweede geval kun je prima verder met échte zelfstandigen onder heldere voorwaarden. De handhaving is een steun in de rug voor ondernemers die het goed en netjes willen regelen.” Edith: “Ons advies is: gebruik de hulpmiddelen die aangereikt worden vanuit de overheid (zie kader) en raadpleeg eventueel een fiscalist of arbeidsjurist. Bedenk hoeveel risico je wilt nemen en wees je ervan bewust dat de modelovereenkomst niet automatisch betekent dat het in orde is. We kijken naar hoe er feitelijk wordt gewerkt.” Wat betekent de recente uitspraak van de Hoge Raad over het zwaarder meewegen van ondernemerschap bij de beoordeling van de arbeidsrelatie? Edith: “De Belastingdienst beoordeelt arbeidsrelaties Jan ten Hoor OnderhoudNL pleit voor een fatsoenlijke landing, uitvoerbare regelgeving en een gelijk speelveld. Hoe zien jullie de samenwerking met de brancheorganisatie? Jan: “We gaan graag in gesprek. Goede communicatie helpt om samen stappen te zetten.” Edith: “Branches kunnen ons benaderen met vragen en we ondersteunen bij voorlichting richting de achterban.” Meer informatie over schijnzelfstandigheid leest u op onze website: onderhoudnl.nl/zzp­ja­of­nee. Daar vindt u ook de links naar de hulpmiddelen van de overheid: • www.hetjuistecontract.nl • Webmodule beoordeling arbeidsrelatie (Ondernemersplein) • Toelichting beoordeling arbeidsrelaties (Belastingdienst) • Handleiding bedrijfsbezoeken en boekenonderzoek (Belastingdienst) ONDERHOUDNL 7

PRODUCTEN EN DIENSTEN 01 25 Tip van Ledenadvies: Schijnzelfstandigheid: gebruik de juiste overeenkomst Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijst u graag op onze handige hulpmiddelen, producten en diensten of helpt u bij een vraag. Zoals dit keer de vraag wat het verschil is tussen een arbeidsovereenkomst en een overeenkomst van opdracht. E en overeenkomst van opdracht is een afspraak waarbij de opdrachtnemer bepaalde werkzaamheden uitvoert, zonder dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst gelden drie belangrijke voorwaarden die in het Burgerlijk Wetboek zijn beschreven: de medewerker is verplicht om persoonlijk werk te verrichten, hiervoor loon te ontvangen en onder gezag van de werkgever te werken. Juridische en fiscale risico’s De Belastingdienst gebruikt dezelfde criteria om te bepalen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Is dat het geval, dan kunnen er extra 8 ONDERHOUDNL rechten ontstaan. Denk aan het recht op loondoorbetaling bij ziekte, vakantiedagen en ontslagbescherming. Deze rechten heeft een opdrachtnemer zonder arbeidsovereenkomst niet. Verder loopt de werkgever het fiscale risico om loonheffingen met terugwerkende kracht te moeten afdragen. Voor zzp’ers kan het betekenen dat ze hun ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek en mkbwinstvrijstelling, verliezen. Werkelijke situatie van samenwerking Bij het bepalen of een zzp’er eigenlijk een medewerker is, wordt er o.a. gekeken naar de werkelijke situatie van de samenwerking. Belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld de mate van instructies die gegeven worden, het aantal opdrachtgevers van de zzp’er, het gebruik van materialen van de opdrachtgever etc. Dit werd onlangs bevestigd door de Hoge Raad in het Deliveroo-arrest, waarin werd benadrukt dat de feitelijke uitvoering van de overeenkomst bepalend is voor de kwalificatie als arbeidsovereenkomst – ongeacht de naam of de intentie van de overeenkomst. Bent u op zoek naar een zzpmodelovereenkomst die is goedgekeurd door de Belastingdienst? Kijk dan op onze website in het dossier onderhoudnl.nl/inhurenzelfstandigen.

01 25 VERENIGING ONDERHOUDNL Werken aan verenigen en versterken Op 19 november gaf de Algemene Ledenvergadering groen licht voor de uitwerking van het nieuwe strategische plan van OnderhoudNL ‘verenigen en versterken’. Uit werksessies met groepen leden uit alle sectoren kwamen drie hoofdlijnen naar voren die dit jaar verder worden uitgewerkt, ook weer met betrokken leden. Het gaat om: versterking van de ledenbinding, focus in dienstverlening en effectievere samenwerking. In dit magazine belichten we steeds een van deze pijlers. Focus in dienstverlening Het dienstenaanbod van OnderhoudNL is zo uitgebreid dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Als brancheorganisatie willen we onze leden het liefst met alles helpen, maar waarmee maken we nu impact? Die vraag staat centraal voor de werkgroep Focus in dienstverlening. ONDERHOUDNL 9

VERENIGING ONDERHOUDNL 01 25 J an Pleijsier, directeur van Palet Vastgoedonderhoud, denkt namens de sector Vastgoed mee in deze werkgroep. Hij ziet vier kernthema’s voor de dienstverlening van OnderhoudNL: Arbo en milieu, Scholing, Cao en Juridische vraagstukken. “Veel zaken kunnen ondernemers prima zelf regelen. OnderhoudNL is er voor de collectieve belangen, zoals deze thema’s.” Afwegingskader Met de werkgroepleden wordt een afwegingskader ontwikkeld om bestaande en nieuwe diensten te toetsen op relevantie. Sjors: “We stellen vragen als: ‘Helpen we hiermee alle leden? Wat doen we als het voor een kleinere groep leden is, maar we wel aanvoelen dat het heel belangrijk is? Sluit het aan bij onze beleidsthema’s? Kunnen wij het uitvoeren? En heel belangrijk: hoe betrekken we onze leden voor- en tijdens een ontwikkeling?’” Acties werkgroep Focus in dienstverlening: • behoeften toetsen bij leden • afwegingskader opstellen voor lobby en dienstverlening • huidig aanbod tegen het licht houden met dit afwegingskader • afwegingen maken op basis van tijd en budget • aanbod beter vindbaar maken Tijd en budget Niet alles hoeft per se voor álle leden bedoeld te zijn. “Neem het dossier aanbesteden infrawerken”, stelt Martin. “Dat raakte de industriële schildersbedrijven, maar is zo impactvol dat collectieve inzet noodzakelijk was.” Verder spelen tijd en budget een rol in de afwegingen. “Binnen de beschikbare capaciteit moeten we keuzes maken uit diensten voor alle leden en diensten voor specifieke groepen. Soms zullen we leden teleurstellen, maar met het afwegingskader kunnen we dat goed onderbouwen.” Gerichte ondersteuning Martin Hoogerwaard, manager Marketing & Communicatie, en Sjors Krikken, sectormanager Schilders en Garantie, zijn de kartrekkers vanuit OnderhoudNL op deze strategische pijler. “De dienstverlening is in de loop der jaren flink gegroeid”, stelt Martin. “Om toekomstbestendig te blijven, moeten we ons richten op wat leden verbindt: het onderhouden van bestaand vastgoed. Van daaruit helpen we hen zo gericht mogelijk.” Klankbordgroep Om de plannen te toetsen, is er een klankbordgroep van leden en sectorbestuurders. Zij kijken naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid en maken de koppeling met de plannen van de andere twee werkgroepen. De kracht van samen Jan benadrukt het belang van samenwerking binnen de vereniging en met andere organisaties. “We zijn met dezelfde vraagstukken bezig. Door kennis te delen, voorkom je dat ieder het wiel opnieuw gaat uitvinden. Bovendien worden initiatieven dan breder gedragen en ontstaat er een betere aansluiting bij wat leden nodig 10 ONDERHOUDNL

01 25 VERENIGING ONDERHOUDNL Martin Hoogerwaard (l) (manager Marketing & Communicatie) en Sjors Krikken (m) (sectormanager Schilders en Garantie) in gesprek met Jan Pleijsier (r) over de nieuwe strategie van OnderhoudNL hebben.” Martin vult aan: “Leden met elkaar in contact brengen voor kennisontwikkeling en -deling gebeurt nu bijvoorbeeld binnen het P&O-netwerk en regionale bijeenkomsten die OnderhoudNL faciliteert.” Persoonlijk Betrokken leden zijn essentieel, en die worden steeds makkelijker gevonden. Sjors: “Een persoonlijke benadering werkt. Ondernemers raken snel enthousiast als ze merken dat hun inbreng echt telt.” Jan herkent dat: “Door je samen in te zetten, voel je je onderdeel van de vereniging. Ons familiebedrijf is vanaf het begin lid, en ik heb altijd geleerd dat je dan ook iets moet bijdragen. Daar leer je veel van en het versterkt je netwerk.” Jan Pleijsier: ‘Door je samen in te zetten, voel je je onderdeel van de vereniging’ ONDERHOUDNL 11

DUURZAME INZETBAARHEID 01 25 Slimme tools voor schilders Vakmensen zijn waardevol én hard nodig in de branche. Daarom investeert OnderhoudNL in innovaties die hen gezond en fit houden tot hun pensioen. Welke kansen bieden bijvoorbeeld sensoren en robotica? Na een eerste verkenning volgt nu de volgende stap: de ontwikkeling en testfase van mogelijke oplossingen. Onderzoekers van de TU Delft presenteren hun prototypes en laten zien hoe deze het werk van schilders kunnen verlichten. 12 ONDERHOUDNL

01 25 DUURZAME INZETBAARHEID ONDERHOUDNL 13

DUURZAME INZETBAARHEID 01 25 M et data uit gesprekken met schilders, observaties tijdens werkzaamheden en metingen met sensoren, hebben de onderzoekers in de eerste fase zicht gekregen op de knelpunten in fysieke belastingen. Op basis daarvan zijn meerdere ideeën voor oplossingen op een rij gezet. In overleg met OnderhoudNL en vakbond LBV, de opdrachtgevers van dit onderzoek, zijn opties gekozen die interessant zijn voor research. Twee daarvan worden nu opgepakt door masterstudenten van de TU Delft. Het gaat om een mobiele robot-assistent en een alternatief voor het stofmasker. Alternatief voor stofmasker Jen Ji en Fleur Jansen volgen beiden het masterprogramma Integrated De lucht die vanuit de ring op het hoofd naar beneden wordt geblazen vormt een barrière voor rook en stof. Product Design aan de faculteit Industrial Design Engineering van de TU Delft. Jen Ji is bezig met een prototype waarbij met behulp van Investeringen in duurzame inzetbaarheid Dit project wordt met MDIEU­subsidie (Maatwerk Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) ontwikkeld door SUSAG in opdracht van OnderhoudNL en LBV. Andere projecten die we uitvoeren zijn: • Gevaarlijke stoffenmodule binnen de RI&E en een eigen app • Tien toolboxen om veilig en gezond te werken • Branche­onderzoek naar duurzame inzetbaarheid • Workshops levensfasebewust personeelsbeleid • Stimuleren leven lang ontwikkelen • Training psychosociale arbeidsbelasting • Vitaliteitstraining voor jongeren • Vaktaalapp voor anderstaligen • Awareness­campagne voor vitaliteit in de branche 14 ONDERHOUDNL

01 25 DUURZAME INZETBAARHEID Het bovenblad is verstelbaar zodat materialen binnen bereik staan en bukken niet nodig is. schilder, maar een assistent die tijd en inspanning bespaart.” een luchtstroom stof wordt weggeblazen uit het gezicht. “Ik vroeg schilders om feedback, zodat ik een prettig draagbaar hulpmiddel kan ontwerpen.” Jen bestudeerde ook de manieren waarop luchtstromen zich in diverse modellen gedragen. “Het is goed kijken naar mens en techniek, om te komen tot een lichtgewicht, aerodynamisch ontwerp dat goed functioneert.” Mobiele robot-assistent De gebruiker staat ook centraal in de innovatie van Fleur. Zij werkt aan de mobiele robot-assistent: een werkstation voor materialen, dat in een verdere ontwikkeling ‘mee kan lopen’ met de schilder. Ook is het plan dat de robot zelfstandig op pad kan om bijvoorbeeld vergeten spullen op te halen. “Als designer sla je een brug tussen de praktijk en de technologie”, aldus Fleur. “Daarom heb ik in elke fase van de ontwikkeling contact met de eindgebruiker, om reacties en wensen op te halen. De schilders komen zelf ook met ideeën voor extra functies, zoals het signaleren van weersomstandigheden, het meten van de vochtigheid en temperatuur en dergelijke. Het wordt geen vervanging van de Maatwerk Jordan Boyle begeleidt beide studenten in dit afstudeerproject. Hij is Interdisciplinary Robotics Engineer aan de TU Delft en werkt nauw samen met professor Marco Rozendaal, die ook bij het eerste onderzoek betrokken was (zie het artikel in OnderhoudNL Magazine nr. 1 – 2023). “Deze twee prototypes worden doorontwikkeld tot volledig functionerende hulpmiddelen. Het bijzondere is dat het echte maatwerktools worden, die zijn afgestemd op de behoeften van de gebruikers. De uitdaging is om ze uiteindelijk op de markt te zetten. Dat duurt denk ik nog minimaal 2 jaar.” Jordan Boyle ONDERHOUDNL 15

DIGITALISERING 01 25 AI opent nieuwe kansen voor onderhoudsprofessionals Kunstmatige intelligentie (AI) is het gesprek van de dag. Misschien vraagt u zich af: wat kan en moet ik ermee? We vroegen het AI­expert Floris Hoogenboom. Hij verzorgde onlangs een inspirerende presentatie voor de sector Industrieel. 16 ONDERHOUDNL

01 25 DIGITALISERING “ D e AI-hype gaat vooral over tools als ChatGPT”, stelt Floris. “Dat soort tools zijn handig bij het opstellen van offertes en het snel doorlezen van aanbestedingsdocumenten, maar AI is veel breder dan dat. Het echte goud voor de schilders- en onderhoudsbranche ligt in andere toepassingen.” Slimme gebouwinspecties Met ‘andere toepassingen’ bedoelt Floris AI-toepassingen die innovatie bevorderen, bijvoorbeeld op het gebied van gebouwinspecties. “Met drones zijn gedetailleerde 3D-beelden te maken. AI analyseert vervolgens de staat van een gebouw en voorspelt het benodigde onderhoud. Dit maakt resultaatgericht werken nog efficiënter.” Floris verwacht veel impact van deze toepassing: “Er wordt momenteel veel in geïnvesteerd, ook door startups.” Meer veiligheid op de werkvloer AI kan ook bijdragen aan een veiliger werkomgeving. Zo zijn er systemen die helpen bij het vroegtijdig signaleren van risico’s zoals valgevaar. “Camerasystemen met automatische beeldherkenning kunnen bijvoorbeeld waarschuwen voor valgevaar of obstakels op een terrein.” Voorbij de hype Ondanks alle innovaties waarschuwt Floris voor het blind meegaan in de hype. “AI moet geen doel op zich zijn. Het is slimmer eerst te kijken waar de uitdagingen liggen en dan een passende oplossing te zoeken.” AI en personeelstekort Kan AI helpen bij het aanpakken van de personeelstekorten in de branche? Floris denkt van wel. “Mijn advies is te kijken welke werkzaamheden je kunt automatiseren. Zo houd je vakmensen vrij voor specialistisch werk. Denk aan robots die materialen transporteren op een bouwplaats.” De angst dat AI het werk van de vakprofessional gaat overnemen, is wat Floris betreft niet reëel. “De menselijke factor blijft nodig. Bovendien zie ik het voorlopig nog niet gebeuren dat een schilderrobot het vakwerk beter en goedkoper doet. Met uitzondering van bepaalde werkzaamheden, zoals het spuiten van grote vlakken.” Meer werkplezier Volgens Floris is de vraag voor de onderhoudssector niet zozeer wát AI kan, maar veel meer hoe bedrijven de nieuwe technologie adopteren. “Een eerste stap kan zijn om eens te kijken naar de automatische inspecties. Daar is al goede software voor. AI kan zorgen voor meer efficiëntie, veiligheid én werkplezier. Reden genoeg om erin te duiken!” Meer weten? Scan de qr­code en bekijk de video van de presentatie van Floris tijdens het Industrieel Innovatie Event. ONDERHOUDNL 17

WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 01 25 Isolatietechniek Brabant In onze campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien wat de bedrijven in onze branche allemaal doen. Hoe mooi, noodzakelijk én aantrekkelijk het werk is. Alle sectoren van OnderhoudNL komen aan bod. Ook bedrijven en activiteiten waar je misschien niet zo snel aan denkt. In deze rubriek richten we de spotlights daar op. T waalf jaar geleden begon Gijs Leijten als ‘eenpitter’ vanuit het Brabantse Made met het isoleren van woningen en bedrijfspanden. Inmiddels is Isolatietechniek Brabant uitgegroeid tot een toonaangevend isolatiebedrijf met meer dan 40 medewerkers, actief in 18 ONDERHOUDNL heel Zuid-Nederland. Spouwmuren, daken, plafonds, vloeren, kruipruimtes en gevels weten de specialisten vakkundig te isoleren. Het resultaat? Een energie zuinige en comfortabele woning of (bedrijfs) pand. Daarbij passen ze steeds vaker biobased materialen toe. Isoleren met cellulose en stro Hennep, stro, wol en houtvezels zijn milieuvriendelijke alternatieven voor de traditionele isolatiematerialen. Ze zorgen voor goede isolatie, een gezond binnenklimaat en zijn gemaakt van natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen met een lage

01 25 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND Sipan Ali: ‘Er zijn nogal wat cowboys op de markt’ CO2-uitstoot. Ook cellulose – gemaakt van gerecycled papier – is zo’n materiaal. “We gebruiken cellulosevlokken”, vertelt isolatiespecialist Sipan Ali. “Die spuiten we dan tussen vloeren of aan de binnen kant van daken. Ook stro is hiervoor geschikt. Wij zijn een van de weinige bedrijven met een certificering voor deze inblaastechniek. Een groot voordeel van biobased materialen is de ‘faseverschuiving’: het houdt warmte langer buiten, waardoor het binnen een stuk koeler blijft in de zomer.” Opletten voor cowboys De isolatiemarkt groeit hard door duurzaamheidseisen vanuit de overheid en stijgende energieprijzen. Subsidies stimuleren de vraag, maar trekken ook malafide aanbieders aan. “We isoleren zo’n 10 à 15 woningen per dag”, legt Sipan uit. “Daarbij is een goede inspectie en een onderbouwd advies vooraf cruciaal. Helaas zijn er nogal wat ‘cowboys’ op de markt.” Volgens Sipan vertellen deze partijen niet altijd een realistisch verhaal. “Wij investeren bewust in Sipan Ali het op peil houden van onze vakkennis. Dat is belangrijk, want er komt veel bij kijken. Bij een te isoleren dak bijvoorbeeld bekijken we de dakconstructie en -bedekking, de ruimte voor isolatiemateriaal enzovoorts. Een dak is een gevoelig onderdeel. Een fout kan grote schade en kosten veroorzaken. Dat is voor geen van de partijen prettig. Bovendien: onze klanten moeten gewoon tevreden zijn.” Innovatie en onderzoek Isolatietechniek Brabant blijft vooruitstrevend. Samen met TNO en aannemers zoals TBI, fabrikanten, leveranciers en certificerings instanties worden nieuwe technieken onderzocht. “Op dit moment onderzoeken we bijvoorbeeld het inblazen van schapenwol. Innovatie houdt ons aan kop, dus daar gaan we zeker mee door!” Kijk voor meer informatie op www.isolatietechniekbrabant.nl of neem contact op met Sipan Ali via sipan@isolatietechniekbrabant.nl of 06 34 13 97 75. ONDERHOUDNL 19

PENSIOENDIALOOG 01 25 20 ONDERHOUDNL

01 25 PENSIOENDIALOOG Van vader op zoon: een nieuw begin én een goed pensioen Matthijs Vlasman (37) neemt het schildersbedrijf over dat zijn vader Menno de Jong (60) in 2002 begon. Als jonge ondernemer komt er veel op hem af, waaronder het pensioendossier van zijn zeven medewerkers én dat van hemzelf. BPF­Schilders bestuurslid Rosa Garcia Lopez bezocht hem in Drachten om zijn vragen te beantwoorden. ONDERHOUDNL 21

PENSIOENDIALOOG 01 25 Matthijs: “Voor mijn medewerkers is het pensioen goed geregeld via BPF Schilders. Maar hoe zit het met mijn eigen pensioen?” Rosa: “Als ondernemer bouw je ook pensioen op bij BPF Schilders. Dat is in de sector zo geregeld om te zorgen dat iedereen later geld heeft. Binnen bepaalde grenzen bepaal je zelf hoeveel je jaarlijks opbouwt, op basis van het pensioenkeuzeloon dat je kiest. Gemiddeld krijg je twee keer zoveel pensioen als je aan premie inlegt, Rosa Garcia Lopez omdat BPF Schilders het geld belegt. Als je als ondernemer geen keuze maakt voor een hogere pensioenopbouw, wordt jouw pensioen opgebouwd op basis van het minimumpensioenkeuzeloon. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over wat je later denkt nodig te hebben.” Matthijs: “Ik heb ook nog een pensioengat te overbruggen, hoe bepaal ik nu wat het beste is? Rosa: “Op de website van BPF Schilders vind je handige rekentools, zoals de pensioenplanner en de Keuzevergelijker. Je kunt ook een afspraak maken met een pensioenadviseur van BPF Schilders, online of op locatie. Samen kijken jullie dan naar jouw situatie en toekomst22 ONDERHOUDNL plannen. Zo’n adviseur kan ook jouw medewerkers individueel informeren, of voorlichting geven aan het team. Het is echt de moeite waard om hier tijdig een uurtje voor in te plannen en vooruit te kijken.” Wat vooruitzien betreft, heeft Matthijs in zijn vader een inspirerend voorbeeld. Die bedacht al op jonge leeftijd dat hij op zijn 60ste wilde stoppen met werken. Menno: “Ik wil niet zo eindigen als mijn vader, die na 40 dienstjaren toch nog een paar jaar moest doorwerken. Mijn vrouw en ik hebben jarenlang hard gewerkt, altijd gespaard en geïnvesteerd in onze boerderijcamping. Dat is dus – samen met de opbouw bij BPF Schilders – mijn pensioen.” Matthijs: “Ik heb me een beetje ingelezen in de nieuwe pensioenregeling en begrijp dat het nabestaandenpensioen verandert. Klopt dat?” Rosa: “Ja, het grootste verschil heeft betrekking op het overlijden van de schilder vóór de pensioendatum. Het pensioen is in dit geval gekoppeld aan het salaris van de schilder danwel het pensioenloon van de ondernemer in plaats van aan de pensioenopbouw. Hierdoor valt in dit geval het pensioen hoger uit. Wezen krijgen in het nieuwe stelsel pensioen tot hun 25ste in plaats van tot hun 23ste. Ook dat is beter.” Matthijs: “Wat verandert er nog meer?” Rosa: “Voor iedereen geldt straks hetzelfde premiepercentage. De premie wordt belegd en het rendement zie je terug in je persoonlijk pensioenvermogen. Een andere verandering is het feit dat BPF Schilders minder reserves hoeft aan te houden. Daardoor beweegt je persoonlijk pensioenvermogen mee met de beleggingen. Wat niet verandert is dat je pensioen opbouwt tot de AOW-leeftijd, het ouderdomspensioen wordt daarna levenslang uitgekeerd, ook al word je 105. En bij arbeidsongeschiktheid blijft de opbouw premievrij doorlopen zolang je als

01 25 PENSIOENDIALOOG Menno: ‘Op mijn 60ste stoppen, dat was mijn doel’ ondernemer een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Ontvang je die niet, dan duurt de premievrije voortzetting maximaal drie jaar, onder bepaalde voorwaarden.” Matthijs: “Dat klinkt goed. Ik heb een aantal moeilijke jaren gehad waarin er privé veel is gebeurd. Nu bouw ik aan een mooie toekomst en wil ik alles goed regelen, voor mijzelf, mijn gezin én de medewerkers. We hebben een jong enthousiast team. Graag leg ik ook aan hen uit hoe het pensioen werkt, wat wij als werkgever voor hen betalen en waar het naartoe gaat. Dan gaat het onderwerp ook bij hen meer leven hoop ik.” Rosa: “Daar helpt BPF Schilders graag bij, bijvoorbeeld via de spreekuren met onze pensioenadviseurs. Wat is jouw ambitie met het bedrijf?” Matthijs: “Ik wil bouwen aan continuïteit. Naast particulieren ben ik bezig om zakelijke klanten aan ons te binden. Dat heeft al mooie opdrachten op geleverd, onder andere van Natuurmonumenten en de gemeenMatthijs: ‘Ik wil de zaken goed regelen, voor mezelf én mijn team’ ONDERHOUDNL 23 Menno de Jong Matthijs Vlasman te Sneek. Het zou mooi zijn als we kunnen groeien naar tien medewerkers en uiteindelijk kunnen investeren in een eigen bedrijfspand.” Vader Menno kijkt met trots naar zijn zoon. Hij weet dat het bedrijf bij Matthijs in goede handen is. “Ondernemen zit hem in het bloed.” Meer weten? Op bpfschilders/nieuwpensioenstelsel vindt u alle informatie over de nieuwe pensioenregeling.

TRAININGEN 01 25 Omgaan met agressief en lastig gedrag van bewoners Bewoners die lastig of soms zelfs agressief zijn: medewerkers in onze sector hebben er helaas steeds vaker mee te maken. Om hen te helpen beter met deze bewoners om te gaan, biedt OnderhoudNL een praktische eendaagse training. Lidbedrijf Caspar de Haan besloot 60 van haar medewerkers deze training te laten volgen. H oe goed je als onderhoudsbedrijf ook je best doet voor bewoners, toch gebeurt het dat mensen zich teleurgesteld, boos, onredelijk, eisend of 24 ONDERHOUDNL soms zelfs agressief gedragen. Voor Caspar de Haan was het aanleiding om een agressieprotocol op te stellen, als handreiking om haar medewerkers te beschermen. We spraken HR-adviseur Isabel Kesek erover: “In het protocol staat wat ze moeten doen – en wat beter niet – wanneer een bewoner zich lastig of agressief gedraagt, in de woning

01 25 TRAININGEN Perold Hanno, projectcoördinator brandveiligheid: “De emotionele reacties van bewoners overvallen je vaak. De training gaf nuttige handvatten hoe je dan kunt handelen. Niet in discussie gaan bijvoorbeeld, open vragen stellen en begrip tonen. Ik heb geleerd om ook te denken aan non-verbale communicatie: een open lichaamshouding aannemen en afstand houden. In het rollenspel met de acteur kon ik ervaren wat het effect is. Ik draag de waardevolle informatie van deze training in toolboxmeetings graag over op mijn teamleden.” maar ook op kantoor en aan de telefoon.” In aanvulling op dit protocol ondersteunt het bedrijf haar medewerkers met informatie tijdens toolboxmeetings én met de training ‘Omgaan met lastig en agressief gedrag van bewoners’. Empathisch en ondersteunend In vijf groepen volgen in totaal ruim 50 leidinggevenden in de uitvoering en bewonersconsulenten de training in de eigen trainingsruimte in Eindhoven. Ze leren verschillende soorten lastig gedrag en agressie te herkennen en hierop adequaat te reageren. Ook krijgen ze inzicht in hun eigen houding en gedrag. Daarbij oefenen ze situaties uit hun eigen praktijk met een trainingsacteur die de bewoner speelt. Zo merken ze direct wat het effect is van hun eigen gedrag en wat ze kunnen doen om te zorgen dat de situatie niet uit de hand loopt. “Hiermee zijn ze beter voorbereid op situaties die zijzelf én hun teamleden tegen kunnen komen”, aldus Isabel. Isabel Kesek Perry Colbers, voorman/teamleider planmatig onderhoud: “Ik vond het een leerzame dag. We maken regelmatig mee dat bewoners opstandig of verward zijn. Nu weet ik beter hoe je bepaald gedrag kunt herkennen en wat je dan kunt doen. Bijvoorbeeld even tot tien tellen voordat je reageert. En mensen hun verhaal laten doen, zodat ze zich begrepen voelen. Ik ga dit zeker bespreken met mijn teamleden, zo komen we beter voorbereid over de vloer.” Meer weten? Kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25

ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 01 25 Beroeps- en Bedrijfsaansprakelijkheid: wat is het verschil? OnderhoudNL Verzekeringen krijgt regelmatig vragen over het verschil tussen beroepsaansprakelijkheid en bedrijfsaansprakelijkheid. Omdat deze begrippen vaak door elkaar worden gehaald, leggen we graag uit wat ze precies inhouden en waarom beide verzekeringen relevant zijn voor uw schilders­ en onderhoudsbedrijf. 26 ONDERHOUDNL

01 25 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN OnderhoudNL Verzekeringen: ‘De keuze hangt af van uw werkzaamheden en risico’s’ 1. Oorzaak van de schade • Bedrijfsaansprakelijkheid: dekt schade die u, uw medewerkers of uw bedrijf toebrengen aan derden. Denk aan verfspetters op de auto van een klant of een trap die omvalt en een voorbijganger raakt. • Beroepsaansprakelijkheid: heeft betrekking op fouten in uw beroepsuitoefening die financiële schade veroorzaken. Bijvoorbeeld als een verkeerd advies over een verfkeuze leidt tot schade aan een pand, waardoor de opdrachtgever extra kosten maakt. 2. Soort schade • Bedrijfsaansprakelijkheid: dekt de materiële schade (beschadigde eigendommen) en letselschade (gewond geraakte personen). • Beroepsaansprakelijkheid: dekt met name vermogensschade (financiële schade door professioneel advies of foutief uitgevoerde werkzaamheden). 3. Voor wie is het relevant? • Bedrijfsaansprakelijkheid: is relevant voor iedere ondernemer in de schilders- en onderhoudsbranche, omdat schade door werkzaamheden altijd kan voorkomen. • Beroepsaansprakelijkheid: is vooral van belang voor bedrijven en professionals die advies geven, inspecties uitvoeren of verantwoordelijk zijn voor projectbegeleiding. 4. Welke maatregelen kunt u zelf nemen? • Bedrijfsaansprakelijkheid: voorkomen door veilig te werken, goede materialen te gebruiken en medewerkers goed te instrueren. • Beroepsaansprakelijkheid: beperken door up-todate vakkennis, duidelijke afspraken met klanten en het zorgvuldig documenteren van adviezen en inspecties. OnderhoudNL Verzekeringen adviseert u graag over beide verzekeringen en het eventuele afsluiten daarvan. De keuze hangt af van uw werkzaamheden, risico’s en of u een of beide verzekeringen nodig heeft. Meer informatie? Wilt u weten welke verzekering het beste bij uw bedrijf past? Neem contact op met OnderhoudNL Verzekeringen via www.onderhoudnlverzekeringen.nl of bel 010­2884540 voor een persoonlijk advies. ONDERHOUDNL 27

zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication