03 25 HENK DEN BOER BLIKT TERUG OP ZEVEN JAAR VOORZITTERSCHAP leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL NIEUWE STRATEGIE: VERSTERKEN LEDENBINDING TRAINEESHIP HELPT BEDRIJVEN ÉN HBO’ERS VOORUIT DUURZAAM SCHILDEREN? NATUURLIJK WEL!
NIEUWE LEDEN 03 25 OnderhoudNL verwelkomt: ES Vastgoedonderhoud • Sinds 2012 gevestigd in Zaandam • Aantal medewerkers: 3 + 1 zzp’er en 1 leerling • Wij werken voor: particuliere en zakelijke opdrachtgevers (o.a. aannemers, VvE’s) • Activiteiten: schilder- en spuitwerk, wandbekleding, houtrotbehandeling, renovatiewerk, (kleur)advies • Werkgebied: Amsterdam en omstreken • Directeur: Eelco Elzenga Wij zijn lid geworden omdat: “we aan het groeien zijn en verder willen professionaliseren. Dan is het fijn dat er een branchevereniging achter je staat waar je met vragen terecht kunt. Ik begon ooit als zzp’er en ben nu werkgever met alles wat daarbij komt kijken. Met het toenemende aantal opdrachten kan ik niet alles zelf weten en doen.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “advies en ondersteuning op het gebied van ondernemerschap, bedrijfsvoering en personeelszaken. Van hulp bij het aanbrengen van focus tot praktische zaken die je als werkgever moet regelen, zoals de verplichte BHV’er.” OnderhoudNL verwelkomt: World Wide Painters • Sinds 2000 gevestigd in Almere • Aantal medewerkers: 1 + netwerk van zelfstandigen • Wij werken voor: zakelijke opdrachtgevers, vooral in de industrie • Activiteiten: schilderwerk (o.a. airless spuiten) op beton • Directie: fam. Ten Hoove Wij zijn lid geworden omdat: “we tijdens een informatief gesprek met de ledenadviseur ontdekten dat OnderhoudNL enorm veel diensten en producten biedt die voor ons interessant zijn. We proberen het lidmaatschap dan ook graag uit.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “het opzetten van een RI&E en het professionaliseren van onze juridische zaken, zoals contracten, algemene voorwaarden én bedrijfsstructuur. Zo kunnen wij ons blijven focussen op ons vak én bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL
03 25 INHOUDSOPGAVE 4 Henk den Boer trots op samenwerking en rol vereniging 9 Versterken ledenbinding bij nieuwe strategie OnderhoudNL 12 Nieuw traineeship helpt bedrijven én hbo’ers vooruit 16 Nieuwe Partner Woub belooft meer rust en productiviteit 22 Hooghiemstra BV: Wij onder houden ook van Nederland 24 Erik Waanders: ‘Duurzaam schilderen? Natuurlijk wel!’ Nieuwe strategie, nieuwe start COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Tielweg 16, 2803 PK Gouda 088-0188 188 of l.kortenbout@OnderhoudNL.nl Oplage: Circa 1.900 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Renée Krijgsman * Building Heroes ONDERHOUDNL 3 Okke Spruijt, directeur OnderhoudNL Bij de uitwerking van de nieuwe strategie is er ruimte voor nieuwe ideeën, vernieuwing en inbreng vanuit alle geledingen. Maar er kwam ook een oud idee opnieuw tot leven: de inzet van ‘mensen in het veld’. Ik herinner mij dat ik dit voorstel ooit deed bij voorzitter Jan van Walsem. Hij reageerde enthousiast, maar vond de tijd er toen niet rijp voor. Daar had hij een punt. In die tijd was er een regionale structuur die voor de sociale contacten zorgde. Inmiddels zijn we ruim 15 jaar verder en constateren we dat de ledenbinding versterkt kan/moet worden in diezelfde regio’s. Daarom zijn we blij met de komst van drie regiomanagers: voor Noord, Midden en Zuid. Ook de Verenigingsmanager Beleid is gestart. Zij gaat zich richten op de beleidsagenda van de vereniging en de public affairs. Tot slot betekent de nieuwe strategie ook een nieuw kostenplaatje. Daarvoor is een nieuw contributiestelsel in de maak. Dat betekent zoeken naar het juiste evenwicht tussen de verschillende groepen en meningen. Dit is één van de meest intensieve trajecten die ik in de afgelopen 23 jaar heb meegemaakt. Ik heb wel eens eerder gezegd ‘in een vereniging doe je het altijd slechts gemiddeld goed’ en dat komt door die verscheidenheid. Ik vind dit juist één van de charmes van het werken bij een vereniging. Met een krachtig en vernieuwd team zetten we ons in voor uw toekomst!
BESTUUR ONDERHOUDNL 03 25 4 ONDERHOUDNL
03 25 BESTUUR ONDERHOUDNL Voorzitter Henk den Boer blikt terug Trots op samenwerking en rol vereniging Na zeven jaar neemt Henk den Boer dit najaar afscheid als voorzitter van OnderhoudNL. Met ‘samen werken aan samenwerken’ als motto zette hij stevig in op verbinding, belangenbehartiging en vernieuwing om de vereniging in de juiste rol te zetten. Wat leverde dat op, welke uitdagingen kwam hij tegen en wat geeft hij zijn opvolger mee? Je begon als voorzitter met het motto ‘samen werken aan samenwerken’. Waar ben je trots op? “De verticale samenwerking binnen de vereniging - dus binnen de sectoren - is de afgelopen jaren verbeterd. Sectoren zijn gegroeid en hebben volle agenda’s. Dat maakt ons sterker, al is het voor de dienstverlening vanuit het verenigingsbureau wel complexer. Daarom is ‘effectiever samenwerken’ nu een speerpunt in de nieuwe strategie. Net als ledenbinding, want zonder leden geen vereniging. Ik ben trots op de komst van de regiomanagers die op een verfijnde manier een regio gaan bedienen. Daarmee krijgen we nog beter zicht op wat er speelt bij leden en kunnen we hen nog dichterbij ondersteunen. Dat is samenwerken optima forma.” ONDERHOUDNL 5
BESTUUR ONDERHOUDNL 03 25 “Als voorzitter ben je soms de kop van jut.” Je pleitte in je eerste maanden voor een ‘new boys network’. Hoe staat het daarmee? “De krappe arbeidsmarkt en volle orderportefeuilles vragen om betrouwbare co-makers. Dan ligt het voor de hand om bij collegaleden in de buurt te kijken. We hebben daarvoor een appgroep en een digitale ledenkaart opgezet, zodat je snel iemand kunt vinden. Altijd handig als je een specialist nodig hebt, dichtbij of juist over de provinciegrens heen. Want ook dan is de keuze voor een collega-lid een logische.” De lobby noemde je cruciaal. Wat is er bereikt waar leden vandaag profijt van hebben? “Het politieke speelveld is de afgelopen jaren grillig, met een instabiel kabinet en vaak onvoorspelbare wetgeving. Daarom is het belangrijk dat wij als sector stevig vertegenwoordigd zijn. Als voorzitter nam ik namens de sector plaats in het hoofdbestuur van MKB-Nederland, het dagelijks bestuur van VNO-NCW en in de SER. Daardoor konden we rechtstreeks meepraten over nieuwe regels en werden we standaard betrokken bij de ‘MKB-toets’ van voorgenomen wet- en regelgeving. Zo konden we met onze beleidsmensen – en uiteraard een aantal leden – knel - punten vroeg signaleren en de regeldruk voor ondernemers temperen. Een belangrijk succes is het behoud van het lage btw-tarief. Sinds 1969 geldt dat voor ons werk vanwege de arbeidsintensiviteit. Elk kabinet kijkt of daar te snijden valt, en telkens moeten we aan de bak om dat te verdedigen. Tot nu toe met succes. 6 ONDERHOUDNL
03 25 BESTUUR ONDERHOUDNL “Het behoud van het lage btw-tarief is een belangrijk succes.” Daarnaast hebben we als sector een plek aan de landelijke overlegtafels gekregen, bijvoorbeeld rond verduurzaming en digitali sering. Daardoor wordt bij nieuwe regel geving of subsidies rekening gehouden met onze belangen. Tijdens corona konden we met de overheid en branchegenoten binnen enkele weken het doorwerk protocol opstellen, waardoor onze bedrijven veilig konden blijven werken. Dat was echt snel en scherp schakelen. Ook de opname van onze Milieu kostenindicator in de Nationale Milieudatabase zie ik als een grote stap. Daarmee maken we de duurzame waarde van onderhoud inzichtelijk. Ook werden wij gevraagd aan te schuiven bij minister-president Schoof voor de Dag van de Ondernemer en ontvingen we onlangs kamerlid Arend Kisteman in het kader van zijn ingediende motie tegen de registratie van gevaarlijke stoffen op componentenniveau. Dat soort resultaten betaalt zich nu en in de toekomst terug.” Wat was de grootste uitdaging in jouw voorzittersperiode? “Zonder twijfel de loon- en prijs stijgingen van de afgelopen jaren. Door de geopolitieke situatie liepen de kosten enorm op. In onze cao hebben we automatische prijscompensatie, en die viel precies in de duurste periode. Dat betekende ruim 10% loonsverhoging in één keer. Dat gaf veel discussie, maar achteraf bleek dat andere branches ons moesten volgen.” > Lees verder op pagina 8 ONDERHOUDNL 7
BESTUUR ONDERHOUDNL 03 25 > Vervolg van pagina 7 Welke lessen neem je mee – bestuurlijk én persoonlijk? “Bestuurlijk heb ik geleerd dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken. Binnen een vereniging zijn de meningen en belangen nu eenmaal verdeeld en soms ben je als voor zitter de ‘kop van jut’. Persoonlijk heb ik veel bewondering gekregen voor de vele kleine, ambachtelijke ondernemers. Zij zijn sterk vak gericht én klantgericht met de dag van vandaag bezig. “Voor hen betekent 2030 niet de toekomstige verduurzamings opgaaf, maar half negen ’s avonds als er nog een offerte of factuur de deur uit moet. Dat vind ik inspirerend.” Welke prioriteiten wil je je opvolger meegeven? “Als voorzitter bepaal je dat niet alleen; dat doet de algemene ledenvergadering. Maar er ligt wel een nieuwe strategie voor 2026-2028 met vier prioriteiten: ledenbinding, focus op de dienstverlening, effectiever samenwerken en een even wichtiger contributiemodel. Dat zijn de thema’s waar mijn opvolger, Rob Hagemans, mee verder gaat.” Na november draag je het stokje over. Waar ga jij je energie in steken? “Eerst rond ik mijn rol bij OnderhoudNL goed af. Pas daarna kijk ik serieus naar nieuwe mogelijkheden. Het zal wennen zijn om niet meer bijna dagelijks met directeur Okke Spruijt te sparren. Net zo’n waardevolle samenwerking hoop ik ook hierna weer te vinden.” NIEUW! Siliconenvrije 1-component Ruime verwerkingstijd (ca. 20-30 min) Prettig afmesbaar Hoge schimmelresistentie (klasse XS1) Optimale hechting op RVS SP632 DRAIN & SANITARY SEAL afdichtingskit
03 25 VERENIGING ONDERHOUDNL Werken aan verenigen en versterken OnderhoudNL werkt dit jaar – uiteraard mét leden – aan een nieuw strategisch plan onder het motto ‘verenigen en versterken’. Dit plan kent drie pijlers: versterken van de ledenbinding, focus in dienstverlening en effectiever samenwerken. In dit magazine belichten we steeds een van deze pijlers. V.l.n.r.: Mark Hulsen, Stijn Staffhorst en Ferdinand Wieman Versterken van de ledenbinding OnderhoudNL is een vereniging voor én door leden. Verbinding met én tussen leden is daarom cruciaal. Alleen zo voelt elk lid zich echt onderdeel van het collectief. In de nieuwe strategie zet OnderhoudNL hier extra op in. S ectormanager Ferdinand Wieman en verenigings manager Mark Hulsen trekken deze strategische pijler. “Uit de werksessies met leden bleek dat de afstand tot een deel van de leden is gegroeid,” zegt Ferdinand. “Een deel van de leden zien we op events, maar een ander deel bereiken we helaas ONDERHOUDNL 9
VERENIGING ONDERHOUDNL 03 25 “De regiomanagers zijn het aanspreekpunt voor leden in de regio.” onvoldoende. Natuurlijk ligt het aan de drukte (positief) en het tekort aan bepaalde medewerkers (negatief), maar per saldo voelen zij zich daardoor minder verbonden met de vereniging en profiteren zij dus minder van het lidmaatschap. Dat geldt vooral voor de kleinere lidbedrijven.” Dichter op de leden Mark vult aan: “De gemiddelde tijd die een ondernemer bezig is met organisatorische, administratieve zaken en regel- en wetgeving, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Uit recent onderzoek blijkt dat er nog zo’n 50% overblijft voor het échte ondernemerschap. Wij zijn er om die tijd voor de ondernemer te vergroten. Als kennisorganisatie die daarmee het ondernemerschap makkelijker maakt. Dat willen we nog nadrukkelijker kenbaar en vooral zichtbaar maken in de nieuwe strategie. Allereerst door ‘dichter op de leden’ te zitten met de inzet van drie regiomanagers. Zij zijn onze ‘oren en ogen’ in het land.” Stevig draagvlak Stijn Staffhorst, algemeen directeur bij Muehlhan Nederland denkt namens de sector Industrieel mee over dit thema. Hij ziet dat de binding met de vereniging verschilt per sector en bedrijfsgrootte. “De diversiteit aan leden is groot. Toch willen we alle leden blijven betrekken, zodat we voor overkoepelende thema’s – zoals de cao, onderwijs en branchebelangen – een stevig draagvlak hebben.” De regio in Om de band met de leden te versterken, is het OnderhoudNL-team inmiddels uitgebreid met drie regiomanagers. Zij bezoeken vanaf september de leden en organiseren activiteiten in de regio’s. Van een ontbijtsessie bij een verfleverancier of een Schildersvakopleiding, tot een ondernemerscafé. Stijn: “Met deze regiomanagers en regionale activiteiten wordt OnderhoudNL meer zichtbaar, de afstand wordt letterlijk kleiner. Binnen de sector Industrieel merken we dat leden relevante en kleinschalige events erg waarderen. Vooral als het een combinatie is van een leuke activiteit met het uitwisselen van informatie en inzichten.” Actiepunten werkgroep Versterken ledenbinding • Ledenbinding door ledenbezoeken • Organiseren laagdrempelige regionale events • Onderzoek naar wensen en behoeften van leden per marktsegment • Onderzoek naar wensen en behoeften communities • Pilot community KAM-manager • Herinrichten back-office • Verkenning nieuw CRM-systeem • Koppelen jong talent • Traineeships 10 ONDERHOUDNL
03 25 VERENIGING ONDERHOUDNL V.l.n.r: De drie regiomanagers Erwin van Spronsen, Rob de Lang en Chiel Vegterlo Communities De afgelopen jaren is er veel gedaan en georganiseerd, maar de grootste groep bedrijven bleef wel een beetje onderbelicht. Ferdinand: “We kijken ook naar een andere manier van ledenbinding door het inrichten van communities om leden met elkaar in contact te brengen over dié onderwerpen die hen binden en om de onderlinge samenwerking op dat thema te stimuleren. Nu weten leden elkaar vaak nog niet te vinden. Dat is zonde. Ook onderzoeken we of er behoefte is aan activiteiten voor leden die in een bepaald marktsegment actief zijn. Alles met het doel meer toegevoegde waarde ‘op maat’ te bieden.” Eerste aanspreekpunt Mark legt uit: “De regiomanagers zijn het aanspreekpunt voor alle leden in de regio. Ze hebben genoeg kennis en ervaring om een goede gesprekspartner te zijn, zowel voor de kleinere ondernemer of zelfstandige, als voor de directeur van een groter bedrijf. Daarvoor worden ze ook ingewerkt door de sectormanagers en beleidsmanagers van OnderhoudNL. Voor diepere, meer inhoudelijke vragen, schakelen ze ook met deze collega’s. Zo willen we de relatie met elk lidbedrijf versterken.” Meedenken Stijn benadrukt het belang van een brede vertegenwoordiging: “Leden moeten meedenken over de strategie, zodat de belangen van de verschillende sectoren goed worden meegenomen in de plannen.” Ferdinand: “Dankzij ondernemers die positief-kritisch meedenken, kunnen we continu toetsen of we de goede dingen doen en bereiken wat we met elkaar voor ogen hebben. Met deze drie regiomanagers zetten we al een essentiële stap in de goede richting, onderweg sturen we zo nodig bij.” Maak kennis met uw regiomanager Wilt u dat de regiomanager in uw regio bij u langskomt? Stuur een e-mail naar back-office@onderhoudnl.nl, dan nemen we contact op. ONDERHOUDNL 11
ARBEIDSMARKT 03 25 Simon Ruijs 12 ONDERHOUDNL
03 25 ARBEIDSMARKT Nieuw traineeship helpt bedrijven én hbo’ers vooruit Planvormers, woonconsulenten, coördinatoren duurzaamheid: in tijden van arbeidskrapte zijn deze functies lastig te vervullen. Om meer hoogopgeleide jongeren te binden aan de sector, lanceerde OnderhoudNL samen met recruitmentpartner Building Heroes een tweejarig traineeship voor afgestudeerde hbo’ers. De eerste deelnemers zijn inmiddels bij lidbedrijven aan de slag! ONDERHOUDNL 13
ARBEIDSMARKT 03 25 “ O nderhoudNL biedt een breed opleidingsaanbod”, vertelt Niels Akkermans, manager bij OnderhoudNL. “Maar tot nu toe was er geen programma voor hbo’ers die geïnteresseerd zijn in de schildersen onderhoudsbranche. Terwijl er juist heel veel vraag is naar deze mensen.” Building Heroes bleek een goede partner om hiervoor een oplossing te bieden: een traineeship waarmee hbo’ers zich specialiseren in de branche. Via een intensief programma wordt training-on-the-job gecombineerd met het aanleren van soft skills die cruciaal zijn in vastgoedonderhoud, zoals communicatie, samenwerking en klantgerichtheid (zie kader). Leren in de praktijk De trainees starten direct bij een lidbedrijf en krijgen daar begeleiding van een ervaren professional, hun mentor. Simon Ruijs, bestuurslid van OnderhoudNL en directeur bij Hagemans, was betrokken bij de ontwikkeling van het traject. Hij weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om in de praktijk te leren en daarbij goede begeleiding te krijgen. “Zelf heb ik dankzij ervaren collega’s stappen kunnen zetten in mijn carrière.” “Goede begeleiding maakt het verschil”, vult Niels aan. “Daarom zijn er voor de mentoren 14 ONDERHOUDNL trainingen en bijeenkomsten, vergelijkbaar met de leermeesterdagen die de sector al kent.” Eerste matches gemaakt De belangstelling vanuit de bedrijven is groot: deze zomer zijn de eerste matches met studenten gemaakt. “We willen jaarlijks zo’n 20 deelnemers laten instromen”, aldus Niels. “Building Heroes helpt ons bij de werving van jong talent.” Bindmiddel voor de sector Volgens Simon is het traineeship een sterke manier om jong talent aan de bedrijven te binden. “We hebben hoger opgeleid personeel nodig om de bestaande woningvoorraad te transformeren. Hun komst draagt ook bij aan een positiever imago van onze sector.” Niels herkent dat: “We zien dat studenten bewust kiezen voor vastgoedonderhoud. Een van hen zei: ‘dit past bij mijn persoonlijke duurzaamheidsambitie’. Dat is mooi toch?” Verfrissende blik Simon zet graag zijn deuren open voor jong talent. “Een paar jaar geleden werkte bij ons tijdelijk een Niels Akkermans
03 25 ARBEIDSMARKT biologiestudent mee. Zij keek met een procesmatige blik naar onze aanpak bij verduurzaming. Heel verfrissend en leerzaam. Als we toen dit traineeship hadden gehad, was dat ideaal geweest. Onze verduurzamingsopgaven worden complexer en zijn voor hbo’ers interessant. Dus als zich kandidaten melden die een goede match zijn met ons bedrijf, gaan we graag met hen aan de slag!” Interesse? Wilt u ook jong talent in uw bedrijf opleiden? Vul het contactformulier in op onze website, dan nemen we contact met u op. Building Heroes Building Heroes begeleidt professionals in de bouw, infra, installatie, vastgoed en woning corporaties tijdens hun gehele carrière. Managing-partner Patrick van Ralen is trots op het partnerschap met OnderhoudNL. “We zijn al bijna tien jaar actief in de sector, begrijpen de uitdagingen van onderhoudsbedrijven en hebben toegang tot een omvangrijk netwerk van jonge professionals.” Mens centraal Building Heroes neemt OnderhoudNL en haar leden veel werk uit handen: van werving en selectie van kandidaten, begeleiding op het werk tot trainingen voor de deelnemers en hun mentoren. “Hierbij staat de mens altijd centraal”, benadrukt Patrick. “Hoe technisch het werkveld ook is, uiteindelijk zijn het mensen die het verschil maken. Oprechte interesse in elkaar en elkaars belangen is noodzakelijk voor een succesvolle en duurzame relatie tussen professional en bedrijf.” Patrick van Ralen Construction University Het traineeship, met de titel Construction University is een geaccrediteerde post-hbo-opleiding. Het opleidingsprogramma is opgebouwd rond vier praktijkgerichte thema’s: leren werken, teamwork & samen werking, leiderschap & klantgerichtheid en projectbeheersing & aanpassingsvermogen. “Juist deze soft skills zijn essentieel voor professionals binnen bedrijven die willen groeien en innoveren. Zo nodig voegen we vakinhoudelijke trainingen – zoals RGS – aan het programma toe. Op deze manier bouwen we samen aan de toekomst van de sector én bieden we jong talent een stevige basis voor een succesvolle carrière.” ONDERHOUDNL 15
ONDERHOUDNL PARTNER 03 25 Stefan Jole (l) en Lorenzo Zuppelli Woub belooft meer rust en productiviteit OnderhoudNL heeft er sinds april weer een nieuwe partner bij: Woub. Dit bedrijf biedt een app waarmee alle communicatie over projecten overzichtelijk te beheren is. Het resultaat: meer overzicht, rust en vooral: meer plezier en productiviteit. M ultitasken, brandjes blussen, druk druk druk… Herkenbaar? Voor Lorenzo Zuppelli in ieder geval wel. Als werkvoorbereider/ planner bij het gevelrenovatiebedrijf van zijn vader 16 ONDERHOUDNL ondervond hij hoe gebrekkige projectcommunicatie vaak leidt tot frustratie en erger nog: minder productiviteit en meer faalkosten. “In de dagelijkse hectiek van een bouw- of onderhoudsbedrijf ontstaat er nogal eens
03 25 ONDERHOUDNL PARTNER “Zo simpel als WhatsApp.” ruis tussen ‘binnen’ en ‘buiten’”, vertelt Lorenzo. “Informatie valt weg of is verspreid opgeslagen doordat er verschillende tools worden gebruikt. Dat leidt tot onduidelijkheid, tijdverlies én fouten. De motivatie op de werkvloer daalt, wat zorgt voor een lagere productiviteit en uiteindelijk voor een lagere winstmarge.” Alles bij de hand Samen met Stefan van Jole ontwikkelde Lorenzo een oplossing waarmee alle projectcommunicatie op één plek te beheren is: taken, documenten, foto’s en chats. “In elke fase van een project heeft iedereen - ook onderaannemers - alles bij de hand”, vertelt Stefan. “Je kunt makkelijk met elkaar communiceren en alles terugvinden. Je hebt ook in een handomdraai foto’s en ander bewijsmateriaal paraat voor je rapportage in het kader van de Wet Kwaliteitsborging.” Tijdwinst Meer dan 1.000 mkb-bedrijven, waaronder ook tientallen leden van OnderhoudNL, maken inmiddels gebruik van Woub. En met plezier, zo blijkt uit de reacties. “De enorme efficiencywinst spreekt aan”, aldus Lorenzo. “We beloven zo’n vier tot zes uur tijdwinst per week.” Aanbod voor leden: - Gratis e-learning ‘Meer rust in je werk’: leer hoe u productiever kunt werken en bijna 7 uur per week aan tijd bespaart - 14 dagen alle functies van Woub gratis uitproberen Faalkosten reduceren Vanaf dit najaar lanceert Woub een aantal modules om nóg meer tijd, kosten en stress te besparen: een ‘personal assistant’ en een ‘faalkostenanalist’. “Deze modules ontwikkelen we met behulp van AI”, legt Stefan uit. “De faalkostenanalist signaleert potentiële valkuilen en doet suggesties voor aanpassingen in de werkwijze. Door deze continue evaluatie kun je gestructureerd faalkosten reduceren. Een mooie aanvulling op de special Faalkosten die OnderhoudNL haar leden biedt.” Meer weten? Kijk op woub.nl. Stuur voor een digitale demo op maat een e-mail naar info@woub.chat. Joost van der Zeijden, AZ Schilders: “Voordat we met Woub werkten, was veel informatie verspreid over verschillende programma’s en was het moeilijk om alles te bundelen. Nu kunnen we makkelijker projecten aan elkaar doorgeven en gaat er minder informatie verloren. We hebben meer rust in ons hoofd omdat dingen die onthouden moeten worden erin staan en je jezelf herinneringen kunt geven.” Bekijk het filmpje en ontdek hoe AZ Schilders werkt met Woub: scan de QR. ONDERHOUDNL 17
PENSIOENDIALOOG 03 25 18 ONDERHOUDNL
03 25 PENSIOENDIALOOG Meer premie inleggen = meer opbouwen: pensioenkeuzes voor zelfstandigen Nando van Alem (34) begon tien jaar geleden als zelfstandige met zijn bedrijf Paint Control. Samen met een collega werkt hij voor particuliere en zakelijke klanten, zoals VvE’s. Het liefst gebruikt hij ecologische verfproducten. Het gaat goed: Nando droomt van een groeiend bedrijf. Maar wat betekent dat voor zijn pensioen? Evalinde Eelens, bestuurslid van BPF Schilders, bezocht hem bij een project in Hilversum om zijn vragen te beantwoorden. ONDERHOUDNL 19
PENSIOENDIALOOG 03 25 Nando: “Ik vind het prettig dat ik als zelfstandige verplicht deelneem in de pensioenregeling van BPF Schilders. Dan heb ik daar geen omkijken naar. Ik kies nu elk jaar voor de minimale inleg. Stel dat ik een goed jaar heb, kan ik dan extra inleggen?” Evalinde: “Het is altijd slim om te kijken hoeveel je opzij kunt leggen. Want wie minimaal inlegt, bouwt ook minimaal pensioen op. Je kunt elk jaar je pensioenkeuzeloon aanpassen. Dus na een goed jaar kun je kiezen om meer op te bouwen. Overleg met je boekhouder wat belastingtechnisch het beste is voor jou. Je kunt gebruikmaken van de Keuzehulp op de website. Daar kun je met de ‘schuifjestool’ makkelijk zien wat je betaalt en wat je opbouwt.” Nando: “Die ga ik zeker eens bekijken. Ik hoop dat ik de komende jaren meer kan gaan inleggen. Dat hangt af van de resultaten. Momenteel richt ik me vooral op de groei van mijn bedrijf. Ik wil me verder ontwikkelen als ecologisch schilder en mooi vakwerk leveren. Bijvoorbeeld aan monumenten. Verder is mijn plan om met een aantal collega’s een kenniscentrum over ecologische verfproducten op te zetten. Die zijn beter voor onze gezondheid en de planeet.” Evalinde: “Goed plan. Wist je trouwens dat een hoger pensioenkeuzeloon ook een hoger partneren wezenpensioen betekent als je overlijdt? Maar pensioenkeuzeloon gaat ook over de hoogte van de inleg. En het rendement dat BPF Schilders daarover aan jou toedeelt.’’ Nando: “Hoe zit het eigenlijk straks met het nieuwe pensioenstelsel?” Evalinde: “Veel blijft er hetzelfde. Alle pensioenvermogens beleggen we samen en je krijgt pensioen zolang je leeft. Het uitgangspunt is dat we willen dat iedereen er door de overgang zo goed mogelijk voor blijft staan. Als je er bij de overgang toch op achteruit gaat, dan heb je mogelijk recht op compensatie. Dat betekent dat je eenmalig een extra bedrag bij je persoonlijk pensioenvermogen krijgt. Er zitten wel voorwaarden aan compensatie. Nando van Alem 20 ONDERHOUDNL
03 25 PENSIOENDIALOOG “Met de nieuwe regeling krijg je meer inzicht én kunnen we pensioenen eerder verhogen bij goede resultaten.” Nieuw is dat we pensioenen eerder kunnen verhogen bij goede beleggingsresultaten. De resultaten kunnen ook tegenvallen, waardoor het pensioen eerder daalt. Maar daarvoor hebben we een reserve, waarmee we dat zo veel mogelijk voorkomen. Ook krijg je meer inzicht in je persoonlijk pensioenvermogen. Je ziet duidelijk wat je betaalt en wat je ervoor terugkrijgt. Hopelijk zet dat zelfstandigen aan om hun pensioenkeuzeloon te verhogen. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie. Een pensioenspecialist van BPF Schilders kan jou het complete plaatje laten zien.” Nando: “Wanneer hoor ik meer van BPF Schilders over de nieuwe regeling?” Evalinde: “Dit najaar ontvangt iedereen persoonlijke informatie. Het is een grote verandering voor pensioenfondsen, dus daar hoort ook duidelijke communicatie bij. Op onze website vind je nu al video’s met uitleg en antwoorden op de meest gestelde vragen.” Meer weten? Kijk op bpfschilders.nl/ nieuwpensioenstelsel Evalinde Eelens ONDERHOUDNL 21
WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 03 25 Afke Kuindersma-Hooghiemstra Straal- en Coatingbedrijf Hooghiemstra bv In de campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien hoe veelzijdig en waardevol het werk in onze branche is. Bedrijven uit alle sectoren van OnderhoudNL zetten we in de spotlights, ook de minder zichtbare. Zoals Hooghiemstra uit Uitwellingerga, specialist in het verwijderen van wegmarkeringen én het stralen en coaten van schepen. W egmarkeringen zijn onmisbaar voor de verkeersveiligheid, maar soms moeten ze juist verdwijnen, snel, precies en 22 ONDERHOUDNL zonder schade aan het wegdek. Bijvoorbeeld bij tijdelijke belijning, een gewijzigde rijstrookindeling of verouderde markeringen. Hooghiemstra verwijdert
03 25 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND “We laten onderzoeken hoe we afvalstoffen kunnen hergebruiken.” belijning met behulp van krachtige, milieuvriendelijke waterstraaltechniek: veilig, effectief én zonder resten achter te laten. Van grit naar water Hooghiemstra heeft jarenlange ervaring. “Mijn ouders zijn ruim veertig jaar geleden begonnen met mobiel stralen,” vertelt mede-directeur Afke KuindersmaHooghiemstra. “Eerst met grit, later stofvrij. Tegenwoordig gebruiken we water onder regelbare hoge druk (max. 3.000 bar): krachtig én schoon.” Breed inzetbaar De waterstraalcombinatie is geschikt voor meer dan alleen belijning. Glad asfalt, beton of natuursteen kan ermee worden opgeruwd voor meer grip of betere hechting van coatings. “We verwijderen ook cementsluier of rubbersporen op vliegvelden,” zegt Afke. “We werken door heel Nederland en België. Een mooi project was de Prinses Margrietbrug hier in Uitwellingerga. Daar hebben we in anderhalve dag cementsluier en bitumen verwijderd en het beton opgeruwd voor een nieuw aan te brengen betonlaag.” Oog voor duurzaamheid Hoewel waterstralen al weinig milieubelastend is, kijkt Hooghiemstra verder. “Na filtering voeren we de reststoffen af,” zegt Afke. “We laten nu onderzoeken of we deze kunnen hergebruiken, bijvoorbeeld in bouwmaterialen. Zo proberen we de kringloop verder te sluiten.” Ook op andere vlakken wordt duurzaamheid nagestreefd: het bedrijf kiest bij nieuwe voertuigen zo mogelijk voor elektrische aandrijving, rijdt op blauwe diesel 20 en beperkt uitstoot en energieverbruik door efficiënt te werken. 250 schepen per jaar Naast de werkzaamheden op en rond het wegdek is Hooghiemstra ook een betrouwbare partner in de scheepvaart. Op de goed bereikbare werf aan het Prinses Margrietkanaal worden jaarlijks zo’n 250 schepen professioneel gestraald en gecoat. Zo zijn ze weer jarenlang beschermd tegen slijtage, vuil en corrosie. Kijk voor meer informatie op www.hooghiemstrabv.nl. De waterstraalcombinatie is uitgerust met een hogedrukpomp, schoon- en vuilwatertank. Voorop draait een nozzlebalk (sproeibak) zo’n 1.500 keer per minuut, waarmee markeringen worden verwijderd zónder het wegdek te beschadigen. Dankzij de nauwkeurig regelbare druk blijven asfalt en beton perfect intact. ONDERHOUDNL 23
DUURZAAM ONDERHOUD 03 25 André Krikken (l) en Erik Waanders 24 ONDERHOUDNL
03 25 DUURZAAM ONDERHOUD Duurzaam schilderen? Natuurlijk wel! “Schilders houden nog te veel vast aan traditionele verven en lakken,” zegt Erik Waanders. Tijdens de regiobijeenkomsten die OnderhoudNL organiseert over duurzaamheid houdt hij de aanwezigen een spiegel voor. “Zelfs de grote vastgoedonderhoudsbedrijven durven de stap nog niet te zetten.” Maar waarom eigenlijk niet? Wat zijn de mogelijkheden? En kun je er ook nog iets aan verdienen? ONDERHOUDNL 25
DUURZAAM ONDERHOUD 03 25 Op het pilotproject van Woonservice is de ene helft van de woningen met reguliere producten geschilderd en de andere helft met minerale verf (gevels) en biobased lak (houtwerk). “ M ooi, gezond én betaalbaar schilderwerk kan prima,” stelt Erik. Toch leven er volgens hem nog veel vooroordelen in de sector. “Het droogt niet goed, het glanst niet, het is minder duurzaam, veel te duur... Allemaal achterhaalde drogredenen. Sterker nog: zo’n 90 tot 95 procent van al het schilderwerk kan prima duurzaam worden uitgevoerd. Vaak draait het om slimme combinaties. Kies bijvoorbeeld de biobased lak van fabrikant A voor het houtwerk, en de minerale muurverf van fabrikant B voor de wanden.” 26 ONDERHOUDNL Van vakman tot kennispartner Erik weet waar hij het over heeft. Als zoon van een schilder werkte hij jarenlang in het vak en studeerde hij verfchemie. Later specialiseerde hij zich in informatievoorziening en datasystemen. Die brede kennis zet hij nu in via zijn bedrijf Greenpaints. “Wij zijn een kennispartner voor schilders die willen verduurzamen. Onafhankelijk, want we werken inmiddels met zeven topmerken.” Plastic in de verf Zijn drijfveer is meer dan commercieel. Erik heeft een missie: laten zien dat het anders kan en móet. “Veranderen is lastig. Het vraagt om lef én om het inzicht dat je het jarenlang misschien niet op de beste manier hebt gedaan.” Daarbovenop komt het gemak van de groothandel: “Wat je vandaag bestelt, heb je morgen in huis. Maar het zijn wel allemaal plastic producten van de grote spelers. En plastic ademt niet, hoe vaak ze ook roepen dat het ‘dampopen’ is.” Duurzaam én winstgevend Dan het prijskaartje. “Natuurlijk is het even rekenen, maar je kunt er absoluut een goed verdienmodel
03 25 DUURZAAM ONDERHOUD “Daar waar het kan, werken we circulair.” aan koppelen,” zegt Erik. “Kijk naar de total cost of ownership. Een traditioneel verfsysteem moet je na zeven à acht jaar opnieuw aanbrengen. Duurzame alternatieven zoals minerale verven van KEIM en Copperant gaan langer mee, dus schilder je minder vaak. Met de groeiende schaarste aan vakmensen is dat een bijkomend voordeel. Je kunt een eerlijke prijs vragen met een gezonde marge.” Daarnaast is de ecologische winst aanzienlijk. “Eén pot biobased watergedragen binnenlak bevat 100 keer minder zware metalen en negentig keer minder oplosmiddelen dan conventionele watergedragen lak van de grote spelers. Dat is gezonder voor de schilder én voor de bewoner. Daarnaast is die lak ook nog eens voordeliger in aanschaf. Dat is dubbele winst.” Koplopers maken het verschil De sleutel ligt volgens Erik bij bewustwording. “Goede informatie helpt om vooroordelen af te breken. We hebben koplopers nodig - grote én kleine bedrijven. OnderhoudNL speelt daarin een belangrijke rol als aanjager.” Regelgeving is ook nodig, vindt hij. “Er moeten gezondheidseisen komen voor verduurzamingsen nieuwbouwprojecten. Want zolang het niet verplicht is, kiezen veel ondernemers in de traditionele bouw voor de oude weg. Hoe mooi zou het zijn als de branche zélf de handschoen oppakt?” Ook richting fabrikanten is Erik kritisch: “Zij gaan voor winst, maar moeder aarde betaalt de rekening.” Gelukkig ziet hij de eerste positieve ontwikkelingen. “Je hoeft echt geen concessies te doen als je kiest voor duurzame producten. Dus dan blijft maar één vraag over: waarom niet?” Wits Beilen doet pilot De prikkelende boodschap van Erik Waanders tijdens het regio-event van OnderhoudNL gaf Wits Beilen nét dat extra zetje om een pilot met duurzame verf te doen. Directeur André Krikken: “Veel schilders grijpen het liefst naar traditionele producten en methoden. Maar we moeten openstaan voor alternatieven, uit zorg voor de planeet en toekomstige generaties. Onze opdrachtgever Woonservice denkt daar gelukkig hetzelfde over. Met deze opdrachtgever hebben we de afspraak gemaakt dat we duurzame alternatieven toepassen, zolang die niet meer dan 10% duurder zijn. En waar het kan, komen we met voorstellen voor een circulaire aanpak.” Op het pilotproject van Woonservice is de ene helft van de woningen met reguliere producten geschilderd en de andere helft met minerale verf (gevels) en biobased lak (houtwerk). “De komende jaren volgen we nauwgezet hoe de verf zich houdt. We willen immers niet inleveren op kwaliteit. De meeste verfsystemen gaan zo’n zeven jaar mee. We zijn benieuwd of dat ook geldt voor duurzame verf. Dat is cruciaal voor het kostenplaatje.” ONDERHOUDNL 27
zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland
1 Online Touch