04 24 ARBEIDSINSPECTIE: VEILIG WERKEN MET ROLSTEIGERS NOG STEEDS ONDERMAATS leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL NIEUWE STRATEGIE: VERENIGEN EN VERSTERKEN MEER ZEKERHEID MET BDB-INDEXREEKS LEIDERSCHAP: WAT IS DAAR VOOR NODIG?
NIEUWE LEDEN 04 24 OnderhoudNL verwelkomt: Interlife • Sinds 2020 gevestigd in Maarssen • Aantal medewerkers: circa 30 vast + flexibele schil • Wij werken voor: aannemers, bouwbedrijven, VvE-beheerders, verzekeraars en schadeherstellers OnderhoudNL verwelkomt: Persy Steel Protection • Sinds 2015 gevestigd in Poortugaal - Rhoon • Aantal medewerkers: 7 vast + circa 25 flexibel • Wij werken voor: maatschappen van grote oliebedrijven en tankopslagbedrijven • Activiteiten: schadeherstel, grote schilderprojecten, totaalonderhoud en renovatie • Werkgebied: heel Nederland • Directeur: Rodney Mackaaij + 2 partners • Activiteiten: conservering constructiestaal, opslagtanks en industriële installaties. • Werkgebied: Rotterdam Europoort • Directeur: Robert Noordijk Wij zijn lid geworden omdat: “de bedrijven waar Interlife uit is voortgekomen dat ook waren en wij dat graag voortzetten. Het is goed voor onze uitstraling naar de markt. Daarnaast is het fijn om bij een brancheorganisatie te horen die onze belangen behartigt en waar we met vragen terecht kunnen.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “informatie, tools en ondersteuning op het gebied van de cao, personeelszaken, inhuren zelfstandigen, opleidingen en trainingen en wet- en regelgeving. Verder willen we graag sparren met collega-ondernemers in de afbouwsector.” Wij zijn lid geworden omdat: “er in ons vakgebied veel zaken spelen op arbeidshygiënisch vlak en het belangrijk is om kennis hierover te delen. Denk aan het werken met gevaarlijke stoffen zoals chroom-6. Met OnderhoudNL als belangenbehartiger staan we gezamenlijk sterker, ook als het gaat om meer zichtbaarheid van de industriële (schilders)sector.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “aandacht voor werken in onze sector zodat meer mensen kiezen voor een opleiding of baan in industrieel onderhoud. Ik ga deelnemen aan bijeenkomsten waar ik andere leden ontmoet. Ook kan het aanbod van opleidingen en trainingen interessant zijn.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL
04 24 INHOUDSOPGAVE 4 Nieuwe strategie OnderhoudNL: verenigen en versterken 8 Schijnzelfstandigheid: zzp ja of nee? 10 Veilig werken met rolsteigers nog steeds ondermaats 14 Meer zekerheid met nieuwe BDB-indexreeks 24 Trainingen: Leiderschap, wat vraagt dat tegenwoordig? Rectificatie: in onze vorige uitgave is bij het artikel over Woningdelen een fout geslopen. Op pagina 14 en 16 staat Coöperatie Kwadrant vermeld, dit moet zijn Coöperatie Quadrant. COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Nieuw adres per 1 januari 2025: Tielweg 16, 2803 PK GOUDA Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 088-0188 188 of l.kortenbout@OnderhoudNL.nl Oplage: Circa 2.000 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw *Aivy Productions * OnderhoudNL Verzekeringen Verenigen en versterken omarmd Met vier hoofdlijnen die wij in 2025 gaan uitwerken, moet de basis gelegd worden voor de komende verenigingsjaren. Daarover hebben de leden zich kortgeleden uitgesproken op de Algemene Ledenvergadering in Utrecht. Dit is een mooie uitkomst van een mooi traject. Immers: we hebben ‘van onder af aan’ het net opgehaald en zijn echt met elkaar tot deze uitgangspunten gekomen: ledenbinding, focus op de dienstverlening, effectiever samenwerken en een evenwichtiger contributiestelsel. Het jaar 2025 wordt dus een ‘overgangsjaar’ naar een toekomstgerichte strategie. En eind 2025 evalueren we deze aanpak met wederom de sectorbesturen en de bureau-organisatie. Dit is verenigingswerk ten voeten uit. We merkten de saamhorigheid tijdens de sessies, de stemming, de sfeer. Het ging vooral over ‘hoe moeten we met elkaar antwoord geven op de ontwikkelingen in de sector’. Want daarom doen we het: om ontwikkelingen in kaart te brengen, te hebben en te houden, om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Om het ‘verenigen en versterken’ letterlijk en figuurlijk te omarmen gaan de voorzitters van de sectoren samen met het hoofdbestuur aan tafel. Zo krijgt de nieuwe strategie direct een gezicht! Namens bestuur, directie en medewerkers van OnderhoudNL, bedank ik de sectorbesturen voor hun enthousiaste aandeel in de nieuwe strategie en wensen wij u een fijne kerstperiode en veel voorspoed voor het komend jaar 2025! Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3
ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 24 4 ONDERHOUDNL
04 24 ALGEMENE LEDENVERGADERING Nieuwe strategie OnderhoudNL: verenigen en versterken Op 19 november gaf de Algemene Ledenvergadering (ALV) groen licht voor de uitwerking van het nieuwe strategische plan van OnderhoudNL ‘verenigen en versterken’. Voorzitter Henk den Boer, directeur Okke Spruijt en procesmanager Dorien van der Heijden, namen de deelnemers aan de ALV mee in de totstandkoming van dit plan én de stappen die worden gezet in de uitwerking ervan. ONDERHOUDNL 5
ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 24 Procesmanager Dorien van der Heijden O nderhoudNL wil alle bedrijven in de branche ondersteunen, nu en in de toekomst. Samen met de leden onderzoeken we hoe we hen nog beter kunnen ‘verenigen en versterken’. Sinds dit voorjaar is aan het plan gewerkt door werkgroepen, waarin leden uit alle sectoren meedachten over drie thema’s: de beleidsagenda (‘waar moet OnderhoudNL zich op richten?’), het portfolio (‘welke producten en diensten moet OnderhoudNL bieden?’) en het platform (‘hoe willen leden interactie met hun vereniging?’). Daarnaast onderzocht een werkgroep het financiële model, en vanuit het bestuur werd gekeken naar de organisatorische consequenties. Sterke ledenorganisatie Procesmanager Dorien van der Heijden, die het traject begeleidde, zag veel betrokkenheid: “Leden denken actief mee en zeggen wat ze vinden. Er was niet alleen aandacht voor de specifieke opdrachten, er werd ook 6 ONDERHOUDNL besproken wat men belangrijk vindt voor de toekomst van OnderhoudNL. De wens voor een sterke, breed vertegenwoordigde ledenorganisatie kwam hierbij in alle werkgroepen duidelijk naar voren. Het resultaat is een waardevolle oogst met belangrijke kaders om verder met elkaar in gesprek te gaan en inhoudelijk strategische keuzes te maken.” Vier strategische hoofdlijnen Uit de sessies met de leden zijn vier hoofdlijnen naar voren gekomen waar OnderhoudNL op inzet: 1. Versterking van de ledenbinding: verbinding en netwerken zijn voor de leden essentieel. OnderhoudNL wil dit bevorderen door structurelere ledenbezoeken, het uitbreiden van communities en het opzetten van sectoroverstijgende initiatieven om zo meer leden te bereiken en te betrekken; 2. Focus in dienstverlening: er is behoefte aan een overzichtelijker aanbod van informatie, tools en
04 24 ALGEMENE LEDENVERGADERING ondersteuning. OnderhoudNL gaat in samenwerking met de ledengroepen meer focus aanbrengen en werken aan informatie ‘op maat’; 3. Effectievere samenwerking: onderwerpen als opleiding en ontwikkeling, klimaat en energietransitie en de cao, vragen om sectoroverstijgende samenwerking. Sectormanagers gaan hier een rol in spelen door kennis te delen en sectoren te verbinden. Ook wordt gekeken naar een directere communicatielijn tussen bestuur en sectoren, bijvoorbeeld door vertegenwoordiging van alle sectoren in het hoofdbestuur. 4. Zorg voor een evenwichtiger contributiemodel: een toekomstbestendig model waarin bedrijven evenredig bijdragen, afhankelijk van hun omvang. Overgangsjaar 2025 wordt een ‘overgangsjaar’ naar een nieuw driejarig beleidsplan, inclusief een aangepast contributiemodel. “We gaan de hoofdlijnen verder uitwerken, met concrete doelen en activiteitenplannen” vertelt Dorien. “De werkgroepen blijven betrokken om mee te denken en feedback te geven. Het motto is ‘stap voor stap’, in lijn met de wens van de leden. Zo kunnen we met elkaar onderzoeken wat goed werkt en waar bijsturing nodig is.” Aanpassingen in organisatie De nieuwe strategie vraagt om veranderingen binnen OnderhoudNL. De vereniging moet zo ingericht worden, dat de benodigde competenties en slagkracht in huis zijn om de hoofdlijnen te realiseren. Het betekent bijvoorbeeld dat we meer aanwezig moeten zijn in de regio, op locaties van de Schildersvakopleiding. Deze ‘regionalisering’ gaat gepaard met uitbreiding van het OnderhoudNL-team in de regio. Dit maakt frequenter ledenbezoek en regionale activiteiten beter Mark van Logten, werkgroep Platform namens sector Totaal: “Onze werkgroep concludeerde dat de platformgedachte geen oplossing biedt voor de huidige vraagstukken, maar wellicht wél een mooie aanvulling zou kunnen zijn. Wat nodig is, is beter contact met en tussen de leden en het versterken van het collectief. Het is mooi om te zien dat er ook echt naar onze ideeën is geluisterd. Dankzij de diversiteit van leden in de werkgroep ontstond er een mooie mix van perspectieven uit alle sectoren, wat een sterke basis biedt voor het vervolg.” mogelijk. Daarnaast worden de bestuursstructuur en de bureau-organisatie aangepast voor betere samenwerking en samenhang binnen de vereniging. Angelo Hellmig, werkgroep Platform namens sector Schilders: “Het is positief dat onze mening als leden is gevraagd en dat er oprecht naar ons is geluisterd. Zowel grote als kleine bedrijven willen het contact met de leden versterken, wat de onderlinge cohesie heeft vergroot. Ik heb vertrouwen in het vervolg en zie dat je als lid het verschil kunt maken en van waarde kunt zijn voor de vereniging. Dit maakt me trots en motiveert me om betrokken te blijven.” ONDERHOUDNL 7
PRODUCTEN EN DIENSTEN 04 24 Tip van Ledenadvies: Schijnzelfstandigheid: zzp ja of nee? Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten en diensten of helpen u bij een vraag. Zoals dit keer de vraag waar u rekening mee moet houden bij het voorkomen van schijnzelfstandigheid. H uurt u regelmatig zelfstandigen in? Leg dan de gemaakte afspraken, voorwaarden en uit te voeren werkzaamheden goed vast in een modelovereenkomst. Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst namelijk actief handhaven op schijnzelfstandigheid en kan u als opdrachtgever of opdrachtnemer naheffingen opleggen. Als ondernemer gedragen Het is niet voor iedereen altijd duidelijk of er sprake is van loondienst of zzp-schap. Een aantal kenmerken is daarbij van belang. Ook al wegen niet alle kenmerken even zwaar bij een controle van de Belastingdienst, toch moet u zorgen dat u ieder punt zorgvuldig overweegt. In de kern is een zelf - standige zonder personeel (zzp’er) een ondernemer die bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Daarnaast moet een zzp’er zich als 8 ONDERHOUDNL een ondernemer gedragen: dus zelf investeren in bedrijfsmiddelen en deze ook altijd gebruiken, zelf bedrijfsrisico’s dragen en zelf tarieven vaststellen. Voor veel zelfstandige ondernemers is dit geen enkel probleem. Verlies van inkomen bij ziekte of weinig werk Wanneer een door u ingehuurde zelfstandig ondernemer bijvoorbeeld werkt onder uw directe aansturing, of hetzelfde werk doet
04 24 PRODUCTEN EN DIENSTEN als uw medewerkers in loondienst, dan is er sprake van schijnzelfstandigheid. De zzp’er lijkt op een medewerker, maar draagt wel zelf de risico’s van een zelfstandig ondernemer. Denk aan verlies van inkomen bij ziekte of weinig werk, en geen automatische pensioenopbouw. Het kabinet wil een gelijker speelveld tussen de contractvormen. Vandaar dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger op schijnzelfstandigheid gaat controleren én handhaven. Hulpmiddelen Om u te helpen bij het aanpakken van schijnzelfstandigheid en het risico op naheffingen te voorkomen, hebben we een aantal handige hulpmiddelen voor u beschikbaar. Zoals een door de belastingdienst goedgekeurde zzp-modelovereenkomst of het overzicht ‘Kenmerken en verschillen zzp’er-ondernemer’. Ook onze Partner Meestersgilde ondersteunt u graag met het e-book ‘Zorgeloos zzp’ers inzetten zonder risico‘ en het handige overzicht ‘Toelichting beoordeling arbeidsrelaties’. Kijk voor al deze zaken op onderhoudnl.nl/zzp-ja-of-nee. 26 maart 2025 Bewust Veilig-dag Bedank de collega’s voor hun inzet. Kies het Bewust Veilig Pakket. www.brandawareness.nl ONDERHOUDNL 9
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN 04 24 Arbeidsinspectie constateert: Veilig werken met rolsteigers nog steeds ondermaats In oktober 2023 trokken 150 inspecteurs van de Arbeidsinspectie door het land om het werken op rolsteigers te controleren. In één week bezochten ze 260 plekken waar vooral schilders-, installatie- en gevelonderhouds bedrijven werkten. In 92% van de gevallen was de rolsteiger niet veilig opgebouwd of werd deze niet veilig gebruikt. 40% van de onderzochte werkplekken betrof schilders. Van de schildersbedrijven waar overtredingen geconstateerd werden, was circa de helft OnderhoudNL-lid. 10 ONDERHOUDNL
04 24 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN ONDERHOUDNL 11
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN 04 24 hebben een houding van ‘ik kan dat wel even snel’ en denken ‘mij overkomt geen ongeluk’.” Projectleider Stephan van Puffelen bij het Hofje van Nieuwkoop in Den Haag (met dank aan Koek & Reinders Schilderwerken B.V.) “ D e inspecteurs troffen veel gevaarlijke situaties aan”, vertelt Stephan van Puffelen. Hij is projectleider van het programma Goed Werkgeverschap van de Arbeidsinspectie. “Denk aan valgevaar, een onstabiele steiger en onvoldoende arbozorg.” In 166 situaties werd het werk stilgelegd. Ook werden er boetes en waarschuwingen uitgedeeld. Grootste risicofactor Vallen van hoogte is veruit de grootste oorzaak van ongevallen in de bouwsector. Dat blijkt uit de meest recente Ongevallenmonitor. Dit betreft 35% van alle gemelde ongevallen. Tientallen medewerkers houden er blijvend letsel aan over. Dat maakt werken op hoogte met afstand de grootste risicofactor in de bouw. “Werkgevers zijn verantwoordelijk voor het veilig opbouwen en gebruiken van rolsteigers, maar het ontbreekt vaak aan voorbereiding en toezicht. Veelal wordt er niet de tijd genomen om de steiger volgens de regels op te bouwen en te gebruiken. Medewerkers 12 ONDERHOUDNL Meer voorlichting nodig De ernstige bevindingen van de Arbeidsinspectie zijn helaas geen uitzondering; eerdere inspecties lieten vergelijkbare resultaten zien. “Er verandert weinig,” zegt Stephan. “Toezicht en sancties alleen zijn niet genoeg. Meer voorlichting is nodig om bewustwording te vergroten, bij zowel ondernemers als medewerkers, opdrachtgevers en omwonenden. Samen met brancheverenigingen, zoals OnderhoudNL, willen we dit aanpakken. We bespreken onze inspectieresultaten met hen en wijzen werkgevers en opdrachtgevers op hun wettelijke én maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Geconstateerde gebreken • Geen of onvoldoende valbeveiliging voor mensen en materieel (leuningen en kantplanken) • Stabilisatoren niet goed geplaatst • Wielen niet op de rem • Rolsteiger staat op te slappe ondergrond • Rolsteiger niet beveiligd tegen aanrijden (met afzetting of lint) • Te ver van de gevel, niet geborgd
04 24 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN Werk veilig met de rolsteiger • Denk van tevoren goed na over de risico’s van het werken met de rolsteiger en hoe die te beheersen. Een RI&E en Plan van Aanpak zijn wettelijk verplicht. OnderhoudNL biedt bij uw lidmaatschap kosteloos een licentie aan voor de branche-erkende RI&E. Kijk voor meer informatie op onze website (onderhoudnl.nl/werken-op-hoogte). • Geef medewerkers goede instructie over het veilig opbouwen en gebruiken van de rolsteiger. Organiseer een toolboxmeeting. Handige informatie daarvoor is beschikbaar via onze website (onder Arbo en Milieu). Digitale toolboxmeetings vindt u op ons leerplatform Mijnvakmijnontwikkeling. • Bied medewerkers de mogelijkheid om de OnderhoudNL-training ‘Veilig werken met de rolsteiger’ te volgen. Kijk voor meer informatie op onze website (onder Trainingen - veiligheid). Tot 1 juli 2025 is er nog subsidie beschikbaar van de Stichting Mijn Carrière. • Zorg voor toezicht op de werkplek, zowel bij het opbouwen als tijdens het gebruik. Leg zowel de positieve als negatieve resultaten van toezicht ook vast. Campagne De Arbeidsinspectie voert momenteel de campagne ‘Da’s pas veilig’ om bewustzijn rond veilig werken op hoogte te vergroten. Elke keer staat een ander arbeidsmiddel centraal. In november lag de focus op rolsteigers, gevolgd door verreikers, veilig werken op daken en andere hoogtewerkzaamheden. Via Googleadvertenties en social media wordt aandacht gevraagd voor veiligheidsrisico’s. Onbemande onveilige rolsteigers krijgen daarnaast een opvallend label om duidelijk te maken dat deze niet veilig zijn opgebouwd. OnderhoudNL juicht deze campagne van harte toe en haakt er graag op aan. Nieuwe inspectieronde Momenteel zijn de inspecteurs weer op pad om het werken met rolsteigers te controleren. De inspectieronde loopt minimaal tot en met maart 2025, met een mogelijke uitloop. Help mee om ervoor te zorgen dat de bevindingen dan positiever zijn, bekijk de tips in het kader hierboven en geef op die manier invulling aan goed werkgeverschap. Programma Goed Werkgeverschap De Arbeidsinspectie werkt binnen het programma Goed Werkgeverschap aan betere naleving van regels in verschillende sectoren en ketens, samen met bedrijven en ketenpartners. Dit bevordert eerlijk, gezond en veilig werken. In het bouwcluster, waar ook de onderhoudssector onder valt, staan thema’s als gevaarlijke stoffen (zoals asbest, VOS, fijnstof, en dieseluitstoot), werken op hoogte en fysieke en psychosociale belasting centraal. Actieve inspecties, zoals genoemd in dit artikel, vallen onder dit programma, naast reactieve inspecties naar aanleiding van meldingen van medewerkers, een Ondernemersraad of omwonenden. ONDERHOUDNL 13
MARKTINFORMATIE 04 24 Ted Peek bij een project in Arnhem (met dank aan Schildersbedrijf De Kleermaeker) 14 ONDERHOUDNL
04 24 MARKTINFORMATIE Meer zekerheid met nieuwe BDB-index Wie offertes maakt voor verduurzaming, verbetering en onderhoud van woningen, weet hoe belangrijk het is om te werken met een prijsindex die goed aansluit bij de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Voor al deze professionals is er goed nieuws: sinds oktober is hiervoor een sectorspecifieke indexreeks beschikbaar. Deze is op verzoek van OnderhoudNL gemaakt door BDB Bouw(kosten)data. I ndexen voor het uitvoeren van onderhoudswerk zijn er wel, maar OnderhoudNL signaleerde dat deze niet langer voldoende representatief zijn voor onze sector. Vooral nu er de laatste jaren steeds meer aandacht is voor verduurzaming en woningrenovatie, in combinatie met verbetering of onderhoud (zogeheten PO+ projecten). Ook de extreme prijsstijgingen van energie en materiaal zorgden ervoor dat de bestaande indexen niet meer voldeden. Pijn Als een prijsindex niet representatief is voor de specifieke werkzaamheden die worden uitgevoerd, kunnen offertes die op basis van die index worden gemaakt te hoog of te laag zijn. Dit kan ertoe leiden dat bedrijven opdrachten verliezen of onverwacht met hogere kosten worden geconfronteerd. Met alle gevolgen van dien voor de vertrouwensband met opdrachtgevers en de reputatie van het bedrijf. “Een goede prijsindex zorgt voor vertrouwen en transparantie” vertelt Ted Peek, commercieel directeur van BDB. “Het gaat om veel geld, een verkeerde keuze van de prijsindexatie kan veel pijn doen.” BDB Bouw(kosten)data is het onafhankelijke kennisinstituut dat al 75 jaar de kostenontwikkelingen bijhoudt in de bouw, installatiebranche en GWW. “We kijken naar kosten ontwikkelingen op nationaal en internationaal niveau, naar het verleden, het heden én naar de toekomst.” ONDERHOUDNL 15
MARKTINFORMATIE 04 24 Index per cluster van ingrepen De sectorspecifieke indexen Verduurzaming en Verbetering Woningbouw zijn ontwikkeld met input vanuit de markt. Een klankbordgroep van OnderhoudNL-leden leverde inschrijfbegrotingen en eenheidsprijzenlijsten aan. Ook vanuit woningcorporaties en adviesbureaus kwamen gegevens. “Die samenwerking verliep heel prettig. We kwamen al snel tot de conclusie dat we de prijsindexen het beste konden samenstellen per ingrepencluster. Geen verduurzamings- of verbeteringsproject is immers hetzelfde: objecttypes en 16 ONDERHOUDNL bouwjaren verschillen, waardoor de maatregelen uiteenlopen. Daarom zijn we een niveau dieper gegaan en hebben we 41 verschillende ingrepenclusters (gevel, dak, installatie etc.) omschreven. Elk cluster omvat een aantal activiteiten met elk een eigen indexcijfer.” Kostenontwikkeling De sectorspecifieke index biedt inzicht in de structurele kostenontwikkeling per ingrepencluster én per maatregel die onder zo’n cluster valt. Neem bijvoorbeeld het ingreepcluster ‘Beglazing’. Daar vallen drie maatregelen onder: het vervangen van bestaande beglazing door HR++ glas, door vacuümbeglazing en door circulaire beglazing. Binnen het ingreepcluster ‘Kozijn en beglazing (houten kozijnen)’ kan worden gekozen voor: het vervangen van een bestaand kozijn met enkel glas door een houten kozijn met enkel glas, met HR++ glas of met triple glas. Het mooie is dat de reeks niet alleen indexcijfers voor verduurzaming van woningen bevat: u kunt de reeks ook gebruiken bij het maken van prijsafspraken voor bijvoorbeeld schilderwerk, begla
04 24 MARKTINFORMATIE Ted Peek: ‘Een goede prijsindex zorgt voor vertrouwen en transparantie’ zing of conserveren van metalen oppervlakken. Betrouwbaar De index is gevalideerd door een senior register kostenadviseur van Atrivé, een gerenommeerd adviesbureau op het terrein van sociale huisvesting en wonen. De adviseur heeft een kritische toets uitgevoerd op de uitgangspunten, opbouw, processtappen, onderliggers en referentiebegrotingen. De goedkeuring is een extra garantie dat de nieuwe index een betrouwbaar beeld geeft van de prijsontwikkelingen. Onderdeel van OnderhoudNLlidmaatschap OnderhoudNL vindt het belangrijk dat er uniformiteit is in de prijsontwikkeling en biedt de nieuwe indexreeks (ter waarde van € 2.500 ex btw per jaar) tot eind 2025 kosteloos aan de leden aan. Wilt u er als lid van OnderhoudNL gebruik van maken? Stuur dan een e-mail naar info@bdb.nl. Toegankelijk en actueel U kunt de prijsindexen toepassen met behulp van een gebruiksvriendelijk rekenmodel dat de benodigde cijfers automatisch berekent. Ook is een handreiking beschikbaar voor het toepassen van dat model en er zijn modelteksten voor contracten. Elke maand actualiseert BDB de indexreeks zodat u altijd over de meest recente indexcijfers beschikt. Daarnaast zijn er ook prognose cijfers beschikbaar die standaard 12 maanden vooruitkijken. Heel zinvol voor het uitbrengen van uw offertes. Mist u nog maatregelen in de index? Laat dit dan weten aan Edwin Meeuwsen van OnderhoudNL via e.meeuwsen@onderhoudnl.nl. ONDERHOUDNL 17
WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 04 24 Klasien Regts van Schadeherstel Bergen Schadeherstel Bergen In onze campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien wat de bedrijven in onze branche allemaal doen. Hoe mooi, noodzakelijk én aantrekkelijk het werk is. Alle sectoren van OnderhoudNL komen aan bod. Ook bedrijven en activiteiten waar je misschien niet zo snel aan denkt. In deze rubriek richten we de spotlights daar op. B rand, wateroverlast, storm en inbraak kunnen grote schade veroorzaken aan gebouwen. Dankzij een behoorlijke dosis vakmanschap is het echter vaak mogelijk om de schade te herstellen. Frank Regts en zijn team hebben daar inmiddels 20 jaar ervaring mee. “Van oorsprong zijn we een schildersbedrijf”, vertelt Klasien Regts, die het dagelijkse reilen en zeilen op kantoor voor haar rekening neemt. “Schilderen doen we nog steeds, daarnaast zijn we 18 ONDERHOUDNL uitgegroeid tot specialist in schadeherstel in NoordHolland én daarbuiten.” Klimaatverandering Schadeherstel Bergen werkt voor een breed scala aan opdrachtgevers, waaronder woningcorporaties, VvEbeheerders en verzekeraars. De projecten lopen uiteen van het witten van het toiletplafond na een kleine lekkage in de badkamer, tot het herstellen van een
04 24 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND “We zien meer schades als gevolg van het veranderende klimaat” totaal geruïneerde woning door een uitslaande brand en alles wat daartussen zit. Het bedrijf ziet de laatste jaren meer schades aan vastgoed als gevolg van het veranderende klimaat. “We moeten vaker schade na extreme regenbuien herstellen”, vertelt Klasien. “En afgewaaide daken na een windhoos zijn geen uitzondering meer. Wat we ook meer tegenkomen zijn schades als gevolg van brandbommen of door een aanrijding. Bijvoorbeeld als er een vrachtwagen tegen een gevel is gereden.” Spoedeisende hulp Schadeherstelwerk vraagt een andere aanpak dan regulier schilderwerk. “Planningtechnisch is het minder overzichtelijk”, legt Klasien uit. “Je kunt het vergelijken met de wachtkamer van de spoedeisende hulp, afhankelijk van de ernst van de zaak bepalen we de volgorde van opdrachten. Zo nodig kunnen we snel schakelen, waarbij we altijd beginnen met een opname. Er zijn zoveel verschillende soorten ondergronden en afwerkingsmaterialen. Dat willen we eerst in kaart brengen.” Uitgebrande kerk Een bijzonder herstelproject was de kerk van de Deutsche Evangelische Gemeinde in Amsterdam. Deze was vrijwel helemaal uitgebrand. Van de kelder en tussenvloer tot een nieuwe keuken en toilet, kozijnen, deuren en plafond, alles bracht het bedrijf weer in orde. Een ander project omvatte schadeherstel én woningverbetering in één: een inpandig balkon is na een brand dichtgemaakt en voorzien van ramen. Eén daarvan is bewegend, zodat de ruimte ook nog als balkon gebruikt kan worden (zie foto). “De bewoners zijn er erg blij mee. We helpen klanten dus letterlijk uit de brand!” Kijk voor meer informatie op schadeherstelbergen.nl ONDERHOUDNL 19
PENSIOENDIALOOG 04 24 Op weg naar het nieuwe pensioenstelsel: de uitvoeringsorganisatie Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe pensioenregeling van BPF Schilders in. Dat lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. In dit magazine laten we personen aan het woord die daar een rol in spelen. Deze keer gaat onze manager Arbeidsverhoudingen & Pensioen Dick Voortman in gesprek met Dirk Reints. Hij is manager Pensioenbeheer bij uitvoeringsorganisatie PGGM, die de pensioenen van BPF Schilders administreert en beheert. 20 ONDERHOUDNL
04 24 PENSIOENDIALOOG ONDERHOUDNL 21
PENSIOENDIALOOG 04 24 moet namelijk straks alle persoonlijke pensioenvermogens van de deelnemers goed kunnen administreren. Het is de grootste IT-operatie in de geschiedenis van pensioenen, maar we liggen goed op schema.” Dirk Reints Dick: “Hoe zijn jullie tot nu toe bezig geweest met de voorbereidingen op de transitie naar de nieuwe pensioenregeling?” Dirk: “We zijn sinds 2021 bezig met de voorbereidingen. Zo hebben we BPF Schilders begeleid bij de besluitvorming over de inrichting van de regeling voor de bedrijfstak. We adviseerden bijvoorbeeld over de financiële effecten van het omzetten van de pensioenen (invaren) en compensatie. Daarnaast is het onze taak ervoor te zorgen dat al onze systemen en processen op tijd op orde zijn. Het pensioenadministratiesysteem 22 ONDERHOUDNL Dick: “Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten en uitdagingen in deze transitie? Dirk: “Belangrijk is dat alle data in onze systemen van goede kwaliteit is, want op basis daarvan worden de pensioenvermogens bepaald. Deelnemers moeten erop kunnen vertrouwen dat het bedrag klopt. Het mag niet zo zijn dat er op het laatste moment nog problemen boven water komen. We moeten daarom voldoen aan de eisen die de Nederlandsche Bank op dit gebied stelt. Alle data moeten we dus kritisch bekijken en up-to-date hebben. Dat kost veel tijd. Een ander punt is de communicatie. We ontzorgen BPF Schilders in de berichtgeving over de regeling aan de deelnemers. Hoe dichter we bij de ingangsdatum komen, hoe belangrijker dat wordt natuurlijk.” Dick: “Inderdaad, het belang van de deelnemers staat voorop. Het grootste winstpunt van de nieuwe regeling is naar mijn idee dat deelnemers veel beter inzicht krijgen in het vermogen dat voor hen klaar staat als zij met pensioen gaan. Dat helpt om het bewustzijn van een goede oudedagsvoorziening te vergroten.” Dirk: “Zeker, de kans bestaat dat pensioen meer gaat leven bij ondernemers, ook bij zelfstandigen en daar heeft jullie sector er inmiddels behoorlijk wat van.” Dick: “Hoe is jullie samenwerking met BPF Schilders? Dirk: “Goed, we hebben rechtstreeks contact met de bestuur sleden en spreken elkaar in de commissie Pensioenen en de commissie Communicatie. De lijnen zijn kort. Het is een omvangrijk project, dat we hebben opgedeeld in kleinere blokken. Daarmee kunnen we goed inzicht geven in
04 24 PENSIOENDIALOOG De uitvoeringsorganisatie van BPF Schilders is een pensioenuitvoeringsorganisatie zonder winstoogmerk. Deze organisatie administreert en beheert de pensioenen van de circa 103.000 aangesloten actieve, gepensioneerde en ex-deelnemers in onze bedrijfstak. de voortgang. Die pragmatische manier van werken is erg prettig.” Dick: “Wat staat er nu nog op de planning?” Dirk: “2025 is voor het aanpassen en testen van de computersystemen. Alles moet zo zorgvuldig mogelijk. Als op 1 januari 2026 de nieuwe regeling ingaat, bevriezen we het systeem en zetten we alles klaar voor de grote omzetting in maart 2026. Vanaf dat moment hebben alle deelnemers inzicht in hun opgebouwde vermogen. We bereiden onze klantenservice voor op eventuele vragen die dan op ons afkomen. Daarnaast werken we verder aan de communicatie in de aanloop naar die omzettingsdatum, zodat de deelnemers alle informatie krijgen die ze nodig hebben. Er staat dus veel te gebeuren!” Dick: Hoe gaan jullie komend jaar de communicatie richting de deelnemers doen? Dirk: “Werkgevers kunnen gebruik maken van een toolbox om hun medewerkers te informeren. Onze adviseurs verzorgen voorlichting en spreekuren bij bedrijven. Verder kunnen deelnemers gebruik maken van 1-op-1 gesprekken met een pensioenspecialist voor ondersteuning en antwoorden op vragen. We zijn bezig met schriftelijke informatie en ontwikkelen infographics en video’s met uitleg.” Dick: “Vanuit OnderhoudNL zullen we de voorlichting richting werkgevers ondersteunen. We zijn alert op geluiden vanuit onze achterban en volgen de ontwikkelingen op de voet, zodat we kunnen bijsturen wanneer nodig.” Dick Voortman Dirk: “Dat is een goed plan, het helpt als we elkaar ondersteunen en kritisch blijven. Aan alle belanghebbenden wil ik meegeven om vooral gebruik te maken van de informatie en contactmogelijkheden.” Heeft u vragen of wilt u meer weten? Op bpfschilders.nl/nieuwpensioenstelsel vindt u alle informatie. Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van BPF Schilders via 030 277 56 10 of stel uw vraag via het contactformulier op www.bpfschilders.nl. ONDERHOUDNL 23
TRAININGEN 04 24 Leiderschap: wat vraagt dat tegenwoordig? Effectief leidinggeven anno nu houdt meer in dan sturen en controleren. Wie medewerkers gemotiveerd en productief wil laten samenwerken, zodat hun vakmanschap optimaal tot uiting komt, moet meer in huis hebben. We spraken erover met Mirjam Heek, die voor OnderhoudNL diverse leiderschapstrainingen verzorgt. Mirjam Heek 24 ONDERHOUDNL
04 24 TRAININGEN “ D e traditionele manier van directief leiderschap werkt niet meer”, stelt Mirjam. “Dat komt onder andere doordat medewerkers steeds meer behoefte hebben aan autonomie en vrijheid om het werk op hun manier te doen. De coronaperiode heeft dat versterkt. Daarnaast komt er een nieuwe generatie van jonge medewerkers in de bedrijven, met hun eigen wensen, bijvoorbeeld om vier dagen te werken in plaats van vijf.” Empathisch en ondersteunend De huidige tijd vraagt van managers, projectleiders en teamleiders een combinatie van empathie, flexibiliteit en resultaatgerichtheid in plaats van taakgerichtheid. “Het gaat erom dat je ondersteunend bent aan het team en medewerkers binnen de kaders hun eigen aanpak laat bepalen, met ruimte om fouten te maken en deze zelf op te lossen”, legt Mirjam uit. “Respect en begrip zijn daarbij heel belangrijk. Tegelijkertijd zul je duidelijk moeten zijn over doelen en verwachtingen. Want het werk moet immers op tijd en binnen budget worden uitgevoerd, naar wens van de opdrachtgever. Dat is een flinke uitdaging, want hoe vind je de balans? Daar gaan we tijdens de trainingen mee aan de slag.” Praktisch De deelnemers aan de trainingen worden uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te oefenen. “Ze ervaren bijvoorbeeld wat er gebeurt als je heel duidelijk je verwachtingen uitspreekt”. Tussen de cursusdagen door wordt er geoefend op de werkplek. “Nieuwe leiderschapsvaardigheden leer je niet in één dag, dat gebeurt grotendeels in de dagelijkse praktijk. De deelnemers krijgen daarvoor handvatten aangereikt. Verder is het belangrijk dat de organisatie waarin ze werken ook mee-verandert, want nieuw gedrag in een omgeving die hetzelfde blijft, zal niet landen. De deelnemers krijgen tips mee om dat in gang te zetten.” Opbrengst Investeren in leiderschap kan veel opleveren: teams gaan beter en effectiever (samen)werken en hebben minder sturing nodig. “Als de teams meer zelfstandig opereren, hoef je als leidinggevende minder druk te zijn met operationele zaken. Grote kans dat er dan minder overwerk nodig is. Je krijgt ook meer inzicht in je eigen gedrag en dat van je medewerkers. Je ontdekt wat je moet doen en wat je beter kunt laten.” Meer weten over leiderschapstrainingen? Kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. 5 tips voor sterker leiderschap • Spreek verwachtingen duidelijk uit • Ga op je handen zitten: kom niet direct zelf in actie, help medewerkers om zaken zelf te doen; • Vergroot je effectiviteit: vraag medewerkers om zelf twee oplossingen te bedenken voor een gesignaleerd probleem en bespreek deze; • Maak verbinding: communiceer met aandacht voor de relatie; • Neem ook de leiding over je eigen werk/tijd en loopbaan. ONDERHOUDNL 25
ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 04 24 Waarom een collectieve zorgpolis nog steeds voordelen biedt Sinds 2023 is de korting op de basiszorgverzekering voor medewerkers met een collectieve zorgpolis afgeschaft. Veel mensen denken dat het afsluiten van een collectieve zorgverzekering daarom niet langer de moeite waard is. Toch biedt een collectieve zorgpolis nog steeds een aantal interessante voordelen die het de moeite waard maken om deze optie te overwegen. OnderhoudNL Verzekeringen legt uit welke dat zijn. E en van de meest opvallende voordelen van een collectieve zorgpolis zijn de zorginhoudelijke afspraken die verzekeraars kunnen maken met bijvoorbeeld OnderhoudNL Verzekeringen. Deze afspraken zijn specifiek gericht en afgestemd op de behoeften van een bepaalde groep verzekerden, zoals bijvoorbeeld medewerkers binnen een bepaalde sector, vereniging of 26 ONDERHOUDNL bedrijf. Dit kan leiden tot betere toegang tot gespecialiseerde zorg, kortere wachttijden of innovatieve zorgconcepten die speciaal zijn ontwikkeld voor de werkomgeving of leefstijl. Korting op aanvullende verzekeringen Hoewel de kortingen op de basisverzekering zijn afgeschaft, gelden er nog steeds aanzienlijke kortingen op aanvullende verzekeringen binnen een collectief. Denk hierbij aan vergoedingen voor fysiotherapie, tandheelkundige zorg of alternatieve geneeswijzen, zoals acupunctuur of chiropractie. Bij regelmatig gebruik van aanvullende zorg, kan een collectieve zorgpolis daardoor een voordelige optie zijn. Deze kortingen kunnen flink
04 24 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN oplopen. Daarnaast bieden sommige verzekeraars binnen collectieve zorgpolissen extra dekkingen aan die bij een individuele verzekering niet beschikbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor specifieke behandelingen of zorg die doorgaans niet onder een reguliere aanvullende verzekering vallen. Voordelen Ondanks de veranderingen in de regelgeving rondom de collectieve basiszorgverzekering, blijft een collectieve zorgpolis een interessante keuze voor veel mensen. Zorginhoudelijke afspraken op maat, kortingen op aanvullende verzekeringen en de mogelijkheid om toegang te krijgen tot betere of snellere zorg, zijn slechts enkele van de voordelen die deze polissen nog steeds bieden. Het is belangrijk om niet alleen naar de basisverzekering te kijken, maar ook de voordelen van een collectieve zorgpolis mee te nemen in uw overweging. Meer informatie? Neem bij vragen of voor meer informatie contact op met OnderhoudNL Verzekeringen via info@onderhoudnlverzekeringen.nl of telefonisch via 010-2884540. Extra details zijn te vinden op onderhoudnlverzekeringen.nl. ONDERHOUDNL 27
zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland
1 Online Touch