Fleet Support met nieuwe
whitepaper ‘Stroomversnelling’
Wagenparkbeheerder Fleet Support, met meer dan 60.000
leaseauto’s in beheer, komt met een verse whitepaper over
de uitdagingen rondom elektrifi catie van het wagenpark.
Enkele grote bedrijven, zoals EY, Alliander en BP Nederland
beschrijven daarin hoe zij laden hebben geïntegreerd in
hun strategie en processen.
Eerder lanceerde Fleet Support e-Manager waarmee
fl eetowners inzicht krijgen in besparingen op het gebied van
laden. De whitepaper ‘Stroomversnelling’ gaat eveneens
over hoe grip en controle te krijgen in de snelle evolutie van
elektrifi catie. Want de vragen blijven binnenstromen, schetst
Rick van Ekkendonk, Commercieel Directeur Fleet Support,
in de whitepaper. De whitepaper is overigens opgesteld in
samenwerking met Mobinck Mobility Consulting. Net als
Fleet Support onderdeel van het internationale AutoBinck
Group. Daaronder ook EV Company (zie artikel elders in dit
nummer). CEO Hans Kwaad schetst in de whitepaper dat
de kennis, ervaring en bewustwording rondom de nadelen
van het hebben van verschillende leveranciers aan het
toenemen is. “Als je twee leasemaatschappijen hebt, heb je
meestal ook te maken met twee laadpaalleveranciers. Kijk
je bijvoorbeeld naar de laadvoorzieningen bij werknemers
thuis, komt het steeds vaker voor dat werknemers die nieuw
instromen zelf al de beschikking hebben over een laadpaal.
Als werkgever heb je totaal geen zicht meer op werknemers
met een laadpaal van merk A, de backoffi ce van merk B,
terwijl wij faciliteren in het betaalmiddel van merk C om die
transacties in gang te zetten. Ben je een werkgever met een
groot wagenpark, dan verlies je gewoon grip op de kosten
als dat allemaal door elkaar heen gaat lopen.”
Peter-Paul van Tilborg, Reward Manager bij bp, zit dat
rondom laden veel afdelingen betrokken zijn, van HR tot
Facilities. Net als bij het onderwerp mobiliteit. Waarbij elk
deel van de organisatie met verschillende uitdagingen
te maken heeft. Een van die uitdagingen is om de eigen
bp-laadpas overal in te zetten. “Onze fl eetorganisatie is
nu bezig om toegang te krijgen tot steeds meer tools met
onze software aan de achterkant, zodat onze tankpas door
steeds meer verschillende soorten hardware gelezen kan
worden.”
Bij EY is de voornaamste uitdaging: grip krijgen over
de laadkosten. Dat bedrijf heeft ervoor gekozen om te
werken met vaste tarieven per geladen kWh. “Daarmee
hebben we de voorspelbaarheid van de laadkosten enorm
verbeterd”, aldus Marc Wittenberg, Technology Procurement
Associate Director bij EY Nederland BV. Naast controle kan
een werkgever ook proberen te sturen op het laadgedrag
van de werknemers. Zodat ze laden op de momenten dat
tarieven het meest voordelig zijn en ze gebruikmaken van
technologie die de laadkosten omlaag brengen. Innovatieve
elke dag
8 |
laadoplossingen zoals smart charging, solar charging en
batterijtechnologie zijn daarin belangrijk. Daarover vertelt
Paul Hofmans, Product Owner Mobiliteit bij Alliander, in
de whitepaper. “Met ons Control Framework op laden
verzamelen we alle data en antwoorden op vragen die voor
ons van belang zijn rondom het thema laden. We hebben
nu redelijk goed zicht op het kostenaspect.”
Ook de whitepaper downloaden? Ga naar de website
van Fleet Support (www.fl eetsupport.com) of kijk op www.
trendsinautoleasing.nl.
AUTO1 Group Prijsindex blijft
stabiel in november
Prijzen voor tweedehands auto’s zijn in november 2024
stabiel bleven, blijkt uit de recente AUTO1 Group Prijsindex.
De index steeg lichtjes van 136,9 in oktober naar 137,2
in november, een minimale stijging van 0,2%. Year-todate
is de index gedaald van 142,0 in januari naar 137,2
in november, een daling van 3,4%. Op jaarbasis zijn de
prijzen voor tweedehands auto’s tussen november 2023 en
november dit jaar met 6,4% gedaald. Ondanks deze daling
blijven de prijzen van occasions 16,9% hoger dan vóór de
COVID-pandemie, zoals gemeten in november 2019, toen de
index 117,4 bedroeg.
Smappee opent Nederlandse
vestiging
Smappee, de Belgische marktleider in
energiemanagement en slimme laadoplossingen,
opent vandaag in Naarden zijn eerste servicecentrum
en showroom in Nederland. Het bedrijf denkt hier
flink te groeien, onder andere door de huidige
congestieproblemen op de Nederlandse markt.
Smappee is al enkele jaren actief op de Nederlandse markt
maar wil zijn positie als autoriteit in energiemanagement,
opslag en laden verder versterken met een eigen
vestiging. Het bedrijf mikt in Nederland op minstens een
verdubbeling van de omzet in twee jaar. Daarbij vormt het
probleem van netcongestie in Nederland een kans voor
het bedrijf, denkt Smappee CEO Kurt Vandeputte. “”Met
ons slimme energiemanagementsysteem Smappee Infinity
verlichten we de druk op het net door energiestromen
optimaal te plannen waardoor groene stroom maximaal
en ook kostenefficiënt ingezet wordt. Zo worden ook de
investeringen in laadinfrastructuur geoptimaliseerd voor de
gebruiker en e-mobility haalbaar voor private en industriële
gebruikers.”
Ook Marco Nederveen, Regional Sales Manager
The Netherlands & Nordics, ziet dat veel Nederlandse
ondernemingen moeite hebben om onder andere
de elektrificatie van hun wagenpark te versnellen en
tegelijkertijd hun kernprocessen operationeel te houden
omdat netverzwaring niet mogelijk is. “We zien dit bij
personenauto’s, maar ook in de bouw, logistiek en
scheepvaart. Zij zien nu in dat energiemanagement centraal
moet staan in een toekomstbestendige oplossing voor de
groeiende vraag naar slimme laadpalen, opslag en beheer.”
De officiële opening van de Nederlandse Smappee vestiging in Naarden.
V.l.n.r. Ben Vermeulen, Marco van den Akker, CEO Kurt Vandeputte,
Regional Sales Manager The Netherlands & Nordics Marco Nederveen
en Robin Ypenburg
Smappee Academy
Smappee gebruikt AI-geanalyseerde data om
energieverbruik dynamisch af te stemmen op de
beschikbare zonne-energie of goedkoopste verwachte
tarief. Dat resulteert in lager energieverbruik, is beter voor
het milieu en de portemonnee. Het Smappee ecosysteem
kan de slimme apparaten in huis of bedrijf aansturen, dus
niet alleen de laadpaal maar ook de warmtepomp, de
airco, de wasmachine of andere huishoudelijke apparaten.
Smappee breidt zich ook snel uit in andere focusregio’s
zoals Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het
wil ook zijn netwerk van gecertificeerde installateurs in
Nederland uitbreiden. Smappee Certified Installers krijgen
voordelen zoals rechtstreekse eerstelijnsondersteuning,
technische begeleiding, gratis trainingen via de online
Smappee Academy en ze krijgen als eerste inzage in
alle productinnovaties. In België volgden al bijna 2.000
installateurs de Smappee-opleiding, en ook in Nederland wil
Smappee dit succes herhalen.
Nieuwe Ayvens pakt 22% Nederlandse autoleasemarkt
Een nieuwe speler in de nieuwe AUMACON
Leasemaatschappij Top-100: Stellantis Financial Services.
Maar dat komt voornamelijk door de samensmelting van
LeasePlan en ALD Automotive. De top-10 groeide naar
liefst 81,3 procent marktaandeel.
Snelste groeier momenteel is Toyota Louwman Financial
Services die een plek 8 in de top-10 verovert. Die
leasemaatschappij kreeg op tijdens het Nationaal Autolease
Event het eerste exemplaar van het (lijvige) leasetop-100
boekwerk uitgereikt. Volgens Clem Dickmann, directeur
van AUMACON, verstevigt de top-10 andermaal hun
dominante positie. Een ontwikkeling die zich ook in andere
deelsectoren van de automotivemarkt voordoet. “Maar
anders dan bijvoorbeeld bij autodealers blijft er in de
leasesector toch ook ruimte voor kleine, regiogerichte en
gespecialiseerde partijen. Het aantal overnames in de
leasesector is vooralsnog beperkt, dus gaat het vooral
om autonome groei”, aldus Dickmann. Ter vergelijk: de 10
grootste autodealers in Nederland hebben een gezamenlijk
marktaandeel van bijna 49 procent.
Met een wagenpark van 335.000 is Ayvens veruit de
grootste leasemaatschappij van het land, goed voor een
binnenlands marktaandeel van bijna 22 procent. Volkswagen
Pon Financial Services volgt met ruim 210.000 voertuigen
en als derde eindigt International Car Lease Holding met
een park van zo’n 125.000 voertuigen.
Stellantis op de tiende plek heeft een
park van bijna 31.000 voertuigen.
Overigens groeide tegelijkertijd
bij veel leasemaatschappijen de
winstgevendheid niet navenant mee.
Scan de QR-code voor het
video-interview met Clem Dickmann.
elke dag
| 9
Trends in Autoleasing