0

04 23 ONDERHOUDNL TEKENT CONVENANT SCHOON EN EMISSIELOOS BOUWEN leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL TWEE NIEUWE ONDERHOUDNL PARTNERS SOCIALE CIRCULARITEIT: PILOT IN ROTTERDAM ERM-KEURMERK VOOR RESTAURATIESCHILDERS

NIEUWE LEDEN 04 23 OnderhoudNL verwelkomt: MOLM • Sinds 2018 gevestigd in Hazerswoude-Dorp • Aantal medewerkers: 30 • Wij werken voor: schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven, particulieren OnderhoudNL verwelkomt: Re-color • Sinds 2001 gevestigd in Weert • Aantal medewerkers: 6 • Wij werken voor: particulieren en B2B • Activiteiten: houtrotsanering • Werkgebied: heel Nederland • Directeur: Kees Jan Groen • Activiteiten: repareren en renoveren van kunststof, aluminium en stalen ondergronden op locatie • Werkgebied: Nederland en Vlaams België • Directeur: Kevin Kneepkens Wij zijn lid geworden omdat: het dé brancheorganisatie is in de sector en wij daar als specialist bij willen horen. Daarnaast hebben we groeiambities en dan is het fijn als je zo’n vereniging achter je hebt staan. OnderhoudNL kan ons helpen met: het vergroten van onze kennis en verbeteren van onze bedrijfsvoering. Zo hebben we veel aan de RI&E, het loonkompas en informatie over wet- en regelgeving. Ook het trainingsaanbod en het P&O-netwerk zijn interessant om kennis op te doen. Wij zijn lid geworden omdat: we graag de kwaliteitsborging en garantie van OnderhoudNL doorvoeren in onze bedrijfsvoering. Die wordt namelijk erg herkend in de markt. Hiermee willen we op termijn toegang krijgen tot de renovatiemarkt van kunststof en aluminium ramen en deuren bij onder andere woningbouwverenigingen. OnderhoudNL kan ons helpen met: het samen vertalen van de bestaande kwaliteitseisen en garanties voor houten ondergronden naar eenzelfde systeem voor kunststof en aluminium. Daarmee krijgen deze ondergronden een gelijkwaardige status in de renovatie- en onderhoudsmarkt. Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

04 23 INHOUDSOPGAVE 4 Op weg naar schoon en emissieloos bouwen 8 Nieuwe partners Cobee en Assa Abloy 14 Matchen op skills in plaats van papieren: sociale circulariteit 17 Klantgroeponderzoek woningeigenaren 20 Leo Scholten: ‘ERM is investering meer dan waard’ 28 Training ‘Veilig werken met di-isocyanaten’ COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Hermen Buurman * Schildersbedrijf Van der Maar * OnderhoudNL Verzekeringen * ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Pinautomaat van de overheid Tijdens de verkiezingsstrijd was het opvallend dat de kleine en middelgrote mkb-ondernemer nagenoeg altijd over één kam werd geschoren met het grootbedrijf. ‘Het geld klotst over de plinten…’ of ‘De orderportefeuilles zijn propvol...’, is de mening van politiek en vakbonden. Maar is die mening eigenlijk wel gebaseerd op kennis? Je zou kunnen zeggen dat het voor onze ondernemers een beetje teveel van het goede is. Denk aan loondoorbetaling bij ziekte, toegenomen VPB-druk voor de eerste schijf, emissieloze stads - logistiek, vertrouwensfunctionarissen, RI&E’s, VCA-certificering etc. Vaak zeer zinvol en nuttig, maar het gemiddelde OnderhoudNL-lid heeft tussen de vijf en tien medewerkers. Als ondernemer werkt u dan zowel ín als áán uw bedrijf, dus u staat ook aan de kwast of bouwt een steiger mee op. De verkiezingsprogramma’s overziend was er slechts één partij die de lasten voor ondernemers fractioneel liet stijgen, hetgeen reëel is als ons land steeds duurder wordt met de komende opgaven. Voor de rest is het bedrijfsleven letterlijk en figuurlijk de ‘pinautomaat van de overheid’ waarvan de kosten overigens behoorlijk stijgen. Het is dan ook teleurstellend te zien dat de verkiezingsplannen voor een groot deel niet zijn doorgerekend. Ik hoop dat het (door het mkb ingefluisterde) ‘eerst verdienen, dan verdelen’ uit de troonrede geen loze kreet blijkt. Inmiddels zijn er in Nederland als gevolg van de plofkraken steeds minder pinautomaten, laten we hopen dat dit niet het voorland is van onze mkb-ondernemers. Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3

DUURZAAM ONDERHOUD 04 23 4 ONDERHOUDNL

04 23 DUURZAAM ONDERHOUD Op weg naar Schoon en Emissieloos Bouwen Eind oktober ondertekenden 45 partijen het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Hiermee verklaren opdrachtgevers, overheden, kennisinstellingen en brancheorganisaties dat zij zich gezamenlijk zullen inspannen voor verduurzaming. Ook OnderhoudNL heeft zich hierbij aangesloten. Voorzitter Henk den Boer ondertekende het convenant namens onze branche. ONDERHOUDNL 5

DUURZAAM ONDERHOUD 04 23 M van stikstof, CO2 et deze samenwerking geven de deelnemende partijen invulling aan lokale en landelijke doelen en ambities op het gebied en fijnstof. Dat is belangrijk voor de natuur, het klimaat en onze gezondheid. En niet te vergeten voor de voortgang van bouw-, renovatie- én verduurzamingsprojecten, gezien de enorme opgave voor het verduurzamen en bouwen van woningen. Stoel aan tafel Aansluiten bij dit convenant is belangrijk voor OnderhoudNL en haar leden. Manager Klimaat en Energietransitie Guido den Teuling legt uit waarom: “Het convenant bevat een duidelijk transitiepad met concrete acties. Ook biedt de aansluiting ons toegang tot een breed kennisplatform, waar we praktijkervaringen kunnen delen en belemmeringen die onze leden ervaren aan de orde kunnen stellen. Verder is het een kans om te laten zien waar onze branche voor staat. We positioneren de vastgoedonderhoudsbedrijven als 6 ONDERHOUDNL dé verduurzamers van Nederland. Bijdragen aan emissiereductie hoort daar ook bij.” Houvast De organisaties die het convenant ondertekenen, verklaren daarmee dat zij zich houden aan de afspraken om mobiele werktuigen en bouwtransport schoner te maken. De routekaart die bij het convenant hoort, geeft daarbij houvast. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten projecten. Zo omschrijft het transitiepad Woning- & Utiliteitsbouw de inzet van mobiele werktuigen en bouwtransport bij projecten aan woningen en andere gebouwen. De aanpak geldt voor alle partijen die bij bouw-, onderhouds- en sloopprojecten betrokken zijn, zowel opdrachtgevers als uitvoerders dus. Deze constructie heeft een belangrijk voordeel vindt Den Teuling: “De afspraken gelden niet voor één partij. Daar waar een inspanningsverplichting geldt voor een opdrachtnemer, heeft de opdrachtgever ook een verplichting.” Minister Van der Wal-Zeggelink ondertekent het convenant SEB

04 23 DUURZAAM ONDERHOUD Groot bouwmaterieel Niet alle sectoren van OnderhoudNL hebben met dit convenant te maken. De afspraken gaan vooral gelden voor bedrijven die met groter bouwmaterieel werken, zoals aggregaten, kranen en hoogwerkers. “Denk aan onze sectoren Industrieel, Totaal en Vastgoed. Wat we hopen te bereiken is dat het voldoen aan de gestelde eisen voor emissiereductie, ook wordt beloond met het meenemen van onze leden in de gunningen van projecten. Ook verwachten we dat de samenwerking ertoe zal leiden dat het benodigde materieel beter beschikbaar en betaalbaar wordt.” Zero-emissiezones Waar wél nagenoeg alle OnderhoudNL lidbedrijven mee te maken hebben of krijgen, zijn de zero-emissiezones die in zo’n 30 stadskernen worden ingevoerd. Deze zones zijn vanaf 1 januari 2025 alleen nog toegankelijk voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. “Er komt veel op de ondernemers af. Als OnderhoudNL willen we duidelijkheid scheppen over wat deze regeling inhoudt, welke ontheffingen en vrijstellingen er gelden en hoe u het vergroenen van uw wagenpark kunt aanpakken. Ook pleiten we voor realistische en redelijke regelgeving en overgangstermijnen. In de communicatie naar gemeenten bijvoorbeeld, vragen we vooral om mee te denken met ondernemers als het Netwerk jonge professionals OnderhoudNL is bezig met de opzet van een netwerk voor young professionals die zich bij lidbedrijven bezighouden met duurzaamheid. Binnen dit netwerk kunnen zij kennis en ervaringen uitwisselen met elkaar, én met hun gesprekspartners aan opdrachtgeverskant. Daarmee wil OnderhoudNL de onderlinge samenwerking versterken. Thema’s die binnen dit netwerk aan de orde kunnen komen zijn onder andere: kpi’s om duurzaamheid te meten, monitoring van emissiereductie bijdragen, biobased materialen enzovoorts. Meer weten? Neem contact op met Guido den Teuling via 0182 - 556 121 of g.denteuling@onderhoudnl.nl gaat om de benodigde laadinfrastructuur, hubs enzovoorts. Verder willen we inspirerende voorbeelden delen en leden met elkaar in contact brengen om van elkaar te leren. De website ‘Op weg naar ZES’ biedt heel veel informatie en ook een kentekencheck (www.opwegnaarzes.nl). OnderhoudNL helpt haar leden stap voor stap bij de transitie. Via onze website kunt u tal van handige tools, factsheets en publicaties downloaden. Kijk hiervoor op www.onderhoudnl.nl/mobiliteit. Ook zijn er diverse trainingen ontwikkeld. “Er komt veel aan”, aldus Den Teuling. “Toch bieden de uitdagingen ook mogelijkheden om de bedrijfsvoering te verbeteren en het bedrijf te profileren als verduurzamer. Ga met elkaar en met ons in gesprek. Neem contact op met vragen of bij knelpunten.” ONDERHOUDNL 7

ONDERHOUDNL PARTNERS 04 23 Henk den Boer van Cobee tekent voor de samenwerking met OnderhoudNL Nieuwe partner: Cobee Het juiste gereedschap voor bewonerscommunicatie Communicatie met bewoners. Dat wordt steeds belangrijker bij de projecten waarbij leden van OnderhoudNL betrokken zijn. De klanttevredenheid hangt er nauw mee samen. U kunt op dat terrein zelf het wiel gaan uitvinden, maar veel makkelijker is het gereedschap van de nieuwe OnderhoudNL Partner Cobee. U hoeft er niet voor naar de ijzerwarenwinkel, u vindt het gewoon online. 8 ONDERHOUDNL

04 23 ONDERHOUDNL PARTNERS Jurgen Joosten: ‘Via onze software is alles digitaal te regelen’ J urgen Joosten van Cobee legt uit. “Via onze software is alles digitaal te regelen. Brieven versturen om projecten aan te kondigen, afspraken maken voor werkzaamheden in een woning. Alles kan ermee worden geregeld. Met één druk op de knop regelt u ook de verzending per PostNL, desgewenst op het briefpapier van uw bedrijf.” Maar er zijn ook andere middelen beschikbaar. “Van de voorbereiding tot de nazorgfase, Cobee heeft alle tools. Draagvlakmetingen, modules om een app in te richten, tools voor opleveringen en woningopnames et cetera. Bovendien is in een database nauwkeurig bij te houden wat er is verstuurd en of er bijvoorbeeld al een reactie is binnengekomen.” Efficiënt “Het mes snijdt aan twee kanten”, zegt Henk den Boer van Cobee. “Met onze software kunt u ervoor zorgen dat bewoners goed geïnformeerd worden over de werkzaamheden die gaan plaatsvinden. Medewerkers zullen minder vaak voor een dichte deur staan. Daardoor wordt een project efficiënter, wat leidt tot meer rendement.” Communicatieplan Joosten geeft een voorbeeld. “Opdrachtgevers zoals VvE’s en woningcorporaties vinden het steeds belangrijker dat er een goed communicatieplan voor de bewoners ligt. Van algemene informatie en de mogelijke overlast die kan ontstaan, tot en met de specifieke afspraken op een bepaald adres om bijvoorbeeld te kunnen gaan inmeten, en later isolatie te gaan aanbrengen. Alles is zelf te regelen met onze communicatietools.” Referenties In het systeem van Cobee is veel kennis en ervaring van anderen meegenomen. “Veel bedrijven in jullie branche werken er al mee. Bijvoorbeeld Wolters Vastgoedonderhoud, Bos Installaties en Verweij Houttechniek. Het mooie is ook dat u per project kunt bekijken welke tools u wel en welke u niet nodig hebt. We komen graag langs om te laten zien hoe het werkt en een goed advies uit te kunnen brengen over dat wat handig kan zijn bij een specifiek project”, aldus Den Boer. Speciaal voordeel voor OnderhoudNL-leden Kiest u er als lid van OnderhoudNL voor om met Cobee in zee te gaan? De bijbehorende training is dan gratis. Een ervaren specialist komt op locatie uitleggen hoe het werkt, zodat u er zelf direct mee aan de slag kan. Meer weten? Neem contact op met Jurgen Joosten: Jurgen@Cobee.nl of 06 - 43 20 74 76. ONDERHOUDNL 9

ONDERHOUDNL PARTNERS 04 23 Micha de Jong van Assa Abloy tekent voor de samenwerking met OnderhoudNL Nieuwe partner: Assa Abloy Alle gebouwtoegangsoplossingen in één huis Het is een onrustige periode. Dat geldt voor situaties in het buitenland, maar ook voor dingen die dicht bij huis spelen. Wat is er dan fijner dan veilig thuis te zijn? Assa Abloy heeft daar de goede materialen voor. Of u het nu hang- en sluitwerk noemt of toegangsbeveiliging: Assa Abloy heeft alle A-merken in huis. 10 ONDERHOUDNL

04 23 ONDERHOUDNL PARTNERS D eze nieuwe OnderhoudNL Partner biedt alles op het gebied van toegangsbeveiliging: van cilinders tot sloten, vluchtwegvoorzieningen, deurdrangers tot deuropeners. Hun bekende merken in Nederland zijn Lips, Nemef en Yale. Micha de Jong van Assa Abloy wijst op de complexiteit van toegangsbeveiliging. “Hermetisch afsluiten voor onbevoegden is cruciaal, tegelijkertijd is het net zo belangrijk dat bevoegden het huis gemakkelijk in en uit kunnen.” Afstemmen “Het belangrijkste voordeel van onze producten is dat ze niet alleen van hoge kwaliteit zijn, maar vooral goed op elkaar zijn afgestemd. Een voorbeeld: in een flat heb je vaak een elektrische deuropener, maar meestal ook een dranger. Als die twee niet goed op elkaar zijn ingespeeld, ontstaan er problemen. Als onderhoudsbedrijf krijgt u dan te maken met klagende bewoners.” Advies “Voor veel leden van OnderhoudNL zijn voorzieningen op het gebied van toegangscontrole geen dagelijkse kost”, stelt De Jong. “Dus is advies belangrijk als het gaat om de afstemming van de verschillende systemen. Maar ook beleidsregels zijn belangrijk. We komen vaak tegen dat niet de goede spullen zijn gemonteerd.” Hij geeft een voorbeeld: “Er zijn regelmatig onduidelijkheden op het gebied van normeringen van vluchtwegen. De regels worden complexer en ook in het bouwbesluit worden de regels steeds strenger. Dat geldt ook voor de eisen van de brandweer.” Programmeerbaar De Jong heeft ook nog een tip van andere aard. “In appartementencomplexen is de meest gehoorde reden om sluitsystemen te vervangen simpelweg omdat er te veel sleutels in omloop zijn geraakt. Een structurele oplossing is sloten te voorzien van programmeerbare sleutels. Die kunnen worden gedeactiveerd als ze in verkeerde handen zijn gevallen. Veel klanten maken naar volle tevredenheid gebruik van dit veilige systeem.” Ledenvoordeel: advies over normeringen Vrijblijvend advies inwinnen over het hang-en-sluitwerk bestek? Wie wil weten welke materialen aan de wet- en regelgeving voldoen, kan contact opnemen met Micha de Jong. Hij is bereikbaar via 06 - 5701 4988. Extra ledenvoordeel: pakketvoordeel Het is belangrijk dat alle toegangsoplossingen binnen een projectbestek op elkaar zijn afgestemd. De producten van Assa Abloy zijn dat gegarandeerd, bovendien kan ermee worden voldaan aan alle actuele normen. Wie het hele benodigde pakket binnen een project afneemt, kan in aanmerking komen voor pakketvoordeel. ONDERHOUDNL 11

INSTROOM 04 23 12 ONDERHOUDNL

04 23 INSTROOM Pilot sociale circulariteit: matchen op skills in plaats van papieren Wie op een krappe arbeidsmarkt medewerkers aan zich wil binden, moet slimme oplossingen bedenken. Breder kijken dan naar de opleidingen en diploma’s van nieuwe instromers en bestaande medewerkers bijvoorbeeld. Binnen het project ‘Sociale circulariteit’ wordt daar in de regio Rotterdam een proef mee gedaan. O nderhoudNL participeert in dit project van stichting Susag samen met vakbond LBV. Hiervoor heeft de bedrijfstak aanspraak weten te maken op subsidie vanuit de MDIEU-regeling, gericht op initiatieven die de duurzame inzetbaarheid van mensen bevorderen. Samen met werkgevers uit diverse sectoren worden manieren onderzocht om medewerkers binnen te halen én te houden. Talenten en vaardigheden Geert-Jan Derks is vanuit Susag betrokken. Volgens hem is het unieke aan dit project dat uitgegaan wordt van wat iemand kan en wil. “Voor duurzame inzetbaarheid is het van belang dat je gelukkig bent of wordt in je baan. Daarbij spelen ook sociale en psychische factoren een rol, denk aan stress en burn-out, medewerkers met kinderen, mantelzorgtaken enzovoorts. Al deze factoren hebben invloed, ze vragen een ander soort werkgeverschap.” Geert-Jan Derks (l) en Hewi Hoogendijk Spannend Ondernemer Hewi Hoogendijk van Schildersbedrijf Rook heeft daar wel ideeën over en draagt graag zijn steentje bij aan vernieuwing en verbetering. Daarom doet hij mee aan deze pilot, samen met Kloet Onderhoud. “Als werkgever kun je medewerkers die nog niet precies weten wat ze willen, een kans geven om kennis te maken met je bedrijf en het type werk. Ook kun je een sfeer creëren waarin een open gesprek mogelijk is over werk en werkgeluk. Dat is best spannend, maar hoe meer bedrijven dat doen, hoe meer we bijdragen aan duurzame inzetbaarheid.” Breder kijken’ Extern projectleider Marita Dogterom valt hem bij: “Als je wat breder durft te kijken, kun je tot de conclusie komen dat een persoon beter past in een andere functie in je bedrijf. Of bij een collega in de regio, of misschien zelfs in een andere sector.” ONDERHOUDNL 13

INSTROOM 04 23 Online test Vooralsnog richt de pilot zich op bestaande medewerkers. Er is een online zelfevaluatietest ontwikkeld waarmee zij ontdekken wat ze nog meer of anders zouden kunnen doen, op basis van hun vaardigheden, talenten en interesses. Ook worden zes functieprofielen omgezet naar skillsprofielen. “Denk aan vaardigheden zoals leidinggeven, kwaliteitsbewustzijn, servicegerichtheid, sociale en digitale vaardigheden”, legt Dogterom uit. “Als je medewerkers op die vaardigheden selecteert in plaats van op diploma’s, kom je misschien tot verrassende matches.” Blije medewerkers Derks hoopt dat de pilot een aanzet is tot ander werkgeverschap, met oog voor werkgeluk en een goede werk-privébalans. Voor Dogterom is het project geslaagd als het een gedeelde visie oplevert, waarbij een soepele overstap van medewerkers – als dit gewenst is – wordt bevorderd. En met een plan van aanpak zodat werkgevers het makkelijk in de praktijk kunnen brengen. “Zo draagt de sector bij aan een circulaire arbeidsmarkt. Op zo’n arbeidsmarkt worden geen talenten verspild, met meer motivatie, werkgeluk en optimale productiviteit als resultaten.” Hoogendijk hoopt dat het thema bij meer werkgevers gaat leven. “We stellen ons open op en zijn bereid zijn om dingen uit te proberen. Als dat blijere medewerkers oplevert, hebben we daar allemaal wat aan.” De pilot ligt helemaal in lijn met het verduurzamen van vastgoed, waar onze branche specialist in is. Hewi noemt de Fenixloodsen in Rotterdam als voorbeeld. “Dit vastgoed wordt niet gesloopt, maar krijgt na zorgvuldig onderzoek een tweede kans in een andere functie. Eigenlijk net als we met medewerkers doen binnen deze pilot. Echt circulair denken dus!” Het traject Sociale circulariteit wordt georganiseerd door De Riverboard, een samenwerkingsverband van ondernemers, opleiders, overheid en maatschappelijke organisaties uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Amy Oerlemans, directeur van Kloet Onderhoud, is de oorspronkelijke initiatiefnemer. Voor de bedrijfstak ziet zij de problemen om het werk vol te houden, maar zeker ook de oplossingen om dit met meer werkgevers in de regio creatief op te pakken. Bijvoorbeeld door samen een circulaire arbeidsmarkt te creëren, waar mensen positief met hun talenten en ambities aan de slag gaan en meedenken over stappen die leiden tot meer of nieuw werk geluk. Hierdoor verbetert de duurzame inzetbaarheid. 14 ONDERHOUDNL

04 23 INSTROOM Hewi Hoogendijk en Geert-Jan Derks in de Fenixloodsen in Rotterdam Voorbeelden: Bas heeft 10 jaar ervaring als glaszetter. Hij wil graag gaan werken als voorman/teamleider van onderhoudsprojecten. De zelfevaluatietest helpt om te zien welke talenten hij hiervoor al heeft. Met zijn manager stippelt hij een pad uit om naar de nieuwe functie te komen: wat gaat hij doen, wat moet hij eventueel extra ontwikkelen en oefenen en wie begeleidt hem hierbij? Marco is 40 jaar schilder, het werk op de steiger wordt hem te zwaar. De zelfevaluatietest geeft hem inzicht in zijn interesses, skills en ambities. Na een gesprek met zijn werkgever spreken ze af dat hij verschillende andere functies binnen het bedrijf gaat uitproberen, om te ontdekken waar hij op zijn best is. ONDERHOUDNL 15

KLANTGROEPEN 04 23 Klantgroeponderzoek: Verhelderende gesprekken met woningeigenaren Op de particuliere markt valt het vanwege de enorme concurrentie voor schildersbedrijven, niet mee om ‘preferred supplier’ te worden en te blijven. OnderhoudNL onderzoekt regelmatig hoe het de leden daarbij kan helpen, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met woningeigenaren die pasgeleden schilder- en onderhoudswerk hebben laten uitvoeren. Dat levert altijd bruikbare informatie op. O p verzoek van OnderhoudNL interviewden de onderzoekers van USP Marketing Consultancy een groep woningeigenaren over de ‘klantreis’ die zij afleggen bij het uitbesteden van schilder- en onderhoudswerk. Van de eerste oriëntatie en de gesprekken met de bedrijven, tot en met de uitvoering van het werk, de facturatie en nazorg. Wat vinden particulieren belangrijk in dit Dana van Bloois: “De buitenkant van ons huis is geheel geschilderd door een schilder die wij via via aangeprezen hebben gekregen. Hij was zeer vriendelijk, in voor een praatje en heeft goed werk geleverd. Wel jammer dat hij er lang over heeft gedaan, hij was tussendoor nog bij andere klanten bezig.” 16 ONDERHOUDNL

04 23 KLANTGROEPEN traject? En waarop baseren zij hun keuze voor een bepaald bedrijf? Resultaten De gesprekken met de woningeigenaren leverden waardevolle informatie op. Zo kwamen de volgende punten naar voren: • Woningeigenaren gaan vooral af op ervaringen van allereerst ‘de eigen kring’, zoals buren, familie of andere bekenden. Wat men online doet met reviews bekijken, doet men in de eigen kring ook: ervaringen en tevredenheid met bedrijven te weten komen. Tip voor de leden: maak gebruik van de buurtmailing die OnderhoudNL biedt. Kleine moeite, grote impact. En zorg voor een professioneel steigerdoek met telefoonnummer. • Een bedrijf selecteren via een online platform vindt men lastig: er zijn zoveel platforms met zoveel verschillende aanbieders, welke is betrouwbaar? En is zo’n platform wel onafhankelijk? Tip voor de leden: loop niet overal in mee, maar maak een goede keuze voor deelname aan een platform dat past bij uw bedrijf. • OnderhoudNL Garantie kent men nog weinig, wel klinkt het AF keurmerk nog steeds bekend. Na uitleg over de meerwaarde van een Garantiebedrijf, met onder andere de geschillenregeling, geeft men aan dit wel belangrijk te vinden voor het kiezen van een bedrijf. Tip voor de leden: maak uw aansluiting bij OnderhoudNL Garantie kenbaar en zichtbaar op de website, in de offerte en de gesprekken. • Men denkt niet in onderhoudscyclussen van vijf jaar. Maar wanneer bijvoorbeeld een schildersbedrijf zelf het initiatief neemt om tweejaarlijks langs te komen voor een korte check en eventueel ‘bijtippen’, wordt dat zeer gewaardeerd. Men is dan ook geneigd die schilder weer te vragen voor een grotere onderhoudsbeurt. Tip voor de leden: maak foto’s van uw werk en voeg die toe aan uw klantenbestand met een ‘rappel-datum’, dus wanneer u voor een visuele check terugkomt. Dit wekt vertrouwen! • De woningeigenaren vinden het lastig dat een schilder het werk niet in één keer afmaakt en meerdere projecten tegelijk onder handen heeft. Na uitleg over het proces van wassen, schuren, drogen, gronden enzovoorts begrijpt men beter dat de schilder ook bij anderen tegelijkertijd aan het werk is. Tip voor de leden: leg uit waarom u er op bepaalde momenten wel en niet bent. Conclusie Uit de gesprekken wordt duidelijk dat er terrein te winnen valt met zorgvuldiger communicatie over de werkzaamheden, de planning en de oplevering van het werk. Ook uitleg over de garantieregeling is zeer nuttig. OnderhoudNL bekijkt hoe het de leden hierbij kan ondersteunen, bijvoorbeeld met een training of e-learning. Judith Vis: “Wij hebben ons huis aan de buitenkant laten schilderen. Wij vonden het erg belangrijk dat de schilder netjes en zorgvuldig te werk zou gaan. Dit was volgens de buren het geval, vandaar onze keuze voor deze schilder. Wij waren erg tevreden over de werkzaamheden en de verdere afhandeling. De volgende keer komen wij zeker weer bij hem terug.” ONDERHOUDNL 17

RESTAURATIESCHILDERS 04 23 18 ONDERHOUDNL

04 23 RESTAURATIESCHILDERS Restauratieschilder Leo Scholten: ‘ERM is de investering meer dan waard’ Paleizen, kerken en kloosters. Dat zijn de werkterreinen van restauratieschilder Leo Scholten en zijn team. Het is een vak apart met een eigen keurmerk: Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg, kortweg ERM. Hij vertelt over zijn bedrijf, de opmerkelijke klanten en het belang van een keurmerk. ONDERHOUDNL 19

RESTAURATIESCHILDERS 04 23 Restauratiewerk in de Grote Kerk van Vianen O p de LTS koos hij niet voor metaal of elektro, maar voor de richting schilderen. “Daar zat kleur in. Ik vond het mooi om daarmee te werken”, zegt Leo Scholten. “Maar steeds hetzelfde doen, leek me niet interessant. Op een dag zag ik mannen een restauratiedemonstratie geven met ambachtelijke technieken. Intuïtief wist ik dat dit het helemaal voor mij was en dat werd het startpunt.” Schildersvakprijs Inmiddels heeft hij een florerend bedrijf met een enorme lijst aan referenties. Koninklijke paleizen als Soestdijk en Noordeinde, de grote kerk te Vianen en de Goirkese kerk in Tilburg, allemaal gebouwen waar hij met zijn team aan werkte. Aan die laatste zat een schitterend 20 ONDERHOUDNL eerbetoon. Daarvoor kreeg Scholten de SchildersVakprijs. “Dat was een prachtige erkenning en mooie reclame natuurlijk voor ons teamwerk.” Voor het Hubertusslot had Scholten al eerder de publieksprijs gewonnen. Daarnaast was hij vijf keer genomineerd. Maar om opdrachten binnen te halen, is meer nodig. “Bijna alle opdrachtgevers eisen dat je ERM hebt, het officiële predicaat dat jouw bedrijf vakwerk levert en het werkproces op orde heeft. Het is een voorwaarde om subsidie te krijgen.” Kleurenonderzoek “ERM is voor ons dus essentieel. We werken met eeuwenoud materiaal. Je moet precies weten waarmee je aan de gang gaat en hoe de vervolgstappen worden genomen. Om het keurmerk te verkrijgen, moet je de processen zorgvuldig onderzoeken en beschrijven. Een onderdeel ervan is bijvoorbeeld het historisch kleuren- en archiefonderzoek. Je gaat daarmee na wat de oorspronkelijke kleur van een object is. Want iets dat eeuwen oud is kan meerdere malen met de verkeerde verf of kleurgebruik zijn overgeschilderd”, aldus Scholten. Werkboek Er moet veel worden gerapporteerd, gelukkig helpt het ERMcertificerings werkboek van OnderhoudNL daarbij. “Van veilig werken tot vooraf alles fotograferen voordat je ermee aan de slag gaat. Het moet allemaal zijn beschreven. Maar denk ook bijvoorbeeld aan de omschrijving van verfproducten waarmee je werkt en dat je alles zoveel mogelijk in de originele

04 23 RESTAURATIESCHILDERS Restauratiewerk aan het Stadhuis van Culemborg staat laat. Monumentenzorg komt checken of je het ook daadwerkelijk zo uitvoert.” Terugverdienen Er zit best wat werk aan, toch kan hij het aanraden om dat certificaat te behalen. “Vanaf het begin dat ik zelfstandig in deze branche aan de slag was, heb ik gepleit voor een normering. Nu is ERM er. Je moet inderdaad wat investeren qua tijd en het is niet gratis. Maar ik verdien het zeker weer terug. Het is een heel andere markt dan het reguliere onderhoudswerk aan moderne gebouwen. Als je alles op orde hebt en je werkt volgens de normering, is het financieel aantrekkelijker dan zonder ERM”. Hercertificering Recent ging Scholten op voor hercertificering. “Eens in de vier jaar moet dat. Dan wordt opnieuw getoetst of je nog steeds aan de eisen van nu voldoet.” Team “ERM is een heel goede binnenkomer”, concludeert Scholten. “Maar zoals met alles: je moet wel een naam opbouwen. Binnen het circuit van paleizen en kerken praten opdrachtgevers vanzelfsprekend met elkaar. De referenties worden onderling uitgewisseld. Dat we het goed doen, is vooral een teamprestatie. Ik heb een vast team dat ik per klus kan inschakelen. Van chemici tot mensen die de kunstacademie hebben afgerond, elk heeft zijn of haar verantwoordelijkheid. Samen zorgen we dat we goed en mooi werk leveren. Het is prachtig, ik wil er nog minstens vijf jaar mee door.” Leo Scholten: ‘Bijna alle opdrachtgevers eisen dat je ERM hebt’ ONDERHOUDNL 21

RESTAURATIESCHILDERS 04 23 OnderhoudNL Restauratieschilders In totaal zijn er in Nederland bijna 120.000 monumenten, namelijk 63.000 Rijksmonumenten (60% woonhuizen,12% agrarische gebouwen, 7% kerkelijke gebouwen en verder historische openbare gebouwen, verdedigingswerken, molens, weg- en waterwerken, kastelen en overige gebouwen) en zo’n 55.000 Gemeentelijke en 1.000 Provinciale monumenten en 500 beschermende stads- en dorpsgezichten. Op dit moment zijn er 25 lidbedrijven met een ERM-certificering. Jaarlijks gaan er ongeveer acht op voor hercertificering. “Het is een interessante sector, maar je kunt er niet zomaar aan de slag. Een ERM-certificaat opent letterlijk de deuren”, weet Ferdinand Wieman, sectormanager van OnderhoudNL Restauratieschilders. “We hebben een certificeringswerkboek samengesteld waarmee ondernemers zelf kunnen toetsen of hun bedrijf al aan de normen voldoet of wat nog aandacht nodig heeft. Het is voor leden kosteloos verkrijgbaar bij OnderhoudNL.” En er is meer. “We hebben diverse kenniskringen waar ondernemers kennis met elkaar kunnen uitwisselen, meestal op een interessante locatie zoals Paleis Het Loo en onlangs de Domtoren. We haakten ook in op de Open Monumentendag met een variant van onze campagne ‘Wij onderhouden van’. Daarvoor gebruiken we mooie foto’s van restauratieprojecten van onze leden met de hashtag #wijonderhoudenvanmonumenten.” Op www.onderhoudnl.nl/restauratieschilders vindt u meer informatie. 22 ONDERHOUDNL

04 23 PRODUCTEN EN DIENSTEN De tip van Ledenadvies: kleine stapjes met grote gevolgen Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten waarvan u misschien nog niet wist dat deze op onze website staan. Zo vlak voor de jaarwisseling is hun tip: laat u vooral niet gek maken door goede voornemens, begin simpel en met kleine stapjes. I edereen wil met plezier naar zijn werk, fijn kunnen samenwerken met collega’s, zonder stress een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf en ook privé gezond en gelukkig zijn. Dat is nogal niet wat. U zou er bijna van in de stress raken. OnderhoudNL heeft vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de bedrijfstak hoog op de agenda staan. OnderhoudNL Vitaal Met het programma OnderhoudNL Vitaal willen we onze leden en hun medewerkers graag handvatten meegeven om te werken aan duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Vitale medewerkers leveren meer op dan medewerkers die niet ziek zijn. Zij zijn productiever, gezonder en het visitekaartje van uw bedrijf. Gewoon beginnen Met praktische maatregelen zoals het waarborgen van gezondheid en veiligheid, het stimuleren van een gezonde levensstijl en investeren in ontwikkeling en opleidingen, komt u al een heel eind. Bekijk onze hulpmiddelen, zoals trainingen, workshops, een infographic en quickscan op onderhoudnl/ vitaliteit. Het hoeft allemaal niet zo OnderhoudNL Ledenadvies Floris Visser en ChiLing Chu (tevens vitaliteitscoach) van OnderhoudNL Ledenadvies helpen u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies en staan u graag te woord via 088 - 0188 155. moeilijk te zijn, het is gewoon een kwestie van beginnen. ONDERHOUDNL 23

PENSIOENDIALOOG 04 23 Bestuur BPF Schilders op werkbezoek in Amsterdam Een delegatie van het bestuur van BPF Schilders bracht in oktober een bezoek aan de dagelijkse praktijk van het vastgoedonderhoud. Ze waren te gast op de Amsterdamse vestiging van Van Wijk Vastgoedonderhoud en kregen een rondleiding op twee projecten van dit bedrijf. Daar gingen ze in gesprek met medewerkers. H et bestuur van BPF Schilders bestaat uit vertegenwoordigers namens werkgevers en medewerkers in de schilders- en onderhoudsbranche. Ook is er een bestuurslid namens de zzp’ers/ ondernemers en een namens de gepensioneerden. 24 ONDERHOUDNL Verder zijn er experts op het gebied van risicomanagement en vermogensbeheer lid van het bestuur. Allemaal mensen die niet dagelijks actief zijn in de branche. Om een beeld te krijgen van de dagelijkse praktijk, gaan ze zo nu en dan op werkbezoek.

04 23 PENSIOENDIALOOG Ellert Janssen: ‘Medewerkers zien pensioen als een ‘hygiënefactor’ Werkgeversvoorzitter Dick Vis: “Het is belangrijk dat we als bestuursleden af en toe onze kantoren verlaten en bedrijven bezoeken om met werkgevers, ondernemers/ zelfstandigen en medewerkers te praten. Voor hen doen we het immers allemaal.” Gastheer Het werkbezoek was georganiseerd in samenwerking met directeur Ellert Janssen van Van Wijk Vastgoedonderhoud. Janssen is vicevoorzitter van het OnderhoudNL-bestuur en heeft ook pensioenen in zijn portefeuille. Hij juicht dit initiatief alleen maar toe: “Als bedrijfstak hebben we de uitvoering van de pensioenregeling uitbesteed aan BPF Schilders. Het is een goede zaak wanneer zij zich verdiepen in ons als klant. Daar werk ik graag aan mee.” Projectbezoek Na ontvangst en een rondleiding op de vestiging van Van Wijk in Amsterdam Zuid-Oost, trok het gezelschap naar een planmatig onderhoudsproject op het WG-terrein in Amsterdam Oud-West. Vervolgens namen de bestuurders een kijkje op een project in Slotervaart, waar gewerkt wordt aan onderhoud van eengezinswoningen. Op beide projecten spraken de bestuurders met de onderhouds medewerkers. Onder de streep De bestuursleden zijn zich ervan bewust dat het pensioen niet erg leeft onder medewerkers in de sector. “Dat werd ook deze dag bevestigd”, merkt Vis op. “De aandacht gaat vooral uit naar het hier en nu, al zijn er uitzonderingen. Ik sprak een schilder die naast zijn pensioen nog wat opzij legt voor later.” “Het nieuwe pensioenstelsel houdt ze wel bezig”, vult werknemersvoorzitter Marlies van Loon aan. “Daarbij vragen ze zich vooral af wat er voor hen persoonlijk onder de streep overblijft.” Werkgeversvoorzitter Dick Vis in gesprek met een van de schilders ONDERHOUDNL 25

PENSIOENDIALOOG 04 23 De delegatie bezocht een project waar gewerkt wordt aan het onderhoud van eensgezinswoningen Persoonlijk advies Wie op zoek is naar informatie over het pensioen, kan op de website www.bpfschilders.nl van BPF Schilders terecht. Ook ontvangen de deelnemers jaarlijks een pensioenoverzicht en regelmatig nieuwsbrieven. Verder is het ook mogelijk om vragen voor te leggen in een persoonlijk adviesgesprek. De bestuursleden waren benieuwd wat de medewerkers die ze spraken vonden van deze communicatiemiddelen. Van Loon merkte dat de schilders niet actief op zoek gaan naar informatie over hun pensioen. “Als we vragen welke informatie men graag van ons heeft, dan wil men zeker niet nog meer brieven, folders enzovoorts. Veel liever heeft men een persoonlijk (advies)gesprek of een informatiebijeenkomst – onder werktijd – bij de werkgever.” 26 ONDERHOUDNL Toegankelijke informatie Vis concludeert na afloop dat waar het om de communicatie gaat, het vooral niet ‘meer zenden’ moet zijn. “We zijn natuurlijk wettelijk verplicht om informatie te verschaffen, het is zaak ervoor te zorgen dat die in ieder geval makkelijk toegankelijk en helder is. Daarbij moeten we goed kijken dat de informatie aansluit bij de wensen en behoeften van onze klanten. We zouden onze website kunnen laten testen door gebruikers.” Hygiënefactor Ellert Janssen herkent de indrukken van de bestuurders: “Medewerkers zien pensioen als een ‘hygiënefactor’: goed dat het er is, maar je moet er niet te veel mee bezig hoeven zijn. De premie wordt maandelijks

04 23 PENSIOENDIALOOG Ellert Janssen van Van Wijk Vastgoedonderhoud (l) en Dick Vis, werkgeversvoorzitter BPF Schilders afgeschreven, daar hebben ze geen invloed op. Een aantal van onze medewerkers maakt wel gebruik van de Generatiepactregeling (80% werken – 90% loon – 100% pensioenopbouw). Ik hoor daar positieve geluiden over.” De bestuurders kijken terug op een interessant werkbezoek, dat zeker voor herhaling vatbaar is. Uw medewerkers informeren Wat kunt u als werkgever doen om uw medewerkers te informeren over pensioen? Op de website van BPF Schilders vindt u handige tips en een filmpje. U kunt ook een pensioenbijeenkomst of -spreekuur organiseren voor uw medewerkers. Kijk op www.bpfschilders.nl onder ‘Informeren werknemers’. ONDERHOUDNL 27

TRAININGEN 04 23 Veilig werken met diisocyanaten Sinds 24 augustus 2023 mogen werknemers en zzp’ers alleen werken met producten die meer dan 0,1% diisocyanaten bevatten, als zij hiervoor een speciale training hebben gevolgd. Deze verplichting is onderdeel van de Europese verordening REACH. Er zijn e-learnings beschikbaar vanuit de leveranciers, maar er is ook een live groepstraining mogelijk. OnderhoudNL biedt dit alternatief in samenwerking met gecertificeerde trainers. D iisocyanaten zijn chemicaliën die voorkomen in 2-componentencoatings en in bepaalde lijmen, kitten en PUR-schuim. Bij inademing en huidcontact kunnen ze ernstige gezondheidsklachten veroorzaken, zoals allergieën en astma. Daarom is in Europees verband besloten dat er een opleidingsplicht geldt voor iedereen die er beroepsmatig mee werkt. In de schilders- en onderhoudsbedrijfstak zijn dat vooral industrieel schildersbedrijven, maar ook andere schilders die met twee-componentensystemen werken, kunnen ermee in aanraking komen. Of glaszetters die bepaalde kitten gebruiken en onderhoudsbedrijven die PUR28 ONDERHOUDNL schuim toepassen. Als de trainingsplicht van toepassing is, staat dat expliciet op het etiket vermeld. Plichten werkgevers Werkgevers moeten kunnen aantonen dat medewerkers die met deze producten werken, de training hebben gevolgd. Inspecteurs kunnen dit komen controleren. Ook bij leveranciers ligt een verantwoordelijkheid: zij moeten het benodigde trainingsmateriaal beschikbaar stellen. Dat hebben zij gedaan door via een digitaal platform e-learnings in allerlei talen aan te bieden. OnderhoudNL vindt het belangrijk dat iedereen die het nodig heeft, het certificaat kan behalen. Daarom heeft het een offline alternatief georganiseerd: een groepstraining van een dagdeel waar de lesstof op een toegankelijke manier wordt behandeld. Risico’s en bescherming De training Veilig werken met diisocyanaten is gebaseerd op de training zoals die is ontwikkeld door de leveranciers. Gecertificeerde trainers met de juiste arbokennis en veel praktijkervaring geven uitleg over het werken met diisocyanaten, de risico’s en het belang van persoonlijke beschermingsmiddelen en veilig gedrag. Aan het eind van de training wordt een toets afgenomen. Bij goed resultaat ontvangen de deelnemers het certificaat, dat

04 23 TRAININGEN OnderhoudNL verzorgde op maandag 6 november een incompanytraining bij Schildersbedrijf Van der Maar in Groningen 5 jaar geldig is. De eerste trainingen waren al snel volgeboekt. Deelnemen kan via open inschrijving, maar ook incompany. Bij incompanytrainingen worden de trainingsbehoeften vooraf geïnventariseerd zodat de training aansluit bij de praktijk van het bedrijf. Wat doet OnderhoudNL? Veilig en gezond werken met gevaarlijke stoffen is heel belangrijk in onze sector. Voorop staat dat medewerkers niet ziek mogen worden van hun werk. OnderhoudNL is al langere tijd bezig met dit dossier en biedt de leden informatie op de website, via webinars, bijeen komsten en nieuwsberichten (www.onderhoudnl.nl/isocyanaten). Naast het aanbieden van de training koppelt OnderhoudNL praktijkervaringen met het aan geboden trainingsmateriaal terug aan de Arbeidsinspectie en VVVF, de koepelorganisatie van verf fabrikanten. Verder draaien we een pilot-project met een gevaarlijke stoffenmodule die gekoppeld is aan de branche RI&E. De resultaten zijn veelbelovend en we zijn druk bezig met de voorbereiding om deze module volgend jaar verder uit te rollen en door te ontwikkelen. Met deze module wordt veel werk uithanden genomen om te voldoen aan de eisen voor werken met gevaarlijke stoffen. Heeft u hulp nodig? Meer weten over de training Veilig werken met diisocyanaten? Kijk op onze website www.onderhoudnl.nl/trainingen/ veilig-werken-met-diisocyanaten of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 29

SPECIAAL VOOR ONDERHOUDNL LEDEN Persoonlijk verzekerd, samen verbonden Ontdek de zorgverzekering die past bij úw leven Ontdek de voordelen op onderhoudnlverzekeringen.nl/zorg

04 23 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN Vind een zorgverzekering die bij u past Als lid van OnderhoudNL kunt u gerust zijn: OnderhoudNL Verzekeringen heeft een zorgverzekering die volledig is afgestemd op u, uw gezin en uw collega’s. Samen met VGZ en Zilveren Kruis, bieden zij een scala aan opties die uw leven makkelijker maken. In november heeft u van uw zorgverzekeraar uw zorgpolis voor 2024 ontvangen. Het is belangrijk om deze polis goed te bekijken. Bijvoorbeeld omdat uw zorgbehoefte voor het komend jaar anders is. Daarnaast kan een zorgverzekeraar de polisvoorwaarden ieder jaar aanpassen, waardoor u met dezelfde polis anders verzekerd bent. Voldoet uw verzekering niet meer aan uw wensen? Dan kunt u de huidige zorgpolis aanpassen of overstappen naar een andere zorgverzekeraar. OnderhoudNL Verzekeringen helpt u daar graag bij. Wat kunt u verwachten? • Overweegt u een overstap? De adviestool van OnderhoudNL Verzekeringen maakt het kiezen eenvoudig. • Voeg korting toe aan uw huidige verzekering. Als u al verzekerd bent bij VGZ of Zilveren Kruis, voeg dan de OnderhoudNL-korting toe aan uw bestaande polis. Heeft u hulp nodig? OnderhoudNL Verzekeringen staat voor u klaar. De zorgspecialisten zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Bel naar 010 - 288 44 85 of stuur een WhatsApp naar 06 - 27 13 93 52. De adviestool van OnderhoudNL Verzekeringen helpt u in enkele stappen om de zorgverzekering te vinden die naadloos aansluit op uw persoonlijke situatie. Vergelijk uw huidige polis, en neem een geïnformeerde beslissing. Vind de zorgverzekering die bij u past: ga naar www.onderhoudnlverzekeringen.nl/zorg. ONDERHOUDNL 31

Samen maken we het meesterwerk van morgen Samen maken we het meesterwerk van morgen 6 + 7 NOVEMBER 2024 EXPO HOUTEN 6 + 7 NOVEMBER 2024 EXPO HOUTEN Masters of Maintenance is een initiatief van: mastersofmaintenance.nl mastersofmaintenance.nl Masters of Maintenance is een initiatief van:

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication