CONFORMISO IN DE PRAKTIJK MAGAZINE HELP, EEN AUDIT?! DE INS & OUTS OP EEN RIJTJE “We wisten dat we al veel goed geregeld hebben maar de vraag was ‘hoe nu verder’?” INTERVIEW MET FUNERAL PRODUCTS
INHOUD 2 INHOUD 3 EEN WOORD VOORAF 4 MVO PRESTATIELADDER 5 FUNERAL PRODUCTS 7 CO2 PRESTATIELADDER 8 11 2 T&G 10 SAFETY CULTURE LADDER VAN DEN BRINK BARNEVELD HKZ 13 STICHTING 2FIT4R VCA 16 VAN OORSCHOT ALUMINIUM RI&E 19 HR5 20 HELP, EEN AUDIT!? KAM AS A SERVICE 17 14 22 25
EEN WOORD VOORAF DOOR HAROLD KUYTEN BESTE LEZER, Welkom bij dit magazine, waarin we je meenemen in de wereld van normen en certificeringen. Bij Conformiso geloven we dat het behalen van een certificaat meer is dan het afvinken van een checklist. Het gaat over groei, bewustwording en het creëren van waarde – voor jouw organisatie, je medewerkers en de wereld om je heen. Ik hoor het vaak van onze klanten: “Waar begin ik?” Dat gevoel van overweldiging herkennen we. Toch is het juist de eerste stap die het verschil maakt. Of je nu aan de slag gaat met veiligheidscultuur, duurzaamheid, of kwaliteit, wij staan klaar om je te begeleiden. Niet met ingewikkelde theorie, maar met praktische oplossingen die werken in jouw organisatie. Want het mag dan soms een uitdaging lijken, de impact die je maakt is het altijd waard. VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK In dit magazine delen we verhalen van bedrijven die de sprong hebben gemaakt. Ondernemers die, net als jij, beseften dat normen niet alleen verplichtingen zijn, maar kansen om het anders – en beter – te doen. Lees hoe Funeral Products de MVO Prestatieladder omarmde voor duurzaam ondernemen, hoe Van den Brink Barneveld veiligheidscultuur versterkte met de Safety Culture Ladder, en hoe Van Oorschot Aluminium met VCA een nieuwe standaard zette voor veiligheid. Deze verhalen laten zien hoe normen en certificeringen een organisatie echt vooruithelpen. “Hun ervaringen inspireren ons elke dag opnieuw, ik hoop dat ze jou ook zullen inspireren.” Dus blader door, laat je verrassen en neem die eerste stap. Want groeien doe je nooit alleen. Samen met onze klanten en partners werken we aan een toekomst waarin normen niet beperken, maar juist versterken. Harold Kuyten Directeur Conformiso h.kuyten@conformiso.nl +31 (0)6 53586077 3
MVO PRESTATIELADDER DUURZAAM ONDERNEMEN MET DE 3 P’S: PEOPLE, PLANET EN PROFIT De MVO Prestatieladder is een certificeringsnorm voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het doel is bedrijven bewust te maken van hun maatschappelijke en ecologische impact en hen te stimuleren duurzaam ondernemen structureel te integreren. Het certificaat toont de duurzame ontwikkeling binnen een organisatie concreet en objectief aan. Bij certificering worden bedrijven beoordeeld op prestaties rond milieu, arbeidsomstandigheden en maatschappelijk verantwoord ondernemen. 4 Lees online meer over deze norm »
FUNERAL PRODUCTS INTERVIEW MET FRANK NOLTES MVO PRESTATIELADDER GEÏMPLEMENTEERD BIJ FUNERAL PRODUCTS Één van de bedrijven die Conformiso begeleidt bij het behalen van de MVO Prestatieladder is Funeral products, een Eindhovense groothandel in herinneringsartikelen voor de uitvaartbranche. Urnen, assieraden en gedenkplaten, maar ook machines voor vingerafdrukken en software-oplossingen voor uitvaartondernemers. Algemeen directeur Frank Noltes omschrijft hun corebusiness mooi: “Wij geven zielen een nieuw huisje.” We spraken Frank over de keuze. voor de MVO Prestatieladder en wat Conformiso daarin voor Funeral Producs betekent. LOGISCHE STAP Funeral Products bestaat sinds 2006 en heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen altijd hoog in het vaandel gehad, extern, intern en in de materiaalkeuze voor hun producten. Extern ondersteunen ze een aantal goede doelen, financieel maar ook met kennis en advies, intern zie je het terug in het personeelsbeleid waar bijvoorbeeld niet zozeer het functioneren wordt beoordeeld maar juist de ontwikkeling van medewerkers wordt besproken. Voor hun producten wordt steeds weer gezocht naar werkwijzen en materialen die minder impact hebben op het milieu. Een mooi voorbeeld daarvan is de duurzame bio-urn (zie kader). Het behalen van de MVO Prestatieladder was dus een logische stap, volgens Noltes. “Die wens komt echt uit ons zelf want, hoewel verzekeraars steeds meer vragen, het is geen eis vanuit de branche. We willen echt ons stukje van de keten beter maken, zogen dat wij ons deel goed voor elkaar hebben. Een deel van onze productie zit bijvoorbeeld in India. We weten dat we India niet kunnen veranderen maar we kunnen er wél voor zorgen dat ónze werkplekken daar veilig zijn en dat iedereen die er werkt goed te eten heeft. Gewoon, goed zijn voor elkaar, dat betaalt zich uiteindelijk ook uit. En de ervaring en kennis die we daarmee opdoen, delen we graag met onze klanten en zelfs onze concurrenten.” INBRENG VAN CONFORMISO Met een verleden in de voedingsmiddelenindustrie had Frank Noltes heel wat ervaring met certificeringen. Toch zocht hij voor de implementatie van de MVO Prestatieladder hulp. “We wisten wel dat we al veel goed geregeld hebben maar de vraag was ‘hoe nu verder’? Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partij die ons daarbij kan helpen. Die hebben we gevonden in Conformiso. Het contact met Annette Willems (adviseur van Conformiso, red.) was meteen goed. 5
We wilden eigenlijk voor ‘trede 2’ gaan op de ladder maar Annette zei “zet er even een tandje bij, dan kun je trede 3 halen”. Zij brengt structuur, biedt houvast en is onze stok achter de deur. Annette zorgt echt voor continuïteit, ze komt iets brengen waarmee we iets kunnen. Een bezoek van haar zie ik telkens als een soort van tussentijdse toetsing. Gelukkig krijgen we vaak ‘mooi dat dit al klaar is’ te horen van haar,” vertelt Noltes lachend. CONFORMISO EN DE MVO PRESTATIELADDER Conformiso begeleidt Funeral Products bij het behalen van Trede 3 op de MVO Prestatieladder. Dat doen we volgens onze vaste projectaanpak: 1. INVENTARISEREN 2. DOCUMENTEREN 3. IMPLEMENTEREN 4. CERTIFICEREN 5. (ONDERHOUDEN/BEHEREN) De MVO Prestatieladder heeft 5 niveaus . Niveau 1 en 2 zijn instapniveaus. Deze zijn voor organisaties waarbij het MVO-beleid in ontwikkeling is. Niveau 3, 4 en 5 zijn voor organisaties met een volwaardig en systematisch MVO-beleid. Uiteraard blijft het altijd maatwerk en gaan we mét jou de uitdaging aan om alle normeisen te vertalen naar praktische oplossingen. Onze ervaring met én overtuiging over deze projectaanpak maakt dat wij een certificeringsgarantie durven te geven. Mocht het certificaat – ondanks dat de medewerkers van jouw organisatie alles in het werk hebben gesteld om dit project samen met Conformiso te doen slagen – onverhoopt niet ineens worden behaald, dan zal Conformiso, zonder kosten in rekening te brengen, blijven adviseren en ondersteunen totdat het doel is bereikt. “We wisten dat we al veel goed geregeld hebben maar de vraag was ‘hoe nu verder’?” 6
CO2 PRESTATIELADDER BEHEERS EN VERMINDER MILIEURISICO’S VAN DE BEDRIJFSVOERING Met behulp van een milieuzorgsysteem volgens de ISO 14001-norm kunnen milieurisico’s van de bedrijfsvoering beheerst en indien mogelijk verminderd worden. De milieu-risicoanalyse is het belangrijkste onderdeel van de norm. Bij deze analyse beoordelen wij samen met u de milieurisico’s voor alle vormen van mogelijke vervuiling. Vervolgens stellen we beheersmaatregelen vast die in een milieuplan verwerkt worden. De uitwerking van een milieuzorgsysteem is altijd maatwerk en moet aangepast worden aan de aard, omvang en complexiteit van de organisatie. Lees online meer over deze norm » 7
T&G TERREIN EN GROENVOORZIENING INTERVIEW MET GEORGE VAN LIT DUURZAAMHEID ALS DRIJVENDE KRACHT BIJ T&G TERREIN EN GROENVOORZIENING Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Maar hoe zorg je er als onderneming voor dat je echt stappen zet om je ecologische voetafdruk te verkleinen? Bij T&G Terrein en Groenvoorziening, onderdeel van het aannemerscollectief Osmaïa Nederland dat zich richt op de inrichting en het beheer van buitenruimten, speelt deze vraag een centrale rol. We spraken met George van Lit (Manager Klant, Relatie & Innovatie) over hun duurzaamheidsstrategie en de rol van de CO2 Prestatieladder. “De vraag naar duurzaamheid komt steeds vaker van onze klanten,” begint George enthousiast. “Iedereen wil duurzaam zijn, maar de vraag is: hoe pak je dat aan?” Bij T&G zijn we al lange tijd bezig met duurzaamheid, maar de CO2 Prestatieladder heeft ons geholpen om het echt concreet te maken. “Het is niet langer een vaag begrip; we kunnen nu aantonen wat we doen om onze uitstoot te verminderen.” EEN TOEKOMSTGERICHTE AANPAK: VAN TREDE 3 NAAR 5 Voor T&G en de andere bedrijven uit het Osmaïa Nederland platform (Gustaaf Groenspecialisten FacTer en Heesakkers Infra) draait het niet alleen om wat er vandaag gebeurt, maar vooral om de lange termijn. De toekomst van de buitenruimte moet groener en duurzamer worden. Dat besef zit diepgeworteld in hun bedrijfsvoering. “We geloven dat een groene leefomgeving de toekomst is,” zegt George. “De CO2 Prestatieladder helpt ons dit om te zetten in actie.” Bij aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd naar duurzaamheid. Dankzij deze norm kunnen we dat nu aantonen.” “We zijn destijds begonnen met niveau 3, omdat we bij niveau 5 ook de onderaannemers dienen te betrekken bij onze duurzaamheidsinspanningen. Daar waren we toen nog niet klaar voor,” legt George uit. “Inmiddels hebben we niveau 5 behaald. We hebben in een paar jaar tijd dus mooie stappen op het gebied van duurzaamheid gemaakt.”
DE ROL VAN CONFORMISO: VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK Bij het implementeren van de CO2 Prestatieladder werkt T&G Groep nauw samen met Conformiso. George is zeer te spreken over deze samenwerking. “Annette is een fijne partner in dit proces,” vertelt George. “Ze is heel sterk in het omzetten van de theoretische eisen van de CO2 Prestatieladder naar concrete, praktische stappen.” Samen hebben we een helder plan opgesteld waarin onze reductiedoelen zijn geformuleerd. Dit toetsen we jaarlijks, en daar helpt Annette ons bij. Ook als er wijzigingen in de norm of het beleid zijn, dan adviseert ze ons hoe we hier het beste mee om kunnen gaan binnen T&G. Ze houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we blijven focussen op het grote geheel.” INVESTEREN IN DE TOEKOMST De CO2 Prestatieladder helpt T&G, Gustaaf en Heesakkers niet alleen bij aanbestedingen, maar vormt ook de basis voor hun investeringsplannen. Ze zijn al tien jaar bezig met de elektrificatie van hun gereedschappen en kijken nu naar hun grotere materieel. “We begonnen vroeg met de overstap naar elektrisch gereedschap,” vertelt George. “Nu staan we op het punt om ook grotere machines en voertuigen te vervangen door elektrische alternatieven. Dit proces kost tijd, omdat we willen dat onze mensen er goed mee kunnen werken. Soms moeten we wachten totdat de machines aan onze criteria voldoen. Het moet niet alleen duurzaam, maar ook praktisch en rendabel zijn. Ook hierin ondersteunt Conformiso ons: we maken samen de juiste keuzes voor ons bedrijf.” INTERNE VERANDERING: BEWUSTWORDING ALS SLEUTEL Duurzaamheid vraagt niet alleen om investeringen, maar ook om bewustwording binnen de organisatie. George ziet dat dit essentieel is voor het succes. “We maken onze medewerkers bewust van hun eigen impact,” zegt hij. “In onze toolboxmeetings bespreken we bijvoorbeeld zuinig rijden en het gebruik van elektrische machines. In het begin waren er twijfels over elektrisch gereedschap, maar nu zijn onze medewerkers er comfortabel mee. Ze maken minder geluid en zijn makkelijk in gebruik. Deze verandering heeft tijd nodig gehad, maar werkt nu goed.” ADVIES VOOR ANDERE BEDRIJVEN Tot slot vragen we George wat hij andere bedrijven zou adviseren die de CO2 Prestatieladder willen implementeren. Zijn advies is duidelijk: neem de tijd en betrek de organisatie bij het proces. “Begin stapsgewijs,” zegt hij. “Je kunt niet alles in één keer omgooien. Zorg ervoor dat medewerkers begrijpen waarom het belangrijk is. Als alleen de directie het belang inziet, wordt het lastig om de rest mee te krijgen. Maar als iedereen bewust is van de voordelen, kun je echte stappen zetten. En vergeet niet: het helpt enorm om een partner zoals Conformiso erbij te hebben, die precies weet wat er nodig is om de certificering te behalen én te behouden.” 9
SAFETY CULTURE LADDER WERKEN AAN GEDRAG, CULTUUR EN VEILIGHEID De Safety Culture Ladder (SCL) is een norm die bedrijven helpt een veilige werkomgeving te creëren door houding, gedrag en cultuur te verbeteren. Het richt zich op bewustwording en het voorkomen van incidenten zoals ongelukken of verzuim. De SCL bestaat uit vijf treden, waarbij elke stap meer verantwoordelijkheid vraagt. Certificering gebeurt op maat via observaties en gesprekken. Gedragsverandering staat centraal, waarbij de hele organisatie wordt betrokken. 10 Lees online meer over deze norm »
VAN DEN BRINK BARNEVELD INTERVIEW MET WOUTER VAN DEN BRINK & ERIK HEIJ Van den Brink Barneveld is een innovatief metaalbewerkingsbedrijf met meer dan zestig jaar ervaring in luchtkanalen en plaatbewerking. Het bedrijf levert oplossingen van werkvoorbereiding, productie tot montage, voor diverse branches. Hun prestatie, het behalen van de Safety Culture Ladder (SCL)-certificering, onderstreept de behoefte tot groei en ontwikkeling van het bedrijf. We spreken met Wouter van den Brink, commercieel manager en mede-eigenaar, en Erik Heij, operationeel manager, over hun ervaringen en de rol van Conformiso bij het behalen van het SCL-certificaat. DE INZET VAN SAFETY CULTURE BINNEN HET BEDRIJF Van den Brink Barneveld streeft bij ieder project naar een hoge mate van gezond & veilig werken. Dat bereik je niet met een afvinklijst, dat is een gedachtegoed dat door iedereen binnen de organisatie gedragen moet worden. Het bedrijf kreeg daarnaast de vraag vanuit diverse partners om, naast VCA, ook SCL-gecertificeerd te zijn. Wouter legt uit hoe Conformiso de geschikte partij bleek te zijn om hen hierin te begeleiden: “We waren op zoek naar een proactieve partner om doorlopend op te kunnen bouwen. Geen uurtje-factuurtje, maar een vaste ondersteuning, zodat we met zowel VCA als SCL optimale groei voor ons bedrijf realiseren. Het klikte direct met Conformiso, hun ervaring en de ‘as a service-aanpak’ beantwoorde onze behoefte.” GEDRAGSVERANDERING EN BEWUSTWORDING Bij de implementatie van SCL was gedragsverandering cruciaal. Wouter benadrukt het belang: “Gedragsverandering is niet iets wat je in twee maanden doet. Daar heb je tijd voor nodig. We ontdekten in dit proces dat we al mooi op weg waren op dit gebied.” Erik bevestigt dit: “We legden de focus op de zachte kant van veiligheid. Dat medewerkers niet alleen weten hoe ze veilig moeten werken, maar dat ze het ook echt begrijpen waarom het zo belangrijk is. Dit zorgt ervoor dat iedereen bewust bezig is met veiligheid, daarin verantwoordelijkheid neemt om het te borgen. Onze medewerkers hebben de ruimte om, bij wijze van spreken, het werk stil te leggen als ze zien dat er niet aan de veiligheidsnormen wordt voldaan. Dit is echter nog nooit voorgekomen, wat laat zien dat we daar een mooie basis hebben staan.” Om inzicht te krijgen vanuit zowel binnen- als buitendienstmedewerkers over veiligheid, zijn gesprekken noodzakelijk. “Conformiso heeft ons hierbij enorm geholpen”, vertelt Wouter. 11
Het is lastig om dit soort kennis zelf eigen te maken. Met Conformiso hebben we hierin echt een rechterhand gevonden. “Onze vaste contactpersoon Willy Cillekens, startte met inventariseren door in gesprek te gaan met medewerkers en observaties te doen op de bouw. Enerzijds haalde zij ideeën van medewerkers op, anderzijds beoordeelde ze zelf wat ze feitelijk zag in de productie en op de bouw. Willy heeft veel ervaring op het gebied van veiligheid en ziet dingen die wij niet zien.” HET IMPLEMENTATIEPROCES EN DE ROL VAN CONFORMISO Het implementatieproces van de SCL-certificering verliep gestructureerd en doelgericht. Dat was ook nodig, want Van den Brink Barneveld had slechts drie maanden de tijd om de eerste drie treden van de certificering te behalen. Wouter licht toe: “Met de hulp van Conformiso konden we snel schakelen. Naar aanleiding van de inventarisatie heeft Willy geholpen bij het opstellen van een actieplan en het implementeren van de benodigde veranderingen. Dit verliep voorspoedig. Willy is goed in het leggen van verbindingen en kan dingen op een fijne manier overbrengen. Ze motiveert mensen om zelf na te denken en met oplossingen te komen.” Naast dat Conformiso ervoor zorgde dat Van den Brink Barneveld goed was voorbereid op de SCL-audit, doen zij dit ook doorlopend voor de andere certificeringen waaraan het bedrijf moet voldoen. Erik: “Het is lastig om dit soort kennis zelf eigen te maken. Met Conformiso hebben we hierin echt een rechterhand gevonden. We kunnen altijd bellen en hebben doorlopend ondersteuning zodat we altijd up-to-date blijven.” RESULTATEN EN VOORDELEN Wouter vertelt over de voordelen die de SCL-certificering hebben gebracht: “Met de SCL-certificering kunnen we deelnemen aan grotere projecten. We waren de weg al ingeslagen om onze medewerkers bewuster te maken over veiligheid en om als werkgever die veilige werkplek te bieden. Op z’n Barnevelds gezegd: ‘Samen uit, samen thuis.’ We willen dat iedereen veilig thuiskomt na een werkdag.” Erik benadrukt: “SCL is een certificering die goed bij ons past. Het gaat om de basis van verstandig werken. Het papierwerk is omvangrijk, maar de voordelen ervan zijn groter. Wanneer je als bedrijf een veilige werkplek biedt en dit ook laat zien, maakt dat je een interessante werkgever.” ADVIES AAN ANDERE BEDRIJVEN Voor bedrijven die overwegen de SCL-certificering te behalen, heeft Wouter een goede tip: “Het is heel belangrijk om eerst te inventariseren of het team bereid is mee te werken. Je kunt SCL niet zomaar doorduwen binnen een bedrijf, je hebt volledige medewerking van het team nodig. Het moet iets zijn waar iedereen achter staat.” Het behalen van de Safety Culture Laddercertificering is een mijlpaal voor Van den Brink Barneveld. Met de hulp van Conformiso hebben ze niet alleen hun veiligheidscultuur versterkt, maar ook hun positie op de markt verbeterd. De focus op bewustzijn en gedrag zorgt ervoor dat veiligheid een integraal onderdeel is van hun dagelijkse werkzaamheden, iets waar ze terecht trots op mogen zijn. 12
HKZ DE KWALITEITSNORM VOOR DE ZORG Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) is het kwaliteitsmanagementsysteem voor meer dan 30 branches in zorg en welzijn. Een HKZ-gecertificeerde organisatie werkt voortdurend aan betere zorg en dienstverlening. De normen voor dit certificaat hebben vooral betrekking op primaire processen: intake of indicatie, uitvoering van diensten en nazorg. Ook ondersteunende processen, zoals personeelsbeleid, moeten aan specifieke eisen voldoen. HKZ is er voor o.a. verzorgings- en verpleeghuizen, kinderopvang, GGZ-instellingen, thuiszorgorganisaties en apotheken. Lees online meer over deze norm » 13
STICHTING 2FIT4 INTERVIEW MET PATRICK DE ROOIJ 2FIT4’S ROUTE NAAR HKZ-CERTIFICERING Een stevig fundament in kwaliteit en veiligheid voor onze organisatie. Eén van de normen waar Conformiso zich mee bezighoudt is HKZ, Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Deze norm is in het leven geroepen voor duurzame kwaliteitsverbetering in de zorg- en welzijnssector. De HKZ-norm is gebaseerd op ISO 9001. HKZ kan door iedere zorgorganisatie geïmplementeerd worden; voor kleine organisaties is de norm wat aangepast. DE IMPLEMENTATIE VAN HKZ Vandaag spreken we met Patrick de Rooij, medeoprichter van 2FIT4, over de implementatie van de HKZ-norm bij hun stichting. 2FIT4 begeleidt mensen die worstelen met een langdurige vorm van arbeidsongeschiktheid of personen die door stressgerelateerde klachten dreigen uit te vallen. Zij bieden een trainingsveld waar mensen - voor, tijdens of na hun reguliere behandeling - weer in een nieuw, gezond ritme komen. Het doel is dat mensen gezonder terugkeren naar hun werkplek of eigen bedrijf. 2FIT4 heeft inmiddels de 3-jaarlijkse her-certificatie volgens de norm HKZ-kleine organisaties achter de rug. Vooral bij de eerste opzet en implementatie heeft Conformiso een grote bijdrage geleverd. We spreken met Patrick over dit proces en wat deze certificering aan voordelen heeft opgeleverd. VAN ADVISERING TOT ACTIE: DE ROL VAN CONFORMISO Patrick steekt van wal: “Het begon allemaal met een adviesgesprek met Harold Kuyten, die ons op een hele praktische manier uitlegde hoe de implementatie van de HKZ-norm een grote toegevoegde waarde zou hebben voor ons bedrijf. De norm is niet verplicht, maar zorgt wel voor een professionelere en sterkere positie naar partijen en doorverwijzers waarmee we samenwerken. Eerlijk gezegd keken we er een beetje tegenop, maar Harold maakte het luchtig en overzichtelijk en zo zagen we direct de kansen.” 2FIT4’S ERVARING MET DE IMPLEMENTATIE Aimée van Dreumel, allround KAM-adviseur van Conformiso, ging samen met 2FIT4 aan de slag. “We hadden ons geen betere begeleiding en ondersteuning kunnen wensen,” vertelt Patrick. “Aimée deed vooraf een goede inventarisatie. Op basis daarvan kwam ze met adviezen voor verbeterpunten en een aanpak. Ze legde direct de vinger op die plekken waar we als organisatie nog praktisch voordeel konden behalen met de implementatie van deze norm. We ontdekten dat we eigenlijk al best veel zaken geregeld hadden, maar dat ze beter georganiseerd en gestroomlijnd konden worden,” zegt Patrick. Ondanks dat het toch best een belasting op een klein bedrijf legt om zo’n norm en managementsysteem te implementeren, is “De HKZ-norm geeft 2FIT4 een stevig fundament in kwaliteit en veilgheid.” 14
het mij alles meegevallen. Dit komt voor een groot deel door de inzet van Aimée. Tijdens onze periodieke meetings was zij altijd perfect voorbereid en gaf ze ons heel gericht huiswerk, zonder dat we overspoeld raakten. De dagelijkse organisatie liep namelijk gewoon door.” EEN GOEDE BASIS, ONDANKS VERANDERING VAN DE NORM 2FIT4 doorliep de audit voor de norm ‘HKZ kleine organisaties’ en ontving het certificaat. “We wisten toen we van start gingen met de opzet van het managementsysteem dat er op korte termijn een vernieuwing van de HKZnorm aan zat te komen. Misschien was de timing niet ideaal, maar wij waren heel blij met de toekenning. Het heeft ons bedrijf echt voordelen opgeleverd. Gegevens zijn beter geregistreerd, goed terug te vinden en daar varen we nu op binnen de organisatie. Het is even wennen om dit als nieuwe standaard goed bij te houden, ook na de audit, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan wil je niet anders meer,” concludeert Patrick heel stellig. Wat had de vernieuwing van de HKZ-norm voor effect op de volgende audit? “Nou, dat bleek dus reuze mee te vallen,” vertelt Patrick. “Ook hierbij heeft Aimée ons weer goed ondersteund en duidelijk in kaart gebracht wat we aanvullend dienden te doen. We bleken het dus al heel goed geregeld te hebben. Dus ook de hercertificeringsaudit was een succes en we zijn inmiddels al vier jaar op rij HKZ-gecertificeerd.” Patrick vervolgt: “Ik vind het goed dat er een kwaliteitsnorm is voor de zorg. Het is echt belangrijk dat we samen werken aan de beste zorgkwaliteit. Dit soort normen zijn daar een goede basis voor, dus ik juich het alleen maar toe dat zoveel mogelijk zorgorganisaties HKZ implementeren.” HET ADVIES VAN PATRICK AAN ANDERE ONDERNEMERS Patrick is enthousiast over de voordelen die de norm voor 2FIT4 heeft opgeleverd. Hij adviseert andere bedrijven dan ook om niet te twijfelen over de implementatie van een norm. “Inderdaad, je moet gewoon beginnen. En mijn sterkste advies hierin is om een specialist zoals Conformiso in de armen te nemen. Dan weet je zeker dat je het goed doet en een adviseur zoals Aimée neemt nu eenmaal veel uit handen. En dat versnelt het proces van implementatie en maakt het allemaal minder complex dan je misschien op voorhand denkt,” sluit Patrick met mooie woorden af. Met HKZ op zak gaat 2FIT4 vol vertrouwen vooruit, en wij van Conformiso zijn trots dat we daaraan bij hebben mogen dragen. 15
VCA VEILIGHEID, GEZONDHEID EN MILIEU VCA is een programma dat bedrijven toetst en certificeert op hun VGMbeheersysteem. VGM staat voor veiligheid, gezondheid en milieu. VCA is de afkorting van VGM Checklist Aannemers. Bedrijven die werkzaamheden met een verhoogd risico uitvoeren in een risicovolle omgeving hebben veelal VCA-certificatie nodig. Denk aan bouw-, onderhouds- en constructiewerk in fabrieken, werkplaatsen, bij installaties en op bouwterreinen. 16 Lees online meer over deze norm »
VAN OORSCHOT ALUMINIUM INTERVIEW OVER HET BEHALEN VAN VCA VCA BRENGT ALGEHELE BEWUSTWORDING RONDOM VEILIGHEID BIJ VAN OORSCHOT ALUMINIUM We nemen een kijkje bij Van Oorschot Aluminium. Een écht familiebedrijf uit Helmond dat al 60 jaar aluminium totaaloplossingen biedt voor ieder type gevel. Zij leveren aluminium ramen, deuren, vliesgevels, schuifpuien en vouwwanden. Van Oorschot Aluminium staat voor topkwaliteit en dat willen ze graag in alle facetten van het bedrijf doorvoeren. Zo kwam een aantal jaar geleden de VCA-certificering (Veiligheid, Gezondheid & Milieu Checklist Aannemers) ter sprake. We spraken hierover met Bart Verbakel. Hij heeft binnen Van Oorschot Aluminium, naast zijn toenmalige functie als tekenaar / werkvoorbereider, de rol van KAM-coördinator op zich genomen*. Hij vertelt graag hoe hij VCA binnen Van Oorschot Aluminium heeft geïmplementeerd en wat dit het bedrijf heeft opgeleverd. (*Bart Verbakel is niet meer werkzaam bij Van Oorschot Aluminium) Van Oorschot Aluminium kreeg vanuit diverse opdrachtgevers steeds vaker de eis om VCAgecertificeerd te zijn. Daarmee kwam VCA als vanzelf op de agenda bij de directie. Bart vertelt over de opstart: “We zijn een familiebedrijf en ooit klein begonnen. We hebben in de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt en dan dien je ook over het aspect veiligheid na te denken. Mede door de vraag vanuit opdrachtgevers is de bewustwording over het belang van veiligheid geactiveerd. We waren niet gedreven om alleen het papiertje te behalen, maar wilden écht een verhoogd bewustzijn op veiligheid binnen de gehele organisatie doorvoeren. En zo ben ik, met de ondersteuning van Conformiso, in 2021 gestart met de implementatie van VCA.” EEN NIEUWE MINDSET RONDOM VEILIGHEID Bart vervolgt zijn verhaal: “Wanneer je begint met het implementeren van VCA dan start je met de opzet van aardig wat documentatie. Denk aan het uitvoeren van de RI&E, het uitwerken van een plan van aanpak, opstellen van een ontruimingsplan, maar ook het plannen van alle cursussen voor medewerkers. Gelukkig werden we hierin goed begeleid door Conformiso. Het vraagt immers wel wat van de organisatie, zeker in het begin. Je voert echt een nieuwe mindset met betrekking tot veiligheid door. Daarin heb ik bij diverse medewerkers, die het allemaal niet zo nodig vonden, ook wel wat weerstand ervaren.” “Inmiddels hebben zo’n 25 medewerkers hun VCA-diploma behaald. Dat heeft zeker ook bijgedragen aan het algehele bewustzijn over het onderwerp veiligheid en wat VCA überhaupt is. We hebben de risico’s en mogelijke gevaren goed in kaart gebracht. Daardoor werken mensen niet meer op de automatische piloot, maar wordt er écht gekeken hoe we het veilig en goed doen.” 17
CONCRETE ACTIES BINNEN VAN OORSCHOT ALUMINIUM De uitgangspunten van VCA worden toegespitst op iedere organisatie. Voor ieder bedrijf is dit anders. Enkele concrete voorbeelden van acties die Van Oorschot Aluminium met de implementatie van VCA heeft doorgevoerd zijn: • Vier keer per jaar zijn er toolbox-meetings per productieafdeling. Dan worden tips en uitleg gegeven die specifiek op de betreffende functies van de medewerkers zijn gericht. Daar geven medewerkers ook aan waar zij zelf behoefte aan hebben. • De ontruimingsplannen hebben ertoe geleid dat de fabriek bewust is ingedeeld vanuit het oogpunt van veiligheid. De verschillende onderdelen zijn nu slimmer op elkaar ingericht. • De risicoanalyse wordt standaard in de werkmap aan medewerkers uitgereikt. Zij leren hierdoor om hun werkdag bewust veilig te starten. Ook kleine ongelukjes worden goed bijgehouden om deze in de toekomst te voorkomen. Van Oorschot Aluminium deed een goede voorbereiding van alle benodigde documentatie en bereidde de medewerkers in het bedrijf tijdig voor op de komst van VCA. “Omdat het implementeren van VCA best een grote verandering voor ons was, ben ik blij dat we dit niet overhaast hebben gedaan. Anders zou het te veel druk op de mensen hebben gelegd. Iedereen is bewust van mogelijke gevaren op de werkvloer en weet hoe deze te voorkomen en hoe te handelen bij ongelukken. De mensen die in aanvang heel behouden waren zijn nu achteraf het meest enthousiast en betrokken,” vertelt Bart opgetogen. DE CERTIFICERING IS BEHAALD. HOE NU VERDER? In januari 2023 ontving Van Oorschot Aluminium het VCA*-certificaat. Bart vertelt over het proces daarna: “Het implementeren van VCA is een doorlopend proces en staat nooit stil. Als het eenmaal staat dan zorg je ervoor dat de mensen op de hoogte blijven van de veiligheidsregels en -instructies. We organiseren de toolbox-meetings en natuurlijk de doorlopende vastlegging van wat er op de werkvloer gebeurt. Als we op de bouw zeggen dat we VCA-gecertificeerd zijn, dan gaat een aannemer er ook vanuit dat we goed georganiseerd zijn en veilig werken. Dat is onze verantwoordelijkheid. Inmiddels vragen we van de mensen die wij weer inhuren ook dat ze VCA-gecertificeerd zijn. Zij werken uit onze naam, dus die kwaliteit waarborgen we overal.” 18 Voor Bart is het tijd om zich te focussen op zijn hoofdfunctie. Zijn werkzaamheden als KAM-coördinator worden vanaf heden dan ook volledig overgenomen door Conformiso. Bart: “Ik ben blij dat we vanaf de aanvang een goede en betrouwbare partner als Conformiso in de arm hebben genomen. Zij hebben ons heel goed geadviseerd en begeleid. Met korte lijnen en snelle communicatie. Ze kennen inmiddels alle ins & outs van onze bedrijfsvoering en weten als geen ander hoe je de KAM-werkzaamheden binnen een bedrijf organiseert. Zo weten we zeker dat VCA-certificering goed geborgd blijft binnen Van Oorschot Aluminium.”
RI&E GEZOND EN VEILIG WERKEN ALS BASIS Passende arbeidsomstandigheden zijn belangrijke voorwaarden voor gezond en veilig werken. Medewerkers moeten hun werk kunnen doen zonder lichamelijke of geestelijke problemen op te lopen. De Arbowet geeft in Nederland richting aan beleid en arbeidsomstandigheden die daaraan voldoen. Het belangrijkste doel van de Arbowet is het voorkomen van ongevallen en onveilige situaties op het werk. De wettelijk verplichte Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) vormt de spil waar alles om draait. Deze RI&E bevat een inventarisatie van risico’s (op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn) en maatregelen om deze risico’s te verkleinen. Lees online meer over deze norm » 19
HR5 INTERVIEW MET JOEP ALDERS EEN DUBBELE TOEGEVOEGDE WAARDE OP HET GEBIED VAN RI&E VOOR HR-DIENSTVERLENER HR5 HR5, een toonaangevende HR-dienstverlener, gevestigd in Uden, heeft een duidelijke missie: mensen helpen om in hun natuurlijke kracht te functioneren. Dit leidt tot gelukkigere, passievolle en betekenisvolle werkervaringen voor medewerkers, wat resulteert in lagere verzuimcijfers, meer innovatie en betere bedrijfsresultaten. HR5 biedt alle HR-diensten onder één dak: van salarisadministratie tot gecertificeerde arbodienst, van arbeidsjuridisch advies tot coaching, van HRM-support tot assessments. Een cruciaal onderdeel van het dienstenpakket van HR5 is het uitvoeren van Risico-Inventarisatie en -Evaluaties (RI&E), een wettelijk verplicht instrument dat helpt om werkgerelateerde risico’s in kaart te brengen en te beheersen. In dit artikel vertelt Joep Alders, voormalig arbeids- en organisatiedeskundige bij HR5, over het belang van RI&E en de samenwerking met Conformiso hierin. Enerzijds vanuit de uitvoering van de RI&E bij HR5 zelf, anderzijds vanuit de uitvoering van de RI&E’s bij de klanten van HR5. DE VOORDELEN VAN DE RI&E VOOR HR5 ZELF Vanuit Conformiso zijn collega’s Patty van der Cruijsen en Aimée van Dreumel nauw betrokken bij het uitvoeren van de RI&E bij HR5, zowel voor HR5 zelf, als voor haar klanten. Laten we beginnen bij HR5. “Vanuit HR5 werken we al jarenlang samen met Patty, zij heeft de RI&E bij ons uitgevoerd, het Certficatieschema Arbodiensten geïmplementeerd en heeft de kwaliteitsmanagementsoftware MyQ gepromoot,” vertelt Joep. “Vervolgens is Aimée ingevlogen om MyQ als software te implementeren en te zorgen dat het certificeringsproces rondom onze arbodienstverlening doorlopend geborgd blijft. Waar nodig adviseert ze ons met acties voor verbeterpunten in de organisatie.” RI&E IS MEER DAN EEN WETTELIJKE VERPLICHTING Bij HR5 wordt de RI&E gezien als meer dan een wettelijke verplichting. Joep benadrukt dat het een instrument is om goed personeelsbeleid te voeren. Dat promoot ze sterk bij de HR5-klanten. 20
“Wij willen dat onze klanten de meerwaarde van een RI&E zien.” EN HET INTEGREREN IN HUN BEDRIJFSPROCESSEN “Wij willen dat onze klanten de meerwaarde van een RI&E zien en het integreren in hun bedrijfsprocessen”, legt Joep uit. “Het is essentieel om hierbij de eigen medewerkers te betrekken. Zij kennen de bedrijfsrisico’s en hebben vaak goede ideeën voor oplossingen en verbeteringen. Dit zorgt ervoor dat de uitkomsten van een RI&E goed worden geïmplementeerd en optimaal bijdragen aan een veilige en gezonde werkomgeving.” Joep coördineert de RI&E-aanvragen van de klanten van HR5 en stuurt daarin verschillende arbokerndeskundigen aan voor de uitvoering ervan. “Na een bezoek van een arbokerndeskundige, zoals Patty van Conformiso, zien we vaak dat klanten veel bewuster zijn van het belang van een RI&E en wat de toegevoegde waarde en kansen zijn voor hun bedrijf”, zegt ze. “Het gaat niet alleen om het voldoen aan wettelijke eisen, maar juist om het verbeteren van de werkomgeving vanuit menselijk oogpunt. Resultaten die dit met zich mee kan brengen zijn een verhoogde arbeidsvreugde, minder werkstress, verlaagd ziekteverzuim, minder (bedrijfs)ongevallen en een positieve bedrijfscultuur.” SAMENWERKING MET CONFORMISO Joep is heel positief over de samenwerking met Conformiso. De samenwerking is al jaren vruchtbaar. Patty en Aimée kennen HR5 goed en kunnen snel schakelen. “Patty en ik werken veel samen. Zij voert de RI&E’s uit en toetst deze, zowel voor HR5 zelf als voor onze klanten”, vertelt Joep. “Aimée helpt ons vervolgens met het onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem bij HR5. Dit zorgt ervoor dat we continu blijven verbeteren. Wat de samenwerking zo succesvol maakt, is volgens Joep de gemakkelijke communicatie en de korte lijnen. “Wanneer er iets is, dan wordt dat snel aangepakt. We hebben korte lijnen in de communicatie, we spreken dezelfde taal. Patty en Aimée weten de mensen binnen ons team goed te vinden, het voelt niet als een externe partij. Dit maakt de samenwerking erg fijn en efficiënt”, bevestigt Joep. VEILIGHEIDSMAATREGELEN DIE GEDRAGEN WORDEN Door de kennis en expertise van Conformiso in te schakelen, kan HR5 haar klanten optimaal ondersteunen bij het creëren van een werkomgeving waar medewerkers kunnen floreren. Zoals Joep treffend concludeert: “Een goed uitgevoerde RI&E zorgt ervoor dat medewerkers betrokken zijn en dat veiligheidsmaatregelen echt gedragen en uitgevoerd worden. Dat is waar wij bij HR5 voor staan.” ADVIES AAN ANDERE BEDRIJVEN Joep adviseert andere bedrijven om bij de uitvoering van de RI&E te kiezen voor deskundigheid en kwaliteit. “Zoek een betrouwbare partij die bereid is maatwerk te leveren en werkt met gecertificeerde arbo kerndeskundigen”, benadrukt ze. “Dit garandeert niet alleen dat de RI&E voldoet aan de wettelijke eisen, maar ook dat het daadwerkelijk bijdraagt aan een betere en veiligere werkomgeving. En dat is precies waar de RI&E voor is bedoeld.” 21
HELP, EEN AUDIT?! DE INS & OUTS OP EEN RIJTJE
HELP, EEN AUDIT?! DE INS & OUTS OP EEN RIJTJE Wanneer je als organisatie een ISO- of ander certificaat wilt behalen, ontkom je niet aan audits. Een audit is eigenlijk niets anders dan een toetsing om te kijken of je aan de eisen van de norm voldoet. Na het lezen van deze serie korte blogs ken je het verschil tussen een interne en externe audit, weet je wie een audit uitvoert, hoe je je op een audit kunt voorbereiden en waarom organisaties soms zelf kiezen voor onaangekondigde audits. VERSCHIL EN OVEREENKOMST TUSSEN INTERNE EN EXTERNE AUDIT Een externe audit wordt uitgevoerd door een auditor van buiten de organisatie, verbonden aan een certificerende instelling. De uitkomst bepaalt of je een certificaat behaalt. Een interne audit wordt uitgevoerd door iemand binnen de organisatie, zoals de KAMcoördinator of een externe adviseur die ondersteunt in het certificeringstraject. De uitkomsten leiden niet tot certificering. Let op: interne audits zijn verplicht binnen een ISO-traject. Zonder interne audit kun je geen certificaat behalen. De grootste overeenkomst tussen interne en externe audits: beide toetsen tegen dezelfde norm en eisen. Tijdens een audit vinden documentcontroles plaats om te beoordelen of processen correct zijn beschreven, vastgelegd en gevolgd. Daarnaast worden gesprekken met medewerkers gevoerd over de werkwijze binnen afdelingen, van directie tot werkplaats. Ook een projectbezoek kan onderdeel zijn van de audit. GOED VOORBEREID, MET HULP VAN DE EXTERNE ADVISEUR Een externe audit kan spanning geven, zeker bij een initiële audit. Omdat vooraf lastig in te schatten is hoe streng de auditor zal zijn, voelt het soms als een examen. Medewerkers vrezen soms ‘verkeerde’ antwoorden te geven. Ons advies: vertel hoe het echt is, dan kun je geen fout antwoord geven. Een auditor wil je verhaal toetsen; als je antwoorden mooier zijn dan de werkelijkheid, valt dat op. Toch vraagt een audit, intern of extern, weinig extra voorbereiding. Als procedures en werkwijzen goed vastliggen en medewerkers volgens afspraken werken, ben je voldoende voorbereid. De rol van een externe KAM-adviseur – bijvoorbeeld van Conformiso – is tijdens een externe audit beperkt. Het meeste werk gebeurt vooraf: documenten op orde brengen, medewerkers informeren en zorgen dat iedereen weet wat een audit inhoudt. Tijdens de audit is de KAM-adviseur ter ondersteuning aanwezig; de directie en medewerkers doen het woord. De adviseur kan vragen verduidelijken en erop toezien dat de auditor geen onterechte eisen stelt. HOE VERLOOPT EEN AUDIT? Vooraf ontvang je een auditplanning met informatie over wat wordt beoordeeld, wanneer dit gebeurt en wie erbij betrokken zijn. Bij een initiële audit worden alle processen beoordeeld, bij latere audits gebeurt dit steekproefsgewijs. Eerder geconstateerde afwijkingen worden bij volgende audits gecontroleerd.
“Interne en externe audits zijn verplicht bij een ISO-traject.” Na afloop van de externe audit volgt een auditrapport met de bevindingen. Indien bepaalde zaken niet aan de norm voldoen, kan een ‘afwijking’ worden vastgesteld. Deze kent verschillende gradaties: • Major non conformity: Grote tekortkoming in een proces. Deze moet eerst worden afgehandeld voordat kan worden overgegaan op certificering (binnen 3 maanden met een Plan van Aanpak). Het is aan de auditor om te bepalen of dit schriftelijk afgehandeld kan worden of dat het nodig is dat de auditor nog een keer zelf op locatie komt toetsen of de major NC in voldoende is afgehandeld of gedegradeerd wordt tot een minor non conformity. • Minor non conformity: Kleinere tekortkoming die certificatie niet in de weg staat. Hiervoor moet soms een PvA worden gemaakt. Tijdens de volgende audit zal door de auditor getoetst worden of de minor(s) in voldoende mate is/zijn afgehandeld. • Maatregel ter verbetering: Er is geen tekortkoming geconstateerd maar een punt dat mogelijk in de toekomst wel tot een tekortkoming gaat leiden. Of een verbetermogelijkheid die niet door de norm wordt vereist maar die de organisatie mogelijk wel kan helpen om de kwaliteit, efficiëntie etc. te verbeteren. De organisatie bepaalt zelf of ze hiermee aan de slag gaan. Als jouw organisatie de audit goed heeft doorstaan en je voldoet aan alle eisen die de norm stelt, word je door de auditor ‘voorgedragen voor certificering’, zoals dat heet. Dat betekent in de praktijk dat je binnen afzienbare tijd het certificaat voor de betreffende norm in ontvangst kunt nemen. ONAANGEKONDIGDE AUDIT? Voor sommige normen vinden externe audits onaangekondigd plaats. Dat geldt met name voor normen in de voedselveiligheid (bijvoorbeeld IFS of BRC). Een auditor komt dan eens per drie jaar op bezoek zonder afspraak vooraf en moet binnen 30 minuten na aankomst in de productieruimte kunnen kijken. Zo’n audit vindt plaats vanaf drie of vier maanden vóór tot één maand na het verlopen van je certificaat. Voor een onaangekondigde audit kun je maximaal tien data doorgeven waarop het de organisatie niet uitkomt dat de onaangekondigde audit plaatsvindt, bijvoorbeeld als er groot onderhoud aan machines gepland staat. De afwezigheid van bepaalde functionarissen, bijvoorbeeld de kwaliteitsfunctionaris of directeur, is geen reden waarom er geen onaangekondigde audit kan plaatsvinden. Daarnaast is er bij sommige voedselveiligheidsschema’s, zoals BRC, de keuze om naast de onaangekondigde audit 1x per 3 jaar, elk jaar onaangekondigd geaudit te worden. Als je kiest voor onaangekondigde audits, bijvoorbeeld omdat een klant dit eist, is het herkenbaar op het certificaat dat de organisatie onaangekondigd is geaudit. Tevens is het op het BRC-certificaat zichtbaar hoeveel afwijkingen er zijn geconstateerd. Als je zelf kiest voor onaangekondigde audits laat je uiteraard wel zien dat je ervan uit kunt gaan dat je alles altijd – volgens de norm – op orde hebt binnen je organisatie.
KAM AS A SERVICE MEER TIJD OVERHEBBEN VOOR JOUW CORE-BUSINESS?
KAM AS A SERVICE VOLLEDIG ONTZORGD MEER TIJD OVERHEBBEN VOOR JOUW CORE-BUSINESS? KIES VOOR EEN KAM-MANAGER Voor een mkb-bedrijf die wil voldoen, of reeds voldoet aan (inter)nationale normen en certificeringen zoals ISO 9001, VCA of ISO 14001, kunnen de KAM-taken die daaruit voortvloeien wel eens boven de pet groeien. Wij zien vaak dat een mkb-bedrijf geen vaste medewerker voor KAM heeft en dat het door iemand ‘ernaast’ wordt gedaan. Je merkt waarschijnlijk dat de wet- en regelgeving rondom certificeringen complexer wordt. Daardoor wordt het steeds lastiger om alle KAM-taken te overzien, de nieuwe ontwikkelingen in overzicht te hebben en aan alle verplichtingen te blijven voldoen. Dé oplossing? Een KAM-manager van Conformiso. Conformiso biedt de KAM-manager ‘as a service’ aan. Hiermee ontzorgen we je jouw mkb-bedrijf volledig op KAM gebied. Jouw kwaliteitsmanagement, informatiebeveiliging, veiligheid, gezondheid en milieuzorg zijn bij onze deeltijd KAM-manager volledig geborgd. KAM-MANAGEMENT: ZO WERKT HET Een deeltijd KAM-medewerker inhuren bij Conformiso is vrij eenvoudig. Wij werken namelijk op abonnementsbasis. Voor een vast maandbedrag onderhoudt en beheert onze KAM-medewerker jouw management systeem. Afhankelijk van de omvang van de KAM-werkzaamheden stellen we het maand abonnement vast. Periodiek komt onze KAM-medewerker bij jouw bedrijf op locatie om de benodigde werkzaamheden uit te voeren. Zo kunnen we alle zaken goed borgen en zorgdragen dat alle certificeringen actueel en toegekend zijn en blijven. Laat je het KAM-management door Conformiso uitvoeren? Dan heb je altijd een certificeringsgarantie. DE VOORDELEN VAN EEN EXTERNE KAM-MANAGER? Onze deeltijd KAM-medewerker biedt jouw organisatie verschillende voordelen: • Uitgebreide expertise: Je beschikt over de specialistische kennis en kunde van een KAM-medewerker, waardoor je altijd zeker bent van correct advies, een juiste implementatie van systemen en een partner die op de hoogte is van de laatste wet- en regelgeving; • Tijdwinst: Door KAM-taken aan onze specialist uit te besteden, ben je geen tijd meer kwijt aan kwaliteitsmanagement en bespaar je tijd die jouw medewerker(s) aan andere werkzaamheden kunnen besteden; • Continuïteit en garantie: Door te kiezen voor onze KAM-medewerker, heb je een certificeringsgarantie. Wij zorgen ervoor dat je je certificering behaald en behoudt; • Oog voor jouw organisatie: Wij zorgen er niet alleen voor dat de werkzaamheden voldoen aan alle wettelijke verplichtingen en normeisen, maar gaan voor maximaal praktisch nut voor jouw organisatie. We kijken hoe jouw mkb-bedrijf opereert en stemmen de uitvoering en implementatie van de certificering hierop af; • Best practices: Wij werken via beproefde methoden en technieken die wij geheel op jouw mkb-bedrijf afstemmen; 26
Direct aan de slag Of je nu al een KAM-systeem hebt ingericht of er nog mee wilt beginnen, de collega’s van Conformiso kunnen op ieder moment instappen. Wij starten altijd met een inventarisatie om te achterhalen waar je nu staat met jouw mkbbedrijf en wat de doelstellingen zijn. We kijken wat er al is, hoe jullie nu werken en wat er nodig en gewenst is. Op basis van deze inventarisatie adviseren wij de juiste aanpak, dusdanig dat je met jouw mkb-bedrijf volledig ontzorgt bent. In principe kunnen we na de inventarisatie dus direct van start. Zo kun jij als ondernemer, samen met je team, de focus leggen op de groei en ontwikkeling van jouw bedrijf. Nieuwsgierig hoe wij de KAM-afdeling binnen jouw bedrijf kunnen stroomlijnen? VRAAG EEN GRATIS ADVIESGESPREK AAN Neem contact op voor gratis advies en offerte. Bel +31 40 23 190 23 of stuur een email naar info@conformiso.nl Scan hier de code » 27
RI&E DE ROUTE NAAR GEZOND EN VEILIG WERKEN INVENTARISEREN Stap 1 bij het uitvoeren van RI&E is het in kaart brengen van de risico’s binnen je bedrijf. Dit is de inventarisatie. EVALUEREN Als je de risico’s in kaart hebt, ga je deze evalueren. De risico’s worden ingeschaald op basis van prioriteit (kans x risico x effect). PLAN VAN AANPAK OPSTELLEN In het plan van aanpak geef je aan welke maatregelen je gaat nemen om de risico’s onder controle te krijgen. TOETSEN Toetsing uitgevoerd door een gecertificeerd kerndeskundige. PLAN VAN AANPAK UITVOEREN Uitvoering geven aan het opgestelde plan van aanpak op basis van prioriteiten. MONITOREN Monitoren uitvoering van het plan van aanpak en beoordelen status. Meer weten? Kijk online » RI&E EN PLAN VAN AANPAK ACTUEEL HOUDEN Beoordeel periodiek of de RI&E nog actueel is. 28 CONFORMISO | De Run 4312-F | 5503 LN | Veldhoven | T +31 40 23 190 23 | info@conformiso.nl | www.conformiso.nl
1 Online Touch