0

Next Generation

Schoondochter Lichelle en kleindochter Jolé van Hans Wijsman.

Inhoudsopgave 04 Voorwoord Duurzame groei van onze relaties 30 58 Duurzame groei van onze bedrijfsvoering Hoogtepunten 10 38 Duurzame groei van de wereld waarin we opereren 70 Plantify Partners Europe 78 Onze mensen next generation Duurzame groei van onze mensen 20 52 Duurzame groei van onze business 76 Green Sparkle 80 Missie & Visie #NEXTGENERATION

Voorwoord 2020 #NEXTGENERATION Renske, dochter van Rob van der Meer. 4

JAAROVERZICHT Voorwoord 2020 Beste relatie, We kijken terug op een ongekend bewogen jaar. Een jaar waarin het coronavirus domineerde en een enorme impact maakte op onze gezamenlijke business en ieders persoonlijke leven. Dit jaar bracht dan ook vele uitdagingen en leermomenten. In dit jaarverslag staan we stil bij de goede samenwerking met onze partners en collega’s, en blikken we met groeiend vertrouwen vooruit. Ondanks dat we de omzetdoelstellingen niet hebben behaald, kijken we met dankbaarheid terug op het memorabele jaar 2020. Een goede verkoop na de eerste lockdown in combinatie met sterk kostenmanagement en nieuwe klanten zorgden dat de omzet alsnog hetzelfde niveau bereikte als in 2019. Maar de belangrijkste toetssteen voor de evaluatie van 2020 is onze missie: duurzame groei. Van onze mensen, van onze relaties, van onze business en van de wereld waarin we actief zijn. Op al deze punten hebben we onze organisatie het afgelopen jaar weten te versterken. De crisisperiode bevestigde wat een geweldige collega's we hebben. Daarnaast is de relatie met onze partners - zowel met onze retailklanten als leveranciers - verder gegroeid. We zijn trots dat we in 2020 twee nieuwe klanten mochten verwelkomen: PraxisTuin en Jumbo Supermarkten. Ook op het gebied van digitalisering en robotisering hebben we vooruitgang geboekt; met ons e-fulfilmentbedrijf Reguardz zetten we grote stappen en leveren we inmiddels met succes planten aan consumenten in meerdere landen. Bovendien hebben we onze eigen logistieke hub in Engeland geopend als onderdeel van onze internationaliseringsstrategie. De oprichting van Plantify Partners Europe, en de daarbij horende strategische samenwerking met het Belgische familiebedrijf Floréac, vormde een mooie afsluiting van het jaar. Ook in 2021 zal het coronavirus een grote rol spelen. Toch kijken we vol vertrouwen naar het komende jaar en de jaren erna. Want bij Royal Lemkes richten we ons op de lange termijn. 6

Het directieteam. Daarom is het thema van dit jaarverslag ‘Next Generation’ en staan onze eigen (klein)kinderen in de schijnwerpers: onze grootste bron van liefde en inspiratie. Voor hen proberen we ons bedrijf en de keten van kweker tot consument steeds verder te verduurzamen. En op een eerlijke en transparante manier zaken te doen. Zodat we als ‘Next Generation’ bedrijf binnen een nieuwe economie passen. We waarderen onze interne én externe samenwerkingen enorm en leggen met elkaar de lat steeds een stukje hoger. Ons motto voor 2021 is dan ook: samenwerken voor de generaties na ons, Dank voor uw support en vertrouwen in Royal Lemkes. Namens het directieteam wensen we u veel leesplezier! Michiel de Haan Managing Director

MANAGEMENTTEAM Even voorstellen Cees van der Meij (1962) Eigenaar Royal Lemkes Mens zijn betekent voor Cees verantwoordelijkheid nemen voor alles wat aan je zorg is toevertrouwd: collega’s, klanten en de wereld om ons heen. Met de leeftijd groeit gelukkig ook je ervaring en wordt je cirkel van invloed groter. Cees mag dan ook zowel binnen de sector als daarbuiten meedenken over toekomstvisies, het gebruik van nieuwe technologieën en andere verdienmodellen. Niet alleen om een beter rendement te behalen, maar ook omdat Cees het idee onderschrijft dat een betere wereld bij jezelf begint. Michiel de Haan (1966) Algemeen Directeur Na 12 jaar in de fastmoving consumer goods en nog eens 12 jaar in de directie van grote retailers, zoals supermarktketen Dirk van den Broek en bouwmarkt Praxis, maakte Michiel 5 jaar geleden de overstap naar onze mooie sector. Michiel is zelfverklaard duurzaamheidsfreak en wordt blij van mensen die zichzelf zijn en zich continu blijven ontwikkelen. Zijn grootste ambitie? Een vrolijke en wijze opa worden. “Ik kijk uit naar de gesprekken met mijn kleinkinderen als ze vragen wat wij hebben gedaan aan de problemen die we nu zo goed kennen: klimaatverandering, biodiversiteitsverlies of de plasticsoep…” Michiel van Veen (1982) Director Supply Chain & Business Innovation 7 jaar geleden begon Michiel bij Royal Lemkes als Director Logistics & IT. Inmiddels is hij doorgegroeid naar de functie van Director Supply Chain & Business Innovation. Met zijn logistieke achtergrond zoekt hij altijd naar oplossingen om klanten beter te bedienen en samen het verschil te maken. Hij is verantwoordelijk voor transport, logistieke middelen, supplychain en voor innovatieve initiatieven als Reguardz, onze e-commercezuster. Jeannette Jongeleen (1972) HR & Facility Manager Jeannette is 7 jaar geleden begonnen als HR Manager bij Royal Lemkes. Ze is eindverantwoordelijk voor alle aspecten van het personeelsbeleid en facilitymanagement binnen Royal Lemkes. Eerder was ze werkzaam in verschillende hr-functies bij pensioenuitvoerder MN en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Jeannette heeft vorig jaar de studie MBA afgerond. Haar motto: “Wees duidelijk en eerlijk, en ga het lastige gesprek niet uit de weg. Dit zijn vaak de mooiste dialogen.” 8

Leon Verschoor (1971) Director Operations & Digital Leon helpt organisaties al meer dan 20 jaar met digitaliseren. Met zijn diepgaande kennis en voortdurende zoektocht naar verbeteringen stimuleert hij Royal Lemkes om het iedere dag een beetje beter te doen. “Het is een feestje om te werken in een prachtige sector met zulke mooie producten. Maar het meest trots moeten we zijn op al die mooie collega’s met wie we elke dag werken om de verwachting van onze klanten te overtreffen.” Jan Slingerland (1971) Manager Finance Jan is ruim 25 jaar werkzaam bij Royal Lemkes. Hij startte bij dochterbedrijf Edelman Green en is nu verantwoordelijk voor onze afdeling Finance. Met een sterk team draagt hij zorg voor accounting, controlling en quality & audits binnen Royal Lemkes. Zijn motto: “To know your future, you must know your past.” Huib Kranendonk (1982) Sales Director Huib werkt sinds 2015 in diverse functies binnen de commerciële organisatie van Royal Lemkes. Voor hij bij Royal Lemkes begon, was hij onder andere consultant voor diverse gerenommeerde retailers. De reden om over te stappen naar Royal Lemkes? “Allereerst de missie en waarden van Royal Lemkes. Daarnaast heeft de sierteelt me – als kleinzoon en schoonzoon van kwekers – altijd aangetrokken.” In zijn verantwoordelijkheid voor de klanten van Royal Lemkes werkt hij vanuit de principes transparantie en wederkerigheid. Alice van Veen (1971) Commercieel Manager Alice begon 22 jaar geleden als inkoper daghandel bij Koninklijk Tuinbouwbedrijf Lemkes. Door de jaren heen heeft ze diverse functies vervuld binnen de commerciële organisatie. Ze is nu verantwoordelijk voor inkoop, ASH (IKEA) en marketing & communicatie. Daarnaast volgt ze een MBA-opleiding en is ze bestuurslid bij Bloemenbureau Holland. Haar motto: “Never a dull moment. Het mooiste ligt nog voor ons.”

Onze hoogtepunten #NEXTGENERATION Bram en Teun, zonen van Monica Huldy. 10

BELANGRIJKSTE MOMENTEN Onze hoogtepunten Januari Nieuwe klant: PraxisTuin We leverden de eerste planten aan de tuincentra van Praxis. Wagenpark electric only Onze medewerkers hebben vanaf nu alleen nog de keuze uit volledig elektrische auto’s als nieuwe leaseauto. Februari Britse hub In het kader van onze internationaliseringsstrategie openden we een logistieke hub in het Verenigd Koninkrijk, om zo onze Britse klanten beter te bedienen. Maart Familiedag Een fantastische dag waarop we familie en vrienden een kijkje gaven in ons prachtige bedrijf. Beste Werkgever*** We zijn opnieuw verkozen tot de beste werkgever van Nederland in de categorie handel en retail. 12

April Samen schouders eronder in de hal Vanwege de coronamaatregelen tijdens het piekseizoen kreeg het logistieke team ondersteuning van de (kantoor)collega's bij hun werkzaamheden in de hal. Mei Recordaantal e-compakketten Door de coronacrisis bezorgden we een recordaantal planten via onze onlineservice bij de consumenten thuis. Introductiebijeenkomst In 2020 organiseerden we drie online introductiebijeenkomsten voor onze nieuwe medewerkers. Welkom bij Royal Lemkes! Juni Nieuwe klant: Jumbo Supermarkten Hallo Jumbo! Vanaf nu zijn we de plantencategoriepartner van deze succesvolle supermarktketen.

Juli E-CMR Bij onze transporteurs lanceerden we E-CMR, een innovatie die bijdraagt aan minder papierverbruik, aan realtime inzicht in de laad- en lostijden en aan een betere borging in fustsaldi. Augustus Lancering Argos Argos is het systeem dat binnenkomende karren volledig scant, optische codes leest en planthoogtes meet. September Transporteursbijeenkomst Geslaagde bijeenkomst voor onze transporteurs, met als doel het uitbouwen van duurzame relaties en een groenere toekomst. Duurzame Donderdag Met dit jaarlijkse event inspireren we onze medewerkers en relaties op het gebied van verduurzaming. 14

Oktober OutSystems Samen met de ICT-specialisten van Motion10 ontwikkelen we ons eigen softwareplatform OutSystems. November Talent Development Programma Start van het ontwikkelprogramma voor onze jonge, talentvolle medewerkers. Traineeship Drie young professionals zijn gestart met een tweejarig traineeship. December Plantify Partners Europe Oprichting van Plantify Partners Europe (PPE), een Europees netwerk van familiebedrijven die handelen in planten. Royal Lemkes en het Belgische Floréac zijn de eerste Plantify Partners. Klaar voor de Brexit We troffen alle voorbereidingen om onze planten ook vanaf 2021 naar het Verenigd Koninkrijk te blijven vervoeren.

JAAROVERZICHT OMZET IN 2020 2020 35 Exportlanden • • • • • + 50 miljoen + 40 miljoen + 25 miljoen + 10 miljoen 0 + Top 5 landen Duitsland Frankrijk Groot-Brittannië Nederland Oostenrijk 1 2 3 16 4 5

JAAROVERZICHT 2020 € 288 miljoen omzet 125.000.000 planten geleverd 23.227 verschillende producten 600 leveranciers 4.000 winkels 739.282 kilometer aan geladen vrachtwagens Top 5 tuinplanten Lavandula Hydrangea Citrus Bloeiende vaste planten Buxus 1 Top 5 kamerplanten Phalaenopsis Areca Ficus Cactus/Succulent Dracaena 2 3 4 5 1 2 3 4 5

QUOTE Bram (7) & Teun (5) “ Planten geven zuurstof zodat we kunnen ademen.” Monica Huldy Procesmanager Tuincentra "Mama doet iets met planten waar ook Sinterklaas altijd komt. Ze doet heel erg haar best en ze is heel erg handig. Bloemen ruiken heel lekker en planten geven ook zuurstof zodat wij kunnen ademen. Wanneer komt Sinterklaas weer?" 18

QUOTE Evy (7) & Elif (4) “ Papa kan heel goed vrachtauto’s met planten wegsturen.” "Onze papa is heel lief en kan heel goed werken! Zelfs als wij thuis herrie maken. Hij doet plantenwerk en stuurt vrachtauto’s overal naartoe. Wij houden ook van mooie planten: roze planten, een olijfboom of een vlinderplant." Randy van Zelst Teamleider Transport

Duurzame groei van onze mensen #NEXTGENERATION Yolanda Moor met dochters Merel en Britt. 20

DUURZAME GROEI Beste Werkgever 2020*** We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich thuis voelen bij Royal Lemkes en dat ze de mogelijkheid krijgen om duurzaam te groeien. Dat streven werd in 2020 beloond met het predicaat Beste Werkgever*** van Nederland in de categorie handel en retail. Winnaar categorie handel en retail. 22

HR-STRATEGIE Onze mensen maken het verschil DUURZAME GROEI Wij geloven dat de bedrijfscultuur in grote mate bijdraagt aan het succes van een bedrijf. Onze hr-strategie is daarin essentieel. We streven naar betrokken en bevlogen medewerkers die zich duurzaam ontwikkelen. Daarom hebben we veel aandacht voor persoonlijke groei, vitaliteit en diversiteit. PERSOONLIJKE GROEI We stimuleren, ondersteunen en faciliteren onze medewerkers zodat zij zowel persoonlijk als vakinhoudelijk kunnen groeien. Daarom volgden ook in 2020 weer veel collega’s een workshop, training of cursus via onze Plantify Academy. Programma Leiderschapsprogramma’s: Programma Persoonlijk Leiderschap (PPL7) Talent Development Programme (TDP 3) Pizza met Covey Programma Persoonlijke Groei Middelmanagementtraining Totaal Vakinhoudelijke programma’s: Plantencursussen Talencursussen Green Sales-trainingen (IT-systeem) Diverse Microsoft-cursussen Stressworkshop Totaal Aantal cursisten 13 10 15 8 19 65 37 25 146 14 5 227 Daarnaast hebben verschillende collega’s een opleiding op maat gevolgd, waaronder MBA’s, hbo- en NEVI-opleidingen.

DUURZAME GROEI Onze mensen maken het verschil Talent Development Programme. Het afgelopen jaar hebben weer veel collega’s promotie of de overstap naar een andere afdeling gemaakt. Op basis van een jaarlijkse personeelsschouw en een consequente hr-cyclus stimuleren we de ontwikkeling van onze collega’s. Ook dat noemen we duurzame groei. 24

Programma Persoonlijk Leiderschap 6. UITSTROOM/INSTROOM/DOORSTROOM 2019 2020 31 55 22 33 Uitstroom 87 90 41 49 Instroom 24 49 22 27 Interne doorstroom

DIVERSITEIT Verschillen maken onze organisatie kleurrijker, mooier en succesvoller. Of dat verschil ’m nu zit in gender, leeftijd, ervaring, nationaliteit of karakter. We tellen meer dan tien nationaliteiten en vormen een levendige mix van jong talent en jarenlange ervaring. TOTAAL AANTAL MEDEWERKERS In 2020 waren er gemiddeld 296 medewerkers in dienst, 13,4% meer dan de 261 medewerkers in 2019. Dit komt met name doordat we een grote groep operationele medewerkers in dienst hebben genomen die al geruime tijd als uitzendkracht bij ons werkzaam waren. VERDELING LEEFTIJD < 20 jaar 21 t/m 30 jaar 31 t/m 40 jaar 41 t/m 50 jaar 51 t/m 60 jaar 61 t/m 67 jaar 68 jaar Totaal VERDELING DIENSTJAREN < 1 jaar 1 14 68 71 64 63 15 1 296 56 t/m 5 jaar 6 t/m 10 jaar 11 t/m 15 jaar 16 t/m 20 jaar 21 t/m 25 jaar 26 t/m 30 jaar 31 t/m 35 jaar 36 t/m 40 jaar 41 t/m 45 jaar 46 t/m 50 jaar 51 t/m 53 jaar 137 35 25 15 11 4 5 2 4 1 1 26

VERDELING MAN/VROUW GEMIDDELDE LEEFTIJD 296 medewerkers 43,8 131 44,26% 165 55,74% 47 41,3 ZIEKTEVERZUIM 2020 2019 2018 3,66% 3,02% 2,61% Lang 2,28% 1,66% 0,82% Middellang 0,76% 0,00% 0,01% Kort 0,62% 0,91% 0,96% VITALITEIT Vitale medewerkers zijn onmisbaar voor succes. Vitaliteit leidt niet alleen tot een lager ziekteverzuim, maar ook tot meer creativiteit, loyaliteit en betere samenwerking. Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers hangt nauw samen met gezondheid. Daarom helpen we onze medewerkers gezond te blijven. Dat deden we in 2020 net iets anders dan voorgaande jaren. Naast de bestaande support voor fysieke en mentale gezondheid focusten we op veilig thuiswerken. Hiervoor faciliteerden we de werkplekmogelijkheden, zodat iedereen op een verantwoorde manier thuis kon werken. We stelden gratis online fitness beschikbaar en hielpen stress als gevolg van thuiswerken met kinderen zoveel mogelijk te voorkomen.

QUOTE Duurzame groei “ Duurzame groei van onze mensen is de sleutel tot het succes van Royal Lemkes. Verbinding met elkaar bevordert vertrouwen." Jeannette Jongeleen HR & Facility Manager - Royal Lemkes 28

"Met vertrouwen creëer je betrokkenheid. Dit is de basis waarop wij persoonlijke groei en professionele ontwikkeling vormgeven." Jeannette met haar dochter Laura.

Duurzame groei van onze relaties #NEXTGENERATION Shay en Lynn, dochters van Kimberley Houwaart. 30

EUROPESE RETAILERS Onze klanten Onze klanten zijn vooraanstaande Europese retailers uit verschillende segmenten. Met iedere klant onderhouden we een exclusief of geprefereerd partnerschap. Nieuwe partnerschappen Naast B&Q leveren we sinds 2019 onze planten aan twee extra retailers onder de Kingfisher-vlag: Castorama en Brico Depot. In 2020 zijn we een partnership aangegaan met PraxisTuin (Nederland), waarvoor we het totale assortiment verzorgen. Ook zijn we per juni 2020 de plantencategoriepartner geworden van de Nederlandse supermarktketen Jumbo. In 2020 beleverden we in totaal zo’n 4.000 winkels: 1.000 tuincentra (OBI, Jardiland, PraxisTuin, Truffaut) 1.200 bouwmarkten (B&Q, Brico Depot, Castorama, Praxis, Brico) 1.500 supermarkten (ALDI, Système U, Jumbo) 300 woonwinkels (IKEA) 32

Maxeda: Kingfisher: 29 jaar partner 2 jaar partner 2 jaar partner 19 jaar partner 1 jaar partner 10 jaar partner 13 jaar partner 32 jaar partner 8 jaar partner 1 jaar partner 27 jaar partner 8 jaar partner 13 jaar partner

ONZE KWEKERS Strategische sourcing Samen creëren we een onderscheidend assortiment tegen de laagste (keten)kosten. Vijf jaar geleden bepaalden we de inkoopstrategie van Royal Lemkes. Met een strak beleid werken we structureel aan de uitvoering en doorontwikkeling. Wanneer nodig scherpen we de strategie aan in relatie tot het snel veranderende retail- en kwekerlandschap. De voortgang: • In 2020 werkten we met 600 leveranciers (in 2017 nog met 900) en de beste veredelaars wereldwijd. • Onze strategische doelstelling is om 80 procent van onze inkoopwaarde onder te brengen bij de top 100-kwekers, zodat we kunnen voldoen aan de (inkoop)voorwaarden van de grootschalige retail. In 2020 realiseerden we 71 procent bij de top 100. We zijn goed op weg, het meeste potentieel ligt nog voor ons. • We werken samen met focuskwekers vanuit een leveranciersmanagementmodel. Hierdoor investeren we in langdurige relaties. We creëren een duurzame keten met een onderscheidend assortiment tegen de laagste ketenkosten, dit doen we datagestuurd voor een optimaal schaprendement. • Ook met kwekers buiten de top 100 streven we naar intensieve relaties. Een zowel breed als diep assortiment is met name van belang voor tuincentra. Daarom bieden we deze omvangrijke en belangrijke doelgroep een groot aantal verschillende opties. Eind 2018 gaven we vorm aan ons duurzame inkoopbeleid en in 2020 hebben we vier hoofdthema’s van dit beleid verder uitgewerkt: 1. Inzicht en reductie van de footprint van 50 focuskwekers 2. Reductie plasticgebruik in de keten 3. Reductie CO₂ 4. Arbeidsomstandigheden in de keten In het hoofdstuk Onze duurzame droom, op pagina 40, worden de stappen die we dit jaar maakten verder toegelicht. 34

QUOTE Onze inkoopambitie? “ Het maximaliseren van de impact op het schaprendement. Dit bereiken we door onze leveranciers en onze schaal te herwaarderen en samenwerking te intensiveren.” Alice van Veen Commercieel Manager - Royal Lemkes Alice met haar zoon Gijs.

Finance Automatisering inkoopovereenkomsten In 2019 zijn we gestart met Lucom, een softwaretool die ons in staat stelt om de inkoopovereenkomsten met kwekers digitaal af te handelen. Dit levert zowel kwekers als Royal Lemkes inzicht, efficiency en kostenbesparingen op. In 2020 is de software volledig geïmplementeerd en legden we alle overeenkomsten digitaal vast. Ook is de software uitgebreid met een functionaliteit om kwaliteitscontroles bij de kweker digitaal vast te leggen. Foto: Tijdens onze jaarlijkse Leveranciersdag ontvingen we onze top 100-leveranciers en hebben we ze bijgepraat over de kansen en ontwikkelingen in de retailsector. Kingfisher - Tim Clapp. 36

Duurzame groei van de wereld waarin we opereren #NEXTGENERATION Liz, Dave en Luuk, de kleinkinderen van Cees van der Meij. 38

DROOM VOOR 2030 Onze duurzame droom In dit uitzonderlijke jaar bleek onze missie van duurzame groei nog urgenter dan voorheen. Een duurzame bedrijfsvoering zorgt tenslotte voor een veerkrachtig bedrijf en dat is essentieel voor een toekomstbestendige economie. We hebben daarom onze duurzame ambities voor de komende tien jaar verder aangescherpt. Onze droom voor 2030: • Twee keer zoveel planten verkopen als in 2020: van 125 naar 250 miljoen • “Positive plants”: de planten leveren een positieve bijdrage aan het milieu • De medewerkers in de volledige keten zijn trots dat ze hier onderdeel van zijn Het afgelopen jaar hebben we samen met onze collega’s, leveranciers, klanten, ngo’s, de overheid, conculega's en andere sectorgenoten stappen gezet richting deze droom. Helaas had de pandemie een tijdelijk vertragend effect op de verdere verduurzaming van de keten. De hoogtepunten van 2020: • Royal Lemkes is energieneutraal • Het wagenpark van Royal Lemkes is 35 procent elektrisch en hanteert een electric only-beleid • Van de geleverde producten is 91 procent gecertificeerd volgens de FSI Basket of Standards • Vijftig kwekers berekenden hun footprint • Op plastic trays is een nulmeting uitgevoerd en binnenkort starten drie pilots om het plasticgebruik drastisch te reduceren • Een hybride editie van Duurzame Donderdag 40

Christian Lepelaar met zoon Miles.

Duurzame Donderdag Dit jaar organiseerden we een speciale editie van Duurzame Donderdag, met 25 executives uit onze sector en een publiek via een online livestream. Politicus en schrijver Jan Terlouw nam ons in vogelvlucht mee door de geschiedenis van de mensheid en liet zien hoe je een duurzamere en rechtvaardige toekomst creëert. Ook Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, en Rabobank bestuursvoorzitter Wiebe Draijer brachten inhoud en inspiratie. De sprekers zetten ons aan het denken over hoe we samen kunnen werken aan een toekomstbestendige sector. Om onze (toekomstige) kleinkinderen ook een plaats te geven in deze gedachten was er een stoel neergezet waarop zij "zaten". Onze CEO Michiel de Haan sloot af met een op Nelson Mandela en John Lennon geïnspireerde droom over onze sector in 2030: Imagine. Together we can. Jan Terlouw, oudpoliticus en schrijver. Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland. 42

WANT STEL JE VOOR... STEL JE VOOR Dat we in 2030 bijna geen CO2 meer uitstoten bij de productie in de kassen. We weten dat het kan, want het gebeurt al. Stel je voor dat we dan ook zeer zelden nog chemische middelen nodig hebben. We weten dat het kan, want het gebeurt al. Stel je voor dat ook het vervoer grotendeels op elektriciteit en waterstof plaatsvindt. We weten dat het kan, want het gebeurt al. Stel je voor dat we bijna geen plastic meer gebruiken en dat het plastic dat we gebruiken circulair is. Stel je voor dat elke medewerker in onze wereldwijde sector nog trotser is dan op dit moment. STEL JE VOOR. IMAGINE. Zoals John Lennon in zijn prachtige lied Imagine schreef. You may say I am a dreamer, but I am not the only one. I hope you will join me. Wiebe Draijer, Rabobank bestuursvoorzitter.

Sustainable Development Goals De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties helpen ons invulling geven aan onze missie van duurzame groei. De VN hebben in totaal 17 duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld om de meest urgente wereldproblemen aan te pakken, zoals honger, ongelijkheid, verlies aan biodiversiteit en klimaatverandering. Bij Royal Lemkes focussen we ons op de SDG’s waarmee wij de meeste impact kunnen maken. DUURZAAMHEIDSTHEMA 1 Klimaat Onze bijdrage aan SDG 13 In 2020 was onze eigen bedrijfsvoering opnieuw energieneutraal. De CO₂uitstoot die we nog niet hebben kunnen reduceren, compenseren we via het FairClimateFund, dat klimaatprojecten financiert en implementeert. Het gaat dan om de uitstoot die samenhangt met onder meer gas en licht, het wagenpark, zakenreizen en vanaf 2021 ook de eigen verpakkingsmaterialen. De keten verduurzamen lukt alleen als ketenpartijen samenwerken en met elkaar verantwoordelijkheid nemen. Het in kaart brengen van de klimaatimpact van onze producten geeft inzicht in de reductiekansen. In het Greener Plants-traject stimuleerden we samen met IKEA vijftig kwekers om de footprint van hun productie te laten berekenen. In 2021 bouwen we de samenwerking verder uit en gaan we met deze vijftig kwekers aan de slag om de impact verder te verlagen op weg naar “positive plants” in 2030. Tevens zullen we een volgende groep kwekers stimuleren om hun footprint te laten berekenen. • Voor nieuwe leaseauto’s geldt sinds 1 januari 2020 electric only en inmiddels is het wagenpark voor 35 procent elektrisch, met 24 elektrische en 64 brandstofauto’s. • Tien medewerkers hebben een leasebike. 44

ONTWIKKELING CO₂-UITSTOOT 1400000 1200000 1000000 800000 600000 400000 200000 0 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 gas en licht zakelijk wagenpark zakenreizen 350000 300000 250000 200000 150000 100000 50000 0 CO₂-uitstoot Omzet (in milj. €)

46

DUURZAAMHEIDSTHEMA 2 Grondstoffen Onze bijdrage aan SDG 12 & 14 Een circulaire economie is een gesloten kringloop waarin grondstoffen, onderdelen en producten hun waarde zo min mogelijk verliezen en zoveel mogelijk worden hergebruikt. De Rijksoverheid streeft naar een circulaire economie in 2050 en in 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen zijn gehalveerd. In aansluiting op onze droom van “positive plants” streeft Royal Lemkes ernaar om in 2030 circulair te zijn. Hiervoor gebruiken we de 3R-aanpak: Reuse, Reduce, Recycle. Deze aanpak is terug te zien in de volgende activiteiten van het afgelopen jaar: • Reduce: reductie in plasticverbruik, dankzij vermindering van folie, hergebruik van opzetstukken en bewuster gebruik van hoezen. • Reduce: besparing van drie pallets papier door de overstap naar E-CMR (digitale vrachtbrief). Dit zijn in totaal 309.000 velletjes papier. • Recycle: oude ICT-apparatuur schenken we aan Stichting Leergeld, waarmee het een tweede leven krijgt. • Reuse: het uitrollen van de ambitie van een circulaire kweekpot in 2030 samen met conculega Van Dijk Flora. • Reduce: uitvoering van nulmeting op plastic trays. Van 2021 tot 2030 focussen we op basis van de nulmeting op minimaal 10 procent plasticreductie per jaar. Begin 2021 start een drietal pilots om deze reducties te realiseren.

DUURZAAMHEIDSTHEMA 3 Biodiversiteit Onze bijdrage aan SDG’s 12, 13 en 15 Het percentage duurzaam verhandeld product* steeg van 87 naar 91 procent. Daarmee is het FSI-target (Floriculture Sustainability Initiative) van 90 procent duurzaam verhandeld product eind 2020 behaald, met dank aan onze kwekers. FSI heeft een nieuwe ambitie uitgesproken richting 2025: naast verantwoorde productie en handel, streven ze nu ook naar bevordering van de transparantie en een verantwoorde sierteeltketen. De komende jaren gaan we ons hier met behulp van onze datagestuurde werkwijze op richten. * Duurzaam verhandeld product: GAP-gecertificeerd (Good Agricultural Practice) en in risicolanden bovendien GSCP-gecertificeerd (Global Social Compliance Programme). 48

DUURZAAMHEIDSTHEMA 4 Arbeidsomstandigheden in de keten Onze bijdrage aan SDG’s 1 en 8 In het kader van het IMVO Convenant Sierteelt dat we in juli 2019 tekenden, heeft Royal Lemkes actief deelgenomen aan verschillende werkgroepen. De werkgroepen ontwikkelen plannen van aanpak voor de thema’s leefbaar loon, impact van gewasbeschermingsmiddelen, klimaatverandering en due diligence (gepaste zorgvuldigheid in de gehele bedrijfsvoering). Het IMVO Convenant Sierteelt heeft een looptijd van drie jaar. Voor de continuïteit en borging van de acties en het structureren hiervan wordt nauw samengewerkt met FSI. DUURZAAMHEIDSTHEMA 5 Maatschappij Onze bijdrage aan SDG’s 3, 6 en 9 Onze afgeschreven ICT-apparatuur schenken we aan Stichting Leergeld. Deze stichting helpt voorkomen dat kinderen in een armoedesituatie in een sociaal isolement terechtkomen. Dit jaar brachten we daar twee palletboxen met bruikbare apparatuur. Daarnaast schenken we planten aan tehuizen en werken we samen met sociaalwerkbedrijf DSW. Ook hebben we via de Royal Lemkes Foundation diverse projecten financieel gesteund, zoals de Plastic Soup Foundation, Stichting Waterpas en Stichting Daad en Woord.

QUOTE Renske (12) “ Mijn vader kent alle Latijnse plantennamen uit zijn hoofd!” "Mijn vader staat altijd voor iedereen klaar. Ik ben trots op hem dat hij elke dag zo vroeg opstaat en altijd gezellig is, zelfs als hij laat thuiskomt. Hij kent alle Latijnse plantennamen uit zijn hoofd." Rob van der Meer Teamleider Product Management 50

QUOTE Ailana (3) “Ik hou van knuffelen en zonnebloemen!” Daniëlla van der Eijk Sr. Procesmanager ASH/IKEA "Mama doet iets op haar werk en ook andere dingen. Ik denk niet dat ze daar goed in is. Ik wil later politieman worden. Ik hou van mama en van knuffelen en van zonnebloemen."

Duurzame groei van onze business #NEXTGENERATION Thiamo, zoon van Jurgen Isri. 52

SAMEN DUURZAAM GROEIEN Financiële resultaten Hoewel omzet en winst niet onze belangrijkste drijfveren zijn, zijn we overtuigd van het belang van schaalgrootte. Groei helpt ons om verder te professionaliseren en onze impact te vergroten. We geloven in een minimum viable profit: voor ons bedrijf betekent dit anderhalf à twee procent. De komende jaren blijven we investeren, onder andere in internationalisering, ICT en robotisering. In 2020 is onze omzet stabiel gebleven op € 288 miljoen. Op basis van de positieve ontwikkelingen bij bijna al onze klanten en de uitbreiding van ons klantenbestand met Jumbo Supermarkten en PraxisTuin, was het onze verwachting door te groeien naar € 315 miljoen. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten. Ondanks de tegenslag lukte het onze kosten goed te managen en is het resultaat alsnog volgens verwachting. Voor 2021 was onze prognose opnieuw zeer positief. Onze ambitie was een omzet van ruim € 335 miljoen, maar door de coronalockdown in het eerste kwartaal van 2021 lijkt deze ambitie onwaarschijnlijk. Met als gevolg een negatief effect op ons resultaat, aangezien we volop blijven investeren om onze klanten nu en in de toekomst zo goed mogelijk te bedienen. De solvabiliteit is iets gedaald tot het niveau van onze eigen interne norm van 25%; het eigen vermogen is gelijk gebleven bij een groeiend balanstotaal. 54

OMZETONTWIKKELING 320 310 300 290 280 270 260 250 240 230 220 210 200 288 288 265 249 249 222 2015 Netto-omzet in € mln. 2016 2017 2018 2019 2020 RESULTAATONTWIKKELING 1,50% 1,40% 1,30% 1,20% 1,10% 1,00% 0,90% 0,80% 0,70% 2015 2016 Resultaat voor belasting (%) 2017 2018 2019 2020 * Resultaat is inclusief resultaat Reguardz 1,34 1,28 1,18 1,15 1,09 1,28*

QUOTE Luuk (8) “ Het glazen terrarium bij oma thuis vind ik heel mooi.” QUOTE Sem (10) “ De Medinilla Magnifica is de mooiste plant die ik op internet vond.” Jacqueline van Idsinga Management Assistent 56

"Zoooo, ik weet dus echt niet wat mijn oma doet op haar werk! Maar ik weet wel dat oma erg goed is in bergbeklimmen en met opa kussen. Het glazen terrarium bij haar thuis vind ik heel mooi. Ik hou heel veel van oma." "Oma is heel erg goed in dingen knutselen. En ze houdt heel veel van achtbanen en voorlezen. Ik heb echt geen idee wat ze op haar werk doet. Op internet vond ik de Medinilla Magnifica de mooiste plant."

Duurzame groei van onze bedrijfsvoering #NEXTGENERATION David Verweij met zoon Roy. 58

OPERATIONS & SUPPLYCHAIN Supplychain klaar voor de toekomst Het was een bewogen jaar. Een jaar van rennen en stilstaan. De teams toonden enorme flexibiliteit en lieten zien dat ze klaar zijn voor de toekomst. Dat blijkt ook uit de ‘on time, in full, no error’-prestaties die we dagelijks meten in onze dashboards en bespreken tijdens Leanoverleggen. De afdelingen Operations, Transport en Customer Service presteerden boven de norm. Daarnaast investeerden we opnieuw in betere teams, processen en innovaties om onze dienstverlening de komende jaren nog verder te laten groeien. En zo bij te dragen aan onze strategie op het vlak van customer intimacy en operational excellence. De pilots met robots en vision technology (Argos) in onze bedrijfsprocessen zijn voorbeelden van deze innovaties. 60

Speciaal voor onze gewaardeerde retailpartner B&Q openden we afgelopen jaar een vestiging in het Verenigd Koninkrijk, waar met name Zuid-Europese planten verzendklaar worden gemaakt. De voorbereiding op de Brexit vroeg veel tijd, maar resulteerde in een vlekkeloze introductie begin 2021. Ons projectteam was hiermee een voorbeeld voor andere organisaties en ontving veel waardering van de overheid en media. Plannen en vooruitkijken is van groot belang om je operationeel te onderscheiden. Dankzij het supplychain-team werken veel afdelingen samen aan heldere prognoses en haalbare planningen voor Operations en Transport. Met het nieuwe Deense CC TAG5-containerlabel maakte de afdeling Logistieke Middelen de slag van administreren naar beheren. Dit stelt ons in staat om onze ladingdragers proactief, transparant en voor onze ketenpartners zo effectief mogelijk in te zetten.

ADDITIONELE DIENSTEN Samenvatting 2018 Trademarketing Meer dan ooit staan onze retailpartners open om met ons de verbinding aan te gaan op het gebied van trademarketing. Dit vraagt ook voor ons om nieuwe (digitale) competenties en vaardigheden. In 2020 maakten we hiertoe de aanzet met een herinrichting van het marketingcommunicatieteam. Daarnaast investeerden we in extra capaciteit om onze klanten optimaal te ondersteunen en zo het schaprendement te verhogen. Onze experts vertaalden trends en consumentenwensen naar prachtige winkelpresentaties, concepten en merken. Zoals de ontwikkeling van het concept "Home Office Heroes", het concept “Climate Change” en de shopperactivatie "Urban Jungle" voor Jumbo Supermarkten. Optimism 62

ADDITIONELE DIENSTEN Data & Digital Vervanging ERP: Green Sales wordt GS Next In 2020 zijn we begonnen met de vervanging van ons befaamde Green Sales ERP-pakket. We hebben gekozen voor een low-code-oplossing op basis van het OutSystems-platform. Kennispartner Motion10 wijst ons de weg bij het ontwikkelen van deze moderne businessapplicatie. De implementatie is een zeer belangrijk strategisch project en heeft een verwachte doorlooptijd van drie tot vier jaar. In 2020 hebben we de basisinrichting op orde gebracht en de eerste module opgeleverd: LM Next, waarmee we onze logistieke middelen beheren. Webshops De webshops voor onze klanten zijn in 2020 doorontwikkeld. Vrijwel alle klanten maken gebruik van de webshop, met daarin alle beschikbare producten inclusief specificaties. De webshop is vooral gericht op het zoveel mogelijk vereenvoudigen van het proces van bestellen en leveren. Ook replenishment kan eenvoudig in de webshop worden geïntegreerd. Apps In 2020 hebben we verschillende apps geïntroduceerd. De eerste businessfuncties zijn inmiddels als app in gebruik genomen, waaronder de dockplanning voor de expeditie en een app op basis van artificial intelligence voor kwaliteitscontroles. 64

Data is fictief. Business intelligence: data en forecasting Ons Diver-businessintelligenceplatform voorziet onze inkopers en accountmanagers, maar ook leveranciers en klanten, van waardevolle rapportages. Voor verschillende partners vormt dit systeem bovendien de basis van hun voorraadbeheer. Diver is in 2020 verder doorontwikkeld, onder meer met een nieuwe forecastmodule.

QUOTE Shay (5) “ Mama kan soms gek doen, maar is wel de liefste.” QUOTE Lynn (5) “ Mama doet iets met planten en kletsen via de computer.” "Mama doet iets met planten en computeren. En ze kletst heeeeeeel veel via de computer. Ze kan goed werken en knuffels en kusjes geven. Later wil ik een prinses worden en ik vind planten met regenboogkleuren heel erg mooi." 66

"Mijn mama werkt heel veel. Het was heel leuk om op haar kantoor te zijn en in de nepauto te rijden. Mama doet soms gek, maar is wel de liefste mama. Gele planten zijn mijn lievelings." Kimberley Houwaart Sr. Business Intelligence Consultant

CONTINU VERBETEREN Kwaliteitsmanagement Certificaten In 2019 voegden we GLOBALG.A.P. Chain of Custody toe aan onze certificaten. Afgelopen jaar hebben we die allemaal weten te verlengen: Florimark Good Trade Practice (GTP) en TraceCERT, ISO 9001:2015 en het Skal bio-certificaat. Kwaliteitssysteem Al onze processen leggen we vast in ons kwaliteitsborgingssysteem Comm’ant. Dit geeft ons steeds meer inzicht in de business en verbeterpunten. Lean Management Om tijd en kosten te besparen ondersteunt een team van Green en Black Belts de procesoptimalisatie. Compliance Om de veiligheid en eerlijkheid van onze producten te garanderen, laten we onze processen en producten toetsen, controleren en certificeren. Audits We zijn wederom met vlag en wimpel geslaagd voor verschillende audits. Eszter en Goos, kinderen van Kinga van der Weijde. 68

E-FULFILMENT Reguardz In 2020 haalden we de e-fulfilmentactiviteiten via ons zusterbedrijf Reguardz weer dicht bij de operatie van Royal Lemkes, om zo maximale synergie te bereiken. Mede door de coronamaatregelen zagen we een enorme groei in de levering aan consumenten. Verder investeerden we afgelopen jaar in proces- en IT-optimalisatie. Inmiddels leveren we in vier landen plantenpakketten aan huis.

Plantify Partners Europe #NEXTGENERATION Lisa, dochter van Maggy Boer. 70

familiebedrijven Plantify Partners Europe Netwerk van familiebedrijven Royal Lemkes is een dochteronderneming van Plantify Partners Europe (PPE), een Europees netwerk van familiebedrijven die handelen in planten. Plantify Partners werken samen om hun bedrijf, hun medewerkers, hun klanten en hun businesspartners duurzaam te laten groeien. PPE is in 2020 opgericht met Royal Lemkes en het Belgische Floréac als eerste Plantify Partners. Lokale productiegebieden Europa is rijk aan lokale productiegebieden voor de handel en distributie van potplanten. Floréac en Royal Lemkes, twee gezonde familiebedrijven met een lange traditie en een sterke identiteit, verbinden deze aanbouwgebieden via een efficiënte supplychain met afzetmarkten in heel Europa. Beide bedrijven vervullen binnen hun productiegebied de functie van logistieke hub. Dankzij hun strategische ligging en goed georganiseerde logistiek leveren ze hun goederen op verantwoorde wijze door heel Europa. Met PPE willen de partners een logistiek en handelsnetwerk van Europese spelers opzetten dat alle stakeholders duurzame schaalvoordelen en synergie oplevert. Debbie van Kampen met zoontje Hugo. 72

QUOTE “ We geloven in de kracht van lokale familiebedrijven. Samen vormen we een netwerk waarmee we de toonaangevende Europese retailers nog beter bedienen met prachtige planten, geteeld in diverse regio’s van Europa." Cees & Lise van der Meij Eigenaar - Royal Lemkes & PPE "Met Plantify Partners Europe willen we een netwerk van Europese handelsbedrijven uitbouwen, die samenwerken waar mogelijk en tegelijkertijd hun eigen identiteit behouden." Cees en Lise met kleinkinderen.

QUOTE “ Plantify Partners Europe kijkt verder dan rendement alleen. Ja, we willen succesvol zijn. Ja, we willen groeien. Maar niet ten koste van."    "Daarom kiezen we voor duurzaam ondernemen met gespecialiseerde familieondernemingen die een krachtige plek innemen in hun lokale markt. We denken in generaties. Met oog voor mens en milieu. Dat maakt familiebedrijven bijzonder. En dat willen we graag zo houden." Werner Krott CEO en eigenaar - Floréac 74

NETWERK VAN FAMILIEBEDRIJVEN Gestoeld op drie waarden Netwerk van familiebedrijven Het fundament van Plantify Partners Europe is gestoeld op drie waarden: samen ondernemen, samen groeien en samen een betere wereld creëren. Met PPE is een Europees netwerk geboren van familiebedrijven in levend groen. QUOTE “ Ik ben blij met het mooie Floréac als zusterbedrijf van Royal Lemkes." "Door de samenwerking kunnen we onze supplychain en het aanbod voor onze klanten verder optimaliseren, samen leren en innoveren." Michiel de Haan CEO - Royal Lemkes PPE nodigt andere familiebedrijven uit om zich bij het netwerk aan te sluiten. Kijk voor meer informatie op www.plantifypartnerseurope.eu

Carlo Steentjes met zoon Ties. 76

RENTMEESTERSCHAP Green Sparkle Plantify Partners Europe is onderdeel van Green Sparkle, het familierentmeesterfonds van onze eigenaar Cees van der Meij. Green Sparkle is een groeiplek voor duurzame ondernemers en creatieve geesten die het anders willen doen. Die een positief verschil willen maken vanuit drie belangrijke kernwaarden: Growing Green, Growing Talent en Growing Change. Alle bedrijven onder de Green Sparkle-vlag ondersteunen de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. www.greensparkle.nl

#NEXTGENERATION 78

Missie & Visie 80

Royal Lemkes heeft een groen hart. We geloven in planten. Planten bieden een beter leven, een vitale business en ze leveren een duurzame bijdrage aan een groenere wereld. Bij alles wat we ondernemen streven we naar duurzame groei: van onze mensen, van onze relaties, van onze gezamenlijke business en van de wereld om ons heen. Let’s plantify® Plantify® the future. Together. = met planten een fijn leven, een vitale business en een mooiere wereld creëren.

WAAR WIJ IN GELOVEN Daar staan wij voor Royal Lemkes heeft een groen hart Ons groene hart heeft drie pijlers: onze roots als kweker, onze kennis van planten en het duurzame hart van onze aandeelhouder, directie en medewerkers. Onze visie: Wij geloven in planten. Planten zorgen voor een gezonder en mooier leven en verbeteren de business van onze klanten. Bovendien spelen planten een belangrijke rol in het vergroenen van de wereld. En dat is hard nodig, gezien de uitdagingen op milieugebied en de toenemende urbanisatie. Onze missie: Wij streven naar duurzame groei. Ons streven is niet maximalisatie van winst, maar maximalisatie van impact. Natuurlijk hebben we een minimum viable profit nodig, maar dat is een resultaat van en voorwaarde voor een gezond bedrijf. Ons streven is duurzame groei van onze medewerkers en relaties. En als dat lukt, dan groeit de business vanzelf. Ook streven we naar een groene keten en een leefbare planeet. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de generaties na ons. We geloven niet alleen in planten, maar ook in: • Business as a force for good. Want bedrijven als Royal Lemkes spelen een belangrijke rol in het leefbaar maken en houden van onze wereld. • Mensen. Zij maken het verschil. Daarom investeren we continu in onze medewerkers en relaties. • Samen. Zowel met onze stakeholders, retailpartners en leveranciers als met onze interne afdelingen en collega’s. Samen komen we verder. • De uniciteit van de plantencategorie. Het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding is enorm. Dit vraagt om strategische partnerschappen en ketenoptimalisatie. • Schaal. Size matters, zowel wat betreft inkoop en supplychain als professionaliteit. • Data. Onmisbaar in het maken van de juiste keuzes voor onze klanten. • Elke dag beter. Daarom werken we met Lean Management en evalueren we continu, om het morgen weer een beetje beter te doen. 82

Onze droom voor 2030 Twee keer zoveel planten verkopen als in 2020: van 125 naar 250 miljoen. “Positive plants”: de planten leveren een positieve bijdrage aan het milieu. De medewerkers in de volledige keten zijn trots dat ze hier onderdeel van zijn.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
  73. 73
  74. 74
  75. 75
  76. 76
  77. 77
  78. 78
  79. 79
  80. 80
  81. 81
  82. 82
  83. 83
  84. 84
Home


You need flash player to view this online publication