MAGAZINE #CULTUURWERKT N°6 VOORJAAR 2025 ALLES BEGINT BIJ GOESTING! LILITH PAS EN DAMIAAN DE SCHRIJVER OVER HUN VAK LOUIS JANSSENS BLIKT VOORUIT NIEUW GOED FAMILIEDAG EEN BRIEF VAN JOKE EMMERS
NIEUW04S De Kern Kern 18 2610 Wilrijk Info en tickets: schouwburgdekern.be DK magazine is het gratis magazine van schouwburg De Kern. Het verschijnt twee keer per jaar. Je kan het magazine oppikken in De Kern of in een van onze 20 magazinezuiltjes op Wilrijkse plekken. Zie schouwburgdekern.be/ zuiltjes voor het overzicht. Wil je DK magazine thuis ontvangen? Mail naar kern@antwerpen.be of bel naar 03 821 01 20. A 22TELIER Werkten mee aan dit nummer: Marie Bouly, Max Temmerman, Els Geerts, Sophie Vermeulen, Jan Muylaert, Nelen De Cock, Kristof Vancraybex, Luther Vanhoof, Mathieu Van de Wildebergh, Birgit Vanackere en Tom De Roey. Vormgeving: An Eisendrath Studio Anorak Coverfoto: Marie Bouly IN DE KIJKER Handwerk is hip V 24 Louis Janssens blikt vooruit Nieuwe deuren, nieuwe ramen, en ook nieuwe petten! D 06 AMIAAN EN LILITH De Kern sprak met hen over filosofie en herbeginnen JONGE MAKERS12 over hun voorstelling Up Your Ass 16 NIEUW GOED Theaterfestival op kindermaat 18 CINEMA DE KERN De nieuwe titels zijn er! AN DE SCHOONHEID EN DE TIJD 28 SUND.AFT. Exclusieve concerten op zondagmiddag Verantwoordelijke uitgever: Max Temmerman, Kern 18, 2610 Wilrijk Wettelijk depot: D/2024/0306/90 39 MAGISCHE ERVARINGEN Cultuur op maat van elk kind 44 KALENDER Ontdek het volledige programma van het najaar met onder meer Jackie (foto) 2 © Fred Debrock
EDITO KIEZEN OM VOORAL NIET TE KIEZEN. Op maandag twee schoolfilms, één vertoning ’s ochtends en één ’s middags. Op dinsdag twee filmvertoningen in Cinema De Kern. Op woensdag een verhuring aan een school in de voormiddag en ’s avonds een workshop van Atelier De Kern in onze lounge. Op donderdag een ganse dag opbouw van een theatervoorstelling die ’s avonds onze schouwburg leven inblaast en op vrijdag hetzelfde, maar dan voor een gloedvol concert. Op zaterdag komt er een comedian langs en op zondag is het telkens iets anders: een cavaconcert, een verhuring of een familiefilm – onze zondagen houden we graag gevarieerd. En dan komt maandag opnieuw aan onze deur kloppen en begint alles min of meer van voor af aan. Ik geef maar het voorbeeld van de week waarin ik dit opschrijf, medio oktober 2024. Op een keer werd ik terechtgewezen door een leidinggevende. Hij vond dat De Kern een te onduidelijk profiel had, want “Jullie doen te veel van alles, jullie moeten dringend keuzes maken.” Jaren later kan ik nog steeds niet naar onze kalender kijken zonder aan zijn woorden te denken. De Kern is een bloeiende en nog steeds groeiende schouwburg net omdàt we geen keuzes maken. Wij willen relevant zijn voor jong en oud, voor zowel cinefielen als jazzliefhebbers, voor mensen die zich graag komen ontspannen als voor adepten van het uitdagende, moeilijkere theater. Je mag ons allerlei verwijten naar het hoofd slingeren, maar niet dat we te weinig keuzes maken. Want we hèbben gekozen. We hebben gekozen om vooral niet te kiezen. En dat zullen we blijven doen, ook de volgende jaren. Niet kiezen? Nooit verliezen! Het gulste en meest vrijgevige schouwburgaanbod van ‘t stad vind je daarom ook dit voorjaar op pagina 44 en volgende van dit magazine. Max Temmerman directeur De Kern © Marie Bouly 3
S-NIEUWS-NIEUWS NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWSNIEUWIGHEDEN IN HET GEBOUW We zorgen graag goed voor ons gebouw. Los van de grote verbouwingen van vorig jaar (nieuw onthaal, sanitair, backstage) zijn we eigenlijk continu op zoek naar wat er nog beter en fraaier kan. Zo lieten we de afgelopen maanden de vloer in de toiletten vernieuwen, kreeg de gevel overal dezelfde kleur, installeerden we in onze artiestenfoyer een nieuw akoestisch plafond én nieuwe ramen en werden overal in het gebouw alle oude tl-buizen vervangen door ledverlichting. PETTEN EN SOKKEN We breiden ons winkeltje uit. Naast de reeds bestaande De Kern-merchandise kan je nu ook een De Kern-truckerspet én witte sportsokken kopen. De ideale combinatie met onze linnen totebags! De pet kan je voor vijf euro aankopen, een paar sokken kost zeven euro. Nu te koop aan ons onthaal! De Kern gaat een samenwerking aan met Blues Zuidrand. Dat is een jonge concertorganisatie uit de regio die bluesevenementen organiseert. Op 14 maart 2025 ontvangt Blues Zuidrand Stef Paglia voor een concert in onze zaal. Paglia, bekend van onder meer The BluesBones (winnaar van de Belgische Blues Challenge 2016) komt met zijn eigen band naar De Kern. In het voorprogramma speelt de PD Martin Band (winnaar van de Belgian Blues Challenge 2024). De ticketverkoop is gestart en loopt via schouwburgdekern.be. 4
-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWSDE AANZET Niet alleen in ons gebouw zoeken we constant naar verbeteringen, ook op vlak van communicatie houden we van nieuwe initiatieven. Zo bieden we onze klanten van de maandelijkse cavaconcerten wat nieuws aan. Sam Verlinden geeft al jarenlang vlak voor ieder concert in de zaal een korte inleiding. Vanaf dit seizoen neemt hij ook de teksten voor de geprinte cavaboekjes voor zijn rekening én via een video op onze website licht hij elk cavaconcert vooraf toe. MAAK KENNIS MET CIDERNATIONS Nieuw vanaf het begin van dit seizoen: cider van CIDERnations, om ook een ‘bubbelicious’ alternatief te bieden. “We zijn een viertal jaren geleden begonnen”, zegt Dirk van CIDERnations. “Een coronaverhaal eigenlijk. We begonnen met gin te maken. Maar toen kocht ik een boek, Brouw het zelf (van Nick Moyle en Richard Mood, nvdr.) en daarin staat een hoofdstuk over cider. De link was snel gelegd met mijn schoonfamilie die van Haspengouw is, die daar appels telen en appelsap maken. En appelsap is de basis van waaruit je cider maakt.” Lees het volledige interview met Dirk op onze websiterubriek De Kern+. © Iris Teunissen 5
COVER INTERVIEW “ALLEMAAL VRAGEN DIE JE NIET GAAT STELLEN” tekst: Nelen De Cock Met wat gezonde zenuwen krijg ik de kans om de grote (letterlijk én figuurlijk) Damiaan De Schrijver voor te stellen aan een knaller van een beginnende actrice: Lilith Pas. Nog voor ik het weet is het interview al gestart en geniet ik van een gesprek met twee straffe spelers/makers. En dat alles tussen het laatste streepje zon en de dwarrelende herfstblaadjes op het Mechelseplein in Antwerpen. “Je vertrekt vanuit de goesting om iets te maken, […] en vervolgens wordt alles kapot bedacht.” Lilith Pas 6 © Marie Bouly
“Ik vind de vragen eigenlijk veel plezanter dan de antwoorden.” Damiaan De Schrijver © Marie Bouly Damiaan, jij staat in De Kern met de voorstelling Schopenhauer. Lilith, jij komt met je gezelschap Ottessa spelen. Damiaan: “Ottessa?” Lilith: “Ja, dat is de naam van ons prille collectief. We spelen de voorstelling Rest and Relaxation, naar het boek Mijn jaar van rust en kalmte van Ottessa Moshfegh. We hebben ons collectief naar haar vernoemd.” Damiaan: “Pril, want het bestaat nog maar net?” Lilith: “Inderdaad. Wij zijn vier vriendinnen die nog niet lang geleden afstudeerden, twee aan het KASK en twee aan het Conservatorium in Antwerpen. Eén van ons had het boek van Moshfegh gelezen en wilde er samen met ons iets mee doen. En dan hebben we dat natuurlijk gedaan hé.” (lacht) Dus je bent eigenlijk al snel na je afstuderen zelf een voorstelling gaan maken? Dat is straf. Lilith: “We voelden echt de noodzaak om deze voorstelling nú te maken. En we konden dat doen via Eigen Kweek. Dan krijg je per provincie een budget om te spelen. Maar toen ik net afgestudeerd was vorig jaar (in 2023, nvdr.), was het ook wel heel lang heel stil. En dat was behoorlijk eng.” Damiaan: “Eng, omdat je dacht, er komt niets? Er is niks?” Lilith: “Inderdaad. Omdat er zoveel mensen afstuderen en er zo weinig werk is.” Damiaan, hoe was dat toen jij afstudeerde in 1989? Damiaan: “Dora van der Groen keek er op toe dat je klas een groep kon worden, dat was toen een grote kracht van het Conservatorium. Zoals DE KOE (intussen DE HOE nvdr.), SKaGeN, De Roovers, … zijn wij met STAN ook een collectief gebleven.” Lilith: “Wij hebben dat dus totaal niet. Van de zes klasgenoten waarmee ik afstudeerde, hoor ik er nog maar twee. Mijn eerste jaar was in volle corona. Wij hadden ZOOM-lessen in personage. Dat was heel raar. Ik heb toen overwogen om te stoppen en terug te beginnen wanneer alles achter de rug was. Maar op het einde van dat eerste jaar kregen we les van Sam Bogaerts, en die lessen veranderden het idee om te stoppen. Wij waren de laatste klas van Sam trouwens, voor hij stierf. We deden monologen van Heiner Müller.” Damiaan: “Oh, Sam! Heiner Müller was echt zijn specialiteit. Voor mij is dat Chinees. Begrijp jij dat?” Lilith: “Goh ja, begrijpen, ik probeerde mee te gaan in Sam zijn verbeelding. Ook al begreep ik het niet echt, het prikkelde wel.” 7
EN DAN MOET JE SPRINGEN Sterkt je opleiding en je omgeving je eigenlijk voldoende om een eigen gezelschap te beginnen? Lilith: “Mijn omgeving heb ik meteen na mijn opleiding veranderd. Ik moest echt weg uit wat ik kende. De twee opties waren Brussel en Gent. Maar de chaos van Brussel was toch niet wat ik nodig had. Dus ben ik naar Gent verhuisd. En Gent is zo mooi en rustig en door het Toneelscholenfestival kende ik al heel wat mensen van het KASK.” Damiaan: “Gesterkt door mijn opleiding? Goh, hoe ouder ik word, hoe meer ik besef hoe weinig ik kan. Je komt jezelf de hele tijd tegen, je twijfelt, je denkt ‘kan ik dit wel?’ of eerder ‘wil ik dit wel’?” En? Wil je het nog? Damiaan: “Ik weet het hoe langer hoe minder. Het spelen op zich is nog altijd aangenaam. Maar het gaat hem echt over alles wat eraan vooraf gaat. Het zoeken naar middelen, het plannen, je gezelschap runnen. Het experiment in de voorstelling wordt ook stiefmoederlijk behandeld, want het resultaat moet scoren. Wat ik wel snap hoor. Maar de marge om nieuwe dingen uit te proberen wordt hoe langer hoe kleiner.” Lilith: “Voor Eigen Kweek moesten we natuurlijk een dossier schrijven. Maar het is zoals Damiaan zegt. Je vertrekt vanuit de goesting om iets te maken, vanuit een idee of een inspiratie. Vervolgens wordt alles kapot bedacht omdat je er zoveel over moet spreken en schrijven. En je moet alles wat je gaat doen al heel ver van tevoren weten. Ik vind dat best eng. Nadat we met Rest and Relaxation in première gingen, voelden we dat we de essentie van wat we wilden zeggen verloren geraakt waren. Die première kwam voor ons eigenlijk te snel. Misschien is dat normaal met een eerste productie? We hebben nu besloten om nog een week de vloer op te gaan om opnieuw aan de voorstelling te sleutelen.” Damiaan: “Ik vind het heel moedig dat je na de première blijft doorwerken aan de voorstelling. Sowieso ontwikkelt een voorstelling zich gaandeweg de speelperiode, maar ik zie er weinigen die het durven om echt fundamentele kwesties nog te veranderen tijdens het spelen. Bij sommige voorstellingen ben je constant aan het zoeken naar de best mogelijke manier om iets te vertellen, het denkwerk stopt niet. Het is knap dat de jonge garde dit durft. En radicaal!” Lilith: “Wij waren te veel bezig met verwachtingen en vragen van buitenaf en voelden dat we weer even naar onszelf moeten luisteren. We denken nu ‘laat ons gewoon maar even doen’.” Damiaan: “Ik snap wat je zegt over die controle van buitenaf, de vragen ‘ben je goed bezig?’, ‘waar sta je?’ en ‘hoever sta je?’. Om alles iedere keer te moeten verantwoorden, dat vind ik ook een heel moeilijke oefening. De dingen veranderen vaak terwijl je bezig bent. En zoals je zegt, soms heb je gewoon meer tijd nodig. En Lilith, het is absoluut waar wat je zegt, je moet alles al heel vroeg weten. Twee jaar op voorhand moet alles op punt staat om de verkoop naar de cultuur- en kunstencentra te starten. Dat is echt moeilijk.” Lilith: “Daarom hebben wij ook heel veel chance met Eigen Kweek. Wij hebben in totaal zo’n 20 speelplekken. Als beginnend gezelschap hé! Dat is zot dat we dat kunnen doen. We zien dit ook echt als een tweede première. We hadden de voorstelling intussen een zestal keer gespeeld en noemen dat ook echt al ‘de oude voorstelling’. We gaan nu dus beginnen aan ‘de nieuwe voorstelling’.” (lacht) Damiaan, merk je een verschil met toen jij begon? Damiaan: “Zeker! Vroeger zeiden we tegen een organisatie ‘Wij komen, hebben jullie plek? We weten wel nog niet met wat en met wie, maar we komen af’. Nu moet je een dik dossier hebben over met wat, met wie, waarom, … . Maar nu spreek ik echt als een bompa, wij zijn 38 jaar bezig. Als ik zie hoe die machine achter de voorstelling Schopenhauer werkt, dat is commercieel goed gestructureerd. Alles is op voorhand al helemaal klaar. Alles behalve ik. (lacht) Maar ik ga ook klaar zijn hoor.” Damiaan, over jouw voorstelling gesproken: Schopenhauer, is dat nu een pessimist of niet? Damiaan: “Stefaan Van Brabandt, schrijver en regisseur van de voorstelling kan daar honderduit over vertellen. Hij zegt altijd dat Schopenhauer stelt dat het bestaan per definitie uit miserie en lijden bestaat, en dat hij in dat opzicht dus een pessimist is. Máár volgens Stefaan geeft hij ook een ontsnappingsroute. Schopenhauer zegt dat je je kan bevrijden uit de miserie door afstand te nemen, door te observeren in plaats van te participeren. Dus in dat opzicht is hij ook een verlossingsfilosoof en is hij niet eenduidig pessimistisch. En het is de observatie waar de humor in zit. Het voorbeeld dat Stefaan altijd aanhaalt: © Marie Bouly 8 “iemand glijdt uit over een banaan, voor hem is dat een drama, maar voor de observator is dat humor.” Stefaan heeft trouwens het uitzonderlijke talent om zeer
© Marie Bouly ingewikkelde dingen als filosofie op een begrijpelijk manier te vertellen, zonder te populistisch te worden. Hij schrijft echt op mensenmaat. Onlangs zei hij in een gesprek: “Ik streef altijd eenvoud na, nooit volledigheid - want dan kan je beter een cursus volgen.” Lilith, Schopenhauer wou afstand nemen en observeren. Herken jij dat ook in Rest and Relaxation? Lilith: “Ja, misschien wel. Het hoofdpersonage, een jonge kunsthistorica, voelt het onvermogen om met de wereld rondom en binnenin zich om te gaan en besluit een jaar te slapen. Ze hoopt dat al haar cellen dan vernieuwd zijn en dat zijzelf en de wereld dan veranderd zullen zijn.” Uitputting en de verwachting van de vrouw speelde ook een rol in jouw eindwerk. Zie ik hier een thema? Lilith: (lacht) “Ja, ik merk dat ik sowieso wel vaak nadenk en werk maak over vrouwelijkheid, en de verwachtingen van vrouwen in de kunsten. Voor mijn eindwerk interviewde ik onder andere mijn moeder. Zij is beeldend kunstenaar en studeerde beeldhouwen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Ze vertelde me dat ze bij haar toelatingsproef zeiden: ‘Wat kom jij hier doen, Kostuumontwerp is daar. Beeldhouwen? Dat ga jij niet kunnen.’ Dat zijn verhalen waarvan ik achterover val, maar tegelijk zijn ze zo herkenbaar.” DE REGISSEUR Jullie spelen allebei in een collectief, zonder regisseur dus. Damiaan, jij doet dat al 38 jaar. In welke mate ben je dan zenuwachtig om plots wél met een regisseur te werken? Damiaan: “Het was wat aftasten, Stefaan en ik moesten elkaar leren aanvoelen. En dat is toch altijd een zoektocht. Stefaan heeft de tekst wel geschreven, maar op een bepaald moment wordt de tekst toch van mij hoor. Want ik moet ermee op dat podium gaan staan. Maar uiteraard moeten we wel door één deur kunnen. Inhoudelijk gezien weet ik heel goed wat ik moet bereiken. Er zijn verschillende punten waar ik kan pauzeren of kan schakelen. Maar ik ben altijd bang dat ik het om zeep ga helpen natuurlijk. Door zenuwen, door een slechte avond, en de mayonaise moet ook pakken met de zaal. Tot nu toe heb ik geen zaal. Ik kan niet doen alsof er iemand zit, want er zit niemand. Ik weet nog niet of het binnenkomt bij het publiek. Dus heel het ritme van de voorstelling zal nog veranderen eens er publiek is. Dit is mijn derde monoloog. Dus ik weet, het is een berg waar je over moet. Maar het minste knikje of lachje van je publiek geeft je de moed om die berg verder te beklimmen. Alleen lukt dat niet, het is via de zaal, en dan krijg je vleugeltjes.” EN WAT NU? Damiaan, jij gaat bijna op pensioen. Heb jij nog een bucketlist? Damiaan: “Ik wil proberen om de echt héél uitzonderlijke dingen te doen die ik graag wil doen. En ik wil clown worden. Ik ben het al voor een stuk, maar ik wil nu volledig een clown worden, wel zonder tekst. Want tekst vanbuiten leren, dat vind ik echt de minder aangename kant van de zaak, ik doe dat niet graag. En het gaat ook trager met ouder worden. Vergaderen doe ik niet graag, en vanbuiten leren.” Lilith: “Ik doe dat dus écht graag, tekst blokken.” (lacht) Damiaan: “Serieus?” Lilith, jij bent pas begonnen, hoe lang is jouw bucketlist? Lilith: “Ik ben het allemaal nog wat aan het uitzoeken, wat ik wil. Binnenkort speel ik mee in Boze Geesten van Lazarus, wat ook in De Kern speelt trouwens! Ik ben heel benieuwd naar hoe het is om in een gezelschap mee te draaien waar de spelers elkaar al lang kennen.” Hebben jullie nog vragen voor elkaar eigenlijk? Damiaan: “Ik zou kunnen vragen of je genoeg steun hebt, maar er is nooit genoeg steun. Ik zou kunnen vragen of je eerder een maker of een speler bent. Of hoe lang we dit ritueel van live theater gaan kunnen volhouden? Is live spelen nog iets wat hoort in deze tijd, met AI.” Lilith: “Vind je AI eng?” Damiaan: “Ja, ik vind het eng dat het misschien eindig is. Of Lilith, ik zou ook kunnen vragen of je het relevant vindt waar je mee bezig bent. Is het relevant wat we doen?” Lilith: “Dus eigenlijk allemaal vragen die je niet gaat stellen?” (lacht) Damiaan: “Ja,” (lacht) “ik vind de vragen eigenlijk veel plezanter dan de antwoorden.” “Ik ben altijd bang dat ik het om zeep ga helpen.” Damiaan De Schrijver STEFAAN VAN BRABANDT & DAMIAAN DE SCHRIJVER Schopenhauer (uitverkocht – wachtlijst) do 30 januari 20.15 uur vvk: € 17 | kassa: € 19 OTTESSA Rest and Relaxation za 8 maart 20.15 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 LAZARUS Boze Geesten do 15 mei 20.15 uur vvk: € 18 | kassa: € 20 9
DE GOUDEN TIPS VAN ONZE VRIJWILLIGERS We vroegen aan onze vrijwilligers om eens door het aanbod van De Kern te snuisteren en hun Gouden Tips met onze lezers te delen. THEATER TUTTI FRATELLI Macadam! vrij 24 januari 20.15 uur “Een mooie setting, een leuke sfeer en elke keer een goed programma.” “Tutti Fratelli is een gezelschap om voor eeuwig fan van te zijn. Hun voorstellingen onder leiding van wijlen Reinhilde Decleir waren prachtig, en met Nico Sturm als nieuwe bezielende leider gaat dat niet minder zijn. Ga dus zeker kijken naar Macadam!. Want al hun voorstellingen zijn meer dan de moeite waard zijn.” Marijke vrijwilliger catering en planten © Diego Franssens THEATER EXCLUS I EF ELLIS MEEUSEN & STEVEN BEERSMANS Vitrine do 3 april (extra voorstelling!) vr 4 april (uitverkocht) 20.15 uur © Sander Salden “Een locatievoorstelling is altijd dubbel zo speciaal. En Vitrine gaat door in de bib, wat een topplek. Deze romantische komedie, met o.a. Tania Van der Sanden, belooft een prachtige voorstelling te worden.” Linda vrijwilliger bar WINTERBOERDERIJ za 28 t.e.m. ma 30 december 2024 “Ik ben fan van de Winterboerderij. Het is een mooie setting, een leuke sfeer en elke keer een goed programma. Voor iedereen leuk dus, ongeacht de leeftijd!” Monique vrijwilliger bar, koken en bakken 10
VOOR HET ZINGEN, DE KERK IN! tekst: Kristof Vancraybex BOEKINGSAGENTEN OVER DE MAGIE VAN KERKCONCERTEN Met Laïs in de Pius X-kerk en Spinvis in Sint-Bavokerk staan ook dit jaar opnieuw twee prachtige concerten in de muzikale agenda van De Kern. Halleluja, loof de Heer. Waarom kiezen voor kerken waar letterlijk alles, van podium, kabels tot micro’s meegebracht moet worden? We staken ons licht op bij twee boekingskantoren. LAÏS Midwinter Tales III © kwestion.be vr 14 februari 20.15 uur Pius X-kerk Groenenborgerlaan 214 vvk: € 18 | kassa: € 20 Peter, weet jij waarom er vaker in kerken wordt gespeeld? “Dat er kerkconcerten worden georganiseerd, komt wellicht door de onderlinge dynamiek tussen cultuurcentra en artiesten. Zalen treden graag meer naar buiten via bijvoorbeeld huiskamerconcerten. Die situatie zorgt ervoor dat boekingsagenten, managers en artiesten hun repertoire eens op een andere manier brengen. Voor sommigen komt hun muziek goed tot zijn recht in een kerk. Zo heeft Marble Sounds een succesvolle kerkentournee gedaan vorig seizoen. De muziek van Spinvis met een pianist, zoals binnenkort in Wilrijk (in de Sint-Bavokerk nvdr.) leent zich ook perfect om in een kerk te spelen.” SPINVIS EN LUCAS OLDEMAN Overvecht do 27 maart 20.15 uur Sint-Bavokerk Sint-Bavostraat 18 vvk: € 23 | kassa: € 25 Peter Verstraelen, boeker van onder meer De Mens, Ruben Block en Jasper Steverlinck, kent de muzieksector als geen ander. Ook in zijn aanbod zie je de laatste jaren telkens een of meerdere artiesten die expliciet in kerken willen optreden. Ook RUMOER! is een vaste waarde in het boekingslandschap. Bezielster Griet De Blende biedt ook steeds meer shows aan die specifiek voor een kerk gemaakt worden. “Een concert in een zaal klinkt uiteraard ook mooi, maar in een kerk krijg je er automatisch een goddelijk decor bij waardoor het publiek de avond als nóg specialer gaat ervaren. Het is die magie die we opzoeken waarbij de muzikanten het publiek niet alleen muzikaal, maar ook qua beleving, een unieke avond bezorgen.” Merk jij zelf ook de trend naar meer kerkconcerten? “Of het er per se meer zijn weet ik niet. We merken dat we met een kerkconcert een ietwat ander publiek bereiken. Voor sommige mensen is de bereikbaarheid van een theater- of concertzaal een probleem. In de kerktournees merken we dat buurtbewoners die bijna letterlijk onder de kerktoren wonen, makkelijk de stap zetten naar een concert in de kerk bij hen in de buurt. Zou er een groot verschil zijn, mocht het concert van Laïs in een concertzaal gespeeld worden? Griet, jouw bookingskantoor RUMOER! laat Laïs in Vlaanderen op tournee gaan met een voorstelling die enkel in kerken gespeeld wordt. Zou dit optreden niet even mooi klinken in een zaal zoals die van De Kern? “Sowieso! De instrumenten worden specifiek gekozen om in de akoestiek van een kerk goed te klinken. Nathalie Delcroix gaat deze keer bijvoorbeeld harp spelen. Dat gaat écht goed klinken in een kerk. De Pius X-kerk is bovendien gigantisch en er zijn geen pilaren die je zicht belemmeren. Een superlocatie dus. In Wilrijk komt Laïs met Midwinter Tales III dan ook nog eens op 14 februari optreden, op Valentijnsdag. Of je die dag nu viert of niet, romantisch zal het zijn!” 11
INTERVIEW “WE DELEN HETZELFDE VUUR” tekst: Mathieu Van de Wildebergh JONG THEATERGEWELD GAAT AAN DE SLAG MET EEN TEKST VAN VALERIE SOLANAS In het iconische Wintercircus in Gent had ik een inspirerend gesprek met de up-and-coming spelers/makers Nona Demey Gallagher en Lieselot Siddiki. We praatten onder meer over hun tijd bij het Zuidparkcollectief, hun voorstelling Up Your Ass en de uitdagingen voor jonge makers in Vlaanderen. © Helena Verheye “We delen hetzelfde vuur” Een clichévraag om het ijs te breken: hoe hebben jullie elkaar leren kennen? Lieselot Siddiki: “We studeerden allebei aan het KASK in Gent. Ik studeerde Autonome Vormgeving en Nona studeerde Drama. We kwamen elkaar voor het eerst echt tegen bij Zuidpark in Gent, een multidisciplinair kunstenaarscollectief waar we samen acties organiseerden.” Wat voor acties? Nona: “We organiseerden artistieke acties rond thema’s die ons raakten, zoals de The Importance of Being Flemish, een voorstelling waarin we een soort pretpark doorheen het Vlaamse landschap gecreëerd hebben, waarbij bezoekers in een karretje door de omgeving werden geduwd.” Lieselot: “Het collectief is ontstaan na de besparingsaankondiging in cultuur en de Vlaamse Canon van Jan Jambon. Verschillende KASK-studenten uit allerlei richtingen kwamen bij elkaar. Door de ontmoeting met acteurs en makers werd mijn interesse voor theater aangewakkerd.” Nona: “Daar is de kiem van onze toekomstige samenwerking ontstaan. We waren allebei heel betrokken, en hoewel Zuidpark uit een 30-tal vaste leden bestond, waren wij bij bijna alle acties betrokken. We delen hetzelfde vuur.” Hoe moeilijk is het om als jonge maker het hoofd boven water te houden? Nona: “Er zijn veel jonge makers, maar te weinig middelen en speelkansen. Sommigen vallen helaas buiten de boot. Voor ons ging het tot nu toe oké, maar we merken in onze omgeving dat veel makers het erg moeilijk hebben.” Lieselot: “Je moet continu knokken. Voor onze voorstelling Up Your Ass hebben we echt moeten vechten. Het was een tijdrovend proces waarin we via projectsubsidies overal wat middelen probeerden los te krijgen. Je netwerk aanspreken, overtuigen om in je project te investeren – daarin kruipt veel tijd.” Nona: “En theaterhuizen spelen vaak op veilig. Up Your Ass is daar een goed voorbeeld van. Ze nemen liever geen risico’s door nieuwe makers of onbekende gezelschappen te programmeren, wat ook financiële redenen heeft. Maar ik mis wel diversiteit in het theaterlandschap.” In een recent artikel in Knack getuigen Els Van Steenberghe en Walter Pauli dat veel programmatoren Up Your Ass niet durven programmeren omwille van het Engels en het expliciete karakter. Lieselot: “Het idee dat Engels een probleem zou zijn, vind ik bijzonder geestig. We groeien op met Engelstalige series op Netflix, jongeren krijgen dagelijks Engelstalige content via sociale media, maar zodra het theater betreft, is Engels ineens een heikel punt.” Nona: “We begrijpen wel dat het lastig 12
e kan zijn voor mensen die het Engels niet machtig zijn, maar we ondertitelen in het Nederlands. En Up Your Ass zou in het Nederlands heel anders overkomen. Het speelt zich af in New York en de tekst klinkt authentieker in het Engels.” Hoe zijn jullie bij de tekst van Up Your Ass gekomen? Nona: Via een recensie van Promising Young Woman stuitte ik op Valerie Solanas’ werk. Ik verdiepte me in haar Scum Manifesto en ontdekte dat ze ook een theaterstuk had geschreven dat nog nooit was opgevoerd. We wilden de rechten bemachtigen, maar het bleek een hele zoektocht omdat die bij haar nicht lagen.” Lieselot: “Na talloze brieven en veel aandringen gaf die uiteindelijk toestemming.” Wat vond ze ervan? Lieselot: “Ze was er tijdens de eerste speelperiode in Campo en deed twee keer een nagesprek. Na de generale repetitie noemde ze het geniaal, maar na de laatste voorstelling zei ze: “I think Valerie would have thought it was special.” Dat beschouw ik wel als een compliment.” Nona, je ouders (onder artiestennaam Nid & Sancy) produceerden de muziek voor Up Your Ass. Was dat een bewuste keuze? Nona: “Zeker, ze zijn supergoed (lacht). Voor Weird Tales van mijn collectief Krapp, hadden ze de muziek gecomponeerd. Die samenwerking liep zeer goed.” Lieselot: “Ze begrepen meteen de richting die we op wilden en hadden zelfs een collectie cassette-opnames van geluiden uit New York. Zelfs als het niet Nona haar ouders waren, hadden we met hen samengewerkt.” In welke mate hebben zij jouw artistieke parcours beïnvloed? Nona: “Mijn ouders hebben me sterk beïnvloed, ook al heb ik uiteindelijk niet voor muziek gekozen. Misschien wilde ik juist daarom geen muziek spelen, als een manier om me tegen hen af te zetten. Mijn ouders maakten ook muziek voor theater en waren bevriend met acteurs en makers. Dat heeft me waarschijnlijk toch beïnvloed. Ook op school kreeg ik de smaak te pakken, omdat we elk jaar een voorstelling moesten maken.” Jullie zijn zelf geen muzikanten, maar spelen wel muziek in Up Your Ass. Hoe ging dat? Lieselot: “Mijn moeder is drummer, en voor de voorstelling nam ik een paar lessen bij haar. Maar ik zou mezelf nooit een drummer noemen (lacht). Naast de reguliere repetities, repeteerden we alle muziek apart bij de ouders van Nona. We wilden graag een band vormen voor Up Your Ass. Het moest dus niet te perfect klinken. Lekker punk!” Jullie spelen de voorstelling vanop een stelling. Welke symboliek schuilt daar achter? Nona: “We vonden het interessant om continu aanwezig te zijn zonder een actieve rol op te nemen: als vrouwelijke makers vinden we het belangrijk dat het publiek ons op die manier ziet. Hierin zien we ook een analogie met Solanas, die haar werk enkel en alleen niet kon uitvoeren omdat ze een vrouw was.” Hoe ervaren jullie de positie van vrouwen in de theaterwereld vandaag? Nona: “Het vergt voor vrouwen vaak meer inzet om dezelfde mate van respect en erkenning te krijgen als voor mannen. Vrouwen moeten vaak bewijzen dat ze hun plek verdienen. Er is gelukkig wel meer en meer aandacht voor diversiteit in de culturele sector, maar het blijft een uitdaging.” Lieselot: “In de huidige maatschappelijke context is een feministisch stuk nog steeds relevant en nodig. Hoewel het in onze sector meevalt, zijn er subtiele dynamieken en bepaalde blikken op ons werk die anders zouden zijn als we man waren. Neem bijvoorbeeld het label ‘vrouwelijke’ makers. Het is goed dat dit aandacht krijgt, maar soms dreigt het een gimmick te worden.” 13
“In de huidige maatschappelijke context is een feministisch stuk nog steeds relevant en nodig” © Helena Verheye Nona: “Binnen het collectief Krapp gaan we hierover met elkaar in gesprek, zonder meteen naar schuld en boete te zoeken. Iedereen draagt bepaalde, soms onbewuste, vooroordelen met zich mee; dat zit vaak in je referentiekader en cultuur. Open gesprekken zijn daarom essentieel.” Lieselot: “Daarom ontstond de vrouwengroep binnen Zuidpark. We merkten dat mannelijke makers meer ruimte innamen en gemakkelijker impulsieve gedachten of grappen deelden. Dus besloten we om apart met vrouwen te brainstormen. Op termijn bleek dat niet meer nodig, omdat de dynamiek veranderde.” Wat zijn jullie toekomstplannen en dromen? Nona: “Met Krapp, het collectief dat ik met Timo Sterckx en Mats Van Droogenbroeck oprichtte, schrijven we aan een nieuwe voorstelling die in 2026 in de KVS in première zal gaan. Na Through the Looking-Glass (Theaterschrijfprijs TAZ, nvdr.) en Weird Tales, zal deze voorstelling over kopieën en dubbelgangers gaan. We zijn Krapp ook aan het herdefiniëren. Ik stapte daar eerst als speler in, maar zal me in de toekomst meer als maker gaan profileren. Daarnaast werk ik aan een productie rond de radicale antipornofeministe Andrea Dworkin, die al een cameo had in Up Your Ass. In de toekomst wil ik vooral producties blijven maken en regisseren.” Lieselot: “Ik ben momenteel bezig aan The Truthful, wat ook de vertaling is van mijn familienaam, Siddiki. Het stuk is gebaseerd op verhalen die ik verzamelde tijdens een reis door de Verenigde Staten. Een belangrijk verhaal daarin is dat van mijn nonkel die zich na een wonder tot het christendom bekeerde en daarna als evangelische priester een groot imperium opbouwde. Zijn levenspad heeft me altijd enorm gefascineerd. Het wordt een heel persoonlijk muziektheaterstuk. Daarnaast heb ik al een paar keer in series gespeeld, maar daar ligt niet mijn grootste focus. Als ik iets in film doe, wil ik liever zelf regisseren. Het is een verre toekomstdroom, maar omdat ik zo visueel en filmisch denk, voelt dat medium heel passend. Eerst wil ik echter nog een aantal theaterproducties maken in verschillende vormen en samenwerkingen. Nona, wat is jouw grote droom? En zeg alsjeblieft niet vrede op aarde, anders voel ik me echt een lul.” (lacht) Nona: “Vrede op aarde.” (lacht) “Zodra het theater betreft, is Engels ineens een heikel punt.” NONA DEMEY GALLAGHER & LIESELOT SIDDIKI Up Your Ass wo 28 mei 20.15 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 14
Het favoriete plekje van… Ieder DK-magazine gunt een medewerker van De Kern een blik achter de schermen van zijn of haar favoriete spot. Deze editie: communicatiemedewerker Jan Muylaert “Een de beste beslissingen ooit die we de voorbije tien jaar maakten in De Kern, is dit stukje foyer. Tot 2018 was dit nog vestiaire. Lange tijd waren we op zoek naar hoe we meer zitplaatsen konden creëren in onze foyer. De vestiaire grotendeels schrappen leek eerst een té gewaagde zet. Tot we maandenlang turfden hoeveel jassen er nu eigenlijk in die vestiaire hingen per voorstelling en hoeveel plek we nodig hadden daarvoor. Dat bleek best wel mee te vallen. Daardoor konden we deze zithoek in het leven roepen. De groene muren, nieuwe vloerbekleding, zwarte plafonds, houten zitbanken en hanglampjes maken het tot een van de fijnste plekken in het gebouw. Als ik ’s avonds werk en pendel tussen onthaal en toog, en dan voorbij dit hoekje loop waar mensen gezellig napraten over de voorstelling… het past perfect! Bij Jazz Wilrijk en Sund.Aft. doet het zelfs dienst als foyerpodium. “ © Marie Bouly 15
FAMI LIEDAG VIER KEER PRET MET THEATERFESTIVAL VOOR FAMILIES OP ZONDAG 19 JANUARI NIEUW GOED Programmatrice Els Geerts over waarom ze Een Momentje, Alle Duiven Horen Drollen boekte. “Dit is zo’n fijne voorstelling om aan jonge kinderen te tonen! Doorheen de voorstelling verken je het thema ADHD op een humoristische (en ook wel unieke) manier. Er is chaos, er zijn herkenbare situaties, en tegelijk de hoop op dat beetje orde. En dat spreekt aan. De mix van tekst en beweging zorgt voor een dynamische theatervoorstelling!” Het jaarlijkse theaterfestival op kindermaat NIEUW GOED komt er weer aan! Zet zondag 19 januari in je agenda en mis deze gezellige dag vol sprankelende optredens niet. Tussen de voorstellingen door kan je genieten van een gezonde en uitgebreide lunch. Kom samen met vrienden en familie en geniet van het leukste theaterfestival voor kinderen. info en tickets © Marie Bouly NIEUW GOED zondag 19 januari vanaf 9.45 uur tickets per voorstelling: € 4 lunch (met vegan opties): € 6 De plaatsen voor de lunch zijn voorbehouden aan bezoekers die naar de voorstellingen komen. © Marie Bouly 16
10.20 uur CIE SELDERIE Het Liedjesloket (3+) 9.45 uur en 13.35 uur FERDINAND ENSEMBLE DOT (4+) Met klarinet, hoorn, fagot en alpenhoorn brengen de muzikanten van Ferdinand Ensemble een verhaal van ontdekking, gelijkenissen, verschillen én verzoening. Verwacht een meeslepend spel met muziek, theater en dans waar je letterlijk middenin zit. Een melodietje voor elk akkefietje, een gezang voor elke gedachtegang… Welkom bij Het Liedjesloket, een reizend loketje propvol instrumenten waar je à la carte liedjes bestelt op basis van je gevoel. De ambtenarij van de liedmaakkunst! 11.30 uur KARLIJN NIESTEN Een Momentje, Alle Duiven Horen Drollen (6+) 14.15 uur KONING KIP Koning Kip speelt Koning Kip (6+) Zizi Zenuw werkt samen met haar twee collega’s in Het Brein. Ze doen hun best de boel draaiende te houden, maar soms neemt de chaos en afleiding het over. Wanneer een nieuwe collega ongevraagd orde wil scheppen in de chaos, vindt niet iedereen dit even leuk. In Koning Kip speelt Koning Kip verkent Koning Kip de uitdagingen van macht. Op absurde wijze fileert de voorstelling hoe het fout kan gaan wanneer twee leiders in conflict raken. Want als iedereen koning wil zijn, wie krijgt dan de kroon? 17
CINEMA DE KERN In Cinema De Kern kan je iedere dinsdag om 14.30 & 20.15 uur terecht voor topfilms uit binnen- en buitenland, vertoond op groot scherm met een digitale projector. Memory 03.12 “Chastain is fantastisch, maar vooral Sarsgaard maakt indruk” HUMO Quand vient l’automne 10.12 “Smakelijk herfststoofpotje van giftige paddenstoelen, familiale splijtzwammen en zoete zonde” De Morgen Arno: Rock ‘n’ roll godverdomme 17.12 “Rock ‘n’ Roll Godverdomme is het soort docu waar alleen Arno mee wegkomt” Knack Focus The apprentice 07.01 “Een ongelooflijk vermakelijk maar tegelijk vernietigend portret van Donald Trump” HUMO Lee 14.01 Small things like these 21.01 “Kate Winslet is perfect gecast, een boeiende mix van schoonheid - Miller was een ex-fotomodel - en nononsensebranie.” De Tijd “Regisseur Tim Mielants levert na WIL opnieuw een cinematografische stomp in de maag af die je gezien moet hebben.” Cinema De Kern Waarom Wettelen? 28.01 “Dimitri Verhulst toont zich fan van David Lynch, de broertjes Coen en brengt zowaar een vleugje Bollywood naar klein Vlaanderen” Het Nieuwsblad Conclave 04.02 “Ralph Fiennes neemt deze gespannen pausverkiezing volledig in handen” **** The Guardian Julie zwijgt 11.02 “Met Julie zwijgt laat Leonardo van Dijl de stilte van een jonge tennisbelofte luid galmen. Wat een oorverdovende debuutfilm” **** De Standaard 18 Monsieur Aznavour 18.02 “De film onderscheidt zich door zijn realistische en ontroerende benadering, waarbij ook de man achter de legende wordt belicht” Sortir à Paris Soundtrack to a coup d’état 25.02 “Johan Grimonprez heeft met ‘Soundtrack to a Coup d’Etat’ de definitieve documentaire over Congo gemaakt” ***** HUMO Cinema De Kern maakt deel uit van Europa Cinemas. Een kwaliteitslabel dat de Europese Gemeenschap toekent aan cinema’s. Slechts tien Belgische filmhuizen maken er deel van uit.
FAMILIEFILMS OP DE TWEEDE ZONDAG VAN JANUARI EN FEBRUARI JANUARI ONAFSCHEIDELIJKE DUO’S (2+) 4 kortfilms voor de allerkleinsten Deze vier korte films zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid. Een betoverende compilatie perfect voor peuters en kleuters. zo 12 januari – 11 uur De heldhaftige poedel Freddy Lupin heeft alles wat nodig is om zijn weerwolfroedel te leiden. Behalve respect. Was hij wat maar meer... wolf. zo 12 januari – 14 uur 200% WOLF (6+) Alexs Stadermann Elke tweede zondag van januari en februari, kan je in Cinema De Kern terecht voor familiefilms. Om 11 uur staat een film voor de allerkleinsten op het programma en om 14 uur eentje voor de ietwat groteren. FEBRUARI VOS EN HAAS REDDEN HET BOS (4+) Mascha Halberstad Eindelijk! De allereerste bioscoopfilm over beste vrienden Vos en Haas komt eraan! Een humoristische verfilming van het gelijknamige boek van Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong-Khing. zo 9 februari – 11 uur NIKO HET KLEINE RENDIER - VOORBIJ HET NOORDERLICHT (6+) Kari Juusonen Niko neemt afscheid van zijn familie om zich aan te sluiten bij Santa’s Flying Forces. Niko’s droom komt uit: een held worden zoals zijn vader. Maar dan verschijnt plots de mysterieuze Stella … zo 9 februari – 14 uur HOU JE KLAAR VOOR HET JEUGDFILMFESTIVAL ANTWERPEN KOM OP 5, 6 EN 7 MAART NAAR DE KERN VOOR DE COOLSTE JEUGDFILMS VAN HET FESTIVAL De Kern maakt ook in 2025 opnieuw deel uit van het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Na de recordeditie van 2024 staan we te popelen om opnieuw de leukste, grappigste, ontroerendste en mooiste jeugd- en kinderfilms op jullie los te laten. We verwelkomen kleine én grote kinderen op woensdag 5, donderdag 6 en vrijdag 7 maart voor een gevarieerd filmprogramma. Kijk op www.jeugdfilmfestivalantwerpen.be voor het hele programma of neem een kijkje op onze website om te zien welke films je in Cinema De Kern, jouw favoriete buurtcinema, kan komen bekijken. Tot dan! Benieuwd naar het programma? Scan te QR-code. 19
INTERVIEW OPRICHTER BOB DE POOTER OVER 36 JAAR FRAPPANT “EEN KOOR IS EEN METAFOOR VOOR HET LEVEN” tekst: Kristof Vancraybex In februari én juni speelt Solidariteitskoor Frappant op het podium van De Kern de muzikale voorstelling Alles met Alles. 120 zangers, 12 muzikanten en een vierkoppig dirigentencollectief brengen nummers in verschillende talen, van Nederlands tot Swahili. We gingen poolshoogte nemen op een koorrepetitie en spraken er met oprichter van het koor, Bob De Pooter. Bob, we zijn midden oktober nu we elkaar hier spreken. De repetities zijn volop aan de gang. Hoeveel heb je er zo al opzitten in de loop der jaren? Bob: “Hoeveel? Dat kan ik niet zeggen, maar we zijn dan ook al 36 jaar met het koor bezig.” Hoe is het ooit begonnen? Bob: “Ik had zelf in een gelegenheidskoor meegezongen op een avond met Dorothee Sölle, een feministische, vooruitstrevende theologe. Dat zingen was mij en een paar anderen zeer goed bevallen. ‘Dat zouden we toch ook moeten hebben, zo’n koor?!’ vonden we. We stuurden dan op 30 december 1987 een brief met een uitnodiging naar een 12-tal mensen om samen te komen zingen en musiceren. In 1988 begon het dan echt bij ons thuis in de living. 11 januari 1988 was onze eerste keer samen als embryonaal koor. Die groep is blijven groeien tot wat Frappant vandaag is. Een koor met 120 gepassioneerde leden, 12 muzikanten en een collectief van 4 dirigenten die elk een deel van het werk op zich nemen.” “Het samenwerken maakt een koor zo mooi.” De nieuwe voorstelling die jullie komen brengen kreeg de titel Alles met Alles. Waar komt die titel vandaan? Bob: “In 1961 beweerde de Amerikaanse wiskundige en meteoroloog Edward Lorenz dat een vleugelslag van een vlinder in Brazilië, maanden later een orkaan kan veroorzaken in Texas. Alles staat in verbinding met alles. Heel wat zekerheden staan op losse schroeven. Er zit een krak in de wereld en de mensen. Over alles waar we ooit in geloofden – geluk, vrede, toekomst, gelijkheid – hangt een donkere wolk. Dus vinden we het onze taak om met beelden en muziek op zoek te gaan tussen het puin, naar gensters die een vuur van hoop en verbinding kunnen doen ontvlammen. Want alles is met alles verbonden. Het kan voor sommigen naïef klinken, maar een koor kan echt het verschil maken.” Kan je al een tipje van de sluier lichten en iets prijsgeven van wat het publiek kan verwachten? Bob: “Deze editie wordt heel visueel, naast het muzikale van het koor uiteraard. Om de vier, vijf jaar organiseren we een wat groter optreden. Het allereerste was trouwens ooit in De Kern. Het is geëvolueerd van een puur muzikaal optreden van een koor naar een theatraler geheel. Een aantal jaar geleden werkte we bijvoorbeeld samen met Nathalie Meskens, maar ook al twee keer met Patrick Maillard van Froefroe. Dit jaar wordt het muzikale optreden geïllustreerd door twee danseressen en met een minitheater dat vergroot geprojecteerd wordt boven het koor. De voorbije producties waren telkens heel verbaal. We hadden nu vooral zin om iets heel visueel te brengen.” Hoe ver sta je in het maakproces? Bob: “Eind februari gaan we in première. Twee poppenspelers zijn aan het oefenen met het minitheater, de twee danseressen zijn aan het repeteren en het koor is bezig de 3 à 4 laatste liederen aan het inoefenen. Tegen eind november moet alle muziek gekend zijn. Eind januari trekken we met de hele bende op weekend naar het provinciaal vormingscentrum in Malle om alles in elkaar te laten passen. Een zeer uitgebreide generale repetitie. Heel de scène wordt daar ook nagebouwd zodat we goed voorbereid zijn. We kunnen met 100 man repeteren op een replica. Ook de koorbewegingen die we gaan uitvoeren moeten nog wat geoefend worden. Een kleine beweging met je arm met 120 personen samen komt heel groots over op het publiek.” 20
“Het kan naïef klinken, maar een koor kan echt het verschil maken in onze wereld.” Je moet het als dirigent niet alleen doen, zie ik hier tijdens jullie repetitie. Er staan meerdere dirigenten voor het koor. Een bewuste keuze veronderstel ik? Bob: “Een groot voordeel van zo’n grote groep als ons koor is dat ook het werk verdeeld kan worden. Het neemt heel wat druk van mijn schouders. Er is een hele stuurgroep die kijkt naar het praktische, het technische zoals het decor en de versterking van de muziek en het administratieve. Dat is het fijne aan zo’n koor. Dankzij het dirigentencollectief wordt ook het begeleiden van het muzikale van het koor verdeeld. Dat samenwerken maakt een koor ook zo mooi. Een koor kan je als schitterende metafoor voor de samenleving zien. Elk koorlid heeft een eigen stem die hij of zij kan gebruiken hoe het hem of haar best lijkt. Met een eigen diepte en nuance. Maar naast je, in dat koor, zit ook iemand met een eigen stem. En daar moet je rekening mee houden om er samen voor te zorgen dat iets goed klinkt. Het leven is net zo. Je mag zijn wie je bent maar om goed samen te leven, kan je best rekening houden met elkaars stem. Pas dan klinkt het in harmonie. Zo is alles met alles verbonden.” FRAPPANT Alles met Alles za 22 februari – 20.15 uur zo 23 februari – 14.30 uur (uitverkocht) za 7 juni – 20.15 uur vvk: € 16 | kassa: € 18 21
HIP EN HANDGEMAAKT ATELIER DE KERN LANCEERT AANBOD VOORJAAR 2025 Dat je nergens anders aan moet denken, behalve aan het creatieve proces, dàt is wat we willen bij Atelier De Kern. Bij ons kan je terecht voor de leukste workshops. En wat is er leuker dan te kunnen zeggen dat je iets zelfgemaakt hebt. Het is bovendien de ideale manier om je hoofd leeg te maken; een vorm van mindfulness eigenlijk. Dus: mouwen omhoog, creativiteit aan en let’s go! Sophie, verantwoordelijke voor Atelier De Kern, licht graag zes workshops toe, die in het teken staan van ambacht. Want handwerk, vertelt Sophie, is het nieuwe hip! 1 DRUKKEN ALS EEN MEESTER In het museum met de twee oudste drukpersen ter wereld (het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen, jawel!) ga je aan de slag met de drukpers. Een expert leert je alles, van letters zetten, tot een complete bladzijde drukken op een echte pers. Tijdens de workshop werk je in een atelier maar je ticket is een ganse dag geldig voor de rest van het museum. za 22 februari – 10 uur Museum Plantin-Moretus 3 NIJNTJE FEEST EN HAAKT Met haaknaald en kwaliteitskatoen ga je aan de slag om zelf een Nijntjeplacemat te haken, in de typische Brunastijl én met de exacte kleuren. Wie de smaak te pakken heeft, kan zich wagen aan alle andere kleurrijke ideeën uit Het grote Nijntje haakboek, wat je na de workshop mee naar huis neemt. ma 10 maart – 19 uur – De Kern 22 4 TASSEN EN MOKKEN Je start met een homp klei en door het toepassen van handopbouwtechniek (zonder draaischijf) maak je je eigen mok. De maat en de vorm van jouw mok kies je zelf. Bij elke stap word je begeleid: van kneden van de klei tot het toevoegen van decoratieve details. ma 10 februari – 14 uur CerANic 5 ZEEFDRUK OP TEXTIEL Je maakt je eigen ontwerp om te zeefdrukken en leert hoe je dit kan zeefdrukken op papier of textiel. Er wordt een totebag en papier voorzien maar je kan ook een eigen t-shirt meebrengen om op te drukken. ma 24 maart – 19 uur De Kern
“Mouwen omhoog, creativiteit aan en let’s go!” 2 ZEEP – SOAP BAR In deze workshop leer je alles over de cold-processsoap methode. Met de hele groep maak je in totaal zes verschillende soorten zeep. Gaande van scrubzeep met maanzaad tot zeep met actieve kool of bloemblaadjes. Op het einde van de workshop heeft iedereen zes verschillende soorten artisanale zeep. Wanneer de zepen gerijpt zijn, sturen we ze naar je toe. ma 31 maart – 19 uur De Kern NOG MEER HANDMADE TERRAZZO ZEEPSCHAALTJE ma 17 maart – 19 uur De Kern BORDUREN OP TEXTIEL herneming wegens groot succes! ma 5 mei – 19 uur De Kern FLOWERHOOP FEESTKRANS herneming wegens groot succes! ma 26 mei – 19 uur De Kern 6 KINTSUGI Wanneer we een bord laten vallen, gooien we de scherven vaak weg. Of in het beste geval lijmen we het op die manier dat je de barsten niet meer ziet. De Japanse kunstvorm Kintsugi doet net het omgekeerde. We gooien, breken en lijmen de scherven daarna met een gouden lijm zodat er een nieuwe creatie ontstaat. In Kintsugi laten we ons perfectionisme varen en leer je de schoonheid van het onvolmaakte te omarmen. ma 28 april – 19 uur De Kern VOOR DE FOODIES TOUR & TASTING Bezoek Cidernations met proeverij vr 14 februari - 14 uur – Cidernations KOKO KOOKT LIBANEES wo 9 april – 12 uur De Kern HATHA YOGA IN DE YOGASTUDIO Maandag van 18.30 tot 19.30 uur – Yogastudio reeks 1: 13, 20, 27 januari, 3, 10, 17, 24 februari reeks 2: 10, 17, 24, 31 maart, 28 april, 5, 12, 19 mei FERMENTEREN: KOMBUCHA ma 12 mei – 19 uur De Kern KOKO KOOKT SPAANS wo 14 mei – 12 uur De Kern EN NIET TE VERGETEN REPAIR CAFÉ Elke tweede woensdag van de maand: 8 januari, 12 februari, 12 maart, 9 april, 14 mei – 14 uur – Gemeenschapscentrum Wilrijk GRATIS Ga naar schouwburgdekern.be voor tickets, prijzen én alle uitleg over de verschillende workshops. 23
EXCLUSI EF Van de Schoonheid & de Tijd #3 PHARA DE AGUIRRE, LOUIS JANSSENS, JEROEN OLYSLAEGERS, BEA CANTILLON, TULY SALUMU, VIVIANE DE MUNCK, NATHALIE DELCROIX & BJORN ERIKSSON © Stephan Vanfleteren © Universiteit Antwerpen © Kris Dewitte © VRT © Ophélie Mouton Wat begon als een gek idee vervelde opzienbarend snel tot een vaste waarde dat elk nieuw seizoen van De Kern kruidt met peper en zout. En ook omdat alle goede dingen (minimaal) in drievoud komen, stellen we graag de derde editie van ons exclusieve nieuwjaarsbrievenprogramma voor. Het recept blijft ongewijzigd: • Vraag interessante mensen om een nieuwjaarsbrief te schrijven. • Sta even stil bij het woelige 2024, of kijk naar de nabije toekomst. U mag royaal zijn met de porties. • Zorg voor een immer fabuleuze gastvrouw als bindmiddel. • Voorzie enkele pittige muzikale entr’actes als saus. • Dien op in een podiumsetting die gloedvol is uitgelicht. Et bien, voilà. Meer moet dat niet zijn. Wie erbij wil zijn, die moet zich haasten, de ticketverkoop voor deze derde editie loopt als een trein. Dat mag natuurlijk niet verbazen met de volgende line-up: Louis Janssens is geen onbekende voor wie al eens in De Kern komt. Lang verhaal kort: met zowat alle voorstellingen die hij tot op heden maakte, stond hij op ons podium. 24 Moeten we u Phara de Aguirre nog voorstellen? Haar staat van dienst bij de VRT is even onberispelijk als indrukwekkend. Slim, kundig, professioneel & mondig, zo mochten er meer zijn … Tuly Salumu is dé literaire debutante van 2024. Haar roman Bintje werd in Standaard der Letteren onthaald op vier fonkelende sterren en de kwalificatie droomdebuut. Bea Cantillon is als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Ze doorgrondt complexe vraagstukken omtrent (kans-)armoede, inkomensongelijkheid en onze welvaartstaat. Jeroen Olyslaegers was eerder al te gast in De Kern. Wij lezen hem graag, zijn romans en z’n columns en het was alweer veel te lang geleden dat we hem nog eens aan het woord hoorden. Bij deze dus. Geen schouwburg in Europa, of Viviane De Muynck schitterde er. Wij zijn benieuwd én ook licht euforisch dat we deze leading lady mogen ontvangen. Want Viviane? Die woont op slechts 50 meter van De Kern. “Welgekomen buurvrouw.” Als kers op het dessert zijn ook Nathalie Delcroix en Bjorn Eriksson van de partij. Hun doorleefde mix van bluegrass, americana en bluesy folk bezorgt ons keer op keer kippenvel.
LOUIS JANSSENS BLIKT VOORUIT Louis Janssens is een van onze gasten op Van de Schoonheid & de Tijd. Of Louis van de nieuwjaarsbriefschrijverij is? We legden hem enkele vragen voor. Dag Louis. Ben je eerder van het melancholische type, terugblikkend & contemplerend over alles wat voorbij is, of toch proactief en dynamisch, plannen smedend en de blik gericht op de toekomst? Louis: “Ik ben, denk ik, een combinatie van allebei. Soms ben ik heel melancholisch, dan overvalt mij een verlangen naar het verleden. Een verlangen naar ‘dat wat geweest is’, misschien ook wel een verlangen naar weer jong en onbezonnen zijn. Al is dat vaak ook een leugen, er gaat niets verloren met ouder worden. Langs de andere kant ben ik heel ondernemend, kies ik voor actie en beweging. Ik wil graag dat de dingen vooruit gaan. Er zijn nog zoveel dromen en zoveel plannen. Zoveel dingen die nog moeten gebeuren en die ik nog wil maken. Er ligt nog veel werk op de plank.” Hoe was 2024 voor jou? Een grand cru jaar of toch eerder gelijkend op een landwijntje? Louis: “Ik moet zeggen dat 2024 eigenlijk een heel goed jaar geweest is. Nieuwe dingen boden zich aan, alles leek in z’n plooi te vallen en er is een rust ontstaan. Ik heb dit jaar weinig tegenslagen gekend. Het ging me voor de wind en daar ben ik ontzettend dankbaar voor.” Weet je al wat je nieuwjaarsbrief zal bevatten? Zijn er onderwerpen die sowieso komen bovendrijven als je 2024 overschouwt? Louis: “Daar wil ik nog iets langer over nadenken. Het overvalt me een beetje dat we nu al ‘aan het einde van 2024’ zijn. Ik ben nog niet echt klaar om daarop te gaan reflecteren. (Onze correspondentie dateert van begin november, nvdr.) Zo een brief is altijd een oefening in het samenbrengen van het persoonlijke en het politieke. Hoe staat mijn persoonlijke geschiedenis van 2024 in relatie tot die van de wereld? Tegelijkertijd geloof ik dat die twee ook vaak hetzelfde zijn. Het persoonlijk is altijd politiek en omgekeerd. In mijn theaterwerk probeer ik steeds vanuit het persoonlijke toch een universeel en existentieel verhaal te vertellen, dus allicht zal ik dat ook in mijn brief proberen te doen.” Herinner je je nog hoe het was om in familiekring een nieuwjaarsbrief voor te lezen? Knikkende knieën en een droge mond? Louis: “Ik herinner me daar niet heel veel meer van. Maar van mijn familie weet ik dat ik als kind al erg theatraal was. Op familiefeesten hield ik ervan om een act te brengen of een lied te zingen. Dus ook mijn nieuwjaarsbrieven waren toen al kleine theatervoorstellingen.” Tot slot: 2025 staat voor de deur. Dat het een jaar mag worden vol …. ? Louis: “Zelf probeer ik de laatste tijd veel meer te genieten van de kracht van de natuur en te luisteren naar mijn lichaam. Voor mij mag 2025 dus een jaar worden vol bossen, planten, bomen en lichamelijkheid.” Klinkt heerlijk. Tot in januari! “Ik wil graag dat de dingen vooruit gaan.” © Nisran Van de Schoonheid en de Tijd #3 vr 17 januari 20.15 uur vvk: € 15 | kassa: € 17 25
EEN ONTROEREND PORTRET OVER ‘S WERELDS GROOTSTE CELLISTE: JACQUELINE DU PRÉ “DE ONVERWOESTBARE KRACHT VAN DE MENSELIJKE GEEST” tekst: Mathieu Van de Wildebergh Met Jackie brengen Lien Wildemeersch en Theater Malpertuis een ontroerend portret van de legendarische celliste Jacqueline du Pré. De voorstelling belicht niet alleen haar virtuositeit, maar ook haar kwetsbaarheid en veerkracht, en neemt het publiek mee in een intieme reis door bewondering, identiteit en de kracht van muziek Jacqueline du Pré werd wereldwijd beroemd door haar levendige en gepassioneerde cellospel, dat diepe indruk maakte op zowel publiek als collega’s. Haar uitvoering van Elgars celloconcert blijft tot op de dag van vandaag een maatstaf in de klassieke muziek. Toch is haar verhaal niet alleen triomf; op 28-jarige leeftijd dwong de verwoestende ziekte multiple sclerose haar om haar veelbelovende carrière op te geven. In Jackie verkent Wildemeersch niet enkel de hoogtepunten van du Pré’s leven maar ook de uitdagingen waarmee ze werd geconfronteerd. Wildemeersch brengt deze krachtige vrouw tot leven door niet alleen haar virtuositeit te tonen maar ook haar innerlijke strijd en kwetsbaarheid zichtbaar te maken. Jacqueline worstelde niet enkel met het verlies van haar fysieke vermogen om muziek te maken, maar ook met de verwachtingen en het onbegrip van de mensen om haar heen. Deze voorstelling biedt een zeldzame blik op haar ingewikkelde zoektocht naar betekenis en identiteit. BEWONDERING, PASSIE EN BETEKENIS Jackie brengt ook een thema aan het licht dat vaak onbesproken blijft: de invloed van bewondering. Volgens Wildemeersch is dit stuk niet alleen een eerbetoon maar ook een reflectie op hoe bewondering zowel een inspiratie als een last kan zijn. Wildemeersch verweeft haar eigen bewondering voor du Pré in de voorstelling, wat voor een diep persoonlijke en gelaagde vertolking zorgt. Dat nodigt je als kijker uit om na te denken: vanaf welk punt houdt bewondering iemand gevangen in een beeld dat niet langer overeenkomt met wie hij of zij werkelijk is. In Jackie richt Wildemeersch zich niet alleen op de tragiek van Jacqueline’s ziekte, maar ook op de kracht van creativiteit, identiteit en menselijke verbinding. Wildemeersch onderzoekt, door middel van een kwetsbare en subtiele vertolking, hoe du Pré, ondanks haar beperkingen, haar leven en relaties vormde. Haar liefde voor muziek bleef ook daarin een troostende constante, zelfs toen ze haar vak fysiek niet meer kon uitoefenen. Du Pré’s leven toont dat er, zelfs in het licht van persoonlijke tragedies, ruimte blijft voor schoonheid, passie en betekenis. “Du Pré’s leven toont dat er, zelfs in het licht van persoonlijke tragedies, ruimte blijft voor schoonheid, passie en betekenis.” 26 © Fred Debrock
EEN ODE AAN DE MUZIKANTE EN DE VEERKRACHT Voor muziekliefhebbers is Jackie een ontroerende voorstelling over du Pré’s nalatenschap, en voor het bredere publiek biedt het een indringende blik op de menselijke veerkracht en de eeuwige zoektocht naar wie we werkelijk zijn. Maar sowieso is het een zeldzame kans om het leven van Jacqueline du Pré te herbeleven. Lien Wildemeersch creëert met Jackie een voorstelling die niet alleen eer betoont aan een uitzonderlijke muzikante, maar ook aan de onverwoestbare kracht van de menselijke geest. THEATER MALPERTUIS Jackie do 24 april 20.15 uur vvk: 15 | kassa: € 17 27
EXCLUSI EF SUND.AFT. “ZONDAG ALS MUZIKALE HOOGDAG!” ULTRA ECZEMA inviteert zo 30 maart van 14 uur tot 18 uur © Anthony Albers ADIA VANHEERENTALS inviteert zo 27 april van 14 uur tot 18 uur Net als de voorbije jaren nodigen we voor Sund.Aft. ook dit jaar fijne muzikantenvrienden uit om De Kern over te nemen voor enkele exclusieve showcases. Voor deze derde editie van Sund.Aft. (naar Sunday afternoon), organiseren we maar liefst drie namiddagen, telkens op de laatste zondag van de maanden maart, april en mei, van 14 uur tot 18 uur. BJORN ERIKSSON inviteert zo 25 mei van 14 uur tot 18 uur Voor velen is het bijwonen van een concert of voorstelling doorgaans een race tegen de klok. Maar op zondag? Op zondag lijkt de tijd stil te vallen. De dag begint langzaam, een moment voor mensen om uit te slapen en tot rust te komen. Katers worden verwerkt en kinderen nestelen zich iets te lang voor de televisie. De hectiek van de werkweek verdwijnt naar de achtergrond. Geen deadlines, geen files, en wie heeft er een oppas nodig als je je kinderen gewoon mee kunt nemen? Dit verklaart meteen het succes van concerten op zondagmiddag. Hoewel het concept van matinees niet nieuw is, is het aanbod tegenwoordig heel divers geworden. Ook in De Kern! 28
ULTRA ECZEMA inviteert... zo 30 maart van 14 uur tot 18 uur ULTRA ECZEMA is de enorm lange rode draad doorheen het (artistieke) leven van DENNIS TYFUS. Onder dat label brengt hij muziek uit, vinylplaten en cassettes, t-shirts, performances, posters, dichtbundels, een wilsbeschikking en evenementen. Zoals ook DE NOR bijvoorbeeld, een open podiumruimte met bar die deel uitmaakt van de vaste collectie van het Middelheimmuseum. Zondag 30 maart opent Dennis het Sund.Aft. drieluik van 2025 in De Kern en fungeert hij als curator. Benieuwd welke gasten hij uitnodigt? #wetoo! ADIA VAN HEERENTALS inviteert... zo 27 april van 14 uur tot 18 uur © Geert Vandepoele ADIA VANHEERENTALS studeerde af als saxofoniste (sopraan en tenor) aan het Conservatorium van Antwerpen. Naast projecten zoals Klinck Trio, Fanfaar Fatal en The Blue Heathens Jazz Band concerteerde ze al met grootheden in de jazzwereld als Mats Gustafsson, Hendrik Lasure, Simon Beeckaert en Ornella Noulet & Cel Overberghe. Op Klara maakt ze deel uit van De Twintigers, 10 jonge muzikanten om in het oog te houden. Voor Sund.Aft. nodigt ze MAYA DHONDT uit voor een soloperformance met piano en POOR ISA, het project van Frederik Leroux en Ruben Machtelinckx. De rest blijft nog een verrassing. BJORN ERIKSSON inviteert... zo 25 mei van 14 uur tot 18 uur Wie kent BJORN ERIKSSON niet, de artiest die muzikaal switcht tussen gitaren, zang, productie, synthesizers, soundtracks, bluegrass en electronica (én tussendoor grafisch vormgever is). Doorheen de jaren van Schouwburg De Kern is Bjorn is een vaste gast. Zij het met The Partchesz, Eriksson Delcroix, Laïs of dit seizoen nog voor De Idealist, een theaterstuk met Bart Hollanders en Bo Spaenc. Voor Sund.Aft. nodigt Bjorn Myrddin De Cauter & Stijn Kuppens duo uit en Jonathan Swayne Tribute (Kim Delcour, Pieter-Jan Van Kerckhoven & Stefan Timmermans). De rest is nog een verrassing maar markeer zondag 25 mei alvast in je agenda. Hou onze website in de gaten voor nieuwe namen en meer info. © Alex Salinas 29
CAVACONCERTEN STRAFFE VERHALEN & VERRASSENDE ANEKDOTES Elke muzikant heeft wel een verhaal dat net iets verder gaat dan het podium. We vroegen aan harpiste Lise Vandersmissen, het ensemble Kappelmeister en aan Maarten Vergauwen van Koi Collective om hun strafste verhalen en verrassende anekdotes te delen en zo een blik achter de schermen te delen. HET LEVEN OP EEN WOONBOOT Lise Vandersmissen is geen doorsnee harpiste. Terwijl de meeste muzikanten hun instrument veilig in huis opbergen, kiest zij voor de Londense kanalen. Samen met haar man, die ook harpist is, woont ze op een woonboot met niet één, maar vier harpen aan boord. “We hebben elk onze eigen pedaalharp, een oude barokharp en een klepjesharp,” vertelt Lise. “Om de harpen van boord te krijgen, gebruiken we een houten plank als brug en een geïmproviseerde lift en hijsen we de instrumenten zo uit onze woonkamer naar buiten.” Ook op het podium gebeuren de onverwachte momenten. Zo herinnert Lise zich een optreden vol werken van Haydn, Debussy en Liszt. “Midden in het concert stond een dame uit het publiek op en vroeg of ik Hemelsblauw van Will Tura kon spelen,” lacht ze. “Hoewel het verzoek niet op de setlist stond, bevestigt het de kracht van muziek om emoties los te maken - zelfs als ze uit onverwachte hoek komen.” LISE VANDERSMISSEN Pedaalharp en barokke triple harp zo 5 januari 11 uur 30
© Michiel Devijver KOI COLLECTIVE: MINIMALISME EN CLAPPING MUSIC VERDWALEN IN HET VERHAAL VAN MONA THIJS Het ensemble Kappelmeister, met Mona Thijs en Orlan Ghekiere, deelt eveneens een grappig en tegelijk ontroerend moment. In oktober hielden ze een try-out voor hun nieuwe voorstelling KRUIMELS. In dit werk staat het thema verdwalen centraal; Mona speelt een personage dat dwars door verschillende levenspaden zwerft, steeds dichter bij het vinden van zichzelf. Tijdens deze try-out bleek een toeschouwer wel heel wat herkenning te vinden in de scènes. “De vrouw in het publiek vertelde dat ze heel wat verhaallijnen uit de voorstelling herkende uit haar eigen leven,” vertelt Denis van Kappelmeister. “Hoe meer ze de gelijkenissen opsomde, hoe verder onze glimlach evolueerde naar een open mond van verbazing.” Het is een prachtig voorbeeld van hoe theater soms letterlijk de spiegel van het leven vormt. KAPELLMEISTER, MONA THIJS EN ORLAN GHEKIERE Kruimels zo 6 april 11 uur 31 Maarten Vergauwen, saxofonist bij Koi Collective, deelt zijn anekdotes over muziek die het publiek net iets té persoonlijk aan het beleven was. Tijdens een uitvoering van Minimal in the Mix, inclusief het ritmisch uitdagende Clapping Music, begon een toeschouwer plots mee te klappen. “Het was een leuke, maar intense uitdaging om niet zelf uit het ritme te raken,” lacht hij. KOI COLLECTIVE (EMMY WILLS & MAARTEN VERGAUWEN) Minimal in de mix zo 2 maart 11 uur JOLENTE DE MAEYER & NIKOLAAS KENDE Viool en piano “Midden in het concert stond een dame uit het publiek op en vroeg of ik ‘Hemelsblauw’ van Will Tura kon spelen.” zo 4 mei 11 uur KEIKO SHICHIJO Mozart in Wenen zo 1 juni 11 uur vvk: € 11 | kassa: € 13 ALON SARIEL & TABEA DEBUS Sounds Familiar zo 2 februari 11 uur
INTERVIEW JE DOCHTER ALS INSPIRATIEBRON “PAPA, MAG HET LICHT TERUG AAN?” tekst: Nelen De Cock Acteur Bert Haelvoet richtte met Marianne Loots een nieuw gezelschap op, Cie Goné. Op zondag 19 februari spelen ze in De Kern hun eerste worp, Ik wil niet. Wij wilden wel, dolgraag zelfs. In gesprek gaan met Bert, bedoelen we. We ontmoeten Bert in een van zijn favoriete cafés in de stad, zo eentje waar de tijd lijkt stil te staan en er nog échte stamgasten zijn. Met twee koppen dampende koffie tussen ons in en Kernkunstenares Marie Bouly over onze schouders fotograferend, gaan we in gesprek over zijn voorstelling, kindertheater en het belang daarvan. Je hebt bakken ervaring met theater maken en spelen voor volwassenen. Heb je ook ervaring met kindertheater? Bert: “Ja hoor, lang geleden speelde ik in Meneer Porselein van Studio Orka. Maar het is door zelf een kind te hebben dat ik echt dacht ‘ja, dat wil ik ook doen natuurlijk’. Wij nemen onze dochter veel mee naar theater. En wanneer een voorstelling goed is, is de impact ervan enorm. Je ziet en je voelt dat de komende weken nog. Dus dan merk je plots ook het belang van theater bij een kind. En wanneer het geen goede voorstelling is, dan haakt een kind gewoon af. De meest eerlijke reactie die je kan hebben dus. (lacht) Het leukste vind ik wanneer een voorstelling gelaagd is, dat het voor verschillende leeftijden tegelijk grappig is. Het is heerlijk om te merken dat wanneer ik met iets lach, mijn dochter ook begint te glunderen, want haar papa vindt het ook leuk. En ik denk dat dat in onze voorstelling ook gelukt is.” Begrijp ik het goed dat je deze voorstelling door haar gemaakt hebt? Of eerder voor haar? Bert: “Allebei eigenlijk. Door samen met haar naar theater te gaan en de impact ervan te zien, zowel bij haar als bij mezelf, ben ik beginnen schrijven. Uiteindelijk is de voorstelling één opeenstapeling geworden van alles wat zij grappig vindt. Dus ja, het is niet alleen door haar, maar eigenlijk ook echt voor haar.” 32 Ben jij als kind zelf veel naar jeugdtheater geweest? Bert: “Nee, in mijn kindertijd bestond dat eigenlijk niet. Er was toen ook geen cultuurcentrum in Dendermonde, waar ik ben opgegroeid. Toen ik 19 jaar was zat Dominique Van Malder, een vriend van me, in het RITCS en ging ik vaak mee met hem naar toonmomenten. Toen pas ben ik naar voorstellingen beginnen gaan en begon ik na te denken om ingangsexamen te doen op een toneelschool. Tja, het was een andere tijd.” De uitspraak ‘Ik wil niet’, heeft dat een geschiedenis? Bert: “Ik ervaar bij mijn eigen dochter hoe vaak ze dat zegt. Als je iets voorstelt is het eerste antwoord vaak ‘neen’. Dat is zo vermoeiend. Maar die tegenzin om nieuwe dingen te proberen, is eerder een soort frisse tegenzin, opwinding en angst tegelijk, merkte ik. Mijn dochter zegt dan ‘ik heb kriebels in mijn buik, ik durf niet goed’. En dan moet je haar eigenlijk een beetje in gang steken. En als het dan lukt, dan is het enthousiasme des te groter en is ze zo blij dat ze het geprobeerd heeft. Maar ik was dat dus beu, die standaard ‘neen’. En dat is uiteindelijk het verhaal van de voorstelling geworden. Ik volg zangles bij Marianne, maar eigenlijk wil ik helemaal niet leren zingen. Vandaar ook de titel natuurlijk. Maar ik ga dan toch overstag, en daarna leer ik Marianne iets wat zij nog niet kan.” Het stuiten op verzet, is dat iets wat je ook bij jezelf herkent? Bert: “Een beetje wel ja. Misschien wel meer vanuit de humor. Maar voor kinderen is dit heel herkenbaar. Kinderen moeten de hele tijd. Je zegt wat ze moeten aandoen, wat ze moeten eten, wanneer ze moeten opstaan, waar ze naartoe moeten, … Eigenlijk is het verwonderlijk dat ze dat aanvaarden. Ok, misschien aanvaarden ze dat niet altijd, maar toch vaak.” © Marie Bouly “Die tegenzin om nieuwe dingen te proberen, is eerder een soort frisse tegenzin, opwinding en angst tegelijk.” © Marie Bouly
Ik herken er ook ‘het eeuwige leren’ in. Bert: “Ja, het is heel leuk om nieuwe dingen te proberen én belangrijk. Maar het is wel iets waar je actief mee bezig moet zijn.” Zoals nu (terug) theater beginnen maken voor kinderen? Bert: “Absoluut. Dat was ook heel spannend. Want je schrijft iets en repeteert dat en berekent reacties op basis van je ervaring. Dan denk je: ‘hier moeten ze zo doen, hier lachen, hier wild worden. En dan terug rustig laten worden.’ Maar het is geen exacte wetenschap natuurlijk. Intussen hebben we try-outs gedaan en dan merk je wel al snel dat het goed zit. Die try-outs waren trouwens ongelofelijk om mee te maken. Plots hoor je dat lawaai, dat opgewonden geroep en gekrijs van al die kinderen, dat ken je niet in het volwassentheater.” Heeft je dochter de voorstelling al gezien? Bert: “Ja, ze kwam naar een try-out kijken. Ze was zo schattig, ze was de hele tijd aan het bevestigen dat ik het goed deed. ‘Goed zo papa, goed zo’. En wanneer het licht uitging, riep ze ‘Papa, wij kunnen niets zien. Doe het licht terug aan’.” Naar het einde toe vond ze het wel moeilijk om me te moeten delen met al die andere kinderen uit het publiek. Er stonden ook spullen van ons in het decor, dat was voor haar best verwarrend. Bij de afbouw hebben we haar laten helpen om de camionette in te laden en was ze blij dat ze onze spullen zelf terug naar huis kon brengen.” “Kinderen moeten de hele tijd. Eigenlijk is het verwonderlijk dat ze dat aanvaarden.” CIE GONÉ Ik wil niet (5+) zo 19 februari 14.30 uur vvk: € 8 | kassa: € 10 33
GELEZEN & GOEDGEKEURD OFTEWEL: DE EDELE KUNST VAN DE BRIEFSCHRIJVERIJ Elke brief heeft twee levens: één bij het schrijven, wanneer de woorden resoneren in het hoofd van de schrijver, en een tweede wanneer hij wordt gelezen. In tijden van Whatsappberichtjes en Facetime-gesprekken, blijft de magie van een brief ongeëvenaard. De Kern en het Letterenhuis delen een passie voor de Schone Letteren. Onze collega’s van het Letterenhuis beheren niet minder dan het rijkste en boeiendste archief van de Vlaamse literatuurgeschiedenis, vol artistieke en maatschappelijke hoogtepunten. Het aantal brieven in hun collectie? Ontelbaar. En op het podium van De Kern kan je de àllerbeste acteurs aan het werk zien en verliezen muzikanten zich in de strafste concerten uit hun carrière. Dus slaan we de handen in elkaar. EENMALIG EN HOOGST EXCLUSIEF In het exclusieve programma Gelezen & Goedgekeurd brengen niemand minder dan Joke Emmers en Dirk Roofthooft een reeks fenomenale brieven uit de collectie van het Letterenhuis opnieuw tot leven op het podium van De Kern. Eénmalig en hoogst exclusief. Want een brief moet gelezen worden, en het liefst luidop! Trombonist Nabou Claerhout en multi-instrumentalist Lynn Cassiers geven het geheel een extra dimensie door hun innovatieve en unieke benadering van jazz. Wie wil weten welke brievenschrijvers het programma halen, die houdt het best onze website in de gaten. Misschien zit er wel een vrank pareltje van Richard Minne bij… Gelezen & Goedgekeurd is een fijne samenwerking van Letterenhuis & De Kern. Het Letterenhuis werkt tot eind juni 2025 rond het thema ‘Beginnen’, met een scala aan activiteiten, van een kleine expo met archiefstukken tot lezingen en workshops. Of je nu een brief, een gedicht, een opstel of een boek aanvat: alles begint ergens. Maar hoe doe je dat eigenlijk, beginnen? 34 Een brief van Richard Minne aan Raymond Herreman (1950-05-01) “Zet mijn hoofd tusschen de duimschroef en gij duwt er geen rijm uit. Ik zit door het venster te kijken, te gapen, te slapen liever. Op den heuvel voor mij zit een bende roode padvinders te kalleweien en langs den zandweg loopt een sliert witte paters. Vanmorgen is hier reeds een klas jonge meisjes gepasseerd; blootshoofds, naakte armen, lossen stap, glinsterende kijkers, zoals men ze in de stad nooit aantreft. Mijn dag is naar de kl…. van schoonheid.”
Brievenlezer Joke Emmers is ook brievenschrijver! Zo schreef ze ons een brief uit het verre India. november 2024, Kovalam, India Dag Max, … Ik kijk er ook heel erg naar uit jullie op 22 mei terug te zien en die mooie brieven te kunnen voorlezen. Maar eerst nog even India. © Buro-Berkovitch We zijn hier nu twee maanden. Waanzin! Ik zie mezelf nog bezig in België. Voortdurend twijfelen of het wel veilig was. Ik had zoveel verhalen gehoord. Ik was bang om te gaan. “Komt dat wel goed? Het is zo ver, wat als er iets misgaat? Moet dat echt zo lang?” Tot en met het inpakken van mijn rugzak zat ik vol angst. Of eerder vol vooroordelen. Bang voor alles wat iedereen over India vertelt. En dat zijn, in mijn ervaring, vooral negatieve verhalen. En kijk nu, na twee maanden voel ik me thuis! Er beginnen vriendschappen te ontstaan, die door het taalverschil aanvankelijk zeer oppervlakkig waren, maar nu, door een gemeenschappelijke taal die we vonden, toch kunnen verdiepen. Er wordt hier gedeeld! Iedere middag heeft iedereen curry’s mee die ze thuis hebben gemaakt en die worden dan uitgestald op de hele tafel zodat iedereen van mekaars lunch kan eten. Een idee dat ik meeneem naar België! Ik zie ons al stukjes van boterhammen met mekaar wisselen. … Ik geniet. Wat zou het jammer geweest zijn als ik door angst en vooroordelen hier niet aan begonnen was. Hoop dat het goed met je gaat! Veel liefs, Joke Gelezen & Goedgekeurd De volledige brief van Joke kan je lezen op De Kern+ of via deze QR code. do 22 mei 20.15 uur vvk: €14 | kassa: €16 35
EXCLUSI EF ROASTED JAZZ EN ALL THINGS SDBAN VORMEN NA HET VOORGERECHT VAN JAZZ WILRIJK, HET ZESGANGENDINER VAN EEN MUZIKAAL JAZZJAAR BREEK DE WEEK MET OUDE EN NIEUWE JAZZ Tekst: Mathieu Van de Wildebergh en Kristof Vancraybex Met een tweede seizoen van de Roasted Jazz sessies en het nieuwe All Things SDBAN kan jazzminnend Antwerpen dit cultuurjaar opnieuw genieten van hoogstaande jazzconcerten in uitmuntende omstandigheden. We schrijven wel degelijk ‘uitmuntend’ want De Kern investeerde in de zomer van 2024 opnieuw in de artiestenfoyer, waar de Roasted Jazz sessies plaatsvinden. We installeerden in seizoen 2023-2024 al heel wat belichting aan het plafond. Een extra likje verf zorgde ervoor dat we van de vrij kale ruimte een aangename setting konden maken om concerten te organiseren. Een compleet vernieuwde toog en een professioneel koffieapparaat later mogen we spreken van een ware metamorfose. Nog wat extra investeringen in geluidstafels en toebehoren en we waren klaar voor een prachtjaar. Programmatoren Kristof Vancraybex en Mathieu Van de Wildebergh lichten de jazzlijn van De Kern toe. Kristof Vancraybex: Al een 25-tal jaar vormt Jazz Wilrijk het officieuze begin van ons muziekseizoen. Die muzikale lijn wilden we doortrekken naar de rest van ons muziekaanbod. Et voilà: Roasted Jazz was geboren. Een vijftal kleinschalige maar hoogstaande jazzoptredens in de setting van onze artiestenfoyer, met jazzpianist Ewout Pierreux als curator.” Mathieu Van de Wildebergh: “Dat eerste seizoen zat er al meteen boenk op. Antwerpen en bij uitbreiding heel Vlaanderen, barst werkelijk van het jazztalent. Niet verwonderlijk met scholen zoals de Jazz Pop-studio en het Conservatorium. Maar ook opleidingen als die in Dé Kunsthumanioria en tal van academies vormen een fantastische voedingsbodem voor het kweken van talent. Denk maar aan STUFF., Pomrad, SCHTZL, Stellar Legions, … en vele anderen die de nieuwe generatie jazzmuzikanten belichamen.” Kristof: “In de Roasted Jazz avonden lag de klemtoon vooral op muziek die wat meer aanleunt tegen wat we jazzstandards noemen: nummers die in de loop der jaren zo bekend werden dat ze tot het standaardrepertoire van de jazzmuzikanten is gaan behoren. Uiteraard brachten de groepen ook en vooral eigen composities. Een van de bezoekers omschreef het als yoga voor het brein.” Mathieu: “Na een eerste zeer succesvol seizoen merkten we dat het qua setting en kwaliteit helemaal goed zat. Toch bleven we nog wat op onze honger wat betreft de nieuwe generatie jazzmuzikanten. Die verdienden nog wat meer aandacht, maar dan buiten de Roasted Jazz sessies om. Voor mij steekt, naast W.E.R.F. Records, er één muzieklabel met kop en schouders bovenuit wat vernieuwing betreft: het Gentse platenlabel SDBAN is hét kwaliteitslabel voor jazz in België. © Thomas Geuens 36
© Hugo Van Beveren © Hugo Van Beveren Namen als TaxiWars, Bandler Ching, STUFF., John Ghost, schroothoop, Dishwasher_, Condor Gruppe en vele anderen zitten in hun stal. Het label organiseerde in Gent en Brussel al avonden onder de noemer All Things SDBAN waar ze een aantal groepen die onder dat label platen uitbrengen, samenbrengen. Er was nog geen Antwerpse editie tot nu. En dus nodigden we de platenbazen eens uit voor een koffie en een babbel. Veel tijd was er niet nodig om de samenwerking te beklinken. Wie een schoon verhaal schrijft zoals De Kern, heeft weinig woorden nodig. (lacht)” Kristof: “Met All Things SDBAN slaan we de brug naar de nieuwe generatie. Bram Weijters is zo’n artiest die perfect oud en nieuw combineert. Op 6 november jongstleden liet hij dat horen in een uitverkochte eerste Roasted Jazz sessie. Ook WOLF, het trio rond Marjan Van Rompay dat op 18 december langskwam, was een feest voor het oor. Het Chet Baker Project op 29 januari is al uitverkocht. Enkel voor Steven Delannoye & Nicola Andrioli op 12 maart en Wajdi Riahi (solo) op 2 april zijn nog enkele tickets beschikbaar. Zeggen dat de tweede reeks Roasted Jazz avonden goed loopt is een zwaar understatement. We mogen echt spreken van een succes!” Mathieu: “De promo rond All Things SDBAN moet nog opgestart worden, maar wie wil, kan al tickets kopen voor de avond van woensdag 30 © Valentine Jamis april. Wanneer je dit leest, in dit voorjaarsmagazine, zijn de namen al gekend van de bands die komen optreden en kan je op onze website lezen welk muzikaal lekkers er op je bord komt. Ik krijg er zowaar honger van.” Kristof: “Smakelijk.” ROASTED JAZZ Chet Baker Project (uitverkocht) wo 29 januari Steven Delannoye en Nicola Andrioli wo 12 maart Wajdi Riahi (solo) wo 2 april Telkens om 20.15 uur vvk : € 11 | kassa: € 13 ALL THINGS SDBAN wo 30 april 20.15 uur vvk: € 11 | kassa: € 13 37
SCHOOLVOORSTELLINGEN CULTUUR OP MAAT VAN ELK KIND Tenzij je kinderen of kleinkinderen hebt die er na schooltijd over vertellen, valt het vaak niet op voor buitenstaanders. We hebben het over onze schoolvoorstellingen. Nochtans organiseren we er ieder seizoen zo’n 50 stuks, goed voor 7200 tickets. Van peuters die hun eerste klasuitstap maken tot pubers die klaar zijn om de wereld te ontdekken. We gingen op zoek naar de waarde van zo’n schoolvoorstelling. “Theater, film, muziek en andere vormen, ons aanbod van schoolvoorstellingen is ruim,”kadert programmatrice Els Geerts van De Kern. “In Wilrijk zijn er veel basisscholen, dus focussen we ons met De Kern vooral daarop. Maar secundaire scholen zijn ook welkom en kunnen steeds op aanvraag voorstellingen boeken.” “Onze school ligt op wandelafstand van De Kern, dat is zeer handig. Door de schoolvoorstellingen komen toch alle kinderen meermaals per jaar in De Kern en leren we ze genieten van een vleugje cultuur” vertelt Elke Troubleyn van de Rozenkransschool. “Zeker de kinderen die met hun ouders nooit naar een cultuurhuis gaan, hopen we op deze laagdrempelige manier te kunnen prikkelen. Door de voorstellingen leren onze kinderen genieten van leuke, grappige of soms een beetje spannende voorstellingen. Kinderen kunnen zich inleven of herkennen in situaties en proberen er soms ook een boodschap uit te halen”, zegt Elke. TOT IN DE KLAS Els Geerts: “Vanaf de instapleeftijd bieden we een programma aan, aangepast aan ieders leeftijd en leefwereld. Onze voorstellingen zijn een unieke kans voor leerlingen om op een speelse en interactieve manier in aanraking te komen met cultuur. Of het nu theater is, film of muziek.” © Marie Bouly 38 “Voor de jongste kinderen zijn er de ´Op Visite´ voorstellingen. Acteurs gaan naar de scholen en spelen een techniekarme voorstelling in de klas. Zo kunnen kleuters in hun vertrouwde omgeving genieten van theater. Dat maakt de drempel lager en het eerste contact met theater extra bijzonder.” LESMAPPEN EN VOORBEREIDING De Kern gaat verder dan alleen een voorstelling boeken. Els: “Om leerkrachten te ondersteunen, stellen we bij (quasi) elke voorstelling een lesmap ter beschikking. Hierin vinden ze achtergrondinformatie, voorbereidende oefeningen en creatieve verwerkingsopdrachten. Zo kunnen ze de kinderen nog meer betrekken bij de voorstelling en kunnen ze ook achteraf met de inhoud aan de slag in de klas. We merken dat de kinderen die de voorbereiding kregen, een diepgaandere ervaring hebben en de voorstelling vaak beter kunnen volgen.”
FIJNER DAN VRIJE VOORSTELLINGEN © Marie Bouly Kernkunstenares Martine de Kok speelt jaarlijks tientallen schoolvoorstellingen bij gezelschappen als FroeFroe en HetGevolg. Begin 2025 gaat ze op tournee met een herwerking van de klassieker Alfred Jodocus Kwak van Herman Van Veen, die in De Kern als schoolvoorstelling zal spelen. “We doen er alles aan om een magische ervaring te bieden” THEATERVISIE Els: “Wij hechten waarde aan het contact van leerlingen met cultuur. Daarom vragen we leerkrachten om de kinderen voor te bereiden op wat er komt. We vragen rekening te houden met de eenvoudige maar belangrijke theatercodes. We verwachten dat kinderen en hun begeleiders met respect voor de acteurs en de voorstelling deelnemen. Genieten staat voorop, reageren mag wanneer het over de voorstelling gaat. Maar aandacht en beleefdheid naar de artiesten toe zijn essentieel voor een goede theaterervaring. Wij doen er alles aan om de kinderen en jongeren een magische ervaring te bieden, die ze hopelijk lang meedragen en niet snel vergeten.” Wat kan je ons al vertellen over de nieuwe versie van Alfred Jodocus Kwak? Martine de Kok: “Het idee komt van Nekka vzw (bekend van onder meer Nekka Nacht, nvdr.). Zij wilden iets doen rond de 80ste verjaardag van Herman Van Veen. Die laatste vond dat zelf een fijn idee. Hij is dan samen met Edith Leerkes, zijn vast gitariste, beginnen schrijven. Hij heeft nieuwe liedjes gemaakt en de oude aangepast aan deze tijd. Op basis daarvan mogen wij van hem onze zin doen en maken we onze eigen versie. Bert Huysentruyt gaat mee muziek maken en acteren, ook muzikant Adries Boone en zangeres Thaïs Scholiers spelen mee. Frans Van der Aa gaat regisseren en er komt een live tekenaar bij. In december beginnen we te repeteren (dit interview vond plaats eind oktober, nvdr.). Ik kijk er naar uit, we hebben echt een heel fijn ploegske.” Jij werkte al eerder samen met Herman Van Veen? Martine: “Klopt. Herman regisseerde de eerste voorstelling waar ik aan meegewerkt heb na mijn studies kleinkunst. We hebben toen twee of drie jaar samengewerkt. Een heel fijne ervaring. Hij kwam soms kijken op tournee en dan gooide hij de voorstelling nog helemaal om. Het stuk evolueerde constant. Doordat Herman de gave heeft om de sterktes van de artiesten waarmee hij werkt juist in te schatten, kwam het altijd goed. Ik kijk er heel erg naar uit om opnieuw met hem samen te werken.” In De Kern speel je Alfred Jodocus Kwak als schoolvoorstelling, niet als vrije voorstelling. Merk je een verschil? Martine: “Ik vind schoolvoorstellingen doorgaans fijner om te spelen dan vrije voorstellingen. Kinderen durven meer in schoolcontext dan met hun ouders erbij. Er is meer interactie, ze zijn losser. Ik vind het fijn als leerkrachten de kinderen de kans geven om te reageren op wat er in de voorstelling gebeurt. Het moet niet stil zijn. Maar ze moeten het ook niet uithangen natuurlijk (lacht).” 39
ARSENAL “Arsenal vervelde vorige zomer met hun concertenreeks de Ancienne Belgique enkele avonden tot een jungle. Nu heerst het oerwoud compleet in het filmconcert Jungle Hotel, die binnenkort ook het theatercircuit aandoet. ‘Dit is Arsenal tot de derde macht.’” De Morgen, Gunter Van Assche “Dit is Arsenal tot de derde macht.” IN DE PERS STEF KAMIL CARLENS & THE SWOON © Charlie De Keersmaecker “Dit album doet het meest denken aan zijn meest vrolijke, frisse, en speelse jaren met Zita Swoon” OOR, Willem Jongeneelen JACKIE © Lieselot Siddiki UP YOUR ASS “Overweldigend, sensueel, stuitend én politiek theater dat rockt, doet lachen én met veel branie plus pruikenplezier scherpe vragen uitlokt over de wrede wijze waarop de maatschappij omgaat met slachtoffers van wreedheid.” Focus Knack, Els Van Steenberghe **** Zie ook p. 12-13 “Een spitsvondig stuk dat een goede balans heeft tussen theatraliteit en muzikaliteit. Geen biografie, geen muziekles, maar een ode aan de vurige celliste en de helende kracht van muziek.” E-tcetera, Andreas Kwanten Zie ook p. 26-27 40 “De meest sensuele, stuitende en vrijgevochten voorstelling van het jaar ” © Nick Hannes
BIB BIST do 6 maart 2025 | 20.15 uur LITERAIR GESPREK Michael De Cock en Zita Theunynck in gesprek met Vanessa Broes Zita Theunynck is een Belgische auteur en scenarist. In oktober 2023 verscheen haar tweede boek, ‘Dit is niet wat er zal gebeuren’. Michael De Cock is acteur en theatermaker, actief als schrijver, vertaler, regisseur en artistiek leider van KVS. Zijn recente boek ‘Alleen verbeelding kan ons redden’ is een meeslepend pleidooi op de grens van essay, manifest en roman. Vanessa Broes gaat in gesprek met de auteurs over verbeelding, schrijven en het leven. © Koen Broos LEESCLUB NOBELPRIJSWINNAARS Kazuo Ishiguro | Toen wij wezen waren do 23 januari om 20.15 uur FILOSOFISCHE LEESCLUBS Politiek zonder partijen | do 6, 13 en 27 februari om 20.15 uur POËZIEWEEK 2025 LEZING Mythes, maskers en moraal: een mogelijk Bob Dylan-verhaal do 23 januari 20 uur © Nick Decombel CAVALEZINGEN Filosofie | Alicja Gescinska | Democratie onder druk Zo 23 februari om 11 uur Evi Hanssen | Traag naar de hemel zo 16 maart om 11 uur zo 16 maart 2025 | 11 uur CAVALEZING Traag naar de hemel door Evi Hanssen Toen Arlette Jacobs, de moeder van Evi Hanssen, te horen kreeg dat ze nog maar beperkte tijd te leven had, besloot ze om heel bewust toe te leven naar een zacht levenseinde. Terwijl Arlette steeds zieker werd, blikten ze samen terug op het leven. Verwacht een intiem en troostend relaas over een ongeneeslijke ziekte, een zachte dood. Maar vooral over het leven. Geschiedenis | De liederlijke middeleeuwen zo 27 april om 11 uur LITERAIR GESPREK Michaël De Cock en Zita Theunynck do 6 maart om 20.15 uur HEROPENING ZADENBIB za 22 februari - doorlopend INTERACTIEVE VOORDRACHT Kleine stadstuin, grote kansen! | Velt za 22 februari om 10 uur Info en tickets via Bib Bist of www.bibbist.be © RV 41
RAAD JIJ HET JUISTE WOORD? STUUR HET WOORD DOOR EN WIE WEET WIN JIJ EEN DUOTICKET SPELPLEZIER Mail het woord dat we zoeken naar kern@antwerpen.be en wie weet ben jij de gelukkige winnaar! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Deze straatflik klimt op het podium van De Kern en brengt je sowieso aan het lachen. Dit is dé plek om je oude toestellen naartoe te brengen. Deze actrice heeft het over haar arme tante. De gitarist en trouwe sidekick van Hugo Matthysen. Deze Kernkunstenaar cureert de reeks Roasted Jazz. / Dit Antwerps gezelschap repeteert met veel triomf hun versie van Wachten op Godot. Deze twee broers brengen dit keer geen comedy, maar een concert. Dit kraakverse theatergezelschap gaat voor Rest and Relaxation. Welk muzieklabel landt in april in De Kern voor een labelnight? 42
U WAS WEER GEWELDIG! GUIDO De enige echte Guido Belcanto poserend met onze De Kern-pet. “Ik kom hier graag”, zo deelde Guido zijn liefde voor De Kern. KOMMERSPEK Publieksinteractie tijdens de première van Kommerspek, de nieuwe voorstelling van Compagnie Lodewijk/ Louis die in De Kern gemaakt werd. JAZZ WILRIJK Alweer een topeditie van Jazz Wilrijk, in oktober. Belgisch trompettist Bert Joris en de Italiaanse toppianist Enrico Pieranunzi (hij won tweemaal de prijs voor beste Europese jazzmuzikant en speelde samen met grote namen als Chet Baker en Charlie Haden) gaven een verbluffend concert in de SintBavokerk. TERRAZZO De deelnemers van de workshop Terrazzo Tray tonen trots het resultaat van hun werk. FLIKFLAK Klimpret tijdens het Flikflakfestival in de herfstvakantie. Vijf dagen lang was ons gebouw één grote speeltuin voor kinderen, met fantastische circusvoorstellingen in de zaal, pret in de foyer en workshops in de artiestenfoyer. TECHNIEK Topfocus bij onze techniekers, nadat hun nieuwe geluidstafels geleverd werden. 43
KALENDER SCHOUWBURG UITVERKOCHT NIEUW JANUARI 5/1/25 9/1/25 10/1/25 11 uur LISE VANDERSMISSEN 20.15 uur YANNICK NOBEN 20.15 uur CLASSIC STORIES ON TOUR 12/1/25 11 uur 12/1/25 14 uur ONAFSCHEIDELIJKE DUO'S (2+) 200% WOLF (6+) 17/1/25 19/1/25 20.15 uur VAN DE SCHOONHEID EN DE TIJD #3 9.45 21/1/25 18 uur 22/1/25 20.15 uur 24/1/25 20.15 uur NIEUW GOED KOKO KOOKT STEVEN DE BRUYN & JASPER HAUTEKIET TUTTI FRATELLI 25/1/25 20.15 uur DIE VERDAMMTE SPIELEREI 29/1/25 20.15 uur CHET BAKER PROJECT 30/1/25 20.15 uur 31/1/25 20.15 uur STEFAAN VAN BRABANDT & DAMIAAN DE SCHRIJVER ELS DE SCHEPPER Pedaalharp en barokke triple harp Eindejaars De Kern De Kern Het Grote Muziekjaaroverzicht 2024 De Kern Familiefilm Familiefilm Phara de Aguirre, Louis Janssens, Jeroen Olyslaegers, Viviane De Muynck, e.a. Familiedag Uniek filmdiner Simbiose Macadam! Sax, drugs en marsmuziek Roasted Jazz Schopenhauer Wat doe ik hier? De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern 44
Op dinsdag ben je welkom in Cinema De Kern. We hebben een vertoning om 14.30 uur en 20.15 uur. Ontdek het volledige programma op schouwburgdekern.be FEBRUARI 1/2/25 2/2/25 7/2/25 8/2/25 9/2/25 9/2/25 20.15 uur 11 uur 20.15 uur 20.15 uur 11 uur 14 uur 13/2/25 20.15 uur 14/2/25 20.15 uur 15/2/25 20.15 uur 19/2/25 14.30 uur 22/2/25 20.15 uur 23/2/25 14.30 uur 25/2/25 18 uur 26/2/25 20.15 uur 28/2/25 20.15 uur KOMMIL FOO Het Concert ALON SARIEL & TABEA DEBUS SKAGEN JERON DEWULF VOS EN HAAS REDDEN HET BOS (4+) NIKO, VOORBIJ HET NOORDERLICHT (6+) HETGEVOLG LAÏS LARA CHEDRAOUI & FLORIS DE DECKER CIE GONÉ FRAPPANT FRAPPANT KOKO KOOKT ARSENAL VINCENT VOETEN NIEUWE DATUM! Sounds Familiar Triomf! Latin Lover Familiefilm Familiefilm Parade Midwinter Tales III There Is A Light That Never Goes Out Ik wil niet (5+) Alles met Alles Alles met Alles Uniek filmdiner Jungle Hotel Smaad De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Pius X-kerk De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern 45
UITVERKOCHT NIEUW MAART 2/3/25 8/3/25 9/3/25 11 uur KOI COLLECTIVE (EMMY WILLS & MAARTEN VERGAUWEN) 20.15 uur OTTESSA 14.30 uur HOGE FRONTEN 12/3/25 20.15 uur 13/3/25 20.15 uur STEVEN DELANNOYE & NICOLA ANDRIOLI JANNE DESMET & MARTHA!TENTATIEF 14/3/25 20.15 uur BLUES ZUIDRAND 15/3/25 20.15 uur 16/3/25 14 uur 20/3/25 20.15 uur 23/3/25 14.30 uur 25/3/25 18 uur THOMAS SMITH OUD, NIET OUT - THÉ DANSANT TOM DE WISPELAERE | TONEELHUIS | OLYMPIQUE DRAMATIQUE JAN DECLEIR & HET ENSOR STRIJKKWARTET KOKO KOOKT 27/3/25 20.15 uur SPINVIS & LUCAS OLDEMAN 29/3/25 20.15 uur 30/3/25 14 uur APRIL 2/4/25 3/4/25 4/4/25 5/4/25 6/4/25 46 20.15 uur WAJDI RIAHI (SOLO) 20.15 uur 20.15 uur VITRINE VITRINE 20.15 uur MOONEYE 11 uur KAPELLMEISTER, MONA THIJS EN ORLAN GHEKIERE Roasted Jazz Een romantische theaterkomedie voor de betere boekhandel / bib Een romantische theaterkomedie voor de betere boekhandel / bib Come With Me And Hide Kruimels De Kern Bib Bist Bib Bist De Kern De Kern MATTHYSEN, MOSUSE & VAN BALLAERT ULTRA ECZEMA INVITEERT ... Minimal in the mix Rest and Relaxation Hoeheettut (6+) Roasted Jazz Arme tante Danni Stef Paglia Angst te koop Wilrijks DJ-talent Alle schone dingen Er was eens... Beethoven! Uniek filmdiner Overvecht BIMDEK Sund.Aft. De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Sint-Bavokerk De Kern De Kern
11/4/25 20.15 uur ABATTOIR FERMÉ Alles Gaat Kapot 13/4/25 14 uur 16/4/25 10 uur B.E.E.S.T. DE HAZENSCHOOL (4+) 17/4/25 20.15 uur WIM WILLAERT 24/4/25 20.15 uur THEATER MALPERTUIS 27/4/25 14 uur 29/4/25 18 uur 30/4/25 20.15 uur MEI 4/5/25 11 uur 10/5/25 20.15 uur 15/5/25 20.15 uur JOLENTE DE MAEYER & NIKOLAAS KENDE JENS DENDONCKER LAZARUS Viool en piano Het zou grappig zijn als het niet zo triestig was Boze Geesten 18/5/25 14.30 uur JAN DE SMET & KIM DUCHATEAU Simsalabim (4+) 22/5/25 20.15 uur JOKE EMMERS & DIRK ROOFTHOOFT E.A. 24/5/25 20.15 uur DE FRIVOLE FRAMBOOS 25/5/25 11 uur 25/5/25 14 uur 28/5/25 20.15 uur 31/5/25 20.15 uur JUNI 1/6/25 7/6/25 11 uur 20.15 uur KEIKO SHICHIJO FRAPPANT Mozart in Wenen Alles met Alles De Kern De Kern 47 DÉJEUNER SUR L'HERBE BJORN ERIKSSON INVITEERT ... NONA DEMEY GALLAGHER & LIESELOT SIDDIKI STEF KAMIL CARLENS & THE SWOON Gelezen & Goedgekeurd Finalementhee Ligconcert in Park Middelheimmuseum met HOERA. Sund.Aft. Up Your Ass Eindconcert seizoen 24-25 De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Park Middelheimmuseum De Kern De Kern De Kern ADIA VANHERENTALS INVITEERT KOKO KOOKT ALL THINGS SDBAN Bizarrobos#1 (5+) Familiefilm Bollo Smieto Flamenco Jackie Sund.Aft. Uniek filmdiner Labelnight De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern
NOG GEEN KERNVRIEND? WAAR WACHT JE OP?! • ONTDEK ALS EERSTE DE NIEUWE VOORSTELLINGEN VAN 2025-2026 • PROFITEER DANKZIJ VROEGBOEKKORTINGEN • GENIET VAN ACTIES ENKEL VOOR KERNVRIENDEN • ONTVANG PREVIEWS EN EXCLUSIEVE CONTENT Scan de QR code, word Kernvriend en neem een voorsprong. schouwburgdekern.be
1 Online Touch