0

Van Aardbeienland naar “Zachtfruit als stimulator en aanjager van onderscheidende en inspirerende verbindingen in de regio!”

Inleiding Noord-Limburg is een broeinest van kennis en kunde op het gebied van zachtfruit en gezondheid. Denk aan de meest vooruitstrevende primaire producenten, de vele veredelaars en plantenkwekers, de toeleveranciers, de perfecte logistieke plek in Europa en de aanwezigheid van alle relevante onderwijsinstellingen. Onze regio vormt de meest complete Berryhotspot van Nederland. Stichting Berry Promotions is in 2019 opgericht voor de doorontwikkeling van themapark ‘Het Aardbeienland’ voor de gehele Berry-sector: aardbeien, frambozen, bramen, blauwe & rode bessen en aanverwante bessensoorten. Wij hebben als doel de huidige Parel ‘Aardbeienland’ voor de regio en sector te laten schitteren en uitgroeien tot een Berry Briljant! De pijlers van Berry Briljant zijn: Beleving & Promotie Onderzoek & innovatie Educatie Maatschappelijke betrokkenheid Vele partners hebben zich de afgelopen jaren verbonden aan Berry Briljant en de eerste resultaten zijn zichtbaar. Maar Stichting Berry Briljant wil verder. In dit ambitieboek maken wij u deelgenoot van wat we al bereikt hebben, welke plannen er nog zijn en wat het belang ervan is voor onze sector. Wij hopen u in de toekomst te ontmoeten en met u samen te werken in het belang van onze sector en de regio Noord-Limburg. Samen op weg naar een fruitige toekomst voor Berry Briljant! Mede mogelijk gemaakt door: Innovatiefonds Regio Noord-Limburg

Inhoudsopgave Hoe het begon De wereld van fruit De toekomst van het snoepen Fruit als stimulator naar een gezonde regio Zachtfruit en de regio Krachtenbundeling Berry Briljant Ecosysteem | BOEM - Beleving & Promotie - Onderzoek & Innovatie - Educatie - Maatschappelijke betrokkenheid Van Aardbeienland naar Berry Briljant BOEM - Dromen, Durven, Doen Berry Briljant Netwerk Berry Briljant Partnerschap Bestuur en Organisatie 3 5 9 13 15 17 19 21 23 24 25 27 29 32 35 36

Hoe het allemaal begon In 1978 nam Hay Soberjé het aardbeienteeltbedrijf over van zijn vader. Jarenlang lag de focus op de teelt. De aardbeien gingen naar de veiling. Toen steeds vaker mensen het veld opliepen met de vraag of ze een bakje aardbeien konden kopen, besloot Soberjé een winkeltje in te richten in zijn schuur. Het winkeltje was een succes en werd uitgebreid met een terras en zelfpluk. Later bouwde Hay samen met Joke en Jacqueline een heus aardbeienmuseum en kwam er een tuin met diverse aardbeienrassen. Het geheel kreeg in 1998 een naam: Het Aardbeienland. Het productiebedrijf met zowel vollegrondsteelt als kasteelt van aardbeien bleef bestaan. Daarnaast werd het themapark vanuit de pijlers vermaak en educatie met hulp van de gehele familie Soberjé verder uitgebouwd. Hay Soberjé bedacht ieder jaar weer wat nieuws. Zo groeide Het Aardbeienland uit tot een themapark met een terras, winkel, museum, kabouterbos en aardbeientuinen, dat jaarlijks zo’n veertigduizend bezoekers trok. In 2018 besloten Hay, Joke en alle andere familieleden dat het tijd werd om met pensioen te gaan. ’Stichting Berry Promotions werd in het leven geroepen om de activiteiten op het themapark voort te zetten. “Als mensen hier binnen komen, zeggen ze: Het lijkt wel de Efteling, maar dan zonder achtbaan.” Hay Soberjé “Wij geloven in Het Aardbeienland als fruitige thuisbasis voor de gehele (zacht)fruitsector. Wij gaan ervoor om de kennis en kracht van de sector te bundelen en de huidige Parel ‘Het Aardbeienland’ voor de regio en sector te laten schitteren en uitgroeien tot een Berry Briljant!” Stichting Berry Promotions 3 Bronnen: https://www.trouw.nl/nieuws/het-zelfplukveld-is-de-populairste-attractie-van-het-aardbeienland~b06c68bf/ https://youtu.be/5Gl9JOjM6HY https://www.aardbeienland.nl/over-aardbeienland/geschiedenis/ https://www.aardbeienland.nl/over-aardbeienland/stichting-berry-promotions/

“Ik vind het prachtig dat Stichting Berry Promotions iets moois van Het Aardbeienland wil maken. Hier ben ik heel blij mee!” Hay Soberjé “Berry Briljant moet een locatie worden die fungeert als broedplaats voor kennis en innovatie in zachtfruit en ook als de ‘huiskamer’ van de sector zelf.” Marcel Dings - Voorzitter Stichting Berry Briljant 4 Bronnen: https://www.1limburg.nl/aardbeienland-horst-krijgt-een-tweede-leven en gfactueel

De wereld van Fruit Uitdagingen in onze wereld Opwarming van de aarde Klimaten worden steeds extremer en regelgeving om klimaatdoelstellingen te halen steeds strenger. De wereldbevolking groeit Naar verwachting 9 miljard mensen in 2050. Grondstoffen schaarste Prijzen stijgen door toenemende vraag naar grondstoffen en voedsel. Toenemende vraag naar duurzaam te produceren voeding Verschuiving Verstedelijking neemt toe In 2030 woont 60% van de wereldbevolking in stedelijke regio’s. De noodzaak om voedsel dichterbij of in de stad te verbouwen neemt toe. economische macht De economische macht verschuift van het westen naar het oosten. Er ontstaan verschillende machtscentra. Toename urban en vertical farming De rol van technologie, robotisering in het bijzonder, neemt toe Het belang Precisieproductie neemt een vlucht 5 van een circulaire economie, het gebruik van reststromen, neemt toe Gezondheid en inhoudsstoffen worden steeds belangrijker Technologische veranderingen De efficiëntie en effectiviteit van organisaties wordt vergroot door vergaande automatisering. Druk op voedselproductie Het voeden van 9 miljard mensen op gezonde én duurzame wijze wordt een gigantische uitdaging.

Vijf hot topics in zachtfruit 1 2 3 4 5 Bron: Rabobank De marktgroei zet door, te danken aan Betere kwaliteit, betaalbaarheid en beschikbaarheid Toenemend gezondheidsbewustzijn Doorzettende gemakstrend Het aanbod in zachtfruit neemt wereldwijd toe Prijzen vlakken af, wat weer kan leiden tot hogere consumptiegroei Verpakkingsgrootte neemt toe Verpakkingsdilemma Het gebruik van plastic verpakkingen ligt onder vuur Het is een uitdaging om alternatieven te vinden zonder concessies te doen aan houdbaarheid en gemak Oplopende kosten Arbeidskosten nemen al langer toe Nu stijgen ook de kosten op andere vlakken, zoals verpakkingen, energie, transport en kunstmest Belang kwaliteit Er is nog veel verbetering mogelijk, wat veel potentie biedt! Het nieuwe telen Energiezuinig telen en tegelijk een optimale productie halen; dat is Het Nieuwe Telen (HNT). HNT maakt gebruik van natuurkundige kennis om de teelt optimaal te sturen in onder meer temperatuur, vocht, CO2-dosering, licht en schermen. In het klimaatakkoord wordt beschreven dat glastuinbouw meer energie moet gaan besparen en aardgasvrij moet gaan ondernemen. 6

De wereld van Fruit De wereldmarkt vers fruit In 2018 was per wereldbewoner meer dan 120 kg fruit beschikbaar De totale wereldhandel vers fruit is in de periode 2008-2018 met 40% gegroeid van 45 miljoen ton naar 63 miljoen ton. De handel van de EU-landen neemt nog steeds toe, maar in de rest van de wereld groeit de export en import aanzienlijk sneller. De groei van de wereldhandel in vers fruit is het grootst in Azië. Van de totale wereldhandel in vers fruit blijft 60% binnen de eigen regio. Als gevolg van de pandemie nam de handel in verse groenten en fruit in 2020 in volume met 2% af. Hiermee werd de voortdurend opgaande trend doorbroken. Daarentegen zorgde de pandemie voor een prijsstijging van 3% op verse groenten en fruit in 2020. 7 *Cijfers zijn excl. bananen, omdat deze een derde deel uitmaken van de totale fruithandel.

Aardbeien en blauwe bessen zijn hot! De wereldhandel in blauwe bessen is in de periode 2013-2018 verdubbeld. De productie van aardbeien is in de periode 2008-2018 met 40% gestegen. Wereldwijd is de exportwaarde van blauwe bessen vrijwel even groot als die van mango’s, kiwi’s en kersen. Naar waarde gezien zijn blauwe bessen in 2018 - na druiven, bananen, avocado’s, sinaasappelen en appels - het zesde importproduct. Bron: www.fruitandvegetablefacts.com 8

De toekomst van het snoepen Fruitige foodtrends Gemak Genieten Gezondheid Goed gevoel 9 Kant-en-klaar Online bestellen “Zelf weet ik hoe lekker het zachtfruit is van onze naburige telers. De consument is zich steeds bewuster van gezond en lekker eten, daar hoort zachtfruit zeker bij. Als imker weet ik dat de bijen een belangrijk onderdeel zijn in de teelt. Ik word blij als ik deze gezonde en mooie vruchten in de schappen van de winkel zie en op mijn bord.” Robert Cox in Fruitige Kettingbrief 6 Beleving en eatertainment Minder ‘traditionele’ eetmomenten, meer impuls-eten Samen genieten van eten Verwennen op bewuste en luxe wijze. Focus op gezondheid Plantaardig eten Bewust eten; consuminderen (minder zout, suiker, alcohol, drugs en sigaretten) Voeding als medicijn Verse producten, zonder onnodige additieven Eten is een ‘lifestyle’ geworden Duurzame producten én verpakkingen Aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten neemt toe Steeds meer aandacht voor plantaardige voeding Aandacht voor ambacht en lokale producten groeit Veel aandacht voor voedselverspilling Consument eist transparantie en duurzaam geproduceerde producten Consumeren volgens het seizoen

Soorten zachtfruit Aardbeien Blauwe bes Witte bes Rode bes Zwarte bes Frambozen Bramen Gezond imago De kracht van zachtfruit Beleving: Boordevol vitaminen en mineralen Vol antioxidanten Rijk aan vezels genieten en verwennen Gemakkelijk te eten / meenemen Lekker en zoet Gezonde snack “Een uitgebreid basispakket aan groente- en fruitvaardigheden is nodig om de consumptie van groenten en fruit te verhogen.” Bron: Nutrinews 2021 – nice-info.be Aandachtspunten zachtfruit Kwetsbaarheid Beperkte houdbaarheid Kwaliteit Duurzame verpakkingen Veelzijdig Snoepfruit Smoothie Salade Gebak “Zachtfruit is een belangrijk onderdeel van de gepersonaliseerde voeding die wij maken ter preventie van welvaartsziekten. Op basis van bio-actieve stoffen, die van nature in groenten en fruit zitten, maakt MiFood gezonde drinkbare Joycies en Mibyte repen. Het proces en de kennis om deze stoffen, voor de klanten, in de mixen te behouden is uniek.” 10 Raymond Nolet, CEO MiFood Bron: Onderzoek HAS Hogeschool

De toekomst van het snoepen Beschikbaarheid Nederlands fruit Fruit Aardbei Blauwe bes Rode bes Witte bes Zwarte bes Framboos Braam X X X X X X X X X X J X F X M X A X M X X X J X X X X J X X X X X X X X X X X X X X X A X X X S X X X X X X O X N X D X “We moeten nog meer promoten dat we van eigen bodem bijna jaarrond het beste zachtfruit kunnen leveren, zodat consumenten vanzelfsprekender gaan kiezen voor eigen Nederlands fruit. Want als ze weten wat van dichtbij te halen is, hoeven ze het van ver weg niet meer. Wat mij betreft is de slogan voortaan ‘Voor het beste fruit hoef je het land niet meer uit’.” “Er is een duidelijke trend dat aardbeien telers hun productie steeds meer over het gehele jaar gaan verspreiden. Het streven is om hiermee jaarrond product op de markt te hebben en zodoende aan de vraag naar kwalitatief goede Nederlandse aardbeien van de vaste afnemers te kunnen voldoen.” Janny Trouw in Fruitige Kettingbrief 2 Ton Habraken in Fruitige Kettingbrief 11 11

“De vraag naar Nederlandse rode bessen én ander zachtfruit blijft groeien” “Aardbeien en blauwe bessen stonden in 2019 op plek 3 en 7 in de top 10 fruitsoorten waar het meeste geld aan uitgegeven wordt” “Supermarktomzet blauwe bes blijft groeien” De populariteit van blauwe bessen is de laatste jaren flink gegroeid. De omzet van blauwe bessen in de supermarkten is in 2017 vergeleken met 2013 met ruim 250 procent toegenomen. Ook het landbouwareaal en de import van blauwe bessen namen in omvang toe. De toename wordt mede veroorzaakt door het gezonde imago dat de blauwe bes bij de consument heeft. De prijzen van blauwe bessen in de supermarkten veranderden in deze periode nauwelijks. “Albert Heijn verkoopt jaarrond Nederlandse aardbeien” “Nederlandse aardbei valt in de smaak” Nederlandse aardbeien zijn in trek. Sinds 2010 is de productie in ons land bijna verdubbeld, tot een record van 78 miljoen kilo in 2020. Die stijging komt vooral doordat er steeds meer aardbeien worden geteeld in kassen en in plastic tunnels. Wat ook opvalt: de export van de Hollandse zomerkoninkjes is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen. “Dat betekent dat wij die extra aardbeien vooral zelf opeten”, zegt Wilco van den Berg, marktspecialist van brancheorganisatie GroentenFruit Huis. “Alleen al in de afgelopen drie jaar is de consumptie in Nederland met een derde gestegen tot 45 miljoen kilo.” Bronnen: NFO, www.cbs.nl, www.nos.nl, www.agf.nl, www.levensmiddelenkrant.nl, Onderzoek HAS Hogeschool 12

Fruit als stimulator naar een gezonde regio Fruitteelt in Limburg 2021 Totaal aantal landbouwbedrijven Oppervlakte fruit open grond Aantal bedrijven fruit open grond Oppervlakte fruit onder glas Aantal bedrijven fruit onder glas Nederland 52107 1 975 997 are 2666 1 178 132 m2 115 Noord-Limburg 2711 127 928 are 180 203 550 m2 15 % Noord-Limburg 5,2% 6,5% 6,8% 17,3% 13% 2017: 184 ha 332 ha 58 ha 166 ha 2017: 976 ha 673 ha 305 ha 869 ha 13 In de regio Noord-Limburg is kleinfruit uitgegroeid tot de grootste fruitteelt.

Kenmerken regio Noord-Limburg Sterke vorm van vergrijzing De meeste huishoudens in 2021 zijn meerpersoonshuishoudens Streekproducten zijn populair Toename overgewicht bij jongeren Van de limburgse inwoners gebruikt 59% Facebook 30% Instagram 8 gemeenten 280.000 inwoners Venray Horst aan de Maas Mook en Middelaar Gennep Bergen Venlo Peel en Maas Beesel Bronnen: StatLine - Landbouw; gewassen, dieren en grondgebruik naar gemeente (cbs.nl) www.agrimatie.nl www.opendata.cbs.nl www.nji.nl www.marketingfacts.nl www.socialdutch.com 14

Zachtfruit en de regio De regio Noord-Limburg is een broeinest van kennis en kunde op het gebied van zachtfruit en gezondheid. De aanwezigheid van vooruitstrevende primaire producenten, vele veredelaars en plantenkwekers, toeleveranciers en relevante onderwijsinstellingen én een goede logistieke plek in Europa, vormt Noord-Limburg tot de meest complete Berry-hotspot van Nederland. Kortom, volop kansen voor zachtfruit én de regio! “De zachtfruitsector kenmerkt zich gelukkig met een progressieve en leergierige cultuur. Door initiatieven, zoals Berry Briljant en het nieuwe Delphy Innovative Soft Fruit Centre in Horst, creëert deze sector zijn eigen springplank naar nog meer succes in de toekomst op het gebied van teelt en afzet!” Rene Beerkens in Fruitige Kettingbrief 11 “Zuid-Nederland heeft een sterk kennisniveau; van veredeling via vermeerdering naar productie van een breed scala aan zachtfruit. Het klimaat, de mentaliteit van de tuinders en ondernemers en de afstand tot de afzetmarkten maakt dat Zuid-Nederland uitermate geschikt is voor de productie van plantmateriaal en het fruit zelf voor 170.000.000 mensen binnen een straal van 600 km. In combinatie met de groeiende vraag naar gezonde en lekkere voeding geeft dit een geweldige kans om deze regio nog meer op de kaart te zetten als de zachtfruithotspot van Noordwest-Europa.” Marcel Dings in Fruitige Kettingbrief 1 “Door de unieke combinatie van maakindustrie, logistiek en landbouw is Noord-Limburg de provisiekamer van West-Europa” Jan Janssen, kwartiermaker Berry Briljant 15

Zachtfruit en de regio Gemeente Horst aan de Maas en fruit De zachtfruitsector en de gemeente Horst aan de Maas zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Visieplatform fruit (ondernemers en gemeente) heeft zich gebogen over de huidige en toekomstige positie van de gemeente Horst aan de Maas in relatie tot de zachtfruitsector. Onderstaand een visualisatie van het traject per heden.

Krachtenbundeling Dromen, Durven, Doen! WHY - Wij geloven in zachtfruit als stimulator en aanjager van onderscheidende en inspirerende verbindingen in onze omgeving met genieten en gezondheid in alle facetten als basis. Berry Briljant is daarbij ons fruitige visitekaartje voor de omgeving. HOW - Vanuit een basis van samenwerking worden krachten gebundeld tussen de sectoren agro, zorg en educatie. Een krachtenbundeling die optimaal bijdraagt aan innovatieve ontwikkelingen en verbinding in de diverse sectoren. WHAT - Een toeristisch themapark met zachtfruit in een verbindende hoofdrol op maatschappelijk en economisch vlak. Consument en Business ontmoeten elkaar in een inspirerende zachtfruit omgeving. Ultieme droom: Hotspot voor de internationale zachtfruitsector Hét icoon van de gezondste Regio Broeinest van kennis en kunde op het gebied van zachtfruit en gezondheid ‘Huiskamer’ voor de sector Unieke kansen en cross-overs Het fruitige visitekaartje van de regio! WHY HOW WHAT 17

Onze ambitie bij de start Business Business Maatschappelijk sociale sector regio educatie betrokkenheid Onderwijs Onderzoek Bedrijfsleven Voorlichting Agrotoerisme Maakindustrie Logistiek Voorlichting Hoe onze ambitie is ontwikkeld 18

Berry Briljant Ecosysteem B Beleving & Promotie O Onderzoek & innovatie B EM!O MaatE Educatie M schappelijke betrokkenheid 19

Doelstellingen Onze pijlers Economisch B B Doorontwikkeling themapark vanuit gezond verdienmodel Versterking aantrekkelijkheid park. Optimale aandacht voor communicatie. Verbreding van activiteiten en samenwerkingsverbanden, regionale aanjager en hotspot. Maatschappelijk Samenwerking onderwijs en borging kennis E Profilering en positionering zachtfruit sector Zachtfruit promotie vanuit inspirerende omgeving. Podium voor ervaring en innovatie. Etaleren van ontwikkelingen naar regionale, nationale en internationale omgeving. M Praktisch onderzoek O Zoektocht naar nieuwe verbindingen en verdienmodellen. Maximale samenwerking Brightlands Campus Greenport Venlo, Fresh Park Venlo. Zachtfruit, bron van gezondheid. M Opbouw netwerk “Partners van” Verbinding bedrijfsleven/onderwijs. Samenwerking lokale overheden. Interactie belangenorganisaties. Verbinding basisonderwijs met intensieve kennisontwikkeling. Stimulering gezonde leefstijl. Ervaren van de smaak, het gemak en de veelzijdigheid van zachtfruit. Stimuleren sociale betrokkenheid Zorg, begeleiding en dagbesteding voor jongeren. Sport en beweeg faciliteiten voor jongeren met verstandelijke beperking. Facilitering leer-werk-trajecten. 20

Berry Briljant Ecosysteem B Speerpunt Beleving & Promotie Themapark, Horeca & Winkel Versterking aantrekkelijkheid park Optimale aandacht voor communicatie Verbreding van activiteiten en samenwerkingsverbanden, regionale aanjager en hotspot 21

Profilering en positionering zachtfruit sector Zachtfruit promotie vanuit inspirerende omgeving Podium voor ervaring en innovatie Etaleren van ontwikkelingen naar regionale, nationale en internationale omgeving Aardbeien Drive Inn Fruity Obstacle Run 250 blije kinderen 250 gram zachtfruit per kind Onderdeel themapark Berry Briljant Factory Onderdeel Themapark Saplijn Bakkerij Locatie voor workshops Sapfabriek Saplijn 22

Speerpunt Onderzoek & Innovatie Zoektocht naar verbindingen en verdienmodellen Maximale samenwerking Brightlands Campus Greenport Venlo, Fresh Park Venlo Zachtfruit, bron van gezondheid Innovatiepartner Delphy Delphy Innovative Soft Fruit Centre (ISFC) brengt op internationale schaal kennisontwikkeling en kennisverspreiding op unieke wijze samen. Dit maakt Delphy ISFC: Hotspot van de internationale zachtfruitsector Broedplaats van kennisontwikkeling “De afnemer en consument willen zo min mogelijk residu op hun aardbei, maar ook een perfecte aardbei en het liefste nog houdbaar ook. Een spanningsveld waar je als sector tussen balanceert.” Bart Jongenelen in Fruitige Kettingbrief 3 “In de aardbeiensector zie je een tendens naar nieuwe en vernieuwende teeltsystemen en technologische ontwikkelingen. De bedekte aardbeiteelten zijn in ongeveer 15 jaar tijd verdubbelt in areaal. Terwijl het areaal vollegrond aardbeien vlot afneemt.” Erik Rasing in Fruitige Kettingbrief 9 23 “Om plantgezondheid voor elkaar te krijgen, moeten er een aantal teelt veranderingen worden doorgevoerd. Door de huidige teeltsystemen kan dit in zachtfruit relatief gemakkelijker dan in andere sectoren. De zachtfruit sector zal dus een voorlopers positie oppakken in de transitie naar “gezonder” telen. Tegelijkertijd is dit ook een noodzakelijke transitie om de gezondheidsclaim die we hebben als zachtfruit sector, vast te houden.” Mark van der Werf in Fruitige Kettingbrief 10 “De teelt van zacht fruit professionaliseert in hoog tempo en ontwikkelt zich meer en meer tot een hightech jaarrondteelt. Met behulp van onder andere LED-belichting, hogedruk nevel en geavanceerde kasventilatie systemen wordt het kasklimaat jaarrond geoptimaliseerd waardoor er in ieder seizoen, klimaat neutrale aardbeien, frambozen en bramen beschikbaar zijn.” Ton Habraken in Fruitige Kettingbrief 11

Speerpunt Educatie E Samenwerking (basis) onderwijs en borging kennis Verbinding met basisonderwijs en intensieve kennisontwikkeling Stimuleren gezonde leefstijl Ervaren van de smaak, het gemak en de veelzijdigheid van zachtfruit Borging kennis Berry Promotions Platform Kenniscafé Berry Briljant Fruitige kettingbrieven Educatiepartner: KERNgezond Educatie zachtfruit, gezonde voeding, gezond bewegen en gezond gedrag Educatie binnen Aardbeienland Structureel terugkerende activiteit Kinderen 6-10 jaar Alle basisscholen in Zuid-Nederland kennis laten maken met de fruitcampus. 24

Speerpunt Maatschappelijke betrokkenheid Stimuleren sociale betrokkenheid Zorg, begeleiding en dagbesteding voor jongeren Sport en beweeg faciliteiten voor jongeren met verstandelijke beperking Facilitering leer-werk-trajecten Opbouw ‘vrienden van’-netwerk Verbinding bedrijfsleven en basisonderwijs Samenwerking lokale overheden Interactie belangenorganisaties M Sociale betrokkenheid 25

Thuisbasis Joutou in aanleg 26

Van Aardbeienland naar Berry Briljant De transitie van Aardbeienland naar Berry Briljant De wording van Fruit Campus Horst 2021 2018 Doorstart Het Aardbeienland 2020 tot heden Fruitige kettingbrieven 2021 Kennispartner NAKtuinbouw Partner Platform Agrotoerisme 2019 2021 Verbinding Joutou Sportzorgcentrum Realisatie Delphy ISFC 2021 Businesspartner Vermeerderingstuinen “De combinatie van onderzoek, promotie en educatie die Berry Briljant ons biedt, vormen voor ons een ideale omgeving en voedingsbodem. We staan kort bij de zachtfruitsector, zodat praktijkgericht onderzoek ook direct aansluit bij wat er bij onze klanten, maar ook bij de consumenten leeft. We zien uit naar de samenwerking en willen snel aan de slag!” Algemeen Directeur Delphy - Jacco van de Wekken 27

2021 Aardbeien Drive-in Gebiedsontwikkeling heden heden Bestemmingsplan 2021 2022 Fruity Obstacle Run Samenwerking KERNgezond Kenniscafés 2022 Start 2022 Projectverslag Berry Clubhuis Toekomst Berry Briljant Factory 28

BOEM! Dromen, durven, doen Berry Briljant Clubhuis “Huiskamer voor de sector” 29 ‘Hotspot voor de internationale zachtfruitsector’

‘Broeinest van kennis en kunde op het gebied van zachtfruit’ Pijlers Berry Briljant Clubhuis Educatie Informatie over ‘gezonde keuze’ Digitale informatieschermen Minimoestuin bij entree Beleving Gastronomische beleving Overgang van Het Aardbeienland naar het Berry Clubhuis: ‘Alice in Berryland’ Maatschappelijk draagvlak Verbinding Het Aardbeienland, de Gezondste Regio en Joutou Gastronomische beleving met focus op gezondheid De jongste generaties in contact met fruit, smaken en gezonde keuzes Promotie Veelzijdigheid zachtfruit Verbeteren imago door kennisdelen Bron: Projectverslag Berry Clubhuis Gastronomie Gezondheid Informatie over ‘gezonde keuze’ Gezonde gerechten Stimuleren komst per fiets of ov Innovatie Kennisdelen Kenniscafés Innovatieve gerechten 30

BOEM! Dromen, durven, doen Berry Briljant Clubhuis Kennis delen Kenniscafés Excursie Het Aardbeienland ‘Tour du Boer’ Berry Banen Dag Bedrijvendagen Fruity Obstacle Run Happen & Trappen Gastronomie Kookworkshops Smaaklessen Culinaire proefdagen 31 ‘Zachtfruit als het gezonde snoep van de toekomst’

Berry Briljant Netwerk Op naar 100 partners! 32

BOEM! Dromen, durven, doen Onderzoek 33

Berry Briljant Netwerk Onderwijs Toerisme 34

Berry Briljant Partnerschap We maken samen Berry Briljant dé fruitigste hotspot “Een regio waar de zachtfruitsector zo’n grote rol speelt, samenwerken een begrip is én Het Aardbeienland herkenbaar is voor iedereen. Dat kan niet verloren gaan.” Marcel Dings – voorzitter Stichting Berry Briljant “Wij geloven in (zacht)fruit als stimulator en aanjager van de onderscheidende en inspirerende verbindingen in onze omgeving met genieten en gezondheid in alle facetten als basis.” Samen maken wij Berry Briljant de hotspot voor de internationale zachtfruitsector. Inhoud Berry Briljant Partnerschap Het Berry Promotion communicatie platform Jaarlijks 4 events (3 kenniscafés & 1 partnerbijeenkomst) Educatieprogramma voor kinderen i.s.m. Het Aardbeienland en KERNgezond Promotie van de (zacht)fruitsector via diverse kanalen Bijdrage per jaar: Partner van Berry Briljant à € 2500,Vriend van Berry Briljant à € 500,Besteding van de partnerbijdragen 40% educatie 30% Promotie 30% communicatie 35

Bestuur Marcel Dings | Voorzitter Berry Briljant Jan Hulsen | Penningmeester Ger Driessen | Secretaris Fred Douven | Bestuurslid Organisatie Jan Janssen | Kwartiermaker Jikke van Gerven | Event- en projectmanager 36

Gedachtegoed Berry Briljant WHY - Wij geloven in zachtfruit als stimulator en aanjager van onderscheidende en inspirerende verbindingen in onze omgeving met genieten en gezondheid in alle facetten als basis. Berry Briljant is daarbij ons fruitige visitekaartje voor de omgeving. HOW - Vanuit een basis van samenwerking worden krachten gebundeld tussen de sectoren agro, zorg en educatie. Een krachtenbundeling die optimaal bijdraagt aan innovatieve ontwikkelingen en verbinding in de diverse sectoren. WHAT - Een toeristisch themapark met zachtfruit in een verbindende hoofdrol op maatschappelijk en economisch vlak. Consument en Business ontmoeten elkaar in een inspirerende zachtfruit omgeving. Stichting Berry Promotions Bezoekadres: Postadres: Contactpersoon: Jan Janssen Mail: Kreuzelweg 3, 5961 NM Horst Boabelweg 10, 5866 AP Swolgen communicatie@berrybriljant.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
Home


You need flash player to view this online publication