0

01 24 DUURZAAMHEIDSNETWERK VAN JONGE PROFESSIONALS leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL JONGE MANAGERS IN EEN VERANDERENDE MARKT LOOPBAANROUTE ONLINE UITSTIPPELEN NIEUW: RI&E-MODULE GEVAARLIJKE STOFFEN

NIEUWE LEDEN 01 24 OnderhoudNL verwelkomt: Van de Grift Schilderwerken • Sinds 2023 gevestigd in Soest (sinds 1989 als Bert van den Broek Schilderwerken) • Aantal medewerkers: 1 vast, circa 3 flexkrachten • Wij werken voor: particulieren • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, behangwerk • Werkgebied: Soest en omgeving • Directeur: Laura van de Grift Wij zijn lid geworden omdat: we vanuit het bedrijf van mijn vader (Van de Grift Bouw) goede ervaringen hebben met het lidmaatschap van een branchevereniging. Het is prettig om ergens terecht te kunnen met je vragen en gebruik te kunnen maken van allerlei tools en ondersteuning. Daardoor kun je je als ondernemer op je dagelijkse werk blijven richten. OnderhoudNL kan ons helpen met: informatie, handige tools, trainingen én contacten met andere jonge ondernemers die in dezelfde positie zitten. Het platform Jong Management spreekt me dan ook erg aan. Thema’s die mij nu onder andere bezighouden zijn de RI&E, het vinden van personeel en het verduurzamen van de bedrijfsvoering. OnderhoudNL verwelkomt: Schildersbedrijf Decofix • Sinds 2015 gevestigd in Groningen • Aantal medewerkers: 3 vaste en meerdere flexkrachten • Wij werken voor: particulieren, VvE’s en bedrijven • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, wandafwerking, houtrotherstel • Werkgebied: Groningen, Drenthe, Friesland • Directeur: Arnel Civic Wij zijn lid geworden omdat: we als klein bedrijf niet alles zelf kunnen uitzoeken en regelen. Met het lidmaatschap stralen we kwaliteit uit, zeker als we in de toekomst ook het keurmerk van OnderhoudNL Garantie dragen. Dat is belangrijk, we doen keihard ons best om goed werk af te leveren en tevreden klanten te hebben. OnderhoudNL kan ons helpen met: informatie en advies over het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan, daar is momenteel veel vraag naar. Ook de modelovereenkomst om te gebruiken bij het inhuren van zelfstandigen is interessant. Dat geldt ook voor de korting op diensten en producten van partners en op de trainingen om bij te kunnen blijven in ons vak. Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

01 24 INHOUDSOPGAVE 4 Jonge professionals over duurzaamheid 8 Jonge managers in een veranderende markt 12 ‘Coole Daken’ Onderhouden ook van Nederland 14 Loopbaanroute online uitstippelen 17 Nieuw: RI&E-module gevaarlijke stoffen 24 Nieuwe marktkansen: training ‘Interieurfolie’ Druk met regeldruk Iedereen merkt dat de huidige uitvoering van het werk, laat staan de groei ervan, wordt belemmerd door knelpunten op financiering, regeldruk, administratieve lasten en arbeidsmarktkrapte. De regeldruk en administratieve lasten zijn misschien wat minder ‘populaire’ onderwerpen, maar minstens zo belangrijk voor het vlotten van de bedrijfsprocessen. Uit de regeldrukmonitor van MKB Nederland blijkt dat een gemiddeld bedrijf met dertig fte op jaarbasis ca. € 130.000,- aan interne- en externe kosten kwijt is om tegemoet te komen aan alle regel- en wetgeving: van inhuur-, re-integratie-, ontslag-, verzuim-, privacy-, arbo-, klimaat- tot aan vergunningregels. Waarbij die laatste steeds onwerkbaarder worden en meer tijd kosten. COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Coole Daken * OnderhoudNL Verzekeringen * Michelle Muus * We hebben dus niet alleen te maken met congestie op het stroomnet, maar ook op het vergunningennet. En de gemeenten maar denken dat hun digitale ‘Omgevingsloket’ duidelijk genoeg is en een vlotte afhandeling tot gevolg heeft. Sinds kort is het loket aangepast als gevolg van de Wkb. Het is nog uitgebreider geworden. Men heeft het druk met regeldruk. OnderhoudNL draagt steevast bij aan het jaarlijkse ‘zwartboek regeldruk’. Maar als de ene regel wordt opgelost en weer plaats maakt voor een nieuwe, schiet het niet erg op…. Okke Spruijt, directeur OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3

DUURZAAM ONDERHOUD 01 24 Jonge professionals: tempo verduurzamen kan omhoog Met de energietransitie komen er nieuwe professionals de onderhoudsbranche in. Zowel bij vastgoedonderhoudsbedrijven als aan de andere kant van de tafel: bij woningcorporaties bijvoorbeeld. Ze zijn jong, gedreven en hebben een duidelijke visie op verduurzamen. Een visie waaraan ze elk binnen hun eigen rol en vanuit hun eigen achtergrond vorm geven. Wie zijn deze professionals en hoe zien zij hun rol? 4 ONDERHOUDNL

01 24 DUURZAAM ONDERHOUD K arl Messinger (28) is adviseur duurzaamheid en innovatie bij Constructif. Karl groeide op in Quartier Vauban, een duurzame pionierswijk in Freiburg. In de jaren 90 van de vorige eeuw werden hier al energie-efficiënte woningen gebouwd, met veel ruimte voor de betrokkenheid van de bewoners. “Een proeftuin voor het passiefhuis eigenlijk”, vertelt Karl. “Dit concept is daar echt schaalbaar gemaakt, met veel wooncomfort en aanzienlijke kostenbesparingen als resultaat.” ONDERHOUDNL 5

DUURZAAM ONDERHOUD 01 24 Karl Messinger Van theorie naar praktijk Karl kreeg de interesse voor bouwen van huis uit mee en de omgeving waar hij opgroeide, droeg daar zeker aan bij. Hij studeerde architectuur in Duitsland, waarna hij aan de TU Delft een master Circulaire Economie deed. Tijdens die studie viel het hem op dat de theoretische kennis over circulair bouwen maar mondjesmaat naar de praktijk sijpelt. “Dat was voor mij een belangrijke drijfveer om juist in praktijk aan de slag te gaan. Zo kwam ik bij Constructif terecht, waar ik op bedrijfs- en op projectniveau duurzaamheid aanjaag en help de theorie naar de praktijk te vertalen. Binnen het nieuwe dochterbedrijf Circreate, staat dat ook centraal. Samen met opdrachtgevers werken we aan projecten waarmee we een versnelling creëren in duurzame innovaties.” Aanjager Ook RGS Planvoorbereider Hilde Termeer (30) is actief als aanjager. Ze maakt deel uit van een werkgroep binnen SW Vastgoedverbetering die zich richt op circulaire 6 ONDERHOUDNL initiatieven en innovaties. Ze doet dat vanuit de sterke overtuiging dat duurzaam bouwen en circulair vastgoedonderhoud de standaard moeten worden. “We vergeten dat we onderdeel zijn van een groter geheel. Ik geloof in een andere manier van denken, een manier waarbij je de keten sluit, van land tot pand, van ontwerp tot demontage.” Het is deze visie, die ervoor zorgde dat Hilde niet veel voldoening meer haalde uit haar baan bij een commerciële vastgoedbeheerder. “Nu kan ik opdrachtgevers zoals woningcorporaties inspireren door te laten zien wat er allemaal mogelijk is in onderhouds- en verduurzamingsprojecten.” Energielabel A Daan Winnubst (29) laat zich graag inspireren. “Het zou heel jammer zijn als we geen gebruik maken van alle kennis die er bij uitvoerende partijen is.” Daan is adviseur vastgoed en duurzaamheid bij Wooninc., een wooncorporatie met 12.000 woningen in de regio Eindhoven. Deze corporatie wil in 2030 haar totale Hilde Termeer

01 24 DUURZAAM ONDERHOUD woningbezit op energielabel A hebben. Vanuit zijn rol als adviseur draagt hij bij aan deze doelstelling door duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen en te vertalen naar de praktijk. Niet direct een voor de hand liggende keuze na een studie Natuurwetenschappen en innovatiemanagement. “Nee, maar ik deed ook een master Innovation Sciences gericht op transities, waaronder de energietransitie. Dan denk je vervolgens aan mobiliteit, industrie, maar ook aan woningen. De verduurzamingsopgave in deze sector omvat sociale, economische en technologische aspecten. Dat maakt het complex en voor mij interessant.” Daan Winnubst Oog voor de praktijk Dat de opgave groot is en de energietransitie een impuls nodig heeft om te versnellen, daarover is iedereen het inmiddels wel eens. Schaalbaarheid en betaalbaarheid zijn daarvoor volgens Karl belangrijke uitgangspunten. “Ik denk dat marktpartijen ook moeten beseffen dat verduurzamen en korte termijn niet samengaan. Er is visie en kennis voor nodig. En oog voor de praktijk. De architect of ingenieur kan iets bedenken, maar hoe pakt het uit op de bouwplaats? Dat vraagt om een koppeling van de juiste mensen.” Vraag en aanbod Voor Daan staan kennisdeling en samenwerking voorop: “Je moet als corporatie langdurige samenwerkingen durven aangaan. Dan kun je met elkaar problemen aanpakken, processen standaardiseren en alles doen wat nodig is om doelstellingen te halen. Het kan en moet sneller, maar het moet ook goed gebeuren.” Versnellen kan volgens Hilde alleen slagen als de hele keten meedoet en marktpartijen de verduurzaming in de volle breedte omarmen. “Elkaar opzoeken en het gewoon gaan doen. Hoe meer vraag er komt vanuit de markt, hoe meer oplossingen en producten de onderhoudspartijen zullen bieden.” Netwerk Karl, Hilde en Daan ontmoetten elkaar begin dit jaar bij een projectbezoek aan The Green Village*, op initiatief van OnderhoudNL. Het idee voor een duurzaamheidsnetwerk voor jonge professionals, juichen ze van harte toe. “Het is interessant om mensen met dezelfde ambitie, maar vanuit een andere invalshoek te spreken”, aldus Daan. “Voor mij is het interessant om te horen welke vragen onderhoudspartners hebben voor opdrachtgevers.” Karl verwacht leuke discussies tussen de groep professionals met verschillende achtergronden en visies. “Goed dat er ook vanuit opdrachtgevers deelnemers zijn. Samen kunnen we kennis en ideeën ontwikkelen.” Dat spreekt Hilde ook aan: “Heel nuttig om binnen zo’n netwerk mensen met elkaar te verbinden en samenwerking te stimuleren. En als dat op zo’n leuke inspirerende plek gebeurt als The Green Village, geeft dat nog meer energie!” * Een openlucht-laboratorium voor duurzaam bouwen en renoveren op de campus van de TU Delft. www.thegreenvillage.org ONDERHOUDNL 7

JONG MANAGEMENT 01 24 Jonge managers in een veranderende markt De schilders­ en onderhoudsbranche is volop in beweging. Opdrachtgevers verwachten meer professionele ontzorging en ook wordt er meer samengewerkt met ketenpartners. Tegelijkertijd komt er binnen veel onderhoudsbedrijven een nieuwe generatie op managementposities. Om deze jonge managers te ondersteunen in hun rol, heeft OnderhoudNL de Masterclass Jong Management ontwikkeld. We vroegen enkele deelnemers naar hun ervaringen. S ara Dol (26) kwam drie jaar geleden als projectbegeleider en relatiebeheerder in dienst bij Breed 8 ONDERHOUDNL Onderhoud in Heerhugowaard. Ze had nul kennis van de branche maar een hbo-diploma voedingsmiddelenmarketing op zak. Al snel werd duidelijk dat ze veel in haar mars heeft. Sinds 1 januari dit jaar is ze hoofd bedrijfsbureau. “Ik pak alles vrij snel op”, verklaart ze. V.l.n.r.: Sara Dol, Berjan Altena en Joey Stalman

01 24 JONG MANAGEMENT “Gaandeweg heb ik er steeds meer taken bij gekregen. Ik zorg nu dat alles op kantoor op rolletjes loopt. Ook ben ik eindverantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en een goede overdracht naar de schilders.” Opgeklommen Voor Joey Stalman (32) is de branche niet nieuw. Hij kwam op zijn zestiende bij Leertouwer in dienst als leerling schilder. Hij groeide door naar teamleider en besloot zich nog verder te ontwikkelen. Daarom volgde hij de opleiding Regisseur Vastgoedonderhoud. Sinds anderhalf jaar is hij projectleider. “Ik ben al 16 jaar werkzaam bij Leertouwer. Het is een fijne werkgever die medewerkers de ruimte geeft voor ontwikkeling. Het bedrijf groeit en daar ga ik graag in mee.” Joey is verantwoordelijk voor de uitvoering van zo’n 5 tot 8 projecten tegelijk. “De werkdruk is stevig, er komt veel planning bij kijken, maar ik vind het leuk om te doen.” Binnen en buiten Berjan Altena (28) is eveneens projectleider. Hij werkt nu vijf jaar bij Lennips Vastgoedonderhoud in Hardenberg. Zijn loopbaan begon hij na een opleiding Middle Manager Vastgoedonderhoud, waarna hij aan de slag ging als calculator en werkvoorbereider. Totdat hij behoefte kreeg aan iets anders: “Ik wilde meer de combinatie binnen en buiten, dus meer te maken hebben met de uitvoering. Die kans krijg ik als projectleider bij Lennips en dat bevalt goed.” Veel leren Omdat zowel Sara als Joey nieuwkomers zijn in een middenkaderfunctie, is het voor hen moeilijk te zeggen of er tegenwoordig meer wordt verwacht in deze functies. “Ik groei erin op”, zegt Sara. “Ik weet dus eigenlijk niet anders. Ik krijg de kans om heel veel op te pakken en te leren. Zo willen we dit jaar stappen gaan maken in het automatiseren en digitaliseren op kantoor, daar ga ik ook mee aan de slag.” Verantwoordelijkheid Joey merkt dat opdrachtgevers meer vragen: “Er ligt meer focus op kwaliteit en hoe wij die waarborgen.” Ook Berjan heeft die ervaring. Volgens hem heeft het ook te maken met het Resultaatgericht Samenwerken (RGS). “Hiermee ligt er meer verantwoordelijkheid bij het onderhoudsbedrijf. Als projectleider moet ik mijn mensen daarin meenemen, door hen meer te laten nadenken over wat ze doen en hoe ze het doen. We moeten onze aanpak en kwaliteit kunnen verantwoorden. Fouten die we laten liggen, komen we bij een volgende cyclus weer tegen.” Strategie In samenspraak met zijn leidinggevende besloot Joey deel te nemen aan de Masterclass Jong Management middenkader. “Deze sluit mooi aan op mijn mbo-opleiding en op mijn rol als projectleider. We hebben bijvoorbeeld net een college gehad over strategie. Daarin behandelden we vragen zoals ‘Waar sta je voor als bedrijf’ en ‘Hoe onderscheid je je op de verschillende markten, bijvoorbeeld richting VvE’s, zorginstellingen en scholen’. Met deze vragen zijn we binnen Leertouwer ook bezig.” Communicatie Sara ervaart dat de masterclass heel goed is voor haar ontwikkeling. “Vrijwel alle onderwerpen die worden besproken, sluiten aan bij mijn dagelijkse praktijk. Ik doe kennis en ideeën op die ik direct kan toepassen. Zo leerde ik van het college communicatie dat een minder goed presterende schilder vaak een slechte overdracht heeft gehad van zijn leidinggevende. In plaats van de schilder hierop aan te spreken, kun je dus beter de oorzaak proberen te achterhalen.” “Ik ben me bewuster geworden van ONDERHOUDNL 9

JONG MANAGEMENT 01 24 mijn voorbeeldrol”, vult Berjan aan. “Daarmee kun je gewenst gedrag bij medewerkers stimuleren. Ook het geven van positieve feedback helpt. Ik zie dat het hen enthousiaster maakt. Ze hebben meer plezier en ook de kwaliteit van het werk gaat omhoog.” Toekomst De jonge managers zien de toekomst positief tegemoet. Sara wil vooral ontdekken hoe het omgaan met haar verantwoordelijkheden haar afgaat. “Nu al word ik regelmatig betrokken bij het 10 ONDERHOUDNL directieoverleg, dus wie weet welke kansen er nog op mijn pad komen.” Joey wil voorlopig nog ervaring op blijven doen en in de toekomst wellicht nog meer opleidingen of trainingen volgen. “Ik zie veel kansen en mogelijkheden binnen Leertouwer. Binnenkort ga ik ook voorlichting geven aan vmbo’ers, dat lijkt me ook leuk.” Berjan wil ooit nog wel een stap maken richting bedrijfsleider. “Maar eerst nog flink praktijkervaring opdoen bij verschillende projecten!” Kijk voor meer informatie over de Masterclass op onderhoudnl.nl/trainingen of neem contact op met OnderhoudNL Trainingen via 0182 – 556 137 of trainingen@onderhoudnl.nl.

01 24 PRODUCTEN EN DIENSTEN Gebruik de vernieuwde Algemene voorwaarden Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten. Zoals dit keer de vernieuwde Algemene voorwaarden van OnderhoudNL, zowel voor de consumenten­, als de zakelijke markt. anaf 26 januari 2024 zijn de vernieuwde Algemene voorwaarden van kracht. Deze vervangen de versie van 2019. Het is heel belangrijk dat u altijd de meest actuele versie van de Algemene voorwaarden gebruikt om uw offertes en overeenkomsten correct aan te vullen. Belangrijkste veranderingen De Algemene voorwaarden zijn herschreven en verduidelijkt. Zo is er meer nadruk gelegd op mogelijkheden met betrekking tot prijsaanpassingen. We adviseren u hier voorzichtig mee om te gaan en altijd in gesprek te gaan met betrokken partijen. Dit is met name van belang bij de consumentenvoorwaarden, waar prijsstijgingen niet zomaar eenzijdig kunnen worden doorgevoerd. Bij zakelijke partijen verloopt dit proces soepeler. Andere belangrijke wijzigingen: • Regeling voor buitengerechtelijke incassokosten • Aanpak van vertragingssituaties • Keuze van forum in juridische geschillen V Ter hand stellen Om een beroep te kunnen doen op de Algemene voorwaarden moet u ze van toepassing verklaren vóór het sluiten van de overeenkomst. En uw opdrachtgever moet de Algemene voorwaarden wel wel duidelijk van u gekregen hebben of weten waar ze te vinden zijn. Dat heet officieel ‘ter hand stellen’. Ons advies is: altijd meesturen als bijlage. Kijk voor meer informatie op www.onderhoudnl.nl/ algemene-voorwaarden-onderhoudnl. Let op: OnderhoudNL-leden die deelnemen aan OnderhoudNL Garantie dienen de specifieke Algemene voorwaarden van OnderhoudNL Garantie te hanteren. Floris Visser en Chi-Ling Chu van OnderhoudNL Ledenadvies helpen u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies en staan u graag te woord via 088 – 0188 155. ONDERHOUDNL 11

IMAGO 01 24 Wij onderhouden ook van Nederland! Met onze vorig jaar gestarte campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien wie wij zijn en wat de bedrijven in onze branche allemaal doen. Positionering heet dat. En daarbij gaat het om hoe mooi, noodzakelijk én aantrekkelijk het werk in onze branche is. Dit jaar komen alle sectoren van OnderhoudNL aan bod. Ook bedrijven en activiteiten waar u misschien niet zo snel aan denkt. In deze rubriek richten we daar de spotlights op. W ie wel eens op vakantie is geweest naar het Zuiden, weet dat de huizen daar wit geschilderd zijn. Logisch: want wit weerkaatst het zonlicht en houdt de warmte buiten. Ook in Nederland weten we inmiddels wat hitte is. Bij Breed Onderhoud springen ze hierop in met een innovatieve oplossing. Onder de naam ‘Coole 12 ONDERHOUDNL daken’ brengt het bedrijf sinds een jaar witte dakcoating aan op platte en licht hellende daken. Gat in de markt “Kijkend naar de toekomst zijn we steeds alert op innovaties die we aan ons dienstenpakket kunnen toevoegen”, vertelt Bas Meerdink, commercieel directeur van Breed Onderhoud. “We waren al eens in aanraking gekomen met deze dakcoating. Er gebeurt niet zoveel mee in de markt, en dat is best vreemd, gezien de voordelen. Dat heeft ons doen besluiten om er meer mee te gaan doen. We hebben inmiddels aardig wat m2 gecoat en met het mooiere weer in aantocht komen de aanvragen goed binnen. Er zijn in Nederland nog miljoenen vierkante meters te behandelen. Op

01 24 IMAGO “Een wit dak is al snel tot meer dan 40 graden koeler dan een zwart dak” daken van onderwijs- en zorginstellingen bijvoorbeeld. En op overheidsgebouwen.” Verkoelend en energiebesparend De voordelen van witte dakcoating zijn talrijk: de witte coating - op basis van siliconen - vermindert de warmteopname van bitumen. Het verlaagt de temperatuur van het dak aanzienlijk, waardoor een aangenamer binnenklimaat ontstaat. Airconditioning hoeft daardoor minder te koelen, dat scheelt energie. De reflectie van de coating zorgt er bovendien voor dat zonnepanelen op het dak meer rendement leveren. Duurzame keuze De coatinglaag is herstellend en verlengt de levensduur van het dak. “Je hoeft dus minder snel het bitumen dak te vervangen” legt Bas uit. “Dat betekent minder afval. Bovendien is de coating gemaakt van een siliconen bindmiddel. Het hoofdbestanddeel daarvan – silicium – is zand, één van de meest voorkomende grondstoffen ter wereld. Al met al een heel duurzame keuze dus.” Vraag creëren Het in de markt zetten van deze oplossing blijkt nogal een uitdaging, zo merkt Bas. “Witte daken zijn vrij nieuw in Nederland. Dat betekent dat we vraag moeten creëren. Dat doen we door er met onze opdrachtgevers over in gesprek te gaan en uit te leggen wat de voordelen zijn. Wij geloven echt in dit product en de bijdrage die het kan leveren aan de verduurzaming van het vastgoed in Nederland.” Kijk voor meer informatie op cooledaken.nl Bas Meerdink: ‘Al met al een heel duurzame keuze dus’ ONDERHOUDNL 13

OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 01 24 Groeien in de bedrijfstak? Stippel online de route uit via mijnloopbaaninvastgoedonderhoud.nl. Specialiseren, extra vaardigheden leren om breder inzetbaar te zijn of een volgende stap maken in de loopbaan: in de onderhoudsbedrijfstak kan het allemaal. Maar welke opleiding of training is daarvoor nodig? Daar is nu een handig online­instrument voor. D e online tool ‘Mijn loopbaan in vastgoedonderhoud’ helpt bij het uitstippelen van een loopbaanpad. Dat kan binnen het bedrijf zijn, maar ook breder: binnen het onderhoudsvak. U kunt het als directeur/eigenaar gebruiken als u met een medewerker in gesprek gaat over zijn of haar loopbaan. De HR-professional in uw bedrijf kan het toepassen tijdens gesprekken en uiteraard kan ook de medewerker zelf er gebruik van maken. WAT KUN JE NU? 14 ONDERHOUDNL

01 24 OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN WAT BEN JE NU? Verticaal of horizontaal doorstromen De tool geeft in slechts enkele muisklikken inzicht in de vele ontwikkelmogelijkheden die er zijn in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak. Zowel verticaal (beter worden in mijn vak) als horizontaal (veranderen van vakgebied/functie). Zo kan een medewerker aan de hand van de vraag ‘Wat wil je worden?’ kiezen uit diverse functies. Bij de gekozen functie verschijnt dan een overzicht van benodigde opleidingen. Wie binnen WAT WIL JE GRAAG WORDEN? WAT WIL JE VERBETEREN? zijn huidige functie bepaalde vaardigheden wil verbeteren, kiest voor de andere opties, bijvoorbeeld ‘Beter leiding geven’ of ‘Vaktechniek verbeteren’. Bij elke keuze volgt een overzicht van passende trainingen en opleidingen. Ook wordt verwezen naar de gratis e-learnings die over tal van thema’s kunnen worden gevolgd op het leerplatform MijnVakMijnOntwikkeling. Dit platform is gratis beschikbaar voor iedere medewerker in de bedrijfstak en te vinden op mijnvakmijnontwikkeling.nl. ONDERHOUDNL 15

OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 01 24 Alle functies Met deze tool is snel en makkelijk een plan te maken voor loopbaanontwikkeling. Of het nu gaat om verdiepen of verbreden van kennis en vaardigheden, bij elke doelstelling verschijnt een passend aanbod. Wat de tool volgens Mark Hulsen van OnderhoudNL extra interessant maakt, is de koppeling met het loon- en functiehuis van de sector. “Dit betekent dat alle functies die in de bedrijfstak voorkomen, erin verwerkt zijn. Stel bijvoorbeeld dat u met een van uw schilders in gesprek gaat over zijn duurzame inzetbaarheid. Samen komt u tot de conclusie dat omscholing richting materiaalbeheerder interessant kan zijn. Dan biedt de tool inzicht in de kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Ook wordt er verwezen naar passende opleidingen en trainingen.” In gesprek De tool helpt dus om met een medewerker het gesprek aan te gaan over waar u als ondernemer met uw bedrijf heen wilt en hoe de professionalisering van medewerkers daarbij helpt. Of om een gesprek te voeren over de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Zo’n gesprek is essentieel om hen bewust te maken van hun loopbaanontwikkeling en samen te kijken naar de mogelijkheden. Plan dus regelmatig een functioneringsgesprek in of een gesprek over de ontwikkeling van de loopbaan van uw medewerkers. Voor iedereen ‘Mijn loopbaan in vastgoedonderhoud’ is met MDIEUsubsidie (Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden) ontwikkeld door SUSAG in opdracht van OnderhoudNL en LBV. Iedereen die werkt onder de cao SAVG kan er gebruik van maken. Kijk op mijnloopbaaninvastgoedonderhoud.nl en ontdek de mogelijkheden! 16 ONDERHOUDNL Peter Benschop, als projectmanager van DPO2, is met Mark Hulsen van OnderhoudNL mede­verantwoordelijk voor de ontwikkeling: “Met het huidige functiegebouw als leidraad, komen alle ontwikkelingsmogelijkheden in de sector in beeld. Ook is een koppeling gemaakt naar de juiste opleidingen. We hebben de tool zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht, met aandacht voor de leesbaarheid. Hierdoor is het een heel praktisch instrument geworden, dat niet alleen voor werkgevers en HRmedewerkers bruikbaar is, maar vooral voor de medewerker zelf.”

01 24 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN Nieuwe RI&E-module gevaarlijke stoffen neemt ondernemers veel werk uit handen Vrijwel elke schilder en andere onderhoudsvakspecialist werkt dagelijks met producten en materialen die gevaarlijke stoffen bevatten. Blootstelling aan deze stoffen kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Alle reden dus om er veilig mee om te gaan. Als werkgever heeft u daarin een belangrijke verantwoordelijkheid. Een die veel tijd en specifieke kennis vraagt. OnderhoudNL ondersteunt daarom met tal van tools. Nieuw is de module gevaarlijke stoffen, die gekoppeld is aan de branche­RI&E. ONDERHOUDNL 17

ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN 01 24 N iemand wil ziek worden van het werk en ook als werkgever ziet u niet graag medewerkers uitvallen. Wist u dat gevaarlijke stoffen in het algemeen een van de grootste ‘ziekmakers’ zijn op de werkplek? Jaarlijks overlijden er in Nederland zelfs circa 3.000 mensen door onveilige omgang met gevaarlijke stoffen op het werk. Niet voor niets dus dat er wet- en regelgeving is om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig en gezond aan de slag gaan. Lastige klus Omgaan met gevaarlijke stoffen is een flinke uitdaging, zo weet ook manager Arbeidsomstandigheden & Milieu, Koen van Domselaar van OnderhoudNL: “Bedrijven moeten veel doen en het is ook best ingewikkeld. Vooral het inventariseren van de gevaarlijke stoffen, het vaststellen van het blootstellingsniveau en de toetsing aan grenswaarden is een lastige klus. Dat kun je haast niet zelf”, stelt Van Domselaar. “Daarvoor heb je veelal de kennis van een arbeidshygiënist of dure software nodig. En daarom hebben wij deze module bedacht.” Handige tool Om bedrijven te helpen, heeft Arboplaats voor OnderhoudNL een handige tool ontwikkeld. Deze is door TNO gevalideerd en wordt als module gekoppeld aan de branche RI&E. In deze module kunnen ondernemers de Veiligheidsinformatiebladen (VIB’s) van alle producten waar ze mee werken uploaden en aangeven hoe vaak ze deze producten gebruiken, hoe lang en voor welke werkzaamheden. De tool analyseert al deze gegevens automatisch en geeft per product aan of er, gegeven de beheersmaatregelen die er zijn, verantwoord mee gewerkt kan worden. Daarnaast levert het systeem ook werkplekinstructiekaarten. Productcategorieën Uitgangspunt voor de ontwikkeling van de module was om de tool zo simpel mogelijk te maken, zodat er geen dure adviseur nodig is om het werken met gevaarlijke stoffen op orde te brengen. “Zo min mogelijk zelf in hoeven te voeren, dat was het tweede doel”, legt Huib Arts van Arboplaats uit. “Zo is het streven om te gaan werken met productcategorieën. Denk aan oplosmiddelhoudende verf, producten met epoxy enzovoorts. Per categorie rolt er een veilige werkwijze uit.” “Zo weet je als schilder precies wat je de volgende dag nodig hebt in je bus om veilig en gezond met de producten te werken”, vult Van Domselaar aan. 18 ONDERHOUDNL

01 24 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN Kankerverwekkende stoffen De tool helpt om te zien of de huidige manier van werken veilig genoeg is. “Je krijgt heel praktische handvatten aangereikt om veranderingen aan te brengen”, aldus Arts. “Ook geeft het inzicht in welke gevaarlijke stoffen je nu precies in handen hebt, daar is men zich vaak niet van bewust. Denk bijvoorbeeld aan kankerverwekkende stoffen die in bepaalde lijmen, kitten en oplosmiddelen zitten. Het advies is om daar alternatieven voor te kiezen. Vraag ernaar bij de leverancier, steeds meer bedrijven doen dat gelukkig.” Inspecties Met deze tool neemt OnderhoudNL ondernemers veel werk uit handen om te voldoen aan de regels. Dat is van belang, want de Arbeidsinspectie controleert steeds strikter op de naleving ervan, zo stellen beide heren vast. “In de RI&E moet alle stappen bij het werken met gevaarlijke stoffen aantoonbaar zijn. Is dat niet het geval, dan loop je het risico op een boete. Uit de plannen van de Arbeidsinspectie voor dit jaar blijkt dat er meer inspecties zullen plaatsvinden bij bedrijven.” Training Een eerste versie van de tool is inmiddels getest onder 58 bedrijven. De tool komt nu tijdens een training beschikbaar voor alle leden. Dankzij de MDIEU-subsidie (Maatwerk Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden) in samenwerking met Stichting USAG kunnen bedrijven in 2024 en 2025 gratis deelnemen aan deze training. Ze krijgen daarmee direct toegang tot de module. Ook de licentiekosten zijn voor het eerste jaar gedekt, daarna geldt een aantrekkelijk ledentarief. Aanvullende tools Een volgende stap in dit project is de ontwikkeling van een app voor medewerkers waarmee zij producten kunnen scannen met hun telefoon, waarna ze direct de juiste instructies op hun scherm te zien krijgen. Verder is het plan om een tool te ontwikkelen voor inkopers en werkvoorbereiders die inzicht geeft in minder gevaarlijke alternatieven. “Dat maakt de keuze voor een minder schadelijk product makkelijker”, besluit Van Domselaar. Wilt u aan de slag met de gevaarlijke stoffenmodule en als eerste profiteren van de gratis training en een jaar gratis licentie, schrijf dan via onze website in voor de training ‘Gevaarlijke stoffen – goed geregeld!’. Kijk ook op onze website bij ‘Werken met gevaarlijke stoffen’. ONDERHOUDNL 19

PENSIOENDIALOOG 01 24 20 ONDERHOUDNL

01 24 PENSIOENDIALOOG Op weg naar het nieuwe pensioenstelsel: de kerngroep Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe pensioenregeling in. Dat lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al in volle gang. In dit magazine laten we dit jaar personen aan het woord die daar een rol in spelen. Deze keer twee vertegenwoordigers namens de sociale partners: Dick Voortman namens OnderhoudNL en Peter Roos namens FNV Bouwen & Wonen. ONDERHOUDNL 21

PENSIOENDIALOOG 01 24 Jullie maken deel uit van de kerngroep Nieuwe pensioenregeling, wat is de taak van deze groep? Peter: “Onze hoofdtaak is om een plan voor te bereiden om de huidige pensioenregeling in de bedrijfstak aan te passen aan de nieuwe wet. Over dat zogeheten proces gaan doorlopen. Dat doen we als sociale partners niet alleen, daar is de kennis voor nodig van het fondsbestuur en haar adviseurs.” Peter Roos transitieplan nemen cao-partijen een besluit, met raadpleging van hun achterbannen, inclusief de gepensioneerden. Dat hele traject - dat zo’n 2 jaar heeft geduurd - is nu zo goed als afgerond.” Hoe zijn jullie te werk gegaan? Dick: “We hebben eerst de uitgangspunten bepaald. We waren het er vrij snel over eens dat we zoveel mogelijk het karakter van de huidige regeling willen behouden. Er is immers al jaren een mooie regeling. Iedereen moet op een goede manier het nieuwe stelsel in.” Peter: “Vanuit dat standpunt zijn we gaan kijken hoe de pensioenregeling eruit kan zien en hoe we het hele 22 ONDERHOUDNL Welke knopen moesten er worden doorgehakt? Dick: “Allereerst de keuze uit de twee opties die de nieuwe wet biedt: de solidaire premieregeling (SPR) of de flexibele premieregeling (FPR). Kijkend naar ons uitgangspunt leidde dat tot de keuze voor de SPR. Die sluit namelijk het meest aan bij de huidige regeling waarin we een aantal risico’s gezamenlijk delen.” Peter: “We hebben ook gekeken binnen welk type regeling de verplichtstelling het meest gewaarborgd is. In de branche hechten we aan ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Verder wilden we de deelnemers een regeling aanbieden waarbij ze niet allerlei individuele keuzes hoeven te maken.” Dick: “Dat maakt het voor het pensioenfonds makkelijker om de regeling uit te voeren. En elke euro die we niet hoeven te besteden aan uitvoeringskosten, kunnen we besteden aan pensioenen. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook gekozen voor het invaren van de opgebouwde pensioenrechten in de nieuwe regeling. Anders moet je nog jarenlang twee systemen naast elkaar in de lucht houden en dat kost ontzettend veel geld.” Er waren nog meer punten waarover jullie een beslissing moesten nemen. Hoe verliep dat? Peter: “Over het hele traject gezien hebben we geen grote discussies gehad. We waren het eens over de uitgangspunten, dat maakt het makkelijker. Wat ook heeft geholpen, is dat er bij OnderhoudNL meer dan gemiddelde pensioenkennis aanwezig is.” Dick: “We zijn gekomen tot een regeling die voor iedere deelnemer acceptabel is. Voor het nabestaandenpensioen bij overlijden voor de pensioendatum moesten we

01 24 PENSIOENDIALOOG een oplossing bedenken. Want in de nieuwe wet is dat niet meer afhankelijk van het aantal dienstjaren. Iedere nabestaande krijgt nu tot de AOW-leeftijd een pensioen van 40% van het inkomen van de overleden deelnemer.” Hoe gaat het verder nu jullie hoofdtaak erop zit? Dick: “Het is aan BPF Schilders om de regeling te beschrijven en een implementatieplan te maken. Wij controleren of alles goed in de regeling wordt opgenomen. In grote lijnen is 2024 het jaar om de regeling vorm te geven. 2025 is dan voor het aanpassen en testen van de computersystemen. Alles moet zo zorgvuldig mogelijk.” Peter: “Daarnaast richten we onze aandacht op de voorlichting. Daar zijn we natuurlijk al mee bezig, maar hoe dichter we 1 januari 2026 naderen, hoe belangrijker dat wordt. En dat kan op allerlei manieren: niet alleen met tekst, ook met filmpjes en met persoonlijke informatie tijdens (toolbox)bijeenkomsten.” Dick: “Er zijn al werkgevers die ons hebben gevraagd om informatie om medewerkers in te lichten, dus dat gaat zeker komen. Verder willen wij als OnderhoudNL webinars organiseren” Meer weten? Kijk op onze website op: onderhoudnl.nl/pensioen Dick Voortman Over de kerngroep Nieuwe pensioenregeling De kerngroep Nieuwe pensioenregeling is een werkgroep van vertegenwoordigers van sociale partners in de bedrijfstak. Zij overleggen met het bestuur van BPF Schilders en de ondersteuners van BPF Schilders over het aanpassen van de huidige pensioenregeling aan Wet Toekomst Pensioenen. Namens werkgevers neemt Dick Voortman deel aan deze werkgroep. Hij is sinds november manager arbeidsverhoudingen bij OnderhoudNL, met als specialisme pensioenen en financiën. Peter Roos is landelijk bestuurder bij FNV Bouwen & Wonen. Namens deze vakbond is hij ook cao­onderhandelaar. Peter was voorheen een aantal jaren bestuurslid van BPF Schilders. CNV Vakmensen wordt in de kerngroep vertegenwoordigd door Anthony Williams en Vakbond LBV door Ilse Hanenberg. ONDERHOUDNL 23

TRAININGEN 01 24 Interieurfolie biedt interessante marktkansen Je ziet het in hotels, restaurants, ziekenhuizen, bij de tandarts, in scholen: interieurfolie. Meubels, wanden, tafels, balies en deuren zijn ermee beplakt. De laatste jaren neemt de populariteit van dit materiaal in het interieur in rap tempo toe. Een interessante kans voor wie op zoek is naar new business. Met de tweedaagse training van OnderhoudNL is de benodigde kennis snel aangeleerd. M arco Stinis van Schildersbedrijf M.C. Stinis uit Rotterdam ziet de laatste jaren dat er schilderwerk ‘verdwijnt’ doordat opdrachtgevers andere keuzes maken. “In het ziekenhuis waar wij onderhoudswerk doen, worden de deuren tegenwoordig beplakt met fotoprints. En ook op andere plekken is dat het geval. Ik snap het wel, het toepassen van folie is schoon en snel, zo’n ziekenhuiskamer is snel weer beschikbaar.” 24 ONDERHOUDNL Marktvraag verandert Bij de Gebroeders van der Plas in Rosmalen speelde een vergelijkbare verandering in de vraag. “Wij werken veel voor een supermarktketen” vertelt schilder Kris van Homoed. “Deze klant wilde alle deuren in de zogenaamde ‘sociale ruimten’ zoals de personeelskantines, opfrissen. Het liefst met zo min mogelijk onderhoud. Folie is daarvoor heel geschikt. Wij zijn op die vraag ingesprongen, zodat er geen ander bedrijf voor hoeft te worden ingeschakeld.”

01 24 TRAININGEN Breder inzetbare medewerkers De verschuiving in de vraag van zijn opdrachtgevers zette Marco aan het denken. Hij zag de mogelijkheden voor zijn bedrijf en besloot samen met twee schilders, een werkvoorbereider en een zzp-kracht deel te nemen aan de training. “Dat beviel goed. Het blijkt niet lastig te leren, je moet een beetje affiniteit hebben met behangen. Op deze manier worden medewerkers ook breder inzetbaar.” Een tweede leven Martijn Bardoel van de firma Resimdo verzorgt de training. Hij ziet de belangstelling voor interieurfolie vanuit interieurarchitecten en projectinrichters toenemen. In plaats van vervangen geeft men interieurelementen een tweede leven en ruimtes een compleet nieuwe uitstraling. Dat scheelt grondstoffen. Voor de onderhoudssector biedt dit mooie kansen: “Hiermee kan een schilders- of onderhoudsbedrijf compleet voorzien in de vraag van de klant. En voor het personeel betekent het leuk werk naast of in plaats van schilderen. Het is schoon werk dat snel resultaat geeft. Dat resultaat is ook duurzaam en dat spreekt opdrachtgevers zeer aan.” Techniek en verkoop Tijdens de training op locatie bij de firma Resimdo in Cuijk behandelt Bardoel de verschillende ondergronden, soorten folies en verwerkings technieken. Ook staat hij stil bij marketing en verkoop. Een groot deel van de training wordt besteed aan het oefenen met het aanbrengen van diverse soorten folies op verschillende interieurelementen. ONDERHOUDNL 25 “We doen dat bewust in kleine groepen met twee instructeurs, zodat iedereen de volle aandacht krijgt. Ook na afloop zijn we bereikbaar om hulp te bieden bij vragen van deelnemers.” In de praktijk Marco Stinis wil serieus verder met deze uitbreiding van zijn dienstenpakket. “We zijn nu bezig met een groot project waar we het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen.” Dat niet alle schilders er enthousiast over zijn, begrijpt hij wel: “Het is vinyl, het leeft niet zoals schilderwerk kan doen.” Kris van Homoed vindt het een leuke aanvulling op zijn takenpakket: “Het is even wennen, maar als je de techniek een beetje onder de knie hebt, is het prima te doen.” Meer weten over de training Interieurfolie plakken? Kijk op onderhoudnl.nl/trainingen of stuur een e­mail naar trainingen@onderhoudNL.nl

ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 01 24 Bescherm uw bedrijf met een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven Waar gewerkt wordt bestaat altijd het risico dat u, uw medewerkers of uw producten schade veroorzaken bij anderen. U bent dan mogelijk aansprakelijk. Iedereen maakt wel eens fouten, maar ze mogen uw bedrijf niet in gevaar brengen. Het is daarom belangrijk om goed verzekerd te zijn. O nderhoudNL Verzekeringen heeft samen met topverzekeraars een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) ontwikkeld die perfect past bij de behoeften van schilders- en onderhoudsbedrijven. Deze verzekering biedt speciale dekkingen die rekening houden met alle denkbare risico’s van uw beroep. Wat maakt deze AVB zo bijzonder? • Speciale Dekkingen: de AVB van OnderhoudNL Verzekeringen is afgestemd op de specifieke situaties waar schilders- en onderhoudsspecialisten mee te maken krijgen. • Scherpe Premie: kwaliteit hoeft niet duur te zijn, u krijgt de beste bescherming tegen een betaalbare prijs. • Zekerheid: u kunt met een gerust hart aan de slag en weet dat u, uw medewerkers en uw bedrijf beschermd zijn in alle situaties en bij onvoorziene gebeurtenissen. 26 ONDERHOUDNL

01 24 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN Standaard Aansprakelijkheidsdekking Brandgevaarlijke werkzaamheden verzekerd voor de aansprakelijkheid voor schade door brandgevaarlijke werkzaamheden die in verband staan met: - vlam solderen - verf afbranden middels föhnen en/of open vuur - het aanbrengen van krimpfolie Schade aan personen of eigendommen aan spullen van anderen of als iemand letsel oploopt of overlijdt Verfspuitwerk binnen gebouwen goed beschermd tegen eventuele schadeclaims Ingehuurde werknemers schade veroorzaakt door werknemers die je inhuurt Schade aan spullen van anderen tot € 50.000 per gebeurtenis, maximum van € 100.000 per jaar Spullen in bruikleen beschermd tot een bedrag van € 5.000 Vernieuwde Aansprakelijkheidsdekking Specifieke dekkingen:AVB-check Laat kosteloos een AVB-check uitvoeren via uw adviseur van OnderhoudNL Verzekeringen. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en het aantal claims wordt ieder jaar hoger. Het is daarom verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering voor uw bedrijf te nemen, ook wanneer u een eenmanszaak heeft. Uw ledenvoordeel Goed verzekerd tegen een aantrekkelijk ledentarief. Neem contact op met uw adviseur van OnderhoudNL Verzekeringen via 010­288 45 40 of info@onderhoudnlverzekeringen.nl. Of bekijk het complete verzekeringsaanbod via onderhoudnlverzekeringen.nl. ONDERHOUDNL 27

Laat ook zien hoe mooi de onderhoudsbranche is en deel de mooiste projecten op social media met #wijonderhoudenvan download de social media tools via wijonderhoudenvan.nl/promotie wijonderhoudenvan.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication