02 25 LEVENSFASEBEWUST PERSONEELSBELEID MAATWERK IN ELKE FASE leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL ARBEIDSMARKTONDERZOEK TOONT URGENTIE EN KANSEN NIEUWE STRATEGIE: EFFECTIEVER SAMENWERKEN GENERATIEPACTREGELING MET PENSIOEN IN ZICHT
NIEUWE LEDEN 02 25 OnderhoudNL verwelkomt: De Schilder Sterk in Verf • Sinds 2020 gevestigd in Uitgeest • Aantal medewerkers: 2 • Wij werken voor: particulieren, vastgoedinvesteerders en interieurstylisten • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, houtrotreparatie • Werkgebied: Kennemerland (NH) • Directeur: Danny van Leeuwen Wij zijn lid geworden omdat: “OnderhoudNL alles biedt om een stap verder te zetten als professioneel bedrijf, voor mijzelf als ondernemer/werkgever, onze medewerkers én onze klanten.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “praktische tools zoals de RI&E en alles wat er komt kijken bij het in dienst nemen van personeel. Ook de trainingen zijn interessant. Verder wil ik graag sparren over het structureren van de administratie en planning vooral met het oog op het opschalen van activiteiten.” OnderhoudNL verwelkomt: Klussenbedrijf Serjoo • Sinds 2022 gevestigd in Utrecht • Aantal medewerkers: 2 • Wij werken voor: vastgoedonderhoudsbedrijven, particulieren • Activiteiten: schilderwerk, glaswerk, houtherstel • Werkgebied: tot circa 150 km rondom Utrecht • Directeur: Serjoo Mehmedov Ik ben lid geworden omdat: “ik wil doorgroeien en professionaliseren. Naast uitbreiding van mijn klantenkring kom ik graag in contact met andere lidbedrijven van OnderhoudNL om samen te werken voor opdrachtgevers.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “interessante korting op diensten en producten van OnderhoudNL Partners. Verder ga ik nog ontdekken wat de brancheorganisatie mij allemaal te bieden heeft.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL
02 25 INHOUDSOPGAVE 4 Levensfasebewust personeelsbeleid: maatwerk in elke fase 8 Arbeidsmarktonderzoek toont urgentie én kansen 13 Effectiever samenwerken bij nieuwe strategie OnderhoudNL 16 Werken op hoogte met nieuwe OnderhoudNL partner HOCAP 18 Wij onderhouden ook van Nederland: T. Nijhoff Schilders 24 Trainingen: Masterclass Jong Management COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Tielweg 16, 2803 PK Gouda 088-0188 188 of l.kortenbout@OnderhoudNL.nl Oplage: Circa 1.900 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * iStock.com/OnderhoudNL * HOCAP Vakantietijd Vakantietijd in ons vak voelt heel dubbel: op het moment dat het werkbaar weer is, gaat onze productiviteit in een soort van zomerslaap. Dan komt de winterperiode waarin we ons, ondanks alle productinnovaties, moeten aanpassen aan de beperkingen die zich dan voordoen. Voor zover je ooit van wintersportvakanties hebt genoten, is het duidelijk dat bijvoorbeeld de Oostenrijkers paraat staan als er business te doen valt. Ze gaan er ergens in het voorjaar wel tussenuit. Natuurlijk heb je weinig keuze als de schoolvakanties je daartoe dwingen in verband met je gezin, maar het blijft toch apart dat we het meest optimale seizoen niet altijd even goed benutten. Misschien biedt Gen-Z daartoe een uitweg. Onderzoeken wijzen uit dat Gen-Z trouwens niet zo stereotiep bestaat. Jongeren die voor een vakopleiding of voor middenkaderopleiding kiezen, kunnen behoorlijk van elkaar verschillen als het gaat om carrière en opleiding. Het enkele jaren geleden verschenen rapport Borstlap over de arbeidsmarkt gaf stellige adviezen rondom het ‘verplichtstellen’ van een Leven Lang Ontwikkelen. AI gaat hierin waarschijnlijk behoorlijk behulpzaam kunnen zijn. Zie AI als Aanvullende Intelligentie, een ondersteuning voor werkenden in plaats van een vervanger. Jazeker, er zullen banen verloren gaan en innovatie gaat ons vak ook veranderen. Maar Nederland barst nog steeds van het vastgoed dat nog wel een likje verf kan gebruiken. Kortom; hoe baanzeker kun je zijn? Er wacht ons een zonnige toekomst… hopelijk ook deze vakantieperiode. Henk den Boer, Voorzitter OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3
ARBEIDSVERHOUDINGEN 02 25 4 ONDERHOUDNL
02 25 ARBEIDSVERHOUDINGEN Levensfasebewust personeelsbeleid bij elk® groep: maatwerk in elke fase De ene medewerker piekt in de ochtend, de ander komt pas ’s middags écht op gang. De één zoekt flexibiliteit om jonge kinderen naar school te brengen, terwijl een ander graag een stapje terug wil doen richting pensioen. elk® begrijpt dat iedere collega unieke wensen en behoeften heeft en speelt daar actief op in met levensfasebewust personeelsbeleid en maatwerk. ONDERHOUDNL 5
ARBEIDSVERHOUDINGEN 02 25 elke week een dag thuis om te kijken hoe dat bevalt. In overleg ga ik dan over een tijdje naar vier dagen werken.” Arie Rutterkamp A rie Rutterkamp (56), plan- en werkvoorbereider, zit al ruim twee decennia in het vastgoedonderhoud. Nu hij wat ouder wordt merkt Arie dat zijn behoeften veranderen. “Er is meer in het leven dan werken. Liever zou ik een dag in de week vrij zijn om meer te genieten met mijn vrouw.” Arie besluit zijn wens met zijn werkgever te bespreken. “Helaas kom ik niet in aanmerking voor de 80-90-100-regeling*. Ook biedt de cao geen ruimte voor medewerkers zoals ik om een dag minder te werken. Dat zou de branche wel aantrekkelijker maken. Ik werk nu Vrijheid (Tijdelijk) minder werken is ook voor jongere medewerkers interessant. Emma Zwartjens (24), adviseur innovatie en duurzaamheid, werkt bewust 28 uur per week. “Ik roei op hoog niveau en wil daar nu het maximale uithalen. Fulltime werken kan altijd nog.” Een soortgelijk scenario geldt voor manager finance Kevin Braamhaar (31). Hij werkt fulltime, maar flexibel. Dankzij de vaste klantteams waarmee elk® werkt kan dat eenvoudig. “Ik begin soms maandag wat later en krijg tijd en ruimte voor andere dingen, bijvoorbeeld mijn penningmeesterschap bij de voetbalclub. Die vrijheid voelt goed, maar vraagt ook verantwoorde lijk heid.” Blije medewerkers Marith Bloem, directeur Talent en Ontwikkeling bij elk® , en Kaoutare Essbai, HR Business Partner voor de regio’s Noord en Oost, leggen uit hoe de organisatie invulling geeft aan levensfasebewust personeelsbeleid. “We willen maatwerk bieden in elke levensfase,” vertelt Kaoutare. “Of je nu jonge kinderen hebt of richting pensioen gaat, wij denken graag mee om met plezier aan het werk te blijven.” Marith vult aan: “Medewerkersgeluk en een goede werk-privébalans staan bij ons * 80-90-100-regeling ook wel Generatiepactregeling: 80% werken, 90% salaris en 100% pensioen. Zie ook hoofdstuk 9 van de cao USAVG. Marith Bloem (l) en Kaoutare Essbai 6 ONDERHOUDNL
02 25 ARBEIDSVERHOUDINGEN centraal. Blije, gemotiveerde mede - werkers zijn goed voor ons bedrijf.” Daar hoort natuurlijk ook persoonlijke ontwikkeling en gezondheid bij. elk® biedt onder andere een fietsplan en een TOPteams-traject, dat teamleden helpt bij continue verbetering van de samenwerking. Binnen het TOPfit-programma werken collega’s met een professionele coach aan een gezonder, beter gebalanceerd leven. Sinds vorig jaar heeft elk® form waar collega’s alle trainingsmogelijkheden kunnen verkennen, zelf trainingen of opleidingen aan kunnen vragen en zo hun specialistische kennis op peil houden. Kleine teams, grote organisatie Een andere manier waarop elk® zich inzet voor het werkgeluk van haar collega’s zijn de kleine, vaste klantteams. Die hebben alle voordelen van een klein, wendbaar team én de zekerheid en alle gemakken van een grote, stabiele organisatie. Verantwoordelijkheid, vrijheid, korte lijntjes; stuk voor stuk zaken die bijdragen aan tevreden collega’s. “Het klinkt allemaal mooi, maar is niet altijd eenvoudig”, vertelt Marith. We leveren graag maatwerk, maar het moet wel kunnen. Er gelden natuurlijk verschillende belangen en - hoe graag we ook zouden willen - we kunnen niet aan alle wensen tegemoetkomen. We luisteren en zoeken samen naar mogelijkheden, of het nu om uren, doorgroeien of bijscholing gaat. Dan blijkt vaak dat er best wel iets te regelen valt. Het draait om luisteren en blijven schakelen.” haar eigen opleidingsplatTips voor levensfasebewust personeelsbeleid Kaoutare en Marith delen hun tips voor bedrijven die ook werk willen maken van levensfasebewust personeelsbeleid: • Begin met luisteren: begrijp wat iemand écht wil. • Sluit aan bij maatschappelijke trends en behoeften van verschillende generaties. • Zie de persoon achter de medewerker: kijk verder dan alleen de functie. • Wees duidelijk in wat niet kan en focus op wat wél kan. • Kom afspraken na: betrouwbaarheid schept vertrouwen. Kevin Braamhaar Marith sluit af: “Willen we goede mensen in huis halen en houden, dan moeten we vooral kijken naar wat er wél kan, eventueel leiden we hen zelf op.” Dat het in de praktijk werkt, blijkt. Zo maakte Scarlett de overstap van de kinderopvang naar plan voorbereider. En is kok Luc nu projectcoördinator. OnderhoudNL ondersteunt u verder! Dit jaar organiseert OnderhoudNL een reeks bijeenkomsten voor HR-managers over dit thema, mede mogelijk gemaakt dankzij MDIEU-subsidie. Scan voor meer info en aanmelden de qr-code. ONDERHOUDNL 7
INSTROOM 02 25 Annemarie Labee (l) en Joni Hendrix 8 ONDERHOUDNL
02 25 INSTROOM Vakmensen gezocht! Arbeidsmarktonderzoek toont urgentie én kansen De onderhoudssector kampt met een groeiend tekort aan vakmensen. Om toekomstgericht te kunnen handelen, liet OnderhoudNL onderzoek doen door USP Marketing Consultancy naar de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Wat vraagt de markt? En hoe zorgen we dat nieuwe instromers klaar zijn voor de praktijk? We spraken erover met Florens van der Gaag van USP, Annemarie Labee van OnderhoudNL Opleidingen en Joni Hendrix van Schildersvakopleiding Zuid. ONDERHOUDNL 9
KLAAR VOOR MORGEN: INZICHT IN INSTROOM EN ONTWIKKELING DE BELANGRIJKSTE INZICHTEN UIT HET ARBEIDSMARKTONDERZOEK OP EEN RIJ HOE IS HET NU? 35.000 PERSONEN WERKZAAM IN DE ONDERHOUDS BRANCHE. 1 5,7% ONGEVEER 5%VAN DEZE PERSONEN IS LEERLING. 4 BIJNA EEN KWART IS 55 JAAR OF OUDER. Deze medewerkers gaan de sector in de komende 12 jaar verlaten. 1 3 EEN DERDE IS ZZP-ER OF UITZENDKRACHT. Door nieuwe regelgeving zal dit niet veel verder toenemen, eerder dalen. ONDERZOEK ARBEIDSMARKT 2025 02 25 OVER HET ONDERZOEK OnderhoudNL wil beter inzicht krijgen in de instroom & opleidingsbehoefte onder schildersbedrijven, vastgoedonderhoud, totaalonderhoud, glaszetters en metaalconservering in Nederland voor de komende jaren. Telefoon 088 - 0188 188 E-mail info@OnderhoudNL.nl AAN DE SLAG! INSTROOM STIMULEREN? BEGIN VANDAAG MET OPLEIDEN. Er is een tekort aan vakmensen, maar volop werk – investeren in scholing is de snelste route naar versterking van je team. ! Tip: Leerlingen via de Schildersvakopleiding scoren het hoogst in de praktijk! SCHILDERS BLIJVEN ONMISBAAR Behoefte aan vakpersoneel groeit, vooral bij grote bedrijven. De top 3 benodigde werknemers: 1. 2. 3. schilders glaszetters allround medewerkers STEEDS MEER VAKMENSEN KIEZEN VOOR PARTTIME OF FLEXIBEL WERK. Wie aantrekkelijk wil blijven als werkgever, kijkt nú kritisch naar zijn arbeidsvoorwaarden. ! Tip: denk aan werktijden, verlofregelingen, scholingsmogelijkheden en doorgroeikansen. WAT NIEUWE WERKNEMERS ÉCHT WILLEN VEEL VRAAG, MEER VAKMENSEN NODIG IN GEWENST: 1.800 STROOM 750 OP NAAR DE TOEKOMST SAMEN DE SECTOR AANTREKKELIJKER MAKEN Modern werkgeverschap, secundaire arbeidsvoorwaarden laten aansluiten op de wensen van nu: Inzet op flexibiliteit, zekerheid en groei: De sector móet concurrerend blijven. 750 UIT STROOM ! De minimale instroom ligt op 750 mensen per jaar, maar voor een toekomstbestendige branche zijn er minstens 1.800 nodig. 10 ONDERHOUDNL Vakmanschap en kwaliteit vragen om blijvende instroom en ontwikkeling. 1 2 3 4 OPLEIDEN IS DE SLEUTEL TOT INSTROOM Blijven ontwikkelen van creatieve nieuwe instroomroutes, en zo zorgen voor nieuwe ontwikkeling. INZET OP DUURZAME INZETBAARHEID Het spreken van de Nederlandse taal: ‘Leven Lang Leren’: breder opleiden of specialiseren: Slimmer en gezonder werken: Bijscholing in de winter. Goed salaris Flexibele werktijden / parttime Werkzekerheid & vast contract Doorgroeimogelijkheden Werkplezier & goede werksfeer VAKMENSEN OPLEIDEN: DE SCHILDERSVAKOPLEIDING SCOORT HET HOOGST Een goede opleiding is de sleutel tot vakbekwame en gemotiveerde medewerkers. Bedrijven staan positiever tegenover de leerlingen van de Schildersvakopleiding dan van andere opleiders. ! Tip: zet actief in op samenwerken met opleiders – zo versterk je zowel je bedrijf als de branche. GEMIDDELD 1 FTE NODIG EN DE UITSTROOM HOUDT AAN Meer dan de helft van de bedrijven in de sector zoekt extra medewerkers. Gemiddeld is er behoefte aan 1 fulltime kracht per bedrijf, met bijna 90% van de vraag gericht op uitvoerend personeel: m.n. schilders, glaszetters en allround vakmensen. Door vergrijzing blijft de uitstroom ook de komende 12 jaar onverminderd hoog. HOE STROMEN WERKNEMERS UIT? • pensioen • arbeidsongeschikt • stapt over naar een andere sector
02 25 INSTROOM U SP onderzocht hoeveel nieuwe vakmensen er nodig zijn en hoe zij het best kunnen worden opgeleid. Het onderzoek richtte zich op bedrijven in schilderwerk, vastgoed- en totaalonderhoud, glaszetten en metaalconservering. 242 onder nemers namen deel via online en telefonische interviews. Het leverde waardevolle inzichten op in de instroombehoefte, benodigde competenties en opleidingsroutes voor de komende jaren. Trends Sinds het vorige arbeidsmarktonderzoek in 2017 is de markt zichtbaar veranderd. “Er zijn meer kleine bedrijven en zzp’ers actief en de vergrijzing zet door”, zegt Florens. “De uitstroom van ervaren vakmensen komt eraan en die groep moet worden vervangen.” Ook de wensen van de medewerkers zijn veranderd. “Ze willen meer flexibiliteit”, aldus Annemarie. “Meer ruimte voor balans in werk en privé. Werkgevers zullen daarop moeten inspelen.” Joni bevestigt dit: “Veel bedrijven willen dat ook, maar zoeken nog naar praktische handvatten en voorbeelden van modern werkgeverschap.” Modern werkgeverschap OnderhoudNL wil werkgevers ondersteunen in deze ontwikkeling. “Het onderzoek benadrukt de noodzaak om samen met leden én partners zoals de Schildersvakopleiding onze prioriteiten te verleggen”, zegt Annemarie. “We werken daar hard aan in onze nieuwe strategie. Er is behoefte aan flexibeler en toegankelijker Florens van der Gaag opleiden, bij voorkeur via één duidelijk pad vanuit één regionaal loket. Onze leden hebben baat bij hulp bij het opstellen van opleidingsplannen, het creëren van leerplekken en het realiseren van duurzame inzetbaarheid van hun mensen. Ook blijven we inzetten op kennisdeling en verbinding. En minstens zo belangrijk: het vak weer trots en aantrekkelijk maken – goed opgeleide leermeesters en trotse schilders zijn de ambassadeurs van onze sector en cruciaal voor de kwaliteit die we willen leveren.” Concrete stappen “De vergrijzing en arbeidsmarktkrapte zijn bekend, nu gaat het om actie”, stelt Joni. “Hoe gaan we met kleine stappen een verschil maken? Daarbij hebben we te maken met nieuwe instromers vanuit allerlei richtingen, zittend personeel en uitstromers. In alle drie de groepen zit veel potentieel dat we nu onvoldoende benutten. We zullen de krachten moeten bundelen om deze groepen beter te begrijpen om te kunnen inspelen op hun behoeften.” ONDERHOUDNL 11
INSTROOM 02 25 Nieuwe samenwerking Meer gestroomlijnde samenwerking is zeker nodig, stelt Annemarie. “OnderhoudNL heeft onlangs de samenwerking met de Schildersvakopleiding voor het werven van instroom opnieuw vastgesteld, met een sterkere focus op regionale werving van zij-instromers, praktijkgerichte, modulaire opleidingsprogramma’s met mbo-certificering en voorafgaande matching tussen kandidaat en leerbedrijf.” Hét clubhuis in de regio Zowel OnderhoudNL als de Schildersvakopleidingen dragen de gedachte van het clubhuis, Joni geeft aan: “Hét regionale trefpunt voor de gebouwde omgeving – dus samen met de bouw en installatiesector – waar je als individu én als bedrijf terecht kunt voor advies, training, opleiding, ontwikkeling en ontmoeting. Een plek waar we talenten klaarstomen voor werknemerschap in een prachtige branche waarin je goed geld kunt verdienen!” Kwaliteit en waardering Tot slot vroegen we het drietal wat zij morgen als eerste zouden veranderen om de instroom én kwaliteit van personeel te verbeteren. Florens zou graag zien dat de kennis en ervaring van de vakmensen die binnenkort met pensioen gaan, behouden blijven voor de sector – bijvoorbeeld als leermeester bij de Schildersvakopleiding. Joni droomt van een rij vaklieden die staan te popelen om die rol te vervullen. En Annemarie pleit voor meer waardering voor het technisch vakmanschap: “het is een prachtige sector om in te werken. Met onze landelijke campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ vestigen we daar de aandacht op.” De infographic kunt u downloaden op onze site via onderhoudnl.nl/opleiden of scan de qr-code. Inzichten en aanbevelingen uit het arbeidsmarktonderzoek • De personeelsbehoefte blijft groot: uitstroom door pensioen, uitval en overstap naar andere sectoren. Daarnaast is het moeilijk om de werk voorraad weg te werken met de huidige groep medewerkers en inleen. • Top 3 gevraagde vakmensen: uitvoerende schilders, glaszetters en allround onderhoudsmedewerkers. • Arbeidsvoorwaarden moeten beter aansluiten: nieuwe medewerkers willen meer flexibiliteit, zekerheid, opleidingskansen en werkplezier. • Schildersvakopleiding levert de beste kwaliteit: hoewel het marktaandeel opleiden via de Schildersvakopleiding daalt, wordt deze route het best beoordeeld. • Bedrijven zoeken alternatieven: meer bedrijven leiden zelf op, dit vraagt aandacht voor kwaliteit. • Sector moet creatief blijven: oplossingen zitten in slimmer werven, samenwerken en aantrekkelijk werkgeverschap. 12 ONDERHOUDNL
02 25 VERENIGING ONDERHOUDNL Werken aan verenigen en versterken Op 19 november 2024 gaf de Algemene Ledenvergadering groen licht voor de uitwerking van het nieuwe strategische plan van OnderhoudNL ‘verenigen en versterken’. Uit werksessies met groepen leden uit alle sectoren kwamen drie hoofdlijnen naar voren die dit jaar verder worden uitgewerkt, uiteraard mét leden. Het gaat om: versterking van de ledenbinding, focus in dienstverlening en effectievere samenwerking. In dit magazine belichten we steeds een van deze pijlers. Effectiever samenwerken Thema’s als opleiding, klimaat en energietransitie en de cao vragen om sectoroverstijgende samenwerking. Hoe kan OnderhoudNL die samenwerking verbeteren? Die vraag staat centraal voor de werkgroep Effectiever samenwerken. ONDERHOUDNL 13
VERENIGING ONDERHOUDNL 02 25 E dwin Meeuwsen, sectormanager Totaal en Koen van Domselaar, beleidsadviseur Arbo en Milieu, zijn de kartrekkers vanuit OnderhoudNL op deze strategische pijler. “Tijdens de werksessies met leden vorig jaar constateerden we dat er in de loop der jaren sprake is geworden van verkokering binnen de vereniging”, stelt Edwin. “Voor je het weet opereert elke sector vooral op zijn eigen eilandje. Er is behoefte om dat te doorbreken en de samen werking krachtiger en efficiënter te maken.” Weinig kruisbestuiving Mark van Logten, directeur Markt & Ontwikkeling bij Knaapen, denkt namens de sector Totaal mee in de klankbordgroep bij dit thema. Hij herkent de verkokering: “Iedereen is vooral met zijn eigen sector bezig. Daardoor gebeurt er ook veel dubbel. Het is goed om dat te veranderen en leden van verschillende sectoren te stimuleren meer samen op te trekken. Er is nu te weinig kruis - bestuiving binnen de vereniging. Ook daarbuiten mag de samenwerking verder worden gestimuleerd, om als integrale ketens te opereren binnen het vastgoedonderhoud.” Sectoren en netwerken De werkgroep brengt sectoroverstijgende én sector specifieke thema’s zorgvuldig in kaart. Koen: “We kijken naar overlap en bundelen vragen. Daarbij gebruiken we het afwegingskader dat de werkgroep ‘Focus dienstverlening’ (zie OnderhoudNL Magazine nr. 1 – red.) heeft ontwikkeld. Ook de huidige sector indeling wordt in verband met de ‘sectoroverstijgende wens’ onder de loep genomen. Edwin: “Je kunt bijvoorbeeld kijken naar een verdeling in marktsegmenten, zoals particulieren, bedrijven, VvE’s, scholen enzovoorts. Daarvoor is het niet van belang uit welke sector een bedrijf komt. Of naar functienetwerken, zoals we die al kennen voor hr-medewerkers en binnenkort ook KAM-medewerkers.” Actiepunten werkgroep Effectiever samenwerken • Analyseren sectorplannen, inventariseren gezamenlijke thema’s • Vertegenwoordiging sectoren in hoofdbestuur • Analyseren diverse gremia binnen de vereniging, zoals functienetwerken, communities, stuurgroepen en onderzoeken mogelijkheden voor bundeling initiatieven • Beoordelen of huidige CRM/CMS- systeem past bij de uitvoering van de nieuwe strategie Oog voor verschillen Een belangrijk uitgangspunt is dat er oog blijft voor de verschillen tussen leden, ondanks de focus op wat hen bindt. Toch zullen er keuzes worden gemaakt die soms tot teleurstelling leiden. “Dat is niet altijd te vermijden”, aldus Edwin. “Daar staat tegenover dat we door bundeling van initiatieven bepaalde onderwerpen juist steviger en efficiënter uit kunnen voeren.” Mark merkt op dat de leden wel aansluiting moeten blijven voelen met hun eigen expertisegebied. Directere communicatie De kartrekkers overleggen wekelijks over de uitwerking en voortgang van de speerpunten. Een klankbordgroep van sectorbestuurders adviseert periodiek over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Een stuurgroep met enkele bestuurders uit het hoofdbestuur bewaakt het proces. Sommige acties zijn al gestart. Zo 14 ONDERHOUDNL
02 25 VERENIGING ONDERHOUDNL ‘Kijken naar wat leden bindt, met oog voor de verschillen’ V.l.n.r.: Edwin Meeuwsen, Mark van Logten en Koen van Domselaar schuiven de sectorvoorzitters in beginsel nu eens per kwartaal aan bij vergaderingen van het hoofdbestuur, worden er drie regiomanagers als buitendienst aangesteld en wordt er gewerkt aan meer verbinding tussen sectormanagers en beleidsadviseurs binnen de OnderhoudNL-organisatie. Hierdoor ontstaan directere communicatielijnen en wordt kennis beter gedeeld. “Een mooie stap”, vindt Mark, die sinds kort voorzitter is van de sector Totaal. “Je leert elkaar kennen, kunt sneller schakelen en voorkomt dat standpunten zich verharden.” Ontmoeting en kennisdeling Een ander idee dat in goede aarde viel, is het openstellen van de sectorevenementen voor alle leden. “Als je bijvoorbeeld als schilder een interessante themabijeenkomst ziet bij de sector Vastgoed, kun je gewoon aansluiten” vertelt Edwin. “Er valt veel van elkaar te leren”, stelt Koen “en als je elkaar kent, zoek je elkaar makkelijker op.” Ook de nieuwe Regio-events staan open voor alle leden. Dit jaar staan ze in het teken van klimaat en energietransitie. Kijk in de agenda op de website van OnderhoudNL of houd de nieuwsbrief in de gaten. Toekomstbestendige vereniging Voor Mark is actief meedenken en doen binnen de vereniging vanzelfsprekend. “Als oudste familiebedrijf in deze branche zijn we het aan onze stand verplicht om de sector levend en aantrekkelijk te houden. Ik draag graag bij aan een toekomstbestendige vereniging, die interessant blijft voor álle bedrijven, ook voor de grote bedrijven die actief zijn in de verduurzamingsopgave.” ONDERHOUDNL 15
ONDERHOUDNL PARTNER 02 25 HOCAP versterkt de branche Accountmanager Jos de Vries Sinds februari 2025 is HOCAP – leverancier van hoogwerkers, hijskranen en liften – officieel partner van OnderhoudNL. Tijdens de Bouwbeurs werd het partnerschap beklonken, met als doel: vakmensen ondersteunen met slimme, veilige hijs- en hefoplossingen. “ H OCAP levert een breed assortiment machines die perfect aansluiten bij het werk in vastgoedonderhoud,” zegt accountmanager Jos de Vries. “Schilders, glaszetters, restaurateurs en isolatiespecialisten – zij vinden bij ons precies wat ze nodig hebben om veilig en efficiënt te werken.” Veilig werken op hoogte Veel OnderhoudNL-leden maken al dagelijks gebruik van HOCAP-machines: glasliften, glaszuigers, hoogwerkers, mini- en compactkranen en bouwliften. En dat 16 ONDERHOUDNL is geen overbodige luxe. Werken op hoogte brengt risico’s met zich mee. Goed materieel verkleint die risico’s, Aanbod voor leden: • gratis scholing en instructie bij aanschaf van iedere machine. • € 1.000 korting op de aanschaf van een Easylift hoogwerker.
02 25 ONDERHOUDNL PARTNER Jos de Vries: “Samen vastgoedonderhoud naar een hoger niveau tillen.” voorkomt zwaar fysiek werk en maakt het mogelijk om sneller en efficiënter te werken. Jos noemt als voorbeeld de glasbranche: “Er wordt steeds meer én zwaarder glas toegepast, onder andere vanwege verduurzamingseisen. Dan kun je niet zonder goede tilhulp.” Aantrekkelijk werk Goede hijs- en hefapparatuur beperkt niet alleen de kans op letsel of materiaalschade, maar helpt ook te voldoen aan wet- en regelgeving. “Daarnaast maken moderne machines het werk aantrekkelijker voor jongere vakmensen,” vult Jos aan. “Een slimme manier om in te spelen op de krappe arbeidsmarkt.” Meer dan alleen machines Wie bij HOCAP een machine aanschaft, krijgt standaard instructie en training. “We zorgen dat vakmensen niet alleen over topmaterieel beschikken, maar ook weten hoe ze dat veilig en effectief gebruiken.” Twijfelt u over de juiste keuze? Dan denkt HOCAP graag mee. In de showroom in Buren staan alle machines klaar voor demonstratie, en advies op locatie is ook mogelijk. OnderhoudNL-lid Lute van der Scheer, Glashandel Van der Scheer: “Ik werk al ruim tien jaar met machines van HOCAP – van minikranen tot glasrobots en glaszuigers. Ze maken het tillen en hijsen een stuk eenvoudiger en lichter. Dankzij dit materieel heb ik in de loop der jaren veel klanten kunnen helpen. Zij weten wat ik ermee kan, en dat zorgt voor continuïteit in mijn werk. Je moet er wel goed mee leren werken, maar HOCAP zorgt voor duidelijke instructie en uitstekende service.” Introductiekorting Speciaal voor OnderhoudNL-leden heeft HOCAP een actie: wie in 2025 een Easylift hoogwerker aanschaft, ontvangt € 1.000 korting. “Bijvoorbeeld op de RA15. Deze 15 meter spinhoogwerker is geliefd vanwege zijn robuustheid en eenvoudige bediening,” zegt Jos. Samenwerking met meerwaarde “Wij kijken ernaar uit om leden van OnderhoudNL te ondersteunen met machines, kennis en service. En ik hoop velen van hen te ontmoeten tijdens trainingen, netwerk evenementen en bedrijfsbezoeken,” besluit Jos. Meer weten? Neem contact op met Jos via sales@hocap.nl of bel 088 4000 700. ONDERHOUDNL 17
WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 02 25 Rien Strömeijer T. Nijhoff Schilders In onze campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien wat de bedrijven in onze branche allemaal doen. Hoe mooi, noodzakelijk én aantrekkelijk het werk is. Alle sectoren van OnderhoudNL komen aan bod. Ook bedrijven en activiteiten waar je misschien niet zo snel aan denkt. In deze rubriek richten we de spotlights daarop. N ijhoff Schilderwerk is een begrip in Dordrecht. “We voelen ons als een vis in het water in deze stad met haar rijke 18 ONDERHOUDNL historie”, vertelt Rien Ströhmeijer. Elf jaar geleden kwam hij binnen als schilder, en klom op tot bedrijfsleider. Ruim 90% van de projecten voert het bedrijf uit in eigen stad. Naast regulier schilderwerk richt het team zich op de meer dan 2.000 monumentale panden die de
02 25 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND ‘Digitaal vervaardigde letters op een monumentale voordeur, dat smoelt gewoon niet.’ stad rijk is. Denk aan restauraties (inclusief kleurhistorisch onderzoek), marmer- en houtimitaties, muurschilderingen, verguldwerk en letterzetten. Letters en cijfers Letterzetten is een ambachtelijke techniek waarbij teksten en getallen op gebouwen worden aangebracht, al of niet met schaduw, bladgoud of ander bladmetaal. Volgens Rien zijn opdrachtgevers bereid te investeren in deze techniek: “Onze klanten hechten veel waarde aan de authentieke uitstraling van hun pand. Het verschil met digitaal vervaardigde letters is echt zichtbaar. Als je die op een monumentale voordeur ziet, dat smoelt gewoon niet.” Leren in de praktijk Decoratief werk leer je vooral in de praktijk. “We werken nauw samen met Sint Lucas en Nimeto, die beide een vervolgopleiding bieden voor deze specialisaties. Zo leiden we regelmatig leerlingen en stagiaires op”, vertelt Rien trots. “We hebben een geweldig team van gespecialiseerde schilders. Van een muurschildering op de kopgevel van een VvE-gebouw tot houtimitatie op een tafel, we kunnen het allemaal. Binnenkort gaan we aan de slag met het herstellen van sgraffiti: decoratief pleisterwerk dat we na herstel opnieuw met de hand inkleuren.” Toekomstbestendig met ERM-certificering Rien ziet de toekomst zonnig tegemoet: “Steeds meer opdrachtgevers ontdekken wat we allemaal kunnen. Dat zorgt voor een goed gevulde orderportefeuille voor ons team, dat het werk met veel passie doet. We werken al volgens de ERM-uitvoeringsrichtlijn en het behalen van de ERM-certificering is een logische volgende stap. We verwachten dat daar meer om gevraagd gaat worden en willen ons blijven onderscheiden in de markt.” Kijk voor meer informatie op www.nijhoff-schilders.nl. ONDERHOUDNL 19
PENSIOENDIALOOG 02 25 Pensioen in zicht Riny Mol (61) is teamleider bij SW Vastgoedverbetering. Vanuit de vestiging Hoogeveen werkt hij met zijn collega’s vooral op onderhoudsprojecten van woningcorporaties. Sinds een jaar maakt hij gebruik van de generatiepactregeling 80-90-100. Hoe dichter hij zijn pensioen nadert, hoe meer hij zich erin verdiept. Ronald van Oostrom, namens werknemers bestuurder van BPF Schilders, ging bij Riny langs voor een pensioengesprek. 20 ONDERHOUDNL
02 25 PENSIOENDIALOOG ONDERHOUDNL 21
PENSIOENDIALOOG 02 25 Ronald: “Hoe bevalt de 80-90-100-regeling jou?” Riny: “Heel goed: Ik heb elke vrijdag vrij en mijn pensioenopbouw loopt gewoon door. Voor mijn zestigste moest ik daarvoor snipperdagen opnemen. Het was wel even wennen, ik word toch nog steeds om 6.00 uur wakker.” Ronald: “Voor jou dus een fijne regeling. Je kunt er ook voor kiezen om je pensioen eerder in te laten gaan. Vanaf 10 jaar voor je AOW-leeftijd.” Riny: “Dat hoeft voor mij niet. Als ik stop met werken, bouw ik geen pensioen meer op. Dan wordt het bedrag lager omdat het over een langere periode wordt uitgesmeerd. Ik heb nog zes jaar te gaan en ben nog fit. Al merk ik dat het werk zwaarder wordt. Vooral in de koude, donkere wintermaanden.” Ronald: “Hoe kijk je aan tegen met pensioen gaan?” Riny: “Helemaal stoppen met werken vind ik nog een gek idee. Ik heb hobby’s zoals bowlen en pokeren en misschien haal ik mijn racefiets weer van stal. Ik krijg ook meer tijd voor mijn kleinkinderen. Ook kan ik meer bij mijn vrouw zijn, zij is deels invalide. Toch zou ik waarschijnlijk nog wel iets willen blijven doen.” Ronald: “En financieel?” Riny: “Pensioen is belangrijk, het is straks een groot deel van je inkomen. Alleen van AOW rondkomen, zie ik niet zitten. Gelukkig maak ik me geen zorgen. Als ik op mijnpensioenoverzicht.nl kijk en naar de overzichten van BPF Schilders, ben ik tevreden. Ik heb op mijn pensioenleeftijd ruim 40 jaar pensioen opgebouwd. Als we zo blijven leven als nu, zit het goed.” Ronald: “Praat je met collega’s over pensioen?” Riny: “Ja, mijn collega van 52 zou ook wel gebruik willen maken van de regeling. Hij komt er nog niet voor in aanmerking. Jongere collega’s zijn er niet zo mee bezig, voor hen is het nog ver weg. Je merkt het ook tijdens voorlichtingsbijeenkomsten die onze werkgever organiseert. Daar komen vooral 55-plussers op af. Ik begrijp het wel. Zelf ben ik me er ook pas sinds de laatste 3 jaar wat meer in gaan verdiepen.” Riny Mol 22 ONDERHOUDNL Ronald: “Heb je vragen over de nieuwe pensioenregeling?” Riny: “Ja, ik begrijp dat ik straks mijn eigen persoonlijk pensioenvermogen heb om te beleggen, klopt dat?” Ronald: “Niet helemaal, je hebt inderdaad een persoonlijk pensioenvermogen. Maar dat beleggen we samen met de andere pensioenvermogens van de
02 25 PENSIOENDIALOOG Riny Mol: ‘Pensioen is belangrijk, het is straks een groot deel van je inkomen.’ deelnemers. Daarbij wordt gekeken naar de leeftijd van de deelnemers. Voor jongeren beleggen we met meer risico, omdat dat geld nog langere tijd kan renderen. We kunnen tegenvallers dan beter opvangen. Voor mensen die bijna met pensioen gaan, beleggen we voorzichtiger.” Ronald: “Het pensioen van BPF Schilders kent ook een regeling voor partnerpensioen. In de nieuwe pensioenregeling gaat die enigszins veranderen. Wist je dat al?” Riny: “Ja, dat is ook belangrijk voor mij. Ik wil dat mijn vrouw Ina goed achterblijft als ik onverwachts overlijdt.” Ronald: “Als je vóór je pensioenleeftijd overlijdt, dan ontvangt je vrouw 40% van jouw pensioenloon. Dat is het deel van je salaris waarover je pensioen opbouwt. Je vrouw ontvangt die 40% tot aan haar AOW-leeftijd. Daarna krijgt ze levenslang 10% van het pensioenloon. Tot slot ontvangt ze het partnerpensioen dat je opbouwde in de regeling van nu. Dit bedrag komt elke maand bij haar pensioenuitkering.” Riny: “Verhoogt BPF Schilders de pensioenen dit jaar?” Ronald: “Dit jaar gaat het anders dan in andere jaren. Op 1 januari 2026 verdelen we het pensioengeld van BPF Schilders. Dus ook een groot deel van de buffer. Gaat je verwachte pensioen er in de nieuwe regeling op achteruit? Dan krijg je eenmalig een extra bedrag bij je persoonlijk pensioenvermogen. Dat heet compensatie. Compensatie geldt alleen voor deelnemers die nog pensioen opbouwen bij BPF Schilders. Je krijgt in oktober een voorlopige berekening van je verwachte pensioen in de nieuwe regeling. Daarin lees je ook of je compensatie krijgt.” Meer weten? Kijk op bpfschilders.nl/nieuw-pensioenstelsel Ronald van Oostrom ONDERHOUDNL 23
TRAININGEN 02 25 Groeien in leiderschap en strategie Steeds vaker krijgen jonge managers het stuur in handen binnen schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven. Als opvolger in het familiebedrijf, ondernemer of manager van een afdeling staan zij voor de uitdaging om marktveranderingen bij te benen, strategische keuzes te maken en hun team te motiveren. Dat vraagt om meer dan ambitie alleen. De Masterclass Jong Management van OnderhoudNL helpt – al sinds 2006! – jonge leiders om gericht te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling én die van hun organisatie. We spraken erover met de trainer en twee deelnemers. D e Masterclass Jong Management is een intensief traject waarin de deelnemers tijdens fysieke en online sessies aan de slag gaan met thema’s als persoonlijk leiderschap, strategie, samenwerking en modern werkgeverschap. “Samen met experts die de branche goed kennen bieden we de benodigde theorie aan, waarna we vrij snel heel praktisch aan de slag gaan”, aldus hoofdtrainer Wilko Vermeulen. Ken jezelf Vooral het onderdeel ‘persoonlijk leiderschap’ krijgt veel aandacht. Wilko legt uit waarom: “Leider24 ONDERHOUDNL schap begint met zelfinzicht. Je moet jezelf goed kennen om je gedrag en communicatie effectief in te zetten, afgestemd op de persoon en situatie.” Voor William Bakker, bedrijfsleider bij Korteland Schilders, is de zelfreflectie een eyeopener: “Wat voor mij normaal is, hoeft voor een ander niet zo te zijn. Ik ben graag open en eerlijk, praat veel - dat is soms een valkuil. In gesprekken moet ik leren een goede balans te vinden tussen het zakelijke en persoonlijke.” Van strategie naar werkvloer Jonge managers zijn niet alleen bezig met de dagelijkse uitvoering, maar moeten ook strategische keuzes maken. Wat wil je met je bedrijf?, Wat gebeurt er om je heen?, Wat vraagt de markt? en hoe neem je mensen mee in je visie en strategie? Met deze vragen gaan de deelnemers tijdens diverse opdrachten in groepjes aan de slag. Wilko: “Gedurende het traject zie je dat ze meer hun rol gaan pakken hierin. Daardoor wordt de vertaalslag naar de eigen dagelijkse praktijk makkelijker.” Voor Carien Hoogstraten van Schildersbedrijf Hoogstraten is dit een belangrijk actiepunt. Als vijfde generatie aan het roer heeft ze de verantwoordelijkheid om het familiebedrijf naar de toekomst te brengen. “Ik wil moderniseren met
02 25 TRAININGEN V.l.n.r.: Carien Hoogstraten, Wilbert Teunissen van OnderhoudNL en William Bakker behoud van ons familiaire karakter. Op papier klinkt dat mooi, maar in de praktijk is dat best een uitdaging.” Leren van elkaar Met de inzichten uit de masterclass zetten William, Carien én de andere jonge managers concrete stappen richting hun persoonlijke leerdoelen. Intervisie speelt daarbij een belangrijke rol. “We hadden tijdens de online sessies al heel open gesprekken en nu komt er ook een fysieke intervisiegroep”, zegt William, “Zo blijven we van elkaar leren. Daar ben ik erg blij mee.” Carien sluit zich daarbij aan: “Je spreekt niet zo vaak leeftijdsgenoten in vergelijkbare functies. Het is zó inspirerend om je vraagstukken te bespreken met gelijkgestemden. Dat alleen is al een goede reden om deel te nemen!” Meer weten? Kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25
ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 02 25 Uw bus. Uw trots. Uw alleskunner. Uw bedrijfsbus is uw mobiele kantoor, gereedschapskist, materiaalopslag en visitekaartje op vier wielen. Hij brengt u en uw medewerkers door weer en wind van project naar project, van dorp tot binnenstad: zonder te klagen. Uw ‘alleskunner’ dus. Maar wat als uw bedrijfsbus ineens uitvalt door inbraak, stormschade, een ongeluk of simpelweg pech onderweg? Zorg dat uw bus net zo goed verzekerd is als uw werk: met vakmanschap en zekerheid. 26 ONDERHOUDNL
02 25 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN OnderhoudNL Verzekeringen: ‘De keuze hangt af van uw werkzaamheden en risico’s’ D e specialisten van OnderhoudNL Verzekeringen bieden advies dat verder gaat dan alleen een scherpe premie. Ze hebben een e-book gemaakt met (bijna) alles wat u moet weten over de zakelijke autoverzekering. Dit geeft u niet alleen nuttige inzichten, maar helpt u ook om kosten te besparen zonder in te leveren op zekerheid. Praktische inzichten Het e-book is niet bedoeld als verkooppraatje, maar geeft u praktische tips en inzichten die u als vakman/ vrouw wilt kennen. Als lid van OnderhoudNL kunt u het e-book kosteloos downloaden. In het e-book leest u onder andere: • Waarom de laagste premie lang niet altijd de beste keuze is • Hoe btw-verrekening uw premie kan verlagen • Wat u moet weten over Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM), schade en transport van uw gereedschap • Welke dekkingen écht zekerheid bieden als u afhankelijk bent van uw bus Liever direct contact? Neem contact op met OnderhoudNL Verzekeringen via www.onderhoudnlverzekeringen.nl of bel 010-2884540 voor een persoonlijk advies. Echte zekerheid, zonder gedoe. Ook voor uw auto of (bestel)bus van de zaak Snel, slim en gratis te downloaden via onderhoudnlverzekeringen.nl/bedrijfsauto Of scan de QR-code hieronder. ONDERHOUDNL 27 Echte zekerheid, zonder gedoe Ook voor jouw auto of bestelbus van de zaak
zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland
1 Online Touch