0

#4 - mrt/apr 2023 alexandriumsc Wij gaan voor een nieuwe look! "toegankelijke fashion voor iedereen" exclusieve kunst voor een betaalbare prijs 1

"Alexandrium Shopping Center gaat voor EEN nieuwe look" Na vele jaren van voorbereiding is de verbouwing van Alexandrium Shopping Center nu een jaar in volle gang. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de verbouwing zichtbaar en wat maakt dat al een groot verschil! Wij ontvangen een hoop positieve reacties, zowel vanuit onze bezoekers als vanuit onze ondernemers. We zien het winkelcentrum steeds verder transformeren naar een winkelcentrum dat weer voldoet aan de eisen van deze tijd. En dat allemaal terwijl het Shopping Center volledig open is! De laatste verbouwing van het bij velen bekende oude “Oosterhof en Alexandrium I” 2 dateert uit 2001. In het Pop-Up museum kun je het transformatieproces van het Shopping Center vanaf de opening in 1984 tot de afronding van de verbouwing in 2023 aanschouwen. Klépierre, eigenaar van Alexandrium Shopping Center, bouwt met deze investering verder aan een unieke plek waar winkelen, ontmoeten en verbinden samenkomen in het hart van Prins Alexander. Naast het verbeteren van de verblijfskwaliteit in de openbare ruimte en het toevoegen van daglicht, komen er nieuwe services en

voorzieningen zoals een kinderspeelplek, comfortabele zitgelegenheden voorzien van oplaadstations en groen, nieuwe bewegwijzering. Wie Alexandrium Shopping Center nu bezoekt wordt op diverse plekken in het centrum ‘verwelkomd’ door de gezichten van onze ‘ambassadeurs’. Zij hebben een prominente plek gekregen in de communicatie, waarbij de campagne ‘Wij gaan voor een nieuwe look’ zelfs heeft geresulteerd in de landelijke ‘Marketing Award’ 2022! Tijdens de verbouwing hebben wij een gevarieerd evenementenprogramma samengesteld. Voor kinderen organiseren wij regelmatig activiteiten op woensdagmiddag of in het weekend. Inmiddels zien wij al vaker dezelfde blije kindergezichtjes op deze momenten, wat wij erg leuk vinden. Ook voor volwassenen hebben wij dit jaar weer leuke events, zoals het LEGO® en Let’s go Green event. Samen met mijn team zet ik mijn schouders eronder om de dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk te laten verlopen, ook tijdens deze verbouwingsperiode. Een verbouwing uitvoeren waarbij het winkelcentrum geopend is, is immers een complexe uitdaging. We zijn er trots op dat wij deze klus tot zover met succes hebben kunnen klaren. Wij hopen je weer snel te mogen begroeten in Alexandrium Shopping Center! Met vriendelijke groet, Karin Laumans Center Director Karin Laumans Center director Alexandrium Shopping Center 3

COLOFON Uitgave maart/april 2023 © Alexandrium Shopping Center Concept, ontwerp en eindredactie: Urban Solutions Teksten: Alexandrium Shopping Center Fotografie: Feike Faase Fotografie Covermodel: Fred, eigenaar van Kyldo DISCLAIMER Hoewel de samenstelling van de inhoud van ons magazine met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is vormgegeven, bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie (na verloop van tijd) verouderd of niet (meer) correct is. Alexandrium Shopping Center aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele wijzigingen of drukfouten in deze publicatie. alexandriumsc Alexandrium Shopping Center is bezig met een ingrijpende verbouwing. Eigenaar Klépierre gaat het winkelcentrum de komende maanden verbouwen en aanpassen aan de eisen van deze tijd. De verbouwingswerkzaamheden zijn ingedeeld in fases. Inmiddels zijn de verbouwingswerkzaamheden van fase 1, 2, 4, 5a en 5b afgerond. Wat een prachtig resultaat! Alle winkels blijven tijdens de werkzaamheden open en zijn zoals altijd dagelijks bereikbaar! Fase 6a Fase 5a completed completed Fase 1 completed 60 119m² 21m² 60 1m² 975+ 60 20 000+P 28m² 150+P 29m² Fase 6c 20 20 15m² completed Fase 5b 20 completed 20 20 20 60 20 60 60 60 20 20 20 completed Fase 4 20 20 20 30 30 30 20 30 20 20 3m² Fase 3a completed Fase 2 Fase 3b completed 20 20 4m² completed completed Fase 2 completed completed Fase 6b 4 Artist Impression

inhoud 6 12 18 32 26 14 20 34 30 5 8 10 16 24

BLOEIEND 6 Jessica, verkoopmedewerkster bij Bloeiend

"mooie bloemen voor iedereen" Bij bloemenwinkel Bloeiend kun je terecht voor op maat gemaakte boeketten en losse bloemen voor ieder budget. Jessica vertelt over haar bijzondere baan. Jessica, verkoopmedewerkster en bindster, legt enthousiast uit hoe ze bij Bloeiend terecht is gekomen: ‘Ik heb dit werk altijd al interessant gevonden, maar ik dacht dat je er een opleiding voor nodig had. Mijn baas heeft mij de mogelijkheid geboden om zonder ervaring dit prachtige werk te mogen doen!’ Het bevalt Jessica goed. ‘Het contact met de mensen motiveert mij in mijn werk. Zorgen dat ze met een glimlach de winkel verlaten en dat ze doorhebben dat je je best voor ze doet, dat is waar het voor mij om draait.’ Het maken van boeketten vindt Jessica het leukste, en dan met name veldboeketten. ‘Je hoort hier ook weleens bijzondere verhalen. Mensen zoeken bloemen voor leuke gelegenheden, maar natuurlijk ook voor verdrietige gebeurtenissen. Soms moet ik daarom ineens helemaal omschakelen. Begrip en medeleven tonen is in zo’n situatie belangrijk.’ De winkel staat vol met allerlei verschillende bloemen. Zo is het mogelijk om een boeket te kopen, maar kunnen klanten ook bij de winkel terecht voor een enkele bloem of een speciaal samengesteld boeket. ‘Met mooi weer zetten we een pluktafel neer met exotische bloemen. Mensen kunnen daar zelf een boeket van laten samenstellen. Mijn favoriete bloem staat daar ook vaak tussen: de delphinium!’ De bloemenwinkel geeft garantie op haar producten, omdat ze helemaal achter haar producten staat. ‘Versheid is voor ons mega belangrijk,’ zegt Jessica. ‘Ook willen we graag toegankelijk zijn. We kunnen een duur boeket maken, maar ook iets kleinschaligs. Iedereen kan bij ons terecht!’ Of Jessica thuis ook bloemen heeft staan? ‘Natuurlijk,’ lacht ze. ‘Altijd!’ 7

het brillenkabinet Bij Het Brillenkabinet vind je – hoe kan het ook anders – kabinetkasten met brillen. Van Prada tot Chanel: voor iedereen is er een passend montuur te vinden. Sinds 2001 is Hans mede-eigenaar van Het Brillenkabinet. ‘Samen met mijn compagnon was ik in dienst van de winkel. Toen de vorige eigenaar de winkel verkocht, besloten wij om voor onszelf door te gaan. Dat bleek een goede keuze, want onze vaste klanten bleven bij ons!’ 8 De inrichting van Het Brillenkabinet valt op tussen de andere winkels. Hans: ‘Onze winkel moet gezelligheid uitstralen, zodat mensen zich thuis voelen. Dat is goed gelukt.’ Hij hoort veel persoonlijke verhalen. ‘Ik ben ook contactlensspecialist. Op de een of andere manier delen mensen dan heel snel hun persoonlijke leven met je. Soms voel ik me bijna een vertrouwenspersoon,’ lacht Hans. ‘Er zijn klanten die al 20 jaar in de winkel komen. Die komen nu voor lenzen of een bril, terwijl ze hier nog in de kinderwagen zijn

"eerlijk advies voor de mooiste brillen" geweest. Ik herken die mensen ook, maar soms herkennen ze mij niet buiten de winkel. Dat zorgt voor grappige situaties!’ Volgens Hans zijn mensen op zoek naar een eerlijk advies. ‘We staan erom bekend dat we betrouwbaar zijn. Ik ga niemand een Cartier van 1100 euro verkopen als het model niet staat of past. Een Prada van 200 euro kan ook een prima optie zijn. Het doordrukken van dure spullen valt hier echt in een no-go area. Het gaat om wat de klant mooi vindt.’ Toch verkoopt Het Brillenkabinet wel dure merken. ‘Om sommige bekende merken te verkopen moet je aan bepaalde eisen voldoen. Wij verkopen al jaren Chanel. Zij komen hier ieder jaar langs om te controleren of we het mogen blijven verkopen. Als je het merk kwijtraakt, dan krijg je het nooit meer terug. Het is dus echt uniek dat wij in dit winkelcentrum Chanel kunt kopen, daarin zijn we de enige.’ 9

costes "toegankelijke fashion voor iedereen" Het team van Costes in Alexandrium SC bestaat uit veertien meiden, variërend van vaste krachten tot studenten die alleen in het weekend werken. Shopmanager Sanne vertelt. ‘Als team zijn we veel bezig met het bereiken van onze doelen,’ vertelt Sanne. ‘We hebben targets die we proberen te halen, maar we vinden het hier ook heel belangrijk dat de balans tussen werk en privé goed is. Daarom organiseren we zeker één keer per maand een leuk uitje voor het hele team.’ En als 10 de targets gehaald worden? ‘Dan wordt dat natuurlijk ook gevierd!’ Dat de tijden veranderen en alles steeds duurder lijkt te worden, merken ze bij Costes ook. Hoe kan je er dan nog steeds voor zorgen dat klanten je winkel weten te vinden? Sanne denkt dat het om de gunfactor draait. ‘Hoewel we natuurlijk een commerciële winkel zijn, verrassen we onze klanten graag door net een beetje meer voor ze te doen dan ze verwachten. Het anders doen dan de ander past bij ons. We hebben verschillende

Sanne, shopmanager bij Costes kernwaarden die hier goed bij aansluiten. Verzorgend en inlevend, bijvoorbeeld. Dat willen we graag uitstralen. En door veel persoonlijk contact te maken, lukt dat ook.’ Het persoonlijke contact en de goede sfeer in de winkel, maakt Costes volgens Sanne uniek binnen Alexandrium Shopping Center. ‘We proberen het te signaleren wanneer iemand onze hulp nodig heeft, zodat onze klanten er niet zelf om hoeven te vragen. Dat maakt ons benaderbaar.’ Ook hangt alle kleding in setjes, waardoor fashion toegankelijk wordt voor iedereen. ‘Voor onze klanten zijn de setjes heel fijn, zo zien ze direct hoe ze een product kunnen stylen.’ Sanne en haar team zijn blij met de verbouwing. ‘In andere filialen merken we dat onze doelgroep een stuk jonger is dan in Alexandrium Shopping Center. Het zou geweldig zijn als de verbouwing ervoor zorgt dat ook een jonger publiek ons winkelcentrum weet te vinden!’ 11

Soraya (l) en Sara (r), visual merchandiser en sales advisor bij H&M "een gezellig team met passie voor kleding" Soraya en Sara zijn naast collega’s ook vriendinnen. Allebei werken ze al meer dan 10 jaar bij H&M in Alexandrium SC. Soraya: ‘Ik werk hier als visual merchandiser. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor hoe de winkel eruit ziet. Hierbij letten we bijvoorbeeld op de mannequins, de kleuren en de uitstraling van de winkel.’ Sara werkt al meer dan twintig jaar voor H&M en is nu sales advisor: ‘Ik help klanten, sta achter de kassa en zorg ervoor dat de winkel netjes is opgeruimd. Werken bij de H&M vind ik super leuk, vooral omdat je zo’n goede band opbouwt met collega’s.’ Bij H&M in Alexandrium SC werken ongeveer veertig mensen. De winkel vindt het belangrijk dat het personeel zichzelf kan zijn. ‘Er zijn hier geen regels over wat je aan moet trekken,’ vertelt Sara. ‘Dat is ook zo leuk: er zijn hier heel veel verschillende types.’ Soraya vult haar aan: ‘Maar we hebben één ding met elkaar gemeen: iedereen houdt hier heel erg van kleding! Zelfs in onze vrije tijd 12 houden we de online collecties van H&M in de gaten. Deel uitmaken van een groot internationaal bedrijf is heel gaaf.’ Beide dames wonen op tien minuten fietsen van Alexandrium Shopping Center. ‘Dit winkelcentrum voelt voor ons heel vertrouwd. We werken hier, maar we winkelen hier ook altijd. Heerlijk!’ Door het werk zijn ze met elkaar bevriend geraakt. ‘Sara heeft echt engelengeduld. Het is gewoon een super lief mens,’ zegt Soraya. Andersom vertelt Sara over Soraya: ‘Ik ben altijd blij als ik haar zie. Als ze niet op het werk is, dan mis ik haar. Ze is lekker zichzelf, maar let ook goed op de mensen om haar heen.’ De vriendschap brengt ook een valkuil met zich mee. ‘We kletsen vaak echt te lang,’ lacht Sara. ‘We werken hier met heel veel vrouwen die allemaal van kletsen houden. En zelfs de mannen die hier werken praten veel!’

H& M 13

Bij Holland & Barrett vind je allerlei producten op natuurlijke basis. Bewuster en gezonder leven is waar de winkel voor staat. holland ‘Het mooiste van mijn baan vind ik dat ik mensen echt kan helpen. Als iemand tevreden naar buiten gaat en zich fitter voelt door onze hulp, is mijn dag geslaagd,’ vertelt verkoopster Helen. ‘Natuurlijk sturen we mensen met medische vragen door naar de dokter, maar er zijn ook allerlei natuurlijke oplossingen voor sommige klachten, zoals vermoeidheid en examenvrees.’ Helen is zelf veel bezig met voeding en gezondheid. ‘Ik let goed op wat ik eet. Als je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt, & barrett gaat alles goed werken: je huid, je haar en je nagels. Goed voor jezelf zorgen is mega belangrijk.’ Op dit moment is ze aan het experimenteren met Moringa poeder. ‘Moringa is een superfood, afkomstig van een boom. Dit wordt gemalen, waardoor er veel vitamines en mineralen in zitten. Je kunt het bijvoorbeeld door smoothies doen.’ 14

"natuurlijke producten voor een bewuster leven" Als je bij Holland & Barrett komt werken, krijg je eerst een training met de basiskennis over alle producten. Helen vertelt dat je altijd verder kunt blijven leren. ‘Voor nieuwe producten mag je vaak trainingen volgen. Zo word je kennis steeds uitgebreider. Ik vind dat je jezelf moet uitdagen.’ Wanneer het team van Holland & Barrett advies geeft aan klanten, leren ze zelf soms ook weer nieuwe dingen. ‘Vaak weten klanten dingen die wij niet weten. Door het gesprek aan te gaan val je soms van de ene verbazing in de andere.’ Helen is blij dat ze mag werken in Alexandrium Shopping Center. ‘Het is hier altijd lekker druk! Er komen naast de vaste klanten bezoekers uit alle windrichtingen.’ Door de verbouwing hoopt Helen dat het wat warmer wordt in Alexandrium SC. Ik denk dat de uitstraling van het winkelcentrum flink verbetert en dat de bezoekers straks in een fijne omgeving kunnen winkelen.’ 15

jamin Bilal, eigenaar van Jamin In de kleurrijke winkel Jamin vind je maar liefst 350 soorten snoep. Eigenaar Bilal nam de winkel anderhalf jaar geleden over en is nu de jongste Jamin-ondernemer van Nederland. Een winkel vol met snoep: de droom van ieder kind (en misschien wel van menig volwassene). Toch kan Bilal, eigenaar van Jamin, zich goed beheersen. ‘Ik let goed op mijn gezondheid. Ik heb 14 diëten geprobeerd en die zijn allemaal mislukt. Door me te verdiepen in voeding snap ik nu eindelijk hoe 16 het werkt. Ik eet nog steeds macarons, ijs en snoepjes uit de winkel, maar niet meer de hele dag door.’ En dat de eigenaar van de snoepwinkel zelf weinig snoep eet, is niet eens het opvallendste. ‘Heel eerlijk? Tot twee jaar geleden wist ik helemaal niet wat Jamin was! Ik was op zoek naar een winkel en het idee kwam van mijn 10-jarige zusje. Toen ik voor het eerst binnenkwam wist ik het meteen: deze is van mij.’ Met zijn 22 jaar is Bilal de jongste Jamin-ondernemer van Nederland.

"de lekkerste snoepjes voor jong en oud" ‘Ik was altijd wel aan het ondernemen, maar ik heb nog nooit een eigen winkel gehad. Natuurlijk moest ik aan het begin wel wennen, maar nu loopt alles goed en vind ik het super vet.’ In de winkel komen allerlei verschillende typen bezoekers. ‘Er zijn hier veel kinderen. Die vind ik zo schattig! Soms zijn ze zo klein dat je alleen hun ogen over de toonbank ziet komen.’ Toch komen er niet alleen maar kinderen in de bekende snoepzaak. ‘Er zijn hier mensen van 80 die suikervrije snoepjes komen halen, scholieren die lolly’s willen, in het weekend zijn er veel gezinnen… Eigenlijk komen alle soorten mensen hier; dat maakt het ook zo leuk!’ Bilal is blij dat zijn winkel te vinden is in Alexandrium SC. ‘Het is hier lekker druken je kunt hier voor alles terecht. Je ziet hier veel franchisewinkels en daarom weet je: de kwaliteit is lekker hoog!’ 17

Alexandrium Shopping Center is het meest complete winkelcentrum van Zuid-Holland en dé plek om een dag te winkelen in een prettige en overdekte omgeving. Het winkelcentrum heeft 140 winkels met een zeer aantrekkelijk aanbod van mode-, beauty- en lifestyle winkels. Zie hier een greep uit ons aanbod. Nelson het brillenkabinet 18

manfield ecco Tamaris 19

JD Sports Wie op zoek is naar sneakers en andere sportkleding, komt in Alexandrium Shopping Center al snel bij JD Sports terecht. Ja - ze zijn onderdeel van een keten, maar nee - dat betekent niet dat er geen persoonlijke aandacht is voor de klant. Fabian: ‘Ik ben storemanager bij JD Sports in Alexandrium SC. Dit werk is echt mijn ding! Ik hou van sales, het verlenen van optimale service en het verbinden van klanten aan onze winkel. Mijn motto is: de ervaring telt zwaarder dan de aankoop. Je kunt iedereen iets verkopen, maar het gaat om de manier waarop dat gebeurt. Als iemand het gevoel heeft goed geholpen te zijn of een leuk gesprekje heeft gehad, dan komt een klant terug.’ Het team van JD Sports bestaat uit veel jonge mensen, de gemiddelde leeftijd is rond de 20 jaar. Fabian stopt veel tijd in het begeleiden van zijn team. Fabian: ‘Ik voel me soms wel een beetje de vader van het team, alsof ik 40 kinderen heb. Ik wil ze niet alleen vakinhoudelijk opleiden, maar ik probeer ze ook wat levenslessen mee te geven. Wat ik belangrijk vind als je verkoopmedewerker wilt worden? Je moet open staan om dingen te willen leren. Als je niet open minded bent in dit vak, dan wordt het moeilijk. Klanten 20 verschillen in alles: karakter, afkomst, interesses. Daarom moet je snel kunnen schakelen.’ JD Sports is niet de enige sneakerwinkel in Alexandrium Shopping Center, dus probeert het team zich te onderscheiden van de andere winkels. ‘We zijn natuurlijk onderdeel van een keten, waardoor mensen al snel verwachten dat we niet genoeg tijd voor ze hebben. Wij proberen daarin juist een game changer te zijn. Een beetje extra geven, zodat de klant zich gezien voelt. Ook proberen we echt een expertrol te vervullen op het gebied van sneakers.’ Tot slot vertelt Fabian wat hij fijn vindt aan Alexandrium SC. ‘Er komen veel klanten uit de buurt en het is hier altijd gezellig. Bovendien winkel je altijd overdekt en droog, dus nu de koudere tijden eraan komen weten mensen ons nog steeds te vinden. Ook bouw je echt een band op met de winkels om je heen, dat is super leuk!’

(l) Fabian, storemanager bij JD Sports "sneakerexperts met aandacht" 21

Ben je op zoek naar een uniek kunstwerk? Ga dan eens langs bij Kyldo: hier vind je diverse soorten kunst, maar vooral veel schilderijen op aluminium. Een uniek concept, waar eigenaar Fred vol trots over vertelt. ‘Ik houd ervan om mensen blij te maken. Als mensen hier de deur uitgaan met een glimlach, dan ben ik ook helemaal happy. Klanten blijven vaak lang in deze winkel, soms wel een kwartier. Veel bezoekers zijn bezig met verhuizen of een renovatie en laten vol trots foto’s zien.’ Soms ziet Fred die huizen ook in het echt. ‘Je koopt hier pas een stuk als je het thuis tegen de muur hebt gehouden. Klanten kiezen in de winkel een aantal stukken uit, die breng ik thuis langs en samen maken we de uiteindelijke keuze.’ In Kyldo heeft Fred zijn passie gevonden. ‘Ik deed vroeger gemiddeld iedere vijf jaar iets anders. Ik heb een bedrijf gehad in de Dominicaanse Republiek, ben klusjesman geweest, clown op een cruiseschip. Daarvoor heb ik housefeesten georganiseerd. Kyldo bestaat inmiddels al elf jaar, dus op de een of andere manier blijft dit wél bij mij hangen.’ Bezoekers vinden bij Kyldo unieke stukken voor een betaalbare prijs. ‘Ze zien hier dingen die ze nergens anders kunnen zien. Omdat we de etalage om de week veranderen, merk je dat veel mensen vaak nieuwsgierig even langskomen. Ook maken we veel kunstwerken op aanvraag in ons atelier.’ Of er weleens bijzondere verzoeken 22 komen? ‘Zeker,’ vertelt Fred. ‘Laatst was er een dame die een portret wilde laten maken van de hand van haar overleden vader. Je merkt dat het echt iets met haar deed. De kunstenaar had het perfect vastgelegd en hij heeft het zelf aan haar overhandigd. Het is voor mij ook een cadeautje om bij zulke momenten te mogen zijn.’ Met de verbouwing van Alexandrium SC is Fred erg blij. ‘Als ik zie wat ze nu al hebben gedaan, dan verwacht ik wel veel van de rest van de verbouwing! We krijgen echt een luxere uitstraling.’ Fred, eigenaar van Kyldo "exclusieve kunst voor een betaalba prijs"

kyldo are 23

pastamama Diana (l) en Julia (r) "authentieke Italiaanse pasta’s van moeder en dochter" Een dagje shoppen in Alexandrium Shopping Center is niet compleet zonder een lekkere lunch of een smaakvol diner. Bij Pastamama vind je – de naam zegt het al – Italiaanse pasta’s. Gemaakt door mama Diana, verkocht door dochter Julia. Julia vertelt over de band met haar moeder. ‘Samen met je moeder werken, dat kunnen veel mensen zich niet voorstellen. Maar mama en ik, dat is anders. We hoeven niets tegen elkaar te zeggen, we doen allebei gewoon ons werk. We zijn zo op elkaar ingespeeld dat we bijna nooit stress hebben.’ 24 Julia neemt de bestellingen aan en zorgt ervoor dat alles klaar staat, zodat Diana lekker kan blijven koken. Diana komt uit Crema, een plaats in NoordItalië. Julia is daar ook geboren, maar toen ze zeven jaar oud was, verhuisde het gezin naar Nederland. Onderling praten de dames in het Italiaans. ‘Omdat we echt uit Italië komen, weten de Italianen ons vaak te vinden. We praten dan altijd even Italiaans met ze. Dat geeft hen niet alleen een warm gevoel, maar ons ook.’

Pastamama is inmiddels een begrip geworden in Alexandrium SC. Veel klanten komen al jaren terug. Diana en Julia krijgen daar energie van: ‘Dat mensen terug blijven komen, zorgt ervoor dat je jezelf meer waardeert.’ Op drukke dagen verkoopt Pastamama rond de 90 pasta’s. ‘Ik hou van hard werken. Hoe meer klanten, hoe meer energie ik krijg,’ vertelt Julia. Maar, wie langs Pastamama loopt, ziet de dames naast het harde werken ook vaak samen lachen. Julia: ‘We lachen het meest om mensen die hier komen en met ons flirten. Op de een of andere manier trekt mijn moeder de jongere mensen aan en ik de oudere. We doen natuurlijk wel mee, als grapje.’ Julia omschrijft haar moeder als een hardwerkende vrouw, die haar best doet voor iedereen. Ze maakt de pasta’s met liefde klaar en doet haar werk met passie. Of Diana ook minder goede kanten heeft? Julia: ‘Mijn moeder kan niet streng zijn. Ze is altijd veel te lief. Daarom neem ik de zakelijke kant vaak op me. Samen zijn we een geweldige combinatie.’ 25

Rooster’s Rotterdam is een familiebedrijf. Vader Leo werkt samen met zijn dochters in de winkel, waarin hij allerlei verschillende gerechten met kip verkoopt. Laura, één van Leo’s dochters, vertelt over het bijzondere familiebedrijf. ‘Mijn zus en ik werken allebei fulltime in de winkel die mijn vader is gestart. We hebben het heel gezellig samen. Sommige mensen kunnen niet werken met familieleden, maar wij juist wel. Ik zou niet anders willen.’ Favoriet bij Rooster’s zijn volgens Laura de kippenpoten en de broodjes. ‘Iedere ochtend starten we met het maken van onze broodjes. Die zijn mega populair! De uitdaging is om precies zoveel broodjes te maken, dat we niks overhouden. De ‘Pulled Chicken’ en het broodje met kiprollade verkopen we veel.’ Waarom de broodjes zo populair zijn, weet Laura ook: ‘Ze zijn gewoon heel erg lekker en er zit voor iedereen wel wat tussen. Er is een goede balans tussen, kip, saus en sla. En net als al onze andere producten, zijn ze huisgemaakt.’ Zelf eet Laura ook iedere dag een van haar eigen broodjes, het liefst de carpaccio. ‘Ik ben ze nog steeds niet zat, dus dat zegt zeker wel iets!’ Leo vindt andere gerechten misschien nog wel lekkerder dan de broodjes. Als je de kipliefhebber vraagt wat het lekkerste is dat hij verkoopt, kan hij niet kiezen. ‘Spareribs, kipkarbonaadjes, loempia’s… Alles is hier gewoon lekker!’ De broodjes van Rooster’s zijn ook in trek bij andere winkels in Alexandrium Shopping Center. Laura: ‘Vaak komt personeel dat hier in de winkels werkt bij ons langs om een broodje te halen. We kletsen dan even wat, de sfeer is hier altijd goed! Ons team haalt ’s ochtends dan weer een broodje bij de Turkse Bakker. Die gezelligheid hoort echt bij Alexandrium SC.’ 26

Eigenaar Leo en zijn dochters roosters "voor de echte kipliefhebbers" 27

KOM KNUTSELEN EN KLEUREN KIDSCLUB EXTRA KIDS CLUB ACTIVITEITEN: Woensdag 19 en 26 juli Woensdag 2, 9, 16 en 23 augustus Woensdag 18 oktober (herfstvakantie) Zaterdag 2 december (Sinterklaas knutselen) Woensdag 27 december (kerstvakantie) ELKE EERSTE WOENSDAG VAN DE MAAND Van 13:00 tot 16:00 uur - deelname gratis - locatie: Pop-up museum 28

11 t/m 31 maart Workshops Raad & Win Etalage speurtocht Meet & Greet Expositie LEGO® bouwsets 11 t/ 31 maart - Plein HEMA & de Bouwplaats (naast Pipoos) 29

siershop 30 Inssaf, leidinggevende bij Siershop

"een sieradenparadijs met de mooiste juwelen" Bij Siershop kijk je je ogen uit: de winkel ligt vol met prachtige sieraden. Inssaf vertelt over bijzondere verhalen, passie voor sieraden en alles wat er bij haar baan komt kijken. ‘Ons hele team is gek op sieraden. Elke dag kopen we zelf wel iets,’ lacht Inssaf. Zelf kiest ze voor subtiele, gouden sieraden. ‘Ik hou echt van meiden die all-in gaan, maar het past gewoon niet bij mij. Ik draag wel goud, dat je zie nu heel veel. Sowieso merk ik dat als ik een kettinkje van hier om heb, ik dat kettinkje die dag veel vaker verkoop.’ Volgens Inssaf hoor je al snel veel persoonlijke verhalen wanneer het gaat over sieraden. ‘Mensen beginnen vaak met: ‘Ik heb een hele gekke vraag’, maar die vraag is eigenlijk nooit gek! We horen hier van alles. Bijvoorbeeld een jongen die zijn vriendin na 7 jaar ten huwelijk vraagt of juist een sieraad als herinnering aan iemand.’ Natuurlijk komt het ook weleens voor dat een klant niet kan vinden wat hij zoekt. ‘We willen iedere klant zo goed mogelijk helpen. Er zijn altijd meer opties dan je denkt! De ervaring die de klant bij ons heeft, moet altijd fijn zijn, of we het juiste product nou vinden of niet. Het is leuk om te zien dat mensen daarom weer bij ons terugkomen,’ vertelt Inssaf. Naast het verkopen van sieraden, is het bij Siershop mogelijk om reparaties te doen, gaatjes te laten schieten en batterijen en horlogebanden te vervangen. ‘Dit zijn dingen waar wij iedere dag mee te maken hebben,’ legt Inssaf uit. ‘Als je hier komt werken, moet je dit allemaal snel onder de knie hebben. We geven de kennis als team aan elkaar door. Er zijn hier dames die al twintig jaar bij Siershop werken, die kunnen dat perfect weer doorleren aan de nieuwe generatie.’ 31

Khoen, eigenaar van Toko Liem TOKO liem Kruiden, specerijen, Indonesische gerechten: je vindt het in Alexandrium Shopping Center bij Toko Liem. Eigenaar Khoen runt de winkel samen met zijn vrouw. Toko Liem ligt vol met producten uit Zuidoost Azië. Eigenaar Khoen werkt al 46 jaar in de Toko-wereld. ‘Het is hard werken,’ vertelt Khoen. ‘Ik werk zeven dagen in de week, van vroeg tot laat.’ Toch zou hij niet anders willen. ‘Het ondernemen vind ik heerlijk. Ik bepaal zelf wanneer ik vrij heb en ook hoe de winkel eruit ziet. Wij verkopen gerechten zoals wij 32 dat willen. Daarom werk ik ook niet voor een baas.’ Het mooiste aan zijn werk vindt Khoen dat hij elke dag andere mensen ontmoet. ‘We hebben veel vaste klanten. De laatste tijd komen er ook veel oudere mensen naar onze toko. Super leuk!’ Op een werkdag helpt Khoen de klanten, maar zorgt hij er ook voor dat de winkel er netjes bij ligt. ‘De uitstraling van het eten moet goed zijn.’ Eerder kreeg Khoen nog hulp van zijn kinderen. ‘Ze hielpen hier van jongs af aan, maar nu willen ze helaas niet

"bao pao's, loempia's, kruiden en andere tropische producten" meer. Mijn zoon en dochter werken op dit moment allebei voor Rabobank, iets heel anders dus!’ vertelt Khoen trots. Volgens Khoen is Toko Liem de enige winkel in Alexandrium Shopping Center die gespecialiseerd is in tropische artikelen. Zijn favoriete product? ‘Alles is hier lekker. Bao pao’s, loempia’s. Als je geen Indisch eten gewend bent, zijn hier zoveel nieuwe dingen te ontdekken.’ Thuis eten Khoen en zijn vrouw – die ook werkt in de winkel – graag hun eigen eten. ‘We maken altijd genoeg, zodat we ook wat overhouden voor onszelf. Soms eten we wel Hollands, hoor. Maar liever dit!’ 33

Julia Plaisier, Team Assistant bij Klépierre, werkt dagelijks aan het verbeteren van Alexandrium Shopping Center. Zo houdt ze zich bezig met de bezoekersaantallen, online reviews en het creatief invullen van leegstaande panden. Ze vertelt enthousiast. ‘Vroeger kwam ik al shoppen in dit winkelcentrum. Ooit stond Alexandrium SC bekend om de eerste Nederlandse Primark, die hier gevestigd was. Mijn vader werkte toevallig ook in Alexandrium SC, dus ik kom er echt al heel lang,’ vertelt Julia. Haar kennis van het winkelcentrum komt bij Julia’s huidige werkzaamheden goed van pas. ‘Wat ik zo leuk vind aan werken voor Alexandrium SC, is dat het zo veelzijdig is. Zo krijg ik alle mailtjes binnen, lees en beantwoord ik onze reviews én houd ik de bezoekersaantallen bij.’ De bezoekersaantallen vergelijkt Julia met voorgaande jaren. ‘Of mensen naar ons toekomen hangt van allerlei factoren af. Met slecht weer shoppen ze graag binnen, maar als het heel warm is zijn mensen bijvoorbeeld liever buiten. Ook heeft de verbouwing natuurlijk de nodige impact.’ Wanneer er nieuwe winkels openen in Alexandrium SC, plaatst Julia deze op de website. ‘Het gebeurt natuurlijk ook weleens dat er een winkel weggaat. Ik houd me dan bezig met de decoratie van dat pand. Met de verbouwingscampagne hebben we hele gave dingen kunnen organiseren. De Kidsclub bijvoorbeeld, die elke maand wordt gehouden, is daar een mooi voorbeeld van. Als deze plaatsvindt en ik loop langs, vind ik het geweldig om te zien dat er zoveel kinderen op afkomen!’ Door de verbouwing hoopt Julia dat er meer bezoekers naar het winkelcentrum gaan komen. ‘Het zou geweldig zijn als we alle panden kunnen vullen met mooie winkels. Onze bezoekers moeten kunnen genieten van een leuke winkelervaring. Daar gaan we met z’n allen voor!’ "Een nieuw Alexandrium Shopping Center" 34

klepierre Julia Plaisier, team assistant bij Klépierre 35

alexandriumsc

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
Home


You need flash player to view this online publication