0

MAGAZINE #CULTUURWERKT N°5 NAJAAR 2024 BLUFFEN MET VALENTINA EN VALENTIJN CIRCUSFESTIVAL FLIKFLAK VERRASSINGEN MET LOST SPEEDY BOBS 25 JAAR JAZZ WILRIJK

NIEUW04S Nieuwe piano, nieuwe collega’s, nieuwe postkaartjes en nieuwe cijfers De Kern Kern 18 2610 Wilrijk Info en tickets: schouwburgdekern.be DK magazine is het gratis magazine van schouwburg De Kern. Het verschijnt twee keer per jaar. Je kan het magazine oppikken in De Kern of in een van onze 20 magazinezuiltjes op Wilrijkse plekken. Zie schouwburgdekern.be/ zuiltjes voor het overzicht. Wil je DK magazine thuis ontvangen? Mail naar kern@antwerpen.be of bel naar 03 821 01 20. 16 Werkten mee aan dit nummer: Marie Bouly, Max Temmerman, Dries De Meester, Els Geerts, Sophie Vermeulen, Jan Muylaert, Nelen De Cock, Kristof Vancraybex, Mathieu Van de Wildebergh, Luther Vanhoof en Birgit Vanackere. Vormgeving: An Eisendrath Studio Anorak coverfoto: © Marie Bouly FLIKFLAK Een poëtisch circusfestival in de herfstvakantie 26 LOST SPEEDY BOBS Roy Aernouts en Gregory Frateur over hun dierbare vriend Tom Pintens 18 NICO STURM TIPT Nico bladert door het theaterprogramma van De Kern 28 OUD, NIET OUT De Kern zkt dj-talent 10 TERUGBLIK OP ONZE PRESENTATIEDAG Bezoekers geven tips 12 FEEST! 25 JAAR JAZZ WILRIJK Wilrijk, het jazzdistrict van Antwerpen V06 ALENTIJN EN VALENTINA De Kern sprak met een ervaren rot en de nieuwe lichting verantwoordelijke uitgever: Max Temmerman, Kern 18, 2610 Wilrijk Wettelijk depot: D/2024/0306/90 32 SCHOONHEID EN DE TIJD Nieuwjaarsbrieven door inspirerende persoonlijkheden 2 © Jonas Vermeulen 44 KALENDER Ontdek het volledige programma van het najaar met onder meer Circumstances (zie foto)

EDITO JOMO Enkele maanden geleden sprak een bezoeker me aan tijdens een ticketcontrole voor aanvang van een voorstelling. Dat hij ‘genoot van het lezen van onze brochure als was het een goed boek.’ Hij voegde er nog aan toe, terwijl volgende bezoekers hun tickets al uitstaken: “Jullie magazine geeft me JOMO, ken je dat?” Niet FOMO dus, maar JOMO. Joy of missing out, in plaats van fear of missing out. Hij las onze brochure als was het een goed, spannend, samenhangend verhaal (een groter compliment is niet denkbaar!) en kreeg er geluksgevoelens bij, zelfs in de wetenschap dat hij niet alle voorstellingen zou kunnen bijwonen. Daar worden wij dan weer gelukkig van. Want een samenhangend verhaal vertellen, als je honderden voorstellingen, vertoningen en workshops organiseert voor vele tienduizenden bezoekers – eenvoudig is dat niet. We proberen jullie op verschillende manieren het bos door de bomen te laten zien. Onder andere via dit magazine, maar ook met onze websiterubriek De Kern+, met frequente updates op onze sociale media én ook door persoonlijke tips te geven. Want dat is waar een andere bezoekster, een toogvrijwilligster met een hart voor theater, me over aansprak. De tips die we hadden gegeven tijdens de presentatie van het vorige seizoen, hadden haar geïnspireerd bij het selecteren van haar programma. En het had gerendeerd: de voorstelling van Werktoneel(*) was haar enorm bevallen. Welkom in De Kern. Ons aanbod is enorm en dus: hoe specifiek ook je voorkeur, ook voor jou zit er zéker iets tussen. Wie ten onder gaat aan keuzestress kan ik het volgende aanbevelen: op De Kern+ via schouwburgdekern.be leiden verschillende medewerkers je aan de hand van hun persoonlijke favorieten rond doorheen het rijkgevulde seizoen 2024/2025. Om het op z’n Tom Lanoyes(**) te zeggen: Doèn! Max Temmerman directeur De Kern © Marie Bouly * Ze komen terug! Zie pagina 19 ** Hij ook. Zie pagina 41 3

S-NIEUWS-NIEUWS NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWSAANKOOP KWARTVLEUGEL De Kern familie heeft er een nieuwe telg bij. Sinds begin 2024 staat in onze artiestenlounge een fantastisch mooie YAMAHA C3 (kwart) vleugelpiano te blinken. Met 10 klassieke concerten per jaar, een vijftal jazzconcerten in onze Roasted-jazz setting én heel wat muziek- en cabaretoptredens mét piano, is deze investering in pure schoonheid zeer welkom. NIEUWE COLLEGA’S Nelen De Cock (rechts op foto) startte als nieuwe medewerker publiekswerking & communicatie in De Kern. Zoë Thielemans is de nieuwe cultuurantenne voor het district Wilrijk en zal ook regelmatig in De Kern te zien zijn. Uit quasi duizenden kandidaten kwamen zij als sterkste naar voor en werken ze hard om jullie als publiek op jullie wenken te bedienen. Surf zeker eens naar onze website en bekijk op De Kern+ hun hilarische kennismakingsgesprek. KOFFIE NEXT LEVEL Voor onze Roasted Jazz club schaften we een koffieapparaat aan waarvan elke barista droomt. Een latte-art workshop voor alle medewerkers van De Kern was dan ook op zijn plaats bij het afsluiten van ons seizoen. Koffie en cognac zal nog nooit zo heerlijk hebben gesmaakt, naast dat streepje jazzzzzz. CIJFERS Bij het afsluiten van de redactionele input van dit magazine werd een recordverkoop genoteerd voor het nieuwe seizoen van De Kern. Nooit eerder kochten jullie zo massaal tickets voor de voorstellingen die vanaf september starten. 19.500 tickets vlogen de deur uit. Maar liefst 20 producties geraakten in no time uitverkocht vóór de zomer. 1000 maal dank voor jullie vertrouwen. 4 20 1000X

-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWSCINEMATALKS MET VANESSA BROES Vanessa Broes kende u al van de auteurslezingen in Bibliotheek Bist. Nieuw vanaf dit seizoen zijn de cinematalks die we samen met haar organiseren bij avondvertoningen van Belgische producties. Hou onze website in de gaten voor aankondigingen wie er op ons podium geïnterviewd wordt. IN MEMORIAM MATT WATTS Matt was een vriend van De Kern en een persoonlijke vriend van vele collega’s. Het afgelopen decennium stond de uit Amerika geëmigreerde singer-songwriter vaak op ons podium. De allereerste keer moet geweest zijn bij het releaseconcert van het debuutalbum van The Calicos, in die tijd zijn vaste begeleidingsband. De laatste keer? Afgelopen lente, met een concert van I H8 CAMERA, het improcollectief rond Rudy Trouvé waar hij deel van uitmaakte. Matt laat een handvol schitterende albums na en ontelbare warme herinneringen. We zullen hem niet licht vergeten. ♥ POSTKAARTEN VOOR HET GOEDE DOEL Postkaarten voor het goede doel In het kader van Music for Life verkopen we eind dit jaar postkaarten van de hand van onze huiskunstenares Martine de Kok. Naast muziek is Martine ook erg getalenteerd in tekenen. Al enkele jaren maakt ze postkaarten met vogels als centraal thema. Dit jaar maakt ze voor De Kern nieuwe kaarten, die we in december verkopen voor het goede doel. Meer daarover in onze nieuwsbrief, op onze website, … 5

INTERVIEW “ALTIJD EEN BEETJE CHAOS IN MIJN HOOFD” tekst: Mathieu Van de Wildebergh en Nelen De Cock Valentina Tóth en Valentijn Dhaenens kwamen elkaar nooit eerder tegen. Maar het interview is amper begonnen en deze startende cabaretière/actrice en ervaren rot in het vak zijn volop in gesprek verzeild over elkaars voorstellingen, buitenlandse festivals en hoe het voelt om vijfsterrenrecensies te krijgen. Valentijn kreeg er al heel wat in zijn carrière, en Valentina mocht vijf keer vijf sterren ontvangen voor haar eerste solovoorstelling Wildbloei. “Ik heb de gewoonte om de dingen te kiezen die ik eigenlijk nét niet aankan. Ik moet altijd een beetje bluffen.” Valentijn Dhaenens © Marie Bouly

© Marie Bouly Valentijn: “Wauw, 25 sterren voor je eerste solo! Geen zin om dan naar het buitenland te trekken en op bijvoorbeeld Edinburgh Fringe te spelen?” Valentina: “Ja, ik zou Wildbloei ook wel in het Engels willen spelen. Maar dan moeten er een aantal zaken aangepast worden. Zoals mijn stuk over de toeslagenaffaire in Nederland omdat die zo locatie- en contextgebonden is. Jij stond al vaker op Fringe, niet?” Valentijn: “Een stuk of zeven keer intussen. Zo’n festival is vergelijkbaar met de sfeer van de Gentse Feesten. Je moet recensenten proberen te ronselen. Wanneer die bal begint te rollen, dan komen de bookers die een internationaal netwerk hebben. De eerste voorstelling die ik in het buitenland speelde was Bigmouth. Dat was ook zo’n vijfsterrenrecensievoorstelling.” (lacht) Vertel eens iets over jullie studietijd en de eerste stappen in jullie carrières? Valentina: “Ik was te laat met het inschrijven voor toelatingsproeven in Nederland. (lacht) Gelukkig kon ik nog terecht bij het RITCS (in Brussel nvdr.). Uiteindelijk ben ik blij dat ik niet in Nederland heb gestudeerd. Een ander land is sowieso leuker, maar de mentaliteit was ook anders: in Nederland ligt de nadruk echt op acteren, terwijl het RITCS veel aandacht besteedt aan het creëren. Daar krijg je veel meer tools aangereikt om zelf dingen te maken.” Valentijn: “In tegenstelling tot Valentina kostte het voor mij veel meer tijd om een solovoorstelling te maken. Na mijn studies moest ik echt nog verder groeien als acteur. Onder de vleugels van SKaGeN heb ik me verder kunnen ontwikkelen. Als ik vandaag zou afstuderen, zou dat waarschijnlijk moeilijker zijn. Twintig jaar geleden studeerden er in heel Vlaanderen slechts 10 acteurs af, waardoor we meteen werden opgemerkt. Ook dat is nu helemaal anders. Valentina: “Ik ben kort voor de coronaperiode afgestudeerd, dus ideaal was dat niet. Tegelijkertijd was het niet slecht om na te denken wat ik wilde doen. Ik durfde lang niet toe te geven dat ik ook een maker ben. Ik heb mijn weg gevonden via het cabaret en schreef me in voor het Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF). Daardoor kreeg ik de kans om onder begeleiding aan een voorstelling van een half uur te werken waarmee ik dan op tournee ging.”. Zijn die verschillen tussen toneelscholen nog steeds merkbaar? Valentina: “Ik denk het wel, maar misschien minder extreem. Het RITCS heeft nog steeds een stoer imago en anarchistisch kantje. Ik kwam uit de klassieke muziekwereld en ik was dat niet gewoon. Ik vond in het begin alles heel choquerend. De jury twijfelde in het begin zelfs om me aan te nemen omdat ik het imago van een lief meisje had. Ik heb echt moeten bewijzen dat ik power had. Misschien heb ik net daarom een ode gemaakt aan de hysterische vrouw.” (lacht) 7

een avondvullende voorstelling maken. Ik was onzeker of ik genoeg te vertellen had, maar uiteindelijk had ik meer dan 2,5 uur aan materiaal. Het was zeker geen harmonisch proces (lacht). Gelukkig werd ik geïnspireerd door mensen zoals Matthias Van de brul en Stephanie Louwrier, die ook de eindregie verzorgt, en Lies Pauwels, met wie ik werkte vanwege haar thematiek van de hysterische vrouw. Ik heb het geluk gehad om 2,5 jaar aan Wildbloei te kunnen werken, met enkele tussenpauzes. Dankzij die tijd en ruimte heb ik veel kunnen try-outen. Het was een ideale speelruimte voor radicale keuzes. Het contrast tussen de try-outs was soms groot; de reactie van het publiek op dezelfde grappen kon sterk verschillen. Try-outen is zowel de hemel als de hel.” (lacht) © Marie Bouly Muziek is in je voorstelling Wildbloei zeer belangrijk. Was je daar tijdens je opleiding aan het RITCS veel mee bezig? Valentina: “Ik dacht lange tijd dat ik niet kon zingen. In de wereld van klassieke muziek heerst de mantra: als het niet perfect is, hoef je het niet te doen. Maar op het RITCS kreeg ik les van Eurudike De Beul. Zij haalde uit iedereen een stem. Na de tweede week kon ik hoger zingen dan De koningin van de Nacht.” (lacht) Ook bij SKaGeN speelt het gebruik van andere media een belangrijke rol: zowel in de theatervoorstellingen Het Gezin Van Paemel als Gambling Games worden video en multimedia prominent gebruikt. Hoe zijn jullie bij SKaGeN daarmee aan de slag gegaan? Valentijn: “In het begin was het gebruik van video het handelsmerk van SKaGeN. In tegenstelling tot nu werd video destijds zelden gebruikt en vaak beschouwd als de vijand van het toneel. De technologie was ook erg rudimentair. In onze eerste voorstellingen speelden we met vooraf opgenomen beelden waarmee we in dialoog gingen, alsof we met reuzen aan het praten waren. Na verloop van tijd kregen we een afkeer van deze aanpak, dus gingen 8 we op zoek naar andere manieren. Wij lieten ons inspireren door popcultuur en televisie, zoals soaps. Meer dan het technologische aspect wilden we vooral verschillende theatervormen mengen. Hoewel onze vormen tegenwoordig misschien niet zo vernieuwend zijn, blijven we hongerig naar het uitproberen van nieuwe dingen. Elke voorstelling van SKaGeN kan er totaal anders uitzien. Zo wordt Triomf! een explosie van verschillende vormen, zeer eclectisch en zonder veel gebruik van technologie.” Hoe ziet het creatieproces er bij jullie meestal uit? Valentijn: “Dat is chaos! (lacht) Wanneer ik in mijn eentje aan een stuk werk, verloopt alles heel gestructureerd. Maar in een collectief is dat heel anders. Het is ontzettend leuk, maar ook heel intens: een idee waar iemand vijf dagen aan heeft gewerkt, kan in enkele seconden van tafel geveegd worden. Soms ontstaan er hevige discussies of kan het er stevig aan toegaan. Dit kun je alleen doen met mensen die je al lang kent en vertrouwt.” Valentina: “Ik had in het begin veel last van faalangst. Van het halfuurtje dat ik had gecreëerd tijdens het AKF, wilde ik Valentijn, je speelt dit seizoen de voorstelling Rexit, samen met Bruno Vanden Broecke. Het is niet de eerste keer dat jullie samen in een voorstelling spelen: Bruno maakte vroeger deel uit van SKaGeN en jullie speelden samen in een andere KVSvoorstelling Jonathan. Hoe verloopt jullie samenwerking? Valentijn: “Ik ken Bruno al zeer lang. We weten wat we aan elkaar hebben en ik ben een grote fan van zijn werk. Hij is zeer avontuurlijk in zijn spel en toont veel meer durf dan ik. Hij is meer een maestro die het publiek zeer goed kan aanvoelen in de eerste vijf minuten van een voorstelling. Soms schiet ik lichtjes in paniek, maar hij helpt me om mijn angst te overwinnen en me te laten groeien als acteur.” Waar gaat Rexit over? Valentijn: “Vincent Stuer, waar ik samen Onbezongen mee had geschreven, wilde iets maken rond de koningskwestie. In het begin vond ik het moeilijk om een historisch figuur te spelen. In het geval van Rexit dus koning Leopold III. Maar we zijn daar heel vrij mee omgegaan: we kozen vier momenten uit het leven van Leopold tijdens de tweede wereldoorlog die historisch correct zijn. Maar we gaven zelf een invulling hoe de gesprekken tussen toenmalige minister Paul-Henri Spaak en Leopold III liepen, aangezien dit niet werd gedocumenteerd. Het zijn uiteindelijk dialogen geworden tussen twee mensen, we zouden zelfs vrienden kunnen zeggen, die uit elkaar groeien en doorheen de oorlog van mening beginnen verschillen. Geleidelijk aan krijg je het contrast te zien tussen de oude en de nieuwe wereld, en dat is zeer herkenbaar in

“Vrouwen worden zo vaak hysterisch genoemd, of overdreven, alsof ze te veel ruimte innemen.” Valentina Tóth het huidige klimaat: enerzijds de hang naar het conservatisme en anderzijds de mensen die omgaan met de nieuwe omstandigheid, hoe de wereld er nu uitziet.” In dat opzicht is het wel een actueel stuk. Valentijn: “Ja dat is wel. We spelen het ook helemaal niet archaïsch. Het is ook een modern stuk, in een, best wel, moderne vorm.” Hoe kijken jullie naar het opkomende conservatisme en naar de gevolgen voor de cultuursector? Valentijn: “Ik denk dat we het toch een beetje gaan moeten uitzweten. We zijn natuurlijk in de minderheid, de meeste mensen willen een rechtse en conservatieve koers. Maar als je ver genoeg uitzoomt dan zie je dat alles in golven gaat. Dat kan beangstigend zijn, maar je moet manieren zoeken om daar iets positief van te maken. Dus ik probeer optimistisch te blijven.” Vertaalt dat politieke conservatisme zich in je spel? Denk je soms na over de dingen waar je niets over kan zeggen? Valentina: “Dat is natuurlijk ook een ding in humor, dat je zogenaamd nergens meer grappen over mag maken, maar ik word daar een beetje moe van. En daarnaast zijn er ook dingen waar ik gewoon geen grappen over wíl maken. In Nederland is cabaret heel populair, dus ik heb een heel breed publiek en telkens allerlei politieke voorkeuren in de zaal. Hoewel het in Wildbloei soms over heftige dingen gaat, waar ik ook echt boos van word, denk ik dat het sausje erover nét verleidelijk genoeg is om ervoor te zorgen dat het weer grappig wordt. Op die manier wordt ook de hysterische vrouw toegankelijk genoeg.” De hysterische vrouw is voor mij nog wel een abstract begrip, wat versta jij daaronder? Valentina: “Ik vind het een dankbare paraplu om het te hebben over veel dingen. Vrouwen worden zo vaak hysterisch genoemd, of overdreven, alsof ze te veel ruimte innemen. Ik vind het heel leuk om boze vrouwen te laten zien, maar ook vrouwen die gewoon te blij zijn of de hele tijd “sorry” zeggen. Maar er zit ook veel woede onder, en woede is ook wel mijn motor merk ik.” Wat waren de fijnste reacties op je voorstelling? Valentina: “Vooral van vrouwen krijg ik veel positieve reacties. Ik heb een liedje over de moeilijke relatie tussen moeders en dochters. En laatst was er een meisje met haar moeder en die kwamen na afloop van de voorstelling naar me toe en vertelden me “We gaan nooit iets samen doen, want we hebben echt een heel ingewikkelde band, zoals jij zong. Maar we zagen de aankondiging van de voorstelling en dachten, misschien is dit dan iets voor ons om samen te doen. En het is echt gelukt. Bedankt!” Dat vond ik heel bijzonder.” Valentina, jij zit nog in het begin van je carrière, Valentijn, jij hebt al heel wat op je palmares staan. Hoe ziet jullie toekomst eruit? Valentijn: “Ik werk graag met nieuwe mensen. We gaan allemaal zo’n ingesleten pad af en daar wil ik de hele tijd uit. En tegelijkertijd wil ik nog mijn eigen voorstellingen maken. Maar het is ook allemaal een beetje chaotisch in mijn hoofd hoor (lacht). Ik denk nog altijd dat er veel met mij gaat gebeuren, alsof ik nog student ben en het allemaal nog gaat komen.” Valentina: “Misschien moet je eens een comedyshow maken” Valentijn: “Neen, dat zou ik niet kunnen.” (lacht) Valentina: “Ik droom ervan om ooit eens in Carré te staan. Ik ben er als kind een keer mee naartoe genomen, en die betovering is me altijd bijgebleven. Verder hoop ik dat ik kan blijven spelen en maken. En ik wil ooit een comedyserie voor televisie maken. Ik zoek graag de moeilijke weg op, de ambitieuze weg van weerstand. Ik heb ooit een acteur horen zeggen dat hij graag speelde omdat hij het eigenlijk niet kan. En dat heb ik ook, ik kan het ook niet echt, maar door heel veel wilskracht kom je dan toch de berg op.” Valentijn: “Ja, ik heb dat ook. Ik heb de gewoonte om de dingen te kiezen die ik eigenlijk nét niet aankan. Ik moet altijd een beetje bluffen, maar dat heeft me wel altijd beloond.” Valentina: “Misschien moet ik toch eens, zoals Valentijn, op Edinburgh Fringe spelen, in het Engels.” Valentijn: “Doen!” © Marie Bouly VALENTIJN DHAENENS, BRUNO VANDEN BROECKE / KVS Rexit vrij 8 november 20.15 uur kassa: € 20 | vvk: € 18 VALENTINA TÓTH Wildbloei za 16 november 20.15 uur kassa: € 19 | vvk: € 17 SKAGEN Triomf! vrij 7 februari 20.15 uur kassa: € 18 | vvk: € 16 9

TERUGBLIK TERUGBLIK PRESENTATIEAVOND Gezelligheid troef op onze presentatieavond van 27 mei. Vrijwilligers, ambassadeurs en enkele gelukkige klanten verzamelden zich in onze schouwburg, nieuwsgierig naar het nieuwe programma en de brochure. Gastvrouw Vanessa Broes ontving enkele boeiende gasten. Ontdekking van de avond was misschien wel Valentina Tóth. De jonge Nederlandse woont in Gent en is in Nederland al bijzonder populair als actrice, zangeres, liedjesschrijver en theatermaker. Nu begint ook Vlaanderen haar te ontdekken. Op 16 november speelt ze in De Kern haar voorstelling Wildbloei. Valentina deelde tijdens de presentatieavond niet alleen dezelfde haarkleur maar ook de zetel met Martine de Kok. Zij is een gloednieuwe Kernkunstenares. Martine schittert komend seizoen in een nieuwe versie van Alfred Jodocus Kwak (in De Kern alleen als schoolvoorstelling te zien). Ze vertelde over haar samenwerking met Herman Van Veen, het kinderboek waaraan ze werkt en de postkaarten die ze in De Kern in het kader van Music for Life zal verkopen. © Marie Bouly Ook twee andere Kernkunstenaars, Tutu Puoane en Ewout Pierreux kwamen langs. Ze speelden twee songs uit hun nieuwe album Wrapped in Rhythm. Een project rond teksten van de ZuidAfrikaanse Lebogang Mashile. Ewout stelde als curator ook het programma van zowel Jazz Wilrijk als Roasted Jazz voor. Tussendoor kwam ook theatermaker Yves De Pauw nog aanschuiven voor een boeiend gesprek over de nieuwe worp van zijn Compagnie Lodewijk/Louis. De muziektheatervoorstelling Kommerspek gaat op 21 september in première in De Kern. Tot slot interviewde Vanessa Broes drie van onze programmatoren over het nieuwe programma. 10 © Marie Bouly

TIJDENS DE AFSLUITENDE RECEPTIE SPROKKELDEN WE ENKELE TIPS BIJ DE AANWEZIGEN. © Marie Bouly Simonne is een vast bezoekster van De Kern. “Iedere week kom ik naar de film, maar ook avonden als Roasted Jazz en Jazz Wilrijk vind ik fantastisch om bij te wonen. Daar kijk ik ook in het nieuwe seizoen heel erg naar uit.” Simonne nam haar vriendin Carine mee naar de presentatieavond. Zij kijkt vooral uit naar het nieuwe cinemaseizoen. Sofie en Sebastian bladeren net na afloop van de presentatieavond al gretig in de nieuwe brochure. “We hebben al heel wat aangeduid. Zo’n presentatieavond is ook interessant om nieuwe namen aan het werk te zien. Tutu Puoane kenden wij bijvoorbeeld niet, echt een ontdekking!” zegt Sofie. “Jan Decleir, Arsenal, Spinvis, …” gaat Sebastian verder. “En we zitten nog niet in de helft van de brochure. Dat wordt snel tickets bestellen én tijdig babysits zoeken!” © Marie Bouly Sieg en Els zijn bekende gezichten in De Kern. Een grappig moment voor Sieg tijdens de presentatieavond was toen theatermaker Yves De Pauw het podium opliep. “Wij kennen elkaar van samen te jammen in de muziekacademie van Wilrijk. Ik had totaal geen idee dat hij met theater bezig was.” Naar wat kijkt het koppel uit in het nieuwe seizoen? “Jullie hebben een goeie filmkeuze” zegt Els. “Ik kom ook graag naar Roasted Jazz, altijd fijne avonden in de artiestenfoyer” vertelt Sieg. © Marie Bouly © Marie Bouly 11

ATELIER DE KERN LANCEERT AANBOD VOORJAAR NINA SIMONE IN WILRIJK The jazz-force is nogal ‘strong’ in het zuidelijkste district van Antwerpen. Een gesprek met De Kern-programmatoren Mathieu Van de Wildebergh en Kristof Vancraybex over jazz in Wilrijk en de golf Belgo-jazz die via Oostende, Gent en Antwerpen het land verovert en 25 jaar Jazz Wilrijk. 12

Nick Cave nodigde in 1999, als curator van het Meltdown festival, muzikante en activiste Dr. Nina Simone uit voor wat haar laatste concert in Londen zou worden. De kauwgom die ze ostentatief tegen de Steinway & Sons vleugelpiano smakte, werd na het concert door Warren Ellis, muzikant en bloedbroeder van Nick Cave, gered van de vuilbak en vergetelheid. Intussen schittert een replica van dit plakkerige kleinood als juweel, ontworpen door An Demeulemeester. En waar woonde An Demeulemeester? Juist. Op de grens met Wilrijk (Corbusiers Maison Guiette). Om maar te zeggen: Nina is overal. Ook in Wilrijk. De muziekprogrammatoren van De Kern weten dat en zorgen ervoor dat jazz doorheen de programmatie van De Kern groeit en bloeit. Kristof: “Jazz Wilrijk is een begrip in en rond Wilrijk. Al 25 jaar lang trakteert het district het eerste weekend van oktober op een gratis concert in De Kern én zijn er, verspreid over Wilrijkse horecazaken en één kerk, verschillende jazzoptredens. Die traditie wordt gesmaakt door ons publiek. Daarom vonden we dat het misschien toch dat tikkeltje meer mocht zijn. In samenwerking met Bib Bist startten we een jazzplatencollectie en we bouwden onze artiestenfoyer om tot jazzclub Roasted Jazz. Wanneer jazzvocaliste Tutu Puoane en haar man en pianist Ewout Pierreux in Wilrijk kwamen wonen, zagen we onze kans schoon om hen mee aan boord te trekken van wat we inmiddels als een succesvol jazzverhaal mogen noemen. Intussen zijn ze Kernkunstenaars geworden én cureert Ewout Jazz Wilrijk en de Roasted Jazz concerten. Een investering in een kwartvleugelpiano later (helaas zonder kauwgom van Nina Simone) mogen we zeggen dat we erin geslaagd zijn om een stevige basis te leggen voor de komende jaren.” Mathieu: “Klopt, het feit dat die basis goed zit, biedt ons de kans om het programma verder te verbreden. Voor veel muzikanten is jazz eerder een levenshouding dan een muziekgenre met vastgelegde kenmerken. Met die state of mind experimenteren muzikanten met andere instrumentaties en verruimen ze hun klankbord door bijvoorbeeld elektronica aan hun muziek toe te voegen of door te flirten met andere genres, waardoor nieuwe geluiden en texturen ontstaan. Voor Andrew Claes (STUFF., Stellar Legions ...) kent jazz letterlijk geen grenzen. In oktober verwelkomen we hem met zijn nieuwste formatie Hermetic Drift. Samen met Fré Madou, Bram Weijters, Dré Pallemaerts en Joachim Saerens brengt hij een exclusief concert met composities die sterk zijn geïnspireerd door de Marokkaanse Gnawa muziek. Dit toont aan hoe diep geworteld en veelzijdig de Belgische jazzscene is.” Kristof: “En dankzij muzieklabels als W.E.R.F. en Sdban Records die in het gat springen en deze fantastische muziek tot ver buiten de Belgische grenzen exporteren, weet de wereld ook dat er iets aan de hand is in dat kleine landje aan de Noordzee. Het is ook niet de eerste keer dat de rest van de wereld al weet hoe groots België kan zijn in iets, vóór we het hier zelf beseffen.” Mathieu: “Onze platencollectie bij Bib Bist blijven we continu uitbreiden, nu ook met releases van deze twee labels. In samenwerking met het Gentse label Sdban Records organiseren we dit seizoen voor het eerst een Antwerpse editie van All Things Sdban op 30 april. Deze avond wordt een showcase met bands van dat label. Na succesvolle sessies in Gent en in de Brusselse AB, strijkt Sdban nu voor het eerst neer in De Kern voor wat een fantastische avond belooft te worden. Het feit dat Sdban ervoor kiest om deze labelavond in De Kern te organiseren, is een bevestiging dat we goed op weg zijn om hét jazzdistrict van Antwerpen te blijven.” JAZZ WILRIJK zaterdag 5 oktober vanaf 19.30 uur gratis (reserveren voor openingsconcert in De Kern) HERMETIC DRIFT Jazz Clubconcert donderdag 17 oktober 20.15 uur kassa: € 13 | vvk: € 11 13

CULTUURTIPS VAN ONZE MEDEWERKERS KERNTIPS COMEDY © Heroen Bollaert THEATER SPEELTU I N Circumstances, het gezelschap van Piet Van Dycke, volg ik intussen al enkele jaren. Piet is een straffe choreograaf en laat zijn werk balanceren tussen dans, circus en acrobatie. En daarenboven heeft hij oog voor humor. Een prachtige combinatie dus! In Glorious Bodies gaat hij aan de slag met circusartiesten ‘op leeftijd’. Absoluut de moeite waard om te komen ontdekken! Nelen De Cock communicatie Een mengeling van cabaret, comedy, opera, maar vooral veel theatraliteit op een podium. In haar voorstelling Wildbloei creëert Valentina Tóth een serie typetjes die het publiek van de ene emotie naar de andere doen tuimelen in wat ze zelf noemt ‘een ode aan de hysterische vrouw’. De kans is groot dat je na afloop van de voorstelling denkt ‘wat was dit?’, maar vooral ook ‘nog nooit meegemaakt, wat was dit goed!’. Kristof Vancraybex programmator © Aisha Zeijpveld MUZ I EK We spreken maart 2015. Guy Davis stond geprogrammeerd in De Kern. Als geluidstechnicus moest ik ‘s avonds mixen. Toen Guy Davis op het podium verscheen en ik zijn stemgeluid hoorde was ik meteen verkocht. Fantastische stem, topsongs en blijft met het grootste gemakt het publiek boeien van begin tot einde. Roland leerde ik dan weer kennen in Casa Louisa (Hoboken). De begeleidingsband, Fried Bourbon, was al een uur aan het spelen voor Roland arriveerde. Hij stapte op het podium zonder soundcheck en bewees vanaf de eerste seconde dat hij een klasse op zichzelf was. Roland is met recht en rede een levende legende en bovendien nog eens één van de sympathiekste muzikanten waar ik ooit mee heb samengewerkt. Eén ding is zeker, dit wordt een bijzonder fijn concert! Wim Meuwis hoofdtechnieker 14

Het favoriete plekje van… In elk DK-magazine toont een collega van De Kern zijn of haar favoriete plek in ons gebouw. Deze editie: Mdina Van der Linden, theatertechniekster die met gemak haar mannetje staat in een verder uitsluitend mannelijk team. “De coulissen. Zonder enige twijfel is dat mijn favoriete plekje in De Kern. Min of meer heimelijk verstopt achter doeken aan de zijkanten van het podium, het zijn plekjes die niet veel mensen te zien krijgen, waar weinig mensen komen ook. Maar als technieker vormen ze niet meer of minder dan mijn kantoor. Het is in de coulissen dat de échte magie van het theater ontstaat, ze vormen het punt waar alles samen komt… Elk bevel van de regie passeert immers langs de coulissen, voor het resultaat zichtbaar of hoorbaar is op het podium. Het is hier dat de versterkers staan die de klank door de speakers sturen, de dimmers die het licht zorgvuldig laten aangaan en zelfs de hazer die toverwolken de lucht in blaast. Elke kabel geconnecteerd met de juiste patch en zelf netjes verstopt in de duisternis: zo komt het podium tot leven. In de coulissen vind je ook de artiesten zelf die nerveus een laatste keer door hun tekst gaan. Ik geef hun nog snel een glaasje water. Een verkwikkende slok en ze stappen het licht in. Showtime!” 15

INTERVIEW IN DE ZESTIG, EN TOCH NOG ALS ACROBATEN IN HET CIRCUS “TECHNIEK WINT HET VAN KRACHT” tekst: Els Geerts Met Glorious Bodies staat er tijdens het FlikFlak-festival in de herfstvakantie een bijzondere voorstelling in De Kern. Een circusvoorstelling met acrobaten op leeftijd. Wij spraken met twee van hen. Choreograaf en regisseur Piet Van Dycke, eerder met het adembenemende EXIT in De Kern, kwam op het idee om met de oudere artiesten te werken. Het resultaat is verbluffend! De hele crew zit op het moment van ons gesprek op het Oerol festival op Terschelling. Maar Paul Griffioen (63 jaar jong) en Det Rijven (68) vinden toch even de tijd om ons te woord te staan. Hoe reageren kinderen/jongeren op circusartiesten op leeftijd? Paul: “Het valt me op dat wanneer we in een park trainen en kinderen ons bezig zien, ze nadien zelf allerlei radslagen en handstanden proberen te maken. Of dat ze hun ouders verleiden tot partneracrobatiek. Bij jongeren gebeurt het dat ze echt respect hebben voor wat wij op onze leeftijd doen en dat ze hopen om zelf op onze manier fit oud te worden.” Det: “Ik geef les en ik ervaar hun reacties als ´helemaal oké´, alsof de leeftijd niet opvalt of ertoe doet. Ik vind jongeren naar aanleiding van de voorstellingen soms opener en vrijer dan volwassenen, eerlijk gezegd.” Is er veel veranderd aan de manier van optreden/producties tegenover bijvoorbeeld de jaren 1970-1980? Paul: “Dat vind ik een lastige vraag, want ik heb zelf een groeiproces doorgemaakt in de acrobatiek en in het performen gedurende al die jaren. Dat betekent dus dat wat ik nu kan, vroeger niet kon. Ook andersom zijn er dingen die ik een aantal jaren geleden wel kon en nu niet meer. Het verandert dus de optredens wel, maar ik denk meer dat dat aan m’n eigen kunnen en kennis ligt, dan aan de tijdgeest. Wat wel zo is, is dat de meeste acrobaten van Glorious Bodies hun hele leven meer in het straattheatercircuit hebben opgetreden dan in theaters. Glorious Bodies is wat dat betreft heel anders en vindt hoofdzakelijk plaats in theaters en circustenten. Nogmaals: ik denk zelf dat dit meer met het soort project te maken heeft dan met de tijdgeest. Vele van onze jongere collega’s en ook wijzelf bewegen ons ook nog steeds in het straattheater.” Det: “Ja, toentertijd was het “Andersom is het ook zo dat er dingen zijn die ik nu wel kan, maar destijds niet. 16 © Heroen Bollaert ‘ouderwetse circus’ nog de norm. Wij deden veel straatshows en er waren weinig links naar andere theaterdisciplines. Behalve dan bij ´Het Werktheater´, dat de voorloper was van de emancipatie van de acrobatiek in Nederland. Het ‘nieuwe circus’ kwam vanuit Frankrijk de Lage Landen binnendruppelen. Ik denk dat Cirque du Soleil een grote bijdrage heeft geleverd aan het anders denken over circus. Zo ook andere groepen als 7 Fingers, Eloise, Cirque Plume, en later Compagnie XY.”

Det Paul © Heroen Bollaert Hoe blijven jullie in vorm om dit allemaal te kunnen? Paul: “Het is belangrijk dat je er niet mee ophoudt. Zolang je maar doorgaat en om blessures - die je wel degelijk meer krijgt als je ouder wordt - heen werkt. Ik denk dat wanneer je een tijd stopt en niet meer traint, het snel achteruit gaat. En ook dat hoe ouder je bent, hoe sneller en sterker dat effect optreedt. Regelmatige training houdt het lichaam fit en energiek, zo ervaar ik dat. En als je daadwerkelijk iets niet meer kunt - door bijvoorbeeld een blessure- probeer dan gewoon te trainen met aanpassing van je trainingsprogramma aan wat op dat moment niet meer gaat.” Det: “Door te blijven trainen en bewegen, les te geven, plezier te houden in acrobatiek. Maar ook door je eigen grenzen in acht te nemen. Door te luisteren naar je lichaam. En door de jaren heen weet je wat je moet onderhouden of wat speciale aandacht verdient.” Het is logisch dat het menselijk lichaam op een bepaalde leeftijd minder kan. Hoe sluit je daar vrede mee? Paul: “Andersom is het ook zo dat er dingen zijn die ik nu wel kan, maar destijds niet. Wanneer je door blijft trainen, zal je acrobatische techniek nog steeds verbeteren terwijl wellicht kracht en flexibiliteit afnemen. Met de juiste techniek kun je de hoeveelheid kracht die je nodig hebt, reduceren. Techniek wint het van kracht op onze leeftijd. Het is soms een teleurstelling om zaken niet meer te kunnen (en dat is niet alleen voor acrobaten zo, toch?). Mijn nonkel maakte bijvoorbeeld dingen van hout. Hij kon op een gegeven moment zo slecht zien, dat hij vond dat hij niet meer exact genoeg kon werken. Dat was voor hem ook een teleurstelling. Hij moest het opgeven. Je kan alleen maar accepteren dat dat zo is. Probeer te genieten van wat er allemaal nog wel gaat. In het geval van Glorious Bodies is dat acrobatisch gezien ten opzichte van onze niet acrobatische leeftijdgenoten, nog altijd erg veel.” Det: “60 jaar worden was voor mij dan wel het keerpunt. Mijn lichaam werd dan stijver en kreeg kuren. Vanzelfsprekende bewegingspatronen blijken niet meer vanzelfsprekend. Sommige dingen kunnen niet meer of moeten anders. Daaraan heb ik mij moeten aanpassen, anders werkt het niet. Tja, vrede sluiten – ik heb het moeten accepteren, want ertegen vechten werkt maar heel beperkt of niet. Ik vind plezier in wat wel kan, ik blijf werken aan (beperkte) doelen. Ik behoud ritme en regelmaat in training.” Welke boodschap hebben jullie nog? Paul: “Blijf bewegen, of je nu jong of oud bent. Het is super gezond om veel te bewegen en je blijft er fit en mentaal en lichamelijk jonger door denk ik.” Det: “Dit is geen echte boodschap, maar ik deel graag het (fysiek) plezier, dat van alle tijden en leeftijden is. En van de schoonheid, diepte en vrijheid die er in de voorstelling Glorious Bodies zit!” Glorious Bodies is een van de voorstellingen van het FlikFlak-festival, dat van 27 tot en met 31 oktober in De Kern staat. Ontdek het volledige programma op schouwburgdekern.be/ flikflak 17

WAT VINDT KERNKUNSTENAAR NICO STURM VAN ONS THEATERNAJAAR? “DE KERN IS EEN THEATERBISTRO MET EEN SEXY MENUKAART” Met bijna drie decennia podiumervaring op de teller en tal van beklijvende rollen in films en televisiereeksen, konden we ons geen geschiktere kandidaat dan Nico Sturm voor de geest halen om eens kritisch door ons theateraanbod te gaan. DE LEESMEESTERS #3 do 26 september Nico: “Aha, dat begint hier al meteen erg goed. Tijmen Govaerts, Pascale Platel enneuh… Nico Sturm… (lacht). Waarom ik van De Leesmeesters hou? Voorlezen is een van de mooiste dingen die je kan doen en ook voor de toehoorder is het fijn, zelfs romantisch. Luisteren naar een stem en daarbij wegzinken, dat is een cadeau.” Weet je al wat jij gaat lezen? “Voor de vuist weg denk ik onmiddellijk aan de ietwat vergeten schrijver Daniël Robberechts. Of Italo Calvino natuurlijk. Twee zeer interessante auteurs.” © Marie Bouly MITCH VAN LANDEGHEM & CARINE VAN BRUGGEN/DE HOE Laurie & Lou do 24 oktober “De nieuwe generatie De Hoe’s. Dat gezelschap blijft staan voor gegarandeerde kwaliteit. Altijd stijlvol, met smaak gemaakt, goed geschreven… Theater van De Hoe, dat is waar voor uw geld. En natuurlijk is het interessant om nieuw, jong bloed aan het werk te zien. Ik ken hen niet persoonlijk, Mitch ben ik hier in de Antwerpse theaterscene al een paar keer tegen het lijf gelopen, maar beiden zijn het veelbelovende, gulle jonge makers die me nieuwsgierig maken. Hetzelfde trouwens bij TG Stan & De Roovers, ook gevestigde gezelschappen die zich vernieuwen door nieuwe stemmen kansen te geven.” 18 © Koen Broos

JESSE VANDAMME & WERKTONEEL/ NTGENT Aan de start van de brug vrij 22 november “Van Werktoneel ben ik fan! Een ongelooflijk veelbelovende bende vol talent. Met Lucie Plasschaert en Joeri Happel speelde ik in Vijand van het volk (Toneelhuis en Olympique Dramatique), twee no-nonsense acteurs zijn het, overlopend van passie, overgave, humor en emoties. Werktoneel bestaat uit een bende straffe makers – dit wordt een bijzondere theateravond.” Platform In De Maak za 21 december “Een erg mooi initiatief. Opkomende makers moeten we meer dan ooit steunen. Kansen bieden om in alle eenvoud en directheid te tonen wat ze in hun mars hebben, dat is onnoemlijk belangrijk! Jullie zijn echt één van de weinige cultuurhuizen die het aandurven om jonge stemmen een kans te geven, naast gevestigde waarden en publiekstrekkers. De Kern is geen restaurant met slechts één gerecht op het menu. Jullie zijn een bistro met een sexy wisselende menukaart waar het publiek verschillende gerechten kan leren appreciëren en proeven van een veelheid aan bereidingswijzen. Wat een cadeau voor het publiek ook! Peter De Graef naast het nieuwe namen aan het tere, prille begin van begin van hun carrières. Jullie mix zit zeer goed: jong, oud, braaf en punk, alles door elkaar. Ik krijg er een hongerke van! BART HOLLANDERS, BO SPAENC, BJORN ERIKSSON & PEDRO ELIAS De Idealist do 12 december “Ook bijzonder is dit onverwachte samenspel van namen. Bart is een gevoelig mens en een genereus speler, mijn beste kameraad Pedro maakt zijn debuut als theaterauteur, ik kan eerlijk zeggen dat ik de tekst al gelezen heb en ja, die geeft veel goesting om te komen kijken! Bo gaf me nog les aan de Studio Herman Teirlinck en Bjorn, wat kan ik zeggen? Ik ben al lang in zijn buurt aan het ronddwalen, hopend op eindelijk eens een samenwerking.” © Pat Verbruggen TUTTI FRATELLI Macadam! vrij 24 januari Bekijk het volledige theaterprogramma op schouwburgdekern.be/ theater © Diego Franssens “Ja, ik kan niet anders zeggen dat dat dit een zeer gezellige, feestelijke avond wordt. Een soort van revue zelfs. Tijdens de repetities zijn we letterlijk en figuurlijk aan het swingen met onze acteurs. Damiaan De Schrijver zit erbij om als beeldend theatermaker de scenografie in goede banen te leiden, Hugo Matthijssen schrijft mee aan de tekst, we gaan met live muzikanten aan de slag, Macadam! wordt hartverwarmend, voor minder doen we het niet. Wie komt kijken gaat gehuld in een warm theaterdekentje terug naar huis. Héél fijn dat we hiermee in Wilrijk mogen staan, lekker dicht bij het publiek.” 19

CINEMA DE KERN In Cinema De Kern kan je iedere dinsdag om 14.30 & 20.15 uur terecht voor topfilms uit binnen- en buitenland, vertoond op groot scherm met een digitale projector. Evil does not exist 10.09 Dream scenario 17.09 “Meeslepend, perspectiefwisselend drama over gewone man versus grote geld.” **** Filmtotaal “Dystopische sneer en pijnlijk treffende observaties met Nicolas Cage in een glansrol.” **** De Morgen All of us strangers 24.09 “Een diep ontroerende film die een welhaast tranceverwekkende sereniteit ademt” HUMO Thank god for the gift 1.10 “De docu over Jan Hoet, de man die zijn volk naar kunst leerde kijken.” Het Nieuwsblad The zone of interest 8.10 One life 15.10 “Het essentiële The Zone of Interest toont de banaliteit van het kwade zoals nooit tevoren.” ***** De Morgen “Anthony Hopkins serveert een vertolking die tot de beste uit zijn carrière behoort.” Bruzz Rapito 22.10 “Rapito is een van begin tot eind boeiende vertelling over de idiotie van de pauselijke almacht.” De Volkskrant Mon cirque à moi 29.10 “Een pakkende film over opgroeien en je eigen dromen nastreven.” J.E.F. The new boy 5.11 She came to me 12.11 “Thornton schiet de film prachtig - hij plaatst de duistere enclave van het weeshuis tegenover het uitgestrekte terrein buiten.” Financial Times 20 “She Came to Me is een vrolijke romantische komedie die het niet te nauw neemt met de regels van het genre” De Volkskrant 20.000 Especies de abejas 19.11 “De ideale film om de donkere maanden door te komen.” **** De Standaard L’ordine del tempo 26.11 “Over wachten op de catastrofe: meer Perfect Strangers dan Don’t Look Up, met spirituele diepgang.” Cinematografo Cinema De Kern maakt deel uit van Europa Cinemas. Een kwaliteitslabel dat de Europese Gemeenschap toekent aan cinema’s. Slechts tien Belgische filmhuizen maken er deel van uit.

NIEUW OP ZONDAG FAMILIEFILMS CINEMA DE KERN Cinema De Kern breidt haar filmaanbod uit. Elke tweede zondag van de maanden november, december, januari en februari kan je in De Kern terecht voor twee films. Om 11.00 uur staat er een film voor de jongste kinderen op de rol. Om 14.00 uur komen de ietwat oudere kinderen aan hun trekken. Op die manier maken we het jonge publiek alvast warm om het medium cinema te omarmen en naar de beleving van een cinemazaal te blijven komen. Want échte emotie, die vindt toch plaats in de verduisterde ruimte van een grote zaal. WE VROEGEN ONZE JONGSTE KERNKLANTEN NAAR INPUT EN STELDEN HEN DEZE VRAGEN: Vraag 1 : Ben je al eens naar een cinemazaal geweest en is dat al lang geleden? Vraag 2 : Wat is je lievelingsfilm? Vraag 3 : Wie zou je willen zijn als je in een tekenfilmfiguur zou zijn? Vraag 4 : Hoeveel kost een cinematicket denk je? (in De Kern kost het 6 euro) Marie (7 jaar) Vraag 1: “Ja, een paar dagen geleden zijn we Blue & Co gaan zien” Vraag 2: “My Neighbor Totoro van Hayao Miyazaki” Vraag 3: “Totoro” Vraag 4: “20 euro” Alice (5 jaar) Vraag 1: “Samen met Lucas naar Ben je boos op mij (De Gestrande Boomhut). We doen wel cinema op school zoals Pluk van de Petteflet en Wall-e”. Vraag 2: “Wall-e” Vraag 3: “Superman” Vraag 4: “9 euro” Alice wil later als ze groot is postbode worden, omdat ze dan iedereen brieven kan brengen en omdat ze altijd vroeg wakker wordt. Jules (10 jaar) Vraag 1: “Ja, deze week nog!” Vraag 2: “Iron Man en Toy Story” Vraag 3: “Andy, de cowboy in Toy Story” Vraag 4: “13 euro” Victor wil later, wanneer hij groot is, politieker worden omdat hij goed kan babbelen en hij de natuur wil beschermen. Victor (8 jaar) Vraag 1: “ja, met mami naar Wonka in de Kinepolis. Laatst was er ook cinema op school, daar was toen Inside out 1 (want er is ook al nr 2).” Vraag 2: ”Sjakie en de chocoladefabriek” Vraag 3: “: Iemand die alles kan” Vraag 4: “10 euro” Lucas wil géén brandweerman worden omdat je dan dood kan gaan. Hij wordt ook graag postbode en vraagt Alice om hem dan wakker te maken ’s morgens. FAMILIEFILMS NOVEMBER Boze Bui en andere verhalen (3+) zo 10 november – 11 uur vvk: € 6 | kassa: € 7 Lucas (5 jaar) Vraag 1: “Ja, we gingen naar Ben je boos op mij (De Gestrande Stoomboot)”. Vraag 2: “Wall-e” Vraag 3: “Ik zou Wall-e wel willen zijn!” Vraag 4: “50 euro” Nina en het geheim van de egel (6+) zo 10 november – 14 uur vvk: € 6 | kassa: € 7 21

BENNO BARNARD VERJAART HOERA! 70! EXCLUSIEF LITERAIR FEEST Benno Barnard behoort tot het kleine kransje van de Literaire Reuzen uit ons taalgebied en vooral als dichter overtreft hij menig ander auteur. Dat bewees hij met krachtige bundels als Tijdgenoten, De Schipbreukeling, Krijg nou de lyriek en Het trouwservies. Maar ook als essayist en schrijver van beschouwende dagboeken wordt Benno Barnard door een steeds groter wordende schare fans op handen gedragen. Zo is bijvoorbeeld Dagboek van een landjonker niet te versmaden voor literaire fijnproevers. Daarom vieren we samen de zeventigste verjaardag van Benno Barnard die het levenslicht zag op 21 november 1954 in Amsterdam. Omringd door bevriende artiesten en door u, het publiek waarvoor hij een leven lang de mooiste theaterteksten, verhalen, beschouwingen en gedichten schreef. Collega-auteurs als Joke van Leeuwen en Bart Van Loo vieren zijn schrijverschap en gastvrouw Jelle Van Riet laat de jarige zelf aan het woord. Zangeres Tutu Puoane en pianist Ewout Pierreux binden een muzikale strik rond de avond en actrice Janne Desmet leest enkele van de mooiste gedichten die de afgelopen decennia in ons taalgebied werden geschreven – van Barnards hand, vanzelfsprekend. En er zijn enkele verrassingen die we achter de hand houden, een geslaagd verjaardagsfeest is immers ondenkbaar zonder twee onontbeerlijke ingrediënten: taart en verrassingen. We kunnen u geruststellen: ze zullen niet ontbreken. HOERA! 70! draagt terecht het etiket ‘exclusief’. Nergens anders kan je dit feest beleven, ook Benno Barnard wordt immers maar éénmaal zeventig. 22 Met de gewaardeerde steun van Antwerpen Boekenstad & Uitgeverij Atlas. “Een schimmenspel waarin waan en werkelijkheid haasjeover spelen is de vervreemdende maar passende afronding van een knap boek. Benno Barnard is een schrijver om te koesteren.” Job Kramer in Humo over Afscheid van de handkus. © Michiel Hendryckx

Visser, 50 v. Chr. “Afscheid van de handkus is een boek dat de lezer op elke pagina naar adem doet happen van bewondering voor die superieure stijl. Nu Jeroen Brouwers dood is, steekt Benno Barnard er als stilist in zijn eentje met kop en schouders bovenuit in het Nederlandse taalgebied. Wie zo kan schrijven, moet zijn leven wel in dienst stellen van de literatuur.” Joël De Ceulaer in De Morgen. Wat deed ik anders aan de rivier dan fuiken uitzetten, luisteren naar oude bloeddoorlopen verhalen, grommende in haar binnendringen en een gouden zoon voor na mij maken? Goed, dat was vroeger. Maar het was deze oever, waar het gebeurde dat ik bij maanlicht, onder het knopen van netten tegen het bosrijke donker daarginder iets wonderlijks mompelde iets dat ik zelf niet begreep – over een roerdomp bijvoorbeeld, en niet over helden. Wat was het? Waar kwam het vandaan? En waarom zocht het mijn mond, de mond van een man in een simpele boot op de Schelde? Ik luisterde naar onze exegeten, maar zonder te weten of ze de drassige aarde wel konden verklaren. Ik geloofde nooit dat we ooit kathedralen en zo zouden gaan bouwen. Begrijpt u me rustig verkeerd. In een bocht van de grote rivier heb ik een zoon mogen maken en hem in het dampende zonlicht der vroegte mijn knopen geleerd. uit: Het tongbotje. Gedichten 1981-2005, Amsterdam, Uitgeverij Atlas, 2006 “Het trouwservies voegt aan zijn intussen indrukwekkende oeuvre een ontroerend en meesterlijk gestileerd hoofdstuk toe.” Yvan de Maesschalck op MappaLibre. HOERA! 70! do 21 november 20.15 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 © Michiel Hendryckx 23

INTERVIEW N ATELIERFAN CAROLINE OVER CREATIEVE MENSEN, HERINNERINGEN MAKEN ÉN CAVA “GOED GELACHEN DIE AVOND” Atelier De Kern. Verzamelnaam voor workshops, uitstappen, cursussen… en véél gezelligheid. Voor dat laatste zorgen de deelnemers vaak zelf. Zo ook Caroline Spaans-Vermeersch, een vaste Ateliergangster. Caroline, je bent ondertussen een fijne vaste Atelier De Kern-klant, hoeveel workshops heb je al gevolgd? Caroline“Oei, dat is een lastige vraag! Die tel ben ik al lang kwijt, maar ik weet zeker dat ik al mijn vingers én wat extra tenen nodig heb om ze te tellen. Het onderwerp van het Atelier varieerde van koken tot een terrarium samenstellen, kaarsen pimpen, een flowerhoop creëren, kintsugi beoefenen, een broche naaien, terrazo gieten tot likeur brouwen. Kortom, laten we zeggen dat ik al een flinke verzameling workshops heb gevolgd waar ik telkens hele toffe herinneringen aan heb, samen met de vriendinnen die ik hiermee op sleeptouw voor neem.” “Regelmatig trakteer ik een vriendin die rond die tijd jarig is.” Waarom? Is het hier dan zo gezellig? “Absoluut! De sfeer in het Atelier is altijd warm en uitnodigend. Creatieve mensen met een diepe passie voor hun vak vind ik inspirerend. Of het nu gaat om kunst, muziek of een ambachtelijk vak, ik word altijd begeesterd door hun vermogen om iets moois te scheppen of een verhaal te vertellen. Zo’n kennismaking met iets nieuws en creatiefs laat me even in hun wereld stappen.” 24 Jullie drinken daar graag een glaasje cava bij. Wat maakt de combinatie workshop en cava zo goed werken? “Ach, cava is altijd een goed idee. Nee, ik vind het plezant om mezelf uit te dagen en regelmatig nieuwe horizonten te verkennen, te leren van de mensen om me heen en het leven ten volle te leven, met alle verrassingen die het biedt. Dit combineer ik maar al te graag met de liefde voor gezellige avonden met vrienden, waarbij we niet alleen creatief bezig zijn, maar ook het leven en elkaar vieren… en daar hoort voor mij steevast een glaasje cava bij. Al herinner ik me ook de workshop Likeur brouwen, toen we die atelieravond in de cava gevlogen waren, maar we ook de verschillende soorten likeur moesten leren proeven en herkennen, bleek die combinatie wel wat pittiger. Wel goed gelachen die avond.” Weet je dat wij voor jullie groepje een naam hebben? Namelijk De Cavavriendinnen? “Dat wist ik niet, maar ik vind het wel geestig en toepasselijk! Cavavriendinnen klinkt als een eliteclub voor bubbelliefhebbers! Leuk om te horen dat we de boel altijd extra gezellig maken. Nu moeten we alleen nog een geheim handgebaar bedenken en we zijn officieel. Schenk de cava maar in, de cavavriendinnen komen eraan!” Welke workshops zou je nog willen volgen? “Er zijn nog zoveel leuke workshops die ik graag zou willen volgen! Ik word het meest getriggerd door dingen die ik nog nooit probeerde of niet ken. Jullie aanbod is altijd divers en interessant, dus er is altijd wel iets nieuws om naar uit te kijken. Regelmatig trakteer ik de vriendin ermee die rond die tijd jarig is. Dit werkt aanstekelijk want zij nemen mij op hun beurt ook geregeld mee voor zo’n verrassingsavond. Wanneer ik een workshop kies, hoef ik mezelf er trouwens ook niet vaardig genoeg voor te vinden. Mijn doel is immers niet om een mogelijk nieuwe hobby te vinden. Ik ben creatief in mijn hoofd, maar vaak te ongeduldig in mijn vingers. Het gaat er gewoon om weer van iets verfrissends te proeven en een leuke herinnering te maken. Als ik nog een workshop mocht kiezen? Waar ik op hoop is om te leren handletteren. Die zag ik nog niet passeren in jullie brochure. Bij deze een tip!”

NIEUW-NIEUW-NIEUW NIEUW-NIEUW-NIEUW-NIEUW-NI LETTEREN & TETTEREN de gouden tip van Caroline maandag 2 december – 19 uur - De Kern standaardprijs: € 45 Tijdens deze avond kan je de beste creatieve versie van jezelf geven! Je leert handletteren en brushletteren en gaat aan de slag met je meegebrachte quotes. Afwisseling tussen dikke en dunnen lijnen, schaduw aanbrengen om je kaartjes extra dimensie te geven of mooie achtergronden om je kaart of je quote af te werken, deze toepassingen kennen geen geheimen meer. Aan het einde van de avond weet je hoe je faux calligraphy kan vormen, kan je op een éénvoudige manier extra creatief labels beschrijven en (wens)kaartjes uitwerken én krijg je op de koop toe een goodiebag om thuis verder te experimenteren! ENSORS STATEN VAN VERBEELDING een rondleiding met gids vrijdag 18 oktober – 10 uur Museum Plantin-Moretus, Vrijdagmarkt 22 - Antwerpen standaardprijs: € 20 Het is 75 jaar geleden dat we afscheid namen van James Ensor. Dit najaar presenteert Museum Plantin-Moretus de tentoonstelling Staten van Verbeelding over Ensors opmerkelijke grafische avontuur. Hoe maakte Ensor prenten? Welke technieken gebruikte hij? Op welke manier experimenteerde hij met dit medium en bij welke oude meesters haalde hij hiervoor de mosterd? Voor het eerst worden de meest opmerkelijke resultaten van zijn experimenten bij elkaar getoond: voorbereidende tekeningen, koperplaten en verschillende staten van prenten. Het museum toont unieke drukken op oud papier, perkament en gekleurd zijde. OOK NOG repair café, hatha yoga in de yurt, fietsherstelling, boho wanddecoratie, kaarsen en kandelaar pimpen, Eddie Wollie vilten kerstballen, keramiek: een kurinuki tas, zelf gebonden boekje, kerst terrarium, boho wandtapijtje & meer … Wees er snel bij! Heel wat workshops zijn al uitverkocht. Check schouwburgdekern.be voor alle updates. 25

INTERVIEW ROY AERNOUTS EN GREGORY FRATEUR EREN HUN VRIEND TOM PINTENS “HET ORGEL IS EEN MOOI VERTREKPUNT OM NAAR TOM TE KIJKEN” tekst: Mathieu Van de Wildebergh Heren, wanneer hebben jullie voor het eerst samengewerkt met Tom Pintens? Roy Aernouts: “Ik speelde in de band Noppes, waarvoor hij een single geproduceerde. De bedoeling was om in Frankrijk een plaat op te nemen, maar er kwam altijd iets tussen. Vijf jaar later hebben we uiteindelijk samen een plaat opgenomen.” Gregory Frateur: “Bij mij was dat toen ik een aantal keer optrad met Tom als duo. Later verving hij Tijs Delbeke toen die Dez Mona verliet om bij Balthazar te spelen.” Wat voor muzikant en producer was Tom? Gregory: “Tom’s typische sound was erg herkenbaar, je hoorde meteen wanneer Tom mee had gewerkt aan een album. Ook al waren het op zich erg uiteenlopende bands zoals Zita Swoon, Het Zesde Metaal, Roosbeef of Tamino. Hij had het talent om zich te verplaatsen in een artiest zonder zijn eigenheid te verliezen. Door in dialoog te gaan en de juiste dingen te doen was zijn impact zeer groot. Hij wilde betrokken zijn en deel uitmaken van muzikanten waar hij een connectie mee had. Tom leefde voor de muziek!” Roy: “Tom kon met heel weinig middelen tot fantastische resultaten komen. In tegenstelling tot producers die met micro’s van duizenden euro’s werken, kon hij met de eenvoudigste microfoon iets fantastisch laten klinken.” Gregory: “Hij kon een redelijk complex arrangement toegankelijk laten klinken. Vooral bij Flowers for Breakfast waren de gitaarpartijen vaak niet eenvoudig.” Roy: “Inderdaad, ik bedacht vaak een lied waar Tom vervolgens mee aan de slag ging. Het probleem was dat ik het daarna niet meteen kon naspelen omdat de akkoordschema’s en progressies te complex waren.” 26 Het overlijden van muzikant Tom Pintens laat de overgebleven leden van het trio Los Speedy Bobs wat verweesd achter. Roy Aernouts en Gregory Frateur brengen op 17 november als LOS(T) Speedy Bobs een eerbetoon aan de unieke inspirerende persoon die Tom was. Hoe is Los Speedy Bobs ontstaan? Gregory: “Bij de boekpresentatie over Bobbejaan Schoepen door fotograaf Stephan Vanfleteren werd aan ons gevraagd om een aantal liedjes van Bobbejaan te spelen. Vóór het optreden in Bobbejaanland hebben we op wat attracties gezeten, waaronder de Speedy Bob. Mogelijk heeft Roy die naam daarna ter plekke op het podium verzonnen.” (lacht) “Je weet nooit wat er gaat gebeuren, en dat is precies hoe we het willen aanpakken” Wat maakt Los Speedy Bobs zo bijzonder en hoe paste Tom Pintens hierin? Gregory: Het was een gelegenheidsproject dat af en toe opdook en waarbij we zelden repeteerden. Maar juist dat was de kracht ervan. Humor en ontroering speelden een grote rol, maar vooral wat er muzikaal gebeurde was bijzonder. Op het podium ontstond er iets unieks. Wat Tom op zijn orgel deed, was ongelooflijk; hij klonk als een volledig orkest, in al zijn simpliciteit. Dat element is een mooi vertrekpunt om naar Tom te kijken. Hij liet ook de humoristische en nonchalante kant van

muziek zien. Het hoefde allemaal niet te serieus te zijn, zonder dat dit ten koste ging van de muziek. Want muziek was zijn grootste passie.” Tom speelde op elke optreden met Los Speedy Bobs op zijn orgel. Een bijzonder instrument, toch? Gregory: “Dat orgel was vooral ook voer voor discussie. Het was log en zwaar. Tom deed alsof dat ding nooit in zijn koffer paste, dus we moesten ons voor hem altijd in bochten wringen om het te vervoeren. Eén keer na een show kreeg hij het wel in zijn koffer, vermoedelijk viel hij toen even uit zijn rol. Maar daarna beweerde hij weer dat hij het orgel niet meekreeg en zei hij dat hij een toen andere auto had met een kleinere koffer, terwijl dat niet zo was.” (lacht) Wat waren enkele van de meest memorabele momenten en reacties van het publiek tijdens jullie optredens met Los Speedy Bobs? Roy: “Voor mij was dat toen Tom De Vogeltjesdans speelde op zijn orgel. Hij geneerde zich daar een beetje voor. Maar door de manier waarop hij De Vogeltjesdans speelde, met zijn kenmerkende humor en een beetje uit of naast de maat, zorgde dat altijd voor de leukste momenten.” Gregory: “We hebben ooit eens gespeeld op een afscheidsfeest in de woonkamer van een terminaal zieke man met vrienden en familie. We lieten met Los Speedy Bobs alle emoties toe: het was ontroerend, maar er werd ook gelachen en gedanst. Die symbiose tussen ons drie maakte dit ook mogelijk. Door het afscheid van Tom is dat voor een stuk verloren gegaan, daarom gaan we nu door het leven als LosT Speedy Bobs.” Hoe ziet de toekomst van LOST Speedy Bobs eruit? Roy: “We zijn begonnen als een covergroep die vergeten parels uit het Nederlandstalige repertoire bracht. In de toekomst zullen we ons meer richten op eigen materiaal, in de typische stijl van Los Speedy Bobs. Natuurlijk zal er een groot verschil zijn nu Tom er niet meer bij is, maar zijn invloed zal steeds sterk aanwezig zijn tijdens onze optredens.” Wat kunnen we op de Thé Dansant verwachten? Gregory: “Op een bepaald moment deden we een tournee langs alle Antwerpse culturele ontmoetingscentra. We namen een soort van braderie mee met verschillende kraampjes om de volkse sfeer op te roepen. De kraampjes werden ingekleed in de absurde sfeer die eigen was aan Los Speedy Bobs, maar we lieten niets aan het toeval over. De kraampjes waren volledig ingekleed en verzorgd door mensen met een passie voor hun vak. Dit gaan we in De Kern helemaal opnieuw doen. Het wordt een Thé Dansant waar we bevriende muzikanten mee op het podium uitnodigen. Het publiek hoeft niet de hele tijd op hun stoel te zitten en hopelijk eindigen we de dag op de dansvloer. Publieksparticipatie is een must!” (lacht) Kunnen jullie al een tipje van de sluier lichten en vertellen wie er meekomt? Gregory: “We hebben een aantal verrassingen in petto, want dat is natuurlijk ook het fijne aan Los Speedy Bobs. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en dat is precies hoe we het willen aanpakken!” LOST SPEEDY BOBS EN GASTMUZIKANTEN Thé Dansant ter ere van Tom Pintens zo 17 november 14.30 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 27

EXCLUSI EF NIGEL WILLIAMS GEEFT DE STOK DOOR AAN SOE NSUKI EN WILRIJKS DJ-TALENT OUD, NIET OUT 2.0 EVERYBODY WANTS TO BE THE DJ tekst: Kristof Vancraybex 28 © Marie Bouly

Nigel Williams, een van de oervaders van comedy in Vlaanderen, bouwde samen met Wilrijkse senioren een nieuw comedyparcours uit. Onbekend en onontgonnen talent werd door Nigel via workshops naar een matineevoorstelling gecoacht. Na twee edities geeft hij niet alleen de estafettestok door, maar wijzigt De Kern ook het concept van ‘Oud, niet Out’ van comedy naar muziek met workshops voor nieuw (maar wat ouder) DJ talent. Soe Nskuki Nigel en Soe kennen elkaar al langer uit het comedy-circuit. We vragen Nigel naar zijn verwachtingen en peuteren wat bruikbare tips los uit de immer energetische en hoogactieve breincellen van mister Williams. Je leidde in De Kern twee keer met succes een groep mensen die nog nooit stand-up comedy deden, naar een eerste podiumervaring. Heb je altijd het gevoel gehad: dit komt goed! Of was er ooit twijfel bij jou of de kandidaten? Nigel Williams: “Ik geef comedyworkshops over heel Vlaanderen, en er zijn altijd wel momenten dat ik denk oeioei, ... maar het komt altijd goed. Of toch in 50% van de gevallen (lacht). En in de ‘Oud, niet out’ workshops is het ook goed gekomen. Het was mijn job om de twijfel bij de kandidaten weg te nemen en dat is gelukt. Je moet vertrouwen hebben in de mensen en dan komt het in orde.” We gaan een nieuwe richting uit met het ‘Oud, niet out’ concept. We gaan DJ’s opleiden om met hun eigen muziek (cd of vinyl) een dansnamiddag te creeëren. Heb je zelf zin om mee te doen en je eigen muziek te leren mixen? Of heb je daar geen tijd voor nu je in première gaat met je voorstelling 70 rpm? Nigel Williams: “Ik DJ nu al! Thuis heb ik vier platenspelers staan. Er staat altijd wel muziek op. Tijdens onze oud-opnieuw feestjes, zetten wij of de gasten heel de avond en nacht platen op. Maar ik wil nummers graag helemáál horen. Niet zo van die intro-mash-ups en scratch-toestanden alsjeblief! Je mag wel een beetje respect hebben voor hoe een artiest zijn nummer heeft gemaakt. Daar gaat mijn voorstelling ook een over. Een vinylplaat wordt op 33 toeren of 45 toeren gespeeld om verstaanbaar te zijn. De wereld draait tegenwoordig precies op 70 rpm*, of 70 toeren per minuut (*rpm = revolutions per minute). We krijgen geen tijd meer om de wereld te verstaan. Maar muziek en dans was er al van voor de mens kon spreken. ‘t Is niet dat ik het zelf persoonlijk heb meegemaakt hoor. Maar ik las het in Sapiens, het boek van Yuval Noah Harari. En ik denk dat het klopt. Dans en muziek verenigen mensen. Dus dat gaan we ook doen na de voorstellingen die ik ga brengen. Ik breng een DJ mee en we gaan dansen met z’n allen! Feest in de lounge van De Kern. Love it.” Heb je misschien nog tips voor Soe voor ze aan dit workshop-parcours begint? Nigel Williams: “Soe gaat dat heel goed doen. Ik hoop dat ze de mensen vooral kan motiveren om dansmuziek te laten spelen. Geen deprimerende brol. En ik zou ook adviseren aan de kandidaten om hun allerzotste dansmoves te laten zien: windmolens maken met je armen, springen, gewoon genieten en dansen alsof er niemand aan het kijken is. De max.” NIGEL WILLIAMS 70 rpm (première) do 14 november – 20.15 uur WORKSHOPS ONDER LEIDING VAN SOE NSUKI Wilrijks DJ talent Oud, niet out Schrijf je in vóór 1 december via kern@antwerpen.be (data van de workshops via www.schouwburgdekern.be ) Soe Nsuki ken je ongetwijfeld van haar comedyvoorstellingen, maar ook van haar tv-optredens in onder andere Vrede op Aarde op één. Maar wist je ook dat ze een begenadigd DJ is? We vroegen om haar skills als DJ wizzard in te zetten om een groep 55+ ‘ers te onderrichten in het mixen van hun eigen meegebrachte, favoriete muziek. Wil je meedoen? Heb je een collectie platen of cd’s waarmee je wil leren mixen? Schrijf je in door vóór 1 december te mailen naar kern@antwerpen.be .

INTERVIEW PLATFORM IN DE MAAK tekst: Mathieu Van de Wildebergh We zijn erg trots op ons theaterprogramma. Dit seizoen hebben we niet alleen enkele grote namen weten te strikken, maar besteden we ook veel aandacht aan opkomend talent. Op 21 december verwelkomen we het initiatief Platform In De Maak met de zesde editie van de Makersdag: vier beginnende makers presenteren hun werk aan een nieuw publiek. We spraken met Oihana Azpillaga en Jorien Onsia over de ontstaansreden van het project, speelkansen voor startende makers en waarom we onze trots niet onder stoelen of banken moeten schuiven (of misschien juist wel). © Jenneke Slaets Hoe is Platform in de maak ontstaan? Oihana: “Zoë Demoustier miste als net afgestudeerde maker een presentatieplek buiten de schoolse context. In je laatste jaar krijg je slechts één kans om je werk aan een jury te tonen, wat vaak een beslissend moment is voor studenten. Daarom richtten we Platform In De Maak op, om startende makers de kans te geven om hun werk in een veilige context te presenteren. Met een kerngroep van vier personen en omringd door een grote groep startende makers, organiseerden we in 2019 voor het eerst een festival in Leuven.” Is Platform In De Maak uitsluitend gericht op net afgestudeerde makers? Oihana: “Nee, uiteraard zijn er veel makers die nog maar juist afgestudeerd zijn, maar we spreken bewust niet over jonge makers eerder over startende makers. Ook mensen die later in hun leven beginnen met creëren, kunnen deelnemen. We willen een inclusieve omgeving bieden voor iedereen die aan het begin van hun artistieke carrière staat, ongeacht hun leeftijd of achtergrond.” “Het publiek komt met andere verwachtingen: ze willen verrast worden. ” © Jorien Onsia 30

van elkaar als concurrenten te zien. Dit onderscheidt ons als platform van de werkwijze van cultuurhuizen.” Jorien: “In tegenstelling tot veel cultuurhuizen hoef je bij Platform In De Maak geen eerder werk te hebben getoond, en worden makers niet beoordeeld op hun palmares. Ze krijgen carte blanche om vanaf nul te beginnen. De makers steunen elkaar doorheen het creatieproces en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan. We zien elkaar groeien, en dat werkt zeer verbindend.” © Jorien Onsia Wat zijn de criteria om deel te nemen aan Platform In De Maak? Oihana: “Er wordt geen selectie gemaakt op basis van inhoudelijke of artistieke criteria. Wel is er een groot engagement vereist: makers dragen het platform en organiseren alles zelf, van communicatie met cultuurhuizen tot vormgeving en administratie. Dit biedt een kans om verschillende vaardigheden te ontwikkelen binnen werkgroepen en zo een eigen expertise op te bouwen.” Hoe loopt het traject voor startende makers? Oihana: “Het traject verloopt in drie fases. In de eerste fase organiseren we workshops, waarvan de invulling door de makers zelf wordt bepaald. In de residentieperiode kunnen makers twee weken lang in residentie op een locatie in Vlaanderen of Brussel werken. Vervolgens zijn er de Makersdagen, waarop makers voor het eerst hun werk in een veilige context tonen, soms zelfs meerdere keren om verdere ontwikkeling te stimuleren. Onderlinge steun is hierbij essentieel. Het traject eindigt met een festival waarin al het werk van de makers wordt gepresenteerd. Deze samenwerking tussen startende makers van verschillende generaties is cruciaal; door hun ervaringen en kennis te delen, versterken ze elkaar.” Platform In De Maak richt zich op de podiumkunsten, maar het valt op dat jullie weigeren om alles in hokjes in te delen. Zo komen zowel dans, theater, performance, muziek als beeldende kunst aan bod. Hoe uitdagend is het om met een multidisciplinair project naar buiten te komen? Oihana: “Het begint al bij de aanvraag van subsidies. We wisten niet bij welke commissie we moesten indienen en kozen uiteindelijk voor de transdisciplinaire kunsten, maar er was onzekerheid of we wel aan de voorwaarden voldeden. Het was voor ons namelijk niet duidelijk wat daar precies mee bedoeld werd. Jorien: “Tegelijkertijd biedt deze multidisciplinariteit een verrijking. Tijdens de Makersdagen komt het publiek in aanraking met een grote verscheidenheid aan disciplines, van audioperformances tot beeldende kunst en dans. Dit vergroot de openheid en nieuwsgierigheid van het publiek.” Hoe waren de reacties van het publiek tijdens de eerste Makersdagen? Jorien: “Er is een grotere openheid en nieuwsgierigheid omdat we allemaal nieuwe makers zijn. Het publiek komt met andere verwachtingen: ze willen verrast worden. We houden feedbacksessies tussen publiek en maker door middel van kaarten. Daardoor ontstaat er een wisselwerking en voelt het publiek zich meer betrokken bij het creatieproces.” Oihana: “De makers bewegen zich voortdurend tussen het publiek en zijn gemakkelijk aanspreekbaar. We eten samen, en de gesprekken zijn informeel en toegankelijk.” Platform In De Maak is ontstaan om de leemte tussen een artistieke opleiding en het professioneel circuit op te vullen. Maar levert de cultuursector voldoende inspanningen om startende makers te ondersteunen? Oihana: “Te weinig. Het is natuurlijk niet eenvoudig, gezien het grote aantal makers. Als maker is het ook niet gemakkelijk om toegang te krijgen tot cultuurhuizen. Vaak heb je een groot netwerk nodig om ergens binnen te komen. Het is vaak een kwestie van ‘ons kent ons’. In tegenstelling hiermee beginnen wij met een groep makers die we niet kennen en versterken we elkaar in onze ontwikkeling, in plaats Jorien, je presenteert je werk op de Makersdag in De Kern. Hoe verloopt het creatieproces en wat kunnen we verwachten? Jorien: “Ik werk aan een dansvoorstelling met pianist/componist Richard R. He over de ambivalentie rond trots. Sommigen zien trots als positief, anderen als zwakte. Zelf zie ik het als een verdedigingsmechanisme, wat ik een zeer interessante manier vind om ernaar te kijken. Mensen kunnen trots zijn op hun natie, land of grenzen. Daar schuilt een verdeling in: ‘dit zijn wij en de ander hoort daar niet bij.’ Trots is ook kwetsbaar; de titel Brittle Pride verwijst naar de broosheid ervan. Ik heb me verdiept in het thema met De Filosofie van Trots van Martha Claeys en deed bewegingsonderzoek tijdens mijn residentie in C-Mine. Ik liet me onder andere inspireren door paringsdansen van vogels: er zijn nog veel bewegingsvormen om te ontdekken (lacht). We hebben afgelopen zomer gewerkt aan de voorstelling tijdens een residentie in Ultima Vez met Richard. We plannen nog informele presentaties voor feedback, maar de eerste show is op 21 december in De Kern.” Wat een primeur! We kijken er naar uit! © Jorien Onsia MAKERSDAG #6 zat 21 december vanaf 14 uur kassa: € 12 | vvk: € 10 31

LITERATUUR Van de Schoonheid & de Tijd #3 HET IN ONBRUIK GERAAKTE GENRE VAN DE NIEUWJAARSBRIEF Als je nog jonge kinderen of kleinkinderen hebt, is het fenomeen u misschien niet vreemd, maar buiten de jaarlijkse traditie van kleine mensjes die met een bevend stemmetje hun voorgeschreven rijmelarijen voordragen, bestaat het amper nog. Of hoe lang is het geleden dat jij omstreeks de jaarwissel een brief kreeg die tegelijk terug- én vooruitblikte? Een vriend of familielid die een tussenstand opmaakte van zijn leven, de ruimere maatschappij of, waarom niet, de wereld als geheel? Nieuwjaarsbrieven vormen een buitenissig fenomeen. Ze bestaan noodgedwongen uit én het verleden én de toekomst, dubbelzinnigheid troef dus. Daarenboven bevatten ze, hoe gitzwart de toestand ook mag zijn, altijd ook een sprankel hoop, een gevoel dat mooi vervat zit in de spreuk ‘de toestand is hopeloos, maar niet ernstig’. En steeds zijn ze gericht aan een toehoorder. In een dagboek kan je alles kwijt, beschouwingen, poëzie, liedteksten, … maar geen nieuwjaarsbrief. Er moet een geadresseerde zijn die zich in gelijke mate aangesproken én verrast voelt. Ook dat element is onontbeerlijk. En dus riep De Kern in januari 2023 een nieuwe traditie in het leven. Het opzet was eenvoudig: laat een handvol interessante wetenschappers, journalisten en kunstenaars stilstaan bij het voorbije jaar én een blik werpen op de nabije toekomst. Maak een complementaire selectie, zorg er met andere woorden voor dat het publiek niet keer op keer variaties van dezelfde brief voorgeschoteld krijgt. En overgiet deze literaire optelsom met live muziek die in doet wegdromen én wakker schudt (niets zo vermoeiend als geboeid maar aandachtig luisteren). 32

Van de Schoonheid en de Tijd #1 was onmiddellijk een schot in de roos. We herinneren ons een uitgelaten Joke Emmers, een verstilde Bart Moeyaert en ja, ook zangeres Tutu Puoane en pianist Ewout Pierreux die alle woorden deden verstommen met hun schitterende intermezzi. Van de tweede editie is ons Bent Van Looy bijgebleven, achter de piano zowel als achter het spreekgestoelte. Maar ook een Lize Spit, van haar brief krijgen we een half jaar later nog kippenvel. Ach, te veel namen en interessante tussenkomsten om op te noemen. Genoeg teruggeblikt, laten we de blik wenden naar de toekomst. Op vrijdag 17 januari ontvangen we de volgende briefschrijvers: Journaliste en schermgezicht Phara de Aguirre, acteur Louis Janssens, auteur Jeroen Olyslaegers, hoogleraar & experte welvaartstaat Bea Cantillon, theatermonument Viviane De Muynck en de literaire debutante Tuly Salumu. Voor de muziek zorgen Nathalie Delcroix en Bjorn Eriksson. Van de Schoonheid en de Tijd #3 vrij 17 januari 2025 20.15 uur kassa: € 17 vvk € 15 33

Maggikeens ietsvragen: Kernvriend BEN JIJ AL EEN AMBASSADEUR VAN DE KERN? ENKELE HONDERDEN PARTICULIEREN, MAAR OOK EIGENAARS VAN HORECAZAKEN EN WINKELS VOEREN PROMOTIE VOOR SCHOUWBURG DE KERN. ZE HANGEN MAANDELIJKS EEN AFFICHE ACHTER HUN RAAM OM HET AANBOD VAN DE KERN MEE BEKEND TE MAKEN. BEN JIJ FAN VAN DE KERN EN WIL JE DE SCHOUWBURG OP DEZE MANIER STEUNEN? STUUR JE ADRESGEGEVENS DOOR VIA KERN@ANTWERPEN.BE. VOOR WAT HOORT WAT. IN RUIL VOOR JOUW ENGAGEMENT KRIJG JE TAL VAN GRATIS FILMTICKETS EN ANDERE EXTRAATJES. De Kernvriend. Wie, wat, hoe, waar? Een nieuw begrip dat we in mei van dit jaar lanceerden. Als je op onze website een profiel aanmaakt, krijg je achterliggend in onze systemen het label Kernvriend. Welkom bij de club! Maar waarom zou je Kernvriend worden? Tot 30 juni genoten Kernvrienden van een eerste voordeel online. Ze kregen een maand lang een euro korting op podiumvoorstellingen. Maar daar houdt het niet bij op. De komende maanden bieden we online nog tal van voordelen en extraatjes aan onze Kernvrienden. Wat precies, dat ontdek je in onze nieuwsbrieven, op de schermen in De Kern en op onze site. Kernvrienden worden kan trouwens nog het hele seizoen door! Nog dit: Kernvriend is een initiatief dat samenhangt met de implementatie van een nieuw ticketingsysteem. Indien je nog een oude account hebt (van voor mei 2024) bij ons oude ticketingsysteem, dan moet je op onze site een nieuw profiel aanmaken om Kernvriend te worden en tickets te kunnen kopen. Je oude inloggegevens werken niet voor ons nieuwe ticketingsysteem. Met vragen je uiteraard steeds terecht bij onze onthaalmedewerkers Luther en Sofie via kern@ antwerpen.be of 03 821 01 20. 34 © Marie Bouly

Verborgen talent Mathieu Van de Wildebergh versterkt sinds november 2023 het programmatorenteam van De Kern. Hij legt elke dag de theaterprogrammatie, de klassieke muziekprogrammatie en tal van De Kernprojecten tussen zijn cultureel goed belegde boterham. Mathieu is daarnaast ook een begenadigd DJ. Je kent hem misschien als Goldorak, als de helft van DJ-duo Da Boy Conny of één van zijn talrijke pseudoniemen. Na festivals en clubs over heel het land en daarbuiten voegde hij afgelopen zomer ook het OLT toe aan zijn checklist van fijne plekken waar hij kwam, zag en overwon (aftershow Bazart). Hoe is het voor jou allemaal begonnen? “Ik was nog te jong om naar feesten te gaan, maar geraakte op jonge leeftijd gefascineerd door het dj’en. Op mijn dertiende kocht ik twee aftandse draaitafels en een mixer. De draaitafels hadden zelfs geen pitchcontrol, die nodig was om muziek in elkaar te laten overvloeien. Ik mixte platen die ongeveer dezelfde BPM (beats per minute) hadden. Geen gemakkelijke opdracht, maar zo heb ik het wel snel onder de knie gekregen.” Hoe heb je elektronische muziek leren kennen? “Door in de platencollectie te grasduinen van mijn ouders ontdekte ik op jonge leeftijd Kraftwerk’s Autobahn en Oxygène van Jean-Michel Jarre. Door me verder te verdiepen in die muziek, ging er een nieuwe wereld voor me open. Ik heb in al die jaren een aanzienlijke platencollectie verzameld met diverse genres.” Wat zijn je strafste verwezenlijkingen? “Ik speelde een bescheiden rol in de introductie van Dubstep (een muziekstijl die rond 2005 vanuit Londen naar het Europese vasteland kwam) in Antwerpen en daarbuiten. Wat aanvankelijk zeer niche en underground was, evolueerde al snel tot een populair genre. Dit heeft enorm veel deuren geopend. Ik werd resident-DJ in verschillende clubs, cureerde mijn eigen avonden in Petrol en trad op plekken op waar veel DJ’s alleen maar van kunnen dromen, zoals Tomorrowland, 10DaysOff, Outlook en Laundry Day.” Zie je gelijkenissen tussen je job als programmator en je activiteiten als dj? “Zeker, er zijn meer overeenkomsten dan je zou denken. In beide gevallen kies je muziek (of in mijn geval ook theater) die het publiek kent en waardeert. Soms selecteer je minder bekende stukken, in de hoop dat het publiek ook hiervan zal genieten en openstaat voor nieuwe ervaringen.” 35 © Jan Muylaert

DE MAGIE VAN DE GEPREPAREERDE PIANO tekst: Luther Vanhoof en Mathieu Van de Wildebergh De Duitse muzikant Volker Bertelmann, beter bekend onder zijn artiestennaam Hauschka, komt op 12 oktober naar De Kern voor een concert dat ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring zal zijn voor liefhebbers van experimentele en minimalistische muziek. Zijn muziek, een fascinerende mix van modern klassiek, avant-garde, en elektronische klanken, maakt hem tot een pionier in de wereld van de geprepareerde piano. Hauschka’s benadering van de piano is uniek. Door alledaagse objecten zoals pingpongballen, paperclips, en folie tussen de snaren van de piano te plaatsen, creëert hij geluiden die variëren van subtiel ritselend tot mechanisch ratelend. Deze techniek, die bekendstaat als het prepareren van een piano, stelt hem in staat om het instrument om te vormen tot een klankinstallatie, waarin ritme, melodie en textuur naadloos samenvloeien. Dit procedé is niet slechts een gimmick; het is een integraal onderdeel van Hauschka’s muzikale taal. Zijn werk roept vaak beelden op van landschappen, zowel natuurlijk als stedelijk, waarbij hij geluiden als lagen op een canvas gebruikt. Zijn composities hebben een cinematografische kwaliteit, die luisteraars meeneemt op een reis door diverse emotionele en sonische werelden. FILMCOMPONIST Hauschka’s muzikale universum is sterk beïnvloed door zijn werk als filmcomponist, waar hij vaak samenwerkt met regisseurs en andere muzikanten. Hij heeft onder meer samengewerkt met de IJslandse band Múm en met de gerenommeerde filmcomponist Dustin O’Halloran. Zijn werk aan de filmsoundtrack van The Lion leverde hem wereldwijd erkenning op, en recentelijk won hij de Oscar voor zijn indrukwekkende score voor Im Westen nichts Neues (All Quiet on the Western Front). Zijn stijl is een must voor liefhebbers van artiesten zoals Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Steve Reich, en Max Richter. Deze componisten delen een gemeenschappelijke focus op het minimalisme en de kracht van herhaling, waarbij ze vaak gebruik maken van moderne technologieën om hun klanklkleur te verrijken. Hauschka’s werk past perfect binnen dit spectrum, maar onderscheidt zich door zijn speelse, bijna ambachtelijke benadering van de piano. 36 EMOTIONELE DIEPTE Hoewel het album A Different Forest (2019) een belangrijke stap was in Hauschka’s carrière, waarin hij de relatie tussen mens en natuur verkent, heeft hij sindsdien verschillende andere projecten uitgebracht die zijn artistieke evolutie onderstrepen. Een van zijn nieuwste werken, Philanthropy (2023), laat zien hoe hij zijn experimentele stijl blijft verfijnen en uitbreiden. In dit album richt hij zich opnieuw op de geprepareerde piano, maar met een nog grotere nadruk op de emotionele diepte en de complexiteit van de klanktexturen. In interviews heeft Hauschka aangegeven dat hij zich voor zijn recente albums liet inspireren door zowel de natuur als door technologische vooruitgang. Dit spanningsveld tussen het organische en het mechanische is terug te horen in zijn composities, die zowel rustgevende als onheilspellende sferen weten op te roepen. KLANKWERELD Het bijwonen van een liveoptreden van Hauschka is een belevenis op zich. Zijn concerten zijn een combinatie van muzikaal vakmanschap en performance. Elk optreden is uniek, waarbij hij de mogelijkheden van de geprepareerde piano tot het uiterste verkent. De visuele aspecten van zijn optredens dragen bij aan de totale ervaring. Hij maakt vaak gebruik van subtiele belichting en projecties om de sfeer van zijn muziek te versterken, waardoor de luisteraar volledig wordt ondergedompeld in zijn klankwereld. Hauschka is een artiest die voortdurend de grenzen van muziek en geluid verlegt. Het optreden in De Kern belooft een unieke ervaring te worden waarin de mogelijkheden van de geprepareerde piano worden verkend. Voor liefhebbers van hedendaagse componisten zoals Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Steve Reich, en Max Richter, biedt dit optreden een unieke kans om een van de meest innovatieve muzikanten van deze tijd live te zien. Met zijn indrukwekkende discografie, talloze samenwerkingen en baanbrekende werk in de filmwereld, blijft Hauschka een onmisbare stem in de moderne muziek.

HAUSCHKA Philanthropy zaterdag 12 oktober 20.15 uur kassa: € 28 | vvk: € 26

OVER ROLAND “Elke ochtend sta ik vroeg op, tegen zessen. Ik zet sterke koffie. En dan kies ik een gitaar. Ik heb negentig gitaren en die staan allemaal rond mijn bed. Het voelt juist om samen te slapen, het zijn mijn soulmates. En dan kies ik er een uit, en op elke gitaar die ik vastpak, speel ik minstens een uur. Met pedaaltjes of akoestisch. Elke dag ben ik zo wel een paar uur bezig. Vanmorgen ook weer. Mijn hele bestaan is spelen. Wat een cadeau is mijn leven toch al geweest. Als ik dat niet besefte, dan was ik een dwaze kloot.” Roland Van Campenhout is 80 geworden dit jaar, in een uitgebreid interview in De Standaard. IN DE PERS © Nunu Ngema TUTU PUOANE SPEELT MET RITME EN DICHTERLIJKE TAAL “... al vormt Puoane’s stem een meer dan bijzonder instrument in het veel bredere geheel. In dat opzicht blijkt het nieuwe ‘Wrapped in rhythm: vol. 1’ net daarom ook een genot om te (her) beluisteren, al heeft dat mogelijk ook iets te maken met de manier waarop Puoane en haar band de ritmiek en spirituele, dichterlijke zeggingskracht van de teksten van Mashile aangrijpen als aanzet voor de op wat klassieke(re) leest geschoeide, maar desalniettemin elegante vocale jazzmuziek.” Philippe De Cleen over Wrapped in Rhythm van Tutu Puoane – Cutting Edge 38 © Aisha Zeijpveld VALENTINA TÓTH LAAT DE ACHTERKANT ZIEN VAN DE HYSTERISCHE VROUW “Hysterische vrouwen zorgen voor onrust, en moeten de mond worden gesnoerd totdat ze zich weer hebben herpakt. Maar toen Valentina Tóth haar zevende en laatste hysterische personage tot leven wekte in haar debuutprogramma Wildbloei, ging er toch een ‘nee hè, wat jammer, nu al?-gevoel’ door de zaal. Wat een geweldenaar is Valentina Tóth. [...] Het is uitzonderlijk als een artiest creativiteit weet te paren aan ambachtelijkheid, want meestal overheerst een van die twee kwaliteiten. Maar Tóth laat niet alleen haar geest, haar fantasie alle kanten op zwaaien zonder de grote lijn te verliezen, zij beheerst ook het ambacht van pianospel, acteren en zang.” Patrick van den Hanenberg over Wildbloei van Valentina Tóth - Theaterkrant

De toiletten. Jarenlang waren ze een herinnering aan het ‘oude’ De Kern. Tot ze vorig jaar een grote renovatie ondergingen. Een gigantische makeover, want toen de werken bezig waren, herkenden we de ruimtes al niet meer. Nostalgische collega’s missen de retrosfeer van de vorige toiletten soms nog, maar laat ons eerlijk zijn: het nieuwe sanitair is véél strakker, netter en met de spiegels houden we alsnog een retrotouch. VROEGER & NU © Marie Bouly 39

BIB BIST BIB BIST ZET GEESTELIJKE GEZONDHEID CENTRAAL Het zijn boeiende, maar hectische tijden waarin we leven. De vraag hoe we daar als mensen mee omgaan is niet nieuw. Daarom geeft Bibliotheek Bist tijdens de tiendaagse van de Geestelijke Gezondheid extra aandacht aan dit onderwerp door middel van enkele boeiende workshops en lezingen. LEES EENS EEN NOBELPRIJSWINNAAR ZORGMARKT ZET MENTALE ZORG IN DE KIJKER Op woensdag 2 oktober organiseert Bibliotheek Bist samen met het district een Zorgmarkt in het Gemeenschapscentrum op de Bist. ’s Avonds komen er nog twee auteurs praten over hun boeken. En dat zijn niet de minste. Voor jongeren/adolescenten komt Twiggy Bossuyt spreken over een moeilijk onderwerp: zelfmoord bij tieners. Met haar boek Dag wil ze het taboe rond praten over zelfdoding doorbreken. Diezelfde avond vertelt Leen Dendievel over haar boek Asem, over hyperventilatie en de oorzaken daarvan. 40 Nieuw dit jaar zijn de leesclubs, nu volledig in het teken van Nobelprijswinnaars. Komen zeker aan bod: Annie Ernaux, Olga Tokarczuk, Patrick Modiano en Kazuo Ishiguro. Dit alles natuurlijk onder deskundige begeleiding van Paul De Dijn. Hou de agenda van de bibliotheek in de gaten! © Selina De Maeyer

NIEUW: CAVALEZINGEN Nieuw in Bibliotheek Bist zijn de cavalezingen op zondag, naar analogie met de cavaconcerten, ondertussen een vaste waarde in De Kern. Bibliotheek Bist nodigt telkens op de laatste zondag van de maand een schrijver uit om over een boeiend en actueel onderwerp te komen praten. Zo bijt Fleur van Groningen op 29 september de spits af . Haar lezing ‘Voelen zonder filter’ maakt meteen ook onderdeel uit van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid. Griet Op de Beeck is als volgende aan de beurt, zij is vooral bekend als schrijfster van tal van literaire romans. Maar op zondag 27 oktober zal zij – in de vorm van een cavalezing – komen vertellen over haar werk als therapeute. Ongetwijfeld erg de moeite. Op zondag 24 november vertelt Jan De Deken over zijn boek ‘Melk, honing en kerosine’, waarin hij onderzocht wat mensen (on)gelukkig maakt in verschillende culturen en levensomstandigheden. Om dit boek te kunnen schrijven reisde hij naar elf uithoeken op zes continenten en zocht hij de verhalen op van gewone mensen in ongewone situaties. Onderweg vroeg hij aan honderden mensen wat hen gelukkig maakt. Schuilt geluk in tevredenheid? Hoe gelukkig kunnen mensen die in conflictgebied leven zijn? Dit belooft een boeiende lezing te worden! © Ester Gebuis © Seppe van Groeningen CAVALEZINGEN zo 29 september Fleur van Groningen zo 27 oktober Griet Op de Beeck zo 24 november Jan De Deken telkens om 11.00 uur vvk: 6 euro via www.bibbist.be of in de bibliotheek ZORGMARKT © Arthur Los © Koen Broos wo 2 oktober Ontdek het programma op www.wilrijk.be GENERATIEGENOTEN TOM LANOYE EN HERMAN BRUSSELMANS IN DE BIB Tom Lanoye en Herman Brusselmans, twee grote namen uit de Vlaamse literatuur, zetten zich respectievelijk op 10 oktober en 7 november in de zetel van gastvrouw en interviewster Vanessa Broes voor een literair gesprek. Hoewel ze generatiegenoten zijn, schreven ze toch elk een heel ander oeuvre bij elkaar, maar beiden gewaardeerd door een groot publiek. Reserveer je tickets voor beide avonden om te weten te komen hoe zij hun schrijverschap vandaag de dag beleven. TOM LANOYE in gesprek met Vanessa Broes do 10 oktober - 20.15 uur HERMAN BRUSSELMANS in gesprek met Vanessa Broes do 7 november - 20.15 uur Tickets voor alle bibactiviteiten zijn alleen verkrijgbaar in de bib en via www.bibbist.be. 41

RAAD JIJ HET JUISTE WOORD? STUUR HET WOORD DOOR EN WIE WEET WIN JIJ EEN DUOTICKET SPELPLEZIER Mail het woord dat we zoeken naar kern@antwerpen.be en wie weet ben jij de gelukkige winnaar! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 / 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Dit gezelschap gaat in première met hun nieuwste kindervoorstelling. Hij zorgt voor geraffineerde baldadigheden op onze buhne. De band rond Robin Verheyen en Tom Barman. Zij vieren de Sint. Tg Stan & De Roovers slaan de handen in elkaar voor? Niet met haar band Intergalactic Lovers maar met Floris De Decker deelt ze het podium. Voor het derde jaar op rij kleurt dit festival onze herfstvakantie in. Hij is onBESTOFt. Zijn nieuwste creatie 70RPM komt hier tot leven. Overal zit mens zegt hij. 42

U WAS WEER GEWELDIG! Mos Verwondering op de gezichten van kinderen tijdens het prachtige MOS, een voorstelling van Sprookjes enzo. Restaurant Visjal Joke Emmers en haar vriend Visjal Auwerx maakten samen de prachtige voorstelling Weg van India. Voorafgaand stond Visjal bijna een hele dag in onze keuken. Hij maakte voor een aantal bezoekers een overheerlijk vegetarisch Indiaas diner. Lasershooten Het team van De Kern sloot het seizoen af met een etentje door Koko Kookt en een spelletje lasershooten in onze zaal. Het winnende team poseert trots op de foto. Daan Het laatste concert van vorig seizoen was een uitverkocht staand clubconcert van Daan. Wat een avond! “Een van zijn beste concerten ooit”, zei een trouwe fan na afloop. Gastenboek In onze nieuwe backstage ligt sinds enkele maanden een gastenboek. Artiesten kunnen er een woordje achterlaten voor De Kern. 43

KALENDER UITVERKOCHT SEPTEMBER 8/9/24 11 uur SUSATO TRIO 21/9/24 14.30 uur CIE LODEWIJK/LOUIS 26/9/24 20.15 uur TIJMEN GOVAERTS, PASCALE PLATEL & NICO STURM! 27/9/24 20.15 uur AMELIE ALBRECHT 29/9/24 20.15 uur OKTOBER 4/10/24 20.15 uur ARNOUT VAN DEN BOSSCHE 5/10/24 19.30 uur NICOLAS THYS SOUND CIRCUS 6/10/24 11 uur 9/10/24 14.30 uur DELLE DONNE CONSORT FROEFROE 12/10/24 20.15 uur HAUSCHKA 17/10/24 20.15 uur HERMETIC DRIFT 18/10/24 20.15 uur STEVEN GOEGEBEUR 22/10/24 18 uur 24/10/24 20.15 uur KOKO KOOKT MITCH VAN LANDEGHEM & CARINE VAN BRUGGEN / DE HOE 25/10/24 20.15 uur GUIDO BELCANTO 27/10/24 14 uur 28/10/24 10 uur 29/10/24 14.30 en 20.15 uur 30/10/24 14 uur 31/10/24 19.30 uur 44 FLIKFLAK: CHAREL LIEVENS FLIKFLAK: FILM FLIKFLAK: FILM FLIKFLAK: HENRI & BATISTE FLIKFLAK: CIRCUMSTANCES Coach Jazz Wilrijk Attraction and repulsion Wazaiii (2,5+) In concert Jazz Clubavond onBESTOFt Uniek filmdiner Laurie & Lou Tedere Baldadigheden Dom (4+) Dumbo (5+) Mon Cirque à moi Shenanigans (4+) Glorious Bodies (8+) De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern TAXIWARS Cavaconcert Kommerspek (8+) - Première De Leesmeesters # 3 Goe Genoeg (succesherneming) Artificial Horizon De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern

Op dinsdag ben je welkom in De Kern. We hebben zowel een vertoning om 14.30 uur, als om 20.15 uur. Ontdek het volledige programma op schouwburgdekern.be NOVEMBER 3/11/24 6/11/24 7/11/24 8/11/24 11 uur GEERT SYNNAVE, TRISTAN FAES EN TRIEN CORNELIS 20.15 uur BRAM WEIJTERS TRIO 20.15 uur 20.15 uur ROLAND VAN CAMPENHOUT & GUY DAVIS BRUNO VANDEN BROECKE, VALENTIJN DHAENENS & VINCENT STUER / KVS 14/11/24 20.15 uur NIGEL WILLIAMS (PREMIÈRE) 15/11/24 20.15 uur TG STAN & DE ROOVERS 16/11/24 20.15 uur VALENTINA TÓTH 17/11/24 14.30 uur 19/11/24 18 uur LOST SPEEDY BOBS & GASTEN KOKO KOOKT 21/11/24 20.15 uur BENNO BARNARD 22/11/24 20.15 uur 23/11/24 10 uur en 14 uur 24/11/24 10 uur en 14 uur 28/11/24 20.15 uur JESSE VAN DAMME & WERKTONEEL / NTGENT SPROOKJES ENZO SPROOKJES ENZO PETER DE GRAEF, KARLIJN SILEGHEM & LIESA NAERT 29/11/24 20.15 uur TUTU PUOANE Intrige Roasted Jazz Folkblues Double Bill Rexit 70 rpm Revolutionary Road Wildbloei Thé Dansant ter ere van Tom Pintens Uniek filmdiner HOERA! 70! Aan de start van de brug Sssst!! (3+) Sssst!! (3+) Patricia Wrapped In Rhythm De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Bibliotheek Bist Bibliotheek Bist De Kern De Kern 45

DECEMBER 1/12/24 1/12/24 11 uur 14.30 uur HET COLLECTIEF THEATERCOMPAGNIE DE KROON 6/12/24 20.15 uur ERHAN DEMIRCI 7/12/24 20.15 uur 12/12/24 20.15 uur TOM VAN DYCK BART HOLLANDERS, BO SPAENC & BJORN ERIKSSON 18/12/24 20.15 uur WOLF 19/12/24 20.15 uur MARTHA!TENTATIEF, SLONGS & SCALE 21/12/24 14 uur DIVERSE MAKERS Revue Syndicale Trimestrielle Robotsint (3+) Verwachtingen De Kern De Kern De Kern Overal zit mens - een moordfantasie De Kern De idealist Roasted Jazz Honderd Platform In De Maak De Kern De Kern De Kern De Kern 46

JANUARI 5/1/25 9/1/25 10/1/25 17/1/25 19/1/25 21/1/25 11 uur LISE VANDERSMISSEN 20.15 uur YANNICK NOBEN 20.15 uur CLASSIC STORIES ON TOUR 20.15 uur VIVIANE DE MUYNCK EN ANDEREN vanaf 9.15 uur 18 uur 22/1/25 20.15 uur 24/1/25 20.15 uur DIVERSE KOKO KOOKT STEVEN DE BRUYN & JASPER HAUTEKIET TUTTI FRATELLI 25/1/25 20.15 uur DIE VERDAMMTE SPIELEREI 29/1/25 20.15 uur 30/1/25 20.15 uur 31/1/25 20.15 uur CHET BAKER PROJECT (NEL HADERMAN, EWOUT PIERREUX, JEF MANDERVELD, MAARTEN MOESEN) STEFAAN VAN BRABANDT & DAMIAAN DE SCHRIJVER ELS DE SCHEPPER Pedaalharp en barokke triple harp De Kern Eindejaars Het Grote Classic Stories Muziekjaaroverzicht: 2024 Van de Schoonheid en de Tijd # 3 Familiedag: Nieuw Goed Uniek filmdiner Simbiose Macadam! Sax, drugs en marsmuziek Roasted Jazz Schopenhauer Wat doe ik hier? De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern 47

31 05 ‘25 STEF KAMIL CARLENS & THE SWOON schouwburgdekern.be © Jimmy Kets

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
Home


You need flash player to view this online publication