DIT NUMMER PERSOONLIJKE DIVERSITEIT EN AUTHENTICITEIT 14 04 10 Interview met Mattheis van Leeuwen: ‘Je moet niet authentiek willen zíjn, je moet je authentiek willen vóelen’ De meerwaarde van professionele coaching Diversiteit van NOBCO coaches: de vaksecties van NOBCO Coach. Hét magazine over coaching JAARGANG 13 NUMMER 1 2022
Inhoud 03 Voorwoord Marieke Jellema 04 ‘Je moet niet authentiek willen zíjn, je moet je authentiek willen vóelen’ – interview met Mattheis van Leeuwen 08 NOBCO in het Nieuws 10 De meerwaarde van professionele coaching 12 Blijf op de hoogte met Coachlink 14 Diversiteit van NOBCO coaches: de vaksecties van NOBCO – Geeske te Gussinklo 17 NOBCO in de Media 18 Onzekerheid over videocoaching: terecht of niet? – Richard Verhagen 22 NOBCO in het Nieuws 24 Agenda – haak aan bij de NOBCO-events Mattheis van Leeuwen: ‘Je moet niet authentiek willen zíjn, je moet je authentiek willen vóelen’ Pagina 04 NOBCO geeft de maatschappij helderheid: Over de meerwaarde van professionele coaching Pagina 10 Geeske te Gussinklo: Diversiteit van NOBCO coaches: de vaksecties van NOBCO Pagina 14 Coach. Hét e-magazine over coaching verschijnt vier keer per jaar, Jaargang 13, nummer 1 NOBCO, Colofon Redactie: Geeske te Gussinklo, Miriam Oude Wolbers, Eefje Rondeel, Rob de Ruiter, Mariska Verduijn. Grafische vormgeving: Vincent Stolk – Concept & Ontwerp, IJmuiden Het eerstvolgende nummer verschijnt in juni 2022. Het thema is LHBTQI+. Heb je tips of kopij voor de redactie? Aanleveren kan tot en met 14 april 2022 via redactie@mos-net.nl. Overname van artikelen is toegestaan na voorafgaande toestemming van de hoofdredacteur en met bronvermelding. De meningen in dit blad zijn niet vanzelfsprekend gelijk aan de opvattingen van de uitgever. De Nederlandse Orde van Beroepscoaches is de grootste beroepsorganisatie voor professionele coaching in Nederland. Wij zijn het platform voor professionele coaching in Nederland. Onze visie is dat professionele coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. Nederlandse Orde van Beroepscoaches Postbus 1167 3860 BD Nijkerk 033-247 34 28 info@nobco.nl www.nobco.nl
voorwoord Beste lezer, Mijn hart breekt als ik de berichten lees over de oorlog in het oosten van Europa. Mensen aan weerszijden van de grens worden meegetrokken in de kruistocht van enkele leiders. Tussen het moment dat ik dit schrijf en jij dit leest, zal er veel gebeurd zijn. Het weerhoudt me bijna om iets te zeggen. Ken je dat? Toch voelt het uiten van steun en betrokkenheid naar jou en iedereen die ongewild partij is en lijdt onder deze daden van verwoesting als het minste om te doen. Terwijl ik schrijf, mijmer ik over de steun die we elkaar geven en soms nalaten te geven binnen NOBCO. Elkaar steunen en support geven, is belangrijk. Het brengt me terug bij mijn eerste lessen in coaching. Daarin werd benadrukt hoe belangrijk het is voor een coachee om een ‘support systeem’ te hebben of te creëren. Steun heb je nodig voor een blijvende verandering of het omgaan met een moeilijke situatie. In het boek ‘Tot hier en nu verder’ wordt dat boeiend verwoord. Het kunnen aangaan van wederkerige, gelijkwaardige relaties is een sleutel tot geven en ontvangen van support. Als coach is het een ‘instrument’ in je gereedschapskist, om mensen te begeleiden in het leren aangaan van relaties en sociale interacties. Want juist in die interactie ontstaat de vaardigheid om te kunnen omgaan met uitdagende vragen en omstandigheden. Afgelopen jaar ben ik ‘steun’ ook vaak tegengekomen in de ‘boardroom’. Waar het eerder gebruikelijk was om uit te dagen, is momenteel menig leidinggevende genoegd uitgedaagd door wat er gebeurt. Steun geven als toezichthouder en als coach blijkt belangrijker dan uitdagen. Herken je dat? Dat collega’s en medewerkers vaker hulp inroepen om het werk vol te houden? Ik ben blij dat niet alleen eeuwenoude wijsheidsliteratuur ons leert om naar elkaar om te zien, maar dat wetenschappelijke onderzoek het onderbouwt. Soms kan dat in de vorm van coaching, soms door gewoon te helpen, te luisteren of iets bemoedigends te zeggen. 3 Met hartelijke groet, Marieke Jellema ‘Steun heb je nodig voor een blijvende verandering of het omgaan met een moeilijke situatie’
‘Je moet niet authentiek willen zíjn, je moet je Tekst: Sam Dekkers authentiek willen vóelen’ Vraag iemand wat hij of zij verstaat onder authenticiteit en je krijgt een antwoord als: integer, puur, in overeenstemming zijn met je persoonlijkheid, je niets aantrekken van de mening van anderen. Authenticiteit heeft een positieve gevoelswaarde, het is goed om authentiek te zijn. Maar het blijkt een complex begrip, waarbij je authentiek vóelen je voordelen oplevert, maar je niet zou moeten streven naar authentiek zíjn. Gedragswetenschapper en psycholoog Mattheis van Leeuwen over wat authenticiteit nu is en of we dat eigenlijk wel zouden moeten nastreven.
‘Uit onderzoek blijkt dat authenticiteit vooral te maken heeft met de waardering die je krijgt voor wie je zou willen zijn’ In de mailwisseling voorafgaand aan ons gesprek schreef je op mijn vraag: de term authenticiteit wordt alom gebruikt, maar wat betekent het eigenlijk? ‘Kort antwoord: niet wat de meesten denken.’ Wat denken de meesten wat authenticiteit is? Mattheis: “Authenticiteit is een concept dat superpositief geladen is. Iedereen wil wel authentiek zijn, mensen kiezen voor coaching om meer authentiek te worden of ze kopen er boeken over. Maar uit onderzoek blijkt dat niemand goed weet wat authenticiteit is. Sommigen zeggen dat wanneer je congruent bent met je persoonlijkheid je authentiek bent, wanneer je je eigen ding doet zonder je druk te maken over de mening van anderen. Anderen vinden dat authentiek zijn betekent dat je je échte zelf bent.” Als je je echte zelf bent, zou dat ook betekenen dat een chagrijnig persoon authentiek is als hij lekker humeurig is? “Ik geef een voorbeeld: Bram en Henk zijn twee verschillende persoonlijkheden. Bram is heel meegaand en Henk zoekt de confrontatie. Je zou zeggen dat Bram zich goed voelt als hij meegaand is en Henk wanneer hij de confrontatie zoekt. Maar dat is niet zo, beiden voelen zich beter als ze meegaand zijn en een fijne sociale interactie hebben. Mensen voelen zich authentiek als ze in een sociale situatie positieve feedback krijgen op hun gedrag. Authenticiteit ontstaat juist in sociale situaties. Je ziet dus ook dat wanneer mensen thuis alleen op de bank een boek lezen of Netflixen ze zich niet authentiek voelen. Of wanneer ze negatieve feedback krijgen, dan zeggen ze: ja maar zo ben ik niet echt. Ze voelen zich dan niet authentiek.” Authentiek zijn is dus afhankelijk van de waardering van anderen. Dat is paradoxaal: want het idee van authenticiteit is dat je juist niets moet aantrekken van meningen. “Uit onderzoek blijkt dat authenticiteit vooral te maken heeft met de waardering die je krijgt voor wie je zou willen zijn. Je hebt het idee dat je authentiek bent als anderen jou zien zoals je gezien zou willen worden. Dit is waar authenticiteit om draait: je doet moeite zodat anderen jou als authentiek ervaren. Je wil op een bepaalde manier overkomen.” “Het is het ideaalbeeld van onszelf als onafhankelijk van anderen dat spanning creëert tussen hoe we zijn en hoe we willen zijn. We zijn teleurgesteld als we niet genoeg onze dromen, doelen en waarden nastreven. We houden er niet van om meegesleurd te worden in een situatie, dan kijken we neer op onszelf. Of als we ons in de ene situatie anders gedragen dan in de andere, wat hartstikke normaal is.” Is authentiek willen zijn dan wel iets nastrevenswaardigs? “Als je graag authentiek wil zijn streef je naar altijd dezelfde zijn. Dat kan een negatieve impact hebben op nieuwe situaties. Stel: je krijgt een nieuwe baan en er wordt iets nieuws van je verwacht, je moet een andere rol aannemen. Je bent onderzoeker, data en getallen zijn belangrijk voor je. Maar je nieuwe rol wordt manager; je moet meer een people person worden. Wanneer authenticiteit belangrijk voor je is, wil je bij jezelf blijven en houd je vast aan harde getallen en data, want daar geloof je in en zo iemand ‘ben ik’. Mensen die blijven vasthouden aan hun waarden die niet passen bij hun nieuwe rol, falen sneller in hun werk. Hoe authentieker 5
‘De vraag: wie ben jij echt? kunnen mensen heel slecht beantwoorden. Daar kunnen coaches op inspringen’ je wil zijn, hoe minder flexibel je bent in nieuwe situaties. Geloven dat authenticiteit belangrijk voor je is, kan belemmerend zijn. Daarnaast kan het negatieve gevolgen hebben voor je sociale omgeving. Je niet aanpassen betekent vaak dat iemand anders er last van heeft. ” Authentiek zijn maakt dus niet gelukkig? “Authentiek zijn, is iets anders dan je authentiek voelen. Je authentiek voelen heeft allerlei positieve consequenties. Je krijgt een verhoogd zelfvertrouwen, je hebt betere en intiemere relaties, je doet het beter op je werk, je bent gelukkiger. Maar je authenthiek gedragen heeft vaak negatieve consequenties voor jezelf en anderen. Er is iets wat veel beter werkt om gelukkig te worden, en dat is iets voor iemand anders doen. Dat lijkt in veel gevallen haaks te staan op ‘voor jezelf kiezen’ wat veel van ons nastreven, maar het onderzoek is hier duidelijk over.” Waar komt die misvatting over authenticiteit vandaan? “Als je in dit onderwerp duikt, ontdek je dat authenticiteit een Westers construct is, waarin vooral het individu centraal staat. Wij willen uniek zijn, je echte zelf zijn, impact hebben op anderen. Uit onderzoek weten we dat Westerlingen liever authentiek zijn dan gelukkig. Ze kregen de vraag: stel je kunt een pilletje krijgen waar je 100% altijd gelukkig van wordt alleen: je bent niet meer jou. Dan kiezen ze er niet voor. Dat zie je ook bij mensen die depressief zijn, die willen vaak ook geen medicijnen tegen depressiviteit omdat ze bang zijn dat ze daardoor niet meer zichzelf zijn.” “We willen niet het gevoel hebben dat we bestaan uit meerdere zelven. We willen voelen dat we grip hebben op onszelf en dat we kunnen voorspellen hoe we zijn in verschillende situaties. Als we niet weten hoe we ons gaan gedragen in verschillende situaties, krijgen we stress. We willen het idee hebben: ik ben een stabiel persoon, ik heb een ‘ik’ dat losstaat van de invloed van anderen en de omgeving. Maar de wetenschap laat niet in de hersenen zoiets zien als een ‘ik’. We zijn meerder zelven, maar we willen er maar één zijn, die in alle situaties hetzelfde is. We zouden juist meer empathie hebben voor onzelf. En accepteren dat we in een complexe, dynamische, sociale maatschappij leven waar we veelal geen controle over hebben. Het is eigenlijk al ongelofelijk dat we daarin kunnen functioneren en dat we ons zo goed kunnen aanpassen. We zijn te hard voor onszelf, we zijn te normatief, we willen voldoen aan allerlei eisen die we onzelf stellen. Ik zou zeggen we zouden minder authentiek moeten willen zijn.”
Over Dr. Mattheis van Leeuwen Hoe kan een coach deze kennis over authenticiteit gebruiken om coachees beter te begeleiden? “De focus zou niet moeten liggen op zo authenthiek mogelijk zijn. Het is belangrijker om bewust te zijn van jezelf en te weten waar je blij van wordt en daar rekening mee te houden. En dat kan heel goed zitten in flexibeler zijn in sociale situaties. Het probleem daarbij is dat mensen slecht zelfinzicht hebben. De vraag: wie ben jij echt? kunnen mensen heel slecht beantwoorden. Daar kunnen coaches op inspringen. Zij zouden hun coachees kunnen helpen om meer zelfkennis te verwerven: waar word ik door gedreven, waar word ik gelukkig van? Wat is mijn ideale balans tussen autonomie en afhankelijkheid? Waar ben ik goed in en waar kan ik mee bijdragen? Welke activiteiten geven mijn leven zin? Het is goed als mensen beseffen waar zij het gelukkigst van worden: dat is over het algemeen positieve sociale relaties en het doen van goede dingen voor anderen, door de positieve feedback die ze daarvoor ontvangen.” Dr. Mattheis van Leeuwen is onderzoeker en docent gedragsverandering aan de Radboud Universiteit waar hij de eerste master opleiding gedragsverandering in Europa heeft helpen ontwikkelen. Ook is hij oprichter van de Postacademische Opleiding tot Gedragsveranderaar Persoonlijke Ontwikkeling en medeoprichter van het Nederlands Instituut voor Persoonlijke ontwikkeling (NIPO) en de Behavior Change Group. 7 Literatuur • Jongman-Sereno, K. P., & Leary, M. R. (2019). The enigma of being yourself: A critical examination of the concept of authenticity. Review of General Psychology, 23(1), 133-142. • Veelgebruikte schaal voor ervaren authenticiteit (en samenhang met welbevinden). Zie einde van het paper voor de vragenlijst: Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Baliousis, M., & Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the Authenticity Scale. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 385. • Over authentcitiet als product van meerdere zelven en gewenste reputatie: Baumeister, R. F. (2019). Stalking the true self through the jungles of authenticity: Problems, contradictions, inconsistencies, disturbing findings—And a possible way forward. Review of General Psychology, 23(1), 143-154.
NOBCO-nieuws Bestuurswissel Per 1 januari 2022 heeft Lilian Dekkers haar bestuursfunctie bij NOBCO neergelegd. Op de vraag wat Lilian heeft geleerd van haar bestuurstijd van NOBCO antwoordt zij: “Ik ben zelfbewuster geworden en ik heb meer inzicht in mijzelf gekregen. En ik ben ook rijper, volwassener geworden. Dat leer je denk ik wel als je zo intensief samenwerkt in een team. Je deelt een passie, je steekt er samen veel energie, tijd en wilskracht in, dat verbindt. We hebben een werkbaar team met ieder onze eigen portefeuille. Ik denk dat wij erin zijn geslaagd om een gezonde mix te vormen.” Een mooi uitgangspunt voor Geeske te Gussinklo, die Lilian opvolgt als bestuurslid. “Vanuit de portefeuille Learning, Development, Community en Communicatie zet ik mij met energie, daadkracht, een open mind en positiviteit in voor NOBCO. Ik neem mijn achtergrond als psycholoog, studie op Nyenrode en ervaring als verenigingsbestuurder en verenigingsdirecteur van een brancheorganisatie mee om mijn taak als NOBCO-bestuurslid zo goed mogelijk te volbrengen”, aldus Geeske. Lilian Dekkers Geeske te Gussinklo Nieuw: EIA-informatielijn Voor alle NOBCO-coaches die hun EIA (European Individual Accreditation) willen behalen is NOBCO in 2022 gestart met de EIA-Informatielijn. NOBCO-coaches kunnen hier terecht voor één of enkele korte vragen over EIA, waarop zij het antwoord niet vinden in de handleidingen op de website. De EIA-Informatielijn wordt bemenst door assessoren en is elke maandag tussen 16 en 18 uur bereikbaar op 033 247 34 44.
Uitkomsten digitale kampvuursessies De afgelopen maanden hebben we met verschillende groepen rond het kampvuur gezeten om de behoeften en ideeën op te halen die er leven. Dit kan het bestuur helpen in de verrijking van het beleid van NOBCO richting de toekomst. De uitkomsten van de eerste twee sessies hebben we inmiddels in kaart gebracht: 1. Inzichten uit de kampvuursessie met NOBCO-coaches (18 deelnemers) • Gebruik andere woorden: spreek over skills en ontwikkeling in relatie tot certificeren, en niet over certificeren als doel op zich. • Doe een appèl op intrinsieke motivatie: benader coaches vanuit vertrouwen en spreek ze aan op de intrinsieke drive, van moeten naar mogen. Voorkom dat mensen het idee krijgen dat ze het voor NOBCO doen. • Doe het samen: vraag coaches om mee te denken en mee te sturen als het gaat om de professionele standaard in het vak, ze stappen graag in de klankbordgroep. Ga niet te snel. • De standaard is hoog, maar mag hoger: de mensen die we spreken gaan ervan uit dat de totale groep van NOBCO-aansluitingen over een goede kwaliteit beschikt, intervisie houdt, zijn vak bijhoudt en over een hoge professionele standaard beschikt. 2. Inzichten uit de kampvuursessie met NOBCO-vrijwilligers (20 deelnemers) • Stap in de buitenwereld: zorg voor zichtbaarheid en bekendheid van NOBCO bij opdrachtgevers en inkoop en zet de coach-community daarvoor in (ambassadeurspakket). Wees proactief in de communicatie en betrek het veld. Denk aan brancheorganisaties en HR, werk daar mee samen. • Wees duidelijk: wees duidelijk over welk onderscheid er is tussen gecertificeerd en nietgecertificeerd, maak heldere keuzes. Leer de aangesloten coaches beter kennen qua achtergrond, ervaring en activiteit in het coachvak. Denk zelfs aan een soort verzekering of garantie richting opdrachtgevers. • Maak aantrekkelijk: maak het proces van ontwikkelen helder met rolmodellen en maak de kleine stappen die je neemt, om je professionaliteit te ontwikkelen en te onderhouden, inzichtelijk en overzichtelijk. Certificering is het laatste stukje. Zorg dat coaches, opleiders en opdrachtgevers er waarde in zien. • Democratiseer coaching: maak coaching voor iedereen beschikbaar. Er volgen nog kampvuursessies met opdrachtgevers en een met opleiders. Hopelijk ook weer met goede inzichten waar we als NOBCO-bestuur mee aan de slag kunnen. 9
De meerwaarde van professionele coaching Onlangs bracht NOBCO samen met ICF een whitepaper uit met de titel: Coaching in een intransparante markt. Aanleiding: de enorme stijging van het aantal coaches maakt het selecteren van de juiste coach er voor de coachee niet overzichtelijker op. Hoe vind je als coachee een betrouwbare coach? Hoe maak je als coachee onderscheid tussen een zelfbenoemd coach en een professionele coach? NOBCO ziet voor zichzelf een rol weggelegd om de maatschappij hierin helderheid te geven. Tekst: Sam Dekkers Iedereen mag zich coach noemen en het aantal (zelfbenoemde) coaches rijst dan ook de pan uit. Waren er in 2014 nog 38.000 coaches ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, vijf jaar later waren dat er al 63.000. Een stijging van 66%. Niet zo gek dus dat het lastig is om een betrouwbare coach te vinden in het enorme aanbod. Ook coachee Marleen Kuiper liep vast in het enorme aanbod. Marleen kreeg een outplacement nadat zij haar baan kwijtraakte. Marleen: “Na wat rondvragen en een uurtje googelen had ik een paar namen van coaches bij mij in de buurt. Maar hoe weet je of iemand goed is en mij echt kan verder helpen? Ik was onzeker geworden over mijn kwaliteiten door mijn ontslag en omdat ik alleenstaand ben, is een betaalde baan voor mij noodzakelijk. Door te kiezen voor een gecertificeerde coach had ik toch de zekerheid dat ik te maken heb met een professional.” Helder NOBCO ziet het als haar verantwoordelijkheid om helderheid te geven over de troebele coachmarkt, door een duidelijke scheidslijn te trekken tussen professionele coaches en zelfbenoemd coaches. Zo werkt een professionele coach met een coachovereenkomst, heeft een objectieve houding en helpt de coachee bij het behalen van het coachdoel. Daarnaast is een professionele coach aangesloten bij een beroepsorganisatie en dus geschoold. Toch is helaas nog maar een fractie van alle coaches aangesloten bij een onafhankelijke beroepsorganisatie zoals NOBCO. En dat is jammer, want juist dat geeft een coachee zekerheid dat de coach is opgeleid voor het coachvak, zich houdt aan een ethische code en zich ontwikkelt in het vakgebied. Bovendien is er bij een geschil een klachtenreglement waar coachees op kunnen terugvallen. Marleen: “Een gedegen coachopleiding en ervaring van de coach waren voor mij doorslaggevend bij de keuze voor een gecertificeerde coach. Nu weet je met een gecertificeerde coach natuurlijk ook niet dat je traject 100% slaagt, maar hoe meer zekerheid, hoe beter. Het voelde voor mij toch dat ik maar één kans had – ik kon zo’n traject niet nog eens doen –, dit móest slagen.”
Coachee Marleen Kuiper: ‘Een gedegen coachopleiding en ervaring van de coach waren voor mij doorslaggevend bij de keuze voor een gecertificeerde coach’ Coaching werkt De visie van NOBCO is dat professionele coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. En uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat coaching werkt. Het levert een bijdrage aan het vergroten van persoonlijke veerkracht, kan preventief werken bij burn-outklachten en gevoelens van stress en depressieve klachten verminderen en helpt bij het verbeteren van de werk-privé balans. Kortom: coaching heeft maatschappelijke meerwaarde en als het op een professionele manier wordt ingezet, is het – zeker in deze turbulente tijd – waardevoller dan ooit. Iets wat ook HR-professionals onderstrepen, blijkt uit verschillende reacties uit het veld. Iedereen een coach, vinden zij. Maar dan wel een professional. “Vanuit NOBCO willen we de coachees en inkopers van coaching goed informeren over de meerwaarde van een gecertificeerde NOBCO-coach. Middels verspreiding van het eerder genoemde whitepaper, artikelen in de pers maar ook via advertenties specifiek gericht op HRM-professionals en management”, aldus NOBCObestuurslid Miriam Oude Wolbers. “Iedereen, ongeacht rol of functie, is gebaat bij coaching. Zeker in een tijd van transformatie waarin iets anders van ons gevraagd wordt, kan een coach jouw professionele en persoonlijke groei versnellen.” Gerard Penning, Chief Human Resources Officer ABN AMRO “Dit whitepaper objectiveert de kracht van coaching, onderbouwt aan de hand van onderzoek de positieve werking ervan, en helpt het kaf van het koren te scheiden waar het gaat om professionaliteit.” Ditmer Rouwenhorst, Senior adviseur leven lang ontwikkelen AWVN “Het hebben van een wenkend perspectief is wat ik eenieder het meeste gun. Voor elke portemonnee beschikbare en kwalitatief hoogwaardige coaching is hiervoor beslist een randvoorwaarde.” Rutger van den Breemer, bestuurder loopbaan FNV 11 • Meer lezen? Download het NOBCO ICF whitepaper ‘Coaching in een intransparante markt’ • Om de waarde van gecertificeerde coaches onder de aandacht te brengen bij HRprofessionals heeft NOBCO afgelopen december en januari een gerichte campagne gevoerd. Deze campagne leverde kwalitatief verkeer (ruim 32.000 bezoekers) naar de campagne pagina https://www.nobco.nl/campagne/nobco-effect.
Artikelen over diversiteit in Een selectie op het thema ‘persoonlijke diversiteit en authenticiteit’, het onderwerp van dit e-magazine. De artikelen zijn tijdelijk voor alle lezers van het e-magazine opengezet. Coaching van diversiteit Marten Bos In de coachingsrelatie speelt ook het gewaar zijn van de diversiteit van de coach een belangrijke rol. Welke identiteit komt op de voorgrond? Lees meer De kracht van diversiteit Leonie van Mierlo Je zult als organisatie alleen divers worden als dit streven gedragen en uitgedragen wordt door en vanuit het hoogste aanwezige orgaan. Anders blijft het een ‘hobby’ van HR, met weinig kans op impact. Lees meer Via Coachlink zijn er meer dan 2.500 artikelen beschikbaar over coaching en persoonlijke ontwikkeling en kun je gebruik maken van werkvormen die via MyMethods beschikbaar zijn. Als coach kun je ook gevonden worden via Coachlink. Coachlink is gratis beschikbaar voor NOBCO-coaches (niet-leden betalen € 18,50 per maand). Diversiteit benutten Karin Derksen Hoe werk je goed samen met iemand die heel anders denkt en werkt dan jij? Die soms wel van een andere planeet lijkt te komen. Toch zit daar nu net de meerwaarde van een team, in die diversiteit, in die keur aan perspectieven, talenten, kennis en kunde. Daardoor kunnen teams individuele medewerkers overtreffen in het oplossen van complexe vraagstukken, zijn teams creatiever en beter in vernieuwen. Lees meer
13 Maak je eigen reader in Coachlink! Hoe werkt het? Ga naar Coachlink en log in. Naast elk artikel in de kennisbank zie je de button ‘naar reader’. Als abonnee kun je in mijn readers maximaal 5 gepersonaliseerde readers maken met artikelen uit de kennisbank. Elke reader kan maximaal 30 artikelen bevatten. Download de reader als pdf en deel het met anderen. Je vindt deze functie onder extra’s > reader samenstellen.
Diversiteit van NOBCO coaches: de vaksecties van NOBCO Een aantal groepen coaches heeft hun krachten gebundeld in een vaksectie. Een kernteam van zo’n zes personen heeft de lead en overige coaches sluiten zich aan bij de vaksectie, als zij aan de voorwaarden voldoen. Zij verdiepen zich binnen NOBCO gezamenlijk verder in hun specialisatie. Daarmee is de vaksectie een plaats waar specifieke kennis verzameld en gedeeld wordt en waar zicht is op trends en ontwikkelingen. Op dit moment zijn er drie actieve vaksecties, die hun eigen events organiseren. Dit zijn de vaksectie executive coaching, natuurcoaching en teamcoaching. NOBCO heeft de ambitie om het aantal vaksecties uit te breiden. Tekst: Geeske te Gussinklo
Executive coaching De vaksectie executive coaching bestaat sinds het eerste uur. De steeds sneller veranderende maatschappij vraagt van executives dynamisch en verbindend leiderschap. Onder andere als gevolg van de economische crisis en het groeiend aantal incidenten rond bestuurders zijn veel leiders op zoek naar authenticiteit en vernieuwing, zowel op het gebied van leiderschap als organisatie-ontwikkeling. Een executive coach begrijpt deze dynamiek als geen ander en is een gelijkwaardig sparringpartner voor executives. Hier is steeds meer behoefte aan bij de doelgroep executives. Executive (team)coaching is het vergroten van de effectiviteit van de executive door het versterken van diens leiderschapskwaliteiten. Een executive coach onderscheidt zich door in de coaching zowel op de persoon als op de complexe context en krachtenveld van de executive aan te sluiten. Het kunnen duiden van complexe ontwikkelingen op sociaal-maatschappelijk, technologisch, politiek en sociaaleconomisch vlak is een voorwaarde om als executive coach te werken. Onder executives vallen volgens de uitgangspunten van de vaksectie executive coaching: directieleden, bestuurders, DGA’s en topmanagers, toezichthouders en commissarissen. Teamcoaching Teams in organisaties staan voor veel verschillende uitdagingen. Enerzijds doordat de verschijningsvorm van teams steeds meer variaties kent en anderzijds doordat er steeds meer eigenaarschap en zelforganisatie van teams verwacht wordt. Teamcoaching levert hierbij een bijdrage aan teams en leiders van teams. Teamcoaching is het professioneel en resultaatgericht ondersteunen van teams in het ontwikkelen van hun competenties en competentie om samen te werken. De teamcoach richt zich op het functioneren van het team in relatie tot de organisatie doelstellingen en het toevoegen van waarde voor klanten van de organisatie. Natuurcoaching Deze vaksectie wil andere coaches inspireren en informeren over de kracht van coachen in en met de natuur. Coachen in de natuur werkt ontspannend, geeft een rustige prikkeling van de verschillende zintuigen. Een bewegend lichaam zet het brein in beweging: er is meer ruimte In de nabije toekomst krijgen de vaksecties een prominentere rol op het gebied van kennisontwikkeling en het delen van deze kennis naar buiten voor concentratie, helder denken, aandacht en creatieve denkprocessen. Gedachten en gevoelens komen letterlijk in beweging. De natuur geeft energie en positieve gevoelens. Het is makkelijker om afstand te nemen van dagelijkse dingen en vaste patronen omdat ‘je er even helemaal uit bent’. Bij coachen vanuit de natuur wordt veel gebruik gemaakt van metaforen. Deze natuurlijke symbolen en metaforen werken verhelderend en leiden tot diepe inzichten. De natuur is inzetbaar voor alle mogelijke coachvragen. Immers, onze eigen natuurlijke wijsheid is een waardevol kompas bij het maken van keuzes in leven en werk. Zicht op trends en ontwikkelingen In de nabije toekomst krijgen de vaksecties een prominentere rol op het gebied van kennisontwikkeling en het delen van deze kennis naar buiten. Want is dit niet de plaats waar het laatste nieuws bekend is, zicht is op de trends in coachvragen? Hoe mooi is het als organisaties kunnen kijken bij NOBCO en zien wat de laatste stand van zaken is op het gebied van executive coaching, natuurcoaching of teamcoaching? Dus naast het sparren binnen de vaksectie, van elkaar leren en best practices uitwisselen komt daar een nieuwe bijdrage in ‘ het op de kaart zetten van het coachvak’ . Op de nieuwe website zal dit te zien zijn. Nog diverser Daarnaast is het coachvak diverser dan deze drie. Onze ambitie is om het aantal vaksecties uit te breiden. Hierbij kunnen we denken aan 15
vaksecties die zich concentreren rond een type coachvraag. Gebaseerd op de uitkomsten van de Coaching Monitor www.nobco.nl/coachingmonitor 2020/2021 zouden dit kunnen zijn: • Werk-privé balans, stress en burn-out • Zelfontplooiing • Loopbaan en carrière Kijkend naar overige interessante domeinen zouden dit kunnen zijn: intercultureel coachen, interne coaching binnen bedrijven, organisatie-coaching, omgaan met conflicten, hoogbegaafdheid en kindercoaching. Samenwerken met expertisecentra Met 4500 aangesloten coaches in onze achterban zijn er genoeg deskundigen op deze domeinen voor nieuwe vaksecties. En niet alles hoeft binnen NOBCO uitgevonden te worden. Een samenwerking met externe expertisecentra zou geweldig zijn. Dan ontsluiten we de kennis voor onze coaches, die op die manier hun bijdrage weer kunnen leveren. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet allemaal in 2022, maar op de lange termijn. Een kernteam met vijf coaches en een voorzitter, die op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in hun vak, zicht hebben op de expertisecentra buiten NOBCO, kennisdelen binnen hun vaksectie en daarbuiten, is wat daar voor nodig is. Daar kijk ik naar uit! Over Geeske te Gussinklo Geeske te Gussinklo is bestuurder van NOBCO met de portefeuille Learning, Development, Community en Communicatie. Daarnaast is zij Arbeids- en Gezondheidspsycholoog bij Daders en richt ze zich onder meer op executive coaching, performance coaching en loopbaancoaching. Op de website lees je meer over de vaksecties: Executive coaching: https://www.nobco.nl/over-nobco/vaksecties/ executive-coaching-vec Natuurcoaching: https://www.nobco.nl/over-nobco/vaksecties/ natuur-coaching-i-vnc Teamcoaching: https://www.nobco.nl/over-nobco/ teamcoaching-i-vtc NOBCO in de media 7 januari 2022 Het Parool: Hoe goedbedoeld ook: een ervaringsdeskundige is niet meteen een goede leefstijlcoach Meer energie, minder stress, een betere werk-privébalans: wie hulp zoekt bij het behalen van zulke doelen, ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Hoe vind je een goede, professionele coach? Journalist Kim van der Meulen vroeg het voor Het Parool aan NOBCObestuurslid Miriam Oude Wolbers. “Er zijn coaches die zonder opleiding of certificering mensen gaan coachen. Die hebben bijvoorbeeld zelf een crisis doorgemaakt en denken: nu kan ik anderen hiermee helpen. Daar zet ik vraagtekens bij. Als mensen niet weten welke invloed ze op anderen hebben, kan dat heel gevaarlijk zijn.” Lees het artikel
februari 2022 Quote: Coaches coachen In de Quote van februari staat een uitgebreid artikel over zelfbenoemde business coaches en hun verdienmodellen. Samen met Yvonne Burger en Tosca Gaakeer-Gort mocht NOBCO-bestuurslid Miriam Oude Wolbers vanuit de beroepscoaches een tegengeluid laten horen. Het advies vanuit NOBCO is om je bij het zoeken naar een coach op Instagram je niet te laten verleiden door mooie plaatjes en praatjes maar je research te doen naar de professionaliteit van de coach. Lees hier een deel van het artikel 26 januari 2022 EenVandaag NOBCO en NOLOC gaven 26 januari in TV uitzending van EenVandaag een reactie op het oneigenlijk gebruik van loopbaansubsidie ‘ontwikkeladvies’ door een aantal coachingbedrijven. Naast deze kanttekening over oneigenlijk gebruik door een aantal bemiddelingsbureaus vinden wij als NOBCO het ontwikkeladvies een mooie laagdrempelige regeling die bijdraagt aan de duurzame inzetbaarheid van werkenden. Goed om te benoemen dat zowel coaches als coachees waren blij met deze subsidieregeling. Lees het artikel en bekijk de uitzending Februari 2022 EOS Wetenschap Psyche & Brein: “Mensen noemen zich te makkelijk coach” In februari verscheen in dit tijdschrift een interview met dr. Eefje Rondeel over haar missie het coachvak te professionaliseren. Haar passie ligt vooral bij het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar de praktijk. “Er is namelijk best veel wetenschappelijke onderbouwing voor coaching, en die moeten we beter inzetten.” Over de zoektocht naar de wetenschap achter coaching schreef ze het boek ‘Evidence-based Coachen’. Eefje Rondeel werkt als zelfstandig docent. Ze is vanuit NOBCO betrokken bij het promotie-onderzoek naar de werkzame mechanismen van coaching en lid van de redactieraad van het e-magazine Coach. Lees hier het interview 17
Onderzoek: hoe beleven coaches videocoaching? Onzekerheid over videocoaching: terecht of niet? Binnen het interne CoachesNetwerk van ABN AMRO Bank deed Richard Verhagen onderzoek naar videocoaching. Hij onderzocht de kwaliteit van de coachingsrelatie binnen videocoaching en ging na welke rol de zelfevaluatie van de coach daarbij speelde. Tekst: Richard Verhagen
De vraag is: kun je met videocoaching tot dezelfde relatie met je coachee komen als met fysieke coaching? Uit eigen ervaring als leidinggevende van een zakelijk relatiemanagementteam en coach binnen ABN AMRO herken ik het belang van (zelf)onderzoek ten aanzien van je eigen rol als coach in verschillende situaties. Dat belang is uiteraard om de coachee zo goed mogelijk te helpen met zijn of haar coachvraag. Door mijn Masteropleiding Toegepaste Psychologie werd ik nog meer gewaar van allerlei factoren die de kwaliteit van coaching kunnen beïnvloeden. Het gevalideerd en betrouwbaar onderzoeken van de coachingsrelatie, zoals in dit onderzoek, zorgt voor waardevolle inzichten om coaching naar een nog hoger niveau te tillen. Aanleiding voor het onderzoek Ten tijde van het onderzoek werkten medewerkers verplicht thuis als gevolg van de covidmaatregelen. Contacten tussen collega’s waren beperkt en laagdrempelig en instant sparren met (ervaren, vertrouwde) collega’s was lastiger geworden. Mede om die reden was er een toename in de vraag naar coaching. Tegelijkertijd maakten de maatregelen fysieke coaching onmogelijk. Gelukkig was er een alternatief: videocoaching. Onderzoeksvraag De vraag is: kun je met videocoaching tot dezelfde relatie met je coachee komen als met fysieke coaching? Diverse onderzoekers, zoals Menger en Donker (2013) en Ribbers en Waringa (2018) waarschuwen bij videocoaching voor mogelijke misverstanden en misinterpretaties als gevolg van beperkte non-verbale communicatie. Zo heb je geen zicht op bijvoorbeeld spanning in het onderlichaam van de coachee, heb je geen gevoel bij de ‘energie’ en is direct oogcontact via de camera niet mogelijk. Door misinterpretaties kan de coachingsrelatie mogelijk verstoord raken; soms haken coachees zelfs af. Ook uit oriënterende interviews met enkele coaches bleek dat er bij sommige van hen toch een mate van onzekerheid en nervositeit speelde. Over zichzelf, maar ook of ze over de juiste vaardigheden beschikten om het letterlijk beperkte beeld van de coachee via het beeldscherm goed te kunnen interpreteren. Die zelfevaluatie van de eigen competentie en het beschikken over de juiste vaardigheden komen samen in een psychologisch construct: kern zelf-evaluatie. Kern zelf-evaluatie is de evaluatie van iemands eigenwaarde op basis van iemands zelfvertrouwen, capaciteiten en competenties (Judge, Locke & Durham, 1997). In mijn onderzoek ben ik gaan kijken hoe coaches hun eigen persoonlijkheidskenmerken, gedachtes en overtuigingen evalueren en of dat samenhangt met de kwaliteit van de coachingsrelatie die zij opbouwen bij videocoaching. De coachingsrelatie wordt ook wel de werkalliantie genoemd en gaat over de actieve samenwerking waarbij gezamenlijk verantwoordelijkheid wordt gedragen voor het proces (Bordin, 1979). De kwaliteit van de coachingsrelatie is afhankelijk van drie interactieve aspecten, namelijk: • de mate waarin coach en coachee gezamenlijk overeenkomen wat de gewenste uitkomsten oftewel ‘doelen’ zijn die men wil behalen; • de ‘taken’ die men hiervoor dient uit te voeren; en • de mate van de ‘relationele band’ die er tussen de coach en coachee ontstaat (Bordin, 1979; Gessnitzer & Kauffeld, 2015). Het onderzoek Naast literatuuronderzoek lag de nadruk van het onderzoek op het afnemen van een betrouwbare en valide vragenlijst onder de 53 (van de 102) coaches van het CoachesNetwerk en 98 coachees. Zij waren in de tijd van het onderzoek ook daadwerkelijk bezig met videocoaching. Naast de vragenlijst werden ook enkele groeps-interviews onder de coaches afgenomen om in te zoomen op hun ‘kern zelf-evaluaties’ met betrekking tot videocoaching. Wat bleek uit het onderzoek was dat coaches hoog scoorden op zelfvertrouwen en het beschikken over competenties en capaciteiten. Ook scoorden zowel 19
Videocoaching vraagt van de coach alerter te zijn op de gemoedstoestand van de coachee en die ook frequent te checken door bijvoorbeeld te letten op woordkeuze en taalgebruik de coaches als coachees hoog op het ervaren van een goede kwaliteit van de coachingsrelatie in de context van videocoaching. Ten derde bleek dat hoe hoger de zelfevaluatie van de coach des te beter de kwaliteit van de coachingsrelatie was vanuit de optiek van de coach. Uit de groepsinterviews kwam naar voren dat coaches denken de coachingsrelatie positief te kunnen beïnvloeden door zaken als een goede (mindful) voorbereiding, het voorkomen van verstoringen in je omgeving, bij jezelf en de ander en door te oefenen met de betekenis van gezichtsuitdrukkingen en verbale communicatie. Tenslotte gaven coaches aan dat zij behoefte hebben aan voorbeelden van digitale tools en opdrachten ter vervanging van fysieke opdrachten zoals een familieopstelling. Wat kunnen coaches met deze resultaten? Allereerst is het bemoedigend voor de inzet van videocoaching dat de coaches in het onderzoek een positieve zelfevaluatie hadden en dat de coachingsrelatie in videocoaching door zowel coach als coachee als positief werd beoordeeld. Het motto is dan ook ‘vooral doorgaan’ met videocoaching. Er zijn een aantal dingen die een coach kan doen om videocoaching succesvol in te zetten. Door je mentaal goed voor te bereiden, kalm te blijven en lastige momenten (emoties, verstoringen) te oefenen door middel van rollenspellen. Videocoaching vraagt van de coach alerter te zijn op de gemoedstoestand van de coachee en die ook frequent te checken door bijvoorbeeld te letten op woordkeuze en taalgebruik. Ook kan de coach een coachee meer op haar of zijn gemak te stellen door vaker complimenten te geven of te letten op woordkeuze en taalgebruik. Persoonlijk heb ik als coach goede ervaringen met het inzetten van de digitale coachmogelijkheden via het beeldscherm, zoals coachees laten bewegen in hun fysieke ruimte om dingen te voelen of door ze letterlijk op meerdere papieren ondergronden te laten bewegen. Daarnaast heb ik ook goede ervaringen met digitale (teken)tools, voor het maken van bijvoorbeeld een mindmap.
Over Richard Verhagen (1970): Richard Verhagen MSc studeerde op 14 december 2021 af voor zijn HBO master Toegepaste Psychologie. Naast zijn eindscriptie over videocoaching, deed hij in het kader van zijn opleiding onderzoek naar o.a. burn-out, faalangst, attitudes en persoonlijkheidskenmerken (zelfvertrouwen en self-efficacy). In zijn werkzame leven is Richard sinds 2010 leidinggevende bij ABN AMRO Bank en coacht hij naast zijn teamleden, ook andere collega’s binnen de bank. Literatuurlijst Bordin, E. S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 16(3), 252-260. Gessnitzer, S., & Kauffeld, S. (2015). The working alliance in coaching why behavior is the key to success. The Journal of Applied Behavioral Science, 51(2), 177–197. ABN AMRO Bank werkt met een interne coachpool van circa 100 coaches (CoachesNetwerk) die beschikbaar zijn om coachees te begeleiden met allerlei coachvragen met betrekking tot privé-werkbalans, skill- en loopbaanontwikkeling. In de huidige situatie werkt ABN AMRO met interne coaches, om ze te faciliteren in hun passie voor coaching en omdat ze zich goed kunnen inleven in de situatie van de coachee door hun organisatieen cultuurkennis (Hunt & Weintraub, 2007). Alle coaches in het netwerk hebben hun coachopleiding met een diploma afgesloten. De opleiding duurt minstens een jaar en is door het NOBCO geaccrediteerd. Vanaf januari 2019 is het CoachesNetwerk als partner aan NOBCO verbonden. Hunt, J. M., & Weintraub, J. R. (2007). The coaching organization: A strategy for developing leaders. Thousand Oaks: Sage Publications. Judge, T. A., Locke, E. A., & Durham, C. C. (1997). The dispositional causes of job satisfaction: A core evaluations approach. Research in Organizational Behavior, 19, 151–188. Menger, A., & Donker, A. (2013). De werkalliantie in het gedwongen kader: de theorie. Werken in gedwongen kader, 115-134. Ribbers, A., & Waringa, A. (2018). E-coaching: direct aan de slag met Het Nieuwe Coachen. Boom/Nelissen. 21
NOBCO-nieuws Unieke kans: maatwerk traject tot EMCC-gecertificeerd supervisor Supervisie is een krachtige ondersteuningsvorm voor coaches om te reflecteren op zichzelf in de uitoefening van hun vak en hierin te groeien. NOBCO wil dan ook het gebruik van supervisie onder de aangesloten NOBCO coaches stimuleren. Supervisor Pool Pilot Een van de stappen daarin is een Supervisor Pool Pilot. Deze pilot is bedoeld om een groep van 15 tot 30 senior en master coaches te faciliteren om EMCC-erkend supervisor te worden. Het leuke van de pilot is dat alle NOBCO coaches kunnen meeprofiteren, omdat zij zich door de supervisoren in opleiding kunnen laten superviseren voor een gereduceerd tarief. De pilot start op 11 mei a.s. en behelst: • Een maatwerk traject van twee jaar voor NOBCO coaches met een EIA-certificering op senior of master niveau om een ervaren supervisor te worden en een ESIA-certificering (European Supervision Individual Accreditation) te behalen. Dit traject is, in afstemming met EMCC, zo ingericht dat zij na afloop van de twee jaar (mei 2024) aan alle eisen voor ESIA-certificering kunnen voldoen. • De deelnemers aan dit traject worden na het behalen van hun ESIA-certificering opgenomen in een NOBCO Supervisor Pool en zijn zo vindbaar voor NOBCO coaches die een supervisor zoeken. • Het maatwerk traject bestaat uit ongeveer 20 online lessen en 8 groepssupervisiebijeenkomsten verspreid over twee jaar. Deze worden verzorgd door het Britse trainingsbureau van Tom Battye. Hij heeft veel ervaring als coach en trainer én geeft leiding aan de ontwikkeling van supervisie standaards bij EMCC. Andere ervaren supervisietrainers zijn bij het traject betrokken. De kosten voor het traject van twee jaar zijn 3500 euro. Belangstelling? Ben jij een coach met een senior of master EIA-certificering en wil je je verder professionaliseren als supervisor? Lijkt dit traject jou een mooie kans om je verder te scholen als supervisor, (nog meer) ervaring op te doen, én je ESIA-certificering te behalen? Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
NOBCOcoaches sprinten naar EIA 23 Overgewaaid uit Engeland introduceert NOBCO dit jaar in Nederland de 5 Day Sprint Challenge (5DSC) voor coaches met een EQA-geaccrediteerde coachopleiding. Een boost voor jouw certificeringsvoornemen De 5DSC is een intensieve, uitdagende en bovenal leuke manier om jouw voornemen om een EIA-certificering aan te vragen nu écht op te pakken. De 5DSC bestaat uit vijf online bijeenkomsten van een uur in één week, met een kleine groep collega-coaches én een ervaren mentor. In de bijeenkomsten neem je alle onderdelen van de EIA-aanvraag door en bespreek je hoe je deze kunt aantonen in jouw portfolio. Aan het einde van de week weet je precies welk EIA-certificeringsniveau voor jou haalbaar is, wat je hiervoor nog moet doen en wanneer je dat kunt afronden. Kortom, je geeft een echte ‘boost’ aan jouw certificeringsvoornemen en aan je coachpraktijk! Je kunt nog deelnemen in de week van 13 juni of 26 september. Klik hier voor meer informatie en aanmelden Alle bij NOBCO aangesloten coaches die beschikken over een EQA-certificaat, ongeacht het jaar waarin ze dit hebben behaald, hebben rechtstreeks informatie over de 5DSC ontvangen. Mocht dat onverhoopt bij jou niet het geval zijn, laat dan even van je horen.
Agenda In het voorjaar staan de bijeenkomsten in het teken van inclusiviteit en LHBTIQ+. We delen graag ons aanbod voor de komende periode met je. 5 april 2022 NOBCO interactieve uitzending ‘Met de coach aan tafel - Snap jij het nog?’ Dr. Glenn Helberg en Mounir Samuel schuiven samen met twee coaches aan tafel bij gastvrouw Inge Diepman en gaan in gesprek met coaches in de zaal én thuis over de taal die we gebruiken en de wijze waarop we luisteren. Waarom zeggen we bepaalde woorden? Waar komen ze vandaan en waarom spreek je ze uit? En welke gesprekken moeten we voeren en hoe voer je deze in een taal die veilig, inclusief en toegankelijk is voor iedereen? Schuif jij ook aan? Noteer 5 april in je agenda en meld je aan! 7 april 2022 Research into practice: Future trends in inclusive coaching, mentoring and supervision. Workshop 3. De derde en laatste workshop uit de reeks, georganiseerd door EMCC Global, is gericht op de vraag hoe we in complexe systemen bondgenoten kunnen zijn voor inclusieve coaching, mentorschap en supervisie. De uitkomsten van de drie workshops vormen een wereldwijd discussiedocument op de website van EMCC dat de onderzoekspublicaties ondersteunt met praktische oplossingen en gezamenlijke begeleiding voor beoefenaars. Schrijf je hier in voor workshop 3
12 april 2022 25 Webinar inclusieve imagocoaching Imago relatiecoaching en -therapie werkt met de relatie in plaats van met twee individuen. Relatiecoaching vergt onpartijdigheid van de coach en oordeelloos aanwezig zijn bij het stel. Anders dan bij het werken met heteroseksuele stellen kunnen mensen uit bijvoorbeeld de LHBTIQ+-gemeenschap ervaringen hebben gehad van buitengesloten zijn, niet geaccepteerd worden door hun omgeving en zelfs agressie op iets dat juist onderdeel is van hun seksuele- of genderidentiteit. Met nog meer zelfvertrouwen een volgend gesprek met een stel tegemoet te treden? Barbara Cremers werkt al tien jaar als therapeut uitsluitend met relaties. Zij reikt je de tools aan. Meld je aan! 23 juni 2022 Online Coachcirkel event ‘Mijn eigen triggers’ Senior- en Masterpractitioners begeleiden deelnemers aan de coachcirkels als het ware over reflectiepaden. Het zijn ‘beschouwingssessies’ waar inzichten grond vinden, er samen geleerd wordt en waar we gezamenlijk en gelijktijdig professionaliseren. Wil jij jouw kennis op het thema ‘LHBTIQ+-gemeenschap reflecteren? Meld je dan aan voor deze Coachcirkel. De reflectievraag die centraal staat is: ‘Hoe zorg ik voor een welkom voorbij mijn eigen triggers?’ Je vindt alle bijeenkomsten op de NOBCO-website. Lees meer informatie of Meld je direct aan!
Ben je coach en wil jij je verder professionaliseren? Sluit je dan aan bij NOBCO! dé organisatie voor professionele coaches met kennis en ervaring • Voor iedereen die beroepsmatig met coaching bezig is. • € 295,- per jaar – basisaansluiting. • Toegang tot alle reguliere NOBCO-activiteiten. • Mogelijkheid tot het behalen van het keurmerk voor coaches: EIA. • Begeleiding bij het halen van een EIA-keurmerk (European Individual Accreditation). • Automatische aansluiting bij de Europese koepelorganisatie EMCC | European Mentoring & Coaching Council. • Aanzienlijke korting op een beroeps- en aansprakelijkheidsverzekering. • Een persoonlijk coachprofiel via ‘Vind een coach’ met meer dan 240.000 bezoekers per jaar. • Kosteloos gebruikmaken van het online evaluatie-instrument Coaching Monitor. • Kosteloos toegang en gebruik van Coachlink (tijdschrift en online database met ruim 140 boeken over coaching). • Gebruikmaken van de door de Belastingdienst goedgekeurde DBA-verklaring voor coachingsgerelateerde diensten. Wil je meer weten over alle voordelen van een aansluiting als NOBCO-coach? Klik hier
1 Online Touch