#5 - jun/jul 2023 alexandriumsc Wij gaan voor een nieuwe look! "sophisticated kleding voor dames" een plek om te genieten van een lunch of koffie Verbouwing fase 1 afgerond 1
Karin Laumans Center director Alexandrium Shopping Center 2 "Alexandrium Shopping Center heeft EEN nieuwe look"
Na vele jaren van voorbereiding is de verbouwing van Alexandrium Shopping Center bijna klaar. Wij ontvangen een hoop positieve reacties, zowel vanuit onze bezoekers als vanuit onze ondernemers. We zien het winkelcentrum maar ook diverse winkels steeds verder transformeren naar een winkelcentrum dat weer voldoet aan de eisen van deze tijd. En dat allemaal terwijl het Shopping Center volledig open is! De laatste verbouwing van het bij velen bekende oude “Oosterhof en Alexandrium I” dateert uit 2001. In het Pop-Up museum kun je het transformatieproces van het Shopping Center vanaf de opening in 1984 tot de afronding van de verbouwing eind dit jaar aanschouwen. Klépierre, eigenaar van Alexandrium Shopping Center, bouwt met deze investering verder aan een unieke plek waar winkelen, ontmoeten en verbinden samenkomen in het hart van Prins Alexander. Naast het verbeteren van de verblijfskwaliteit in de openbare ruimte en het toevoegen van daglicht, komen er na de zomervakantie nieuwe services en voorzieningen zoals een kinderspeelplek, comfortabele zitgelegenheden voorzien van oplaadstations en nieuwe bewegwijzering. Ook worden na de zomervakantie de twee hoofdentrees gelegen aan het Poolsterplein en Prins Alexanderplein gerenoveerd. Wie Alexandrium Shopping Center nu bezoekt wordt op diverse plekken in het centrum ‘verwelkomd’ door de gezichten van onze ‘ambassadeurs’. Zij hebben 3 een prominente plek gekregen in de communicatie, waarbij de campagne ‘Wij gaan voor een nieuwe look’ zelfs heeft geresulteerd in de landelijke ‘Marketing Award’ 2022! Tijdens de verbouwing hebben wij een gevarieerd evenementenprogramma samengesteld. Voor kinderen organiseren wij regelmatig activiteiten op woensdagmiddag of in het weekend. Inmiddels zien wij al vaker dezelfde blije kindergezichtjes op deze momenten, wat wij erg leuk vinden. Ook voor volwassenen hebben wij dit jaar weer leuke events. Samen met mijn team zet ik mijn schouders eronder om de dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk te laten verlopen, ook tijdens deze verbouwingsperiode. Een verbouwing uitvoeren waarbij het winkelcentrum geopend is, is immers een complexe uitdaging. We zijn er trots op dat wij deze klus tot zover met succes hebben kunnen klaren. Wij hopen je weer snel te mogen begroeten in Alexandrium Shopping Center! Met vriendelijke groet, Karin Laumans Center Director
COLOFON Uitgave juni/juli 2023 © Alexandrium Shopping Center Concept, ontwerp en eindredactie: Urban Solutions Teksten: Alexandrium Shopping Center Fotografie: Feike Faase Fotografie Covermodel: Agnes, assistent manager Mango DISCLAIMER Hoewel de samenstelling van de inhoud van ons magazine met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is vormgegeven, bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie (na verloop van tijd) verouderd of niet (meer) correct is. Alexandrium Shopping Center aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele wijzigingen of drukfouten in deze publicatie. alexandriumsc Alexandrium Shopping Center is bijna klaar met de volledige verbouwing. Na de zomer volgt nog de plaatsing van de lichtarmaturen op de pleinen en bij de entrees, het nieuwe meubilair en groen, de wayfinding en interactieve plattegronden. In de laatste maanden van het jaar wordt de nieuwe Kids Area geopend, de nieuwe logo’s op de daken en entrees geplaatst en worden de laatste werkzaamheden aan de entrees en parkeergarages afgerond. Ben jij ook zo benieuwd naar het eindresultaat?! completed Fase 6a 60 Fase 5a completed completed completed Fase 1 completed 119m² 21m² Fase 6c 60 1m² 975+ 60 20 000+P 28m² 150+P 29m² completed 20 20 Fase 2 15m² completed Fase 5b 20 completed 20 20 20 60 20 60 60 60 20 20 20 completed Fase 4 Fase 2 20 20 20 30 30 30 20 Fase 2 verbouwing van entrees 20 completed 20 3m² completed Fase 3a completed completed completed completed Fase 3b 30 20 20 4m² verbouwing van entrees completed completed completed completed Fase 2 completed Alle winkels blijven tijdens de werkzaamheden open en zijn zoals altijd dagelijks bereikbaar! Fase 6b 4 completed Artist Impression
inhoud 6 14 22 32 40 8 16 24 34 42 10 18 28 36 44 12 20 30 38 46 5
Bagels & Beans Thai, eigenaar van Bagels & Beans 6
"een plek om te genieten van een lunch of koffie" De grote glazen pui van Bagels & Beans zorgt voor een fijn en licht restaurant. Je vindt er diverse soorten (vegan)bagels, salades en de lekkerste cappuccino’s. “Bagels & Beans is één van de snelst groeiende lunchzaken in Nederland,” vertelt eigenaar Thai trots. Samen met zijn vrouw runt hij sinds 3,5 jaar het filiaal in Alexandrium Shopping Center. “Je merkt dat de eetcultuur in Nederland verandert. Mensen willen uitgebreider lunchen en waarderen eten steeds meer. Ook onze doelgroep verandert: eerst waren het met name vrouwen die hier kwamen, maar nu is het echt een mix. Iedereen weet ons te vinden: jong, oud, met en zonder kinderen.” Er komen veel vaste klanten bij Bagels & Beans. “Het contact met de gasten vind ik het mooiste aan mijn werk. Het is leuk als iemand binnenkomt en je weet wat die persoon graag wil hebben.” Bagels – broodjes met een gat in het midden – zijn relatief nieuw in Nederland. “Oudere mensen zijn verrast door wat we hier verkopen. Soms voelen ze zich helemaal hip als ze een bagel bestellen,” lacht Thai. Populair bij Bagels & Beans zijn de bagel met avocado, de Tuna Melt en de bagel met carpaccio. “Voorheen was de BLT mijn favoriet,” vertelt Thai. “Maar als je hier werkt, ga je natuurlijk allerlei dingen uitproberen. We hebben een nieuwe menukaart met veel veganistische bagels. Eerder was ik daar wat sceptisch over, maar ik ben positief verrast. De Bali Bagel, een bagel met vegan kipstukjes, gebakken uitjes en pindalimoen dressing, is nu één van onze bestverkopende bagels.” Gastvrijheid heeft Thai hoog in het vaandel staan. “Wij noemen onszelf een beetje ‘antikudde’. We hoeven de rest niet zo nodig te volgen, we willen vooral lekker onszelf zijn.” Daarnaast is duurzaamheid een thema waar Bagels & Beans veel aandacht aan besteedt. “We hebben veel fairtrade producten, onze vis wordt duurzaam gevangen en we proberen lokaal te kopen. Als restaurant werk je veel met voedsel, daarom is het extra belangrijk om er goed op te letten!” 7
De Beren Restaurant De Beren is een plek voor iedereen. Gezinnen, jonge mensen, vriendengroepen: de Rotterdammers weten het restaurant te vinden voor een lekkere kipsaté, zalmmoot of een heerlijke cocktail. “Onze kaart is geïnspireerd op de Amerikaanse keuken,” vertelt assistent bedrijfsleider Jordi. “We hebben bijvoorbeeld burgers en spareribs. De laatste anderhalf jaar proberen we ook nieuwe 8 gerechten uit, zoals mooie visgerechten en diverse tapas.” Een van de nieuwe gerechten op de kaart is de Chicken Crunch Burger. “Die bestel ik nu vaak als personeelseten,” lacht Jordi. “Het is een heerlijke burger met koolsla, chipotle mayonaise en gepaneerde kipfilet. Lekker pittig, daar hou ik van!” De Beren in Alexandrium Shopping Center opende in december 2021. Jordi, ook bekend met andere filialen van De Beren, geeft aan dat hij het extra gaaf vindt dat deze
"de hele dag door genieten" Jordi, assistent bedrijfsleider bij De Beren vestiging zich in een winkelcentrum bevindt. “Je hebt hier lekker veel inloop, want er komen vaak mensen langs die niet hebben gereserveerd. Daarnaast zijn er ook veel winkelmedewerkers die hier komen lunchen of dineren, zij krijgen standaard 10% korting.” Bij De Beren maakt het personeel geregeld bijzondere dingen mee. Jordi: “Ik vind het leuk om een persoonlijk praatje te maken met de gasten. Sommige mensen hebben daar meer behoefte aan dan anderen, maar dat voel je wel aan. Het gekste wat ik hier ooit heb meegemaakt, was dat ik vast kwam te zitten in onze lift, samen met een mevrouw van 70. Ze was slecht ter been en durfde al niet in de lift, dus daarom ging ik met haar mee. Vervolgens zaten we 1,5 uur vast. Het was super gezellig en we hebben er uiteindelijk hard om gelachen!” 9
EYE WISH Eye Wish is de opticien voor iedereen die beter wil zien én zichzelf wil laten zien. Bij Eye Wish geloven ze dat alle mensen met een bril kunnen stralen! “Door het beste voor je ogen te kiezen, kan je het beste uit jezelf halen.” Sandra, bedrijfsleider bij Eye Wish, vertelt waar de opticien voor staat. “Mensen moeten zich zelfverzekerd voelen met een bril. Voor ieder gezicht en iedere persoonlijkheid is er een montuur te vinden.” “We hebben veel merkbrillen bij Eye Wish,” zegt Sandra. “Zo hebben we een super mooi assortiment van Gucci, Sandy en Jimmy Choo.” Sandra geniet ervan om mensen te helpen met het vinden van het juiste montuur. “Wij geven hier echt styling advies. Vaak hebben mensen geen idee wat er allemaal mogelijk is! Ze zijn dan verrast als ze een montuur dragen dat ze zelf nooit hadden uitgekozen, maar dat ze toch heel goed staat.” En waar kiest de klant dan voor? “Negen van de tien keer gaan ze met iets 10 Sandra, bedrijsfleider bij Eye Wish heel anders de deur uit dan ze zelf dachten, geweldig toch!” Veel monturen zijn mode-onderhevig. “Mensen lopen hier tegenwoordig ook binnen voor een leuk montuur zonder sterkte. Zachtroze en zachtblauwe glazen zijn bijvoorbeeld helemaal hot op dit moment.” Ook zijn de grote, aanwezige brillen in de
"mooie monturen volgens de laatste trends" mode. “Natuurlijk vind je de klassieker onder de zonnebrillen ook bij ons: de Ray-Ban. Die is voor iedereen goed en gaat jaren mee.” Naast brillen en zonnebrillen vind je bij Eye Wish ook lenzen. “Mensen kunnen hier gewoon binnenlopen voor contactlenzen, we geven daar goed advies in. Vaak geven we ook lenzen mee als mensen een bril komen kopen, zodat ze het in ieder geval eens kunnen uitproberen.” “In september verhuizen we naar een nieuwe locatie binnen Alexandrium Shopping Center,” vertelt Sandra enthousiast. “We krijgen een grotere winkel, dus ook meer medewerkers. Kom gerust eens langs!” 11
"schoenen met een goed voetbed van hoge kwaliteit" Stijn Visser, verkoopmedewerker bij Ecco Gek op wandelen, of gewoon goede schoenen nodig? Dan ben je bij Ecco aan het goede adres. De Deense schoenenwinkel is gespecialiseerd in het vinden van de juiste schoen voor iedereen. Verkoopmedewerker Stijn werkt al een aantal jaar in de winkel. Hij begon als parttime medewerker, maar inmiddels werkt hij fulltime. “Klantcontact vind ik het leukste aan mijn werk. Als iemand veel energie heeft en lekker positief is, dan neem ik dat over. Laatst kwam er bijvoorbeeld een vrouw binnen met de vraag of we haar vieze schoenen weer schoon konden krijgen. Toevallig hadden we achter de balie nog speciale doekjes liggen om mee schoon te maken. Het lukte om ze schoon te krijgen en de vrouw was helemaal blij. Vervolgens wilde ze meteen de schoonmaakdoekjes van ons kopen. Dat soort ervaringen geven mij een goed gevoel.” Waar Ecco eerst een wat oudere doelgroep bediende, probeert het bedrijf nu ook jongere mensen voor het merk te winnen. 12 Stijn: “Sinds twee jaar verkopen we wat modernere modellen om jongeren naar ons toe te trekken. We merken echt dat dat lukt!” Het team van Ecco focust zich op goede service. “We zijn een redelijk kleine winkel en maken echt tijd voor onze klanten. Het is met name belangrijk dat de schoen lekker zit. Daarom helpen we een klant net zo lang tot we de juiste schoen hebben gevonden! We laten allerlei modellen passen en zien. Natuurlijk mag de klant er rustig over nadenken, het is absoluut niet de bedoeling dat mensen het gevoel krijgen dat wij ze iets opdringen.” Comfort, steun en kwaliteit zijn drie kernwaarden bij Ecco. Welke schoen het lekkerst zit, kan Stijn niet vertellen. “Iedere schoen heeft een ander doel. De een is waterdicht, de ander extra luchtig en weer een andere schoen biedt meer steun in de hak. Dus welke schoen het lekkerst zit… Dat moet je zelf komen uitproberen!”
ECCO Iet Stubbe, verkoopmedewerkster bij Ecco 13
"koffie en donuts" Dunkin’ Sinds april heeft Dunkin’ een nieuwe kiosk in Alexandrium Shopping Center. We spreken met twee trotse medewerkers: Linda, rayonmanager, en Anna, shiftleader. Linda beheert op dit moment zeven filialen van het Amerikaanse bedrijf Dunkin’, waaronder de vestiging in Alexandrium Shopping Center. “Eigenlijk ben ik het boze oog,” lacht ze. “Maar de regels zijn nu eenmaal streng. We werken met voedsel, dus 14 alles moet netjes en schoon zijn.” Anna is blij met Linda. “Ze is een goede manager, streng wanneer ze streng moet zijn. En ze is zelfs op haar vrije dagen altijd te bereiken.” Omdat Anna vijf dagen per week bij Dunkin’ werkt, is ze goed op de hoogte van de favorieten van dit moment. “Mensen komen hier veel voor Iced Lattes, cappuccino’s en frappé’s. Zelf ben ik meer van hele sterke koffie. Ik neem in een mediumbeker gerust
Linda en Anna, rayonmanager en shiftleader bij Dunkin’ vier shots espresso met havermelk.” En haar favoriete donut? “De Cinnamon Swirl!” Het assortiment van Dunkin wisselt iedere maand. Anna: “Sommige mensen houden ervan om nieuwe dingen te proberen, anderen moeten weer een tijdje wachten op hun favoriete donut. Maar er is bijna altijd wel iets wat erop lijkt!” Ook komen veel mensen terug voor de koffie. Als je bij Dunkin’ komt werken, moet je een speciale cursus volgen om koffies te kunnen zetten. Linda: “Het is belangrijk dat onze drankjes in ieder filiaal op dezelfde wijze worden gemaakt. Daarom krijgen onze medewerkers een echte barista-cursus.” Linda en Anna zijn super trots op de nieuwe kiosk. “Het ziet er fantastisch uit, de uitstraling is typisch Dunkin’.” 15
livera "bh’s voor iedereen" Bij Livera vind je naast de vaste collectie ook seizoenscollecties. In de zomer is Livera nummer 1 in badkleding, in de winter vind je er loungewear, badjassen en lekkere sokken. Eigenaresse Aukje vertelt enthousiast over haar mooie werk. Aukje is al tien jaar eigenaar van Livera in Alexandrium Shopping Center. “Mijn werk is heel divers: ik ben HR-manager, inkoopster, etaleuse en interieurverzorgster tegelijkertijd. Maar, het helpen van klanten staat altijd voorop.” Volgens Aukje kan 16 iedereen geholpen worden. “Veel klanten komen hier en zeggen: ‘Mij kan je toch niet helpen, want ik heb een probleemmaat.’ Maar geloof me, op wat voor manier dan ook, wij kunnen je helpen.” De winkel is gespecialiseerd in grote maten. “Bij ons komen meisjes voor hun eerste bh, maar ook volwassen vrouwen die een grote cup nodig hebben. Onze collectie loopt tot en met cup I. Een grote cup vereist wat meer aandacht en specialistische kennis. Mensen blij maken met de juiste bh, daar
Aukje, eigenaresse van Livera geniet ik van.” Dat de klanten goed geholpen worden, blijkt uit het feit dat veel mensen terugkomen. “We hebben veel vaste klanten, ze komen zelfs uit heel Nederland!” Tijdens haar werk heeft Aukje veel persoonlijke gesprekken. “Mensen geven zich hier letterlijk en figuurlijk bloot. Wat we hier bespreken, zou je niet zomaar op het schoolplein vertellen. Dat vind ik echt mooi aan mijn werk.” Wat tijdens de zomer opvalt in de winkel, is de grote badkledingcollectie. “We hebben items die we altijd in de winkel hebben, maar ook seizoenscollecties. In de zomer staat badkleding bij ons centraal,” vertelt Aukje. “Wij onderscheiden ons met grote cupmaten voor bikini’s.” Als landelijk inkoper bij Livera, weet Aukje goed wat de trends op het gebied van badmode zijn. “Zwart is helemaal uit, gelukkig zie je weer heel veel kleur. Zwarte badkleding maakt ook lang niet altijd zo slank als je zou willen! Kleuren en mooie printjes, die leiden natuurlijk veel meer af.” 17
"we sluiten aan op de wensen van onze bezoeker" Achter de schermen van Alexandrium Shopping Center werkt een heel team. Michiel en Christie zijn in dat team verantwoordelijk voor de juiste mix aan winkels, zodat jij lekker kunt shoppen. We spreken met Christie en Michiel: dit duo zorgt ervoor dat het winkelcentrum aantrekkelijke winkels heeft en dat je er graag naar toe gaat om lekker te kunnen shoppen. Leasing Managers Christie en Michiel werken allebei al een aantal jaar voor Alexandrium Shopping Center. Samen zorgen ze voor een compleet en gevarieerd winkelaanbod. Christie: “Op dit moment zitten we middenin de verbouwing. Dat is voor sommige winkels natuurlijk even lastig, maar je ziet wel dat we veel nieuwe huurders aantrekken. Waar we eerst alleen artist impressions konden laten zien, kunnen we nu op veel plekken het eindresultaat al showen!” Om een winkelcentrum perfect aan te laten sluiten op de bezoekers, is een helder plan nodig. Michiel: “Een goed functionerend winkelcentrum heeft vaak verschillende zones, denk aan restaurants bij de ingangen of aan een supermarkt met in de directe 18 omgeving verswinkels. We kijken goed naar wat de huidige bezoeker zoekt en waar we nieuwe bezoekers mee kunnen trekken.” En met het juiste aanbod, kun je als bezoeker er heerlijk winkelen. “Ik geniet als ik winkelende mensen zie lopen. Dan weet je: we sluiten dus aan op de wensen van onze bezoeker,” vertelt Christie. De samenwerking tussen Christie en Michiel verloopt soepel. “We vullen elkaar goed aan,” lacht Christie. “Samen met het hele team zijn we bezig om Alexandrium Shopping Center een fijne plek te laten zijn.” Michiel is het daar helemaal mee eens. “Christie heeft al veel gedaan voor Alexandrium Shopping Center. Onze kennis samengebundeld, is een perfecte combinatie!” Het duo kijkt uit naar de toekomst, met een mooi, verbouwd Alexandrium Shopping Center. “De uitstraling is nu modern, fris, er is veel licht en de hoogte valt goed op. Wij zijn er mega trots op!”
Alexandrium Shopping Center Christie en Michiel: Leasing Managers bij Alexandrium Shopping Center 19
LARA MODE Bij Lara Mode in Alexandrium Shopping Center vind je kleurrijke jurkjes, mooie blazers, broeken en nog veel meer. Modeliefhebber Mandy geeft een inkijkje in het runnen van de winkel. “Dit is echt mijn vak,” vertelt Mandy enthousiast. “Sinds de opening werk ik hier 5 of 6 dagen per week, dus ik ben het gezicht van deze winkel geworden. Ik deel de winkel in, help met de verkoop en ben ook actief op onze social media.” 20 Als mensen hulp nodig hebben, helpen Mandy en haar collega’s graag. “Ik zoek gericht mee als onze klanten daarom vragen. Soms stappen vrouwen uit hun comfort zone en dan lopen ze daarna helemaal blij de winkel uit. Echt genieten is dat!” Zelf is Mandy een echte fashionista. “Omdat ik zelf zo gek ben op kleding, vind ik het ook heerlijk om anderen te helpen. Als je mij om advies vraagt, ben ik altijd eerlijk. Ik kijk goed of het kledingstuk bij iemand past of niet. Ik merk dat mensen terugkomen omdat ze eerlijk advies waarderen.”
"een betaalbare boetiek voor dames" Mandy van Lara Mode Bijna iedere week ontvangt de boetiek nieuwe items. “Er zijn verschillende filialen van Lara Mode, bij ons vind je kleding voor jong én oud. De allerleukste periode om te werken vind ik tijdens kerst. Dan is hier alles met glitters te vinden!” Ook de zomer, waarin er veel kleurrijke jurkjes binnenkomen, vindt Mandy een fijne periode. “Als er zoveel nieuwe kleding binnenkomt, is het verleidelijk om zelf iets te kopen. Mijn hele kledingkast is van Lara Mode. Ik durf wel te zeggen dat ik mijn salaris hier soms bijna weer inlever, haha!” Mandy vindt de verbouwing tot zover erg goed gelukt. “Ik vind het lekker fris allemaal. Hopelijk zijn veel mensen nieuwsgierig geworden en komen ze een kijkje nemen!” 21
KOM KNUTSELEN EN KLEUREN KIDSCLUB EXTRA KIDS CLUB ACTIVITEITEN: Woensdag 19 en 26 juli Woensdag 2, 9, 16 en 23 augustus Woensdag 18 oktober (herfstvakantie) Zaterdag 2 december (Sinterklaas knutselen) Woensdag 27 december (kerstvakantie) ELKE EERSTE WOENSDAG VAN DE MAAND Van 13:00 tot 16:00 uur - deelname gratis - locatie: Pop-Up Museum
SCAN ME PERRY, AKTIESPORT EN SPRINTER BUNDELEN KRACHTEN OM VOOR JOU HET BREEDSTE ASSORTIMENT MET DE TOFSTE MERKEN SAMEN TE STELLEN EN JOU DE BESTE SPORTERVARING TE BIEDEN! 23
De dameskledingwinkel Mango hangt vol met stijlvolle en nette kleding van hoge kwaliteit. Assistent manager Agnes is aan het woord. Agnes werkt sinds drie maanden bij Mango in Alexandrium Shopping Center. Eerder werkte ze al voor andere modeketens, maar ze heeft nu bewust voor Mango gekozen. “Ik vind het klantcontact leuk en we bieden hier hele goede service. Ook is de sfeer erg prettig. Het team voelt nu al als familie.” Het zijn de kleine dingen die het voor Agnes zo leuk maken. “We begroeten hier iedereen persoonlijk en proberen veel ‘small talks’ met de klant te hebben. Het is meer dan verkopen. We willen bijvoorbeeld altijd graag weten waar ze het product voor nodig hebben. Onze klanten waarderen dat.” Bij Mango vind je veel formele kleding. “Ik zou onze stijl ‘sophisticated’ noemen. Onze klanten houden van pakken, classy t-shirts en jurken.” Mode is belangrijk in het leven van Agnes. “Voor mij is het een manier waarop ik mijzelf kan laten zien. Door je op een bepaalde manier te kleden kun je jezelf uitdrukken zoals jij dat wilt. Favoriet van Mango zijn voor mij absoluut de blazers!” 24 Agnes merkt dat er in Alexandrium Shopping Center veel locals komen shoppen. “Eerder heb ik in het centrum gewerkt, daar was iedereen wat anoniemer. Hier komen mensen geregeld langs voor een gezellig praatje, dat vind ik erg leuk.” Over de nieuwe look van Alexandrium Shopping Center is Agnes enthousiast. “Het is nu veel meer van deze tijd, lekker modern. Onze winkel past nu ook veel beter in het geheel!”
mango "sophisticated kleding voor dames" Agnes, assistent manager bij Mango 25
The ATHlete’s Foot 26
Hoewel de naam het misschien niet doet vermoeden, vind je bij The Athlete’s Foot niet alleen maar sneakers. Tegenwoordig is er ook veel vraag naar sportkleding, dus daar speelt de winkel goed op in. “Ik heb altijd in sportzaken gewerkt,” vertelt eigenaar Michel. “Op een gegeven moment wil je wat voor jezelf. Toen ik een advertentie tegenkwam van The Athlete’s Foot (voormalig Coach), ben ik bij deze club gekomen.” Dat Michel nu een winkel met sportartikelen runt, is geen verrassing. “Ik ben gek op sport: voetbal, skiën, wielrennen, ik vind het allemaal leuk.” De winkel verkoopt naast sportkleding, ook veel sneakers. Michel: “Ik heb zeker wel 25 of 30 paar staan thuis. Van Nike ben ik helemaal gek, net als van New Balance en Asics. Kleding draag ik dan weer meer van Adidas. Maar heel eerlijk? Vaak draag je toch de schoenen die het lekkerst zitten.” Bij The Athlete’s Foot vinden ze het belangrijk dat voor iedere klant echt de tijd wordt genomen. “Ik help iedereen, of ze hier nu 0 of 100 euro uit komen geven,” legt Michel uit. “Zoals ik behandeld wil worden, zo behandel ik anderen ook. Dat draag ik ook uit naar mijn collega’s.” "sportieve sneakers & kleding" Michel vindt het leuk om in Alexandrium Shopping Center te werken. “Hier is altijd wel wat reuring, er loopt altijd volk rond te banjeren.” De eigenaar van The Athlete’s Foot hoopt dat de verbouwing Alexandrium Shopping Center een boost geeft. “Eigenlijk had het winkelcentrum het echt wel nodig. Maar wat ik tot nu toe hebt gezien, vind ik heel mooi geworden.” 27
De uitgebreide baby- en kindercollectie van Name It is een groot succes. Store manager Mandy vertelt over haar leuke, dynamische baan. Tot een paar jaar geleden werkte Mandy als pedagogisch medewerker. “Ik kon mijn draai niet vinden, dus ik zocht wat anders. Vroeger werkte ik in een winkel en dat miste ik. Door nu in een winkel met kinderkleding te werken, kan ik mijn twee passies perfect combineren!” Voordat Mandy in Alexandrium Shopping Center begon, kwam ze er al vaak. “Het is voor mij twee minuutjes lopen om hier te komen. Lekker dicht bij huis!” De kwaliteit van de kleren is volgens Mandy erg goed. “Na vier keer wassen voelt het nog steeds alsof je het net gekocht hebt.” De kleding wordt van gerecycled materiaal gemaakt. “Wij zijn onderdeel van Bestseller (Vero Moda, Jack & Jones e.d.) en zij doen de inkoop zo ‘groen’ mogelijk. We dragen bijvoorbeeld ook bij aan daken die compleet zijn ingericht met zonnepanelen.” Vooral de broeken zijn bij de kinderkledingwinkel populair. “We hebben veel skinny jeans. Kindjes zijn natuurlijk heel slank en passen die broeken dan meteen.” Vaak komen kinderen mee naar de winkel om hun eigen kleding uit te zoeken. “Dat is super leuk! We geven meestal een gratis goodie mee, zoals een sleutelhanger, snoepje of een potlood.” De winkel organiseert ook regelmatig leuke events. “Louie is onze mascotte, die komt soms langs voor een meet & greet.” 28 Mandy, store manager bij Name It Ben je benieuwd naar de collectie? Kom dan snel eens langs in de winkel!
name it "duurzame kinderkleding van hoge kwaliteit" 29
siebel Giorgio Pronk, verkoopmedewerker bij Siebel 30
"betaalbare sieraden in een hoger segment" Voor betaalbare sieraden in een hoger segment, kunnen de bezoekers van Alexandrium Shopping Center terecht bij Siebel. Store manager Anneloes praat over de meest succesvolle acties, respect en bijzondere verhalen van klanten. “Inmiddels werk ik al 4 jaar voor Siebel,” vertelt Anneloes. “Het gebeurt nu steeds vaker dat een klant die ik goed heb geholpen terugkomt en specifiek naar mij vraagt. Dat geeft wel een kick.” Hoewel je zou denken dat de markt voor luxeproducten in deze tijden wat minder wordt, merkt Anneloes daar niets van. “Wij hebben het de afgelopen jaren juist druk gehad. Daar krijg ik energie van!” Siebel staat bekend om sieraden van hoge kwaliteit. Volgens Anneloes zijn met name de trouwringen erg populair. “Wij hebben hier een exclusieve trouwringencollectie met luxe designs. Ook hebben we al langere tijd een actie waarbij je je tweede trouwring gratis krijgt. Dat die actie nog steeds loopt, toont het succes wel aan!” Anneloes vertelt dat ze het belangrijk vindt dat er wederzijds respect is tussen de klant en de verkoper. “Klantvriendelijkheid vinden we erg belangrijk. Over het algemeen zijn de mensen die hier komen gelukkig heel leuk. Mijn team en ik zeggen altijd: voor respect, staat respect.’’ Bijzondere verhalen krijgt Anneloes ook veel te horen. “Er komen bijvoorbeeld weleens klanten die vol trots hun trouwring uit 1960 laten zien. Nog steeds worden ze gedragen!” Of er nog aanraders zijn bij Siebel? Anneloes is enthousiast over de milleniumcollectie. “Sinds kort kan je in de wereld men made diamonds vinden. Ze worden gemaakt door het zaadje van een diamant in een machine te stoppen. Die machine bootst dezelfde omstandigheden na als waarin een diamant groeit. Het is dus nog steeds een echte diamant, maar dan minder duur én ecologisch beter verantwoord.” Anneloes en haar team zijn blij met de verbouwing van Alexandrium Shopping Center. “Heerlijk dat we weer voor een frisse look gaan! Vroeger zijn veel winkelcentra donker gemaakt met het psychologische idee dat mensen dan langer blijven hangen. Dat is niet meer zo. Zonlicht doet veel voor de gemoedstoestand van de mens!” 31
Wie op zoek is naar een leuke hobby, loopt bij Pipoos naar binnen. Je vindt er verf, wol, papier, kinderspeelgoed, hout en nog veel meer spulletjes waarmee je leuk kunt knutselen. Filiaalmanager Diana heeft een enorme passie voor de artikelen die ze verkoopt. “Ik haak, ik maak fotoalbums, ik verf… Eigenlijk wil ik alles doen, maar daar heb natuurlijk geen tijd voor,” lacht ze. Ze geniet van het werken met deze artikelen, maar ook van de mensen die de winkel bezoeken. “Het leukste vind ik dat er van alles langskomt in de winkel: jong, oud, echt iedereen!” Een aantal trends op het gebied van hobbyartikelen raakt volgens Diana nooit uit de mode. “Haken, sieraden maken en verven: dat blijven mensen altijd doen. Op dit moment zie je ook veel miniatuurhuisjes. Dit zijn kleine kartonnen huisjes, vergelijkbaar met een poppenhuis. Zo hebben we een bakkerswinkeltje, een bloemist, een Diana, filiaalmanager bij Pipoos 32
badkamer… Het is een pakket dat je helemaal zelf in elkaar moet zetten. Je moet lijmen, verven, schilderen, echt alles!” De sfeer in de winkel is altijd goed. “Bij Pipoos draait het helemaal om vrijetijdsbesteding. Daarom is het leuk om hier te komen!” Om zo fijn mogelijk te kunnen winkelen, zorgt Diana er samen met haar team voor dat de winkel altijd netjes is. “Alles moet hangen waar het zou moeten hangen, zodat mensen snel vinden wat ze zoeken. En natuurlijk helpen we de mensen ook met het uitzoeken van hun spullen. Soms weten ze niet waar ze moeten beginnen, dan geven we graag advies!” Diana is blij met de verbouwing van Alexandrium Shopping Center. “De concurrentie wordt groter als je kijkt naar andere winkelcentra. Samen kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet uit Rotterdam weggaan om te winkelen, maar juist naar Rotterdam komen! De verbouwing helpt daar zeker bij.” PIPOOS "de hobby-winkel in Alexandrium Shopping Center" 33
specsavers Bij Specsavers vind je alleen gediplomeerde opticiens. Daarnaast is het bedrijf al vijf jaar op rij de beste audicien van Nederland. “Samen met een opticien en een audicien run ik het filiaal van Specsavers in Alexandrium Shopping Center. Ik zorg ervoor dat de winkel goed draait, maar net als mijn collega’s sta ik in de winkel en help ik klanten.” Eelco werkt al bijna achttien jaar voor Specsavers, waarvan anderhalf jaar in Alexandrium Shopping Center. “Daarvoor werkte ik ook al in de retail, maar helaas bleek dat bedrijf niet goed te functioneren. Daarom ging ik op zoek naar een gezond bedrijf, waar ik een toegevoegde waarde kon zijn.” In eerste instantie had Eelco niet aan Specsavers gedacht. “Ik heb geen bril, geen lenzen, geen gehoorapparaat. Ik dacht: wat moet ik daar? Maar toen ik een weekje had meegedraaid, wist ik dat ik mijn plek had gevonden.” Specsavers is een familiebedrijf met een gemoedelijke sfeer. “We kennen de directeur allemaal,” vertelt Eelco. “Het is een gepassioneerde man die de beste oog- en oorzorg wil voor iedereen. Daar gaan mijn collega’s en ik natuurlijk ook voor.” Eelco houdt van de combinatie tussen commerciële handel en gezondheidszorg. 34 "de beste service voor goed zicht en goed gehoor" “Goed zicht en goed gehoor, die twee dingen zijn heel veel waard. Daarom vind ik mijn werk ook zo mooi.” Bij de winkel is het mogelijk om een ooggezondheidsonderzoek te laten doen. De ogen van klanten worden op afstand
n " " beoordeeld door een optometrist. “Het gebeurt weleens dat mensen voor een bril komen, het onderzoek toevallig doen en dan blijkt dat er iets ernstigs aan de hand is. Omdat mensen er door ons op tijd bij zijn, zijn ze ons hun leven lang dankbaar!” Eelco, retailpartner bij Specsavers 35
Diana, verkoopster bij Take Five 36
"jeansmode voor heren" Bij Take Five zijn er diverse spijkerbroekenmerken te vinden, waaronder Cars, Petrol en BALLIN. Goede service en vakkennis staan bij de winkel centraal. “Ik ben een mensenmens,” vertelt Diana, die werkt als verkoopster bij Take Five. “Ik heb 27 jaar in de horeca gewerkt. Op een gegeven moment heb ik de overstap gemaakt naar Retail, maar tegelijkertijd werkte ik ook nog in de horeca. Zo leuk vind ik het dus! Ik geniet van de verhalen die mensen delen. Mensen vertellen mij letterlijk alles, maar ik ben zelf ook een open boek.” Inmiddels heeft Diana al ruim vijftien jaar ervaring. Ze vindt het daarom niet moeilijk om de juiste jeans voor een klant te vinden. “Wij laten klanten verschillende soorten jeans passen en ervaren. Meezoeken met mensen doen we met liefde! Soms willen mannen absoluut geen skinny jeans dragen, maar dan staat het ze zo goed dat ze er toch de winkel mee uitlopen.” Eerlijk advies staat bij Take Five hoog in het vaandel. “Klanten zien zelf ook heus wel of het er leuk uitziet of niet. We zijn altijd gastvrij en spontaan, maar met name eerlijk!” De winkel heeft altijd een actie lopen. Zo krijg je bijvoorbeeld korting als je twee spijkerbroeken koopt. Volgens Diana kunnen mannen nooit genoeg jeans hebben: “Kijk maar eens om je heen. Alle mannen lopen in een spijkerbroek,” lacht ze. En de trends van dit moment? “Jong en oud dragen jeans, van skinny tot regular. Bij de jongeren zie je dat de skinny jeans weer helemaal terugkomt. Als ze het niet te strak willen, dan nemen ze een halve maat groter zodat het net wat mannelijker is.” Dat er veel verschillende soorten bezoekers komen bij Alexandrium Shopping Center, vindt Diana leuk. “Ik kan goed overweg met alle culturen. Hier geven mensen je een hand om je te bedanken voor je hulp. Daar doe je het voor!” take five 37
ZIZZI Cherry, store manager bij Zizzi Bij de damesmodewinkel Zizzi vind je kleding van maat 42 tot en met maat 56. De winkel heeft modieuze items voor alle leeftijden. “Tussen 18 en 84 kunnen wij iedereen helpen!” Vanuit het hele land weten mensen de winkel te vinden. “Je ziet natuurlijk dat mensen steeds meer online kopen. Toch blijven klanten hier juist in de winkel komen, omdat we ze goed kunnen helpen,” vertelt store manager Cherry. “Ik heb eerder bij winkels 38 gewerkt waar ze reguliere maten verkopen, maar dit is echt een hele andere tak. Dames die misschien wat onzeker binnenkwamen met een big smile de winkel uit laten lopen, is voor mij het mooiste aan mijn werk.” Volgens Cherry is het voor sommige mensen een drempel om een curvy fashion winkel in te gaan, als je dat nooit gewend bent geweest. Het team van Zizzi vindt persoonlijke aandacht daarom extra belangrijk. “Wij maken tijd voor onze klanten
"curvy fashion voor jong en oud" en ontvangen iedereen met open armen. Vaak zie je dat mensen in de paskamer echt even moeten landen, en dat ze zich dan op hun gemak voelen.” Naast de maandelijkse collecties, is er ook een standaard assortiment. Met name de verschillende typen jeans zijn erg populair. “We organiseren ook leuke evenementen bij Zizzi,” vertelt Cherry enthousiast. “Zo hebben we af en toe een fashion event, waarbij we de nieuwste mode presenteren onder het genot van een hapje en een drankje.” Volgens Cherry, die zelf gek is van mode, zien we dit seizoen veel kleur, mooie blazers met een bijpassende broek én zijn tuinpakken heel populair. Nieuwsgierig geworden? Ga eens langs, of kijk eens op social media: daar is de winkel heel actief. “We verkopen af en toe live via onze social media kanalen. Dat is een groot succes!” 39
potae Kumpir, van oorsprong een Turks fastfoodgerecht, vind je in Alexandrium Shopping Center bij Potaé. Eigenaar Tanju vertelt over zijn zaak. Tanju: “Kumpir is een Turks gerecht dat gemaakt wordt van verse ingrediënten. Het is een gepofte aardappel, waarbij je diverse toppings, salades en sauzen kunt uitkiezen.” De toppings bij Potaé zijn bijvoorbeeld augurken, bonen, wortel, olijven en verse groenten. 40 De meest populaire gepofte aardappel is de Kip Kumpir. “We hebben een normale en een pittige variant. Mijn favoriet is de Spicy Chicken,” vertelt Tanju. Het is ook mogelijk om een kumpir met tonijn te bestellen. Toch kiezen veel mensen voor de vegetarische versie. “Veganistisch en vegetarisch eten is heel trending op dit moment,” legt Tanju uit. “Bij ons is het mogelijk om vegan of lactosevrij te eten. 80% van ons menu is vegan en alles wordt vers gemaakt. Klanten proeven dat.”
"gepofte aardappels en toppings" In drie Engelse ovens worden de aardappelen gepoft in gemiddeld 90 minuten. Zoete aardappelen zijn iets sneller klaar. “Er zijn bijna 5000 verschillende aardappelrassen, maar slechts 8 rassen zijn voor ons geschikt. Dat komt omdat we echt wel grote aardappels nodig hebben. In Nederland en Spanje worden ze speciaal voor ons geselecteerd.” Met name in het weekend is het lekker druk bij Potaé. “We zijn middenin de coronaperiode gestart, dat was natuurlijk best een risico. Maar soms moet je het gewoon doen. Het heeft goed uitgepakt,” vertelt Tanju. “Een product aanbieden waar je trots op bent, dat vind ik het leukste aan mijn werk. We bieden een service en krijgen positieve feedback, daar doe ik het voor!” 41
"Op locatie in het winkelcentrum werken, is een droom die uitkomt!" Na verschillende functies te hebben vervuld binnen Klépiere, werkt Francis nu als Marketing Communication Manager voor Alexandrium Shopping Center. Deze baan past perfect bij haar! “Ik hou me bezig met alle marketingcommunicatie en evenementen in het winkelcentrum,” vertelt Francis. “Als ik zie dat bezoekers met een blij gezicht en tassen aan hun handen door Alexandrium Shopping Center lopen, ben ik tevreden. Ik vind het geweldig om leuke evenementen voor onze bezoekers te organiseren.” Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de verbouwing van Alexandrium Shopping Center. Francis is daarover heel enthousiast. “De plannen lagen er al een tijdje, dus om het nu echt te zien gebeuren, is heel gaaf. Als het straks allemaal klaar is, dan is het niet meer te herkennen. Door de verbouwing zijn de puien van de ondernemers omhoog gegaan. Hierdoor hebben ondernemers meer exposure, dus valt hun winkel en aanbod nog beter op bij de bezoekers. Dat is heel fijn.” In het najaar lanceert Alexandrium Shopping Center een Kids Area. “Dit gebied 42 was vroeger onderdeel van de polder,” legt Francis uit. “Ik kan nog niet alles verklappen, maar van de polder ga je zeker iets terugzien!” Werken voor een winkelcentrum past helemaal bij Francis. “Ik ben gek op winkelen, dus boven een winkelcentrum werken, is een droom die uitkomt! Ik zie alle nieuwe collecties als eerste, dus in de pauzes… Ja, dan ga ik natuurlijk even shoppen!” Wanneer we gaan lunchen met ons team komen we ook graag bij onze eigen ondernemers. Veel lekkere en leuke keuze in ons winkelcentrum. Ik hou van Roosters, Ekmekci, maar ook van lekker lunchen bij De Beren of bij Bagels & Beans.” Het allerleukste van werken voor Alexandrium Shopping Center? “Geen enkele dag is hetzelfde!” Wil je op de hoogte blijven van alle evenementen? Volg Alexandrium Shopping Center dan op social media. Francis: “We zijn actief op Facebook, Instagram en TikTok. Naast alle nieuwtjes, delen we daar ook altijd de laatste trends!”
klepierre Alexandrium Shopping Center Francis, Marketing Communication Manager 43
"Alexandrium Shopping Center heeft EEN nieuwe look" bijna klaar met verbouwen alexandriumsc
1 Online Touch