0

JAAROVERZICHT 2014

INHOUD WE HEBBEN DUS EFFECT | 6 AMBITIES MAXIMAAL INGEVULD | 9 DIT IS EINDHOVEN365 | 12 EEN HELDERE CITY MARKETING | 13 EEN MERK VOOR STAD EN GEMEENTE | 16 EINDHOVENSE MERKDRAGERS | 17 BRAND NEW EINDHOVEN STORE | 18 THIS IS EINDHOVEN CENTRUM | 21 THIS IS EINDHOVEN APP | 22 FUTURE PROOF | 25 EINDHOVEN GAAT VOOR GOUD | 26 365 DAGEN EINDHOVEN | 29 NAMENS DE RAAD VAN TOEZICHT | 90 ORGANISATIE EINDHOVEN365 | 92 STRATEGY & BUSINESS DEVELOPMENT | 94 AREA DEVELOPMENT| 96 MARKETING & COMMUNICATION | 98 PROJECTS & EVENTS | 100 OUT OF HOME MEDIA | 102 HOSPITALITY & TOURISM | 104 BATEN EN LASTEN OVERZICHT 2014 | 109 ENGLISH SUMMARY | 110 COLOFON | 114 4 EHV365 2014

5 EHV365 2014

We hebben dus effect In bijna alle opzichten is 2014 een productief jaar geweest voor Eindhoven365 en onze naamgever, Eindhoven. De vernieuwende profilering van de stad en regio maakt serieuze vorderingen. Dat bewijst de erkenning door de Financial Times in haar Foreign Direct Investment Index. De uitzonderlijk hoge derde plaats, na Londen en Helsinki, toont aan dat Eindhoven Future Proof is. Om dit resultaat voort te zetten en verder uit te bouwen, is samen met Brainport Development en gemeente Eindhoven, een afstemming gerealiseerd voor het vermarkten van de doelgroepen. In 2015 gaan we die verbijzonderen richting customer journeys en bijbehorende productontwikkeling. Het begrip TDK (Technologie, Design en Kennis) sijpelt inmiddels ook door in andere beleidsterreinen. On brand en off brand denken en werken zijn gevleugelde woorden geworden. Idealiter draagt het ook bij aan gebiedsontwikkeling en de keuzes die daar gemaakt worden. Het project Van Gogh Roosegaarde fietspad, is een betekenisvol voorbeeld. Een TDK-vertaling van het verleden in een moderne ingreep in de openbare ruimte. En die het gelijk schopte tot top 10 nieuwe toeristische attracties in de wereld. De wereldwijde media aandacht is goed voor het imago en draagt bij aan het economische effect van onze gezamenlijke inspanningen. We hebben dus effect. En we leiden tot resultaat. We hebben gezamenlijk een energiek merk ontwikkeld en activeren het met campagnes gericht op relevante doelgroepen. De oplevering van de Eindhoven brandstore is een belangrijke bijdrage in het consequent uitdragen van het merk richting de bezoekers van de stad. Ondersteund door Eindhoven merchandising die het merk in het straatbeeld brengen. Qua evenementenbeleid is het een geslaagd jaar, inclusief landelijke erkenning voor ons aller werk. Naast de geslaagde Dutch Design Week en GLOW Eindhoven, is een waar hoogtepunt van 2014 het in eigen huis ontwikkelde thema Remember September. Het herdenken, eren en vieren van 70 jaar bevrijding. Last but not least, markeert een locatie in Utrecht misschien wel het summum van trots. Aan de Oudegracht staat een design winkel en tevens ‘platform for emerging talent’. En deze winkel heet Eindhoven. Wat een mooi compliment. PETER KENTIE DIRECTEUR BESTUURDER 6 EHV365 2014

7 EHV365 2014

8 EHV365 2014

Ambities maximaal ingevuld In 2014 was de economische doelstelling om een stabiele eigen vermogen te realiseren. Deze financiële opgave was niet gering. Ondanks de teruglopende economische omstandigheden is een aanscherping van de exploitatie gerealiseerd en zijn de ambities door scherpe keuzes toch maximaal ingevuld. In samenspraak met de Raad van Toezicht is uiteindelijk een positief resultaat gerealiseerd. De hiervoor noodzakelijke aanscherping van de administratieve organisatie en cultuurverandering heeft hierin positief doorgewerkt. Onze speciale dank aan de controller die hierin zeer actief heeft geacteerd. Qua inhoudelijke resultaten kunnen we wederom terugkijken op een positief jaar. Het behalen van erkenningen op (inter) nationaal niveau is een opsteker voor al diegene die binnen de organisatie gedreven en met betrokkenheid hun werk uitvoeren. Hiervoor hebben we als directie veel waardering en dankbaarheid. In een organisatie die nog steeds onderhevig is aan veel veranderingen, economisch stevige uitdagingen kent en op het kruispunt van maatschappelijke belangen acteert, ontstaat altijd een zekere spanning. Ik spreek hierbij mijn welgemeende dank uit aan alle collega’s die hierin, elke dag weer, een positieve en professionele mentaliteit tonen. Zonder deze betrokkenheid zou het niet kunnen. ERIC BOSELIE DIRECTEUR OPERATIONS 9 EHV365 2014

10 EHV365 2014

11 EHV365 2014

Dit is Eindhoven365 Eindhoven365 voert een citymarketingstrategie om richting te geven aan de ontwikkeling van de stad zelf en de activiteiten die worden ontplooid om Eindhoven als creatieve innovatiestad en als centrumstad van een energieke regio verder te versterken. Aan Eindhoven365 de taak om binnen de stad ‘alle neuzen dezelfde kant op te krijgen’ en Eindhoven extern te profileren en te vermarkten. Ofwel Eindhoven lokaal, nationaal en internationaal bekender en bovenal herkenbaar te maken. Dit is belangrijk, omdat een sterkere positionering bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de regio voor bedrijfsinvesteringen en bezoekersbestedingen en daarmee tot een grotere werkgelegenheid en werkbehoud. Het zorgt voor een krachtig, kloppend en onderscheidend imago. Eindhoven365 stimuleert, ondersteunt en faciliteert initiatieven, samenwerkingsverbanden, innovatieve kracht, inspiratie, kennis en content die het merk Eindhoven in het hoofd en het hart versterken. Door middel van knowhow, (economische) facts and figures, netwerken, creativiteit, marketingexpertise, projectmanagement, hospitality initiatieven en exploitatiemogelijkheden te initiëren en uit te nutten, wordt het merk Eindhoven continu verdiept en verbeterd. 12 EHV365 2014

Een heldere citymarketingstrategie Marketing begint met profileren en positioneren. Deze stad verdient een helder, krachtig en eenduidig profiel en bijbehorende visuele identiteit. Dat betekent ook het maken van scherpe keuzes in doelgroepen, positionering en activiteiten. Het onderzoeksrapport waar de citymarketingstrategie van Eindhoven op gebaseerd is, heet daarom ‘wie kiest, wordt gekozen’. Positionering Eindhoven is sterk in ontwikkeling. Het is een stad van denken en doen. Verbeelden en maken. Brabants en werelds. Door elkaar te stimuleren en samen te werken, is Eindhoven in staat de wereld te inspireren en de stad te transformeren. Er is ruimte om te groeien. Voor talent, ideeën en initiatieven. Deze mentaliteit, innovatieve historie en geloof in de toekomst hebben Eindhoven een wereldwijde toppositie opgeleverd in technologie, design en kennis (kortweg TDK). Deze drie elementen zijn de kracht van Eindhoven en werken (in)direct als een magneet die talenten, studenten, startups, ondernemers en internationals naar Eindhoven trekt. Daarom vormt de strategie, organisatie en communicatie van Eindhoven365 zich rond die drie merkpijlers. Van citymarketing naar citymaking Om de merkpijlers prominent aanwezig te laten zijn in een herkenbaar, consequent straatbeeld, is Eindhoven365 actief betrokken bij alle stadia van economische ontwikkeling van stad en regio. Citymarketing maakt plaats voor citymaking: het zorgen voor een aantrekkelijk woon-, werk- en leefmilieu dat aansluit bij de drie pijlers. We maken daarbij onderscheid in off brand en on brand (excellence): • Off brand sluit niet aan bij de drie merkpijlers maar is wel van belang voor de totaalbeleving van de stad. Het sterkt het woon-, leef en verblijfsklimaat van Eindhoven. Ook zitten hier talenten tussen die potentie hebben om on brand te worden. • On brand voegt waarde toe aan het merk Eindhoven en is daardoor van groot belang voor het communiceren van de kernkwaliteiten van de stad. 13 EHV365 2014

OPEN NOW + CoffeeLab UC Stationsplein 17 thisiseindho 14 EHV365 2014

15 EHV365 2014

Eén merk voor stad en gemeente Bijna alle steden ter wereld hanteren twee of meer beeldmerken. Bijvoorbeeld gericht op bewoners en op niet-bewoners. Of op functionaliteit en op citybranding. Eindhoven is een stad met focus. In afstemming met de gemeentelijke opdrachtgevers en de afdeling communicatie van de gemeente Eindhoven, heeft Eindhoven365 een dynamisch merk ontwikkeld. Voor zowel de citymarketing als de gemeentelijke huisstijl. Eén stad, één identiteit, één mentaliteit en één toekomst. Een energiek merk Het merk komt voort uit een slim grid dat het beeldmerk diepte en mogelijkheden geeft. De visuele elementen van de Eindhoven identiteit zijn een beeldmerk, een eigen Eindhoven typografie, een specifieke tone of voice en een herkenbare beeldentaal. Samen vormen zij het merkbeeld ‘Eindhoven’. Het merk is daardoor geen status quo in beeld en woord maar beeld en woord in beweging, vol energie. Hiermee laat Eindhoven zien dat zij klaar is voor de toekomst. Eindhoven barst van de energie. Doelgroepen De keuze voor één merk voor stad en gemeente heeft als gevolg dat er een duidelijk werkkader gemaakt moet worden omtrent co-branding tussen Eindhoven365, gemeente Eindhoven en Brainport Development. Hierin zijn de onderlinge rollen en taken afgestemd en beschreven. Met name op het gebied van doelgroepen. Eindhoven365 richt zich op de city explorer, bright talent en tech starter. Gemeente Eindhoven op de inwoner en Brainport Development op de kenniswerker & technisch talent, high tech bedrijven & instituten en investeerders. Het streven is om daarmee transparantie te realiseren, zodat alle partijen efficiënt met de publieke financiële middelen omgaan. 16 EHV365 2014

Eindhovense merkdragers De keuze voor één beeldmerk is een weloverwogen keuze en heeft consequenties voor boodschappen en middelen. Met name de implementatie van het nieuwe logo bij de gemeente is een dynamisch proces dat in fases wordt uitgevoerd. Het jaar 2014 heeft gemeente Eindhoven gebruikt om het grootste deel van de verschillende systemen en facetten om te zetten naar het nieuwe merk. Zo zijn auto’s bestickerd, verkiezingscampagnes omgevormd en huisstijlelementen aangepast. Eindhoven365 zet het merk Eindhoven vooral in als marketingmerk van de stad. Om Eindhoven in zijn specifieke en onderscheidende krachten blijvend en eenduidig in de markt te zetten. In 2014 is de Eindhoven brandstore geopend, waar het merk zichtbaar en voelbaar is. Daarnaast komt het merk steeds meer terug in middelen zoals een wand op Eindhoven Airport, posters en advertenties. Maar ook partijen uit de stad zijn met het beeldmerk aan de slag. Zo voegde de Lampegatse Stadsprins Robert d’n Urste de vibes toe aan zijn wapenschild en stelde het Ton Smits Huis een volledige tentoonstelling samen rondom het merk Eindhoven. Op deze manier wordt het ook door mensen in de stad gedragen en uitgedragen en laden we samen het merk Eindhoven. Ook biedt het merk Eindhoven voor Eindhoven365 speelsheid en ruimte om relevante campagnes te maken ter versterking van de marketing- en communicatiedoelen van de stad en haar partners. In 2014 is daar een start mee gemaakt in de vorm van ‘This is Eindhoven’ en ‘Future Proof’. 17 EHV365 2014

Brand new Eindhoven store Onderdeel van de allesomvattende marketingcampagne is een fysieke brandstore die het merk tastbaar maakt. Op de winkelvloer komt een merk tot leven. Zo voedt een brandstore het Eindhoven verhaal. Daarom is de VVV-winkel op het Stationsplein (onderdeel van Eindhoven365) in 2014 gerenoveerd tot nieuwe toegangspoort tot de stad, volledig in Eindhoven stijl. Waar het merk Eindhoven voelbaar is, waar je het kunt zien en kunt kopen. Het pand kent een ideale locatie die zorgt voor permanente branding op een plek waar dagelijks veel mensen voorbijkomen. Zowel bewoners als bezoekers van Eindhoven. Het doel is dat het passerende publiek het merk Eindhoven ontmoet, nieuwsgierig wordt, binnenstapt en ontdekt. Eindhovense beleving Binnen de brandstore blijft het VVV-merk bestaan. Naast de vertrouwde VVV diensten & producten, is er een compleet nieuwe lijn aan unieke Eindhoven merchandise en cadeauartikelen van Eindhovens designers. Onder hetzelfde dak huis ook een door barista’s gerund laboratorium voor experiment en innovatie op het gebied van koffie, genaamd Coffeelab UC. De horeca exploitant die daarvoor is uitgezocht, opereert dicht bij de kernwaarden van het merk Eindhoven. Voor Jeroen Veldkamp, Nederlands allereerste barista-kampioen, en horeca developer Rob Bongers zijn de facetten gastvrijheid, samenwerken, experiment en onconventionele horeca belangrijk. Maar ook het sociale element en de naamsbekendheid in de koffiebranche spelen een rol. This is Eindhoven digitaal Naast het etaleren van het merk, is een goede connectie naar online van belang. Bij één merk voor één stad hoort ook één website. Met thisiseindhoven.nl brengt Eindhoven alle informatie op één digitale locatie. De sites van VVV Eindhoven, Ontdek Eindhoven Centrum (van Stichting Ondernemers Eindhoven Centrum) en Uit in Eindhoven zijn volledig geïntegreerd. Hierdoor is het complete winkelaanbod en de cultuur- en uitgaanskalender geïntegreerd in één consumentenpagina. Daarbij wordt de gezamenlijke toeristische data rechtstreeks ontsloten naar landelijke databases, waardoor dubbele informatieverstrekking wordt voorkomen. 18 EHV365 2014

19 EHV365 2014

20 EHV365 2014

This is Eindhoven centrum De binnenstad is het visitekaartje voor Eindhoven. Het is een prettige omgeving voor ontmoeting en ontspanning voor onze inwoners en bezoekers. Het centrum biedt een totaalbeleving op het gebied van winkels, horeca, openbare ruimte en evenementen. Het aantrekkelijk houden van de binnenstad is een belangrijke opgave. Ook omdat ondernemers in de binnenstad zorgen voor veel werkgelegenheid en het een belangrijke vestigingsfactor is voor potentiële Eindhovenaren. This is Eindhoven Centrum Campagne Aan Eindhoven365 de uitdaging om de mentaliteit van het merk en de citymarketingstrategie ook zichtbaar te maken in het hart van Eindhoven; de binnenstad. Daarvoor is de campagne This is Eindhoven ontwikkeld, die de pijlen letterlijk op het centrum richt. De pijl als uithangbord, schijnwerper en signing is het visuele element dat op diverse manieren en middelen wordt ingezet. Het versterkt de identiteit van de binnenstad en zijn ondernemers. Bovendien is de campagne zo ontwikkeld, dat de ondernemers in de binnenstad de stijl eenvoudig zelf kunnen combineren met hun eigen identiteit. De campagne wordt uitgevoerd in samenwerking met Stichting Ondernemers Eindhoven Centrum (SOEC). 21 EHV365 2014

This is Eindhoven app Een ander onderdeel van de This is Eindhoven campagne, is de experimentele This is Eindhoven App. Deze gratis, digitale city guide heeft de top 50 nieuwste en meest toonaangevende plekken in het centrum van dit moment gebundeld. Samen met de lokale tech startup Proxible is de app ontwikkeld en voorzien van de innovatieve iBeacon technologie. Deze nieuwe mobiele, technologische toepassing kan op korte afstand apparaten herkennen en via Low Energy Bluetooth berichten sturen naar de app. Dit wordt automatisch toegespitst op het profi el van de gebruiker, waardoor men geattendeerd wordt op de voor hem/haar interessante locaties met bijbehorende deals. Digitale innovatie Eind 2014 is de This is Eindhoven app gelanceerd. Deze zit nu nog in een prototype fase waarmee Eindhoven365 vooral van gebruikers wil leren hoe de iBeacon ervaring geoptimaliseerd kan worden. In 2015 wordt de app verder uitgebouwd met nieuwe features als evenementen, games en ‘urban experiences’. Uiteraard wordt het aantal aangesloten stores ook opgeschaald om een uitgebreide digitale Eindhoven ervaring te creëren. Met de This is Eindhoven app wil Eindhoven365 concreet werken aan innovatie van het binnenstedelijk gebied, door het versmelten van de fysieke en de digitale wereld. Altijd met relevante oplossingen voor de klant als centraal uitgangspunt. Daarmee bouwt Eindhoven365 aan nieuwe interessante kruispunten waar innovatieve verdienmodellen gaan ontstaan. 22 EHV365 2014

DOWNLOAD THIS IS EINDHOVEN APP VOOR DE BESTE DEALS THIS IS EINDHOVEN APP thisiseindhoven.nl 23 EHV365 2014 DOE MEE MET DIT EXPERIMENT

Roy Cobbenhagen Winner Solar Challenge family cars We are Solar Team Eindhoven Daphna Laurens Creates objects and products combining art and industry We are designers FUTURE PROOF FUTURE PROOF Marc Jacobs Entrepeneur Brainport Region Eindhoven We are smart Willeke Machiels Image creator/photographer co-initiator Young Photographers Eindhoven We are venturous FUTURE PROOF FUTURE PROOF 24 EHV365 2014

Future Proof Eindhoven is Future Proof. Het bewijs hiervoor is de fDi prijs die Brainport Eindhoven op 12 maart 2014 in ontvangst mocht nemen. Deze prijs ontving de stad door de hoge notering in het Financial Times onderzoek naar de ‘fDi European Cities and Regions of the Future’. De Financial Times plaatste Eindhoven in de overall ranglijst van haar Foreign Direct Investment Index (fDi-index) voor heel Europa op de derde plek en voor West-Europa zelfs op plaats één. Eindhoven is binnen Europa een top kennisregio. Het model waarin overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen samenwerken levert een sterke regionale economie op. Daardoor zijn de research en development activiteiten in deze regio kapitaalintensief. Dat is een belangrijke component voor lange termijn succes en maakt de regio aantrekkelijk voor investeerders. Dat geldt ook voor veel van onze regionale hardware georiënteerde start-ups, de aanjagers van vernieuwing en bovenal ontwikkelaars van nieuwe banen. In de Future Proof campagne, die daarop volgde, werden verschillende Eindhovense ondernemers in beeld gebracht die bijdragen aan de ontwikkeling van de stad. Een van de ondernemers is Roy Cobbenhagen van Solar Team Eindhoven, wereld-kampioen met de eerste gezinsauto op zonne-energie. Daarnaast hebben we Daphna Laurens van We are designers, zij maakt objecten en producten waarin kunst en industrie samen komen. De derde is Marc Jacobs, ondernemer in de Brainport Region Eindhoven. De laatste ondernemer is Willeke Machiels, fotografe en mede-initiatiefnemer van Young Photographers Eindhoven. Deze jonge ondernemers dragen bij aan de drie krachtige pijlers van de stad: technologie, design en kennis. Voor het presenteren van Eindhoven en de Brainport regio hebben we een gezamenlijk leaflet ontwikkeld waar we de onderscheidende sterktes van onze stad en regio communiceren. Deze uiting is onder andere op de Hannover Messe ingezet om de Future Proof propositie kracht bij te zetten. 25 EHV365 2014

Eindhoven gaat voor goud Eindhoven won in 2014 nog twee belangrijke prijzen. Allereerst de Nationale Citymarketing Trofee, waarbij Eindhoven het opnam tegen Amsterdam, Den Haag en Dordrecht in de categorie boven 100.000 inwoners. Een eervolle prijs, omdat de jury daarmee het citymarketingbeleid erkent en de keuzes die Eindhoven maakt ondersteunt. Het juryrapport luidde als volgt: “Eindhoven heeft een sterk gestructureerde en consequent doorgevoerde marketingstrategie. Hoofdlijn is: één verhaal, één toon, één merk. Daarmee toont de stad lef en trekt steeds meer nationale en internationale aandacht. Er is een sterke verbinding van overheid, bedrijfsleven en onderwijs/wetenschap. De inwoners worden er bovendien steeds meer bij betrokken. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2014 is de gemeente die overall uitblonk in scherpe keuzen, een integrale marketingstrategie en een verfrissende aanpak op tal van deelterreinen. Er wordt jaarlijks zichtbare vooruitgang geboekt op basis van kritische evaluaties.” Als kers op de taart, won Eindhoven enkele maanden later ook de prijs voor Evenementenstad van het jaar. De reden daarvoor is volgens de jury: “Eindhoven heeft het evenementenbeleid naadloos gekoppeld aan zijn nationale en internationale profiel. Daardoor heeft de stad een overtuigend en consistent ‘verhaal’, waarin onderscheidende evenementen een logische plek hebben. Deze sterke evenementen leveren tevens een positieve bijdrage aan de citymarketing doelstellingen van de stad. De jury kiest met deze winnaar nadrukkelijk voor de stad die voor de meeste vernieuwing heeft gezorgd en als inspiratiebron kan dienen voor de hele evenementensector.” Bewijsvoering voor dit statement vind je in het volgende deel van dit jaaroverzicht ‘365 dagen Eindhoven’. 26 EHV365 2014

27 EHV365 2014

28 EHV365 2014

365 dagen Eindhoven Eindhoven365 staat voor een stad waar iedere dag iets te doen is. In 2014 barst Eindhoven van de activiteiten. Er zijn vele events, gebeurtenissen en publicaties die van belang zijn voor Eindhoven365 en de merkontwikkeling van de stad. In chronologische volgorde presenteren we 365 dagen Eindhoven. 29 EHV365 2014

30 EHV365 2014

T/M DAG 005 FIJNE FEESTDAGEN FESTIVAL DAG 005 GENNEPER PARKEN NIEUWJAARSLOOP DAG 007 NIEUWJAARSRECEPTIE THE NEW HORIZON Begin 2014 was voor het eerst de gezamenlijke Nieuwjaarsreceptie van belangrijke spelers in de Eindhoven Brainport regio. Eindhoven365 heeft een belangrijke rol gespeeld in het vormgeven van het totale gezamenlijke evenement. dag 007 31 EHV365 2014

dag 023 DAG 016 T/M 026 STORIONIFESTIVAL DAG 022 NIEUWE TENTOONSTELLING TON SMITS HUIS: “HET MERK EINDHOVEN” DAG 023 PRESTIGIEUS SCHAAKTOERNOOI IN EINDHOVEN Topschakers uit binnen- en buitenland spelen tegen elkaar op de Eindhovense High Tech Campus. Het is de negende ronde in het Tata Steel Chess Tournament, een van de meest prestigieuze schaaktoernooien ter wereld. Om het toernooi meer allure en de schaaksport een breder podium te geven, spelen de grootmeesters een dag in het Rijksmuseum in Amsterdam en een dag op High Tech Campus Eindhoven. 32 EHV365 2014

dag 033 DAG 025 FIGHT SENSATION DAG 031 T/M 033 EINDHOVEN DIVING CUP 33 EHV365 2014

DAG 035 MAKERDAYS EINDHOVEN START MET WERELDWIJDE 3D PRINTOPDRACHT Vandaag vindt de kick-off plaats van het nieuwe Eindhovense initiatief MakerDays in onder andere New York, Tokyo, Shanghai, Kaapstad, Mexico City, Melbourne, Rio de Janeiro, Moskou, Parijs en Eindhoven. In veertien steden verspreid over de hele wereld wordt tegelijkertijd het driedimensionale logo van MakerDays geprint. Dit gebeurt via het wereldwijde 3D Printing netwerk van het Nederlandse 3D Hubs. DAG 038 CROSS LINX FESTIVAL dag 035 34 EHV365 2014

DAG 039 LANCERING CITY GUIDE 2014 Op zaterdag 8 februari wordt de nieuwe city guide gelanceerd. Graffi ti artist Emil van der Wijst maakt bij VVV Eindhoven ter plekke een kunstwerk en er worden 500 guides gratis weggeven. Door het gebruik van veel beelden en een opvallend design is het een bijzondere editie geworden, een collectorsitem. DAG 042 BOOSTIQ dag 039 35 EHV365 2014

DAG 049 STUKAFEST DAG 052 STARTUP HIGHTECH XL DAG 059 T/M 063 CARNAVAL Eindhoven is een pioniersstad. Hier beginnen dingen. Zelfs bij carnaval. Want met 3 Uurkes Vurraf op vrijdag en de eerste grote optocht op zaterdag, is Eindhoven dé stad in Brabant waar carnaval begint. Van 28 februari t/m 4 maart is Eindhoven omgedoopt tot Lampegat. En onder het Lampegats thema van dit jaar ‘Mijn lempke gao nie uit’ kun je in Eindhoven vijf dagen volop carnavallen. dag 059 36 EHV365 2014

37 EHV365 2014

DAG 071 BURGEMEESTER ROB VAN GIJZEL ONTVANGT FDI PRIJS NAMENS EINDHOVEN Eindhoven ontvangt een aantal prijzen vanwege de hoge notering in het Financial Times onderzoek naar de ‘fDi European Cities and Regions of the Future’. De Times zette Eindhoven in de overall ranglijst van haar Foreign Direct Investment Index (fDi-index) voor heel Europa op de derde plek en voor West-Europa zelfs op plaats één. Eindhoven is volgens de Britse fi nanciële autoriteit een uitgelezen plek om te investeren in de toekomst. DAG 074- 075 DUTCH OPEN TAEKWONDO DAG 075 FEELGOOD MARKET DAG 082 GESTELS HOOGTIJ dag 071 38 EHV365 2014

DAG 086 T/M 089 MAKERDAYS Wie houdt van experimenteren, ontwerpen en dingen in elkaar knutselen en uitproberen, wordt aangeraden een bezoek te brengen aan MakerDays. Een lang weekend vol maakevents dat amateurknutselaars en ‘echte’ makers uit de industrie verbindt. Leuk voor het hele gezin. Van professional, uitvinder en kunstenaar tot gepassioneerde en kleine maker. De eerste editie van MakerDays is georganiseerd in samenwerking met partners als STRP, Ontdekfabriek en MAD en trok 2.000 bezoekers. DAG 087 STADSCANTUS SSRE dag 086 39 EHV365 2014

40 EHV365 2014

DAG 086 T/M 089 EINDHOVEN DANCE MOTION Voor wie het nog niet wist: de eerste elektronische geluiden werden geproduceerd door Kid Baltan in Eindhoven onder de vlag van Philips. Dit legde de basis voor de hedendaagse Dance muziek die niet alleen Eindhoven, maar heel Nederland wereldwijd op de kaart heeft gezet. Eindhoven is Dance en dat verdient een bijzonder event als Eindhoven Dance Motion. dag 087 41 EHV365 2014

dag 096 DAG 091 ASML VIERT 30-JARIG BESTAAN DAG 096 EINDHOVEN AIRPORT RUN Eindhoven Airport is volop in beweging en nodigt haar omgeving uit om mee te bewegen. Tijdens de Eindhoven Airport Run op 6 april lopen de deelnemers op en rond het vliegveld. 42 EHV365 2014

DAG 099 EINDHOVEN SMART CITY OP DE HANNOVER MESSE De Hannover Messe is de belangrijkste industriële (hightech) beurs ter wereld. Ook Eindhoven is goed vertegenwoordigd. Naast de gemeente Eindhoven, nemen veel bedrijven en organisaties uit de ‘slimste regio’ deel aan de beurs, waaronder High Tech Campus, ASML en VDL. De TU/e wordt onder meer vertegenwoordigd door zonnepanelenauto Stella en zorgrobot Amigo. Verkleed als Frau Antje overhandigt Amigo zelfs een tulp aan Angela Merkel. 43 EHV365 2014 dag 099

dag 100 DAG 100 T/M 103 SWIM CUP Vele nationale en internationale toppers uit de zwemwereld strijden in Eindhoven om eremetaal. Wil jij Naomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk, Joeri Verlinden en vele anderen in actie zien? Ze zwemmen tijdens de Swim Cup in het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion. 44 EHV365 2014

DAG 106 T/M 111 ZES DAGEN EUROPEES TOPHOCKEY IN EINDHOVEN Het unieke Europese tophockey toernooi KO16/FINAL4 van de Euro Hockey League vindt plaats in Eindhoven. Op MHC Oranje Zwart wordt er tijdens 16 wedstrijden gestreden om de titel beste club van Europa. DAG 109 DOWN UNDER FESTIVAL DAG 114 DIES NATALIS - TU/E dag 106 45 EHV365 2014

46 EHV365 2014

DAG 115 KONINGSNACHT DAG 116 KONINGSDAG Als het om programmering gaat is Eindhoven koning onder de Koningsdagen. Daardoor is het uitgegroeid tot een feest met meer dan 220.000 bezoekers. Dit jaar staan er een aantal nieuwe feesten op het programma zoals Minstens, Kroonjuwelen van Biki90 en Fête d’Orange. Terug van weggeweest is Majestic Dance Event. De cheffies van Chef’s Special kiezen ook voor Eindhoven=King om de eerste editie van Koningsnacht knallend te openen. DAG 131 WIM VAN DOORNEKIOSK DAG 131 REDBULL BC ONE dag 116 47 EHV365 2014

DAG 137 EINDHOVEN OP PLAATS 15 SLIMSTE STEDEN WERELDWIJD Wederom een erkenning voor onze stad: Eindhoven staat op plaats 15 in de lijst van de 20 slimste steden wereldwijd van de ‘Cities in Motion Index’ (ICIM). De ICIM beoordeelt steden die wereldwijd het hoogste niveau van innovatie, duurzaamheid en kwaliteit van leven hebben. DAG 137 T/M 145 WEEK VAN DE AMATEURKUNST DAG 137 - 138 HEL VAN BRABANT DAG 138 T/M 144 DUTCH TECHNOLOGY WEEK Tijdens de Dutch Technology Week geven high tech bedrijven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen een blik achter de schermen. Er zijn events waarbij fun met leerzame demonstraties en workshops wordt gecombineerd. Ook zijn er conferenties en bijeenkomsten waar de top van innoverend en ondernemend Nederland bij elkaar komt. 48 EHV365 2014 dag 141

DAG 142 STUDENTEN ROBOT COMPETITIE CHAP DAG 143 T/M 145 HAJRAA BUITENTOERNOOI DAG 144 HOME TOWN FESTIVAL DAG 146 CONCERTIFETTI DAG 150 T/M 152 DOMMEL DOE WEEKEND In dit weekend van komen diverse evenementen samen rondom de Dommel. Zaterdag is het podium aan Muziek op de Dommel met workshops en een avondconcert. Zondagochtend wordt het evenement Doe de Dommel geopend. De middag staat in het teken van Kamermuziek aan de Dommel. DAG 151 CLASSIC ELE RALLY dag 150 49 EHV365 2014

dag 162 DAG 157 T/M 159 DUTCH GAMING FESTIVAL DAG 157 T/M 160 EINDHOVEN CULINAIR DAG 162 EINDHOVEN WINT NATIONALE CITYMARKETING TROFEE Eindhoven wint de Nationale Citymarketing Trofee 2014. De jury looft de stad om haar citymarketingbeleid en ondersteunt daarmee de keuzes die Eindhoven maakt. In de strijd om de trofee voor de beste citymarketing gemeente van Nederland nam Eindhoven het op tegen Amsterdam, Den Haag en Dordrecht in de categorie boven 100.000 inwoners. DAG 164 T/M 166 GROOTS MET EEN ZACHTE G 50 EHV365 2014

dag 164 DAG 164 T/M 173 E-MOVES Van 13 t/m 22 juni 2014 vindt E-Moves plaats, hét urban culture festival van Eindhoven. Vanuit de hele wereld zijn getalenteerde BMX’ers, breakdancers, skaters, rappers, dj’s en graffiti artiesten naar Eindhoven gekomen. Op meer dan 20 locaties verspreid over de hele stad vind je evenementen, workshops, masterclasses, demonstraties. DAG 172 FETE DE LA MUSIQUE 51 EHV365 2014

DAG 172 RAINBOWRUN 040 Op 21 juni vindt de eerste editie van de spectaculaire kleurenloop RainBowRun040 plaats in de Genneper Parken. Eerst 5 kilometer hardlopen of wandelen en daarna een kleurrijke afterparty. Een evenement dat bol staat van fun, kleurenexplosies en muziek. De opbrengsten worden gebruikt in de strijd tegen ALS. DAG 178 SUMMA FASHION EVENT DAG 179 MUSICAL SING-A-LONG DAG 179 NAKED SONG DAG 180 FLOW, LADIESRUN dag 172 52 EHV365 2014

53 EHV365 2014

dag 180 DAG 163 T/M 194 WK VOETBAL Heel Nederland is in de ban van het WK Voetbal in Brazilië. Ook Eindhoven kleurt volop oranje en juicht het Nederlands elftal tot de derde plaats. 54 EHV365 2014

dag 186 DAG 186 ROZE ZATERDAG Tegelijkertijd met het oranjefestijn kleurt Eindhoven ook roze. Dit jaar is Eindhoven Roze Stad. Gedurende het hele jaar worden er activiteiten georganiseerd op het gebied van homoseksualiteit en diversiteit, met als thema Diversiteit kleurt je leven. Het hoogtepunt van het jaar is Roze Zaterdag op 5 juli. In hetzelfde weekend is het ook Roze Vrijdag en Roze Zondag. DAG 187 KAREL VERMEEREN KUNSTMARKT DAG 193 EXTREMA OUTDOOR 55 EHV365 2014

56 EHV365 2014

DAG 204 SLACHTOFFERS MH17 LANDEN OP EINDHOVEN AIPORT MH17 bepaalt in 2014 wereldwijd het nieuws. Opeens zijn alle ogen op Eindhoven gericht als de slachtoffers van MH17 op Eindhoven Airport arriveren. Het vliegveld verzorgt een waardig ontvangst voor slachtoffers, familieleden, hoogwaardigheidsbekleders en belangstellenden. dag 204 57 EHV365 2014

dag 206 DAG 206 TECH UNITED VOOR TWEEDE KEER WERELDKAMPIOEN ROBOTVOETBAL Het robotvoetbalteam van de TU/e wint het WK RoboCup in Brazilië. Ook zorgrobot AMIGO zet een uitstekende prestatie neer. In de @Home-league eindigt hij op de tweede plaats. DAG 207 ROCK N ROLL MEETING 58 EHV365 2014

DAG 210 URBAN KERMISATTRACTIES IN BINNENSTAD EINDHOVEN Ballen gooien, eendjes vissen en krachten meten met de Kop van Jut. Deze en meer ‘urban kermisattracties’ zijn dit weekend te vinden in de binnenstad van Eindhoven. Met een kleine aanpassing, worden objecten in de openbare ruimte omgetoverd tot vermaak voor jong en oud. De actie is een aankondiging voor Park Hilaria. dag 210 59 EHV365 2014

60 EHV365 2014

DAG 213 T/M 222 PARK HILARIA Van 1 t/m 10 augustus 2014 is de Kennedylaan in Eindhoven omgebouwd tot tijdelijk pretpark. Bezoekers genieten van kermisattracties, gratis liveoptredens en ander vermaak. Ondanks enkele regenachtige dagen, trok de dertiende editie van Park Hilaria 500.000 bezoekers. DAG 215 T/M 222 EK ZWEMMEN VOOR GEHANDICAPTEN DAG 230 T/M 234 INTRODUCTIE STUDENTEN dag 215 61 EHV365 2014

dag 233 DAG 233 LICHT IN DAG 235 HOLI FUSION FESTIVAL DAG 236 VIA VENTOSA DAG 242 - 243 SNEAKERZ IN DE STAD DAG 242 BRANDEND ZAND DAG 243 MONTMARTRE IN DE BERGEN 62 EHV365 2014

dag 240 DAG 196 T/M 242 EINDHOVEN OP REIS Ik ga op reis en neem mee…. De Eindhoven sticker! Eindhoven is trots op de drie ‘vibes’, die staan voor de energie die onze stad heeft. Tijd om dat met de wereld te delen. Begin juli vinden lezers van de krant een Eindhoven sticker in de brievenbus. Aan hen de vraag om deze sticker mee op vakantie te nemen, op een bijzondere plek te plakken, te fotograferen en in te sturen via social media. De leukste foto’s worden aan het eind van de zomer in Groot Eindhoven geplaatst. 63 EHV365 2014

dag 249 DAG 249 - 250 HALLO CULTUUR Benieuwd naar wat Eindhoven te bieden heeft op het gebied van kunst en cultuur? Ook dit jaar trappen de kunsten cultuurinstellingen van Eindhoven het nieuwe culturele seizoen af met Hallo Cultuur! Op zondag 7 september 2014 houdt tout cultureel Eindhoven open dag. 64 EHV365 2014

DAG 248 T/M 250 IT’S WEEKEND - FASHION X CULT IT’S WEEKEND! Fashion X Cult wel te verstaan. Tijdens dit fashion feestje kun je genieten van activiteiten op binnen- en buitenlocaties in het centrum van Eindhoven. Fashion, design, technology, food en music komen samen in één energiek en bruisend weekend. Samenwerkingen met o.a. Dutch Design Week, Dutch Design Awards en Van Abbemuseum, maar ook met Extrema en Mode Marché zorgen voor een spannend en divers programma. dag 250 65 EHV365 2014

66 EHV365 2014

DAG 244 T/M 273 REMEMBER SEPTEMBER Sta jij er wel eens bij stil hoe waardevol jouw vrijheid is? Velen hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1944 gevochten voor vrijheid, wat heeft geleid tot de open, internationale kennisstad die Eindhoven nu is. Eindhoven herdenkt én viert in september 2014 haar bevrijding van 70 jaar geleden. Verspreid over september vinden activiteiten plaats die aansluiten bij de thema’s herdenken, vieren en bewustwording. Eindhoven365 brengt ze samen tot Remember September. dag 251 67 EHV365 2014

DAG 250 OUD WOENSEL FESTIVAL DAG 255 T/M 257 ROLL-OVER-EINDHOVEN DAG 256 DUTCH CHILIFEST DAG 257 OPERATIE MARKET GARDEN Operatie Market Garden was een van de meest cruciale operaties in de strijd van de geallieerden om Nederland van de bezetters in WOII te bevrijden. Op zondag 14 september, 70 jaar later, trekken honderden oude legervoertuigen opnieuw door Eindhoven. Bezoekers kunnen de oude voertuigen van dichtbij bekijken bij de pauzeplaats op de Kennedylaan. Naast de 70-jarige bevrijding, viert de stad ook dat de Lichtjesroute voor de 30e keer haar lampen ontsteekt. En Tuna Ciudad de Luz viert groots haar 50-jarig bestaan. 68 EHV365 2014 dag 257

dag 261 DAG 257 T/M 353 EXPOSITIE BEELD VAN BEZET EN BEVRIJD EINDHOVEN DAG 258 VANNACHT NAAR DAG DAG 259 HISTORISCH KONVOOI LIBERATION TASK FORCE DAG 261 70 JAAR FAKKELDEFILE Het fakkeldefi lé op donderdag 18 september bestaat uit diverse programma onderdelen met als hoogtepunt de ceremonie waarbij de fakkel op het stadhuisplein wordt ontstoken. Ook zijn er deze dag van 12.00 tot 21.00 uur naast de Catharinakerk oude voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog te bezichtigen. 69 EHV365 2014

DAG 261 T/M 284 30 JAAR LICHTJESROUTE DAG 262 T/M 264 50 JAAR TUNA FESTIVAL DAG 262 10 JAAR AMEEZING Na de vrij ingetogen herdenking op 18 september vieren we op vrijdag 19 september feest. Voor het 10e jaar op rij wordt er gezongen van vreugde tijdens Ameezing. Jong en oud staan hand in hand en zingen uit volle borst evergreens uit 50 jaar muziekhistorie. dag 262 70 EHV365 2014

DAG 263 AMEEZING YOUNG ONES FOR FREEDOM De jubileumweek wordt op het Stadhuisplein met een feestelijk programma afgesloten. Allereerst Ameezing Young Ones For Freedom en aansluitend Remember September The Music, een muziek programma dat het publiek meeneemt op een tijdreis van 1944 tot 2014. DAG 263 REMEMBER SEPTEMBER THE MUSIC dag 263 71 EHV365 2014

DAG 264 WEDSTRIJD PSV - SC CAMBUUR IN TEKEN VAN 70 JAAR BEVRIJDING De wedstrijd PSV-SC Cambuur op zondag 21 september 2014 staat in het teken van de viering van 70 jaar vrijheid in Eindhoven. Voorafgaand aan het eredivisieduel huldigt PSV enkele van de veteranen uit de Tweede Wereldoorlog die er mede voor hebben gezorgd dat PSV ongestoord zijn wedstrijden kan spelen op de plaats waar de club ooit met voetballen begon. DAG 269 T/M 271 NK SKATEBOARDEN dag 264 72 EHV365 2014

DAG 274 T/M 277 THE BIG DRAW DAG 285 DLL MARATHON EINDHOVEN DAG 290, 291 HACK FOOD WASTE DAG 293 CLUB DAUPHINE 040 Club Dauphine 040 is een offi cieel side event van de Dutch Design Week 2014. Een uitgelezen kans om zakelijke relaties te ontmoeten in een informele sfeer en tegelijkertijd een feestje voor iedereen. Vanwege het goede doel ALS, waar de opbrengsten van deze avond aan worden besteed, werken alle artiesten belangeloos mee. DAG 296 VPRO KONDIGT MEDIALAB IN EINDHOVEN AAN dag 293 73 EHV365 2014

DAG 291 T/M 299 DUTCH DESIGN WEEK Dutch Design Week (DDW) kijkt terug op een geslaagde dertiende editie. Naast het werk van gerenommeerde ontwerpers, biedt de DDW ook dit jaar weer de ruimte voor jong talent en experiment. DDW is een internationaal podium voor tout design Eindhoven. Een groot aantal professionals uit de designwereld, het bedrijfsleven en de mediapartners brengen tijdens DDW een bezoek aan de stad. Naar schatting trok het event ruim 250.000 mensen. dag 298 74 EHV365 2014

75 EHV365 2014

DAG 305 WEBSITE THIS IS EINDHOVEN ONLINE DAG 310 OPENING EINDHOVEN BRANDSTORE Eindhoven heeft een brand new store met Coffeelab. Een nieuwe toegangspoort tot de stad volledig in Eindhoven stijl, ter vervanging van de huidige VVV Eindhoven. Een brandstore waar het merk Eindhoven voelbaar is, waar je het kunt zien en kunt kopen. dag 310 76 EHV365 2014

dag 310 DAG 310 OPENING COFFEELAB UC Onder hetzelfde dak van de Eindhoven Brandstore is ook een koffiezaak geopend. Dit is geen gewoon koffiebarretje, maar een door barista’s gerund laboratorium voor experiment en innovatie op het gebied van koffie, genaamd Coffeelab UC. DAG 310 T/M 320 TROMP PERCUSSION EINDHOVEN 77 EHV365 2014

dag 312 DAG 312 T/M 320 GLOW EINDHOVEN Eindhoven staat weer volop in het teken van lichtkunstfestival GLOW. Thema van de negende editie is ‘Stad in beweging’. Zo’n vijftig kunstenaars bieden met lichtinstallaties, -sculpturen, -projecties en performances de toeschouwers een verrassend nieuwe kijk op de stad. GLOW is gratis toegankelijk en trok in 2014 maar liefst 650.000 bezoekers. 78 EHV365 2014

DAG 312 T/M 320 GLOW NEXT Tijdens lichtkunstfestival GLOW wordt ook het op zichzelf staande GLOW NEXT georganiseerd op Strijp-S. Op GLOW NEXT wordt de fascinatie voor het fenomeen licht vanuit multidisciplinaire hoek benaderd. Een scala aan vernieuwende projecten vertelt ons iets over de manier waarop we de wereld zien. Hoe zien we beweging? Kunnen we licht voelen? Of het opslaan? Door de wereld van de professionals binnen te treden, gaat de toeschouwer de uitdaging aan om na te denken over nieuwe mogelijkheden met licht. 79 EHV365 2014 dag 313

DAG 316 OPENING VAN GOGH - ROOSEGAARDE FIETSPAD Het Van Gogh-Roosegaarde fietspad wordt geopend. Nationaal en internationaal publiek is aanwezig. Dit fietspad, gemaakt door Heijmans en ontworpen door de bekende designer Daan Roosegaarde, is geïnspireerd op het schilderij ‘De Sterrennacht’ van de Brabantse post-impressionistische kunstschilder Vincent van Gogh. Eindhoven presenteert zich als stad van Techniek, Design en Kennis en wil dat aan de wereld laten zien. Het Van Gogh-Roosegaarde fietspad, dat vanuit innovatie letterlijk een link legt naar Van Gogh, is hiervan een goed voorbeeld. dag 316 80 EHV365 2014

81 EHV365 2014

DAG 320 INTOCHT SINTERKLAAS DAG 320 T/M 4 FIJNE FEESTDAGEN FESTIVAL DAG 321 TURN ON THE LIGHTS Vijf internationale theateracts verzorgen een optreden voor de Bijenkorf in Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Maastricht met als slotact het ontsteken van het recordaantal van 600.000 LED-lichtjes aan de gevels. In Eindhoven verricht burgemeester Rob van Gijzel de opening van Turn on the Lights en luidt daarmee het feestseizoen in. dag 321 82 EHV365 2014

DAG 322 EINDHOVEN IS EVENEMENTENSTAD VAN HET JAAR De eredivisie van de Nederlandse evenementen”, aldus de jury. Eindhoven wint de Nationale Evenementenprijs voor Evenementenstad van het jaar. Volgens de jury is het heldere nationale en internationale profi el vertaald naar een sterk evenementenbeleid. Naast Eindhoven zijn Leeuwarden, Rotterdam, Groningen en Deventer genomineerd in de categorie 80.000+ inwoners. De uitreiking vond plaats tijdens de eerste editie van het Nationaal Congres Evenementen in Nijmegen. DAG 328 EDISON JAZZ WORLD AWARDS dag 322 83 EHV365 2014

dag 348 DAG 345 T/M 347 EINDHOVEN METAL MEETING DAG 346 T/M 4 SCHAATSBAAN DAG 347 HEPPIE KERSTMARKT DAG 348 KERSTMARKT WESTSIDE STORES Bij de pas geopende Woensel Westside Stores aan de Edisonstraat kun je terecht voor wereldse producten voor op de Kersttafel en bijzondere cadeaus voor onder de kerstboom. 84 EHV365 2014

dag 352 DAG 352 SANTA RUN Versierde straten, muziek langs de route, een DJ van Sky Radio en een lang lint van verklede Kerstmannen en Kerstvrouwen die door de straten van Eindhoven denderen. Het is de Santa Run Eindhoven. DAG 353 X-MAS SING-ALONG 85 EHV365 2014

dag 355 DAG 354 GLAMOUR FASHION SHOWS Modellen flaneren met de laatste feestmode van de Bijenkorf, C&A en de winkels van Piazza over de catwalk van de Glamour Fashion Shows. Tussen de shows door zorgen kerstkoren voor een sfeervolle ambiance. 86 EHV365 2014

DAG 355 KIDS ON ICE Een dertigtal kinderen tussen 4 en 18 jaar geven een speciale kerstshow met schitterende winterdansen en fantastische kostuums, helemaal in kerst- en wintersfeer. dag 355 87 EHV365 2014

DAG 355 WILHELMINAPLEIN WINTERPLEIN DAG 355 T/M 363 INTERNATIONAAL KERSTWINTERCIRCUS Het Internationaal Kerstwintercircus is het familieuitje bij uitstek tijdens de feestelijke decembermaand. De grote zaal van het Parktheater is omgetoverd tot een piste waar spectaculaire acts, van de crème de la crème uit de internationale circuswereld, jong en oud een onvergetelijke voorstelling bezorgen. DAG 358 FAKKELTOCHT DAG 361 SCHAATSNACHT dag 356 88 EHV365 2014

89 EHV365 2014

Namens de Raad van Toezicht In 2013 lag de focus van de Raad van Toezicht op het vormgeven van de organisatie. Daarnaast betrof een versterking van het eigen vermogen een belangrijke prioriteit. Door verslechterde economische omstandigheden diende snel en effectief te worden ingegrepen. De doelstelling werd gesteld op een stabilisatie van het eigen vermogen. Tot ons genoegen is directie en team erin geslaagd om deze doelstelling te verwezenlijken en daarmee de organisatie te stabiliseren. Ook is er in 2014 door de directie, in samenspraak met de Raad van Toezicht, een strategisch proces doorlopen. Op basis van de actuele omstandigheden is er voor de periode 2015-2017 zowel organisatorisch als qua inhoudelijke strategie een toekomstvisie ontwikkeld. Dit zal eerste helft 2015 een afronding kennen. Naast deze essentiële randvoorwaarden voor de organisatie is er hard gewerkt aan de uitbouw van het merk Eindhoven en de succesvolle evenementen en projecten die hierin zijn ontwikkeld en georganiseerd. Het behalen van de Nationale Citymarketing Trofee 2014 en de titel Evenementenstad van het jaar 2014 zijn hierin landelijke blijken van waardering. Als Raad van Toezicht zijn wij trots op de behaalde resultaten en danken directie en team voor hun inzet en het bereikte resultaat. Daarbij willen we graag Simon van den Boomen, die heeft aangegeven als lid de Raad van Toezicht te verlaten, bedanken voor zijn gedreven bijdrage. Hij wordt als lid opgevolgd door Edzo Doeve. DRS. BART DE BOER VOORZITTER RAAD VAN TOEZICHT 90 EHV365 2014

91 EHV365 2014

Organisatie Eindhoven365 RAAD VAN TOEZICHT DIRECTEUR BESTUURDER OFFICE MANAGEMENT CONTROLLER + ASSISTENT DIRECTEUR OPERATIONS PROGRAMMA-MANAGEMENT DEVELOPMENT PROJECTS + EVENTS MARKETING & COMMUNICATION MERK EN MARKETING PROJECTEN EN SERVICE OUT OF HOME MEDIA HOSPITALITY & TOURISM RVT BART DE BOER – VOORZITTER NIENKE MEIJER JO VAN HAM LEO VAN DOORNE SIMON VAN DEN BOOMEN (TOT JUNI 2014) EDZO DOEVE (VANAF SEPTEMBER 2014) 92 EHV365 2014

Team DIRECTIE PETER KENTIE, DIRECTEUR BESTUURDER ERIC BOSELIE, DIRECTEUR OPERATIONS OFFICE MANAGEMENT MARIANNE KIEMENEY MAUD STÖPP FINANCE PATRICK HOFFLAND LOES VAN HOUT DEVELOPMENT MARK DE GREEFF DAAN MELIS MARKETING & COMMUNICATION MARIËTTE VETTER MECHTELD VAN WEZEL EMMEKE FLEUREN CLAUDIA HERMANS PROJECT & EVENTS MARIEKE BERKVENS ROBBERT TEN CATEN MARIOLA SCHEEPSTRA MONIQUE RAATS-VLAMINCKX SUZANNE MAAS OUT OF HOME MEDIA RICHARD PONJEE JANET BRUGMAN HOSPITALITY & TOURISM ERIK VAN GERWEN KIRSTEN VAN DUREN JOYCE RESTIAU MONICA GIJZEN NANCY VAN IERSEL ILSE VERLEUN NELLEKE VAN DOORN ELLEN SMIT IRENE FUCHS MARIE-HÉLÈNE DUISTERS CARLINE STERK 93 EHV365 2014

Strategy & Business Development Business development is in 2014 uitgebreid naar Strategy & Business development. Waar 2013 voor Eindhoven365 in het teken stond van de nieuwe merkintroductie, was 2014 het jaar van doorpakken naar de activatiestrategie. Samen met de regionale partners is veel energie gestoken in het gezamenlijk ontwikkelen van een dynamisch startup ecosysteem, waar langzaam de resultaten zichtbaar worden. Daarnaast is veel werk, wat bij Eindhoven365 gebeurt, niet altijd even zichtbaar voor de buitenwacht. Er gaat tijd en energie zitten in het verbinden van kansrijke ideeën of energieke mensen die iets met elkaar kunnen. Daarnaast wordt Eindhoven365 vaak ter tafel gevraagd om mee te denken over uiteenlopende onderwerpen. Connecting the dots Het doorgeven van kennis aan partijen binnen en buiten de stad is belangrijk. NextOEM, een groeiversnelling programma voor jonge hightech bedrijven, heeft Eindhoven365 ondersteund met expertise op gebied van marketingstrategie. Ook voor partijen als Dutch Design Week en Capital D biedt Eindhoven365 een ondersteunende rol in het strategieproces bij de vorming van een nieuw businessplan. In het kader van het internationaal design uitwisselingsprogramma, dat gemeente Eindhoven heeft gesloten met Taiwanese stad Taipei, heeft Eindhoven365 ondersteund in de ontwikkeling van een online platform waar de uitwisseling zichtbaar wordt gemaakt. “Tegenwoordig wordt de ‘disruptieve’ innovatie van kleine start-ups meer zichtbaar. Makers die vanaf hun zolderkamer ‘The Next Big Thing’ ontwikkelen en daarmee productcategorieën of zelfs complete industrieën op zijn kop zetten. In 2014 heeft Eindhoven365 in samenwerking met partners als STRP, Ontdekfabriek en MAD voor het eerst MakerDays georganiseerd. Een festival voor iedereen met een passie voor maken. Tijdens de eerste editie in maart 2014 trok het festival 2.000 bezoekers. Inmiddels is MakerDays doorontwikkeld naar Maker Faire dat nu als zelfstandige stichting met bestuur op eigen benen staat en op weg is naar editie twee. MARK DE GREEFF 94 EHV365 2014

The future of conferences Voor de internationale promotie en acquisitie van meerdaagse congressen is er in 2014 voor het eerst een convenant gesloten met Convention Bureau Brabant. Eindhoven365 is nu actief lid van het stichtingsbestuur en draagt zo bij aan de ontwikkeling van een nieuw businessplan dat de congressector in onder andere Eindhoven een vlucht geeft. Een voorbeeld van een congres is het Digitale Steden Agenda congres dat in 2013 plaatsvond. In 2014 is er een tweede editie georganiseerd onder de naam Connected Future Conference. Eindhoven365 heeft niet alleen ondersteund in het strategische proces, maar heeft daarnaast ook de creatie voor de vormgeving van het congres op zich genomen. 95 EHV365 2014

Area Development De wereld om ons heen verandert in sneltreinvaart. Eindhoven365 wil graag dat de te (her)ontwikkelen gebieden in de stad Eindhoven de juiste aansluiting krijgt met het gekozen profiel van de stad. In de basis moet TDK bijdragen in deze area development. Virtueel bijvoorbeeld is het ontwikkelen van een nieuwe vorm winkelstraat door middel van iBeacons. Fysiek zit het in de ontwikkeling van gebieden als het VDMA en NRE terrein. Op deze manier wordt er gewerkt aan een spannende en dynamische stad. Met als gevolg dat de gebieden in de stad meer economisch of sociaal maatschappelijk relevant worden. Stratumseind Anno 2018 Het is belangrijk om op veranderingen te anticiperen door mee te bewegen, nieuwe paden te bewandelen, te improviseren, experimenteren en vooral door samen te werken en verbanden te leggen. De uitgaansstraat Stratumseind heeft moeite met die veranderingen mee te gaan en kan inmiddels een positieve impuls gebruiken. Eindhoven365 heeft zich in 2014 voor een belangrijk deel bezig gehouden met het aanjagen van de revitalisatie van deze straat. In samenwerking met een team van ondernemers, ambtenaren en stakeholders is het strategische plan ‘Stratumseind Anno 2018’ opgeleverd. Samen wordt Stratumseind getransformeerd tot een mooie straat, waarin de monumentwaardigheid te herkennen is en naast de gebruikelijke avond- en nachtfuncties ook (vernieuwende) dagfuncties ontstaan. 96 EHV365 2014

Van Gogh-Roosegaarde fietspad Om de TDK merkpijlers prominent aanwezig te laten zijn in een herkenbaar, consequent straatbeeld, is Eindhoven365 actief betrokken bij alle stadia van economische ontwikkeling van stad en regio. Een voorbeeld is het Van GoghRoosegaarde fietspad dat vanuit innovatie letterlijk een link legt naar Van Gogh en buurgemeente Nuenen. Een combinatie tussen de merkpijlers en kunst en historie. Daarom heeft Eindhoven365 dit unieke project omarmt door samen met Heijmans, Studio Roosegaarde, Routebureau Brabant, VisitBrabant, Van Gogh Brabant, Provincie Noord-Brabant en Gemeente Eindhoven met het project mee te denken en mee te doen. “Een bijkomend voordeel van internationaal toeristische verleiders zoals het Van Gogh Roosegaarde fietspad is dat het verspreid over het jaar meer bezoekers, uit een groter herkomstgebied, aantrekt met een langere verblijfsduur. Deze bezoekers dragen vervolgens bij aan de economie van de stad. Bijvoorbeeld in de vorm van hotelovernachtingen, shoppen, eten en drinken. Om Eindhoven en omgeving nog interessanter te maken voor de short break market zijn er contacten met andere partners uit het stedelijk gebied, zoals Nuenen, Geldrop, Son en Breugel, Best en Oirschot.” ERIK VAN GERWEN 97 EHV365 2014

Marketing & Communication Eindhoven is een krachtige, levendige stad. Een stad die veel mogelijk maakt. Een stad die barst van de energie. Van denkkracht, werklust, van plezier. Deze vibe, creativiteit en originele hotspots brengt Eindhoven365 op diverse manieren onder de aandacht van bezoekers, inwoners en pers. Dat zie je terug in de stad, in de (inter)nationale media, in het nieuwe merk Eindhoven en in de diverse on- en offline kanalen die marketing beheert. City guide Vanwege een behoefte uit de markt is er een gedrukte city guide ontwikkeld die verkocht en verspreid wordt door VVV Eindhoven. De city guide is een informatieve, toeristische stadsgids van kwalitatief hoog design, die het merk Eindhoven uitdraagt. In de tweetalige city guide worden bezoekers en bewoners verleid Eindhoven te ontdekken. Met andere ogen naar de stad te kijken, nieuwe dingen te zien. “Marketing heeft diverse vormen ter promotie van de stad samengebracht in de campagne This is Eindhoven. Het gaat om de vernieuwde Eindhoven Brandstore/ VVV, toeristische en culturele website, app en zelfs de campagne ter promotie van de binnenstad. Ook tijdens de verbouwing van VVV naar Eindhoven Brandstore is de This is Eindhoven campagne benut om bezoekers te laten weten dat de winkel steeds geopend was. Van de afbouwplaten zijn krijtborden gemaakt. Hierdoor konden we bezoekers verwijzen naar de ingang van de winkel. Tegelijkertijd werden voorbijgangers gestimuleerd hun (Eindhovense) creativiteit de vrije loop te laten. Dat hebben we geweten, want geen meter krijtbord bleef gespaard.” MARIETTE VETTER 98 EHV365 2014

Eventmarketing Grote volksevenementen zoals Carnaval en Koningsdag zijn belangrijk voor een stad. De inwoners hechten er veel waarde aan en ze hebben invloed op het imago van de stad. Daarom geeft Eindhoven365 sturing aan de marketingactiviteiten van deze evenementen. In 2014 is de visuele identiteit voor Remember September ontwikkeld. Vanwege de veelzijdigheid van het ontwerp, was de stijl overkoepelend toepasbaar bij alle evenementen en activiteiten die plaatsvonden tijdens Remember September. Daarnaast is ook marketing uitgevoerd voor Eindhoven=King, Park Hilaria, GLOW en Fijne Feestdagen Festival. 99 EHV365 2014

Projects & events In Eindhoven worden al jarenlang succesvolle, sfeervolle, goedbezochte en veilige evenementen georganiseerd. De publieke belangstelling voor Eindhovense evenementen groeit zowel regionaal, nationaal als internationaal. Ook voor de Eindhovense citymarketing zijn evenementen van belang, omdat ze steeds opnieuw impulsen aan de stad geven. Door verrassende en impactvolle evenementen en festivals verandert de stedelijke omgeving waardoor Eindhoven een spannende stad en regio is. Die de bezoeker prikkelt en inspireert. Verrast en doet terugkomen. In de prijzen Als het gaat om evenementenbeleid, behoort Eindhoven tot de top van Nederland. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Eindhoven heeft in 2014 de Nationale Evenementenprijs gewonnen voor Evenementenstad van het jaar. Naast Eindhoven waren Leeuwarden, Rotterdam, Groningen en Deventer genomineerd in de categorie 80.000+ inwoners. Volgens de jury is in Eindhoven het heldere nationale en internationale profiel vertaald naar een sterk evenementenbeleid. De uitreiking vond plaats tijdens de eerste editie van het Nationaal Congres Evenementen in Nijmegen. Aantrekkelijk evenementenprogramma Projects & Events heeft als taak om een samenhangend evenementenprogramma te realiseren. Daarvoor stelt Eindhoven365 de evenementenkalender samen en beoordeelt de plannen van de organisatoren. Op die manier ontstaat er een variërend jaarprogramma dat voor een breed publiek toegankelijk is en een goede spreiding biedt over doelgroepen, thema’s, tijd en ruimte. 100 EHV365 2014

Eindhovense evenementen Zelf organiseert Eindhoven365 ook een aantal evenementen die karakteristiek zijn voor Eindhoven, zoals Park Hilaria en Fijne Feestdagen Festival. Daarnaast wordt organisatorische ondersteuning verleend aan Stichting GLOW Eindhoven. Voor het eenmalige event Remember September heeft Eindhoven365 in 2014 de coördinerende rol op zich genomen. “September 2014 was een bijzondere maand. Het was niet alleen de maand waarin Eindhoven 70 jaar bevrijding vierde. De stad vierde ook dat de Lichtjesroute voor de 30e keer haar lampen ontstak. Dat er 10 jaar op rij werd gezongen van vreugde tijdens Ameezing. En dat de Tuna Ciudad de Luz 50 jaar bestond, wat gevierd werd met een groots Tuna festival. Eindhoven365 heeft deze en meer activiteiten samengebracht als Remember September. Het was een bijzondere ervaring om zoveel verschillende organisatoren met elkaar te laten samenwerken. Het resultaat was spectaculair en soms ook emotioneel” MARIEKE BERKVENS 101 EHV365 2014

Out of home media Out of home media levert een grote bijdrage aan het straatbeeld van de stad, omdat het alle reclameobjecten op de openbare weg beheert. Buitenmedia is een functioneel medium om (marketing) boodschappen en evenementen in de stad onder de aandacht te brengen. Een wezenlijk onderdeel voor Eindhoven365, want het verzorgt een groot deel van het financiële vermogen. De economische recessie laat ook binnen Out of Home media zijn sporen na. Helaas was 2014 voor de exploitanten wederom een moeilijk jaar. Teruglopende marketingbudgetten bij adverteerders, plus een verschuiving naar digitale media, leveren de traditionele media exploitanten minder inkomsten op. Desondanks is ook dit jaar succesvol afgesloten. Digitale omgeving In 2014 is er veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van digitale reclame in de openbare ruimte. De ontwikkelingen hiervan zijn nog in volle gang. Zo is er in Winkelcentrum Woensel een pilot gestart voor digitale, interactieve vormen van buitenreclame. Een Europanel (mupi) is uitgerust met een interactief digitaal touchscreen van de firma Phocabby. Daarnaast heeft er een uitbereiding van de samenwerking met een mediaexploitant van de led schermen plaatsgevonden. Ook is samen met diverse andere partners de Brainmarker aan de A2 gerealiseerd. Een gevolg daarvan is dat Eindhoven365 zendtijd kan inzetten voor evenementen die appelleren aan Technologie, Design en Kennis. Verder zijn er afspraken gemaakt met de exploitant voor het LED scherm op busstation Neckerspoel en het LED scherm aan de Markt 102 EHV365 2014

“Phocabby, de selfie machine, is een product waarbij de combinatie van scherm, oplichtende drukknoppen en een camera interactie verzorgt op locatie. Bezoekers kunnen zelf content creëren voor het social media netwerk van een evenement, locatie of merk. Tijdens Fijne Feestdagen Festival is geëxperimenteerd met de Phocabby machine op de schaatsbaan. Op Facebook stroomden de selfie’s en tags binnen. Een interactieve en daardoor subtielere manier van branding.” RICHARD PONJEE Langlopende projecten Van het in juni 2012 gelanceerde WiFi netwerk (EHV Free WiFi) wordt zeer goed gebruik gemaakt. Daarom is het in 2014 verder uitgebreid met hotspots op het busstation Neckerspoel, in de Bergen en op het 18 Septemberplein. Ook stond de continuering van de levering van busabri’s en toebehoren voor de hoogwaardige openbaar vervoerslijn (HOV2) op het programma. Na de succesvolle oplevering van HOV1 in 2013, zijn in 2014 de voorbereidingen gestart voor de realisatie van HOV2. In 2015 zullen drie nieuwe fases worden opgeleverd. Dat zijn de Aalsterweg Zuid, Huizingalaan en Montgomerylaan. 103 EHV365 2014

Hospitality & Tourism VVV Eindhoven is onderdeel van Eindhoven365, maar voert het herkenbare VVV logo, diensten en assortiment. In 2014 is de VVV-winkel op het Stationsplein verbouwd tot This is Eindhoven Brandstore. De toegangspoort tot de stad is vanaf nu volledig in Eindhoven stijl. Het is een brandstore waar het merk Eindhoven voelbaar is, waar je het kunt zien en kunt kopen. Het VVV-merk blijft bestaan maar naast de vertrouwde VVV diensten & producten, is er een compleet nieuwe lijn aan unieke Eindhoven merchandise en cadeauartikelen van Eindhovens designers. Goed dat je er bent Hospitality staat hoog in het vaandel, omdat gastvrijheid een sterke toegevoegde kwaliteit is voor het merk Eindhoven. Bij de VVV-winkel is een enorme hoeveelheid content, ervaring en kennis beschikbaar voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Bezoekers kunnen er terecht voor een verwijzing naar de beste locaties in de stad en actuele informatie over alles wat er in Eindhoven en omgeving te doen is. Daarnaast kunnen ook bedrijven en instellingen bij de VVV terecht voor allerlei programma’s met groepen vanaf 10 personen. Zowel voor zakelijke gasten, een personeelsuitje als een partnerprogramma. EHO, het platform van Eindhovense hoteliers In 2014 is vanuit Eindhoven365 de samenwerking met het Eindhovens Hotel Overleg (EHO) verstevigd. Bij dit overleg zijn alle Eindhovense hotels aangesloten. Met name optimalisatie van de onderlinge communicatie en samenwerking op het gebied van serviceverlening aan gasten, arrangementontwikkeling, evenementenagenda, toeristische verleiders en ontvangst van buitenlandse pers en touroperators staan centraal in deze nieuwe samenwerking. Het gemeenschappelijk doel is meer bezoekers, beter verspreid over het jaar, uit een groter herkomstgebied, langer laten verblijven. 104 EHV365 2014

“Volgens NBTC-NIPO Research staat Eindhoven inmiddels qua binnenlands toeristische bestedingen in de top 5 van Nederland. De uitspraak dat Eindhoven geen toeristenstad is, is dus achterhaald. Eindhoven en Brabant willen ook hun internationale toeristische marktpositie versterken. Met name de mondiale groei van de shortbreak market (korte vakanties en stedentrips) biedt volop kansen. In deze ambitie werken Eindhoven365 en EHO samen met Visit Brabant en NBTC (Holland.com). Als onderdeel daarvan hebben we journalisten, bloggers en tv ploegen afkomstig uit Rusland, Italië, Spanje, Duitsland, België, Finland, Engeland, Ierland en Nederland getrakteerd op een hospitality tour met volop Eindhoven beleving. Het resultaat is volop zichtbaarheid in de toeristische, internationale media.” ERIK VAN GERWEN 105 EHV365 2014

106 EHV365 2014

107 EHV365 2014

Summary Eindhoven365 runs a city marketing strategy to provide direction to the development of the city itself as well as to the activities that unfold in order to further enhance Eindhoven as a creative city of innovation and as the central city of an energetic region. Eindhoven365 stimulates, supports and facilitates initiatives, collaborations, innovative strength, inspiration, knowledge and content which intensifies the spirit of the Eindhoven brand. City marketing Eindhoven is a boundary-pushing and inventive region, where technology, design and knowledge (TDK for short) are consciously deployed. These three elements are embodied in Eindhoven and have both a direct and an indirect magnetic attraction in drawing talent, students, start-ups, entrepreneurs and internationals to Eindhoven. This is the reason why the Eindhoven365 strategy, organisation and communication are based on these three brand themes. The brand originates from a smart grid that provides the logo with depth and possibilities. The visual elements of the Eindhoven identity are a logo, Eindhoven’s own typography, a specific tone of voice and an easily distinguishable language. Together they form the logo ‘Eindhoven’. Therefore, the brand is not a status quo in illustration and word, but illustration and word in motion, full of energy. Eindhoven brand propagators The Eindhoven brand should be supported and carried out by the city. By doing this, together we strengthen the brand. Eindhoven365 itself mainly uses the logo as the city’s marketing brand. In 2014 the Eindhoven Brandstore was opened where the Eindhoven brand can clearly be seen and felt. On top of this the brand increasingly appears on different marketing facilities such as a wall at Eindhoven Airport, posters and advertisements. The Eindhoven 108 EHV365 2014

brand offers possibilities and space for playfulness and creativity to develop relevant campaigns, which strengthen the marketing and communication targets of the city and its partners. In 2014, this was initiated by campaigns such as ‘This is Eindhoven’ and ‘Future Proof’. Eindhoven reaches for gold Eindhoven was fortunate enough to receive the prestigious fDi award in March 2014. The city won this price due to its high classification in the Financial Times study of the ‘fDi European Cities and Regions of the Future’. Furthermore, Eindhoven also won two most important prices in 2014. First of all the city won the National City Marketing Trophy. Secondly, the city won the Event City of the Year price. Organisation Alongside brand development, the organisation worked hard to realise a raft of projects and activities, all of which contribute to the strategy. City marketing will be supplemented by city making, the term coined to describe the process of creating an attractive living, working and residential environment that ties in with the three themes of city branding. Splendidly represented in this annual report. 109 EHV365 2014

110 EHV365 2014

111 EHV365 2014

CREDITS UITGAVE | EINDHOVEN365 BEGIJNENHOF 4-6 | POSTBUS 41 1 5600 AK EINDHOVEN +31 40 707 40 40 | INFO@EINDHOVEN365.NL WWW.EINDHOVEN365.NL SAMENSTELLING EN EINDREDACTIE | EINDHOVEN365 TEKSTREDACTIE | MECHTELD VAN WEZEL VERTALING SUMMARY | CLAUDIA HERMANS ONTWERP | SCHERPONTWERP DRUKWERK | LECTURIS COVER FOTOGRAFIE | VERSE BEELDWAREN FOTOGRAFIE | VERSE BEELDWAREN NICK BOOKELAAR | RIEN MEULMAN BART VAN OVERBEEKE | CLAUS LANGER SANDER VAN DER VEEN | IRIS RIJSKAMP BRYAN WARDENAAR | JURRIAAN HOEFSMIT MARIETTE VETTER | PETER KENTIE TESSA VAN NULAND | FRANKHUIZEN PHOTOGRAPHY KEES-JAN VAN OVERBEEKE | SINT LUCAS EINDHOVEN MADELEINE SARS | CHRIST CLIJSEN | MIKE ROELOFS KARIN KAMP | FOTOGRAFIE SAS ENZO

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
  73. 73
  74. 74
  75. 75
  76. 76
  77. 77
  78. 78
  79. 79
  80. 80
  81. 81
  82. 82
  83. 83
  84. 84
  85. 85
  86. 86
  87. 87
  88. 88
  89. 89
  90. 90
  91. 91
  92. 92
  93. 93
  94. 94
  95. 95
  96. 96
  97. 97
  98. 98
  99. 99
  100. 100
  101. 101
  102. 102
  103. 103
  104. 104
  105. 105
  106. 106
  107. 107
  108. 108
  109. 109
  110. 110
  111. 111
  112. 112
  113. 113
  114. 114
Home


You need flash player to view this online publication