0

DIT NUMMER CONTACT 14 04 08 Interview met Cara Crisler ‘Mijn leven is er rustiger en rijker van geworden’ Interview met dr. Tim Batink ‘Contact maken met pijn geeft ruimte voor je drijfveren’ Ernst Dekker: Een coach kan bijdragen aan inclusiviteit op de werkvloer Coach. Hét magazine over coaching JAARGANG 12 NUMMER 3 2021

Inhoud 03 Voorwoord Marieke Jellema 04 ‘Mijn leven is er rustiger en rijker van geworden’ - interview met Cara Crisler 08 ‘Contact maken met pijn geeft ruimte voor je drijfveren’ - interview met dr.Tim Batink 12 NOBCO in het Nieuws 14 Een Coach kan bijdragen aan inclusiviteit op de werkvloer - Ernst Dekker 18 Blijf op de hoogte met Coachlink 20 NOBCO Symposium 21 Agenda - haak aan bij de NOBCO-events 23 Jij & … 23 NOBCO in de Media 24 NOBCO-bloggers Interview met Cara Crisler over Geweldloze Communicatie: ‘ Mijn leven is er rustiger en rijker van geworden’ Pagina 04 Interview met dr. Tim Batink ‘Contact maken met pijn geeft ruimte voor je drijfveren’ Pagina 08 Ernst Dekker: Een coach kan bijdragen aan inclusiviteit op de werkvloer Pagina 14 Coach. Hét e-magazine over coaching verschijnt vier keer per jaar, Jaargang 12, nummer 3 Colofon Redactie: Edith Koetsier, Miriam Oude Wolbers, Eefje Rondeel, Mariska Verduijn. Bladmanagement: Sam Dekkers, Caroline Knobbe Grafische vormgeving: Vincent Stolk – Concept & Ontwerp, IJmuiden Coverfoto: Peter Kooijman Het eerstvolgende nummer verschijnt in december 2021. Het thema voor dat nummer is: Professionalisering. Heb je tips of kopij voor de redactie? Aanleveren kan tot en met 28 oktober 2021 via redactie@mos-net.nl. Overname van artikelen is toegestaan na voorafgaande toestemming van de hoofdredacteur en met bronvermelding. De meningen in dit blad zijn niet vanzelfsprekend gelijk aan de opvattingen van de uitgever. De Nederlandse Orde van Beroepscoaches is de grootste beroepsorganisatie voor professionele coaching in Nederland. Wij zijn het platform voor professionele coaching in Nederland. Onze visie is dat professionele coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. NOBCO, Nederlandse Orde van Beroepscoaches Postbus 1167 3860 BD Nijkerk 033-247 34 28 info@nobco.nl www.nobco.nl

voorwoord Beste lezer, Een goed gesprek, een snelle interactie, een grappige kwinkslag; ik ben dol op contact. Contact van hart tot hart, ja daar word ik enthousiast van. Het is ongetwijfeld één van de redenen waarom ik geniet van het coachvak. Als er ergens de gelegenheid is om echt contact te maken, dan is het in een coachgesprek. Verbonden zijn met de ander, op zielsniveau, dat is iets speciaals. Dat herken je vast. En in coaching merk je meteen als het diepere contact er niet is, dan ontbreekt er iets. Je ervaart dat je nog niet de goede snaar geraakt hebt of dat de ander zich nog niet volledig wil laten kennen. En er is nog iets. In coaching is de ontwikkeling gaande dat je als coach vaker jezelf laat zien. Ik ben vaak terughoudend geweest om eigen ervaringen te delen; het gaat ten slotte om de coachee. Vragen stellen krijgt niet voor niets veel aandacht: de ander kan iets ontdekken en zijn eigen keuzes maken. Tegelijk merk ik dat de gelijkwaardigheid, die zo kenmerkend is voor een coachrelatie, vraagt dat je kleur bekent. Een gelijkwaardige relatie kan alleen bestaan als je allebei bereid bent om je te laten kennen. Yalom beschrijft dat mooi in zijn boek: Therapie als geschenk (2010). De lessen in het boek zijn misschien wel voor 90% toepasbaar op coaching. Yalom benadrukt als geen ander dat de coachrelatie de veilige ruimte is waarin geoefend kan worden met het coachthema. Hij durft zelfs de stelling aan dat de meeste (coach)vragen te herleiden zijn op ‘relaties kunnen aangaan’. En contact is daar de basis van. Ik ben benieuwd of je dat herkent. Zo bekeken, vraagt dat van ons coaches dat we bewust een keuze maken hoe we ons laten kennen. We kunnen kiezen hoe we de ander een spiegel voorhouden. Een gewone spiegel geeft precies terug hoe je eruit ziet. Een coachspiegel geeft woorden aan wat de ander bewust en onbewust met je deelt. Door woorden te geven aan wat iemand je vertelt, leert de ander zichzelf kennen. En hij leert jou kennen. Daar kun je, als het past, je eigen verhaal in meenemen. We leren onszelf, coach en coachee, kennen door de ander. Ik en de ander, we kunnen niet zonder elkaar, in coaching, thuis en op het werk. Laten we contact houden, elkaar zien en spiegelen. Woorden geven aan wat er leeft. Zo kunnen (on)bewuste gedachten en spanningen een uitweg vinden en kun je positieve keuzes maken. We kunnen elkaar inspireren en op weg helpen door in contact te zijn. Uitdagingen zijn er genoeg. We kunnen niet zonder elkaar, maar wel met elkaar. Ook bij NOBCO kunnen we niet zonder elkaar en willen we graag samen leren en ontwikkelen om het coachvak en onszelf verder te professionaliseren. Dus als jij iets wilt doen bij NOBCO, laat het ons weten of kijk bij de vacatures! Je bent van harte welkom! Ook als je ideeën en/of suggesties hebt, deel ze met ons. 3 Ik wens je veel leesplezier! Marieke Jellema ‘Een coachspiegel geeft woorden aan wat de ander bewust en onbewust met je deelt’

Geweldloze communicatie ‘Mijn leven is er rustiger en rijker van geworden’ Geweldloze Communicatie helpt te voelen en te zeggen wat je wil én te horen waar het de ander om gaat. Het is een taal van mededogen waarmee we de machtsstrijd overstijgen en bewegen naar samenwerking en vertrouwen. Zo verloopt de communicatie ontwapenend, doeltreffend en verbindend. Coach Cara Crisler hanteert deze methode in haar gesprekken. Door Sam Dekkers

Wat is geweldloos communiceren? “Eigenlijk wil ik het liever verbindende communicatie noemen, omdat dat iets zegt over wat we wél willen in plaats van wat we níet willen. Het woord geweldloos is voor sommige mensen lastig. Ze denken: ‘Ik ben niet gewelddadig, dit is niet voor mij’, en dat vind ik jammer.” ‘Je verandert je taalgebruik en manier van luisteren zodat het over mij gaat en niet over de ander’ “De grondlegger, psycholoog Marshall Rosenberg, merkte in zijn praktijk dat zijn cliënten vaak te maken hadden met een relationeel conflict. Hij ontdekte dat de oorsprong van die conflicten grotendeels ligt aan onze taal. We vingerwijzen vaak naar de ander: we oordelen, verwijten, vergelijken en eisen. ‘Door jou ben ik boos’, ‘Jij doet het minder goed dan zij’, ‘Je werkt niet hard genoeg.’ Dat creëert afstand, dat voel je meteen. Rosenberg maakte een model om te kunnen communiceren met zo min mogelijk afstand en ongelijkwaardigheid. Je verandert je taalgebruik en manier van luisteren zodat het over mij (of de spreker) gaat en niet over de ander.” Hoe ziet dat model eruit? “Het model bestaat uit vier delen: waarneming (of gedeelde realiteit), gevoel, behoefte en verzoek (aan mijzelf en/of de ander). Hiermee krijgt mijn coachee eigenaarschap over haar of zijn leven en daardoor ervaart de coachee meer empowerment, keuze en beweging.” Hoe gebruik jij het model, kun je voorbeelden geven? “In coronatijd had ik vaak de neiging om tegen mijn twee tieners te zeggen dat ze lui en egoïstisch zijn – de eerste gedachte die in mij opkwam. Dit is ons geleerde taalgebruik, het is namelijk minder kwetsbaar om het over de ander te hebben. Maar als ik dat naar ze uit, horen ze waarschijnlijk de onjuiste boodschap: ‘Jij bent niet goed genoeg,’ wat ik absoluut niet bedoel. Geweldloos communiceren helpt mij om veel helderder en verbindender te zijn in mijn communicatie. Wanneer ik nu connectie maak met mijzelf en me afvraag: wat doet die stapel afwas op het aanrecht met mij? Dan lukt het om mijn vraag anders te formuleren: ‘Wil je alsjeblieft telkens je gebruikte borden, glazen en bestek in de afwasmachine doen? Dan kan ik met veel meer plezier en rust ons diner voorbereiden.’ Het gaat erom dat je taal die afstand creëert, herkent (in mijn voorbeeld verweet ik mijn kinderen niet), en dat je het vooral over jezelf hebt en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gevoelens en behoeftes. Als je in contact bent met je eigen behoeftes dan zie je al meer keuzemogelijkheden om er mee om te gaan. Stel dat mijn kinderen vergeten om aan mijn verzoek te voldoen. Dan kan ik compassie voor ze voelen en het zelf doen, de afwas opzij zetten of een herinneringsverzoek doen op het moment dat ik wil gaan koken. Ik kan er ook voor kiezen om af en toe eten te laten bezorgen of een schoonmaakdienst aan te nemen. Die keuzemogelijkheid helpt mij om niet eisend naar mijn kinderen over te komen, maar steeds creatief na te denken over hoe ik voor mijn behoeftes kan zorgen én in verbinding kan blijven met belangrijke mensen in mijn leven.” Heb je een voorbeeld uit jouw coachpraktijk? “Mijn klanten zoeken ondersteuning, vooral als er een conflict gaande is. Meestal zijn ze op zoek naar authenticiteit, gelijkwaardigheid én verbinding. Ik help hen met het vinden van innerlijke duidelijkheid – wat speelt er in hun hoofd en in hun hart? Wat willen hun emoties zeggen? Welke behoeftes willen vervuld worden en hoe uiten die zich? Hoe kun je luisteren op een manier die bijdraagt aan een oplossing van het conflict? Ik vind dat het Geweldloos communiceren-model mij uitstekend helpt om 5

mensen te begeleiden met hun vraagstukken over welzijn, conflicttransformatie en besluitvorming.” mij en wat ik nodig heb. Ik heb vaardigheden ontwikkeld om met conflicten om te gaan en kan mij ook in een conflict met iemand verbinden.” Wat betekent Geweldloos Communiceren voor jou? “In mijn eerste coachopleiding miste ik het thema empathie. Dat vond ik wel in Geweldloos Communiceren, dat gáát over empathie. Geweldloos Communiceren heeft mij geleerd om bewust te kiezen hoe ik mij wil uitdrukken of hoe ik luister. Er is niet één juiste manier van communiceren, dat keuzeveld is zo ruim. Bovendien kan ik beter mijn authentieke zelf zijn en in verbinding blijven met de ander. Ik dacht altijd dat ik eerst iets van mijzelf moest opgeven of verbergen om dichter bij de ander te kunnen komen. Dat is niet hoe ik wilde zijn, maar ik zag geen andere mogelijkheid. Als kind leerde ik dat mijn glimlach welkom was, maar mijn boosheid of verdriet werden minder gewaardeerd. Terwijl elke onplezierige emotie een deur is naar een behoefte: er is iets belangrijks aan de hand dat aandacht wil. Ik leerde om de onplezierige kanten van mijzelf niet te laten zien. Maar als je niet onderzoekt waarom die emoties er zijn, kun je ook niet voor je behoeftes opkomen. Door Geweldloos Communiceren weet ik dat ik mijzelf kan zijn en dat is het allergrootste wat Geweldloos Communiceren voor mij heeft gedaan. Mijn leven is er rustiger en rijker van geworden.” “Geweldloos Communiceren betekent trouwens niet dat ik altijd vriendelijk en vreedzaam ben of dat er altijd harmonie in mijn leven is. Het is meer dat ik nu niet meer bang ben voor confrontaties. Het gaat er om hóe je met conflicten omgaat: kan ik delen waarom ik voel zoals ik voel? Mijn emoties gaan altijd over Hoe gebruik je Geweldloos Communiceren in coaching? “Wat ik voornamelijk doe is actief luisteren naar wat er leeft in de coachee. Ik ben vaak aan het raden wat er onder de woorden, het verhaal zit: heb je te maken met teleurstelling? Wat is voor jou zo belangrijk in deze situatie? Is het erkenning? Of waardering? Mensen weten vaak van binnen wel wat het is, maar kunnen het niet benoemen omdat ze het zelfverbindingsproces niet kennen of de woorden niet hebben. Door deze vragen komen zij dichter tot zichzelf. Als coachees hun behoeftes echt kennen, dan hoef ik alleen de vraag te stellen: ‘Wat zou je kunnen doen om dichter bij die behoefte te komen? Welke stap kun je nemen nu je weet waar het bij jou om draait?’ We hebben onze eigen wijsheid, alleen de toegang daar toe hebben we niet altijd.” Is het lastig om Geweldloos Communiceren te leren? “Het model is simpel en makkelijk te begrijpen, maar om het toe te passen - zeker in uitdagende situaties - en in je systeem op te nemen, is iets heel anders. Ik ben er tien jaar geleden mee begonnen en het zal de rest van mijn leven kosten om het te leren. Geweldloos Communiceren vraagt bewustzijn en kwetsbaarheid en je kwetsbaar opstellen zijn wij in onze maatschappij niet gewend. Ik heb gemerkt dat mensen om me heen zich kunnen ergeren omdat je communicatie zo verandert. Je hebt het steeds over gevoelens en behoeftes benoemen en verzoeken. Het kan eng zijn om kwetsbaar te zijn.”

‘Het gaat erom dat je het vooral over jezelf hebt en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gevoelens en behoeftes’ Voor wie is Geweldloos Communiceren geschikt? “Voor mensen die op zoek zijn naar zelfkennis en groei en eerlijk naar zichzelf durven kijken. Mensen die in beweging willen zijn, minder schaamte en schuld willen ervaren en de behoefte hebben om in verbinding te zijn met zichzelf en met anderen. Ik coach vaak mensen die een innerlijk conflict hebben, vastzitten of die een conflict ervaren en een gesprek daarover willen en dat willen voorbereiden. Ook ouders, koppels en teams help ik om tot de kern van hun gezamenlijke behoeftes te komen. Pas dan kijken we naar stappen of oplossingen die voor iedereen werken.” Wat adviseer jij mensen die zich willen verdiepen in Geweldloos Communiceren? “Ik adviseer mensen een basiscursus te volgen als beginpunt (live of online). Daarna zou je vervolgcursussen kunnen doen of deelnemen aan oefengroepen. Voor wie niet zo graag in een groepsetting leert, zijn privé coachingsessies een alternatief. In beide settings, word je gevraagd om situaties uit je leven in te brengen, en dat vraagt een vermogen om kwetsbaar te kunnen zijn.” 7 Over Cara Crisler Cara Crisler is Senior Practitioner coach en CNVCgecertificeerde Geweldloos Communicatietrainer. Sinds 1997 coacht ze teams, individuen en stellen. Sinds 2010 woont en werkt Cara in Nederland als coach, trainer, mediator en facilitator met het Geweldloos Communiceren-model als basis voor welzijn, conflicttransformatie en besluitvorming. Ze biedt een combinatie van op maat gemaakte diensten aan leiders en teams die meer menselijkheid en effectieve samenwerking op de werkplek willen brengen. Via haar site biedt Cara regelmatig gratis interactieve webinars aan voor coaches die geïnteresseerd zijn in Geweldloos Communiceren, erover willen leren en Geweldloos Communiceren willen toepassen in hun eigen leven en werk. Geweldloze communicatie Geweldloze communicatie of verbindende communicatie is een wijze van communiceren ontwikkeld door de Amerikaans psycholoog Marshall Rosenberg (1934-2015) die empathie als rode draad zag om in verbinding met elkaar en jezelf te komen en te zijn. Geweldloosheid komt van het Hindoewoord ‘ahimsma’, wat gebrek aan schade betekent. Geweldloos Communiceren heeft de een intentie om minimale schade of afstand te veroorzaken in onze communicatie. Rosenberg werd onder andere geïnspireerd door vredesdenkers als Mahatma Gandhi en Martin Luther King.

geeft ruimte voor je drijfveren Acceptance en Commitment Therapy Contact maken met pijn Bij ACT leer je om stil te staan bij je obstakels. Niet om ze kwijt te raken, maar om er op een gezonde manier mee om te leren gaan. Hierdoor ontstaat er ruimte om te gaan onderzoeken wat je mooi en belangrijk vindt in je leven, om hier vervolgens naar te gaan handelen. Dr. Tim Batink is oprichter en hoofdopleider van ACT in Actie – Cursus & Opleiding. ‘ACT kun je inzetten voor stemmings-, angst- en stressklachten, maar ook voor vraagstukken over loopbaan, levensfase of persoonlijke verdieping. Je hoeft geen klachten te hebben om te kunnen profiteren van ACT.’ Door Sam Dekkers

‘Contact in ACT gaat over: hoe maak je enerzijds contact met je pijn en anderzijds met wat je mooi en belangrijk vindt – jouw waarden’ Wat is ACT? “ACT staat voor Acceptance Commitment Therapy. Acceptance leert je om te gaan met obstakels in je leven. In plaats van ervan weg te gaan, leer je om ze op een gezonde manier bij je te dragen. Obstakels kunnen stress, somberheid, nare gedachtes, gevoelens, maar ook fysieke pijn zijn. Mensen hebben de neiging al hun aandacht en energie te stoppen in het gevecht tegen die obstakels, maar hoe harder je vecht, hoe vaster je vaak komt te zitten. Dan blijft er weinig ruimte over om bezig te zijn met de dingen die mooi en belangrijk voor je zijn. Daar gaat het tweede deel van ACT over: Commitment. Je maakt pas op de plaats om op zoek te gaan naar je waarden, waar gaat het over voor mij? En hoe kan ik daar concreet in investeren? Het doel van ACT is op een flexibele manier leren omgaan met de obstakels die je in je leven tegenkomt, zodat je kunt blijven investeren in de dingen die je belangrijk vindt. ACT gaat niet zozeer over inzichten of klachtreductie, maar over skills en vaardigheden.” Wat is volgens jou het meest kenmerkende element van ACT dat zich onderscheidt van andere methodieken? “De combinatie van tools die je krijgt aangereikt om met je klachten om te gaan en de aandacht voor betekenis en zingeving. Deze combinatie is mijns inziens uniek. Mindfulness richt zich bijvoorbeeld wel op het Acceptance-deel, maar niet op gedrag (Commitmentdeel).” Op welke manier komt het thema van dit e-magazine ‘contact’ terug in de werkwijze van ACT? “Contact maken doe je in ACT op drie niveaus: de coach leert de coachee contact maken met zichzelf, je maakt als coach contact met je coachee (wat gebeurt er tussen jullie tijdens de sessie) en je leert als coach contact maken met jezelf.” “Inhoudelijk gaat dit contact in ACT over: hoe maak je enerzijds contact met je pijn en anderzijds met wat je mooi en belangrijk vindt – jouw waarden. Het lijkt tegen-intuïtief om contact te maken met je pijn. Als je vervelende gevoelens hebt, wil je daar eigenlijk helemaal niet bij stilstaan, je wil er graag vanaf. Door contact te maken met deze gevoelens, zul je zien dat je niet verzandt in een vergeefse worsteling met deze gevoelens waar je veel tijd en energie aan gaat verliezen. Daarnaast leer je contact te maken met jouw persoonlijke drijfveren – je interne kompas –, die je vervolgens kunt gebruiken om je leven vorm te geven. Contact maken met je eigen pijn en je drijfveren is net zo relevant voor de coach, als voor de coachee.” Welke vaardigheden heb je tot je beschikking? “Met de vier Acceptance-vaardigheden leer je iemand ruimte te maken voor zijn of haar gevoelens, afstand te nemen van gedachten, flexibel leren omgaan met zijn of haar zelfbeeld en de aandacht te richten op wat zich afspeelt in het hier en nu – wat je ook doet met mindfulness. Met de twee Commitment-vaardigheden leer je iemand zijn of haar waarden vinden en daar naar kunnen handelen.” 9

Is mindfulness een onderdeel van ACT? “Dat klopt, mindfulness is één van die vier vaardigheden die valt onder het Acceptance onderdeel van ACT. Met mindfulness maak je contact met jezelf door je af te vragen: wat speelt er eigenlijk in mij en om mij heen? We zien wel dat mindfulness alleen niet altijd genoeg is. Als het gaat om vervelende dingen die in jezelf spelen, heb je vaak extra tools nodig om daar contact mee te maken. Je wil je niet alleen bewust zijn van je sombere gevoelens, maar je wil ook leren hoe je bij dat gevoel kunt blijven, in plaats daarvan weg te gaan.” Hoe moeilijk is dat om bij je nare gevoel te blijven? Je hebt toch een reflex om daarvan weg te willen? “We hebben inderdaad een evolutionaire respons op gevaar: fight or flight. Ons systeem probeert ons te beschermen voor bedreigingen. En dat is ook handig, als het gaat om reële bedreigingen uit onze buitenwereld. Helaas worden negatieve emoties uit onze binnenwereld ook als bedreigingen gezien, die moeten worden vermeden. En dit laatste maakt dat wij vaak vastlopen in onze binnenwereld. Dit voorgeprogrammeerde systeem helpt ons dus wel met óverleven maar zit ons met léven soms in de weg.” Hoe kun je een coachvraag benaderen met ACT? “Wellicht kan ik dit het beste illustreren met een voorbeeld. Een coachee meldt zich aan met de vraag of ze wat tools zou kunnen krijgen om haar leven vorm te geven. Ze merkt dat ze al heel haar leven de neiging heeft zich te richten op de ander waardoor ze niet zo goed weet wat ze zelf wil. Vanuit Acceptance zou de coach daar op in kunnen zoomen: haar neiging om zich te richten op de ander zou een mogelijke coping zijn om een pijn – de overtuiging niet goed genoeg te zijn – te overcompenseren. Door de coachee handvatten te geven om op een andere manier met deze pijn om te gaan: in plaats van overcompenseren erkennen, en leren wat afstand te nemen van deze overtuigingen, ontstaat er ruimte om te handelen naar wat belangrijk voor haar is. De coachee heeft echter nog een beperkt ontwikkeld innerlijk kompas dus middels verschillende waardenoefeningen wordt de coachee geholpen om dit kompas te verhelderen – waarna ze stap voor stap wordt aangespoord om hier ook concreet naar te handelen.” Zijn er coachvragen speciaal geschikt om te benaderen met ACT? “Juist omdat ACT niet klachtspecifiek is, is het heel breed in te zetten. Je kunt ACT inzetten voor stemmings-, stress- en angstklachten, maar ook voor vraagstukken over loopbaan, levensfase of persoonlijke verdieping. Je hoeft niet ergens last van te hebben om te kunnen profiteren van ACT.” Over Tim Batink Dr. Tim Batink is GZ-psycholoog in opleiding tot Klinisch Psycholoog, Groepstherapeut NVGP, Senior-schematherapeut, Supervisor VGCt en ACT-supervisor werkzaam bij het MUMC, afdeling Psychiatrie & Psychologie. Tevens is hij Assistant Professor aan de Open Universiteit, vakgroep Levenslooppsychologie met als aandachtsgebied Acceptance and Commitment Therapy. Tim is oprichter en hoofdopleider van ACT in Actie – Cursus & Opleiding waar o.a. NOBCO geaccrediteerde Online ACTbasiscursussen worden verzorgd. Samen met Gijs Jansen schreef hij ‘Time to ACT: het basisboek voor professionals’.

‘Juist omdat ACT niet klachtspecifiek is, is het heel breed in te zetten’ Wat is ACT? ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy (Hayes, Wilson & Strosahl, 1999). Dit is een derde generatie gedragstherapie die cliënten helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat zij kunnen kan blijven investeren in de dingen die ze écht belangrijk vinden (Commitment). De evidence base van ACT groeit gestaag. Op dit moment (september 2021) zijn er meer dan 600 Randomized Controlled Trials uitgevoerd. Klik hier voor het volledige overzicht van de uitgevoerde ACTRCT’s. ACT bestaat uit zes verschillende processen/ vaardigheden: Acceptance: 1. Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende ervaringen 2. Defusie: Afstand nemen van je gedachten 3. Het Zelf: Flexibel omgaan met je zelf(beeld) 4. Hier en Nu: Aandacht voor het hier en nu (mindfulness) Commitment: 5. Waarden: Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt 6. Toegewijd Handelen: Investeren in je waarden Doel: Persoonlijke veerkracht (psychologische flexibiliteit) Voorbeeldoefeningen om met een coachee te doen Een Acceptance oefening: Afstand nemen Schrijf op een papiertje: ‘Ik ben… en een negatieve opvatting over jezelf. Kijk er even naar, kijk wat het met je doet. Draai dan het papiertje om en schrijf op: ‘Ik heb de gedachte dat… en dezelfde opvatting. Sta er weer even bij stil, en kijk weer wat het met je doet. Wat merk je voor verschil tussen die twee? Waarschijnlijk komt de eerste, ‘Ik ben...’ het hardst binnen, je bent blijkbaar gefuseerd met die gedachte. De tweede doet je waarschijnlijk minder, daar kun je met wat afstand naar kijken. Er is ruimte gekomen om te kiezen: wat ga ik hiermee doen? Een Commitment oefening: Waardensorteertaak. De coachee krijgt uit een stapel waardenkaartjes zes kaartjes. Daaruit kiest de coachee drie waarden die het meest aanspreken. Dit herhaalt de coach een paar keer. De coachee krijgt helder: wat zijn waarden, welke waarden staan dicht bij mij? Daarna geef je als huiswerk mee: stel je zelf de vraag in hoeverre zijn deze waarden in mijn leven aanwezig en maak van de waardenkaartjes drie stapels: zeer belangrijk, belangrijk en niet zo belangrijk. Maak voor elke stapel een top tien. Deze oefening kun je doen met in je achterhoofd: wat vind je belangrijk in je leven? Maar het kan ook gaan over werk, loopbaan of relatie. (De kaartjes zijn gratis te downloaden op www.actinactie.nl/downloads/). Op de ACT in Actie website staat veel gratis te downloaden oefeningen, metaforen & brochures: www.actinactie.nl/act-materiaal 11

NOBCO-nieuws Nomineer een coachprofessional voor de NOBCO Quality Award NOBCO vindt het belangrijk om personen of organisaties te eren die op een buitengewone manier bijdragen aan de professionalisering van het coachvak. Daarom is sinds 2016 een Award ingesteld: de ‘NOBCO Quality Award’ (NQA). Ken jij een betrokken, bevlogen professional die een berg tijd, energie en ideeën stopt in onderzoek, in coaching meer zichtbaar te laten zijn en/of kwaliteit inzichtelijker te maken? Nomineer deze coachprofessional voor de NOBCO Quality Award! Stuur voor 30 november 2021 een aanbevelingsbrief naar info@nobco.nl Hierin staat een zorgvuldige motivatie, aan de hand van vijf criteria, die de kandidatuur ondersteunt. Meer informatie over de NQA, criteria en aanmelden NOBCO Jaarverslag 2020 online Met trots presenteert het bestuur van NOBCO haar eerste jaarverslag. Ons vakgebied professionaliseert, onze coaches professionaliseren en wij als NOBCO organisatie doen dat ook, o.a. door transparant te zijn over onze activiteiten en financiën. Het jaarverslag biedt coaches, opleiders, bedrijven en de politiek de gelegenheid om NOBCO en onze actieve community beter te leren kennen. Het jaarverslag kun je hier downloaden Vaksectie Teamcoaching Er staat een nieuwe vaksectie in de steigers en de nodige voorbereidingen treffen we dit jaar om in 2022 live te kunnen gaan. Doel van de Vaksectie Teamcoaching (VTC) is het zichtbaar maken van de toegevoegde waarde van teamcoaching én de professionalisering van teamcoaches. Dit doet de VTC door regelmatig bijeenkomsten te organiseren over actuele en relevante thema’s rond teamcoaching met als doel verdieping, ontwikkeling en inspiratie. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor NOBCOcoaches die deel uitmaken van de vaksectie Teamcoaching. Professioneel coachen van teams vraagt om een andere manier van kijken en het op een juiste manier inzetten van passende interventies. We zoeken coaches die teams ondersteunen om te groeien als team én in de prestaties die ze neerzetten. We zijn erg nieuwsgierig naar wat voor jou de meerwaarde zou zijn van deze vaksectie. Wanneer zou jij aansluiten? En wat moeten we volgens jou aanbieden als vaksectie om een bijdrage te kunnen leveren aan jouw professionalisering? We horen het graag op vtc@nobco.nl.

Onze promovendus In samenwerking met NOBCO start de faculteit Psychologie van de Open Universiteit met een onderzoek naar de werkingsmechanismen van coaching. Lees er hier meer over Het onderzoek wordt uitgevoerd door een promovendus die wordt begeleid door beide partijen. Vijf kandidaten hebben gesolliciteerd. Na enkele gesprekken is Marjolein Stefens, Bsc aangenomen. Zij start per 1 september! We houden jullie op de hoogte van de voortgang van het onderzoek. Update klachtenreglement en -brochure Zowel in het klachtenreglement als in de klachtenprocedure zijn nog een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Mocht je deze documenten dus op je eigen website hebben staan, vervang ze door de meeste recente versie van juli 2021! Dan ben je weer helemaal actueel. Je kunt de nieuwe documenten hier downloaden. 13 Beleidsadviseur kwaliteit en deskundigheidsbevordering Vanaf 1 juli 2021 ondersteunt beleidsadviseur Els van Dam NOBCO bij de ontwikkeling en uitvoering van haar beleid rondom kwaliteit, ethiek en deskundigheidsbevordering. Zo gaat ze onder andere aan de slag met het toegankelijker maken van het EIA-keurmerk, zodat NOBCO-coaches meer ondersteund en gestimuleerd worden om op te gaan voor één van de vier EIA-certificeringsniveaus. Al haar werkzaamheden sluiten aan op de strategische doelen die NOBCO wil behalen, zoals omschreven in het beleidsplan 20192023. Kijk op onze pagina Assessoren voor meer informatie.

Een coach kan bijdragen aan inclusiviteit op de werkvloer Ernst Dekker onderzocht voor zijn afstudeeropdracht voor zijn opleiding executive (team)coaching aan de Vrije Universiteit (VU), inclusiviteit op de werkvloer. In dit artikel ontrafelt hij verschillende stigma’s waar mensen mee kunnen worstelen. Voor organisaties die naar inclusiviteit streven ziet Dekker een rol voor de coach. ‘Met behulp van coaching kan een coachee een bijdrage leveren aan zijn of haar eigen inclusie en uiteindelijk naar een inclusieve organisatie.’ Tekst: Ernst Dekker ‘We zijn toch geen mietjes?’ zei mijn opdrachtgever terwijl hij me joviaal op de schouder sloeg. ‘Nou, dat ben ik wel’, antwoordde ik. Een ongemakkelijk moment waarbij het de vraag is voor wie dit het ongemakkelijkst was. Voor mijn opdrachtgever die dacht een ‘onschuldig’ grapje te maken? Of voor mij, omdat ik een serieus antwoord gaf in plaats van mee te lachen. Ik denk voor ons allebei. Voor mijn opdrachtgever omdat zijn intenties oké zijn. Hij is geen homohater, vindt niet dat alle homo’s met een baksteen om hun nek van het hoogste flatgebouw gegooid moeten worden en is oprecht verontwaardigd over de recente wetgeving in Hongarije. Hij dacht ‘gewoon’ een grapje te kunnen maken. Voor mij was het ongemakkelijk omdat ik weet dat hij geen kwade geest is en ik niet te boek wil staan als een gevoelig typje dat niet tegen een grap kan. De paradox is echter dat ik er tegenwoordig juist wel tegen kan en daarom dit antwoord kan geven. Vroeger lachte ik mee vanuit de angst voor afkeuring en uitsluiting. Maar dat voelde als een vorm van verraad aan mezelf. Ik was niet trouw aan wie ik (ook) ben. Een homoseksuele man. Een homo. Een mietje. Afstudeeropdracht Geïnspireerd vanuit mijn afstudeeropdracht aan de VU voor de opleiding executive (team)coaching onderzoek ik dit fenomeen. Wat maakt nou dat het voor de een vanzelfsprekend is om de eigen plek in te nemen en het voor de ander in diezelfde omgeving iets is om tegen op te zien vanuit de angst voor uitsluiting? En wat betekent dat voor de ervaring van inclusie door de werknemer zelf? Die is niet voor iedereen hetzelfde, ook niet binnen eenzelfde omgeving. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en mijn verlangen ontstond om een bijdrage te leveren aan meer inclusiviteit binnen organisaties. Door een perspectief toe te voegen aan het huidige denken over diversiteit en inclusie, namelijk dat van het individu binnen de organisatie. Je kunt stellen dat op individueel niveau de mate van inclusie wordt bepaald door de invulling van twee basisbehoeften: enerzijds de behoefte aan authenticiteit en anderzijds de behoefte aan erbij horen. Als beide behoeften zijn ingevuld op het voor jou wenselijke niveau dan ervaar je inclusie. Je kunt immers zijn wie je bent en tegelijkertijd onderdeel zijn van de groepen waartoe je wilt behoren. De relatie tussen enerzijds authenticiteit en anderzijds erbij horen is uitgebreid onderzocht en beschreven door Lynn Shore (2011). Voor een deel van de mensen is het verlangen om bij een groep te (blijven) horen dermate groot dat ze bereid zijn om in meer of mindere mate in te leveren op authenticiteit. Vanuit de angst om buiten de groep te vallen, passen zij zich aan aan de groepsnorm (assimilatie). Een andere groep doet het tegenovergestelde, vanuit de trots op de eigen persoonlijkheid zijn zij niet bereid zich aan te passen aan een groepsnorm (differentiatie). Wat de beide groepen verbindt, is het ontbreken van een gevoel van volledige inclusie. Inclusie gaat ook over contact met jezelf. Contact met je eigen trots of schaamte op een aspect van wie je bent. Contact maken met de trots lukt meestal wel. Contact maken met de schaamte is een ander verhaal. Deze schaamte komt vaak voort uit een bepaalde mate van stigmatisering. Stigma betekent letterlijk ‘brandmerk’

en onder stigmatisering verstaat men het proces waarbij bepaalde kenmerken aan een bepaalde persoon of groep worden toegekend. Stigmatisering vindt zowel extern als intern plaats. Extern stigma Extern stigma bestaat uit twee componenten: aan de ene kant het cultureel/maatschappelijk stigma, dat beschrijft hoe bepaalde aannames diep en vaak onbewust zijn ingebed in maatschappelijke instituties (bijvoorbeeld binnen wetgeving of religie). Een recent voorbeeld is de wetswijziging in Hongarije die LHBT-voorlichting aan minderjarigen verbiedt (door sommigen aangeduid als de anti-homo wet). Het andere deel waar het extern stigma uit bestaat is het organisatorisch stigma. Dat bestendigt en bevestigt deze aannames binnen de organisatie. Deze aannames gaan bijvoorbeeld over het verschil in geschiktheid tussen man en vrouw voor bepaalde functies, de koppeling van service- en klantgerichtheid aan seksuele voorkeur, de mate van tolerantie naar anders denkenden in relatie tot een geloofsovertuiging etc. Deze aannames leiden tot bewuste en onbewuste vooroordelen over bepaalde groepen werknemers. De onbewuste vooroordelen noemen we ‘unconscious bias’. Het huidige repertoire op het gebied van Diversiteit & Inclusie-interventies grijpt met name in op deze extern stigmatisering binnen organisaties met als doel deze te herkennen en te verminderen. Intern stigma Het intern of individuele stigma bestaat uit drie componenten: Het geïnstitutionaliseerd stigma komt voort uit individueel gedrag dat stigma in de hand werkt en varieert van uitsluiting tot geweld. Als je bent gepest, als je een keer bent uitgescholden op je werkplek of als er een keer een grap over je werd gemaakt dan ben je een volgende keer op je hoede en minder openhartig over jezelf. Dit gaat over ervaringen en handelingen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Gevoeld stigma ontstaat als het individu zich bewust is van een bepaald stigma en de gevolgen ervan, ongeacht of hij rechtstreeks wordt geraakt door dat stigma. Dit kan leiden tot ‘minderheidsstress’ die zich uit in een constante angst en het toepassen van preventieve coping-strategieën (inclusief identiteitsverhulling) op basis van de gevoelde stigmatisering. Hierbij gaat het om de angst voor een mogelijke reactie, nog los van het feit of die daadwerkelijk plaatsvindt. Het geïnternaliseerd stigma ten slotte beschrijft de individuele acceptatie van de legitimiteit van het stigma en de incorporatie ervan in iemands zelfbeeld. Als je maar vaak genoeg hoort, leest of merkt dat er iets niet goed is aan wie je bent, komt er voor velen een moment dat ze er zelf aan gaan twijfelen. Dit is het meest fnuikende stigma, omdat het vaak resulteert in zelfafwijzing en identiteitsverhulling. Splinter Chabot heeft hier een prachtig boek over geschreven: Confettiregen. Hierin laat 15 ‘Inclusie gaat ook over contact met jezelf’

hij de lezer voelen waarom het voor hem als homoseksueel moeilijk was om uit de kast te komen ook al komt hij uit een warm en liefdevol gezin waarin homoseksualiteit op geen enkele wijze werd afgewezen. Verschillende beleving extern en intern stigma Wat het onderscheid tussen extern en intern stigma zo relevant maakt is dat ze verschillend beleefd kunnen worden. Als voorbeeld neem ik het stigma op seksuele voorkeur. Het is goed mogelijk dat het organisatorisch stigma hierop laag is en er geen sprake is van discriminatie, uitsluiting of pesterijen. Dit neemt niet weg dat het voor de individuele werknemer toch lastig kan zijn om uit te komen voor zijn of haar seksuele voorkeur, waardoor ervoor gekozen wordt om (een deel van) dit aspect te verhullen op het werk. Wanneer hij of zij er later toch voor kiest om uit de kast te komen kunnen collega’s verbaasd reageren. ‘Waarom deed hij daar nou zo moeilijk over? Het is toch duidelijk dat we daar geen problemen mee hebben binnen ons bedrijf? Ik snap er niets van.’ Deze collega had last van zijn intern stigma. Vanuit angst voor een mogelijke reactie vanuit zijn werkomgeving gecombineerd met een lager zelfbeeld, koos hij ervoor om een deel van zichzelf te verhullen. In de terminologie van Shore: hij leverde in op zijn authenticiteit om bij de groep te kunnen blijven horen waar hij deel van uitmaakt. Het huidige Diversiteit & Inclusiebeleid en instrumentarium is met name gericht op het verlagen van het extern stigma binnen organisaties. Vanuit inclusief leiderschap wordt gewerkt aan een inclusieve cultuur waarin ruimte is voor diversiteit. Dit noem ik D&I vanuit organisatorisch perspectief: wat doet ‘de organisatie’ om de medewerker zich meer inclusief te laten voelen? Mijn voorbeeld geeft aan dat er meer mogelijk is. Wanneer binnen de organisatie ook aandacht is voor herkenning en erkenning van intern stigmatisering komt er meer ruimte voor de te includeren werknemer zelf. De aandacht richt zich nu ook op de eigen bijdrage aan de eigen inclusie, D&I vanuit persoonlijk perspectief. Inclusie in organisaties De combinatie van organisatorisch stigma en individueel stigma is in mijn ogen bepalend voor de mate van inclusie binnen een organisatie. De aandacht voor het individueel stigma is een aanvulling op het gangbare denken over inclusie, omdat het perspectief wordt verbreed vanuit de organisatie naar de te includeren werknemer. In feite gaat het hier over het persoonlijk leiderschap van de werknemer in plaats van het inclusieve leiderschap binnen de organisatie of van het management. Zoals gezegd, hangt stigmatisering – en het gevolg ervan op authenticiteit en erbij horen – samen met de beleefde mate van inclusie. Het individuele stigma wordt doorlopend gevoed door ervaringen vanuit onthullen versus verhullen (authenticiteit) en door ervaringen vanuit verbinden dan wel uitsluiten (erbij horen). Kenmerkend voor mensen met een individueel stigma is dat zij een deel van zichzelf verhullen. Er is sprake van een zekere schaamte voor bepaalde aspecten van de eigen persoonlijkheid en/of bijbehorende leefstijl. De werknemer

‘Mijn hypothese is dat, als het individueel stigma afneemt, het organisatorisch stigma ook afneemt’ kan voor zijn of haar gevoel niet volledig zijn wie hij of zij is, en past het gedrag en/of voorkomen daarom aan, om uitsluiting te voorkomen. De behoefte aan erbij horen is dermate sterk dat men bereid is om concessies te doen op de behoefte aan authenticiteit. Rol van de coach Met behulp van coaching kan contact worden gemaakt met het individueel stigma. Of dat gebeurt met een analytische bril, met een systemische bril, met patronen, scripts en ouderboodschappen vanuit Transactionele Analyse of vanuit belemmerende overtuigingen binnen NLP, is minder relevant. De belangrijkste succesfactor is het geboden containment. Er moet een omgeving worden geboden waarin de coachee contact durft te maken met datgene wat hij tot dan toe verborgen heeft gehouden en mogelijk afwijst. Vanuit daar ontstaat er ruimte voor zelf compassie en zelfwaardering. De coachee maakt contact met zijn of haar ‘true self’ en voelt minder de noodzaak om concessies te doen aan zijn of haar authenticiteit. Tegelijkertijd neemt de angst voor uitsluiting af en de coachee heeft zelf een bijdrage geleverd aan zijn of haar eigen inclusie. De kern van mijn betoog is dat de combinatie van organisatorisch stigma en individueel stigma bepalend is voor de beleving van inclusie door de individuele werknemer. Mijn hypothese is dat, als het individueel stigma afneemt, het organisatorisch stigma ook afneemt. Deze afname van het organisatorisch stigma leidt vervolgens tot een versterking van de inclusieve cultuur. Het aanbieden van coaching om het individueel stigma te laten afnemen is daarmee een interventie die iedere organisatie die werk maakt van inclusie, dient te overwegen. Niet alleen voor het welzijn van het individu, maar ook omdat daarmee een bijdrage wordt geleverd aan de inclusieve cultuur van de organisatie zelf. 17 Over Enst Dekker Ernst Dekker is medeoprichter van Dekker & Van Velzen (www.dekkervanvelzen.nl). Hij faciliteert organisaties, teams en individuen op het gebied van leiderschapsontwikkeling en hij heeft een executive (team-) coaching-praktijk. Daarvoor heeft hij ruime managementervaring opgedaan op operationeel, tactisch en strategisch niveau bij grote corporate organisaties. Vraagstukken op het gebied van inclusie hebben zijn bijzondere aandacht. Eerder dit jaar verscheen zijn boek Interventies in de directiekamer, praktijkboek voor de ervaren teamcoach, dat hij samen schreef met drie collega’s.

Artikelen over Contact in Een selectie op het thema ‘Contact’, het onderwerp van dit e-magazine. Deze artikelen zijn tijdelijk voor alle lezers van dit e-magazine open gezet. Zuiver contact Anne de Jong De relatie tussen de coach en de coachee is heel zakelijk. De coachee koopt jouw tijd en jouw aandacht, en jij levert jouw dienst. Maar in de realiteit gaat het om iets wat veel kwetsbaarder is: echt contact. Lees meer In contact Ronald Wolbink In supervisie is contact maken essentieel. Zonder contact kom je niet verder. Sterker nog, door contact help je de supervisant om te groeien en zich te ontwikkelen. Lees meer Contact en contract Maarten Kouwenhoven In het dagelijks spraakgebruik is coachen vaak synoniem met ‘iemand begeleiden’ of ‘ondersteunen in een ontwikkel- of groeiproces’. In dat geval bestaat een coachtraject meestal uit een aantal gesprekken met een persoon die meer ervaren is dan de gecoachte. Lees meer De betekenis van contact Ilse Vooren & Merlijn Koch De glimlach, het momentje bij de koffie, de aanraking, de vriendelijke blik: aandacht bevestigt dat we er zijn, gezien worden, ertoe doen. Dagelijks worden we in allerlei momenten van contact bevestigd in ons bestaan. Als coach of leidinggevende speel je een fundamentele rol in het contact met de ander. Lees meer Contact en contract Ien G.M. van der Pol Elke coachrelatie begint met het eerste contact. Meestal is dat een telefoontje van een potentiële cliënt om een afspraak te maken. Op dat moment ontstaat er al iets van een relatie tussen twee personen die elkaar nog niet kennen: de cliënt en de coach. Lees meer De armoede van beeldbellen en hoe het beter kan Alexander Waringa & Antonie Bors Via beeldbellen kun je elkaar nog steeds zien en horen. De non-verbale communicatie blijft zichtbaar. De vele positieve reacties wekken ook de indruk dat het een evenwichtige vervanger is van face-to-face contact. De vraag is echter of dit wel zo is. Lees meer Via Coachlink zijn er meer dan 2.500 artikelen beschikbaar over coaching en persoonlijke ontwikkeling en kun je gebruik maken van werkvormen die via MyMethods beschikbaar zijn. Als coach kun je ook gevonden worden via Coachlink. Coachlink is gratis beschikbaar voor NOBCO-coaches (niet-leden betalen € 18,50 per maand).

19 Maak je eigen reader in Coachlink! Hoe werkt het? Ga naar Coachlink en log in! Naast elk artikel in de kennisbank zie je de button ‘naar reader’. Als abonnee kun je in mijn readers maximaal 5 gepersonaliseerde readers maken met artikelen uit de kennisbank. Elke reader kan maximaal 30 artikelen bevatten. Download de reader als pdf en deel het met je coachee. Je vindt deze functie onder extra’s > reader samenstellen.

Coaching en Onderzoek 25 november 2021 NOBCO Symposium Teamcoaching, evidence based online behandeling en positieve psychologie. Zomaar een greep uit de onderwerpen die aan bod komen tijdens de 12e editie van het NOBCO Symposium Coaching en Onderzoek. Dat wil je niet missen! Indrukwekkende sprekers Het NOBCO Symposium Coaching en Onderzoek is inmiddels een begrip in de branche. Ieder jaar delen we de meest recente informatie en wetenschappelijke inzichten op het gebied van onderzoek naar coaching. Dat is dit jaar niet anders! We leggen momenteel de laatste hand aan het programma. Het belooft een mooie editie te worden met een aantal inspirerende sprekers. Wat denk je bijvoorbeeld van Liewellyn van Zyl, Tim Wind, Irina Nikolov en Marjolein Caniels? Onderwerpen die de revue gaan passeren zijn onder andere: leren van evidence based online behandeling, zingeving & verbinding, engaging & disengaging leadership en positieve psychologie. Persoonlijke programma Ben jij coach en wil je verder werken aan professionalisering van het coachvak? Dan wil je hier gewoon bij zijn! Net als vorig jaar organiseren we vanwege de situatie rondom corona, het symposium in een online omgeving. Je kunt je persoonlijke programma samenstellen met behulp van de Netwerkapp. Daarbinnen is er ook de mogelijkheid om in kleine groepen te werken en rechtstreeks contact te leggen met andere deelnemers en sprekers. Het symposium is op 25 november 2021 en je kunt je vanaf nú inschrijven. Meer weten? Check de website voor uitgebreide informatie, aanmelden en het programma.

Agenda Het laatste kwartaal van 2021 staat in het teken van Professionaliteit. Verbinden, samenkomen zowel online als offline. In een gecombineerde vorm: hybride. En daar waar we mogelijkheden zien gaan we elkaar zeker live ontmoeten. We delen graag ons aanbod met je en hopen je bij een of meerdere activiteiten te ontmoeten! 15 oktober 2021 NOBCO talkshow ‘’Met de coach aan tafel’’ - Systemisch coachen Een nieuwe online interactieve NOBCO-uitzending van ‘Met de coach aan tafel’. Inge Diepman treedt wederom op als gastvrouw van de talkshow. Zij zorgt voor interactie met zowel gasten in de zaal als met jou thuis en houdt inhoudelijke focus op het centrale thema. Vandaag schuift Bibi Schreuder aan om met Inge en coaches aan tafel, in de zaal en thuis in gesprek te gaan over Systemisch Coachen. Want systemisch coachen is fundamenteel anders dan klassiek coachen. De focus ligt op het totaal, niet op het individu. Het welzijn van de coachee wordt benaderd vanuit het systeem of de systemen waarin zij/hij leeft en werkt. Dat geeft ruimte voor een geheel nieuw perspectief, dat de kans geeft aan je coachee om werkelijk te groeien. Aan tafel wordt ingegaan op de werking van deze systemen en de praktische toepassing hiervan in de praktijk. Naast de interactieve gesprekken met Bibi Schreuder en coachees aan tafel is ook een interactieve verdiepingssessie gekoppeld aan deze uitzending waarin je naast het uitvoeren van een actieve opdracht ook samen met andere coaches het onderwerp uitdiept, klik hier om aan te melden. 21 10 november 2021 VNC-ledenbijeenkomst Leusden NatuurCoaching is een boeiend en bloeiend (jong) vakgebied in coachland. Passend in de visie en missie van de NOBCO onderzoekt de Vaksectie NatuurCoaching het vakgebied natuurcoaching met als doel het gebied verder te professionaliseren. De VNC wil hierin een actieve rol innemen en een bijdrage leveren aan een duurzame ontwikkeling van mens en organisatie. Ben je aangesloten bij de vaksectie NatuurCoaching dan ben je zeer welkom op onze ledenbijeenkomst. Samen vergroten en versterken we deze jonge loot van ons vak. Voor meer informatie of aanmelden, klik hier.

12 november 2021 Masterclass voor Master Practioners: THE NXT STEP?! Jij bent Master Practitioner en bent toe aan THE NXT STEP! Maar hoe kom je in beweging om deze volgende stap te zetten? Ga mee op reis en ontdek het! Gabriël Anthonio neemt ons als wetenschapper, bestuurder, coach, vader en mens mee op reis. Gabriël is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen op het thema de Sociologie van Leiderschap, Organisaties en Duurzaamheid. Tijdens deze live-masterclass delen we THE NXT STEP met elkaar aan de hand van theorie, praktijk en levensverhalen. Ook worden bronnen uit de klassieke en moderne filosofie, psychologie en sociologie aangewend om de sociale werkelijkheid te duiden en te verhelderen. Meld je hier aan. 15 november - 3 december 2021 NOBCO Awareness 2021 Tijdens de Awareness 2021 geven we extra aandacht aan onderwerpen die een rol spelen bij de ontwikkeling van coaches, het coachvak en de coachcommunity in bredere zin. Dit jaar staan we stil bij Evidence Based Practice in coaching. De term Evidence Based Practice komt de afgelopen jaren steeds vaker voorbij: in de media, in tijdschriften, artikelen en boeken of bij het bespreken van coachmethodieken. Wat wordt er bedoeld met deze term? Speelt het een rol bij je persoonlijke ontwikkeling als coach of in de wijze waarop je een coachtraject vormgeeft? Gedurende een aantal dagen in november staan we stil bij het onderwerp, interviewen we een lid van de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek (CWO) en verkennen we verschillende perspectieven en nuances. We sluiten af op 25 november met het Symposium Coaching en Onderzoek. Wil je meer weten of heb je vragen over dit onderwerp? Zorg dan dat je deelneemt aan het Symposium. Daar zijn genoeg momenten om in gesprek te gaan met onderzoekers en collega coaches. Ben je aangesloten bij NOBCO? Dan is deelname gratis. 13 december 2021 Coachcirkel event ‘Professionaliteit’ NOBCO organiseert op jaarbasis meerdere events, van kleine kennissessies en webinars tot grote NOBCO-events. Bij al deze events staat overdracht van kennis over coaching, mentoring en het inspireren van coaches centraal. En ieder kwartaal vormt een nieuw thema de rode draad. In het laatste kwartaal van het jaar staat het thema ‘Professionaliteit’ centraal. Meld je hier aan. 14 januari 2021 Nieuwjaarsbijeenkomst Noteer deze datum alvast in je agenda. Meer informatie volgt. Je vindt deze en meer bijeenkomsten op de NOBCO-website. Een plek reserveren, meld je dan snel aan

Via de Nieuwsflits en de socialmediakanalen is jullie gevraagd welke quotes en tips jullie willen delen over ‘Contact’, het thema van dit nummer. Dank voor jullie input! Echt contact met de ander begint bij oprecht contact met je eigen wijze lijf. Ook bij coaching blijkt ons wijze lijf een betrouwbaar richtinggevend instrument: een samenspel van lijf, gevoel, verstand en intuïtie. Jozien Wijnakker haptotherapeut & coach gevoel spreekt vóór jezelf Contact is voor mij – als coach en vooral als mens – oprecht nieuwsgierig zijn in de ander zodat er een verbinding ontstaat waarbij interactie plaatsvindt tussen elkaar of meerdere personen. Volgens mij hebben we die contactmomenten allemaal wel nodig. Als dat niet zou lukken dan zouden we al heel snel gevoel van eenzaamheid kunnen gaan ervaren, althans ik. Alexander Hedel NOBCO in de media 3 juni 2021 VPRO-gids: Marktplaats van maakbaarheid NOBCO-bestuurslid Miriam Oude Wolbers werd gevraagd haar mening te geven over de wildgroei aan coaches op Instagram en het belang van een gedegen coachopleiding bij het selecteren van een professionele coach. ‘Het is op Instagram de uitdaging om door alle marketinglagen heen te kijken. Ga zelf op onderzoek uit’, aldus Miriam Oude Wolbers. Lees hier het artikel 23 We blijven aan de weg timmeren en ook de afgelopen maanden kwam NOBCO weer in het nieuws. Beeld: VPRO

NOBCO-bloggers Diverse NOBCO-coaches hebben zich aangemeld om een blog te schrijven, dit keer over het thema Contact. Op deze manier wordt het thema belicht vanuit verschillende invalshoeken en vanuit eigen ervaringen. Contact Ik hou van contact. Wezenlijk contact. Van hart tot hart. Zowel zakelijk als privé. Dat je beiden op de plek staat waarin je elkaars menselijkheid voelt en ervaart. Mijn ervaring is dat dat heel goed mogelijk is, ook in een professionele context. Sterker nog, juist dát maakt transformatie mogelijk. Contact maakt verbinding mogelijk. Wezenlijke verbinding. Dat vraagt wel een bereidheid van beiden. Zeg maar gerust: moed om het hart open te durven stellen, want dat voelt kwetsbaar, dus doen velen dat niet. Er is ook een voorwaarde om wezenlijk contact met de ander mogelijk te maken, ontdekte ik: verbinding met jezelf. Met dat eigen hart. Ai… lees verder Carolien Roodzant - sr. adviseur, trainer en coach Contact met de coachee en met oude pijn Jaren terug, toen ik nog beginnend coach was, had ik een kennismakingsgesprek met een coachee. Zijn hulpvraag had betrekking op het maken van een nieuwe loopbaanstap. Een jaar daarvoor had hij zijn zoontje verloren. Hij wilde het echter nadrukkelijk niet over het verleden hebben: ‘Ik heb geen behoefte aan zweverig gedoe, daar gaat mijn vraag niet over’. ‘Dat is prima, daar hoeven we het ook niet over te hebben’, antwoordde ik. Mijn antwoord ging in tegen de innerlijke stem in mij die zei: hoe kun je afscheid nemen en opnieuw beginnen als je het niet wilt hebben over het verliezen van je kind? lees verder Leona Aarsen - coach, psychosociaal therapeut, EMDR Master Practitioner en traumatherapeut in opleiding

De klik Kennismakingsgesprekken met cliënten vind ik zowel leuk als spannend. Het gaat om ‘de klik’, of die er komt of niet. Iedereen heeft het erover, maar wat ís die mysterieuze klik eigenlijk en hoe kan je die herkennen. En belangrijker: kun je hem creëren? Niet mijn type Vorige week kwam een vrouw binnen met een houding van ‘Ik lust je rauw’. Haar man was ineens bij haar weg gegaan en ze zat boordevol boosheid en vragen. Ik voelde in mij de tegenoverdracht dat ik mij ongemakkelijk ging voelen in haar nabijheid. Ze voelde onveilig. Ik had dezelfde neiging als haar man, hard weglopen. En dán wordt het interessant. lees verder Jantine Dijkstra - coach, councelor, en relatieen psychotherapeut Transactionele Analyse i.o. 25 Zo blijf je tijdens de intake in contact als het over jouw aanbod gaat Er is een belangrijk moment in het intake- of kennismakingsgesprek waar veel zelfstandige coaches een beetje tegenop zien. Sommigen beginnen te hakkelen, anderen gaan opeens veel sneller praten of het verhaal wordt opeens een onsamenhangend geheel vol onnodige details. Dat ongemakkelijke moment borrelt op als het tijd is om het aanbod te doen tijdens de intake. Als de opdrachtgever of coachee vraagt wat het gaat kosten. Dan schieten veel coaches die ik begeleid opeens van de coachrol in de ‘verkoopmodus’. Dat voelt anders en dat merkt jouw gesprekspartner. Lisette Brattinga-Haker - online business coach lees verder

Ben je coach en wil jij je verder professionaliseren? Sluit je dan aan bij NOBCO! dé organisatie voor professionele coaches met kennis en ervaring • Voor iedereen die beroepsmatig met coaching bezig is. • € 295,- per jaar – basisaansluiting. • Toegang tot alle reguliere NOBCO-activiteiten. • Mogelijkheid tot het behalen van het keurmerk voor coaches: EIA. • Begeleiding bij het halen van een EIA-keurmerk (European Individual Accreditation). • Automatische aansluiting bij de Europese koepelorganisatie EMCC | European Mentoring & Coaching Council. • Aanzienlijke korting op een beroeps- en aansprakelijkheidsverzekering. • Een persoonlijk coachprofiel via ‘Vind een coach’ met meer dan 240.000 bezoekers per jaar. • Kosteloos gebruikmaken van het online evaluatie-instrument Coaching Monitor. • Kosteloos toegang en gebruik van Coachlink (tijdschrift en online database met ruim 140 boeken over coaching). • Gebruikmaken van de door de Belastingdienst goedgekeurde DBA-verklaring voor coachingsgerelateerde diensten. Wil je meer weten over alle voordelen van een aansluiting als NOBCO-coach? Klik hier

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
Home


You need flash player to view this online publication