0

04 22 GESLAAGDE EERSTE EDITIE MASTERS OF MAINTENANCE leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL ONDERHOUDNL GARANTIE: LEERCIRKELS ZIJ-INSTROOMTRAJECTEN IN ROTTERDAM DIGITALE ALV: WAT WERD ER BESLOTEN?

NIEUWE LEDEN 04 22 Profiwall Schilders & Behangers • Sinds 2017 gevestigd in Emmen • Aantal medewerkers: 15 • Werkt voor: particulieren, (bouw)bedrijven, zorg- en onderwijsinstellingen en woningcorporaties Van Dalen Schilderwerken • Sinds 2019 gevestigd in Wormerveer • Aantal medewerkers: 1 (huurt andere zzp’ers in) • Werkt voor: particulieren, bedrijven, onderwijsinstellingen, woningcorporaties, VvE’s • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk in nieuwbouw en renovatie, wandafwerking en beglazing • Werkgebied: Drenthe, Overijssel, Gelderland, Groningen en Friesland • Directeur: Mark Goeree Wij zijn lid geworden omdat: “het fijn is om een stevige brancheorganisatie achter je te hebben staan, zeker in deze gekke tijden.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “handige tools die ons veel tijd en energie besparen en waarmee we ons onderscheiden als professioneel bedrijf. Modelbrieven bijvoorbeeld, zoals die over prijsstijgingen. En hulpmiddelen die je in kunt zetten voor projecten, zoals het opleverformulier.” Ik ben lid geworden omdat: “het lidmaatschap vertrouwen uitstraalt naar klanten. Ik ben dan ook lid van OnderhoudNL Garantie.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “informatie, advies en hulpmiddelen die voor mij als zelfstandige zonder personeel handig zijn. De modelovereenkomst voor het inhuren van andere zzp’ers bijvoorbeeld. Ook ontmoet ik graag andere collega’s om mee te sparren.” • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, spuitwerk, behangwerk, houtrotreparatie • Werkgebied: Noord-Holland • Directeur: Koen van Dalen Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

04 22 INHOUDSOPGAVE 4 Blije gezichten op nieuw bruisend evenement 10 OnderhoudNL Garantie: Leercirkels 12 Schildersvakopleiding hét opleidingsloket in de regio 20 Digitale ledenvergadering: wat werd er besloten? 24 ‘Hoe zeker is mijn pensioenuitkering?’ 28 Overstappen naar duurzaam werken: hoe doe je dat? COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Alex Mul * Bisonder Productions * Michel Porro Dat mag gezegd worden De leden van OnderhoudNL blijken veerkrachtig en energiek. Onze laatste Branchebarometer laat zien dat uw orderportefeuille meer dan een half jaar (31 weken) aan gemiddelde werkvoorraad is. Ondanks dat de substantiële cao-loonsverhoging hogere kosten met zich meebrengt, weet u nieuwe mensen aan te trekken. De cijfers van pensioenuitvoerder PGGM tonen dat aan en laten een groei van het aantal medewerkers zien. Wij, u allemaal, zijn een aantrekkelijke bedrijfstak waarin alle elementen van de piramide van Maslow tot zijn recht komen. Primaire behoefte, zekerheid, erkenning, erbij horen én ‘last but not least’ zelfontplooiing. Ook bij onze stakeholders aan de kant van de opdrachtgevers zijn wij gesprekspartner. Onze sector doet ertoe. Met al het werk dat onze leden verzetten zijn wij dé verduurzamers van Nederland pur sang. En dat moeten en zullen we claimen. Dat gaan we ook zeker doen met onze nieuwe imagocampagne. Daarin maken we duidelijk dat restauratieschilders ons nationaal erfgoed al sinds jaar en dag van sloop behoeden. Dat onze glaszetbedrijven met elke isolatieruit weer een bijdrage hebben geleverd aan de isolatie van de gevel. Dat schilders voorkomen dat de bebouwde omgeving gesloopt en herbouwd moet worden dankzij hun instandhouding. Dat de industriële bedrijven cruciale infrastructuur veilig en intact houden. En dat de totaal en vastgoedbedrijven grote verduurzamingsopgaven dagelijks realiseren. Wij onderhouden van Nederland en die credits komen u toe. En dat mag gezegd worden. Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3

MASTERS OF MAINTENANCE 04 22 Blije gezichten op nieuw bruisend evenement NIJKERK – Begin november waren de hallen van evenements locatie ‘Hart van Holland’ in Nijkerk twee dagen lang dé plek voor de schilders-, onderhouds- en verfbranche. Innovaties ontdekken, producten uitproberen, specialisten en aanstormend talent aan het werk zien, meepraten over de toekomst van onderhoud: het kon allemaal. Daarmee is de eerste editie van Masters of Maintenance, een nieuw evenement van en voor de branche, een groot succes. 4 ONDERHOUDNL

MASTERS OF MAINTENANCE ONDERHOUDNL 5

MASTERS OF MAINTENANCE 04 22 R uim 4.000 belangstellenden kwamen af op het gevarieerde programma met inspirerende sprekers, demonstraties en workshops. Van inspecteren met een robot en milieuvriendelijk reinigen tot ergonomisch werken met een airless verfspuit en kleur in het verkoopgesprek: voor alle thema’s was veel belangstelling. Ook dromden de aanwezigen massaal samen voor de workshops die de Studieclub Schilders organiseerde over marmer- en houtimitatie en vergulden. Hoopvol Diverse sprekers betraden het podium, zoals de voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhoff en autocoureur Jan Lammers. Vonhoff verzorgde ook de officiële opening op woensdag 2 november. Dat deed hij met zoveel enthousiasme dat hij de gong waarmee hij een regen van gekleurde slingers in werking zette, bijna van het podium af sloeg. “Een mooi initiatief, dit evenement. En zich richtend op OnderhoudNL voorzitter Henk den Boer die inmiddels op het podium werd geroepen: “Het is hoopvol om te zien hoe ondernemers zoals jullie in deze moeilijke tijden elkaar opzoeken, van elkaar leren en samen naar de 6 ONDERHOUDNL toekomst kijken” aldus Vonhoff. “Jullie richten je op wat er allemaal wél kan en welke kansen er zijn. Dat is te prijzen, want voor veel ondernemers is het moeilijk te overzien waar zij nu staan, met een politiek die ‘op slot’ zit, stijgende energie prijzen, toenemende regeldruk, arbeidsmarktkrapte, het stikstofdossier en ga zo maar door.” Koploper Voorzitter Henk den Boer sprak vervolgens met Vonhoff kort over de rol en het belang van leerbedrijven voor de ontwikkeling van nieuw talent. Vonhoff sprak zijn

04 22 MASTERS OF MAINTENANCE waardering uit voor de manier waarop de onderhoudsbranche de schildersvakopleiding heeft georganiseerd en zij-instromers opneemt. “Jullie baan-naar-baanplan is een voorbeeld voor andere branches. Ook zijn jullie koploper met activiteiten gericht op een Leven Lang Ontwikkelen. Dat is een thema waar ook MKBNederland druk mee is.” Nieuwe generatie Op het speciaal ingerichte jongerenplein ‘The Next’ toonden jonge talenten hun vakmanschap, onder andere tijdens de voorrondes van het NK Schilderen. Ook werd er live door studenten van Nimeto en Cibap gewerkt aan een wandschildering. Leerlingen en zij-instromers konden zich hier oriënteren op de opleidingsmogelijkheden en banen in de branche. Wie het aandurfde, kon op het VR-plein zijn vaardigheid en creativiteit testen door met een VR-bril een autodeur of houten kozijn te spuiten. Toekomstvisie OnderhoudNL presenteerde zich in de volle breedte van haar dienstverlening: van opleidingen voor jongeren en zij-instromers, trainingen voor alle niveaus medewerkers, werken met biobased verven en resultaatgerichte samenwerking, tot de keurmerken OnderhoudNL Garantie en VGO, advisering enzovoorts. Ook werden bezoekers aan de stand uitgenodigd om hun visie op de toekomst van onderhoud te geven. Nieuwscafé Op verschillende plekken konden de opnames vanuit mediapartner Eisma’s nieuwscafé worden gevolgd. Daar bespraken diverse deskundigen actuele en relevante onder werpen in de sector, zoals de werving van jongeren en zij- instromers, circulair renoveren en ONDERHOUDNL 7

MASTERS OF MAINTENANCE 04 22 ecologisch schilderen. Erwin Brouwer (Schildersvakopleiding) en Mark Hulsen (OnderhoudNL) gingen in op de toekomst van de Studieclub Schilders. Jacco Vonhoff en voormalig Formule 1-racer Jan Lammers gaven hun visie op ondernemerschap. Blije gezichten Masters of Maintenance is een initiatief van OnderhoudNL, VVVF (verffabrikanten) en VVNH (verfgrossiers). Deze partijen hebben de handen ineengeslagen om dit evenement voor en door de branche neer te zetten. “Het was onze opzet om Beste Leerbedrijf en Leermeester 2022 Ook dit jaar waren er weer verkiezingen voor Leerbedrijf en Leermeester van het Jaar. Uit de voordrachten van de Schildersvakopleidingen waren drie leerbedrijven en vier leermeesters genomineerd. Deze zijn bezocht door de jury, om een goed beeld van de kandidaten te krijgen. Op basis daarvan werd in beide categorieën de winnaar vastgesteld. Leermeester van het Jaar Orlando Minguel, werkzaam bij Helder Vastgoed, mag zich een jaar lang Beste Leermeester noemen. Hij verdient deze titel volgens de jury vanwege het feit dat hij een echte duizendpoot is, die de leerlingen niet alleen vakvaardigheden bijbrengt, maar ook ‘burgerschap’. ‘Hij is open, communicatief, streng en rechtvaardig’, aldus het jury rapport. Andere genomineerden voor deze titel waren Peter Geerts (Wolters Vastgoedonderhoud), Nicolai van Wageningen (Dijkwaard BV) en Ronny Peters (Talen Vastgoedonderhoud). 8 ONDERHOUDNL

04 22 MASTERS OF MAINTENANCE vakmanschap, verduurzaming en innovatie samen te brengen in een nieuw, fris evenement”, aldus medeorganisator OnderhoudNL-directeur Okke Spruijt. “Een bruisende ontmoetingsplek creëren, waar veel te zien en te beleven is, dat is gelukt. De bezoekers konden het gesprek aangaan met standhouders en nieuwe technieken en producten bekijken en uitproberen. Met uiteraard ook ruimte om elkaar te spreken onder het genot van een hapje en drankje. Uit de blije gezichten op de beursvloer en de vele positieve reacties blijkt dat we daar goed in geslaagd zijn. Over twee jaar doen we het weer!” Leerbedrijf van het Jaar De titel Beste Leerbedrijf ging naar Wolters Vastgoedonderhoud. Dit bedrijf heeft opleiden in de genen en staat ook open voor wie wat meer moeite heeft om het vak onder de knie te krijgen. Leerlingen maken kennis met alle facetten van het bedrijf en medewerkers leren van elkaar. Over Wolters zegt de jury: ‘Door elkaar het vak te leren en kennis met elkaar te delen, leidt Wolters op door alle lagen van de organisatie. Deze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen veelal graag bij Wolters blijven werken na hun opleiding.’ Naast Wolters waren ook Manders Totaal en Hoobroekx Schilderwerken in de race voor deze titel. Hans Wolters: “Het is een fantastische bekroning op wat we al vele jaren met zoveel bezieling doen binnen ons familiebedrijf. Ik ben trots op het team van de Wolters Academy. Zij geven met veel enthousiasme vorm aan een leven lang ontwikkelen binnen ons bedrijf.” OnderhoudNL organiseert deze verkiezingen jaarlijks om bedrijven en leermeesters in het zonnetje te zetten voor de manier waarop zij jongeren opleiden en begeleiden. Hiermee wordt ook de aandacht gevestigd op het hoge kwaliteits niveau dat we nastreven in de vakopleidingen. ONDERHOUDNL 9

ONDERHOUDNL GARANTIE 04 22 Nieuw: leercirkels WADDINXVEEN - OnderhoudNL Garantie werkt voortdurend aan vernieuwing zodat de aangesloten leden zich nog meer kunnen onderscheiden op kwaliteit. Wat zijn de concrete plannen voor 2023? Mark Hulsen en Marianne Kortenbout van OnderhoudNL vertellen er meer over. Wat is het idee achter deze vernieuwing? Mark: “Als ondernemingsorganisatie ondersteunen we onze leden bij hun positionering als kwaliteitsbedrijf. Dat doen we onder andere met een goede screening aan de voorkant en bruikbare tools. Daarnaast introduceren we nieuwe kwaliteitscontroles en zetten we een leercirkel op.” Marianne: “Momenteel is er voor bedrijven die het garantielabel willen voeren een toetsing in de vorm van het Kwaliteitstraject, met na 3 jaar een update. Deze bedrijven passen ook de Algemene Consumentenvoorwaarden van OnderhoudNL Garantie toe. Daarmee is een bepaald kwaliteitsniveau richting de markt geborgd. We werken verder aan activiteiten waarmee de leden van OnderhoudNL Garantie deze kwaliteit nog meer kunnen benadrukken.” Welke activiteiten zoal? Mark: “De bestaande inspectiechecklist is geactualiseerd en we ontwikkelen nieuwe inspectiewaaiers, gebaseerd op de huidige normen voor schilderwerk. Deze kan de schilder zelf hanteren en gebruiken bij gesprekken met klanten. Hiermee laat hij direct aan de opdrachtgever zien wat de staat is van het te onderhouden pand/vastgoed. Hij wordt daarmee een 10 ONDERHOUDNL nog waardevoller gesprekspartner. Verder laten we, op verzoek van de deelnemers aan de Garantieregeling, opnieuw steekproefsgewijs kwaliteitscontroles doen door onafhankelijk deskundige Kees van Tilborg. Hij gaat langs bij deelnemers van OnderhoudNL Garantie tijdens de uitvoering van projecten en bespreekt de aanpak en kwaliteit van het werk. Dat heeft niet alleen meerwaarde voor de ondernemer zelf, het is ook leerzaam voor anderen zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast biedt het ons informatie om onze dienstverlening aan de leden verder te verbeteren.” Marianne: “Ook van geschillen valt meer te leren, bijvoorbeeld bij klachten over schilderwerk. Die willen we - anoniem - delen. Daarvoor gaan we volgend jaar een leercirkel opzetten. OnderhoudNL Garantieleden hebben het voordeel dat zij dankzij de Algemene Voorwaarden altijd kunnen terugvallen op een gedegen systeem wanneer zij er niet uitkomen met een klant. Een geschillencommissie van

04 22 ONDERHOUDNL GARANTIE onafhankelijke experts bekijkt de zaak en zo nodig wordt een beroep gedaan op de nakomingsgarantie. Die zekerheid voor ondernemer én consument gaan we nog duidelijker voor het voetlicht brengen. Bedrijven die werken voor VvE’s onderscheiden zich met het VvE-label dat we samen met VvE Belang hebben ontwikkeld. Samen met VvE Belang zorgen wij dus voor meer onderscheidend vermogen. Momenteel werken we aan nieuwe algemene voorwaarden speciaal voor deze categorie opdrachtgevers. Ook willen we kijken of we meer van dergelijke labels kunnen ontwikkelen in samenwerking met partijen zoals Aedes, zorgkoepels en scholenkoepels.” Hoe nemen jullie de leden hierin mee? Mark: “Volgend jaar organiseren we regiobijeenkomsten waarbij we met leden in gesprek gaan over hun ideeën en behoeften. En wat de mogelijkheden zijn op de langere termijn: hoe mooi zou het zijn als OnderhoudNL wordt herkend als dé Kwaliteits- en Garantieorganisatie zoals bijvoorbeeld de BOVAG? En dat opdrachtgevers automatisch voor OnderhoudNL-bedrijven kiezen, omdat die horen bij OnderhoudNL, met de garantievoorwaarden, het VvE-label, ERM-certificaat en dergelijke? Dat is een toekomstbeeld dat we graag samen vormgeven.” Kees van Tilborg, inspecteur/adviseur vastgoedonderhoud: “Tijdens de tussentijdse controles kijk ik met de schilder in het werk mee naar zaken als ondergrondherstel en voorbehandeling. Dáár wordt de kwaliteit gemaakt. Ik word blij van wat ik zie: ambitieuze schilders die het OnderhoudNL Garantielabel serieus nemen. Ze waarderen de inspecties, zien het niet als kritiek maar opbouwend en zo is het ook bedoeld. Het schept vertrouwen richting klanten. Bij geschillen tonen ze bovendien aan de hand van de inspectiechecklist nauwgezet aan welke stappen zijn gevolgd.” Marc Wichman, adviseur Kwaliteitstraject: “In het Kwaliteitstraject dat schildersbedrijven doorlopen om lid te mogen worden van OnderhoudNL Garantie, legt het bedrijf zichzelf langs de meetlat als het gaat om acquisitie, offerte, werkvoorbereiding, uitvoering, oplevering en nazorg. Dat is een digitaal traject, vooral gericht op de interne processen. Op basis van de gegeven antwoorden wordt een rapportage opgesteld, met eventuele actie­ en aandachtspunten voor het bedrijf en een advies aan OnderhoudNL Garantie over de deelname van het bedrijf.” Kees Oomen, directeur stichting VvE Belang: “Voor veel VvE’s is schilderwerk de belangrijkste post in hun onderhoud. Dat moet goed worden uitgevoerd. Ik zou tegen de leden van OnderhoudNL Garantie dan ook willen zeggen: zorg dat je VvE Belang­labelbedrijf bent en presenteer je herkenbaar. Het straalt vertrouwen uit. En het feit dat we straks speciale algemene voorwaarden hebben, geeft het label extra waarde!” ONDERHOUDNL 11

OPLEIDEN 04 22 Erwin Brouwer (l) en John Peeters (r) De Schildersvakopleiding als hét opleidingsloket in de regio ROSMALEN - Sinds afgelopen zomer gaan vijf voormalig zelfstandige Schildersvakopleidingen samen verder in één Stichting Schildersvakopleiding. Een ‘historisch moment’ noemt ‘overall-’directeur Erwin Brouwer de fusie. Deze kwam in nauw overleg met OnderhoudNL Opleidingen tot stand. Samen met voorzitter John Peeters van OnderhoudNL sector Opleidingen bespreekt hij de ambities die aan de basis liggen van deze stap. 12 ONDERHOUDNL

04 22 OPLEIDEN Erwin Brouwer: ‘Wij zijn een te kleine bedrijfstak om verschillen te laten bestaan’ “H et was nodig om een efficiencyslag te maken”, legt Erwin uit. “We voerden al vanuit één vestiging de leiding over de vijf locaties (Rosmalen, Nuenen, Tilburg, Breda en Nijmegen), maar we zagen ook dat het efficiënter kon qua bestuur, beleid en aanpak.” De heroriëntatie van de organisatie begon twee jaar geleden en leidde uiteindelijk, na goedkeuring van alle regiobesturen, tot één stichting. “We werken nu met één bestuur, een Raad van Toezicht, één beleid, één kwaliteitsplan en één uitvoerings organisatie. Daarmee bereiken we meer professionaliteit, slagkracht en kunnen we verder specialiseren. Uiteindelijk willen we uitgroeien tot hét regionale opleidingsloket voor de bedrijfstak.” Mooi voorbeeld John Peeters vindt de ontwikkelingen in Brabant een mooi voorbeeld voor andere Schildersvakopleidingen. “Het past binnen het beleid en de toekomstvisie van OnderhoudNL ONDERHOUDNL 13 Opleidingen. Daarin zien we de Schildersvakopleiding als dé ontmoetingsplaats voor opleidingen en (bij)scholing in de regio. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor zij-instromers en voor werkenden in de sector. Hét loket Het is inderdaad de bedoeling van de nieuwe Schilders vakopleiding om hét loket te worden waar bedrijven uit de regio terecht kunnen met allerlei vraagstukken op het gebied van instroom, opleiding, training en bijscholing. “Daarbij zullen we nauw samenwerken met OnderhoudNL”, vult Erwin aan. Meer uniformiteit Volgens Erwin brengt de fusie ook met zich mee dat er meer uniformiteit komt in de opleidingen. “In de ideale situatie krijgt iedere leerling hetzelfde ‘Schildersvakopleidingsprogramma’ aangeboden. Dit is een aanvulling op het reguliere onderwijsprogramma waar wij ons –

OPLEIDEN 04 22 namens de bedrijfstak – voor verantwoordelijk voelen. De vraag is of dat nu voldoende uniform gebeurt. Vandaar dat dit één van onze speerpunten is binnen onze ambitie om het opleidingsloket van de regio te zijn. Iedere Schildersvakopleiding doet zijn best, maar wij zijn een te kleine bedrijfstak om verschillen te laten bestaan. We willen de leerlingen een duidelijk, uniform programma bieden, met de nodige extra’s.” Binding met de regio John erkent dat er regionale verschillen zijn, maar ziet daar niet zo’n probleem in. “Het is vooral belangrijk om de binding met de regio te borgen en niet te ver van de bedrijven af te staan.” In het werk - gebied van Erwin is daarin voorzien met de vorming van een Raad van Advies, met een vertegenwoordiging van bedrijven uit de hele regio. “Deze raad vormt voor mij als bestuurder van de Schildersvakopleiding, een belangrijke klankbordgroep”, aldus Erwin. Meer aanbod voor de sector De bedrijfstak professionaliseert, veel bedrijven doen meer dan schilderen. Een Leven Lang Ontwikkelen wordt ook daarom steeds belangrijker. Peeters: “Schildersvakopleidingen doen er goed aan daarop in te spelen. Door de fusie ontstaat er in Brabant ruimte om het aanbod van diensten in de regio te verdiepen. Daarmee tilt deze Schildersvakopleiding de dienstverlening naar een hoger plan.” 14 ONDERHOUDNL

OPLEIDEN Succesvolle zij-instroomtrajecten Samen groeien in Rotterdam ROTTERDAM - Laagdrempelig, met begeleiding op meerdere fronten en vooral gericht op ‘samen groeien’, dat zijn de kenmerken van een nieuw zij-instroomtraject in Rotterdam. Via Nieuwe Banen worden werkgevers uitgedaagd om te investeren in werkzoekenden. Vier lidbedrijven van de Schildersvakopleiding Rotterdam gingen deze uitdaging gezamenlijk aan. T oen René Janzon, directeur van de Schildersvakopleiding in Rotterdam werd benaderd door Stichting Nieuwe Banen, raakte hij al snel enthousiast. “De 15 ONDERHOUDNL aanpak van Nieuwe Banen is wezenlijk anders dan van andere zij-instroom trajecten. De kandidaten worden intensief begeleid, ook op persoonlijk vlak. Bovendien hebben ze direct een dienstverband als ze beginnen.” Janzon vroeg een aantal lidbedrijven om zich open te stellen voor dit instroomtraject. Hoftijzer Vastgoedonderhoud, ONDERHOUDNL 15

OPLEIDEN 04 22 Penny Nugteren: ‘Iedereen is welkom, zolang je gemotiveerd bent om een vak te leren’ Schults Nederland, Breijer Schilders en Kloet Onderhoud reageerden daar positief op. Gezamenlijk namen zij een groep kandidaten op, die zo nodig onderling worden uitgewisseld. Weer een traject? Amy Oerlemans, directeur van Kloet Onderhoud, geeft toe dat ze aanvankelijk wat sceptisch was over ‘weer een traject’. “Dat gevoel verdween snel toen we zagen hoe Stichting Nieuwe Banen het aanpakt en hoeveel gemotiveerde deelnemers we kregen om kennis mee te maken. Het feit dat de Schildersvakopleiding erachter staat, schept ook vertrouwen. We hebben natuurlijk in onze bedrijfstak een mooi opleidingssysteem.” Direct loon Stichting Nieuwe Banen verbindt gemotiveerde mensen aan werkgevers met vacatures. De kandidaten worden geworven via netwerken in de wijk Rotterdam Zuid. “Iedereen is welkom, zolang je gemotiveerd Shafiullah Naderi is via Stichting Nieuwe Banen aan het werk bij Breijer Schilders 16 ONDERHOUDNL

04 22 OPLEIDEN bent om een vak te leren”, vertelt directeur Penny Nugteren. De deelnemers krijgen direct een loon aangeboden, mede mogelijk gemaakt met een Europese subsidie. Drempels weg Het traject begint met een korte opleidingsperiode bij de Schildersvakopleiding. Daar gaan ze drie dagen per week aan de slag met het leren van de basisvaardigheden. De overige twee dagen krijgen ze van de coaches van Nieuwe Banen begeleiding op het gebied van financiën, huisvesting, taal enzovoorts. “We proberen alle drempels weg te nemen die er maar kunnen zijn in de weg naar een zelfstandig bestaan”, vertelt Penny. De begeleiding wordt nog minstens zes maanden voortgezet als de deelnemers aan de slag gaan bij de onderhoudsbedrijven. Ook de deelnemende bedrijven kunnen op begeleiding rekenen: van contact met de voormannen tot overleg en evaluaties met de directeuren. “Het is echt een gezamenlijke inspanning. De ervaringen tot nu toe zijn heel positief. De bedrijven denken echt mee.” Waardevolle krachten Amy is blij met de kandidaten die bij haar werkzaam zijn. “Joanna was al bezig met de schildersopleiding, maar strandde bij haar De Bulgaarse Krasimir Atanasov is reuze enthousiast over de avondopleiding Nieuw: Avondopleiding voor zij-instromers Zij-instromers die vanuit een bestaande baan naar de schildersbranche willen overstappen, kunnen bij Schildersvakopleiding Rotterdam alvast in de avonduren beginnen met hun opleiding. OnderhoudNL Opleidingen initieert dit in het kader van het baan-naar-baanplan dat voor de sector is opgezet en wil ook voor deze doelgroep graag samenwerken met de Stichting Nieuwe Banen. Werkenden die van baan naar baan willen overstappen kunnen dan in hun eigen tijd ontdekken of het schildersvak iets voor ze is. Er is veel animo voor. Krasimir Atanasov is een van de eerste deelnemers aan de avondopleiding in Rotterdam: “Schilderen is écht mijn werk. Ik ben hier helemaal op mijn plek en vind het supertof om elke week nieuwe vaktechnieken te leren.” vorige werkgever onder andere door problemen thuis en onvoldoende sociale begeleiding. Met dit traject kan ze de draad weer oppakken en is ze nu zelfs gemotiveerd om haar niveau 3 te gaan halen. Ahmed is een beginnend schilder die snel leert. Hij is van huis uit tegelzetter, dat komt bij ons ook goed van pas! Ze zijn allebei heel gemotiveerd en maken echt deel uit van ons team. Daardoor vraagt de begeleiding eigenlijk nauwelijks extra inspanning. We houden ze graag in dienst. Zij-instromers zijn belangrijk voor onze bedrijfstak om de groeiende vraag naar vakmensen aan te kunnen.” ONDERHOUDNL 17

PRODUCTEN EN DIENSTEN 04 22 Floris Visser (l) en Chi­Ling Chu (r) van OnderhoudNL Ledenadvies Tip van Ledenadvies: Bekijk onze overzichten van veel gestelde vragen en antwoorden WADDINXVEEN – Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten. Zoals dit keer onze overzichten op de website met veel gestelde vragen en antwoorden, de zogenoemde faq’s. 18 ONDERHOUDNL

04 22 PRODUCTEN EN DIENSTEN D e antwoorden op de vragen die u stelt aan Ledenadvies zijn vaak niet alleen voor u interessant, maar zeker ook voor uw collega’s. Daarom heeft Ledenadvies afgelopen jaar steeds vaker overzichten gemaakt van meest gestelde vragen en antwoorden. Zoals bijvoorbeeld in de dossiers Onwerkbaar weer, Stikstof, Verlofregelingen of Loonstijging 2023. Loonsverhoging 2023 Zo komt u snel en eenvoudig te weten dat de loonsverhoging van 10,3% per 1 januari 2023 alleen geldt voor medewerkers met een uurloon in de loonschalen en die een arbeidsovereenkomst hebben onder de cao SAVG. Of dat met betrekking tot onwerkbaar weer het aantal wachtdagen afhankelijk is van het soort weersomstandigheden. Stikstofcrisis En wist u dit: in het kader van de stikstofcrisis moeten schildersbedrijven en glaszetters die werk uitvoeren in Natura 2000-gebieden, rekening houden met het stopzetten van enkele huidige opdrachten of mogelijk minder opdrachten. Calamiteiten Iedereen heeft er wel eens mee te maken: een acute situatie die onmiddellijk handelen vereist onder werktijd, zoals bij een sterfgeval, een ziek kind dat van de school/opvang moet worden gehaald, ziekenhuisopname van een familielid, de bevalling van de partner of een gesprongen waterleiding thuis. In afwijking van hoofdstuk 4 van de Wet arbeid en zorg (Wazo) heeft uw medewerker onder de cao SAVG in die gevallen geen recht op loondoor betaling. Samen sterk Blijf dus vooral bellen met uw vragen naar OnderhoudNL Ledenadvies. Zij helpen u graag verder en beantwoorden uw vragen direct. Daarnaast plaatsen zij uw vraag in de vraag en antwoord-overzichten op de website zodat andere collega-ondernemers daar ook weer mee geholpen zijn. Dat is het voordeel van een vereniging: samen sterk! OnderhoudNL Ledenadvies Floris Visser en Chi-Ling Chu van OnderhoudNL Ledenadvies helpen u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies en staan u graag te woord via 088-0188 155. ONDERHOUDNL 19

ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 22 Digitale ledenvergadering: wat werd er besloten? WADDINXVEEN - Uit nood geboren in coronatijd is de digitale Algemene Ledenvergadering een blijvertje. Ruim 70 leden namen dinsdag 22 november deel aan de sessie, vanuit de studio in Waddinxveen gepresenteerd door voorzitter Henk den Boer en directeur Okke Spruijt. Het was een geslaagde vergadering, die met interesse werd gevolgd. De leden konden bovendien actief deelnemen door het invullen van polls en vragen stellen na afloop. N et als voorgaande jaren konden de leden vooraf via e-mail vragen stellen over de vergaderstukken, of bezwaar maken tegen 20 ONDERHOUDNL de voorgenomen besluiten. Hiervan is geen gebruik gemaakt. Daarmee zijn de stukken en besluiten die voorlagen met algemene goedkeuring van de ALV

04 22 ALGEMENE LEDENVERGADERING vastgesteld en aangenomen. Wat waren dan deze besluiten? Een belangrijk besluit is de herbenoeming van voorzitter Henk den Boer voor een tweede termijn. Onder zijn leiding is OnderhoudNL de afgelopen vier jaar stevig op de kaart gezet bij relevante Haagse departementen en bij de werkgeversorganisaties in de Malietoren. “Ik kijk ernaar uit om het werk voor onze mooie vereniging de komende jaren voort te zetten”, aldus Den Boer. Imagocampagne Een ander in het oog springend besluit is het ontwikkelen van een grootschalige imagocampagne, die volgend jaar van start zal gaan. Deze is allereerst bedoeld om het onderhoud te ‘claimen’ als ons werkveld. Daarnaast willen we de onderhoudssector zichtbaar maken als een aantrekkelijke bedrijfstak met vakbekwame mensen die dagelijks essentieel werk doen voor de verduurzaming van Nederland. Met een breed scala aan uitingen wil OnderhoudNL het imago van de sector versterken richting nieuwe instromers, opdrachtgevers en andere stakeholders. Naast de overkoepelende uitingen, komen natuurlijk ook de sectoren aan bod in deze campagne. Hiermee speelt OnderhoudNL in op één van de grootste uitdagingen voor de sector: aantrekkelijk zijn voor nieuwe medewerkers en voldoende medewerkers binnenhalen. Geen contributieverhoging Besloten is eveneens om de OnderhoudNL-contributie voor 2023 niet te verhogen. Prijsstijgingen zijn immers al een grote uitdaging voor de bedrijven. Daarbovenop komt nog de verhoging van de lonen, zoals afgesproken in de cao. OnderhoudNL teert hierdoor in op het eigen vermogen, maar is een financieel gezonde vereniging met voldoende reserves. De jaarrekening over 2021 laat een positief resultaat zien. Zo kon er ruim een ton euro worden toegevoegd aan het eigen vermogen, dat daarmee is toegenomen tot 3,2 miljoen euro. Het is dus goed haalbaar om af te zien van prijsindexatie. Wel wordt komend jaar gekeken naar een meer progressief contributiestelsel. Steeds meer bedrijven groeien namelijk in omzet, maar de contributie stijgt in die groep bedrijven niet mee. Toezicht namens de leden Het reilen en zeilen van het bestuur van OnderhoudNL wordt namens de leden nauwlettend gevolgd door de Raad van Toezicht. Iman Koster gaf als voorzitter van de RvT een korte toelichting op de punten die het afgelopen jaar aan de orde kwamen, zoals het voor bereiden van de nieuwe cao, de gevolgen van de prijsstijgingen, het zij-instroomtraject en ledenwerving. De RvT houdt ook toezicht op de financiële gang van zaken. Koster is positief over de samenwerking met het bestuur: “er is een levendige en open uitwisseling van informatie en argumenten.” Wat krijgt u voor uw bijdrage? De Stichting Bedrijfstakheffing (BTH) is een initiatief van OnderhoudNL. Het doel van de Stichting is activiteiten in het belang van de bedrijfsvoering van leden financieel te ondersteunen en projectmatig uit te laten voeren. Bedrijfstakheffing omlaag Een ander toezichtsorgaan binnen OnderhoudNL is de stichting Bedrijfstakheffing. Het bestuur van deze stichting bewaakt namens de leden de uitgaven voor projecten op het gebied van opleiding en training, arbeidsomstandigheden en milieu en marktversterking. ONDERHOUDNL 21

ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 22 1 2 Wat krijgt u voor uw bijdrage? Onderwijs, opleidingen en instroom Met uw bijdrage voor 2022 kunnen we dit jaar het volgende realiseren: 3 In onze branche is een zeer grote behoefte aan goed gekwalificeerde medewerkers. Vooral aan uitvoerende medewerkers is een groot gebrek. Daarom ondersteunt de BTH jaarlijks de samenwerking met de Schildersvakopleidingen. Daarnaast worden projecten gefinancierd die niet alleen mensen zonder werk enthousiast maken en opleiden voor onze branche, maar ook mensen zoeken en helpen die een overstap vanuit een andere branche naar de onze willen maken. Daarnaast wordt er budget beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van nieuwe en het actualiseren van bestaande cursussen en trainingen. Ook de huidige medewerkers blijven zo up-to-date en verwerven nieuwe vaardigheden. Klimaat en energietransitie Op dit gebied gebeurt veel en de veranderingen gaan snel. Projecten die de transitie van gas en diesel naar elektriciteit of hybride (bedrijfswagen, materieel en huisvesting) ondersteunen, geven u als lid handvatten om hierin voorloper te zijn. Praktische bijeenkomsten, factsheets en stroomschema’s helpen u bij het maken van keuzes. Vergelijken en verbeteren van bedrijfsprocessen Door het bekostigen van de BrancheBarometer, voorheen het Ondernemerspanel, kunt u uw eigen bedrijfsprestaties toetsen aan die van de branche als geheel. Dit jaar wordt verder gewerkt aan een Barometer die niet alleen een indicatie geeft van de stand van zaken in de hele achterban, maar nog beter bruikbaar wordt gemaakt als benchmarkgereedschap. Daarnaast ondersteunt en financiert de BTH projecten die de technologie in onze branche verbeteren. Dat kan gaan om nieuwe technieken voor houtrotinventarisatie tot het verbeteren van automatisering en digitalisering, inclusief digitale veiligheid. 4 In de folder ‘Wat doen we met de BTH-bijdrage?’, die jaarlijks met de nota wordt meegestuurd, wordende verschillende projecten toegelicht. Op basis van de financiële reserves en de geplande activiteiten voor volgend jaar heeft het bestuur besloten de BTH-premie die leden afdragen, te verlagen met 12%. Bestuurswisselingen Er waren meerdere bestuurswisselingen te melden in de diverse besturen. Zo traden Tom Smulders en Jan Barends af bij de Raad van Toezicht, vanwege het bereiken van het einde van hun bestuurstermijn. Hun plaatsen zijn ingenomen door Conny van Vonderen (Van Vonderen Groep Bergeijk) en Tim van der Rijken van buiten de ledenkring. Ellert Janssen is voor een tweede termijn benoemd als vice-voorzitter van het OnderhoudNL-bestuur. Ludwig Smits is weer terug als penningmeester. Hij werd tijdelijk vervangen door Marith Bloem. Ludwig is 22 ONDERHOUDNL Veilig werken Veilig werken is meer dan “de regels opvolgen”. Het gaat ook over werkcultuur en zorgplicht voor de medewerkers. Wet- en regelgeving is al ingewikkeld genoeg. Reden dat de BTH initiatieven bekostigt om alle regels inzichtelijk en uitvoerbaar te maken. Laagdrempelige informatie voor zowel directie als werkvloer, zoals toolboxen met informatiebladen en instructievideo’s. ook weer actief als penningmeester in het bestuur van de stichting BTH. Joachim van Olst neemt afscheid van het bestuur. Voorzitter Henk den Boer bedankte hem voor zijn inzet op de portefeuille arbeidsverhoudingen en bijdrage aan de totstandkoming aan de huidige cao. Met zijn vertrek is een vacature in het bestuur ontstaan. Is het iets voor u? Bekijk de vacature op onze website. Het bestuur van de sector Opleidingen van OnderhoudNL heeft versterking gekregen van Erwin Brouwer namens de kersverse stichting Schildersvakopleiding in Brabant. Hij brengt vanuit die rol meer opleidingsexpertise in. Speerpunten Verder werd er tijdens de ALV teruggeblikt op de activiteiten binnen de vier speerpunten van OnderhoudNL: klimaat, ontwikkeling, ketensamenwerking en arbeidsverhoudingen. Op de vraag aan de deelnemers welk thema voor hen het meest

04 22 ALGEMENE LEDENVERGADERING 5 Imago van de branche De BTH biedt alle OnderhoudNL-leden aan om continu te werken aan de verbetering van het imago van de onderhoudsbranche. Dat is van belang voor klanten en opdrachtgevers, maar ook voor potentiële nieuwe medewerkers. Zo wordt er een imagoproject ondersteund, maar ook voor de Sector Glas een activiteitenproject in het kader van het Jaar van het Glas. 6 zichtbaar was vorig jaar, luidde het antwoord ‘klimaat’, op de voet gevolgd door ‘arbeidsverhoudingen’. Voor volgend jaar hechten de deelnemers veel belang aan inzet op het gebied van personeel. De plannen voor de grootschalige imagocampagne én de al lopende campagne ‘Werk in vastgoedonderhoud’ sluiten daar goed bij aan. Netwerken De BTH ondersteunt OnderhoudNL in haar taak als netwerkorganisatie. Ketensamenwerking, relatievorming en informele kennisoverdracht werken als smeerolie tussen uw opdrachtgevers, toeleveranciers, onderaannemers en uw eigen bedrijf. De BTH financiert de jaarlijkse Ondernemersdag, hét netwerkevent voor onze branche en relaties. Daarnaast ondersteunt de BTH het nieuwe concept van de beurs ‘Masters of Maintenance’ die eind 2022 wordt georganiseerd. Activiteiten sectoren Tot slot kregen de deelnemers een inkijkje in de activiteiten die de verschillende sectoren op de planning hebben staan voor 2023. De presentatie van de ALV vindt u op www.onderhoudnl.nl/alv2022. ONDERHOUDNL 23

PENSIOENDIALOOG 04 22 PENSIOENDIALOOG “Hoe zeker is mijn pensioenuitkering?” EERBEEK- Kort voor de zomervakantie ging Klaas Verbeek met pensioen. Hij werkte maar liefst 51 jaar bij Schildersbedrijf Gabriël in Eerbeek. Als kersverse gepensioneerde legt hij graag zijn vragen voor aan Mark Rosenberg van het bestuur van BPF Schilders. 24 ONDERHOUDNL

PENSIOENDIALOOG ONDERHOUDNL 25

PENSIOENDIALOOG 04 22 veranderde samenstelling van de bevolking en de teruggelopen werkloosheid tot de wens oudere medewerkers juist aan het werk te houden.” Klaas: “Ook de AOW-leeftijd werd nog net voor mijn pensioen opgehoogd…” Mark: “Ja, die schuift voor iedereen op omdat we steeds ouder worden. Ook voor schilders, ondanks dat het een zwaar beroep is. Dat heeft tot gevolg dat we langer gebruik maken van de AOW. Door de vergrijzing zijn er ook minder mensen die werken en dus AOW-premie betalen. Daarmee wordt de AOW zoals die ooit is ingevoerd, steeds duurder. Om deze betaalbaar te houden, verhoogt de regering de AOW-leeftijd.” Klaas: “Ik ging op mijn vijftiende schilderen. In 1971 trad ik, nét van school, in dienst bij Schildersbedrijf Gabriël (zie kader). Helaas had ik de pech dat ik verschillende regelingen misliep, zoals de VUT. Waarom worden regels veranderd? En wie bepaalt dat?” Mark: “De VUT-regeling is door de overheid beëindigd omdat deze te duur werd. Bovendien leidden de Klaas: “Betaal ik belasting over mijn pensioenuitkering? En is dat meer of minder dan toen ik medewerker was?” Mark: “Over het pensioenbedrag dat je ontvangt, betaal je inkomstenbelasting. Je betaalt per saldo wel iets minder belasting omdat je nu AOW krijgt uitgekeerd en dus geen AOW-premie meer hoeft te betalen.” Klaas: “Hoe wordt rekening gehouden met de inflatie bij mijn pensioen? Alles wordt duurder. Gaat mijn pensioenuitkering omhoog?” Schildersbedrijf Gabriël, één van de oudste schildersbedrijven in de regio Dit schildersbedrijf bestond al in 1888. De familie Gabriel begon ooit in Loenen, waar in 1907 een eigen woning met werkplaats werd gebouwd. Van daaruit werd de zaak verder uitgebreid. In 1970 verhuisde het naar Eerbeek, waar ook een verfwinkel werd geopend. Sinds 2000 vinden alle werkzaamheden vanuit deze vestiging plaats. Tegenwoordig staat de vierde generatie aan het roer. Eigenaar Gerard Gabriël runt het met zijn vrouw Diana en een team van ervaren schilders en een glaszetter. 26 ONDERHOUDNL Klaas Verbeek

04 22 PENSIOENDIALOOG Mark: “Ja, eerder dit jaar konden we de pensioenen met 2,57% verhogen, ook wel toeslagverlening genoemd. Dit is mogelijk dankzij een wetswijziging. Zo’n verhoging is onder andere afhankelijk van onze financiële positie. Die is uit te drukken in de dekkingsgraad: deze laat zien dat we genoeg geld in de portemonnee hebben om alle pensioenen nu en in de toekomst te betalen. De dekkingsgraad is momenteel 137%, dat is best goed. Inmiddels is besloten de pensioenen per 1 januari 2023 met 9,44% te verhogen.” Klaas: “Hoe zeker is mijn pensioenuitkering? Ik werk niet meer, dus het is belangrijk dat ik erop kan vertrouwen dat mijn pensioen niet omlaag gaat.” Mark: “Die is behoorlijk zeker, in ieder geval zekerder dan zelf sparen. Met de premie die alle deelnemers jaarlijks inleggen behalen we goede beleggingsresultaten, gemiddeld zo’n 8%. Dat lukt doordat we de beleggingen zorgvuldig spreiden, het tegen lage kosten kunnen doen en doordat er professionele beleggers aan de knoppen zitten. Het is de afgelopen jaren dan ook niet nodig geweest om de pensioenen te korten. In het nieuwe pensioenstelsel kan het pensioen wel meer meebewegen met de markt. Daarom denken we nu al vast na hoe we veiligheidsmaatregelen kunnen inbouwen, om te voorkomen dat de uitkering aan jou en andere gepensioneerden in gevaar komt.” Klaas: “Dat nieuwe pensioenstelsel, is dat beter of juist niet voor mij als gepensioneerde?” Mark: “Of het beter is dan het huidige stelsel moeten we natuurlijk nog afwachten. Een voordeel is dat we de pensioenen sneller kunnen verhogen omdat we een minder grote spaarpot hoeven aan te houden. Tegelijkertijd kan het pensioen dus ook dalen als de economische situatie minder is. Al met al denk ik dat het voor jou als pensioengerechtigde niet veel verschil gaat maken.” Klaas: “Hoe kun je als gepensioneerde meepraten over je pensioen?” Mark: “Het BPF Schilders vraagt regelmatig om de mening van haar klanten door enquêtes te houden. Ook kun je reageren op berichten die je leest in ons pensioenblad en in digitale nieuwsbrieven. Er is ook een klantenpanel dat haar mening geeft over onze dienstverlening. Verder is er een verantwoordings orgaan. Daarin zitten vertegenwoordigers van de medewerkers, werkgevers, ondernemers en de pensioen gerechtigden. Laatstgenoemden worden door de pensioengerechtigden zelf gekozen. Dit orgaan geeft haar oordeel over het beleid dat het bestuur uitvoert en de keuzes voor de toekomst. Tot slot kun je ook altijd rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Je vindt alle gegevens op de website.” ONDERHOUDNL 27 Mark Rosenberg

TRAININGEN 04 22 Corno Sosef op het dak van zijn bedrijfspand in Honselersdijk Overstappen naar 100% duurzaam werken, hoe doe je dat? HONSELERSDIJK - Een paar maanden geleden maakte Sosef Schilders bekend voortaan uitsluitend nog duurzaam te zullen werken. Met deze koerswijziging wil het bedrijf uitgroeien tot het meest duurzame schildersbedrijf van zuidwest-Nederland. “Een stevige ambitie, waar veel voor nodig is, ook op het gebied van training van onze medewerkers”, beseft eigenaar Corno Sosef. 28 ONDERHOUDNL

04 22 TRAININGEN Corno Sosef: ‘Bij elk investeringsmoment heb je de keuze om voor een duurzaam alternatief te kiezen’ “W e voelen een verantwoordelijkheid als schildersbedrijf”, legt Corno uit. “En we zijn ervan overtuigd dat het kan om 100% duurzaam te werken. Het is ook een manier om ons te onderscheiden in de markt.” Al langer is het bedrijf bezig om stappen te zetten: het bedrijfspand ligt vol zonnepanelen die energie leveren voor de elektrische bedrijfsauto’s en afval wordt gescheiden in de eigen milieustraat. “Bij elk investeringsmoment heb je de keuze om voor een duurzaam alternatief te kiezen. Dus stappen we van dieselbussen over op elektrische bedrijfswagens.” Goede resultaten De schilders van Sosef werken al enige tijd met biobased verfproducten. “Er zijn goede duurzame alternatieven op de markt tegenwoordig. Die moet je gewoon in de praktijk uitproberen. We hebben tot nu toe goede ervaringen met biobased verf van Copperant, dus dat gaan we zeker uitbreiden. We kunnen op vrij eenvoudige manier aan onze klanten laten zien wat ze hiermee besparen aan CO2 -uitstoot. Onze medewerkers worden zich daardoor ook steeds meer bewust van het feit dat ze werken met een product dat minder schadelijk is voor het milieu.” Standaard in aanbestedingen Sosef Schilders is voornamelijk actief voor overheden, onderwijsinstellingen en kinderdagverblijven. Corno merkt dat duurzaamheid voor dit type opdrachtgevers al vanzelfsprekend is bij hun afweging en keuze voor een schilders- en onderhoudsbedrijf. “Ze nemen het standaard al mee in aanbestedingen. Maar ook zakelijke opdracht gevers stellen vragen over onze duurzame onderhouds aanpak. Training Duurzaam werken doorvoeren in je hele bedrijf is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Dat gaat geleidelijk, vooral ook omdat het tijd en energie kost om de medewerkers eraan te laten wennen. “Het vraagt bewustwording van iedereen in het bedrijf”, stelt Corno. “Onze schilders zijn vanuit de opleiding niet bekend met biobased verfproducten. Het vraagt een iets andere werkwijze. Daarom nodigen we regelmatig verfleveranciers uit die tekst en uitleg komen geven op de werkvloer. Het is fijn dat ook OnderhoudNL een ruim trainingsaanbod heeft, ook op het gebied van klimaat en energietransitie. In de winter maanden hebben we daar meer tijd voor, dus daar ga ik me zeker in verdiepen!” Wilt u ook stappen maken richting 100% duurzaam werken? Bekijk dan eens het trainingsaanbod van OnderhoudNL binnen het thema ‘Klimaat & Energietransitie’. Digitaal te raadplegen via onderhoudnl.nl/trainingen ONDERHOUDNL 29

ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 04 22 In 4 stappen naar de juiste zorgverzekering CAPELLE AAN DEN IJSSEL - De premie voor zorgverzekeringen is in 2023 hoger dan afgelopen jaar. Zeker omdat de korting op de basisverzekering wettelijk komt te vervallen. Wat betekent dit voor u? Blijft u bij uw huidige verzekeraar? Of stapt u vóór 31 december over? Kiest u voor de laagste premie of voor de meest complete dekking? En maakt u gebruik van de collectiviteit van OnderhoudNL Verzekeringen? Met deze vijf stappen maken wij de keuze wat makkelijker. 30 ONDERHOUDNL

04 22 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN Stap 1: Welk soort zorgverzekering wilt u? De dekking van de basisverzekering is bij alle zorgverzekeraars gelijk, maar de prijs daarvan mogen verzekeraars zelf bepalen. Er zijn drie soorten: de naturapolis, de restitutiepolis en een combinatie van die twee. De naturapolis (of: budgetpolis) is het goedkoopst. Bij deze verzekering kunt u echter alleen naar zorgverleners waarmee uw verzekeraar een contract heeft. Wordt u behandeld door een andere zorgverlener, dan moet u (een deel van) de behandeling zelf betalen. Wilt u altijd zélf bepalen waar en door wie u wordt behandeld, kies dan voor een restitutiepolis. Dit is de duurste basisverzekering, waarbij alle zorgaanbieders de behandelkosten vergoeden. Stap 2: Hoe hoog mag het eigen risico zijn? Het standaard eigen risico van de basisverzekering bedraagt ook in 2023 € 385,-. Dit betekent dat u zorgkosten die binnen de basisverzekering vallen, waaronder ziekenhuiszorg, tot dit bedrag zelf moet betalen. Het eigen risico voor de basisverzekering kan worden verhoogd tot maximaal € 885,-. In ruil daarvoor krijgt u een korting op de premie, die kan oplopen tot € 250,- per jaar. Bent u gezond en verwacht u weinig zorg nodig te hebben, dan kan het aantrekkelijk zijn het eigen risico te verhogen. Zeker als u de financiële middelen heeft om het volledige eigen risico ineens te betalen als u toch een dure behandeling moet ondergaan. Stap 3: Heeft u een aanvullende verzekering nodig? Een aanvullende verzekering vergoedt zorg voor bijvoorbeeld de fysiotherapeut, tandarts of alternatieve genezer. Zorgverzekeraars hebben verschillende pakketten, die vergoedingen bieden voor allerlei soorten zorg. Behandelingen van een chronische ziekte worden vaak via de basisverzekering vergoed. Bent u al aanvullend verzekerd? Controleer dan de voorwaarden en dekkingen voor 2023, want die kunnen anders zijn dan dit jaar. Kiest u niet voor een aanvullende verzekering, creëer dan een spaarpotje voor onvoorziene medische kosten. En controleer voordat u naar een zorgverlener gaat of uw verzekering de kosten daarvan vergoedt. Stap 4: Vergelijk en kies Welke zorgverzekering in 2023 het beste is voor u, hangt dus af van veel persoonlijke factoren. Als deze factoren voor u duidelijk zijn, is het gemakkelijker om verschillende zorgverzekeringen met elkaar te vergelijken en uiteindelijk een goede keuze te maken. OnderhoudNL Verzekeringen helpt u hiermee. Op de website onderhoudnlverzekeringen.nl/zorg vindt u een handige vergelijkingstool, waarmee u uw huidige zorgverzekering vergelijkt met het collectieve aanbod van OnderhoudNL bij VGZ en Zilveren Kruis. Bent u al verzekerd bij een van deze verzekeraars? Dan kunt u dat hier doorgeven zodat u ook gebruik kunt maken van de collectieve korting op de aanvullende verzekering. Kijk op onderhoudnlverzekeringen.nl voor meer informatie. Of neem bij vragen contact met ons op via info@onderhoudnlverzekeringen.nl of 010-288 45 40. Onze adviseurs helpen u graag. ONDERHOUDNL 31

HET IS WEER TIJD VOOR NIEUW NIEUW ADVERTENTIE RUIMTE INKOPEN met de website 'HIER' (Handig Inzicht in Elke Regio). TE DRUK? BEPAAL ZELF OF U VINDBAAR BENT via Mijn OnderhoudNL PROMOTIE MATERIAAL ZELF INZETTEN? Zoals logo's, banners, advertenties, flyers, enzovoorts. OnderhoudNL.nl/HIER OnderhoudNL.nl/mijn-profiel OnderhoudNL.nl/campagnes/winterschilder

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication