JAARVERSLAG 2023 Verleden | Heden | Toekomst 2023-2024

Voorwoord 2023 Alice van Veen - Director Sourcing, Sustainability & Marketing Jan Slingerland - Director Finance Leon Verschoor - Director Digital & Operations Jeannette Jongeleen - Director HR & Facility Huib Kranendonk - Managing Director Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven. Met deze wijze woorden van Helmut Kohl, voormalig bondskanselier van Duitsland, als uitgangspunt kijken we in dit jaarverslag zowel achteruit als vooruit. 4

Verleden 2023 was opnieuw een uitdagend jaar voor Royal Lemkes. In plaats van de gehoopte groei zakte onze omzet licht terug als gevolg van moeilijke marktomstandigheden bij verschillende van onze klanten. Door ons kostenpatroon tegen het licht te houden, wisten we een operationele efficiencyslag te realiseren en sloten we het jaar af met een positief resultaat. Ik wil nadrukkelijk alle collega’s bedanken voor de grote bijdrage die ze hieraan hebben geleverd. Heden We gaan ook in 2024 door met keten- en kostenoptimalisatie. Niet alleen binnen Royal Lemkes, maar ook op het niveau van onze moedermaatschappij Plantify Partners Europe (PPE). De Nederlandse afdeling van ons zusterbedrijf Floréac verhuisde in december van Naaldwijk naar Bleiswijk en we delen het gebruik van onze logistieke hub in Engeland. Onze strategie blijft ongewijzigd. We geloven in planten, in onze mensen en in duurzame groei van onze business. Wel verleggen we de strategische focus: meer extern en resultaatgericht. Om duurzame groei te stimuleren, richten we ons op toekomstgerichte thema’s. Toekomst Ten eerste gaan we ons actief bezighouden met groei: bij bestaande klanten, via acquisitie van nieuwe klanten én met mogelijke nieuwe zusterbedrijven. Ten tweede richten we ons nog nadrukkelijker op technologie dan we al deden. In aanvulling op onze investeringen in IT, businessintelligence en robotisering onderzoeken we wat artificial intelligence (AI) kan betekenen voor ons businessmodel. Het is nog onduidelijk welke impact AI zal hebben. Maar dat de wereld als gevolg van deze technologie snel verandert is een feit. Ten slotte gaan we onze droom, het leveren van ‘positive plants’ in 2030, nog veel concreter invullen. Er komt nieuwe Europese duurzaamheidswetgeving (CSRD) aan en Royal Lemkes bevindt zich in een uitstekende positie om retailers op dit vlak te ontzorgen. Meerdere van onze retailpartners hebben zich inmiddels gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi). We staan hen graag terzijde om de CO2 -uitstoot van de plantencategorie op een onderbouwde manier terug te dringen. Verduurzaming van onze productcategorie vereist ketensamenwerking. Met velen van u zijn we hier al jaren goed mee bezig. Mede daarom wil ik u namens het directieteam hartelijk danken voor uw relatie met Royal Lemkes. Let’s plantify® Together. the future. Huib Kranendonk Managing Director

Onze missie en visie Missie #SAMENGROEIEN Duurzame Groei Van onze mensen Van onze relaties Van ons bedrijf Van de wereld Range-workshop 6

Visie Visie Samen Binnen Royal Lemkes, met onze klanten en met onze leveranciers Planten Ze maken het leven van mensen mooier Technologie Als strategisch middel om onze klanten beter te bedienen tegen de laagst mogelijke kosten Business as a Onze visie, ofwel onze kijk op de wereld, is dat wij geloven in: Force for Good Bedrijven kunnen en moeten de wereld socialer en groener maken Elke dag beter Voor onze partners en voor onszelf Mensen Zij maken het verschil Schaal Voor inkoop, onze supplychain en verdere professionalisatie

Duurzame groei van onze bedrijfsstrategie Ontwikkeling van onze missie en visie: duurzame groei Bij Royal Lemkes geloven we met heel ons groene hart in planten. Bij alles wat we ondernemen streven we naar duurzame groei: van onze mensen, onze relaties, onze business en van de wereld om ons heen. Lancering van onze pay-off Let’s plantify® Plantify® the future. Together. = met planten een fijn leven, een vitale business en een mooiere wereld creëren. 2016 2017 2018 2019 Aanscherping van onze positionering Uitwerking Business as a force for good De cultuurwaarden van ons familiebedrijf ondersteunen onze missie en visie: vakmanschap, betrouwbaarheid, klantgerichtheid, verbinding en persoonlijk leiderschap. Onze wereld en maatschappij kennen vele uitdagingen. Daarom vinden wij dat een bedrijf niet het maximaliseren van winst als hoofddoelstelling moet hebben, maar het maximaliseren van impact. Waarbij een gezonde winst natuurlijk noodzakelijk is voor verdere investeringen en voor de continuïteit van het bedrijf. 8

Ontwikkeling van onze internationaliseringsstrategie Plantify Partners Europe (PPE), een Europees netwerk van familiebedrijven die handelen in planten, wordt opgericht met Royal Lemkes en het Belgische Floréac als eerste Plantify Partners. We openen een logistieke hub in Engeland als onderdeel van onze internationaliseringsstrategie. Start ontwikkeling GS Next Ons ERP-systeem Green Sales wordt vervangen door GS Next, dat we zelf ontwikkelen in het lowcode-platform OutSystems. Zo kunnen we flexibel blijven inspelen op klantwensen. 2020 2020 2021 2023 Ontwikkeling van onze droom: ‘positive plants’ in 2030 In 2030 willen we twee keer zoveel planten verkopen, waarbij alle planten ‘positive plants’ zijn. Dit zijn planten met een positieve impact op mens en milieu. Toevoeging van kernwaarde We herijken onze bedrijfsstrategie, we bestendigen de koers en voegen de kernwaarde resultaatgerichtheid toe.

135 30 135 collega’s volgden een training, workshop of opleiding. Dit jaar hebben we 30 nieuwe collega’s mogen verwelkomen. 32 32 collega’s stroomden door naar een nieuwe functie. 94% 85% 100% 94% van de planten die we leverden is 85% van ons wagenpark rijdt elektrisch. gecertificeerd volgens de FSI Basket of Standards (MPS-GAP/GLOBALG.A.P.). 100% van ons verpakkingsmateriaal is geregistreerd.

Hoogtepunten 2023 Januari We trappen het nieuwe jaar af met onze traditionele nieuwjaarsreceptie. Ons jaarthema: Focus op de basis, fit voor de toekomst. Maart Het Green Trend Report Event met het thema Duurzame groei vindt plaats bij elho. Bekijk de aftermovie Maart Op het gebied van duurzaamheid hebben we samenwerking en versnelling nodig. We organiseren de eerste Retail Sustainability Roundtable en wisselen met retailpartners IKEA, OBI, Kingfisher en Jumbo duurzaamheidsstrategieën uit. Informeren, inspireren en verbinden staan op deze dag centraal. Mei We behalen het kwaliteitslabel World-class Workplace van Effectory. September De eerste editie van de Royal Lemkes BBQ voor onze top 150 leveranciers vindt plaats. Ook meerdere retailpartners zijn aanwezig. Bekijk de aftermovie 12

September Start van het Management Development Programma. In dit tweejarige programma ontwikkelen medewerkers hun leiderschapsvaardigheden en leren ze succesvolle strategische beslissingen nemen en effectief leidinggeven aan teams. November Huib Kranendonk wordt aangesteld als nieuwe algemeen directeur van Royal Lemkes. Bekijk de video December We ronden het eerste seizoen af waarin de Lowpads volledig operationeel zijn. December De Nederlandse afdeling van ons zusterbedrijf Floréac verhuist van Naaldwijk naar Bleiswijk. December Onze nieuwe webshop, gebouwd met de laatste technologieën op een nieuw platform, wordt in gebruik genomen.

Duurzame groei van onze relaties Verleden Heden 14

Green connector De rol van Royal Lemkes ligt in het samenbrengen van ketenpartners. We stimuleren intensieve samenwerkingen, we inspireren en we motiveren onze partners om zich te blijven ontwikkelen op het vlak van duurzame groei. Langdurige wederzijdse commitment is hiervoor essentieel, zowel downstream met onze retailers als upstream met onze kwekers. Door alle relevante waardeonderdelen bij onze kwekers te monitoren, kunnen we aan de huidige én toekomstige retailvoorwaarden voldoen. Royal Lemkes Consument Retail Veredelaars en kwekers

Retail Sustainability Roundtable OBI - IKEA - JUMBO - Kingfisher Uitreiking DBT Investment Award voor innovatie door de Britse ambassade FSI-versnellers 16

Naast langdurige commitment met onze retailers en kwekers streven we ook naar intensieve samenwerking met clusterpartners als toeleveranciers, transporteurs, brancheorganisaties en overheidsinstanties. We ontwikkelen onszelf en inspireren onze partners op het vlak van innovatie, verduurzaming, kwaliteit, productvernieuwing en slimme logistieke oplossingen. We zijn transparant en delen onze kennis en data. Op deze manier bouwen we gezamenlijk aan een duurzame en toekomstbestendige plantencategorie voor onze retailpartners. Met een product waar we trots op kunnen zijn en dat een oplossing biedt voor maatschappelijke uitdagingen zoals het klimaatvraagstuk. Bekijk de aftermovie Leveranciersdag 2023 Kwekerij Jongenotter Derrik en Willem Jongenotter Verbinden klanten en kwekers We vinden het belangrijk dat onze klanten en kwekers met elkaar verbonden zijn. Daarom bezoeken we onze retailpartners samen met onze strategische leveranciers en organiseren we leveranciersevents. Leveranciersdag 2023

Retailontwikkeling In 2023 is de economische situatie uitdagend. Het aantal geleverde planten neemt af, het consumentenvertrouwen daalt, retailers staan onder druk en veel organisaties reorganiseren en heroverwegen hun positionering. We houden de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten en acteren daar gepast op om klaar te zijn voor de toekomst. Verleden Groen in je leef- en werkomgeving wordt tijdens de coronaperiode de norm in heel Europa. Met een grote toename in de vraag naar planten en uitdagingen rondom de beschikbaarheid als gevolg. We verwachten dat dit het nieuwe normaal is. Maar dan stijgen de kosten van grondstoffen, productie, energie, transport en arbeid fors, waardoor ook de consumentenprijzen stijgen. In heel Europa neemt de inflatie toe, wat er in combinatie met de geopolitieke onrust toe leidt dat het consumentenvertrouwen daalt. Winkelverkopen nemen af en het overall rendement komt bij alle ketenpartners onder druk te staan. Parallel aan deze ontwikkelingen investeert de retailsector volop in online aanwezigheid, artificial intelligence, data-analyse en automatisering. Niet alleen om de operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook om beter in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Deze ontwikkelingen transformeren de retailsector: flexibiliteit, aanpassingsvermogen en digitale innovatie zijn nu cruciaal voor succes. 18

Heden Retailbedrijven reorganiseren en herpositioneren om hun con currentie - positie te versterken. Ze beloven consumenten dat prijzen niet verder stijgen en zelfs flink omlaag gaan. Dit wordt bewerkstelligd met costout-programma’s. Hierdoor ontstaat maximale achterwaartse druk in de keten om verspilling te elimineren en een nog efficiëntere supplychain te organiseren. Hoewel grondstofkosten stabiliseren en weer dalen, nemen loonkosten en rentetarieven verder toe. Ook zal de belastingdruk bij onze kwekers als gevolg van de aankomende duurzaamheidswetgeving stijgen. Dit vraagt om gecommitteerde partnerschappen voor de langere termijn. Toekomst Net als alle retailers moet ook Royal Lemkes voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en transparant rapporteren over duurzaamheidsprestaties en impact op milieu en maatschappij. Bijna alle retailers waarmee we samenwerken hebben zich gecommitteerd aan het enorm uitdagende SBTi-initiatief om hun CO2 -uitstoot onderbouwd te halveren in 2030. Royal Lemkes bevindt zich in een uitstekende positie om de retailpartners op dit vlak te ontzorgen. Royal Lemkes zet zich maximaal in om te voldoen aan de steeds strengere wet- en regelgeving en retaileisen op weg naar klimaatneutraliteit. Consumenten tonen steeds meer interesse in duurzame, betrouwbare en lokale producten. De voorkeuren van retailers wat betreft hun assortiment en servicepartners veranderen mee. Wij zien groeikansen in het verwaarden van duurzaamheid. FloriPEFCR, de nieuwe Europese standaard om de milieufootprint van de sierteeltketen te berekenen, zal hierbij een belangrijke rol vervullen en een leveringsvoorwaarde worden. Bekijk de video over onze shopperactivatie voor Jumbo

Onze klanten Om onze klanten optimaal te bedienen, werken we voortdurend aan verdere verbetering van onze strategische pijlers: • Customer intimacy • Operational excellence • Product excellence 20

Bouwmarkten Supermarkten Tuincentra Woonwinkels

Onze leveranciers Verleden Inkoop van planten vindt plaats op basis van productspecificaties. Het draait om zaken als potmaat, hoogte, belading, bloeistadium, prijs en volume. Planten ontwikkelen zich tot een totaalproduct dat voldoet aan een veelheid van nationale en internationale eisen rondom certificering, wetgeving, milieu, traceerbaarheid en duurzaamheid. Heden Vanuit het strategisch inkoopbeleid werken we aan leveranciers- en productcategoriemanagement. Het doel is een duurzaam renderend plantenschap voor onze retailers dat voldoet aan alle Europese wetgeving en klanteisen. Om goed voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen binnen de retailsector is het leveranciersmanagementprogramma gericht op honderd kwekers. Toekomst Duurzame inkoop ontwikkelt zich tot impact buying. Hierbij staan de klimaatdoelen van de retailsector centraal, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Het wordt steeds belangrijker om informatie over kwekers, producten en grondstoffen binnen de keten (digitaal) uit te wisselen en te borgen. Denk aan informatie over de herkomst van producten, gecertificeerde productielocaties, gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen, substraten en de reductie van CO2 uitstoot in de gehele keten. - De inkoopwaarde bij onze top 100 kwekers 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 0% 2020 2021 2022 2023 77 % 71% 79% 80% 22

On our way to positive plants FSI staat voor ‘Floriculture Sustainability Initiative’. Het is een initiatief van de sierteeltsector om duurzaamheid te bevorderen en de impact van de sector op mens en milieu te verminderen. Indrukwekkend veel handelsbedrijven én retailers hebben zich aangesloten bij FSI en committeren zich daarmee aan de doelstelling om in 2025 minimaal 90% gecertificeerd product in te kopen. In de Floridata Sustainable* Sourcing Scan meten aangesloten handelsbedrijven en retailers hun voortgang door inkoopvolumes te vergelijken met de certificeringsdata van leveranciers. In 2023 bedroeg het percentage duurzaam verhandeld product van Royal Lemkes 94%, net als het jaar ervoor. FSI Ambitie 2026 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 0 20 40 60 93% 94% 94% 91% 87% 81% 73% 67% 80 100 100% 24

FSI % 91% 96% 80% 88% 74% 35% 58% 100%

Onze transporteurs De transportkosten zijn de laatste jaren substantieel toegenomen. Dit komt door veranderende wetgeving, stijgende grondstof- en brandstofprijzen en schaarste op de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn zowel ketenpartners als consumenten zich steeds meer bewust van de CO2 -footprint van ons transport. Bij Royal Lemkes stellen we ons daarom voortdurend de vraag hoe we de supplychain kunnen optimaliseren. Een van de initiatieven waarmee we een efficiencyslag hebben gerealiseerd, is het per trein vervoeren van een deel van de vracht vanuit Italië naar Venlo. In 2023 ging dat om 1.231 ritten over een afstand van 800 km. Dat leverde een besparing op van niet minder dan 894 ton CO2 De resterende 276 ton CO2 -equivalent. -equivalent van het transport is gecompenseerd, waardoor het treintransport officieel is aangemerkt als CO2 -neutraal door TÜV NORD CERT. 26

Losse verlading vanuit Italië naar Hub UK HZ Logistics Jelle Bekker Jacob Bongaards - Transportcoördinator Hub UK Vervoer per trein vanuit Italië

Duurzame groei van de wereld om ons heen Verleden Heden Toekomst Gemaakt door AI 28

Onze droom On our way to In 2030 verkopen we alleen nog planten met een positieve impact op mens en milieu In 2030 verkopen we twee keer zoveel planten Onze duurzame droom voor 2030 is het leveren van ‘positive plants’. Daarvoor moeten we onze collega’s, leveranciers en klanten, maar ook ngo’s, de overheid, conculega’s en andere sectorgenoten, blijven inspireren en activeren. Dat doen we op meerdere manieren. Zo ontwikkelen we samen met klanten duurzaamheidsroadmaps. Ook organiseerden we de eerste Retail Sustainability Roundtable om met retailpartners IKEA, OBI, Kingfisher en Jumbo duurzaamheidsstrategieën uit te wisselen. We zetten ons in voor een kwalitatief en duurzaam verantwoord product en een dienstverlening die aansluit bij klantwensen, wetgeving en onze droom voor 2030. Dit borgen we in ons managementsysteem, in overeenstemming met onder meer de Florimark-certificering en NEN-ENISO 9001. We streven naar continue verbetering om toekomstbestendig te blijven.

Groei van onze duurzaamheidsstrategie Duurzaamheidsthema’s bepaald We willen de complete keten van kweker tot consument verduurzamen. Hierbij focussen we op vier duurzaamheidsthema’s: klimaat, grondstoffen, biodiversiteit en arbeidsomstandigheden in de keten. Ondertekening IMVO-convenant De afspraken gaan over sector mapping, landrechten, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en de impact daarvan op mens en milieu, klimaatverandering, water, leefbaar loon en vrouwenrechten. 2016 2018 2019 2021 Koppeling Sustainable Development Goals aan duurzaamheidsthema’s SDG 13 is gekoppeld aan klimaat SDG’s 12, 13 en 14 zijn gekoppeld aan biodiversiteit SDG 12 is gekoppeld aan grondstoffen SDG’s 1 en 8 zijn gekoppeld aan arbeidsomstandigheden Ontwikkeling eerste roadmap duurzaamheid Royal Lemkes en IKEA ontwikkelen een gezamenlijke roadmap duurzaamheid richting 2030. 30

Opzetten verpakkingenbeleid Ons doel is het reduceren van de hoeveelheid consumenten- en transportverpakkingen, het verminderen van plasticgebruik, en het toepassen van gerecycled materiaal en herbruikbare alternatieven voor eenmalige kunststof plantentrays. Op weg naar ‘positive plants’ We zetten de eerste stappen met de CSRD-rapportage. 2021 2022 2023 2023 Opzetten substraatbeleid Uitfaseren van veen in substraat vanwege milieuimpact, met als doel om tijdig aan de aankomende wet- en regelgeving te voldoen. Retail Sustainability Roundtable We organiseren de eerste Retail Sustainability Roundtable en nodigen retailpartners IKEA, OBI, Kingfisher en Jumbo uit. Tijdens deze informatieve en inspirerende meeting delen alle retailers hun duurzaamheidsstrategieën.

CSRD-rapportage Verleden Alleen wanneer alle ketenpartijen op transparante wijze samenwerken en met elkaar verantwoordelijkheid nemen, kunnen we de keten verduurzamen. De afgelopen zeven jaar ontwikkelt Royal Lemkes zich flink op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke impact. We gaan met onze stakeholders in dialoog om informatie te verzamelen en de belangrijkste duurzaamheidsthema’s te bepalen. Een externe partij voert een nulmeting uit voor de invulling van ESG (milieu, maatschappij en governance). Wat betreft de eerste twee verzamelen we veel informatie en voeren we vele dialogen, het onderdeel governance werken we nog verder uit. Heden We zetten in 2024 de eerste stappen op weg naar een rapportage conform de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn wordt in 2025 van kracht en vereist dat wij de informatie uit onze dialogen met stakeholders verzamelen en rapporteren. De uitkomsten van deze dialogen worden van twee kanten bekeken: de zogeheten ‘dubbele materialiteit’. Zoals voorheen kijken we naar de impact van de stakeholders op Royal Lemkes, maar nu ook naar hun impact op de wereld. De CSRD helpt focus in onze duurzaamheidsstrategie aan te brengen. We evalueren of onze huidige thema’s rondom duurzaamheid en maatschappelijke impact nog passend zijn. Mogelijk herijken we thema’s om zo onze impact op de wereld nog verder te verbeteren. Toekomst We gaan door met ons traject om te voldoen aan de CSRDrichtlijn. Hierdoor wordt onze informatie over duurzaamheid transparanter en van betere kwaliteit, zowel wat betreft onze impact op de mens als op het klimaat. Uiteindelijk helpt deze richtlijn ons bij het verwezenlijken van onze droom: in 2030 willen we twee keer zoveel planten verkopen, waarbij alle planten ‘positive plants’ zijn met alleen een positieve impact op mens en milieu. 32

Positive Plants 4 keythema’s Ons duurzaamheidsbeleid richt zich op vier overkoepelende thema’s: klimaat, biodiversiteit, grondstoffen en arbeidsomstandigheden in de keten. Deze keythema’s zijn gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. In dit jaarverslag gaan we in op de thema’s klimaat en grondstoffen. Voor klimaat zoomen we in op onze CO2 -footprint, voor grondstoffen op onze strategie voor verpakkingen en substraat. In een circulaire economie is de kringloop van grondstoffen gesloten: onderdelen en producten verliezen hun waarde zo min mogelijk en worden zoveel mogelijk hergebruikt. Daarom willen we dat onze plantentrays in 2030 geschikt zijn voor meermalig gebruik. Als tussenstap op weg naar meermalig gebruik van fusten is nu 100% van ons verpakkingsmateriaal geregistreerd. 34 B o i i d a v a e m r i i s l t K e i t G h r g o i d n n d a s t t s o m f f o e s n i d A r b e e d e n t

Klimaat CO2 2.000 -FOOTPRINT ROYAL LEMKES 100.000.000 1.500 75.000.000 1.000 500 0 2015 2016 Aantal planten 2017 2018 2019 Ton CO2-equivalent 2020 2021 2022 50.000.000 25.000.000 0 KLIMAATSTRATEGIE roadmap CO2-emissiereductie van productie en materialen Royal Lemkes 100% klimaatneutraal (scope 1 & 2) met compensatie 2022 Interne en externe communicatie van klimaatstrategie en FloriPEFCR aan collega’s, klanten, kwekers en transporteurs Verzoek aan leveranciers om footprint te berekenen en reductieplan op te stellen Grondstoffen 2023 Sectorstandaard ontwikkelen om PEF te berekenen (FloriPEFCR-proof) Uitbreiding footprintberekening Royal Lemkes (scope 3 & nieuwe locaties) 2030 Positive plants 2024 100% klimaatneutrale bedrijfsvoering Royal Lemkes (scope 1, 2 & 3) Scope 1: Gas & zakelijk verkeer Scope 2: Elektra Scope 3: (Vlieg)reizen & afval & verpakkingen (inkoop RL) & catering & kantoor & woon-werkverkeer Top 100 leveranciers hebben zowel berekening PEF & OEF als reductieplan Alle transporteurs hebben footprintberekening & reductieplan Impactmeting van bedrijfsinvesteringen en beslissingen Royal Lemkes is 100% klimaatneutraal in een klimaatneutrale keten (met compensatie) Biodiversiteit 2025 Royal Lemkes is 100% klimaatneutraal (scope 1, 2 & 3) met zo min mogelijk compensatie Alle leveranciers hebben een FloriPEFCR-proof footprintberekening (OEF) & reductieplan Afkortingen: PEF: Product Environmental Footprint OEF: Organisational Environmental Footprint RL: Royal Lemkes FloriPEFCR: Flori Product Environmental Footprint Category Rules Klimaat CO2-emissiereductie in de gehele keten: van teelt en transport tot (consumenten)afval Opname en vastlegging CO2 & afname genen om weerbare planten te ontwikkelen Arbeidsomstandigheden Schone werk- en leefomgeving Aantal geleverde planten per jaar

Grondstoffen AFVALSTROMEN ROYAL LEMKES PER KILO 100 20 40 60 80 0 2020 2021 Karton en papier Folie 2022 2023 Restafval VERPAKKINGSSTRATEGIE roadmap Kweekpot 100% circulair en composteerbaar 2022 20% minder plastic 2023 30% minder plastic 2025 50% minder plastic Tray 90% PS of karton Kweekpot 0% carbon black Start FSC-decoratiematerialen Volledige registratie verpakkingsmateriaal Tray 100% PS of karton Kweekpot 80% PCR en 100% recyclebaar 2030 Positive plants Tray meermalig fust in gebruik Kweekpot 100% circulair Etiket 0% plastic Hoes 100% monomateriaal en onbedrukt 100% FSC of PEFC 100% circulair, meermalig, recyclebaar, herbruikbaar Tray 100% meermalig en circulair 0% plastic en 100% monomaterialen Hoes & Seal Etiket Alternatief 100% circulair materiaal en 0% virgin 100% 100% van ons verpakkingsmateriaal is geregistreerd Afkortingen: PS: Polystyreen FSC: Forest Stewardship Council PEFC: Programme for Endorsement of Forest Certification PCR: Post-consumer recyclaat 36

SUBSTRAATSTRATEGIE roadmap 95-100% alternatieven voor veen 2022 Substraatstrategie communiceren Nulmeting Kennis delen Analyse & actieplan opzetten met leveranciers 2023 2025 100% substraat met RPP-certificering (Responsibly Produced Peat) 50% veen met RPP-certificering (Responsibly Produced Peat) 50% alternatieven voor veen 2030 Positive plants 100% veen met RPP-certificering 75% alternatieven voor veen Substraat Substraat kan onder meer bestaan uit veen, kokos, steenwol, grind en zand. Veen is een eindige grondstof en veroorzaakt een hoge CO2 -uitstoot bij opgraven en verwerken. Ook heeft het gebruik ervan gevolgen voor de biodiversiteit. In samenwerking met Kingfisher zijn we een traject gestart om per 1 januari 2026 een veenvrij assortiment van kamer- en tuinplanten te kunnen aanbieden. Andere klanten hebben eveneens doelen voor een veenvrij assortiment. Veel kwekers voeren tests uit om veenvrij te kweken, sommige zijn al zover.

Duurzame groei van onze mensen Verleden Heden 38

Hoe we ons gedragen Onze cultuur wordt gevormd door onze basiswaarden en kernwaarden Verbinding Vanuit verbinding als mens ontstaat de beste samenwerking Leiderschap We zijn proactief, nemen initiatief en durven onze nek uit te steken Resultaatgerichtheid Wat we doen moet effectief en efficiënt zijn Betrouwbaarheid We doen wat we zeggen, zijn eerlijk en transparant Vakmanschap We verstaan ons vak en blijven in onszelf investeren Klantgerichtheid We willen onze klant begrijpen en ontzorgen Samen met sectorgenoten heeft Royal Lemkes een code of conduct voor de sierteeltsector opgesteld met twaalf richtinggevende principes voor duurzaam en verantwoordelijk handelen en samenwerken. Bekijk onze code of conduct

AANTAL MEDEWERKERS 267 134 mannen 50,19% 133 vrouwen 49,81% Dit jaar hebben we 30 nieuwe collega’s mogen verwelkomen. 30 10 DOORSTROOM 2023 22 DOORSTROOM NAAR EEN HOGERE FUNCTIE 13 vrouwen 48,15% 14 mannen 51,85% Vrouwen 42,81 27 MEDEWERKERS IN LEIDINGGEVENDE FUNCTIE Mannen 45,11 GEMIDDELDE LEEFTIJD ALLE MEDEWERKERS 43,96 Diversiteit 13 nationaliteiten 40

Vitaliteit ZIEKTEVERZUIM 2023 2022 2021 2020 2019 4,85% 3,65% 3,68% 3,66% 3,02% AANTAL DIENSTJAREN VAN ONZE MEDEWERKERS 143 52 51 21 1-5 jaar 5-10 jaar 10-15 jaar 15+ jaar Persoonlijke groei AANTAL DEELNEMERS PER TRAINING/CURSUS VAN DE PLANTIFY ACADEMY 12 medewerkers Management Development Programma 37 medewerkers Kamerplantencursus 27 medewerkers Training onderhandelen 5 medewerkers Pizza met Covey 27 medewerkers Kennissessie juridische HR-tips voor managers 27 medewerkers Kennissessie ziekteverzuim voor managers Onze medewerkers kunnen onbeperkt online trainingen volgen via GoodHabitz.

Duurzame groei van onze business Verleden Heden Toekomst 44

Financieel resultaat Verleden 2023 is opnieuw een uitdagend jaar voor Royal Lemkes. In plaats van de gehoopte groei zakt onze omzet licht terug als gevolg van moeilijke marktomstandigheden bij verschillende van onze klanten. De gerealiseerde omzet bedraagt ruim € 275 miljoen. Door ons kostenpatroon tegen het licht te houden, weten we een operationele efficiencyslag te realiseren. Dankzij de inzet van onze medewerkers, nieuwe IT-toepassingen en het gebruik van robots, worden de operationele processen veel efficiënter. Heden Overall kunnen we 2023 met een positief resultaat afsluiten, waarbij de solvabiliteit op niveau blijft. De definitieve cijfers worden later dit jaar via de gebruikelijke kanalen gepubliceerd. Toekomst We verwachten dat de omzet in 2024 weer een stijgende lijn inzet en daarnaast gaan we volop door met procesoptimalisatie in de hele organisatie en de totale supplychain. Royal Lemkes heeft een sterke financiële basis. Door continu te verbeteren en te blijven investeren, kunnen we de toekomst vol vertrouwen tegemoetzien. Omzetontwikkeling 100 150 200 250 300 350 50 0 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 We sluiten het jaar af met een positief resultaat dat langjarig stabiel is gebleven. € 288 € 288 € 249 € 249 € 222 € 265 € 309 € 307 € 275 Netto-omzet in € mln.

Team Operations ASH - IKEA Verleden Heden Veel aanvoer komt tegelijk aan, op dinsdagen is er piekbelasting. 250+ flexibele arbeidskrachten zorgen voor handmatige verwerking van binnenmelden en verdelen. Aanvoer komt gefaseerd aan, met venstertijden voor leveranciers en transporteurs. 60% van de aanvoer wordt automatisch binnengemeld door de Argos. Daghandel wordt met Lowpads en door collega’s verdeeld, met een groot positief effect op de kwaliteit en efficiency. Toekomst We omarmen automatisering en AI om onze efficiëntie te vergroten en onze klanten nog beter van dienst te zijn. 46

Operations Om voorop te blijven lopen en onze dienstverlening steeds verder te verbeteren, investeren we continu in technologie. Hierbij zijn drie uitgangspunten van belang: 1. Realiseren van zo efficiënt mogelijke bedrijfsprocessen, zodat we tegen de laagste kosten kunnen leveren. 2. Zo eenvoudig mogelijke bestel- en leverprocessen. 3. Datagedreven advies over het assortiment en de supplychain. Robotisering Robots zijn niet meer weg te denken uit het operationele proces. De Argos die leveringen identificeert en de Lowpads die de Deense karren automatisch vervoeren waren in 2023 voor het eerst volledig operationeel. Bekijk de video over robotisering

Verleden Heden In 2002 start de ontwikkeling van ons eigen ERP-systeem en in 2005 die van businessintelligence. Geautomatiseerde verwerking van orders en vendor managed replenishment (VMR) vormen de core van onze business. Ons ERP-systeem is grotendeels omgebouwd naar het nieuwe GS Next, dat is ontwikkeld met low-codeplatform OutSystems. Businessintelligence verschuift van performance-indicatoren naar voorspellende analyses om toekomstige trends en patronen te identificeren. Toekomst Moderne technologieën zoals AI, wiskundige optimalisatiesoftware en softwareontwikkeling met low-code vergroten onze efficiency en flexibiliteit en optimaliseren onze operatie. 48

Digital Businessintelligence Een goede forecast zorgt voor een efficiënt proces. Vanwege seizoenspieken en externe factoren zoals het weer is het lastig om in de sierteeltsector een goede forecast op te stellen. Businessintelligence (BI) biedt dan uitkomst. Royal Lemkes beschikt over veel historische data. De kunst is om de enorme hoeveelheid data die we verzamelen te vertalen naar de juiste inzichten. Ons BI-platform Diver voorziet daarin met waardevolle rapportages voor zowel inkopers en accountmanagers als leveranciers en klanten. Doordat alle data beschikbaar is in één systeem, wordt het mogelijk om de performance van de gehele keten in kaart te brengen. Op die manier maken we voor onszelf én onze ketenpartners inzichtelijk waar meer efficiëntie te behalen valt. Zo blijven we samen streven naar duurzame groei. ERP-systeem We streven altijd naar de beste performance, schaalbaarheid en flexibiliteit voor onze retailpartners. Elke efficiencystap die we zetten met technologie betekent een betere concurrentiepositie voor onze klant. De ontwikkeling van ons eigen ERP-systeem GS Next is een van de manieren waarop we toegevoegde waarde creëren. Het systeem automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen én buiten onze organisatie. Door GS Next zelf te ontwikkelen in het low-code-platform OutSystems kunnen we flexibel blijven reageren op klantwensen. Bekijk de video over businessintelligence voor Jumbo Artificial intelligence In 2024 richten we ons nog nadrukkelijker op technologie dan we al deden. In aanvulling op onze investeringen in IT, businessintelligence en robotisering onderzoeken we wat artificial intelligence (AI) kan betekenen voor ons businessmodel. Het is nog onduidelijk welke impact AI zal hebben. Maar dat de wereld als gevolg van deze technologie snel verandert is een feit.

Raad van commissarissen Verleden Royal Lemkes is een prominente speler in de Europese sierteeltsector met een rijke geschiedenis, diepgeworteld in de prachtige tuinbouwsector. De raad van commissarissen (rvc) speelt een belangrijke rol in de vormgeving van het beleid en de strategie van het bedrijf. De nadruk ligt op het aansturen van groei en het navigeren door de uitdagingen van de sector, zoals fluctuerende markttrends en veranderende consumentenvoorkeuren. Heden Naast de controlerende taak stimuleert en ondersteunt de rvc Royal Lemkes en de andere bedrijven binnen Plantify Partners Europe (PPE) in innovatie en het aangaan van strategische samenwerkingsverbanden. Belangrijke thema’s op de agenda zijn digitalisering, duurzaamheid en de transitie naar een groenere economie. Alles gericht op het versterken van de positie van PPE binnen de Europese markt. Toekomst De rol van de rvc evolueert verder richting duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dit gaat gepaard met het stimuleren van technologische vooruitgang en het verkennen van nieuwe markten en businessmodellen. Daarnaast blijft de rvc een belangrijke rol spelen in het waarborgen van de bedrijfsethiek en het ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan een duurzamere en inclusievere groene sector. Met deze toekomstgerichte aanpak streeft Royal Lemkes ernaar zijn leiderschapspositie binnen de sector te behouden en verder uit te bouwen. www.plantifypartnerseurope.eu An Vander Aa - CEO Floréac Peter Van Hoye Heleen van Gulik Cees van der Meij - DGA Thomas Heerkens Huib Kranendonk - CEO Royal Lemkes 50

1 Online Touch

Index