Kwaliteitsjaarverslag 2022 Zorg voor elkaar Samen met elkaar
INHOUDSOPGAVE 4 Voorwoord 6 8 12 15 17 18 Wie is Amaris Ontwikkelingen organisatie en omgeving Samen werken aan nieuwe vormen van zorg Samen de zorg anders organiseren Samen leren bij Amaris Samen sturen op kwaliteit en een gezonde zorgorganisatie 22 Risicobeheersing 23 Informatietechnologie 24 Toezicht 25 Medezeggenschap 27 Amaris in cijfers 2 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 3
VOORWOORD Na twee jaren waarin we werden beheerst door de coronapandemie, vonden we in 2022 weer onze weg naar het “normale” bestaan. Gelukkig bleken de vaccinaties goed te werken en daarmee werd de impact van corona vele malen minder voor onze cliënten en medewerkers. Ook landelijk werden de maatregelen afgebouwd. Er kwam een einde aan een hele intensieve, heftige periode voor zowel cliënten, hun omgeving als onze medewerkers. Oprechte waardering en dankbaarheid is op zijn plek, voor de prestatie die onze medewerkers hebben geleverd gedurende de pandemiejaren om menswaardige, warme zorg te blijven bieden aan onze cliënten. Ook als het niet ging zoals het moest, moest het maar zoals het ging en dat leverde innovaties en nieuwe werkwijzen op zoals het bieden van zorg op afstand en een intensievere samenwerking met onze collega’s in de regio. Diverse voorbeelden passeren in dit kwaliteitsverslag. Wat een inventieve en betrokken collega’s werken er bij Amaris en getuige de vele dankbetuigingen van cliënten, hun familieleden en een hoge tevredenheid op Zorgkaart Nederland is het gelukt om die warme, waardevolle zorg te blijven bieden. Met recht een wereldprestatie! Na ruim 2,5 jaar van afstand was het bijzonder om elkaar weer veel vaker fysiek te kunnen ontmoeten, wat hebben we dat gemist! Gelukkig konden we ook weer bijzondere momenten vieren in nabijheid zoals het 1-jarige bestaan van Alporti. Met het wegvallen van de coronamaatregelen, viel ook de bijbehorende financiële steun weg. We werden, met de vermoeidheid na deze intensieve jaren nog in ons systeem, op onszelf teruggeworpen om kwaliteitsvolle doelmatige zorg te blijven leveren. Door een hoog ziekteverzuim waarin de effecten van corona nog voelbaar zijn en overall vermoeidheid na de prestaties die waren geleverd, ging het financieel gezien niet goed met Amaris. We gaven teveel uit aan met name de inzet van tijdelijke collega’s. Halverwege het jaar zagen we ons genoodzaakt actiever bij te sturen. Kortdurende maatregelen voor een beperking van de inzet van tijdelijke collega’s, het vragen om hulp bij familie en vrijwilligers, het stoppen van diverse projecten en het niet vervullen van vacatures bij de ondersteunende diensten waren oncomfortabel maar noodzakelijk. De invoering van een doelmatige maandelijkse managementinformatietool en de ondersteuning vanuit de controllers en capaciteitsmanagement werd door de managers snel vertaald in verbetering van de resultaten. Ook wilden we meer ruimte geven voor de in 2021 ontwikkelde strategie. Vanuit de wetenschap dat we de komende jaren niet op dezelfde wijze onze zorg kunnen blijven bieden door de enorme vergrijzing, beperkte arbeidskrachten en niet meegroeiende tarieven kiezen we ervoor om niet alles meer zelf te doen, maar in te steken op: zorg voor elkaar, samen met elkaar. We kunnen die zorg niet meer alleen bieden en we willen het ook niet meer alleen doen. We kijken naar buiten, verbinden ons aan de omgeving, de buurtbewoners rond onze locaties en wijkteams, pakken onze verantwoordelijkheid in het zorgdragen voor een fijne leefomgeving waarin het mogelijk is voor ouderen om minder snel en minder vaak afhankelijk te worden van een (intramurale) plek bij ons. Allemaal redenen om geografisch georiënteerd te werken, de wijk en de leefomgeving als uitgangspunt te kiezen en mee te nemen in hoe wij denken over zorgverlening. Al onze locaties en wijkteams hebben een functie in de buurt en we kunnen daarin nog 4 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
veel meer betekenen dan we al doen. Als de buurt zich verbonden voelt met ons en wij met hen, kunnen we wederkerig samen werken aan de ondersteuning van (kwetsbare) ouderen. Amaris is niet meer georganiseerd in aparte takken van zorg, maar in regio’s waar locaties en wijkteams in dezelfde wijken en buurten steeds meer gaan samenwerken met hun directe omgeving. De verpleegkundige basis die we sterk hebben bij Amaris en waarderen, bevestigen we door de introductie van een coördinerend verpleegkundige die een belangrijke rol krijgt in het coördineren van de zorg. Voor de nabije toekomst zien we voor onze zorgmanagers, door de introductie van de coördinerend verpleegkundige, de mogelijkheid ontstaan om een belangrijke spil te zijn in het anders organiseren van de zorg in en met de wijken en buurten. We zoeken daarbij de komende periode naar de juiste wijze van aansluiting door behandeling en ondersteuning. In lijn van deze ontwikkeling bekrachtigden we in 2022 ook de positie van de VAR (verpleegkundige en verzorgende adviesraad) door hen bij ieder belangrijk besluit voor Amaris mee te nemen als een van de drie medezeggenschapsraden. Onze kaderbrief “Zorg(en) dat het deugt” in de zomer in 2022 zette de nieuwe beweging in gang. Aan het einde van 2022 zien we gelukkig ook al zowel voor de kwaliteit als de doelmatigheid van onze zorg de eerste resultaten ook terug; cliënten zijn over de linie tevredener dan ooit en we bewegen naar een neutrale exploitatie. We hebben de opgebouwde achterstand niet geheel meer weg kunnen werken, maar hebben het niet vergroot en hebben voor 2023 een gezondere basis gecreëerd. Dat is een groot compliment waard. We zoeken met veel energie naar nieuwe vormen voor ondersteuning van ouderen door samen te werken en zorgprofessionals de ruimte te geven om te ondernemen en te vernieuwen. We reflecteren met elkaar op wat ècht vraagt om de nabijheid van zorgprofessionals en wat ook kan op een andere manier. We houden oog voor diegene waarvoor wij het meest van waarde moeten zijn; de meest kwetsbare ouderen van onze samenleving. Dank voor een bewogen jaar waarin we op veel verschillende vlakken werden uitgedaagd, met een diepe buiging voor al die medewerkers die zich blijven inzetten voor liefdevolle ouderenzorg in een steeds complexer wordende samenleving, zonder jullie zijn we nergens. Jacqueline van der Loo Bart Magielse raad van bestuur Amaris Zorggroep Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 5
WIE IS AMARIS Amaris biedt thuiszorg, volledig pakket thuis (vpt), wonen met zorg en tijdelijk verblijf in de regio Gooi & Vechtstreek en Eemland. Door ons brede aanbod spelen we in op de veranderende zorgvraag. De regie blijft bij de cliënt en het omringende netwerk. Amaris ondersteunt dit netwerk en maakt gezamenlijk heldere afspraken. Binnen Amaris werken zo’n 1.800 medewerkers. Onze dienstverlening bieden we aan in onze dertien woonzorglocaties, een locatie voor revalidatie en herstelzorg, veertien wijkteams en een eerste team Langer Thuis (vpt). Amaris wil de juiste zorg op de juiste plek leveren, het liefst zo lang mogelijk thuis in de eigen vertrouwde omgeving. Hierbij ligt de focus op zelfredzaamheid en eigen regie. Amaris neemt als VVT-organisatie een belangrijke rol in de gehele zorgketen op zich en werkt actief samen met andere partijen in de keten. De organisatie is financieel gezond, heeft een goed en integer imago en is een belangrijke werkgever in het werkgebied. De komende jaren zetten we vanuit die basis in op innovatie van zorg en dienstverlening, onder meer via samenwerking, focus op de kwaliteit van zorg en uitbreiding van vernieuwende concepten en dienstverlening. Visie en missie Iedereen is waardevol en dat is zichtbaar in wat wij doen. Ons motto is ‘Zorg met aandacht, thuis bij u en thuis bij ons’. Een goede relatie met onze cliënten is voor ons het allerbelangrijkste. Wij luisteren goed naar de wensen en mogelijkheden van elke cliënt. Met (huis)artsen, behandelaars en andere professionals organiseren wij zorg met aandacht. Bij Amaris ervaart u dat wij ons werk écht samen doen; met de cliënt en de betrokken familie, mantelzorgers en vrijwilligers. De kernwaarden van Amaris zijn de basis van onze zorg: we werken respectvol, betrouwbaar, betrokken en professioneel gedreven. Strategische thema’s De sector staat voor een grote opgave: een stijgende zorgvraag, oplopende kosten en een toenemende schaarste aan zorgpersoneel. De zorg toegankelijk en beschikbaar houden vraagt om een andere manier van organiseren. Nieuwe strategie van Amaris In 2021 ontwikkelden we een nieuwe strategie en formuleerden ambities op deze opgave. Amaris organiseert haar zorg rondom de cliënt, afgestemd op de zorgvraag en 6 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
specifieke behoeftes. In onze dienstverlening zetten we in op technologie en innovatie vanuit de gedachte: digitaal wat kan, dichtbij wat moet. Samenwerking staat hierbij centraal. We bieden een integraal Amaris aanbod en werken steeds meer samen in de regio en met mantelzorgers en vrijwilligers. Onze medewerkers krijgen zoveel mogelijk de ruimte om hun vak uit te oefenen, doordat we de zorg regelarm organiseren. Strategische ambities We zetten in op preventie om ervoor te zorgen dat we cliënten zo lang mogelijk uit complexe zorgvragen houden (uitstelzorg). We bieden zorg meer bij cliënten thuis of in de buurt aan. Niet meer alleen op onze locaties, maar juist ook ambulant bij de cliënt thuis of in de eigen omgeving. Daarnaast wordt de scheidslijn tussen de verschillende diensten thuiszorg of zorg op locatie minder sterk . We verlenen de komende jaren de zorg ook meer in samenhang. Zowel intern door intensiever multidisciplinair te gaan samenwerken, als ook extern krachten te bundelen en onze samenwerking met andere partijen in de regio te intensiveren. In dit verslag vertellen we hoe Amaris nu en in de toekomst werkt aan de realisatie van deze strategie. We doen dit op verschillende gebieden: ontwikkelingen van de organisatie en omgeving, de zorg en de medewerker. Daarnaast lichten we wat algemene onderwerpen toe die bijdragen aan onze kwaliteit van dienstverlening. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 7
ONTWIKKELINGEN ORGANISATIE EN OMGEVING De sectorbrede opgave om het hoofd te bieden aan een stijgende zorgvraag, oplopende kosten en een toenemende schaarste aan zorgpersoneel vraagt om aanpassing. Om de zorg toegankelijk en beschikbaar te houden is een andere manier van organiseren nodig, zowel binnen onze organisatie als regionaal en landelijk. Landelijke initiatieven langdurige zorg De ingezette koers van Amaris sluit aan bij verschillende landelijke ontwikkelingen in de ouderenzorg. Zo zijn er vanuit het ministerie van VWS in 2022 verschillende initiatieven en programma’s gestart om langdurige zorg toekomstbestendig te maken. Het Integraal Zorgakkoord (IZA) gaat bijvoorbeeld over samenwerken aan gezonde zorg en deze in de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Ondertekenaars van het akkoord zijn het kabinet en overkoepelende partijen uit de zorgsector. Daarnaast zijn programma’s als Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) en Toekomstbestendig Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (TAZ) gestart. De inhoud van deze programma’s is volledig in lijn met de ingezette koers van Amaris. Wij volgen de ontwikkelingen om mee te blijven ontwikkelen. Ontwikkelingen Amaris Anders organiseren: regionaal managementmodel Om de nieuwe strategie te ondersteunen is Amaris zich in 2022 regionaal gaan organiseren. In geografische gebieden werken we aan de toegankelijkheid van ouderenzorg voor ouderen in die omgeving. Daarbij werken we intensief samen met collega’s in de omgeving en zorgen we voor continuïteit en kwaliteit van zorg. Hiervoor is ook een organisatorische aanpassing noodzakelijk. Amaris organiseert zich in zes regio’s. Deze regio’s zijn gekozen op basis van het sociale domein, zodat we ook intensiever kunnen samenwerken met andere partijen in die regio. Elke regio wordt aangestuurd door een regiomanager. Hiervoor is eind 2022 de werving gestart. We organiseren de zorg steeds vaker bij cliënten thuis of in de buurt. De grenzen tussen locaties, ambulant en thuiszorg vervagen, waardoor verschillende disciplines nog beter samenwerken om de populatie ouderen in een gebied te ondersteunen. Opgaven rondom wonen De beweging om ouderen meer in eigen omgeving te laten wonen vraagt ook om passende woonvormen. De vraag naar traditionele verpleeghuisplekken neemt af, terwijl de vraag naar geclusterde woonvormen toeneemt. Afgelopen jaar is met het oog op deze ontwikkeling de samenwerking met Stichting Habion geïntensiveerd. 8 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
Einde coronatijdperk Ook in 2022 stond nog veel in het teken van het coronavirus. Gelukkig nam door het coronavaccin het aantal ernstig zieke ouderen af. Ook binnen Amaris is hard gewerkt aan bestrijding en preventie. Behandelaren en zorgmedewerkers organiseerden verschillende vaccinatierondes voor onze cliënten en medewerkers, volgden de ontwikkelingen op de voet en pasten dat toe in protocollen en draaiboeken. Lange tijd bleef de druk op de zorg nog groot, omdat veel collega’s coronagerelateerde klachten hadden en in isolatie moesten. In de loop van het jaar is het beheersbaarder geworden. Stap voor stap verminderden de maatregelen en is een draaiboek beschikbaar, met daarin een standaard hoe om te gaan met het coronavirus en de verschijnselen daarvan. Bedrijfsvoering De verminderde focus op het coronavirus maakte dat de coronacompensatieregelingen versoberden in 2022, terwijl de tarieven minder hard stegen dan de kosten van de CAO en de inflatie. Al snel bleven de cijfers achter bij de begroting. Oorzaken hiervan waren onder andere de lagere bezetting van de verpleeghuizen als gevolg van corona, hoog verzuim (ook deels gerelateerd aan corona) en een krappe arbeidsmarkt. De tweede helft van het jaar is veel aandacht gegaan naar het verbeteren van de financiële resultaten met behoud van kwaliteit van zorg. Het maandelijkse ritme om te monitoren en bij te sturen is verbeterd en verstevigd, waardoor we een betere controle op bedrijfsresultaten hebben. Dit was terug te zien in de cijfers. Bestuurswisseling Na een loopbaan bij Amaris van bijna 19 jaar heeft René Hup zijn functie als bestuurder neergelegd. De raad van toezicht heeft voorzien in passende opvolging uit eigen gelederen: per 1 juni 2022 vervult Jacqueline van der Loo de functie van bestuurder. Zij was hiervoor directeur Bedrijfsvoering bij Amaris. De raad van toezicht geeft aan: “Wij hebben er veel vertrouwen in dat Jacqueline van der Loo de ingeslagen weg van Amaris verder kan verstevigen.” Er is gekozen om voor de periode van ongeveer een jaar een collegiaal bestuur te vormen met een bestuurder ad interim. Op 20 juni is Bart Magielse hiervoor aangesteld. In de loop van 2023 brengen de bestuurders een advies uit aan de raad van toezicht over de gewenste topstructuur van de organisatie. Ontwikkelingen in de regio Amaris is als één van de grotere aanbieders van ouderenzorg in de regio een actieve partij in de regionale samenwerking. We geven samen met andere zorgorganisaties en publieke partners (toekomstbestendig) vorm aan het zorglandschap in Gooi & Vechtstreek en Eemland. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden die mede dankzij de inzet van of op initiatief van Amaris zijn gerealiseerd. Samen werken aan duurzame ouderenzorg Regio Gooi en Vecht: RegioKompas Amaris en negen andere VVT-organisaties (verpleging, verzorging en thuiszorg) en zorgverzekeraar Zilveren Kruis hebben de handen ineengeslagen voor toekomstbestendige zorg voor kwetsbare doelgroepen en ouderen in Gooi & Vechtstreek en Almere. Het doel is het opvangen van de demografische groei van de zorgvraag (ouderen) in de regio met hetzelfde aantal zorgmedewerkers. Afgelopen jaar is de visie herijkt en meer focus aangebracht door concrete verbeterinitiatieven te ontwikkelen op drie thema’s: het primaire proces, rollen en taken en het zorglandschap. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 9
Regio Eemland: Samen Sterker Een groot aantal organisaties in de regio Eemland heeft een gezondheidsakkoord gesloten. Het gaat om huisartsen, organisaties uit de VVT en de GGZ, een medisch centrum, gemeenten, het zorgkantoor en zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Amaris werkt samen in dit netwerk aan preventie en verbetering van de gezondheid van burgers. Andere doelstellingen zijn dat de zorgkosten per inwoner verminderen en dat het werkplezier van professionals verbetert. Samen werken aan de beschikbaarheid van zorg Regionaal Ambulant verpleegkundig team – Technische thuiszorg Sinds 1 januari 2022 werkt het ambulant verpleegkundig team van Amaris samen met Vivium als een regionaal ambulant verpleegkundig team. De samenwerking met de HAP (huisartsenpost) is geïntensiveerd. Op deze manier werden meer verpleegkundige handelingen verricht voor de HAP. Dit leidt tot vermindering van de druk op huisartsen in de avonden en weekenden. Zo wordt de juiste professional op de juiste plek ingezet. Met het overnemen van meer verpleegkundige handelingen is het team uitgebreid om de vraag te kunnen beantwoorden en is een voorzichtige start gemaakt met het uitbreiden van de dienstverlening aan anderen, ook domeinoverstijgende organisaties. Om ook alle medicatie op voorraad te hebben is er binnen het afgiftepunt van de apotheek een eigen depot gerealiseerd voor snelle beschikbaarheid. Zorg dichterbij – ziekenhuisverplaatste zorg Het Regionaal AVT heeft een succesvolle pilot Technische Thuiszorg uitgevoerd vanuit het programma Zorg Dichterbij. Door deze vorm van ziekenhuisverplaatste zorg kunnen patiënten die meerdere dagen via een infuus antibiotica nodig hebben eerder naar huis of hoeven helemaal niet te worden opgenomen in het ziekenhuis. Tergooi MC heeft vooraf een training gegeven. Inmiddels is antibiotica in de thuissituatie een standaard proces geworden binnen het ziekenhuis. Regionale nachtzorg In 2022 is ongeplande regionale nachtzorg in de regio Eemland gestart en werkt Amaris samen met Icare, De Haven, Silverein en Beweging 3.0 om de ongeplande nachtzorg in deze regio slimmer te organiseren. Een belangrijk doel is om het aantal niet-noodzakelijke ongeplande nachtzorgmomenten zo veel mogelijk terug te dringen. Dit jaar zijn er veel voorbereidingen getroffen voor eenzelfde samenwerking in de regio Gooi & Vechtstreek om samen met Vivium het eerste kwartaal 2023 te kunnen starten. Elkaar ontmoeten en inspireren Wereldcafé Om de samenwerking in de regio te verbeteren, is het wereldcafé gestart. Hier komen met name wijkverpleegkundigen bij elkaar om de samenwerking op te zoeken op het gebied van verdelen van schaarste, afspraken te maken rondom gebruik van zorgtechnologie en over wat doen we wanneer (welke zorg in welke tijdsvakken), zodat cliënten gelijksoortige zorg kunnen verwachten in de regio. Moreel beraad Vanuit Vivium is het moreel beraad gestart, Inmiddels nemen Inovum, HilverZorg en Amaris deel aan dit beraad. Ook de zorgverzekering is vertegenwoordigd. Zorgprofessionals bespreken dilemma’s die ze tegenkomen in het dagelijkse werk, bijvoorbeeld rondom ziektekostenverzekering of ethiek. Het bespreken van dilemma’s vanuit verschillende perspectieven en het uitwisselen van ervaringen wordt als heel waardevol ervaren. 10 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
SAMEN WERKEN AAN NIEUWE VORMEN VAN ZORG Met het concept Langer Thuis en de samenwerking met Liv Inn zijn de eerste stappen gezet om andere vormen van zorg te realiseren. Cliënten worden ondersteund om zo lang mogelijk in de eigen omgeving te blijven wonen. Onze zorg en ondersteuning wordt daarop door een team professionals afgestemd. Langer Thuis (VPT) van start In april 2022 is het volledig pakket thuis (VPT)-concept Langer Thuis in Huizen van start gegaan. Langer Thuis is een toevoeging aan het zorgaanbod van Amaris en sluit aan bij het gegeven dat de groep ouderen die zorg nodig heeft de komende jaren fors stijgt tegen een krappe arbeidsmarkt. Tegelijkertijd is de trend dat ouderen langer zelfstandig willen blijven wonen. Met Langer Thuis ontvangen ouderen met een Wlz-indicatie de verpleeghuiszorg thuis. In dit zorgconcept staat de cliëntgerichte benadering centraal, met een sterk accent op de verbinding met het eigen netwerk, welzijn, beschikbare faciliteiten in de wijk en de inzet van zorgtechnologie, zoals domotica en beeldzorg. De cliënt heeft hierin de regie en bepaalt zelf de manier van ondersteuning. Amaris is daarbij de regisseur: van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’. In gesprek met de cliënt wordt duidelijk welke hulp (professioneel, vanuit het netwerk of anders) nodig is en hoe dit wordt vormgegeven. Kenmerkend daarbij is de verbinding met sociaal-maatschappelijke voorzieningen in de omgeving. De schijf van 5 voor de zorg helpt hierbij. De persoonlijke situatie van de cliënt staat centraal, waarbij de cliënt zijn of haar eigen sociale omgeving van mantelzorger, familie en naasten inzet voor ondersteuningstaken. Belangrijk is dat de cliënt actief blijft in zijn of haar eigen omgeving en eigen regie over het dagelijks leven heeft. Zo blijft hun sociale netwerk in stand en kunnen ze de dagelijkse activiteiten die ze graag doen blijven doen, met extra inzet van dit netwerk, innovatieve hulpmiddelen en ondersteuning van Amaris. Samenwerking Liv Inn Amaris gaat vanaf 1 januari 2023 thuiszorg leveren bij Liv Inn in Hilversum, een woonconcept van stichting Habion. Hiervoor zijn in de loop van 2022 de voorbereidingen gestart. Een ontwikkeling waarmee Amaris opnieuw haar strategie benadrukt voor de komende jaren. 12 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
Beide organisaties focussen zich op toekomstbestendige ouderenzorg, waarbij men elkaar in de buurt steeds meer helpt om samen het dagelijks leven vorm te geven. Liv inn is een woonconcept in Hilversum, bestaande uit toekomstgerichte sociale huurwoningen met gezamenlijke leefruimtes. Jongeren én ouderen ontvangen zorg wanneer dat nodig is. De bewoner staat centraal en heeft de regie. Het volledige thuiszorgteam (verzorgenden en verpleegkundigen) is vanaf begin 2023 in dienst van Amaris. Het management en de verpleegkundige ondersteuning valt vanaf die datum eveneens onder de verantwoordelijkheid van Amaris. Omdat het om een team van medewerkers gaat die al zorg leverde aan de cliënten van Liv Inn, zullen de cliënten weinig merken van de veranderingen. De voor hen vertrouwde gezichten blijven dezelfde zorg verlenen. Kick off Zelfredzaamheidskoffers Begin september zijn vier wijkteams gestart met de zelfredzaamheidskoffer. De koffer bevat diverse hulpmiddelen die kunnen helpen bij de ADL van cliënten in de thuiszorg. Denk aan een druppelbril, aantrekhulp voor steunkousen of een pil-uitdrukker. De koffer kan door de zorgmedewerker naar een huidige cliënt of naar een intakegesprek met een nieuwe cliënt meegenomen worden. Samen met de cliënt kijkt de zorgmedewerker welke hulpmiddelen nuttig zijn. De cliënt kan het product een aantal weken testen. Als het product bevalt, kan de cliënt het hulpmiddel zelf aanschaffen. Met de zelfredzaamheidskoffer behoudt de cliënt eigen regie en zelfstandigheid. Samen kijken naar wat iemand nog wél kan is hierbij het uitgangspunt. Het aantal zorgmomenten neemt af, omdat cliënten handelingen zelfstandig kunnen uitvoeren. Cliënten met zorgprofiel VV4 Amaris heeft halverwege het jaar de beslissing genomen cliënten met zorgprofiel Verpleging en Verzorging 4 (VV4) voortaan alleen nog zorg en ondersteuning aan te bieden in de eigen omgeving en niet langer in woonzorglocaties. Amaris biedt deze groep ouderen zorg thuis op basis van Modulair Pakket Thuis (MPT) of Volledig Pakket Thuis (VPT). Het klantcentrum heeft met iedereen die met een VV4-indicatie op de wachtlijst voor een woonzorglocatie stond in een gesprek de alternatieven besproken. De woonzorglocaties zullen in de toekomst worden bewoond door ouderen met een zwaardere zorgvraag. Amaris volgt op andere VVT-organisaties in de regio, die al eerder gestopt zijn met de woonzorg voor cliënten met VV4. Innovatie dichter bij de teams Amaris zoekt de komende jaren naar manieren om de zorg echt anders vorm te geven. Dit vraagt om ondernemerschap, creativiteit en innovatie. Teams en locaties krijgen daarbij directe ondersteuning op de werkvloer. Om deze reden heeft Amaris besloten om het Zorg Innovatie Huis per 1 november 2022 te sluiten. Het Zorg Innovatie Huis heeft Amaris de afgelopen jaren veel gebracht aan inzichten, samenwerkingen met andere partijen zoals VWS, mantelzorgorganisaties, opleidingen en andere (ouderen) zorgorganisaties over het hele land. Het Zorg Innovatie Huis is een mooie basisplek voor velen gebleken om op een laagdrempelige manier kennis te maken met innovatie in een huiselijke setting. Het is nu tijd om de volgende stap te zetten: innovatie naar de werkvloer te brengen. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 13
Beeldzorg bij Amaris Cliënten ontvangen bij Amaris zorg op maat, in een combinatie van fysieke en digitale zorg. Voor het aanbieden van digitale zorg in de vorm van beeldzorg maakt Amaris gebruik van senioren-tablets. Deze tablets worden gebruikt voor instructies op afstand door medewerkers van het beeldzorgteam, maar zijn ook goed te gebruiken voor bijvoorbeeld contact met familie, het spelen van spelletjes en het beluisteren van kerkdiensten. Cliënten en medewerkers zijn hier erg tevreden over. Beeldzorg is tijdens de coronapandemie extra waardevol gebleken en wordt nu blijvend ingezet. De cliënten die gebruik maken van beeldzorg wonen verspreid in het werkgebied van Amaris. Diverse zorgmomenten kunnen overgedragen worden aan het beeldzorgteam. Denk aan medicatiecontrole, hulp bij de dagstructuur en diverse verpleegtechnische handelingen. Hierdoor bespaart de zorg tijd en kan ze meer cliënten ondersteunen. Beeldzorg vervangt niet alle fysieke zorg, maar er wordt wel gewerkt volgens het motto; digitaal wat kan, dichtbij wat moet. 14 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
SAMEN DE ZORG ANDERS ORGANISEREN Naast nieuwe vormen van zorg ontwikkelen onze huidige vormen van zorg ook mee. We organiseren ons rondom de cliënt, zorgen ervoor dat expertises gebundeld worden, zodat ze organisatiebreed inzetbaar zijn en hebben oog voor nieuw talent. Organiseren rondom de cliënt – lokale en integrale aanpak Iedere regio en locatie kent haar eigen uitdagingen en vraagt om een specifieke aanpak. Eigen ondernemerschap staat centraal: je bepaalt met elkaar wat werkt voor de ouderen in jouw regio of locatie. De teams hebben – in overleg met hun manager en binnen de gestelde kaders – de vrijheid dit zelf op te pakken, met ondersteuning vanuit het servicebureau. Door een hechtere samenwerking tussen onze intra- en extramurale teams lukt het ons om beter om te gaan met de (personele) uitdagingen, maar ook van elkaar te leren en kennis over te dragen, elkaar nieuwe vakinhoudelijke uitdagingen te bieden. We vinden ruimte voor hybride vormen van zorg en wonen (zoals bijvoorbeeld bij Liv Inn) en zien plaatsen waar dit al gebeurt (bijvoorbeeld in Hilversum, Naarden, Huizen). Deze kruisbestuiving brengt energie en levert nu al mooie resultaten voor onze cliënten op. Coördinerend verpleegkundigen verbeteren de kwaliteit van zorg Ook roepen wij een nieuwe functie in het leven: de coördinerend verpleegkundige. Een verpleegkundige die meewerkt in het primaire proces en daarnaast verantwoordelijk is voor de coördinatie van de zorg en het bevorderen van de kwaliteit van zorg. Dit doen ze door collega’s te ondersteunen en coachen in hun werk en leren en ontwikkelen te stimuleren in het team. De coördinerend verpleegkundigen zullen geregeld bij elkaar komen om van elkaar te leren en met elkaar te groeien in deze positie. Werkervaringsplaatsen manager wonen met zorg Op de locaties Florisberg, Arkemheen, Gooizicht en De Eemhof hebben wij een werkervaringsplaats gecreëerd. Gedurende vier maanden een tijdelijke rol als manager wonen met zorg, waarbij ze begeleid worden door een ervaren manager. Het werken op een werkervaringsplek is gericht op het opdoen van werkervaring. Er worden vaardigheden aangeleerd en competenties ontwikkeld die voor de toekomst van belang kunnen zijn. Op deze manier biedt Amaris ruimte voor talenten om zichzelf te ontwikkelen en te groeien binnen de organisatie. Transitie Gooizicht en Theodotion Op 21 april 2022 werd Gooizicht Revalidatie en Herstel feestelijk geopend. Het markeerde een eindpunt voor de transitietraject Gooizicht en Theodotion. De twee woonzorgafdelingen uit Gooizicht verhuisden naar Theodotion en de twee revalidatieafdelingen uit Theodotion verhuisden naar Gooizicht. Met deze transitie kon Gooizicht zich ontwikkelen als centrum voor revalidatie en herstel, terwijl Theodotion hiermee een volledig op woonzorg gerichte locatie is geworden. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 15
Revalidatie als specialisatie Op de locatie Gooizicht Revalidatie en Herstel zijn verschillende projecten afgerond die allemaal gericht zijn op het verbeteren van de zorgverlening en revalidatie als specialisatie. Er is aandacht voor de bedbezetting in combinatie met de capaciteitsplanning, het nieuwe elektronisch cliëntendossier Ysis is geïmplementeerd en de werkwijzen van verschillende afdelingen zijn beter op elkaar afgestemd. Ook het proces rondom opname en ontslag van cliënten is opnieuw ingericht, net als het bestelproces voor medicijnen, materialen en hulpmiddelen. Daarnaast zijn bijeenkomsten georganiseerd met medewerkers om de visie op (geriatrische) revalidatiezorg aan te scherpen en is er aandacht voor de kwaliteit van zorg volgens de methode Samen Bouwen aan Kwaliteit. Start Expertiseteam Probleemgedrag dementie Sommige cliënten met dementie kunnen zich steeds lastiger uitdrukken. Dit gedrag kan als onbegrepen ervaren worden. De zorg kan complex zijn en een passende ondersteuning is moeilijk te vinden. Wanneer een eigen multidisciplinair team er niet meer uitkomt kan het prettig zijn als iemand van buitenaf meekijkt met een onafhankelijke en open blik. Daarom zijn we binnen Amaris het Expertiseteam Probleemgedrag Dementie gestart. Zij kunnen geconsulteerd worden om onbegrepen gedrag te bespreken en medewerkers toe te rusten om hiermee beter om te gaan, om crisissituaties te voorkomen. Van registreren naar regisseren: Afschaffen minutenregistratie in de wijkverpleging Om de regeldruk en registratielast in de wijkverpleging merkbaar te verminderen, is in 2018 het actieplan ‘(Ont)Regel de zorg’ opgesteld. Dit plan omvat actiepunten waarbij de regeldruk en registratielast in de zorg op een andere manier georganiseerd worden, waaronder het schrappen van de minutenregistratie. De wijkteams van Amaris zijn vanaf februari 2022 volledig ‘vrij’ van de minutenregistratie. De minutenregistratie werd ervaren als grote regeldruk. Met het afschaffen worden de eigen deskundigheid en professionele autonomie versterkt. De methode van Amaris is vrij uniek. Er wordt zonder ‘tenzij’ gewerkt (uit zorgplan = planning = realisatie, tenzij). Doordat er geen correcties achteraf worden doorgevoerd, komen de medewerkers echt los van de tijdsregistraties. De wijkverpleging van Amaris werkt nu op basis van een vast dienstrooster als basis van verloning. Hierdoor is het mogelijk om grotere contracten aan te bieden, die het aantrekkelijk maken om in de wijk te werken. Er is een betere en realistische capaciteitsplanning, doordat veel meer vooruitgekeken wordt naar de verwachtte zorgvraagontwikkeling. Veranderingen locatie Rubina Rubina begon in 2018 als een locatie met het zorgconcept Kleinschalig Wonen. De verschillende afdelingen functioneerden zelfstandig, met o.a. maaltijden en activiteiten. De bewoners gaven aan hiermee niet gelukkig te zijn, zij willen graag bewoners van andere afdelingen ontmoeten en zelf kunnen kiezen in welke huiskamer ze willen verblijven en met wie ze de maaltijd willen gebruiken. Het restaurant wordt niet meer geëxploiteerd door Philadelphia, maar is nu een ruimte waar bewoners heerlijk kunnen verblijven en koffie met elkaar kunnen drinken. Hier wordt ook gemeenschappelijke maaltijd aangeboden. De avondbroodmaaltijd eten de bewoners in hun eigen appartement. Het aanbod aan activiteiten is uitgebreid en deze worden in de gemeenschappelijke ruimte aangeboden. 16 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
SAMEN LEREN BIJ AMARIS Amaris faciliteert op het gebied van leren en ontwikkelen om het werk aan te laten sluiten op het veranderende zorglandschap. De ontwikkelingen in de zorg vragen steeds meer om werken in rollen, zowel met professionals als in de samenwerking met mantelzorgers en vrijwilligers. Rotonde Leren en Ontwikkelen Met vijf afslagen: • Bevoegd en bekwaam • Verdiepen en verbreden • Doorgroeien in de zorg • Aandachtsvelden en rollen • Talentreis Amaris stimuleert leren in de organisatie door een klimaat te creëren dat leren mogelijk maakt. We hebben ons leermodel vormgegeven als een rotonde met afslagen waarmee medewerkers aan de slag gaan. De medewerker staat centraal op de rotonde en heeft zelf regie om op verschillende momenten de diverse afslagen te nemen, bijvoorbeeld de afslag ‘Bevoegd & bekwaam’ of ‘Doorgroeien in de zorg’. Medewerkers kunnen deze rotonde gemakkelijk bereiken via het medewerkersportaal. De wereld (de zorg, de wetgeving) verandert snel. Dit vraagt dat onze (zorg)professionals zich ontwikkelen en dus om een nieuwe kijk op leren. Leren en werken verbinden we zoveel mogelijk met elkaar. Waar mogelijk leren we online, offline waar nodig en we leren op de werkvloer. Voor het online leren is afgelopen jaar een nieuw leermanagementsysteem geïmplementeerd. Het digitale leerplatform REIN bevat hoogwaardige content aan e-learnings en is beschikbaar voor alle medewerkers. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 17
SAMEN WERKEN AAN KWALITEIT EN EEN GEZONDE ZORGORGANISATIE Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg bevat de kwaliteitsrichtlijnen voor verpleeghuiszorg (Wlz-zorg). De nadruk ligt op ‘samen’, zowel intern als extern; samen kwaliteitsplannen maken, samen kwaliteitsverslagen bespreken en samen ontwikkelplannen maken, bijvoorbeeld in lerende netwerken. Samen leren kan ook door middel van uitwisselingen, audits en visitaties. Optimale kwaliteit van leven voor de cliënt is het vertrekpunt van goede, persoonsgerichte zorg en ondersteuning. Persoonsgerichte zorg en ondersteuning krijgt vorm in het contact tussen de zorgprofessional, de naasten en de bewoner. Het bieden van zorg, ondersteuning en begeleiding aan verpleeghuisbewoners is vooral een kwestie van goed luisteren, kijken en praten met bewoners zelf en hun naasten om zo samen te bepalen wat het beste past in de huidige situatie. Invulling kwaliteitskader door Amaris Elk team van Amaris doorloopt minimaal één keer per jaar de volledige kwaliteitscirkel. Het leveren van de best mogelijke zorg en behandeling aan onze cliënten staat in deze cyclus centraal. Het kwaliteitskader samengevat in acht aandachtsgebieden. In de stap ‘IJken’ wordt per team/locatie een meting uitgevoerd met een vragenlijst die alle thema’s van het kwaliteitskader bevat. Voor deze meting worden cliënten, mantelzorgers, medewerkers en vrijwilligers uitgenodigd, zodat inzichtelijk is hoe de kwaliteit van zorg op dat moment is. De uitkomsten van de meting ‘IJken’ worden in het dialooggesprek besproken met (een afvaardiging) van cliënten, mantelzorgers, cliëntenraad, medewerkers en management. In dit gesprek wordt besproken welke thema’s goed beoordeeld worden en op welke punten nog verbetering mogelijk is. De drie belangrijkste komen terecht in een plan van aanpak van het team. Ook de wijkteams bespreken de uitkomsten van hun meting en bepalen drie verbeterpunten om de focus te kunnen bewaren. De voortgang wordt gevolgd in de kwartaalrapportage kwaliteit en ook in de maandrapportages die zijn ingevuld door de zorgmanagers. Invulling thema’s Verpleeghuiskader Hieronder zijn de acht thema’s genoemd uit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Amaris heeft in 2022 op alle terreinen daar invulling aan gegeven. 1. Persoonsgerichte zorg en ondersteuning Dit thema heeft aandacht gekregen op teamniveau. De teams hebben de meting ‘IJken’ doorlopen met gebruik van een vragenlijst die leidt tot continue prioritering van drie verbeterpunten. Daarnaast is in het jaarplan specifieke aandacht voor het traject ‘Waardigheid & Trots op locatie’ in Theodotion en het werken aan zorgconcepten die breed in de organisatie kunnen worden ingezet. Ook is gewerkt aan verbetering van de indicatiestelling en het aanvragen van de juiste indicaties en is daarmee indicatiebewustzijn verbeterd. 18 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
2. Wonen en welzijn Alle teams hebben aandacht besteed aan verbetering en vernieuwing van de welzijnsactiviteiten. Locatie Gooizicht is omgevormd van verpleeghuis tot een locatie die zich uitsluitend richt op geriatrische revalidatiezorg. Locatie Theodotion heeft zich ontwikkeld tot een locatie waar alleen Wlz-zorg wordt georganiseerd. 3. Veiligheid Veiligheid is een onderwerp dat terugkomt in alle kwaliteitsbesprekingen die worden gehouden. Ook is er aandacht voor het opschalen van innovaties en bijvoorbeeld het project ‘Leefcirkels’. Dit project richt zich op het verminderen van vrijheidsbeperkende maatregelen en vergroting van leefruimte met behoud van veiligheid voor de bewoners. Ook in 2022 ging veel aandacht uit naar het beleid rondom hygiëne en infectiepreventie. Daarbij werd op consultbasis gebruik gemaakt van externe deskundigheid. 4. Leren en verbeteren van kwaliteit Leren en ontwikkelen is de essentie van de cyclus Samen Bouwen aan Kwaliteit die hiervoor uitgebreid is beschreven. De uitkomst daarvan heeft geleid tot diverse verbeteracties op teamniveau, bijvoorbeeld aandacht voor medicatieveiligheid, welzijn en kennis vergroten rond dementie en onvrijwillige zorg (Wzd). Daarnaast noemen we het herontwerpen en slimmer maken van de basisprocessen in de organisatie. Op verschillende locaties is er meer aandacht gekomen voor het bespreken van de MIC-meldingen en het proces daaromheen. Het leermanagementsysteem is geïmplementeerd en de leer- en ontwikkelpaden voor medewerkers zijn ingevoerd. 5. Leiderschap, governance en management In het besturingsmodel van Amaris staat de lokale focus centraal als het gaat om wonen en welzijn. Voor ondersteunende activiteiten kan een beroep worden gedaan op het centrale servicebureau. Bij de voorbereiding van beleid is een belangrijke rol weggelegd voor de medezeggenschap van cliënten, verpleegkundigen en overige medewerkers. Het centrale aandachtsgebied in de ondersteuning was een scherpere sturing op financiële resultaten. De eerste geneeskundigen hebben geregeld overleg met de raad van bestuur. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies over de kwaliteit van zorg. 6. Personeelssamenstelling (voldoende en vakbekwaam personeel) De krappe arbeidsmarkt stelt de organisatie voor uitdagingen. Door een combinatie van maatregelen wordt met succes gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er wel zijn. Te noemen zijn het opstellen van een strategisch opleidingsplan, een betere ondersteuning bij het terugdringen van verzuim, het organiseren van een regionale flexpool, inzetten van arbeidsmarktcommunicatie en een betere sturing op de personele capaciteit van de organisatie. Ondanks het hoge ziekteverzuim is het in het algemeen gelukt om voldoende personele capaciteit in te zetten en de continuïteit van zorg te waarborgen. 7. Gebruik van hulpbronnen Onder punt 6 zijn al meerdere hulpbronnen genoemd waar gebruik van worden gemaakt. De ontwikkeling en de invoering van het rooster- en planningsysteem InPlanning maakt het voor de medewerkers in de zorg mogelijk om sneller en flexibeler in te spelen op de gewenste personele bezetting. De positie van de centrale servicedesk is versterkt. 8. Gebruik van informatie Belangrijke informatie kwam uit de kwaliteitsmetingen onder de noemer IJken en de clientwaarderingen op Zorgkaart Nederland. Incidenten rondom cliënten en medewerkers zijn centraal gemeld bij de afdeling Kwaliteit. Deze zijn geanalyseerd en waar nodig zijn maatregelen getroffen. Er zijn in 2022 geen meldingen gedaan aan de IGJ en ook geen verzoeken tot nader onderzoek gekomen vanuit de IGJ. De financiën worden maandelijks gemonitord en weergegeven op een dashboard, zodat direct zichtbaar wordt waar bijgestuurd moet worden. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 19
De invulling van de kwaliteitsthema’s wordt extern besproken met partijen als het zorgkantoor, de zorgverzekeraars, collega-zorgaanbieders in een lerend netwerk en met regionale zorgaanbieders. Landelijke meting kwaliteitsindicatoren Om de kwaliteit van zorg te meten zijn landelijk toetsingscriteria vastgesteld. Er wordt gemeten bij cliënten binnen de Wlz met een VV4 tot en met VV10. De uit te voeren meting gaat over het jaar 2022 en bestaat uit het aanleveren van data over drie verplichte indicatoren en twee keuze indicatoren. Verplichte indicatoren De drie verplichte indicatoren zijn landelijk vastgesteld door het Zorginstituut, dit zijn: • Advanced Care Planning • Bespreken medicatiefouten in het team • Aandacht voor eten en drinken Keuze indicatoren Daarnaast heeft Amaris vanuit de zes keuze-indicatoren gekozen voor: • Decubitus • Casuïstiek bespreking decubitus op de afdeling Indien er op de locatie geen decubitus voorkomt moet er een andere keuze-indicator worden aangeleverd. Mocht dit van toepassing zijn dan worden de keuze-indicatoren medicatiereview en continentie aangeleverd. De centrale cliëntenraad (CCR) en de verpleegkundige adviesraad (VAR) zijn betrokken geweest bij de keuze-indicatoren. De meetperiode over verslagjaar 2022 loopt vanaf januari tot en met februari 2023. De uitkomsten van deze metingen worden teruggekoppeld aan de managers, ter bespreking binnen de teams. Voor de meting over verslagjaar 2021 waren de keuze-indicatoren: decubitus en casuïstiek bespreking decubitus op de afdeling. De uitkomsten laten zien dat er bij 3,6% van de cliënten decubitus voorkwam en dat er casuïstiek bespreking decubitus plaats vond op 60% van de afdelingen. Zorgkaart Nederland Amaris meet op verschillende manieren de tevredenheid van onze cliënten. Via ZorgkaartNederland ontvangt Amaris gedurende het jaar reacties over de locaties en de wijkteams. Cliënten of hun vertegenwoordigers hebben de locaties van Amaris in 2022 gewaardeerd met een 8,5 gemiddeld (73 waarderingen). De cliënten die Zorg Thuis ontvangen gaven de zorg gemiddeld een 9 (85 waarderingen). Op de website van Zorgkaart Nederland kunnen cliënten ook opmerkingen plaatsen. Deze opmerkingen worden gebruikt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Indien er een minder positieve reactie wordt geplaatst, proberen we te achterhalen wie de reactie heeft achtergelaten om het probleem alsnog op te lossen. Waardering gemiddeld 2022 Amaris Zorggroep Amaris thuiszorg 8,5 9,0 2021 8,0 8,6 2020 8,6 8,9 2019 8,2 9,3 2018 8,0 8,7 2017 7,9 8,0 Introductie kwartaalrapportages 2022 Team Kwaliteit heeft in 2022 na elk kwartaal een rapportage gemaakt. Hierin wordt de status en analyse van de cyclus van Samen Bouwen aan Kwaliteit gevolgd. De kwartaalrapportage wordt besproken met eerste geneeskundigen, manager behandelaren, VAR, zorgmanager en raad van bestuur en gedeeld met Amaris MT, CCR en raad van toezicht. 20 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
Wet zorg en dwang (Wzd) 2022 Afgelopen november 2022 kwam ZonMW met de eerste evaluatie van de WvGGZ en de Wet zorg en dwang. De voornaamste conclusie was dat de geest van de wet de rechtszekerheid van kwetsbare mensen zou beschermen, en dwangzorg zou terugdringen, maar in de praktijk lijkt deze zijn doel voorbij te schieten. Bij Amaris zijn we ook zoekende geweest, hoe we de dwangzorg kunnen terugdringen, zonder de zorgverleners onnodig met administratie te belasten. Er is een scholing ontwikkeld voor de zorgverantwoordelijken vanuit Leren en Ontwikkelen en er wordt geadviseerd de REIN-scholing te volgen voor álle medewerkers. De “Wzd op locatie” is dit jaar een aantal keer gedaan door de leden van het kennisteam, door aanwezig te zijn en vragen te beantwoorden. Daarnaast is er elke maand casuïstiekbesprekingen voor de zorgverantwoordelijken. Het wordt positief bezien en collega’s weten elkaar daardoor ook beter te vinden en te helpen. De lokale kwaliteitsteams Wzd evalueren ieder kwartaal en rapporteren naar de centrale Wzd-commissie. Uit de rapporten blijkt dat er bewustwording is op de psychogeriatrische afdelingen bij het inzetten van onvrijwillige zorg. Op de somatische/grzafdelingen leveren ambulante dwangzorg onder de Wzd zonder dat ze zich daar altijd bewust van zijn. Er is wel verbetering door de scholing. Behandelaren signaleren daardoor wanneer onbewust onbekwaamheid speelt. Binnen Amaris is afgesproken om vooralsnog geen onvrijwillige zorg in te zetten in de ambulante zorg in de eerstelijn. De gesloten deur binnen Amaris blijft een punt van aandacht. Er lijkt zeker op de accommodaties goed op verzet tegen de deur geregistreerd te worden, en tijdig te worden geïnventariseerd of er een noodzaak tot rechterlijke machtiging is. Update Waardigheid en Trots op Locatie Theodotion is een woonlocatie geworden. In 2021 is een traject gestart van Waardigheid & Trots Op Locatie. Dit traject loopt tot eind 2022. Hierbij is de opdracht voor de coach van Waardigheid en Trots in eerste instantie om in de teams persoonsgerichte zorg onder de aandacht te brengen. Als tweede aandachtspunt vanuit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg wordt ingezoomd op het thema Leiderschap. De betrokken managers hebben gesprekken over leiderschap, visie en voorbeeldgedrag maar ook over span of control en het inzetten van verpleegkundigen in de teams. De interne trainers Samen Bouwen en team Kwaliteit ondersteunen de teams van Theodotion in het opfrissen van de methodiek bordbespreking en verdelen van aandachtsvelden. Rond de zomer van 2022 is een vlootschouw gehouden om een beeld te krijgen van de kwaliteit van zorg. Ook is de meting gedaan met IJken. De uitkomsten zijn input geweest voor de eindevaluatie in december. In de tussentijd is er een directiewisseling geweest en een manager vertrokken. Tijdens de eindevaluatie werd afgesproken met de tranchemanager dat ook in het eerste halfjaar van 2023 een coach vanuit het WOL-traject wordt ingezet met focus op het positioneren van coördinerend verpleegkundigen en het aansluiten bij een aantal teams. Een interim manager voert gesprekken met medewerkers van Theodotion en stelt een rapportage op over de bevindingen waaruit een plan van aanpak volgt. Dit alles wordt in samenhang met het WOL-traject opgepakt. Uiteindelijk is de eindevaluatie een tussenevaluatie geworden. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 21
SAMEN BOUWEN AAN EEN DUURZAAM GEZOND ZORGBEDRIJF Een organisatie als Amaris wordt in zijn voortbestaan bedreigd door verschillende risicofactoren. Een belangrijke factor is de financiële levensvatbaarheid. Bij een groot aantal overleggen, processen en rapportages van Amaris is risicobeheersing daarom een belangrijk thema. Voorbereidingen zijn getroffen voor een integrale benadering van risicomanagement, waarbij het uitgangspunt is dat de administratieve lasten niet mogen stijgen. Onderdeel van deze integrale benadering is ook het nader beschrijven van de risicobereidheid van de organisatie. De actuele stand van zaken voor wat betreft de belangrijkste beheersingsmaatregelen is als volgt: Strategische risico’s Arbeidsmarkt Een blijvende belangrijke risicofactor is de krappe arbeidsmarkt. Onderwerpen als onboarding, regionale samenwerking op het gebied van opleiden en het begeleiden van leerlingen en zij-instromers, inzet van effectieve technologie en de ontwikkeling van nieuwe functies in de zorg staan bovenaan de jaarplannen. Transitie-opgave in de zorg In directe samenhang met de krappe arbeidsmarkt wordt ingezet op meer ambulante zorg thuis, nieuwe innovatieve zorgconcepten en betere samenwerking in de regio met collega-aanbieders. Financiële risico’s In het eerste kwartaal van 2023 is een scenarioplanning-tool beschikbaar gekomen voor de inzicht in de capaciteitsgegevens, zorgproductie, kosten en opbrengsten naar productcategorie. Door diverse parameters te variëren wordt inzicht gegeven in de financiële resultaten van Amaris bij diverse scenario’s als scheiden wonen zorg of meer zorg thuis. Kwaliteit financiële resultaat en sturing De financiële positie en nagenoeg alle belangrijke financiële kengetallen van Amaris voldoen aan de daaraan te stellen eisen (zie pagina 28). Maandelijks wordt met behulp van Power BI inzicht gegeven in en gerapporteerd door alle managers van Amaris over de trends, afwijkingen en vooruitzichten van de resultaten. Ook is er inzicht in bijzondere, eenmalige posten en de vastgoed- respectievelijk zorgexploitatie. De eerste analyses laten zien dat ook de zorgexploitatie in 2023 weer positief is. Continuïteitsrisico’s bedrijfsvoering & informatiebeveiliging De belangrijkste risico’s die zich op dit vlak voordoen hebben betrekking op de beschikbaarheid en veiligheid van informatie maar ook de continuïteit van essentiële installaties en domotica. In 2022 zijn de belangrijkste risico’s nader in kaart gebracht en herstelplannen geactualiseerd. Overige risico’s; bijvoorbeeld compliance regelgeving en fraudebeheersing Vanuit de diverse ondersteunende diensten als kwaliteit, verkoop en control worden de ontwikkelingen en risico’s gemonitord en wordt gerapporteerd aan de raad van bestuur en het ZorgMT. 22 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
INFORMATIETECHNOLOGIE Een moderne, functionele, stabiele en veilige IT-omgeving is voor zorgorganisaties letterlijk en figuurlijk van levensbelang. In 2021 heeft Amaris Pink Elephant gecontracteerd om te helpen met het verder ontwikkelen en professionaliseren van de ICT-service en zorgen er mede voor dat Amaris op dit gebied voorbereid is op de toekomst. In 2022 is voortgebouwd op de in 2021 ingezette ontwikkelingen. Ter ondersteuning van het management wordt sinds dit jaar Power BI gebruikt om gegevens uit de Amaris datacenters te ontsluiten. Dit in de vorm van toegankelijke, en door de gebruikers mede vormgegeven, stuurinformatie. Als ook om verantwoording en integraal inzicht te kunnen geven. In lijn met het eerder gedane onderzoek naar de beste oplossing voor het ondersteunen van de zorgprocessen, is als eerste stap ECD Ysis voor de herstelzorg in gebruik genomen. Andere vernieuwingen in het IT-landschap, zoals een nieuw leermanagementsysteem én een nieuw planningsysteem, bieden noodzakelijke functionaliteiten. Voor de cliënten is betere gastenwifi uitgerold evenals een moderne oplossing voor internet/tv/telefonie. Nieuwe initiatieven en technieken zijn geïntroduceerd zoals de hololens voor wondzorg, slimme sloten voor een psychogeriatrische locatie en het veilig delen van cliëntinformatie voor regionale samenwerking in de nachtzorg. Door opschoning en soms modernisering van onderliggende ICT-techniek – denk aan serveromgeving en datalijnen - is de beheersbaarheid (en daarmee de informatiebeveiliging) verbeterd. Grip wordt ook verkregen doordat het IT-landschap van Amaris grotendeels onder architectuur is gebracht. Locatie Alporti 1 jaar Op 23 mei bestond Alporti 1 jaar. Dat is uitgebreid gevierd met de ‘Alporti Feestweek’. De hele week stond in het teken van feestelijke activiteiten. De opening van Alporti kreeg een jaar eerder weinig aandacht door de corona-beperkingen. Daarom werd het 1-jarig bestaan groots gevierd met feestelijk gebak voor alle bewoners, diverse muziekoptredens, de overhandiging van een prachtig kunstwerk en heerlijke maaltijden. Een prachtige feestweek voor de bewoners, medewerkers en vrijwilligers van Amaris Alporti. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 23
TOEZICHT De zorg is in beweging! Dit is voelbaar binnen Amaris én daarbuiten. Het is duidelijk dat de (ouderen)zorg zoals we gewoon waren in Nederland niet toekomstbestendig is en dat vraagt grote aanpassingen. We zien visieontwikkelingen en veranderprocessen op drie niveaus: organisatie, regionaal en landelijk. Voor de raad van toezicht zijn de strategie vorming, de bestuurswisseling en de introductie van een nieuw regionaal managementmodel belangrijke onderwerpen geweest die de transitie binnen Amaris kenmerkt. Het overleg met de raad van bestuur is constructief en kent een open sfeer waarin ruimte is voor kritische noties. De raad van toezicht bestaat uit vijf personen en is nauw betrokken bij de zorg en de medewerkers. Zo heeft het jaarlijkse werkbezoek plaatsgevonden. Visies en inzichten zijn gedeeld met de raad van toezicht. Een aantal belangrijke overlegthema’s wordt in dit verslag aangestipt. Gedurende het jaar is de raad van toezicht meegenomen in en zijn de ontwikkelingen rondom het regionale managementmodel uitvoerig besproken. De raad is positief over de ervaringen rondom coördinerend verpleegkundigen bij locaties De Beer en Gooizicht en herkent de toegevoegde waarde voor cliënten en medewerkers van Amaris in de breedte. Het financiële beleid is nauwlettend gevolgd, met voorbereide verdieping door de financiële auditcommissie. Het was een spannend jaar met grote financiële uitdagingen door het wegvallen van coronacompensatie, hoge inzet uitzendkrachten en een hoge personele bezettingsgraad. Mede door het beleggen van de verantwoordelijkheid op de juiste plek (in het zorgproces) is er in het derde kwartaal een kentering geweest. De zorg en de kwaliteit van die zorg zijn voortdurend punt van aandacht geweest voor de auditcommissie kwaliteit en veiligheid en de raad als geheel. De doorontwikkeling van kwaliteitsrapportages draagt hieraan bij. In de auditcommissie kwaliteit is gesproken over innovatie en de actieve rol van Amaris hierin. Het besluit om het Zorg Innovatie Huis niet langer voort te zetten is besproken en er is benadrukt dat innovatie een belangrijk onderdeel blijft binnen Amaris. Het starten van de zorgverlening in Liv Inn wordt gezien als een innovatieve dienstverlening. De raad van toezicht heeft de werving en aanstelling van de nieuwe bestuurder verzorgd. In dit proces heeft de raad van toezicht intensief contact gehad met de medezeggenschapsorganen. Vervolgens heeft de raad van toezicht in overleg gekozen voor de inzet van een interim collega-bestuurder voor de duur van een jaar. De grote veranderingen die voor de deur staan zijn geen opgave voor één persoon. Dit jaar heeft de raad van toezicht tweemaal het eigen optreden geëvalueerd zonder externe begeleiding. De raad heeft teruggekeken op de afgelopen periode, de werkwijze tijdens vergaderingen en de input van en verbinding met verschillende stakeholders, waaronder medewerkers en cliënten en de hen vertegenwoordigende medezeggenschapsorganen. Er is ook teruggekeken op het proces van werving en benoeming van de nieuwe bestuurder en bij de herbenoeming van een lid van de raad is geëvalueerd of de profielen en competenties in lijn zijn met de opgaven waar de organisatie de komende tijd voor staat. 24 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
MEDEZEGGENSCHAP Centrale cliëntenraad De cliënten van Amaris oefenen invloed uit op de gang van zaken binnen Amaris via de lokale cliëntenraden en de centrale cliëntenraad (CCR). In dit verslag komen de centrale activiteiten aan bod. Zowel zorginhoudelijke inbreng als inbreng op organisatieontwikkelingen wordt gevraagd van de CCR, die soms adviesrecht heeft en in andere gevallen instemming moet verlenen. De CCR bestond uit zes leden (drie vacatures) en werd ondersteund door een ambtelijk secretaris. De CCR besprak locatie overstijgende zaken. Onderwerpen die betrekking hebben op de locatie bespraken de lokale cliëntenraden met de manager. Met lokale cliëntenraden werden contacten onderhouden. Voor De Beer is gezocht naar aansluiting bij een andere cliëntenraad. Het is niet gelukt om een cliëntenraad op te richten voor De Kuijer en Gooizicht, wel in Parkgebouw, De Beer en Horstwaarde. De CCR heeft diverse vergaderingen gehouden waarbij o.a. adviesaanvragen werden besproken en sprak met de Raad van Bestuur. Vanwege de vele ontwikkelingen voerde de CCR frequenter overleg. De CCR sprak tweemaal met de OR. Overleg met een afvaardiging van de RvT en het DB van de CCR resulteerde in een positief advies over de profielschets en herbenoeming van een lid en van de voorzitter van de RvT en gesproken is over het voordrachtrecht voor een lid van de RvT. De CCR was betrokken bij de wervingsprocedure en het opstellen van een profiel voor een bestuurder en interim bestuurder. Zij adviseerden positief over de benoeming van Jacqueline van der Loo en Bart Magielse en over de nieuwe topstructuur (bestuursmodel) na medio 2023. De CCR besprak het Financieel Jaarverslag, de Jaarrekening en de Begroting met de concern controller. De CCR ontving maandelijks cijfers per locatie en wil tijdig advies kunnen geven over de begroting. Op verschillende onderwerpen heeft de CCR een instemmingsaanvraag ontvangen. Rondom de managementstructuur en regio-indeling gaven zij het advies mee om zorgmanagers te ondersteunen in de verandering en te zorgen voor een evenwichtige span of control. Daarnaast bespraken zij onderwerpen als jaarplan en kwaliteitsjaarplan 2022. Ook de CCR richt zich op de regio. Halfjaarlijks spreken zij met de CCR-en van Inovum, HilverZorg, Vivium en Beweging 3.0 om best practices uit te wisselen. Het jaar 2022 waren functies en werving veelal onderwerp van gesprek. Zo is de CCR betrokken geweest bij de sollicitatieprocedure voor een nieuwe Directeur Bedrijfsvoering, het introduceren van de functie coördinerend verpleegkundige en bij positionering van de functie zorgdirecteur. Op het gebied van zorg werden de ontwikkelingen van de wijkzorg, VPT, het nieuwe zorgmodel en kwartaalrapportages besproken. Thema’s waarbij cliëntmedezeggenschap werd ingezet zijn onder andere: rookbeleid, cliëntvertrouwenspersoon Zorgstem, informeren rondom opnamestop indicatie ZP4, beleid afscheidsbezoek en ontwikkelingen nieuw- en verbouw Zuiderheide en Theodotion. Ondernemingsraad De OR heeft na het afscheid van de bestuurder in juni, positief advies gegeven op de benoeming van de nieuwe bestuurder en de aanstelling van een interim bestuurder die voor de periode van een jaar samen met haar een collegiaal bestuur vormde. De OR telt zes leden. De bestuurders bespraken maandelijks met de OR diverse voorgenomen besluiten die betrekking hebben op of gevolgen hebben voor het personeel. Daarnaast waren zes onderdeelcommissie actief die overleg voerden met de directeur. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
Met de OR is in vrijwel iedere OV gesproken over de nieuwe regioverdeling en regionale samenwerking, omdat dit ook gevolgen voor hoe Amaris de medezeggenschap inricht: medezeggenschap volgt zeggenschap. Ook sprak de bestuurder met de OR over de organisatie ontwikkeling en het nieuwe zorgmodel ‘Thuis bij u, tenzij…”: we houden cliënten langer uit complexe zorgvragen en zoeken naar flexibel maatwerk en een integraal aanbod. We verlenen zorg thuis of in de buurt, in een woon-zorglocatie of tijdelijke herstelzorg. We proberen dit met zo min mogelijk regels te organiseren. We doen digitaal wat kan en dichtbij wat moet. Dit model vraagt een andere manier van denken en werken van zowel medewerkers als cliënten/bewoners en hun familie. De financiële situatie van Amaris is maandelijks besproken, omdat de organisatie met grote tekorten kampte op enkele organisatieonderdelen. De getroffen maatregelen en de begroting voor 2023 zijn aan de OR voorgelegd. In het afgelopen jaar zijn de projecten binnen het programma ROBIN afgerond. De OR heeft positief geadviseerd over de aanschaf van het nieuwe planningssysteem InPlanning per 1 juni, waarbij de medewerker het rooster en de vakantiedagen kan inzien. Met Team Verzuim en de arboarts besprak de OR het verzuimbeleid. Helaas gaven de hoge verzuimcijfers nog geen mogelijkheid om te werken aan preventiebeleid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De OR is betrokken bij de start van diverse werkervaringsplaatsen voor medewerkers die willen ervaren of het vak zorgmanager geschikt voor hen is. Deze medewerkers hebben of gaan de opleiding Management in de zorg volgen en werden door ervaren zorgmanagers begeleid. Halverwege 2023 worden de desbetreffende OC’s betrokken bij de evaluatie. De OR geeft hoge prioriteit aan arbo zeker nu onduidelijk is wie de arbo coördinatie op zich neemt. De OR maakt zich zorgen over fysieke belasting voor medewerkers, gepaste werkplekken, werktijden, werkdruk en sociale veiligheid. De OR spreekt de bestuurder regelmatig over de nieuwe cao VVT 2022/2023 waar nieuwe regelingen uit voortkomen, waar de OR instemming op mag verlenen. Regelmatig heeft de OR bij de bestuurders aandacht gevraagd het verhogen van de FWG van VIG’ers met de taak coördineren van zorg, net als VIG’ers in de thuiszorg, maar hierover is nog geen overeenstemming bereikt. De OR vindt het vervelend dat medewerkers wel 6 of meer wachtwoorden voor Amaris moeten onthouden om te kunnen werken in de verschillende applicaties i.p.v. slechts 1 wachtwoord om in alle programma’s van Amaris te kunnen werken. In de Klachtencommissie voor medewerkers heeft een OR-lid zitting. De OR ontvangt een overzicht van klachten die mogelijk zijn binnengekomen in het afgelopen jaar. Verpleegkundige Adviesraad De VAR voerde regelmatig overleg met de RvB over de Amarisbrede kwaliteit van zorg. Ook gaf de VAR positief advies over de voorgenomen organisatie ontwikkeling en regio-indeling. De VAR ziet het belang van de netwerkfunctie met partners uit de regio om in te kunnen spelen op de maatschappelijke ontwikkelingen in combinatie met de te verwachten uitstroom van de bestaande managementlaag. Daarnaast is de VAR betrokken geweest bij de sollicitatieprocedure van de Zorgdirecteur Regio Noord en Zuid. De VAR is betrokken geweest bij de keuze indicatoren voor de landelijke meting Kwaliteitsindicatoren, had zitting in het corona regieteam en heeft ondersteund bij het op niveau brengen van de kwaliteit van zorg in De Beer. 26 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022
FINANCIËLE PARAGRAAF JAARVERSLAG 2022 Kerncijfers De belangrijkste kerncijfers zijn opgenomen in onderstaand overzicht. Cliënten per einde verslagjaar Aantal cliënten instelling op basis van een verblijfsindicatie (Zzp) Aantal cliënten op basis van Volledig Pakket Thuis Vpt) Aantal cliënten instelling in revalidatie (Grz) Aantal cliënten op basis van eerstelijnsverblijf Aantal extramurale cliënten met dagbesteding voor zover niet opgenomen in een instelling (Wmo en Wlz) Aantal extramurale cliënten op basis van Wlz (Mpt) Aantal extramurale cliënten op basis van Wijkverpleging Aantal extramurale cliënten op basis van Wmo Productie gedurende het verslagjaar Aantal dagen zorg met verblijf (Wlz) Aantal dagen eerstelijnsverblijf (Zvw) Aantal dagen geriatrische revalidatiezorg (Grz) Aantal gestarte DBC’s geriatrische revalidatiezorg (Grz) Aantal dagen zorg op basis van Volldig pakket thuis (Vpt) Aantal dagdelen dagbesteding (Zvw en Wlz) Aantal uren extramurale productie Wlz Aantal uren extramurale Wijkverpleging en Gzsp Zvw Aantal uren extramurale productie Wmo Personeel Aantal personeelsleden in loondienst per einde verslagjaar Aantal fte per einde verslagjaar Bedrijfsopbrengsten totaal bedrijfsopbrengsten in verslagjaar (x 1.000) Resultaten De effecten van de coronapandemie heeft vooral in de eerste helft van 2022 langer dan verwacht een negatief effect gehad op de bedrijfsvoering en de financiële exploitatie van Amaris Zorggroep. Hoger verzuim (1e helft van 2022 ruim 10%), meer inzet van personeel niet in loondienst, resulteerden medio 2022 in een verwacht negatief resultaat van - € 5,5 miljoen. Vanaf juli 2022 is het gelukt deze trend te keren en zijn de resultaten maand op maand verbeterd. In december 2022 kon weer met een positief resultaat van € 261.000 worden afgesloten. Deze positieve trend in de financiële resultaten vanaf de 2e helft 2022 is vooral bereikt door: • Het beter in positie brengen van het management waardoor ook het bijsturen van de financiële resultaten gestalte kreeg • Beter balans tussen zorgzwaarte en inzet van formatie; het aantal cliënten met een lagere zorgzwaarte is in december 2022 gedaald met 36 cliënten ten opzichte van januari 2022 • Daarnaast is ook de portfolio in de zorg thuis verbeterd; het aantal cliënten met volledig pakket thuis is gestegen van 24 naar 30 per 31 december Niet in de laatste plaats is de verbetering van de resultaten mogelijk gemaakt door de grote inzet en flexibiliteit van het personeel van Amaris Zorggroep. Tekenend is de daling van het verzuim gedurende 2022: van 10,4% in januari naar 9,7% in december. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 27 2022 Aantal 773 30 100 13 57 316 807 72 Aantal 284.268 6.896 24.309 744 9.113 11.916 53.994 134.080 7.901 Aantal 1.883 1.193 Bedrag in € 115.157 2021 Aantal 752 24 65 17 50 159 1.013 84 Aantal 272.425 7.764 23.793 719 11.531 11.835 50.660 150.127 9.612 Aantal 1.978 1.292 Bedrag in € 121.460
In de volgende tabel zijn de gepresenteerde resultaten en de onderliggende cijfers exclusief de bijzondere posten nader toegelicht: Resultaten in € 1.000 Onderliggend resultaat exclusief bijzondere posten in % opbrengsten Budgetafrekeningen en overproductie Wlz Afrekeningen corona-compensatie vorig jaar Energiekosten-compensatie Wlz Toevoeging voorziening 45-plusregeling Hogere sociale lasten verlofreservering Overige eenmalige afrekeningen Jaarresultaat Uitkomst 2022 -3.890 -3.4% -133 483 247 -357 - 102 -3.548 473 Begroting 2022 473 -0.4% Uitkomst 2021 2.178 1.6% 1.673 -970 -544 627 2.964 Gevolgen corona voor de financiële ontwikkeling en de bedrijfsvoering Ook in 2022 is de impact van corona op de bedrijfsvoering groot geweest. In tegenstelling tot 2020 en 2021 werd in 2022 de lagere bezetting bij de verblijfszorg niet langer gecompenseerd en kwamen alleen de meerkosten als gevolg van corona voor vergoeding in aanmerking; met name de kosten als gevolg van hoger verzuim en persoonlijke beschermingsmiddelen. In de loop van de 2e helft van 2022 en vooral vanaf 2023 is de bedrijfsvoering aangepast aan de nieuwe werkelijkheid; corona is een min of meer reguliere factor geworden voor zowel de zorgverlening als de bedrijfsvoering. Solvabiliteit Door het negatieve resultaat over 2022 is de opgave voor de komende jaren om naar de (interne) norm te groeien groter geworden. In de financiële meerjarenscenario’s van Amaris Zorggroep wordt in 2023 uitgewerkt op welke wijze de norm in de komende jaren behaald gaat worden. Solvabiliteit in € 1.000 Eigen vermogen Omzet Balanstotaal Vermogensratio (Vermogen/Omzet) % Balansratio (Vermogen/Balanstotaal) % Liquiditeit De liquiditeit is in 2022 aanzienlijk toegenomen door de afrekening van de coronacompensaties. In 2023 zullen de laatste compensaties ontvangen gaan worden en is de verwachting dat eind 2023 aan de liquiditeitsnormen voldaan zal worden. Daarnaast beschikt Amaris Zorggroep over een kredietfaciliteit van € 10 miljoen euro. Liquiditeit in € 1.000 Liquide middelen Omzet Liquide middelen in aantal maanden omzet 28 Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 Uitkomst 2022 15.843 115.157 1,7% 1,5% Norm Uitkomst 2021 3.460 121.460 0,3% Uitkomst 2022 27.623 115.157 53.291 24,0% 51,8% 30,0% 30,0% Norm Uitkomst 2021 31.171 121.460 56.042 25,7% 55,6%
Voor de eerstkomende jaren wordt geen grote omvang van investeringen of financieringsbehoefte voorzien. Amaris beheerst de risico’s op het gebied van liquiditeit en rente door rolling forecasts van de kasstromen en sturing op basis van de meerjarenscenario’s. Investeringen, innovaties en onderzoek Over 2022 is voor € 3.418.000 geïnvesteerd (2021: € 3.433.000). De investeringen in 2022 hebben vooral betrekking op de renovatie van Gooizicht € 834.000. Amaris Zorggroep is in 2022 betrokken geweest bij meerdere innovatieve ontwikkelingen (innovatiehuis Schoonoord, beeldzorg) en participeert bij diverse regionale en landelijke onderzoeken naar verbeteringen in zorgcapaciteit en kwaliteit. Vooruitblik 2023 Vanaf 2023 zijn alle corona-compensatieregelingen beëindigd. De begroting 2023 gaat uit van een sluitende exploitatie; de eerste cijfers over 2023 laten een positiever beeld zien dan begroot. De actuele prognose geeft een positief resultaat van 0 tot 2% van de opbrengsten. Tegelijk zijn de onzekerheden voor 2023 groot: o.a. de doorwerking van de cao en inflatie in 2023, en vooral de krapte op de arbeidsmarkt. In december 2022 daalde de bezetting van het aantal medewerkers in loondienst tot 1193 FTE (full-time eenheden). Locatie Florisberg 50 jaar Al 50 jaar op dezelfde plek in Muiderberg, met een tijdelijk verblijf van 3 jaar in Bussum tijdens de afbraak van het oude en de bouw van het huidige Florisberg. Inmiddels is het nieuwe gebouw al weer 5 jaar in gebruik. Een feestje waard dat in oktober met bewoners, naasten, medewerkers en vrijwilligers en een bezoek van de burgemeester werd gevierd. ‘s Middags genoten de bewoners van de prachtige licht-klassieke muziek van Salonduo Fratres en ’s avonds een heerlijke feestmaaltijd. Met de vertoonde beelden waanden de bewoners zich die middag in diverse landen. Amaris kwaliteitsjaarverslag 2022 29
Amaris Zorggroep Werkdroger 1 1251 CM Laren 085 - 021 40 40 info@amaris.nl www.amaris.nl
1 Online Touch