0

Jaarverslag ZIO 2022

Colofon Uitgave: ZIO Zorg In Ontwikkeling Maastricht, juli 2023 Vormgeving: R&R Communication

Voorwoord Organisatie Toezichthoudend orgaan Stichting ZIO Eerstelijnszorg Personeel & Organisatie Vertrouwenspersoon Praktijkmanagement Stadspoli TIPP Farmacie Blauwe Zorg in de wijk Alliantie Santé Project PlusPraktijk Nieuwe GGZ Ketenzorgprogramma’s in huisartsenpraktijken Ouderenzorg Huisartsgeneeskundige GGZ Evaluatie en onderzoek Kwaliteit Scholing Bestuursadviescommissies (BAC’s) Bijlagen 4 6 8 10 13 14 17 20 23 25 26 28 33 34 40 42 45 47 48 52 54 3 3

Voorwoord Dit jaarverslag geeft een terugblik op de activiteiten van ZIO in het jaar 2022. Dit was een roerig jaar met een wisseling van de Raad van Bestuur, het vertrek van meerdere medewerkers en met de opdracht aan het interim bestuur om de samenwerking met de RHZ opnieuw vorm te geven. Tevens is ZIO gestart met de oprichting van een ondernemingsraad. Ondertussen is ook het Integraal Zorg Akkoord (IZA) door onze branche vereniging ondertekend. Daarin wordt opnieuw duidelijk hoe belangrijk de positie van de eerstelijnszorg is in de continuïteit van de hele zorgverlening. Juist ook voor de eerstelijnszorgorganisaties zoals ZIO. De brede range van activiteiten van ZIO weerspiegelen de dynamiek van de eerstelijnszorg. Daarom hebben wij onze missie en visie samen met de medewerkers opnieuw vastgesteld. Daarin is eens te meer duidelijk geworden dat ZIO haar opdracht breder heeft zien worden. ONZE MISSIE “Het optimaliseren van de ervaren gezondheid van alle burgers in MaastrichtHeuvelland door het bevorderen van toekomstbestendige eerstelijnszorg” Om deze missie te realiseren, acteren wij vanuit de kernwaarden: • duurzaam, kwalitatief, toegankelijk, toekomstbestendig, innovatief, populatie-, wijk- en regiogericht, positieve gezondheid en werkplezier • ZIO positioneert zich als een partij die: • betrouwbaar, van hoge kwaliteit, innovatief, verbindend, grenzeloos, samenwerkend op basis van gelijkwaardigheid en maatschappelijk verantwoord is ONZE VISIE “Als innovatieve eerstelijnszorgorganisatie, dragen wij vanuit onze kennis en expertise bij aan de 24/7 huisartsenzorg en werken vanuit gelijkwaardigheid samen met huisartsen in Maastricht-Heuvelland, andere aangesloten zorgprofessionals en stakeholders. Wij stimuleren, organiseren en faciliteren multidisciplinaire domein overstijgende samenwerking tussen zorgprofessionals.” De uitdaging was en is, het vinden van een juiste balans tussen anticiperen op en meebewegen met de ontwikkelingen binnen de zorg en maatschappij en het tempo bewaken dat onze zorgprofessionals kunnen blijven volgen. Wij hopen dat dit jaarverslag u goed informeert. Wij verwijzen u ook naar onze website www.zio.nl voor meer informatie. Namens alle medewerkers en zorgverleners, Marion Steeghs - Raad van Bestuur 4

ZIO ZIO Ondernemingsraad IZA Integraal Zorg Akkoord 5

Organisatie ZIO is actief in de regio Maastricht-Heuvelland, met als gemeenten Maastricht, Margraten-Eijsden, Meerssen en Valkenburg a/d Geul. Het werkgebied van ZIO telt bijna 170.000 inwoners. Alle huisartsen gevestigd in deze regio zijn lid van de vereniging RHZ en aangesloten bij ZIO. Vanuit ZIO wordt ook ondersteuning geboden aan de vrijgevestigde fysiotherapeuten aangesloten bij stichting Fy’net, en aan de diëtisten aangesloten bij Die’net. De werkzaamheden van de medewerkers van ZIO bestrijken onder andere de ontwikkeling en evaluatie van ketenzorg, kwaliteit en scholing, facilitaire ondersteuning, advisering en praktijkondersteuning. De laatste jaren heeft ZIO ook nadrukkelijk haar rol opgepakt binnen het gemeentelijk domein, de GGZ en Ouderenzorg. ZIO functioneert volgens het Raad van Toezicht model. Tussen de beroepsinhoudelijke verenigingen zoals de RHZ, Fy’net en Die’net enerzijds en de stichting ZIO anderzijds, zijn samenwerkingsconvenanten van kracht waarin de samenhang tussen de entiteiten is beschreven. Statutair en binnen het samenwerkingsconvenant is verankerd dat de beroepsgroepen sturend blijven op de beleidslijn en activiteiten van ZIO met betrekking tot hun eigen discipline. Toetsing op de bedrijfsvoering van ZIO valt onder de verantwoordelijkheid van een onafhankelijke Raad van Toezicht. In deze opzet verzekert ZIO zich ervan dat de inhoudelijke beleidsontwikkelingen mede vormgegeven worden door de aangesloten beroepsgroepen (waar dat hen in de praktijkvoering raakt) en dat het toezicht op de bedrijfsvoering door een onafhankelijk orgaan, de Raad van Toezicht, is geborgd. 6

RHZ ZIO Fy’net Die’net 7

Toezichthoudend orgaan Stichting ZIO Eerstelijnszorg De Raad van Toezicht van stichting ZIO eerstelijnszorg bestaat uit drie leden en is belast met toezicht houden op en adviseren over de taakuitvoering van stichting ZIO eerstelijnszorg. De Raad van Toezicht toetst of het bestuur bij zijn beleidsvorming oog houdt op het belang van de organisatie van de Stichting in relatie tot de maatschappelijke functie van de Stichting. In het bijzonder is de Raad van Toezicht zich bewust van de samenwerkingsrelatie tussen de Stichting en de Vereniging Regionale HuisartsenZorg (RHZ). Samenstelling van de Raad van Toezicht 2022 NAAM Dhr. A.E. Timmermans AANDACHTSGEBIED Voorzitter Het reglement voor de Raad van Toezicht, voorziet in een rooster van aftreden. In het rooster van aftreden is rekening gehouden met het niet gelijktijdig aftreden van alle drie de leden, zodat kennisoverdracht kan plaatsvinden en nieuwe leden voldoende ingewerkt kunnen worden. (NEVEN-) FUNCTIES Het rooster van aftreden van de Raad van Toezicht DATUM AANVANG Neven functies: • Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Westfriesgasthuis • Voorzitter van de Raad van Commissarissen SBOH • Lid Raad van Toezicht De Hoogstraat revalidatie Mw. R. Doedel Dhr. M.L.F. Klomp Financiën Eerstelijnszorg Vice-voorzitter RvT VISTA Lid RvC Woonpunt Bestuurslid InEen Voorzitter GROZzerdam Vitaal in Brainport Lid Raad van Toezicht Nictiz Bestuurslid Stichting Beter met Elkaar Bestuurslid Universitair Gezondheidscentrum Heyendaal, Radboud UMC Vice voorzitter Raad van Toezicht Zuidzorg 2022 2021 2020 Dhr. A.E. Timmermans NAAM Dhr M.L.F. Klomp Mw. H. Doedel TERMIJN Einde 1e termijn januari 2026 Einde 1e termijn januari 2025 Einde 1e termijn januari 2024 8

De Raad van Toezicht heeft in 2022 vaker vergaderd dan in andere jaren vanwege het vertrek van de Raad van Bestuur van ZIO en de roerige periode daaromheen. Tijdens de vergaderingen zijn onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering, kwaliteit van zorg, landelijke en regionale ontwikkelingen zoals digitalisering besproken. Tevens is er aandacht geweest voor de samenwerking Stichting ZIO Eerstelijnszorg - en de vereniging RHZ. Jaarstukken, begroting en jaarplan zijn jaarlijks vaste agendapunten op de agenda van de Raad van Toezicht. Andere agendapunten die in de loop van het jaar bij herhaling zijn geagendeerd zijn: • Ontwikkelingen rond ICT en digitale gegevensuitwisseling in de (keten) zorg en de ontwikkeling van een regionale samenwerkingsorganisatie (RSO) • • • Stadspoli en de uitbreiding met een Beweeghuis Plusprakijken TIPP • Mens GGZ en haar governance • Vastgoedportefeuille Veel aandacht is uitgegaan naar de ontwikkelingen binnen de organisatie zelf en naar de relatie met de RHZ. Aan het begin van het jaar werd duidelijk dat er geen uitzicht meer was op een vruchtbare relatie tussen het bestuur van ZIO en de RHZ. Daarmee ontstond een onwerkbare situatie voor het bestuur van ZIO. In deze periode is de Raad van Toezicht intensief betrokken geweest en heeft er frequent overleg plaatsgevonden met het RHZ-bestuur. Op enig moment is er afscheid genomen van de ZIO-bestuurders en is een interim bestuurder aangesteld. Deze ontwikkelingen hebben ook grote invloed gehad De Raad van Toezicht heeft regelmatig overleg gehad met het RHZ bestuur over de actuele situatie, de onderlinge samenwerking en de gewenste structuur. De Raad van Bestuur van ZIO en het RHZ-bestuur zullen deze gesprekken in de loop van 2023 voortzetten. De Raad van Toezicht zal het verloop van deze gesprekken nauw volgen. Zij verwachten dat daarbij gebouwd kan worden aan een structuur die recht doet aan de inbreng en betrokkenheid van de RHZ als belangrijkste stakeholder van ZIO en aan de inbreng, betrokkenheid en deskundigheid van de medewerkers van ZIO. op de medewerkers van ZIO. De Raad van Toezicht is de medewerkers zeer erkentelijk voor hun aanhoudende inzet onder de moeilijke omstandigheden in het afgelopen jaar. De vorming van een OR in oprichting ziet de raad van toezicht als een positieve ontwikkeling en biedt de Raad van Toezicht een nieuwe en belangrijke gesprekspartner. Het vertrek van het bestuur is aanleiding geweest intensief te spreken over de interne organisatie, de gewenste topstructuur en het profiel voor een nieuwe bestuurder. Tevens is er aandacht geweest voor aanpassing van de reglementen, procuratieregeling en de ontwikkeling van een klokkenluidersregeling, ook om deze beter in lijn te brengen met de governancecode zorg. De werving van een nieuwe bestuurder is eind 2022 gestart. Een vertegenwoordiging van het RHZ-bestuur is intensief betrokken geweest bij de selectie. De ondernemingsraad i.o. en vertegenwoordigers van andere zorgverleners hebben positief geadviseerd over de voorgenomen benoeming. In juli 2022 is er een interim bestuurder gestart bij ZIO. 9

Personeel en Organisatie (P&O) De HR afdeling levert een bijdrage op strategisch, tactisch en operationeel niveau voor de interne organisaties. Het aantal FTE gemiddelde in 2022 lag iets lager 61,32 Fte dan in 2021 (63,44 Fte). Dit heeft te maken met meer werknemers die in 2022 uit dienst zijn gegaan en de langere inspanningen voor het invullen van vacatures. Binnen stichting ZIO GGZ zijn in 2022 in totaal 10 collega’s uit dienst gegaan en 10 collega’s in dienst gekomen. Een groot deel van deze nieuwe werknemers hebben via ZIO de opleiding tot POH GGZ gevolgd en behaald. Binnen stichting ZIO eerstelijnszorg zijn 10 collega’s uit dienst gegaan en 11 collega’s in dienst gekomen. Van deze 11 in dienst collega’s zijn er 5 extra praktijkmanagers in dienst gekomen in 2022 door de toenemende vraag vanuit de praktijken. In 2022 zijn er veel meer collega’s uit dienst gegaan dan gebruikelijk wat betrekking heeft op de bestuurswissel die in 2022 heeft plaatsgevonden. Binnen stichting Tipp zijn 5 mensen uit dienst gegaan en 2 nieuwe medewerkers aangenomen. Pieken en vervanging wordt bij Tipp sinds 2022 opgevangen door tijdelijk krachten. Per bedrijfsonderdeel ziet de personeelsinstroom en uitstroom er als volgt uit: EERSTELIJNSZORG In dienst Uit dienst 11 10 TIPP 2 5 GGZ 10 10 TOTAAL 23 25 Het gemiddeld ziekteverzuim was in 2022 11,33% ten opzichte van 7,69% in 2021. Deze stijging heeft te maken met een aantal bestaande en nieuwe langdurige ziektegevallen en de aanhoudende toenemende werkdruk. In 2022 zijn 4 werknemers ziek uit dienst gegaan (na 104 weken ziekte). SPEERPUNTEN 2023 1. Arbeidsmarktbeleid De krapte op de arbeidsmarkt met name voor doktersassistentes, POH Somatiek, POH GGZ en POH Jeugd is blijvend. Maar ook de kantoorfuncties zijn nu moeilijker in te vullen en kosten meer inspanning dan voorheen. Het plan van aanpak voor de huisartsenmarkt ligt klaar en de noodzaak om hiermee aan de slag te gaan wordt met de dag groter. In 2023 wil P&O aan de slag met de Bestuursadviescommissie (BAC) Arbeidsmarkt om stappen te zetten in de aanpak richting de arbeidsmarkt. Betrokkenheid vanuit de huisartsenpraktijken is binnen deze BAC cruciaal. Het structureel overleg met de praktijkmanagers en het gezamenlijk oppakken van HR acties blijft in stand. Het in kaart brengen van het personeelsbestand in de regio zal in 2023 verder afgerond worden. 2. Samenwerking PM versus P&O abonnementen In 2023 wordt gestreefd naar een optimalisatie van de samenwerking met de Praktijkmanagers in combinatie met de P&O abonnementen. Behoefteanalyse uitvoeren en HR menu verder uitwerken. 3. Vitaliteitsbeleid Binnen het vitaliteitsbeleid streeft P&O naar een aanpak die organisatie breed gedragen zal worden. Hiervoor zal eerst een bedrijfsscan uitgevoerd worden en op basis van deze uitkomsten wordt het vitaliteitsbeleid verder vormgegeven. 4. Jaargesprekken Binnen ZIO intern wordt in 2023 gestreefd naar een cyclus van de jaargesprekken om in het kader van goed werkgeverschap binding van het personeel te bewerkstelligen en de behoeftes hierbij goed in kaart te brengen. Op basis hiervan zullen ook de verschillende functieprofielen opnieuw bekeken en eventueel herschreven worden. 10

P&O 2021 63,44 Fte 2022 61,32 Fte 11

12

Vertrouwenspersoon In 2022 hebben er twee meldingen plaatsgevonden bij de interne vertrouwenspersoon van ZIO. De externe vertrouwenspersoon heeft geen meldingen ontvangen. Dit is één melding minder dan het voorafgaand jaar 2021 waarin er drie meldingen zijn gedaan. Beide meldingen zijn afkomstig van medewerkers in dienst van ZIO. Er zijn geen meldingen gekomen vanuit de huisartspraktijken, de Stadspoli of TIPP. Een melding heeft te maken gehad met integriteit en bij de andere melding was sprake van problemen rondom de werksfeer, waardering, open communicatie en bejegening. Bij de laatste melding was tevens sprake van een onveilige werksituatie gekenmerkt door het ontbreken van vertrouwen. De rol van de vertrouwenspersoon bij beide meldingen is vooral informerend, adviserend en een luisterend oor geweest. In het gesprek met de vertrouwenspersoon is een aantal scenario’s aan de hand van de escalatieladder besproken die zouden kunnen leiden tot verbetering van de situatie. In 2022 heeft een gesprek plaatsgevonden met de praktijkmanagers en de vertrouwenspersoon over de werkwijze, rol en taak van de vertrouwenspersoon. Daarnaast heeft de directie van ZIO in 2022 besloten dat er naast de interne vertrouwenspersoon ook een externe vertrouwenspersoon is aangesteld om het melden van sociale onveiligheid voor de medewerkers laagdrempeliger te maken. Om de rol van de vertrouwenspersoon onder de aandacht te blijven houden is aan de afdeling P&O voorgesteld om bij nieuwe medewerkers altijd een gesprek met de vertrouwenspersoon te laten plaatsvinden. De vertrouwenspersonen zullen hierover een gesprek hebben met de afdeling P&O. Daarnaast is het plan om in 2023 een folder te ontwikkelen over de rol en taak van de vertrouwenspersoon binnen ZIO om hiermee ook de bekendheid onder de medewerkers te vergroten. 13

Praktijkmanagement Door de inzet van praktijkmanagement kan de huisarts zich meer focussen op de huisartsenzorg en worden de niet patiënt gebonden taken binnen de huisartsenpraktijk ondersteund door de praktijkmanager. WAT IS PRAKTIJKMANAGEMENT? De aandachtsgebieden van de praktijkmanager zijn: kwaliteit (HaZo24), personeel (Werving en selectie, verlofregistratie, verzuimbegeleiding, etc.), organisatie en beleid (Innovatie, voldoen aan wetgeving, etc.), financieel (declaratieproces bewaken, beheer van contracten, etc.), middelen (facilitair/ automatisering) en samenwerking in- en extern (wijkmanagement). Er wordt op verschillende manieren invulling gegeven aan de rol van praktijkmanager. Dit is afhankelijk van de verschillende soorten huisartspraktijken en wensen van de huisarts(en). Dit is goed want ‘de’ praktijkmanager bestaat niet. Er moet vooral worden gekeken naar waar de huisartsenpraktijk en/of de huisarts behoefte aan heeft. Voor iedere praktijk is een oplossing op maat mogelijk en nodig en hierbij kan de praktijkmanager de huisartsenpraktijk faciliteren. GROEI PRAKTIJKMANAGEMENT IN 2022 In 2022 heeft er een enorme groei plaatsgevonden van het aantal praktijkmanagers. Er zijn 4 nieuwe praktijkmanagers gestart, waardoor er nu 10 praktijkmanagers in 35 praktijken werkzaam zijn. Deze groei is grotendeels te verklaren uit het feit dat er een uitbreiding aan uren praktijkmanagement door VGZ heeft plaatsgevonden. Dit is van 4,5 uur per normpraktijk gegaan naar 5,5 uur. Daarnaast is ook een aantal nieuwe praktijken aangesloten. Omdat het aantal praktijkmanagers is gegroeid, is er ook meer aansturing nodig en is er tijdelijk een teamleider voor de praktijkmanagers aangesteld. Halverwege 2023 zal er een evaluatie plaatsvinden en wordt er gekeken of dit een structurele aanstelling wordt. WAAROM PRAKTIJKMANAGER VIA ZIO? Bij ZIO zijn meerdere praktijkmanagers in dienst met verschillende expertise. Door de nauwe samenwerking onderling, vindt er veel kruisbestuiving plaats en hoeft op deze wijze het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden in een andere huisartsenpraktijk. Wanneer een praktijkmanager (tijdelijk) niet werkzaam kan zijn in een praktijk, kan een andere praktijkmanager vaak invallen. Verder zorgen de korte lijnen met ZIO voor een betere samenwerking tussen de praktijk en ZIO en kan de praktijkmanager terugvallen op de expertise van de medewerkers die werkzaam zijn bij ZIO. En ten slotte ontvangt een huisartsenpraktijk 5,5 uur inzet praktijkmanager (via ZIO) per normpraktijk. Wanneer een praktijkmanager zelf in dienst wordt genomen, is dit 4,5 uur. DOEL PRAKTIJKMANAGEMENT 2023 Als praktijkmanager is het primaire doel ervoor te zorgen dat de huisarts zich kan focussen op goede patiëntenzorg. Voor 2023 zal dit ook de kerntaak blijven van de praktijkmanager en blijft deze de huisarts ontzorgen door bepaalde beleidsmatige, organisatorische of personele taken uit handen te nemen. 14

Kwaliteit (HaZo24) Organisatie en beleid Praktijkmanagement Samenwerking in- en extern Personeel Financieel Middelen 15

14.651 consulten HaZo24 gecertificeerd Stadspoli 14 vakgebieden 26 verschillende spreekuren 16

Stadspoli De Stadspoli is al jaren een begrip in de regio. Patiënten kunnen hier met milde klachten door een specialist uit het MUMC+ gezien worden, onder de kostenplaats van huisartsenzorg. Het principe is één bezoek en dan ofwel met een advies terug naar de huisarts, of de specialist beoordeelt dat dit toch een 2e lijnsverwijzing moet zijn. Een speerpunt binnen de zorg, en een voorbeeld voor vele andere regio’s die de afgelopen jaren ook een anderhalvelijnscentrum hebben opgezet. CIJFERS In 2022 kon de patiënt op de Stadspoli terecht voor 14 vakgebieden. Enkele vakgebieden hebben nog diverse subspecialisaties die op de Stadspoli gezien worden. Als alle subspecialisaties apart worden geteld dan zijn er 26 verschillende spreekuren op de Stadspoli. In 2022 zijn er 14.651 consulten gevoerd op de Stadspoli, ten opzichte van 2021 is dit een groei van 22%! Dit aantal is opgebouwd uit 11.720 nieuwe consulten, 1999 controleconsulten en 932 telefonische consulten. Er waren 836 no shows. De consulten zijn grotendeels uitgevoerd door specialisten uit het MUMC+, maar daarnaast ook door artsen van Adelante of (kader)huisartsen uit de eigen regio. VERBETERING VERWIJSPROCES/TRIAGE De verwijsbrief is een van de belangrijkste onderdelen van het verwijsproces. Hoe deze aangeleverd wordt en welke informatie hierbij aangedragen wordt is bepalend voor een goed consult. In 2022 is de opbouw van de verwijsbrief rigoureus veranderd. Voorheen werd verwezen op een specialisme. In mei is voor Gynaecologie gestart met de pilot ‘verwijzen op indicatie’. Als verwijzer wordt nu gekozen voor een verwijsreden, ons planbureau Tipp kijkt vervolgens bij welk geschikt spreekuur het eerste plek is. Op deze manier wordt er secuurder verwezen en worden veel minder ongeschikte verwijzingen gezien. In plaats van het patiëntenprofiel op de website van de Stadspoli te moeten raadplegen, is dit volledig in de verwijsmodule meegenomen. Met het aanmaken van een verwijzing ziet de verwijzer dus direct wat er wel en niet verwezen kan worden. Vanwege succesvolle resultaten is deze methode in de loop van 2022 voor de overige vakgroepen ook doorgevoerd. VERBETERPLANNEN Omdat de Stadspoli sinds december 2021 is gecertificeerd conform de HaZo24 norm, wordt met concrete verbeterplannen gewerkt. Zo is in 2022 gestreefd naar een betere samenwerking met Tipp, heeft de Stadspoli het aantal noshows willen verlagen en wil de Stadspoli met minder systemen werken. De samenwerking met Tipp is verbeterd, er zijn protocollen gemaakt voor alle werkprocessen. Een van deze protocollen zorgt ervoor dat er minder no-shows voorkomen. Dit is helaas een vrij veel voorkomend iets op de Stadspoli, wat zoveel mogelijk gereduceerd dient te worden. Daarnaast wordt op de Stadspoli met (te) veel systemen gewerkt. Dit zorgt dat werken foutgevoelig wordt. Omdat er met meerdere organisaties samengewerkt wordt is één algemeen systeem niet haalbaar, maar er wordt wel naar een reductie van het huidige aantal gestreefd. Omdat de Stadspoli continu alert wil blijven op verbetering, is er een actief klachtenbeleid. Patiënten worden uitgenodigd zijn of haar klacht in te dienen. Dit kan via de website, maar ook op papier; dit is beschikbaar aan de balie. 17

START INTERNE GENEESKUNDE In december 2022 is Interne Geneeskunde gestart met spreekuur op de Stadspoli. Dit spreekuur is wekelijks. Ook hiervoor is het Tipp-portaal ingericht, bij het kiezen van de verwijsindicatie wordt de verwijzer geïnformeerd over vooraf uit te voeren bloedonderzoek. Hiervoor zijn in samenwerking met MUMC+ zogeheten ‘pakketjes’ gecreëerd in de diagnostiekmodule. De verwijzer hoeft alleen maar het specifieke ‘pakket aan te vragen. Dit maakt het eenvoudiger. 18

19

Tipp In april 2022 bereikte huisartsenverwijsbureau Tipp haar 10-jarig bestaan! Al 10 jaar zet Tipp zich in voor persoonlijke patiëntenbegeleiding van verwijzing naar vervolgzorg. De manier hoe Tipp dat nu doet is aanzienlijk verandert ten opzichte van de beginjaren. In 2012 zaten de zorgbemiddelaars nog gezamenlijk te wachten op die ene ‘fax’, in 2022 heeft Tipp 61.082 verwijzingen verwerkt. Faxen worden niet meer gebruikt, alles gaat nu via het digitale Tipp-portaal, volledig in eigen beheer, veelal maatwerk voor elke verwijsstroom. Tipp heeft ten opzichte van 2021 weer een groei van 13% bereikt. TIPP EN AL HAAR ACTIVITEITEN In 2012 begon Tipp als huisartsenverwijsbureau, het doel was om de huisarts te ontlasten en de patiënt te helpen en begeleiden in zijn of haar keuzeproces. Ook zorgde Tipp ervoor dat de data, zoals naam, adresgegevens en de verwijsreden goed aangeleverd werden bij een zorgaanbieder. Zo speelde Tipp een belangrijke rol bij iedereen die onderdeel uitmaakte van het verwijsproces; verwijzer, patiënt en zorgaanbieder. Tipp groeide met als gevolg dat processen anders moesten worden ingeregeld. Tipp is verwijzingen direct gaan doorsturen van verwijzer naar zorgaanbieder en legt meer terug bij patiënt of zorgaanbieder. Alle veranderingen zijn altijd afgestemd met de Gebruikersraad. In de huidige samenstelling, met de huidige processen, kan Tipp nog steeds de gehele regio ondersteunen en begeleiden waar dat gewenst is. Eind 2022 is met ZIO een business analyse gemaakt; wat doet Tipp nu precies, welke processen kunnen efficiënter en hoe gaan we Tipp toekomstbestendig en financieel kostendekkend maken? CIJFERS In 2022 heeft Tipp 61.082 verwijzingen verwerkt. Het aandeel tweede lijn is hiervan 37.134 (61%) waarvan er 90% direct wordt doorgestuurd naar de gekozen zorgaanbieder. De Stadspoli laat een groei zien van 12.000 verwijzingen in 2021 naar 13.882 verwijzingen in 2022 (groei van 15.5%). Het totale aantal verwijzingen naar GGZ is 8824, dat is 14% van het totaal. Hiervan zijn 705 verwijzingen voor MensGGZ (8%), 700 voor POH Kind & Jeugd (8%) en 6838 (77,5%) voor tweede lijn-aanbieders. TIPP EN DE TWEEDE LIJN Het verwijzen naar de tweede lijn gebeurt nu grotendeels automatisch, zonder tussenkomst van Tipp. De huisarts kiest voor de zorgaanbieder; Tipp verstuurt de bevestiging naar de patiënt dat de verwijzing verzonden is en in deze bevestiging staat tevens het telefoonnummer van de gekozen poli, zodat de patiënt bij vragen zelf contact kan opnemen met de zorgaanbieder. Minder bemoeienis van Tipp zorgt hier voor een duidelijker en sneller proces. De mogelijkheid om samen, telefonisch met Tipp een zorgaanbieder te kiezen bestaat nog steeds, maar wordt nog maar weinig gebruikt. Tipp blijft ook ondersteuning bieden wanneer de patiënt wil afzien van een eerder gekozen zorgaanbieder, of bij een urgente verwijzing als de patiënt niet binnen één week contact heeft met de zorgaanbieder. TIPP EN DE GGZ De GGZ is een complex onderdeel van het zorglandschap van Tipp. Er bestaan veel kleine, vrij onbekende aanbieders die hele goede hulp kunnen bieden, vaak ook nog op korte termijn. Tipp weet waar al die aanbieders zitten en of deze aansluiten op de zorgvraag van de patiënt. 20

61.082 verwijzingen totaal 37.134 verwijzingen tweede lijn TIPP 13.882 verwijzingen Stadspoli 8.824 verwijzingen GGZ 21

Voor een verwijzing naar GGZ zijn er nu twee opties; met of zonder hulp van Tipp. In 2022 is het contact met de POH GGZ ook verbeterd, deze weet nu precies wanneer en waarvoor Tipp kan worden ingezet, er is regelmatig overleg tussen Tipp en de POH, zowel POH GGZ als POH Kind & Jeugd. Daarnaast werkt Tipp als planbureau van MensGGZ; de gezamenlijke organisatie van Mondriaan en ZIO. MensGGZ heeft in 29 praktijken in de regio Maastricht-Hevelland nu een team van psychologen gehuisvest. Voor deze praktijken plant Tipp met de cliënt een intake en adviesgesprek in. TIPP EN DE STADSPOLI In 2021 is Tipp meer gaan samenwerken met de Stadspoli en in 2022 is dat zo gebleven, naar tevredenheid. Voor de Stadspoli is Tipp nu officieel secretariaat, dat betekent dat Tipp alle vragen voorafgaand aan het consult op de Stadspoli, maar ook vragen achteraf zo goed mogelijk probeert te beantwoorden, al dan niet in afstemming met de specialisten op de Stadspoli. Vanuit Tipp is in 2022 de verwijsmodule aangepast. Het volledige patiëntenprofiel is opgenomen in de verwijsbrief, deze hoeft dus niet meer geraadpleegd te worden middels een separaat bestand. Ook wordt de verwijzer nu volledig geïnformeerd of er beeldvorming of lab noodzakelijk is voor de afspraak. Deze aanpassingen zorgen voor veel minder incorrecte verwijzingen en voor meer duidelijkheid bij huisarts en patiënt. 22

Farmacie De regio Zuid-Limburg is in aard en omvang een van duurste regio’s op het gebied van gebruik van geneesmiddelen. Daarom zijn vanuit de beweging Blauwe Zorg interventies binnen het ZIO werkgebied ingezet om deze kosten te verminderen en de kwaliteit te verbeteren. OPTIMALISEREN FARMACOTHERAPEUTISCHE ZORG De regio Maastricht-Heuvelland heeft uitgesproken om de farmacotherapeutische zorg te optimaliseren. Farmaceutische zorg is een wezenlijk onderdeel van de eerstelijnszorg en is bij veel behandelingen van essentieel belang. Vanuit dit perspectief zet ZIO zich in om de farmaceutische zorg verder te integreren en de samenwerking tussen de eerstelijnszorgverleners te verbeteren. STUUR- EN WERKGROEP FARMACIE In 2017 is de werkgroep Farmacie opgericht bestaande uit huisartsen en apothekers uit de regio (zie voor de samenstelling van de werkgroep (bijlage IIf). De werkgroep bespreekt farmacie gerelateerde interventies en zet deze zo nodig uit binnen de eigen geledingen. De stuurgroep farmacie houdt zich vooral bezig met de strategische en beleidsmatige aspecten. De samenstelling van de stuurgroep staat in bijlage IIf. MEDICATIEOVERDRACHT IN DE KETEN In 2022 is gestart met het optimaliseren van de medicatieoverdracht in de keten. In overleg met diverse organisaties in de keten en apothekers zijn de kritische factoren voor goede overdracht geïnventariseerd. In 2023 wordt een concreet voorstel voorgelegd. FORMULARIA Een formularium is een bondige samenvatting van medicatie-adviezen bij een indicatie, waarover tussen zorgverleners overeenstemming bestaat. De drijfveer is vooral dat doelmatig wordt voorgeschreven. Het is voor (huis)artsen namelijk een belangrijk hulpmiddel bij het voorschrijven van geneesmiddelen bij bepaalde indicaties. In 2022 is gewerkt met: • • Formularium Long Formularium Diabetes mellitus 2 Twee werkgroepen hebben de inhoud van de formularia vormgegeven. Begin 2023 worden beide formularia door deze werkgroepen geëvalueerd en bij positieve ervaringen, al dan niet met aanpassingen, gecontinueerd. FORMULARIUM GERICHT VOORSCHRIJVEN Het VEZN (Versterking Eerstelijn Zuid-Nederland)-project is succesvol afgerond. Met VEZN worden regionale relevante ontwikkelingen in de zorg gestimuleerd. In de COVID-periode is het uitdagend geweest om de beoogde doelen te behalen binnen het tijdspad. Middels digitale overleggen en het opzetten van structurele overleggen met Mosapharma en ZIO is dit gewaarborgd. Door het implementeren van de diverse farmacie-interventies is het formulariumgericht voorschrijven geoptimaliseerd. Hierdoor is niet alleen de samenwerking tussen huisartsen en apothekers versterkt, maar ook tussen de diverse partijen zoals VGZ, ZIO, Mosapharma en Burgerkracht. Het draagvlak voor het werken conform regionale afspraken is zo vergroot. Daarnaast is uit het patiënttevredenheidsonderzoek op te maken dat patiënten de farmaceutische zorg positief ervaren. 23

Huisartsen Werkgroep Farmacie Stuurgroep Apothekers ZIO 24

Blauwe Zorg in de wijk In 2022 is de beweging die ingang is gezet met Blauwe Zorg in de Wijk, en dus ook de interventies, doorontwikkeld van vier wijken naar de regio MaastrichtHeuvelland: • Er is een scholings- en coachingsaanbod Positieve Gezondheid ontwikkeld door ZIO in samenwerking met LEVANTOgroep, maar dan voor de hele regio. Hier maakten in 2022 diverse partijen gebruik van. Er is in 2022 ook een scholingsaanbod voor de huisartsenpraktijken in de regio ontwikkeld. • • De inzet POH Jeugd in de vier gemeenten in Maastricht-Heuvelland is gecontinueerd. Zie pagina 42. In 2022 zijn alle sociale teams in de gemeente Maastricht bezocht door de coaches Positieve gezondheid waarin tijdens dit bezoek aandacht is gevraagd voor het versterken van de samenwerking met de huisartsenpraktijken. Een aantal Pluspraktijken heeft tegelijkertijd aangegeven de samenwerking met de sociale teams te willen verbeteren. Binnen de nieuwe aanpak van de gemeenten in 2023 staat dit punt weer op de agenda. • Er is door ZIO meegewerkt om de beweging “meer ruimte voor de professional” in de succesvolle pilot Krachtenbundeling Malberg te verbreden naar Maastricht. Het doel van de gemeenten Maastricht, Valkenburg en Meerssen is om deze werkwijze in de loop van 2023 bij alle sociale teams door te voeren. • • In samenwerking met de gemeente Maastricht, LEVANTOgroep en ZIO is in 2021 en 2022 een aanpak geïmplementeerd rondom intensieve procesregie. De twee gezinsregisseurs van Blauwe Zorg in de Wijk hebben 13 consulenten van de gemeente Maastricht opgeleid en gecoacht in de aanpak intensieve gezinsregie bij gezinnen met hoge kosten/veel zorg in Maastricht. Deze consulenten continueerden de aanpak intensieve procesregie in 2022. ZIO heeft in 2022 verder gewerkt aan de wijkgerichte aanpak van de Nieuwe/Blauwe GGZ in de Blauwe Zorg wijken en heeft meegedacht met o.a. Mondriaan over de uitrol van deze aanpak in de regio MaastrichtHeuvelland. De aanpak die nu “GGZ vooraan in de keten” heet wordt in 2023 als onderdeel van het IZA opgepakt. Zie ook pagina 33. 25

Alliantie Santé Met de Alliantie Santé beschikt de regio Maastricht-Heuvelland sinds 2013 over een sterke coalitie van zorgverzekeraar, gemeente, VGZ, UM, ZIO en zorgaanbieders die het standpunt delen dat goede, toegankelijke en betaalbare zorg alleen op lange termijn geleverd kan worden in samenwerking tussen burgers, aanbieders en financiers. Aan de ambitie van Alliantie Santé ligt het gedachtengoed Blauwe Zorg ten grondslag. De Alliantie Santé heeft een regisserende rol in de regio. REGIO-EXPERIMENT SAMEN MET NZA EN VWS De Alliantie Santé is in 2022 met de afdeling “Juiste Zorg op de Juiste Plek” van VWS en met de NZa overeengekomen om als regio-experiment van de NZa te worden opgenomen. Dat wil onder meer zeggen dat zij ondersteuning zullen bieden bij vraagstukken op het gebied van domeinoverstijgende samenwerking en domeinoverstijgende financiering. Via dit regio experiment willen de partijen laten zien dat aan de hand van regioregie èn met een faciliterende vorm van financiering, de zorg in de regio Maastricht-Heuvelland efficiënter vormgegeven kan worden op het gebied van ZVW, WMO, Jeugdwet, WLZ en Bijstand. CONCEPT-NOTITIE ALLIANTIE SANTÉ In 2022 is door de deelnemers van de Alliantie gewerkt aan een conceptnotitie “Proeftuin Blauwe Zorg Maastricht-Heuvelland vanaf 2022”. De ambities, doelstellingen, bestaande interventies per deelnetwerk (Ouderenzorg, GGZ, 1e-2e lijn en Sociaal domein) zijn opgehaald en verwerkt in een conceptnotitie. Vervolgens zijn per deelnetwerk de ervaren knelpunten bij domeinoverstijgende samenwerking en financiering voortkomend uit de interventies opgehaald, aangevuld met praktijkvoorbeelden en oplossingsrichtingen. DOORKIJK NAAR 2023 Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakte in 2022 afspraken met een groot aantal partijen in de zorg (waaronder ZIO) en sloot met hen een Integraal Zorg Akkoord (IZA). In 2023 zal de Alliantie Santé als regionaal netwerk zich voornamelijk gaan richten op het IZA. 26

NZa Ministerie van Nederlandse Zorg Autoriteit VWS Alliantie Santé ZIO IZA Integraal Zorg Akkoord 27

Project PlusPraktijk Op 1 juli 2018 is de vereniging Regionale HuisartsenZorg (RHZ) gestart met het project PlusPraktijk in de regio Maastricht-Heuvelland. Het project wordt ingezet voor het bereiken van toekomstbestendige huisartsenzorg, die recht doet aan de groeiende complexiteit en zorgvraag in huisartsenpraktijken. De focus van het project ligt op het bereiken van patiëntgerichte, doelmatige en wijkgerichte zorg. Ook het behouden en/of optimaliseren van het werkplezier van het huisartsenteam staat centraal. Het project PlusPraktijk is opgezet vanuit het gedachtengoed van de PlusPraktijken van de Huisartsen Oostelijk Zuid-Limburg (HOZL). Aan het project nemen 16 huisartsenpraktijken uit de regio deel. De deelnemende praktijken werken samen in groepen van 4 à 6 huisartsenpraktijken, zodat ze niet alleen maar juist samen aan de slag gaan en van elkaar kunnen leren. Het delen van ervaringen en ‘best practices’ staat dan ook centraal in het project. Door maximale transparantie in zowel praktijkvoering als prestaties tussen de huisartsenpraktijken ontstaat veel ruimte voor vruchtbare discussies. EEN PLUSPRAKTIJK Een PlusPraktijk is een huisartsenpraktijk van de toekomst. Een praktijk die, samen met andere huisartsenpraktijken, voorop wil lopen in vernieuwingen en hiervoor vernieuwende manieren van werken en zorg uitprobeert. In een PlusPraktijk wordt gestreefd naar patiënten die zelf de regie hebben, doelmatig behandeld worden en is de huisarts de regisseur van de zorg in de wijk. Een belangrijk kenmerk van een PlusPraktijk is het delen van best practices en de maximale transparantie in praktijkvoering en prestaties tussen de betrokken huisartsenpraktijken. HET PROJECT Het project PlusPraktijk wordt financieel mogelijk gemaakt door zorgverzekeraar VGZ namens alle andere zorgverzekeraars. ZIO coördineert het project en ondersteunt de huisartsenpraktijken bij de uitvoering van alle activiteiten. De duur van het project is ruim 5 jaar (1 juli 2018 t/m 1 januari 2024). In totaal nemen 16 huisartsenpraktijken deel aan het project. Deze 16 praktijken zijn in 3 groepen verdeeld en fasegewijs van start gegaan met het project. Een overzicht van alle PlusPraktijken is te vinden in bijlage III. De PlusPraktijken richten zich specifiek op 4 speerpunten, namelijk patiënt empowerment, doelmatiger zorg, wijkgerichte zorg en werkplezier. Vanuit elk speerpunt zijn interventies vastgesteld. Deze speerpunten en interventies zijn vastgesteld door de huisartsen van de deelnemende huisartsenpraktijken en iedereen is met de vastgestelde interventies aan de slag gegaan. Jaarlijks worden de interventies geëvalueerd en zo nodig herzien door de betrokken huisartsen. Bij interventies die succesvol zijn wordt door de RHZ en ZIO gekeken hoe deze regionaal uitgerold kunnen worden. Vanaf 2022 is daarom het onderdeel intervisie verbreed naar alle huisartsenpraktijken in de regio als onderdeel van de regioprestatie 2022-2023. In totaal gingen 6 nieuwe intervisiegroepen van start onder inhoudelijke begeleiding van de huisartsen van de PlusPraktijken. HET JAAR 2022 In de afgelopen 4 jaar zijn 16 huisartsenpraktijken aan de slag gegaan als PlusPraktijk in de regio Maastricht-Heuvelland. De eerste 2,5 jaar kenmerkte zich als een fase waarin reflectie, transparantie, spiegelen en samenwerking centraal stond. De verschillende interventies werden in de praktijken opgestart en de teams gingen ermee aan de slag. De coronacrisis, waardoor een aantal 28

geplande gezamenlijke activiteiten wegviel, grepen de praktijken aan voor reflectie op eigen handelen en de eigen praktijkvoering. Daarnaast maakte digitalisering van de zorg en Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) gedurende deze periode een natuurlijke groei door binnen de PlusPraktijken. Eind 2020 is in overleg met zorgverzekeraar VGZ de vervolgaanpak voor de periode 1 januari 2021 t/m 30 juni 2023 vastgesteld. In 2022 werd dit verlengd tot 1 januari 2024. Met deze continuering van het project kon de implementatie van de in gang gezette innovaties en de gezamenlijke aanpak binnen de huisartsenpraktijken verder worden geoptimaliseerd en nader uitgewerkt. Concreet betekende dit dat eind 2020 met de betrokken huisartsen een aantal thema’s werd benoemd die in 2021 centraal stonden, namelijk: ‘De zorg voor kwetsbare patiënten vanuit de visie Positieve Gezondheid’, ‘Digitalisering in de zorg’, ‘Versterken GGZ in de huisartsenpraktijk’ en ‘Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)’. In 2021 werd, naar aanleiding van een vergelijking en bespreking van spreekuren tijdens intervisie, gestart met het in kaart brengen van de haalbaarheid van MTVP bij de PlusPraktijken, o.a. door te starten met een praktijkscan uitgevoerd door VvAA. In 2022 werden de praktijkscans verder uitgevoerd en eind 2022 afgerond. Verder stond in 2022 de verdere uitwisseling van kennis en ervaringen op het gebied van praktijkvoering, aandacht voor het behouden en verhogen van werkplezier binnen het huisartsenvak en de verankering van de ingezette vernieuwingen door het stellen van praktijkgerichte doelstellingen op het programma. Het onderdeel intervisie, dat door de PlusPraktijk huisartsen als waardevol wordt ervaren, werd in 2022 verbreed naar alle huisartsen in de regio als onderdeel van de regioprestatie 2022-2023. In het jaar 2023 staat de afronding van de verschillende onderdelen van het project en de verbreding naar de regio centraal. Het is cruciaal om hierbij inzicht te krijgen in de succesfactoren en de belemmerende factoren die door de PlusPraktijken zijn ervaren. De 16 PlusPraktijken zijn namelijk een heterogene groep praktijken die allemaal op hun eigen wijze met innovaties omgaan en daarmee een mooie afspiegeling van de gehele regio vormen. Het verkrijgen van inzicht in de succesfactoren en belemmerende factoren maakt toekomstige verbreding van interventies naar andere huisartsenpraktijken in de regio mogelijk. SPEERPUNT PATIËNT EMPOWERMENT De PlusPraktijk levert kwalitatief goede zorg op maat aan zijn patiënten in de eigen leefomgeving en is service gericht door actief gebruik te maken van informatie- en communicatietechnologie. Door de omslag te maken van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag kan een PlusPraktijk zijn patiënten beter begeleiden in het gehele traject van preventie tot nazorg. Onder dit speerpunt vallen de interventies Positieve Gezondheid, leefstijl, digitalisering van de zorg en vroegtijdige zorgplanning. In 2022 werd voor het verkrijgen van inzicht in de haalbaarheid van meer tijd voor de patiënt een praktijkscan door VvAA uitgevoerd. Daarnaast stond in juni/juli 2022 het thema ‘meer tijd voor de patiënt in de huisartsenpraktijk’ centraal tijdens de regio intervisie. Dit gaf de PlusPraktijk huisartsen de kans om hun eigen ervaringen met collega huisartsen uit de regio te delen. Voor het optimaliseren van leefstijl in de eigen spreekkamer werd in mei 2022 de bijeenkomst ‘Een gezonde leefstijl voor patiënt en zorgverlener’ georganiseerd. SPEERPUNT DOELMATIGER ZORG De PlusPraktijk levert doelmatige, innovatieve, evidence-based zorg waarbij maximale transparantie, reflectie op het eigen handelen en continue aandacht voor deskundigheidsbevordering van het huisartsenteam centraal staat. Bij dit speerpunt staat transparantie en reflectie op het eigen handelen centraal. De 29

huisartsen nemen 4x per jaar deel aan intervisie bijeenkomsten om ervaringen met elkaar te delen. Binnen dit speerpunt gaat het om interventies op het gebied van doelmatig voorschrijven van medicatie, doelmatig aanvragen diagnostiek, doelmatiger verwijzen naar het ziekenhuis en het versterken van het GGZ team in de huisartsenpraktijk (o.a. GZ-psycholoog in de praktijk). In de afgelopen 4,5 jaar zijn verschillende thema’s besproken tijdens de intervisies, zoals de inzet van huisartsenzorg, verwijzen naar Medisch Specialistische Zorg (MSZ), GGZ in de huisartsenpraktijk en werkplezier. Tijdens de intervisie wordt gebruikt gemaakt van spiegelinformatie (databronnen: o.a. Vektis Praktijkspiegels, TIPP). SPEERPUNT WIJKGERICHTE ZORG De PlusPraktijk levert en coördineert zorg in de eigen leefomgeving van de patiënt en werkt daarvoor op basis van richtlijnen en structurele samenwerkingsafspraken samen met andere zorg- en hulpverleners in de wijk. Vanuit dit speerpunt richt de huisartsenpraktijk zich meer op de wijk. Interventies binnen dit speerpunt zijn o.a. gericht op het zoeken van verbinding met de thuiszorg, ouderenzorg, sociale wijkteams, wijkteams GGZ en de jeugdzorg. SPEERPUNT WERKPLEZIER Bij de start van het project zijn de PlusPraktijken aan de slag gegaan met Lean werken. In 2020 is aandacht voor de lerende organisatie in de huisartsenpraktijken aan het speerpunt toegevoegd. Daarmee werd het speerpunt Lean werken verruimd naar Werkplezier. Binnen het speerpunt Werkplezier staat het hebben en behouden van werkplezier binnen de huisartsenpraktijk centraal. Interventies binnen dit speerpunt bestaan o.a. uit scholingen in en het toepassen van de Lean methodiek. Door vanuit de Lean filosofie te gaan werken en praktijkprocessen continue te verbeteren ontstaat ruimte voor het team om vooral bezig te zijn met activiteiten die waarde toevoegen voor de patiënt. In verschillende huisartsenpraktijken heeft Lean en Positieve Gezondheid geleid tot een herziening van de werkprocessen en de spreekuurplanning. De coronacrisis in 2020 en 2021 heeft dit nog een extra stimulans gegeven. Door dit soort thema’s met elkaar te blijven bespreken tijdens o.a. intervisie wordt beoogd de vernieuwingen verder door te zetten en te optimaliseren. In de praktijkscans die in 2022 werden uitgevoerd bij de PlusPraktijken is ook aandacht besteed aan de teamdynamiek binnen de praktijk. Op basis van deze bevindingen kan de praktijk praktijkgerichte verbeterpunten voor 2023 opstellen. Tot slot is in het najaar 2022 gestart met een project waarbij een huisarts en doktersassistent van elke PlusPraktijk op bezoek gaat bij een andere PlusPraktijk (‘Meelopen met een collega’). Deze activiteit heeft als doel om inzicht te krijgen in en het delen van ervaringen/informatie met betrekking tot de praktijkvoering en praktijkprocessen. De ervaringen en leerpunten worden in 2023 gedeeld met de huisartsen uit de eigen PlusPraktijk groep tijdens intervisie in juni 2023. REGIO INTERVISIE Reflectie op het eigen handelen en daarvan leren is een belangrijke voorwaarde voor het (blijven) leveren van goede kwaliteit van zorg. Een combinatie van spiegelinformatie en besprekingen in groepsverband blijken daarnaast positief bij te dragen aan de motivatie van huisartsen om gedragsveranderingen door te voeren. De huisartsen van de PlusPraktijken hebben intervisie over praktijkvoering in de afgelopen jaren als positief ervaren. Vanaf 2022 is het onderdeel intervisie daarom verbreed naar alle 30

ZIO RHZ Project PlusPraktijk HOZL VGZ 31

huisartsenpraktijken in de regio als onderdeel van de regioprestatie 20222023. In totaal gingen 6 nieuwe intervisiegroepen van start onder inhoudelijke begeleiding van de huisartsen van de PlusPraktijken. De intervisie in 2022 stond in het teken van de opzet en uitvoer van de regio intervisie. De 6 intervisie groepen zijn 4x bij elkaar geweest. Naast het nemen van tijd om elkaar leren kennen en het vormen van een veilige, vertrouwde intervisie groep, werden ervaringen en kennis uitgewisseld en werd gereflecteerd op eigen en elkaars gedrag. De volgende thema’s stonden in 2022 centraal: huisartsenzorg, meer tijd voor de patiënt, verwijzen naar medisch specialistische zorg en werkplezier. 32

Nieuwe GGZ De wachttijden in de GGZ zijn de afgelopen jaren een steeds groter wordend probleem. Al jaren is ZIO betrokken bij verschillende initiatieven met als doel het verkorten van de wachttijden en het reduceren van de kosten in de GGZ. De pilot aangaande De Nieuwe GGZ (DNG) geldt als voorbeeld voor de hele regio. Alle nieuwe proeftuinen zijn sterk gebaseerd op de manier waarop de proeftuin in Maastricht vorm heeft gekregen. Tegelijkertijd heeft ZIO in 2019 een start gemaakt met het versterken van de GB GGZ door met Stichting Mondriaan ‘Mens GGZ b.v.’ op te richten. Het jaar 2022 stond voor ZIO sterk in het teken van de verdere regionale verbreding van proeftuinen geïnspireerd op de De Nieuwe GGZ en het stabiliseren van de zorg die Mens GGZ biedt. NIEUWE GGZ IN DE WIJK Al een aantal jaar is Nieuwe (blauwe) GGZ in de wijk een succesvol project in een viertal Maastrichtse wijken. Huisartsen zijn zeer tevreden over de samenwerking met dit team. Ze vinden het prettig dat ze direct met professionals kunnen schakelen die ze ook hebben leren kennen. Zij rapporteren ook dat het aantal keren dat het gaat om spoed- of crisiszorg hierdoor enorm is afgenomen. Uit de eerste analyses van de beschikbare data, blijkt dat er een forse stijging is van het gebruik van de GB GGZ en dat bij een van de twee deelnemende huisartsenpraktijken een duidelijke reductie plaatsvindt van de kosten per ingeschreven patiënt op het gebied van de GGZ. De Nieuwe GGZ is door de Alliantie Santé, samen met de NZa en VWS opgepakt als zijnde een van de projecten waar gezocht wordt naar de mogelijkheden voor regionale opschaling en voor domein overstijgende bekostiging en samenwerking. De mogelijkheden om deze opschaling te realiseren zijn in 2022 actief verkend. MENS GGZ B.V. Door met Mens GGZ de GB GGZ te versterken werd het streven naar lagere wachttijden en lagere kosten in de GGZ geconcretiseerd. Immers, wanneer mensen niet naar de S GGZ hoeven omdat ze in de GB GGZ kunnen worden behandeld, leidt dit tot minder druk op de S GGZ en daarmee een reductie van de wachttijden. Gelijktijdig gaat dit gepaard met een reductie van de kosten. In 2022 heeft Mens GGZ een management wissel meegemaakt. Ondanks de onrust die dit bij tijden met zich mee bracht heeft het bedrijf een goed jaar gehad. Aan het eind van 2022 werkte Mens GGZ samen met 34 huisartsenpraktijken, wat betekent dat 65% van alle huisartsenpraktijken in Maastricht-Heuvelland verbonden is aan Mens GGZ. In 2022 stroomden er 703 unieke patiënten in bij Mens GGZ. 33

Ketenzorgprogramma’s in huisartsenpraktijken Huisartsenpraktijken en andere zorgverleners in de regio Maastricht-Heuvelland kunnen via ZIO een contract sluiten voor de volgende ketenzorgprogramma’s: • • Diabetes Mellitus type 2 (DM2) Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) • Astma • • • • Hart- en Vaatziekten (HVZ) Verhoogd Vasculair Risico (VVR) Zorgmodule hartfalen en atriumfibrilleren (HF/AF) Complexe Zorg voor Ouderen Vanuit ZIO zijn sinds 2006 eerstelijns ketenzorgprogramma’s ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd. Met ketenzorg wordt beoogd de kwaliteit van zorg voor mensen met (chronische) aandoeningen in de regio MaastrichtHeuvelland te optimaliseren door het leveren van kwalitatief hoogstaande geïntegreerde eerstelijnszorg tegen beheersbare en bestuurbare kosten. Deze eerstelijns ketenzorgprogramma’s worden continue geëvalueerd en aangepast aan de nieuwe (inter)nationale richtlijnen. De ervaringen van de betrokken patiënten en zorgverleners bij de ketenzorg worden gemeten en geëvalueerd. De zorg binnen de zorgprogramma’s wordt uitgevoerd door diverse zorgverleners, die met ZIO een contract hebben gesloten. Dit betreft o.a. huisartsen, praktijkondersteuners Somatiek (POH-S), specialisten en gespecialiseerd verpleegkundigen, maar ook andere ketenpartners, zoals fysiotherapeuten, diëtisten, optometristen, medisch pedicures en podotherapeuten. Op de ZIO-website staan de zorgprogramma’s uitgebreid beschreven. 34

HVZ DM2 HF/AF COPD Ketenzorg programma’s Complexe zorg ouderen VVR 35

Cijfers huisartsenpraktijken en patiënten in ketenzorgprogramma’s Een overzicht van het aantal huisartsenpraktijken met een contract per ketenzorgprogramma in 2022 staat in figuur 1. Figuur 1 Aantal huisartsenpraktijken met een contract per ketenzorgprogramma (Nregio = 52 huisartsenpraktijken) in 2022 50 51 47 41 34 32 52 3 KETENZORG AF/HF Huisarts KETENZORG ASTMA Huisarts KETENZORG COPD Huisarts KETENZORG CVRM Huisarts KETENZORG DM fundus Huisarts KETENZORG DM Huisarts KETENZORG DM insuline Huisarts KETENZORG ouderen Huisarts 36

In 2022 werd het volgende aantal patiënten, behandeld binnen één of meerdere ketenzorgprogramma’s (zie figuur 2). AANTAL PATIENTEN HEEL JAAR 2022 DM VVR HVZ COPD OUDEREN ASTMA 7376 7476 9835 1602 1631 875 AANTAL INGESCHREVENEN 161577 159535 159535 158820 149910 133313 % PREVALENTIE 4,75% 4,69% 6,16% 1,01% 1,09% 0,66% Figuur 2 Aantal patiënten gedurende heel 2022 in zorgprogramma in de regio Maastricht-Heuvelland BENCHMARK KETENZORG De kwaliteit van zorg wordt gemonitord via kwaliteitsindicatoren geregistreerd in het KIS (Keten Informatiesysteem) MediX. Voor ieder ketenzorgprogramma zijn kwaliteitsindicatoren opgesteld, deze worden zowel landelijk als regionaal verwerkt. Om zowel de kwaliteit als de registratie van de zorgverlening te kunnen evalueren worden deze indicatoren geanalyseerd om na te gaan of de doelstellingen zijn behaald en of er mogelijkheden zijn voor verbetering. Deze gegevens worden ook gebruikt voor de jaarrapportages, regio brede benchmark, interne audits ketenzorg en overige spiegelrapportages op praktijkniveau. Kwaliteitsindicatoren bestaan zowel uit uitkomst- als procesindicatoren. INTEGRALE PERSOONSGERICHTE KETENZORG Ketenzorg bestaat sinds 2006 en heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Uit zowel de regionale als landelijke evaluaties, blijkt dat door de meer protocollaire benadering en de rol van de praktijkondersteuner in de zorg voor de patiënt met de chronische aandoening(en) het overgrote deel van deze populatie goed in beeld is en een aantal proces- en uitkomstindicatoren sterk verbeterd zijn. (Bron InEen; Transparante ketenzorg rapportage 2017 zorggroepen). Diverse ontwikkelingen (toename van complexiteit van zorg en multi morbiditeit en een ander perspectief op gezondheid en ziekte aan de ene kant en de arbeidskrapte aan de andere kant) vragen echter om een verdere doorontwikkeling naar een meer integraal en persoonsgericht ketenzorgprogramma. Deze ontwikkeling vergt: A. Een integraal ketenzorgprogramma met een generieke basis met aanvullende aandoening specifieke modules. B. Een persoonsgerichte benadering, die nog meer aansluit bij wat voor de patiënt van belang en nodig is in zijn dagelijks leven met een chronische aandoening of risicofactoren in de gezondheidsstatus. (Waarbij het model Positieve Gezondheid de kapstok biedt.) Om dit te bereiken wordt gewerkt aan een aantal ontwikkelpunten, te weten: 1. De (her)inrichting van zorgprocessen; a. Ontwikkeling van Integrale Ketenzorg met een protocol waarin men vanuit één generieke basis start en waar (eventueel) wordt aangevuld met ziekte specifieke modules. b. Efficiënte(re) en laagdrempelige beschikbaarheid van diverse deskundigheidsniveaus. c. Evalueren en bijstellen rollen en verantwoordelijkheden van 37

zorgprofessionals binnen Integrale Ketenzorg en persoonsgerichte zorg. Atriumfibrilleren en Hartfalen. 2. Een passend scholingsaanbod voor POH-s en huisartsen; a. Een scholingscurriculum van vijf jaar gestart in 2020, met veel ruimte voor eigen keuzes en competentieontwikkeling, op basis van een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP). b. Training/scholing/coaching aanbieden in het kader van persoonsgerichte zorg en het ‘het andere gesprek’. 3. Aanpassing van digitale registratiesystemen; a. Inrichten van een (nieuw) Keten Informatie Systeem (KIS) dat beter ondersteunt in het werkproces. 4. Aanpassing van de bekostiging en contractering voor het uitvoeren van het vernieuwde integrale ketenzorgmodel. GEREALISEERD IN 2022: Ad 1. • Onderzoeken van de mogelijkheden van de consultatieknop in Medix, waaronder de aanvulling en mogelijkheid om kaderartsen te consulteren. Definitieve realisatie in 2023. • Vaststellen van het proces integrale ketenzorg van huisarts en praktijkondersteuner, met de onderlegger van het ‘andere’ gesprek op basis van o.a. positieve gezondheid. • Ontwikkeling van een Ketenzwaarteprofiel met de kaderhuisartsen en praktijkondersteuners, waarin de medische risico’s worden afgezet tegen het zelf managend vermogen van de patiënt. Implementatie gepland per januari 2023. • Formuleren van “minimale dataset integrale ketenzorg”, vaststellen gepland in 2023, implementatie in 2024. • Afronding pilot voor evaluatie en optimalisatie addendum keten Ad 2 • Communicatietrainingen in kleine groepen om te oefenen met gesprekvoering met patiënt tot ‘het andere gesprek’. • (doorlopend) aanbieden van een scholingsprogramma aan praktijkondersteuners (en huisartsen). • Het scholingscurriculum voor ketenzorg loopt van 2020-2026 (normaliter 5 jaar, i.v.m. Coronajaar uitgebreid tot 6 jaar). In afstemming met alle betrokken zorgverleners en ketenpartners wordt jaarlijks een passend scholingsprogramma vastgesteld. Inschrijving kan via de website van ZIO. Ad 3. • Constatering door Vereniging RHZ en ZIO dat een geïntegreerd HIS/KIS/ZIS met het huidige (landelijke) aanbod aan HIS/KIS/ZIS onvoldoende haalbaar is op het niveau van eisen die regionaal wenselijk en nodig zijn. Dat rechtvaardigt de keuze om met een nieuwe softwarebouwer een ander KIS te ontwerpen, dat de positieve elementen van Medix behoudt en de aanvullende eisen kan aanbrengen. Begin 2023 zal het plan van aanpak verder uitgestippeld worden, op basis van het vastgestelde zorgproces van huisarts en praktijkondersteuner. In 2023 zullen de andere ketenpartners hierbij betrokken worden. • Evaluatie van het gebruik van de ingekorte formulieren in MediX (t.b.v. verminderde registratielast) en monitoringsstand (functionaliteit in MediX om patiënten die niet voldoen aan de inclusiecriteria van de ketenzorg, maar die men in verband met aanwezigheid van risicofactoren wel periodiek (laagfrequent) wil opvolgen). • Evaluatie en afronding zelfmanagementtool Generieke Ziektelastmeter. 38

Ad 4. • In samenwerking met de werkgroep Huisartsen Chronische Zorg (zie bijlage IIe) is in 2022 een eerste zeer globale oriëntatie gedaan op mogelijke bekostigingsmodellen van een integraal ketenzorgprogramma en de bijhorende risico’s van ieder model. Gedurende 2023-2024 zal dit verder uitgewerkt worden. GECOMBINEERDE LEEFSTIJLINTERVENTIE (GLI) Sinds 2020 contracteert ZIO (gecertificeerde) leefstijlcoaches voor de uitvoering van de GLI. Het betreft aanbieders van de drie bewezen effectieve programma’s Beweegkuur, COOL en Slimmer. Sinds de start tot en met oktober 2022 zijn 12 aanbieders van de GLI gecontracteerd en 1120 personen gestart met de GLI. Najaar 2022 is door WESP studente een evaluatie gedaan naar de mate van implementatie binnen de eerstelijnszorg van de GLI in de regio van Maastricht-Heuvelland. De resultaten van deze evaluatie worden voorjaar 2023 verwacht. Verdere optimalisatie van de implementatie van de GLI op basis van deze bevindingen zal daarna volgen. KeiGezond Limburg Begin 2022 is de Limburgse Netwerkaanpak voor kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas genaamd ‘KeiGezond’ in de betrokken regio’s gestart. ZIO heeft als zorggroep een rol in het faciliteren van het programma (o.a. het faciliteren van een ‘aanmeldloket’ en een registratie- en declaratiesysteem), de contractering van de zorgverleners, te weten de centrale zorgverlener en de kinderleefstijlcoach en de implementatie bij de huisartsenpraktijken en POH Jeugd (welke kunnen signaleren en verwijzen) in de regio Maastricht-Heuvelland. Huisartsen zijn middels een praktijkbezoek door een projectmedewerker persoonlijk geïnformeerd. Gedurende de pilotperiode zal het programma doorlopend geëvalueerd worden, zowel op lokaal- als op provinciaal niveau. KETEN SPECIFIEKE ONDERNOMEN ACTIES: • Ketenzorg COPD en ketenzorg Astma In 2022 heeft een landelijke evaluatie plaatsgevonden van de ketenzorg Astma. Naar aanleiding van deze evaluatie is een wijziging aangebracht in het ketenzorgprogramma. Deze wijziging is besproken in de werkgroep Astma/COPD en uitgewerkt in de protocollen van ZIO ketenzorg en wordt per 1 januari 2023 geïmplementeerd. Voor samenstelling van de werkgroep zie bijlage IIb. • Ketenzorg Diabetes mellitus type 2 (DM2) De ketenzorg DM2 is de langstlopende keten binnen onze regio en is daarmee ook de keten waarbij we aannemen dat nagenoeg alle patiënten goed in kaart zijn gebracht. Voor samenstelling van de werkgroep zie bijlage IIa. • Ketenzorg CVRM (VVR/HVZ) In 2022 heeft een pilot plaatsgevonden bij vijf praktijken en is een adviesrapport opgesteld per praktijk op basis van een door de praktijken uitgevoerde search in het HIS naar potentiële patiënten Atriumfibrilleren en Hartfalen. Als vervolg op de pilot en het adviesrapport zal een voorstel gemaakt worden voor herwaardering van deze zorgmodule en de positionering in het ketenzorgprogramma. Voor samenstelling van de werkgroep zie bijlage IIc. 39

Ouderenzorg In 2022 is de pilot ‘Positieve en Passende Ouderenzorg Amby’ van start gegaan. Het project heeft ten doel dat 75-plussers die thuis wonen, de juiste zorg krijgen op het moment dat zij dit nodig hebben. Hiervoor is eerst een onderzoek gestart om de benodigde informatie bij de doelgroep zelf op te halen. Enerzijds zijn de wensen en behoeften van de 75-plussers aan de hand van interviews op basis van Positieve Gezondheid in kaart gebracht. Anderzijds is de behoefte en het aanbod van zorg, welzijn en wonen in Amby aan de hand van populatiegegevens in kaart gebracht. Op basis van de interviews, het sociaal profiel van de wijk en de zorg en ondersteuningsconsumptie is er een algemeen beeld van de wijk Amby ontwikkeld. Samen met enkele ketenpartners is er in 2022 een ‘Handreiking voor de wijk: Wet Zorg en Dwang’ ontwikkeld. Dit om onvrijwillige zorg in de regio Maastricht-Heuvelland te voorkomen. In 2022 is een start gemaakt met het herzien van het protocol Palliatieve Sedatie. Samen met de kaderhuisarts palliatieve zorg en de belangrijkste samenwerkingspartner is het protocol geactualiseerd en zal het in 2023 geïmplementeerd worden binnen de regio. Een onderzoek door de Universiteit Maastricht samen met ZIO en Envida naar optimalisatie van de keten complexe zorg voor ouderen is dit jaar van start gegaan. Door gesprekken met belangrijke stakeholders binnen de keten complexe zorg voor ouderen zal de keten verder geoptimaliseerd worden. Belangrijke thema’s hierbij zijn het multidisciplinaire overleg (MDO) en het Advance Care Planning (ACP). De pilot ‘Verpleegkundig Specialist Ouderenzorg in de wijk’ is positief geëvalueerd. De verpleegkundig specialist ouderenzorg zal in 2023 haar opleiding afronden. Dan zal gekeken worden hoe en waar de verpleegkundig specialist ouderenzorg (VS) gepositioneerd zal worden binnen de wijk. De VS volgt haar opleiding bij de kaderhuisarts ouderengeneeskunde. De ervaringen zijn zeer positief te noemen. Vanwege het gebrek aan een multiculturele dagbesteding voor ouderen binnen de regio gaat een brede initiatiefgroep onderzoeken of er behoefte is aan deze dagbesteding en hoe deze vervolgens kan worden opgezet en ingericht. Een WESP student van de Universiteit Maastricht heeft onderzoek gedaan naar het verwijsproces van ouderen in de regio Maastricht Heuvelland. Er werd onderzocht wat de wensen en ervaringen zijn van zorgprofessionals met dit verwijsproces. Ook werd de multidisciplinaire videoconsultatie ouderenzorg geëvalueerd. ZIO heeft in samenwerking met studenten ergotherapie van Zuyd Hogeschool en het Buurtplatform Amby een informatiemiddag Valpreventie georganiseerd voor ouderen uit de wijk Amby te Maastricht. Voor samenstelling van de werkgroep zie bijlage IId. 40

41

Huisartsgeneeskundige GGZ POH GGZ Binnen de huisartsgeneeskundige GGZ worden mensen begeleid met (een verhoogd risico op het ontwikkelen van) lichte tot matige psychische en/ of sociale klachten. In 2022 is de focus in de huisartsgeneeskundige GGZ komen te liggen op het versterken van de GGZ vooraan in de keten. Door een uitgebreidere samenwerking met ketenpartners en uitbreiding van het aantal MDO’s in de huisartsenpraktijken kunnen mensen eerder passende zorg vinden en krijgen. Het team POH GGZ merkt een positief effect aan de intensivering van de samenwerking met het GGZ zorgveld. Ongeveer de helft van alle verwijzingen worden gedaan naar de GB GGZ in de regio. Ook verwijzingen naar het sociaal domein en andersoortige vervolgzorg (buiten de GGZ) krijgen door het team meer aandacht. Deze ombuiging van zorg onderstreept het belang van de holistische vraagverheldering door een POH GGZ. Positieve gezondheid is hierbij nog altijd uitgangspunt. Uit de resultaten blijkt dat in 2022 5.472 unieke patiënten gezien zijn door de POH GGZ (in totaal 20.532 consulten) in de regio. De mensen worden in een kortdurend traject begeleid door de POH GGZ binnen de huisartsenpraktijken. Ook mensen met stabiel chronische psychische klachten kunnen laag frequent door de POH GGZ gezien worden. In 2022 bestond het GGZ-team uit 33 POH GGZ, 8 POH Jeugd en twee teamleiders. Stichting ZIO Geestelijke Gezondheid investeert in haar personeel, goed werkgeverschap staat hoog in het vaandel. Dit doen we onder andere door te investeren in interessante (geaccrediteerde) nascholingen, een regionale POH dag en het faciliteren van de opleiding POH GGZ voor nieuwe collega’s. In 2022 hebben nascholingen plaatsgevonden over de thema’s Acceptance and Commitment Therapy, Positieve Gezondheid, Rouw- en verlieservaringen, het KOP model, de doelgroep LVB en is er extra aandacht geweest voor het thema Verslaving. In 2023 zal het team POH GGZ actief gaan inzetten op meer betrokkenheid bij het sociaal domein en het inzetten van preventief zorgaanbod. Ook krijgen overlegstructuren met netwerkpartijen en positieve gezondheid blijvend aandacht. POH JEUGD In 2015 is de Jeugdzorg ondergebracht bij de gemeenten. ZIO heeft in samenwerking met de vier Heuvelland gemeenten de functie van POH Jeugd geïntroduceerd, die de verbindende schakel is gaan vormen tussen de huisartsenzorg en jeugdzorg. De POH’s Jeugd worden door de gemeenten gefinancierd en doen spreekuur in een aantal huisartsenpraktijken én op de Stadspoli’s voor de overige huisartsenpraktijken in de regio. Uit de resultaten blijkt dat in 2022 659 unieke cliënten gezien zijn door de POH Jeugd in de regio Maastricht-Heuvelland. Dit is in lijn met het gemiddelde van de voorgaande jaren. In totaal zijn er 3.278 consulten uitgevoerd in de regio; in 2021 was dit 5.391. De afname in aantal consulten kan door verschillende factoren verklaard worden. Enerzijds is er minder inzet geweest door wisseling en zwangerschaps- en ouderschapsverlof door de POH Jeugd. Anderzijds is er in het team meer aandacht besteed aan de inhoud en doelmatigheid van consulten. Bij 65% van de cliënten was er geen verwijzing nodig naar geïndiceerde zorg: 60% werd door de POH Jeugd zelf afgerond, 2% werd doorverwezen naar het voorliggend veld en de overige 3% wilde uiteindelijk geen hulp. 28% werd doorverwezen naar de Jeugd GGZ en 6% naar Jeugdhulp (begeleiding). 42

5.472 659 unieke patiënten unieke patiënten POH GGZ 20.532 consulten 3.278 consulten 43 POH Jeugd

Dit is lijn met voorgaande jaren. De meeste hulpvragen (52%) hadden betrekking op: angstproblematiek, gedragsproblematiek en stemmingsklachten. Ook dit komt overeen met voorgaande jaren. In de praktijk blijkt dat de inzet van de POH Jeugd zorgt voor meer kennisdeling en een betere afstemming tussen jeugdhulp, gemeente en huisartsenzorg. De POH Jeugd neemt structureel deel aan het overleg met Team Jeugd van de verschillende gemeenten en sluit naar behoeften aan bij Knooppuntoverleggen van scholen in de regio. In 2023 zal er extra aandacht komen voor de verwijsstroom van kinderen en jeugdigen die nog rechtstreeks naar de geïndiceerde zorg worden verwezen zonder betrokkenheid van de POH Jeugd. Ook zal de tevredenheid bij huisartsen getoetst worden omtrent de functie POH Jeugd. I.v.m. de hoeveelheid vragen in de gemeente Eijsden-Margraten zal de inzet van de POH Jeugd aldaar worden verdubbeld. 44 44

Evaluatie en onderzoek ZIO is continue bezig met onderzoek en evaluatie binnen de eerstelijnszorg. Blauwe Zorg is daarbij een belangrijke kapstok. Met de verschillende projecten binnen Blauwe Zorg wordt een betere gezondheidstoestand van de patiënt, optimale werkplezier bij de zorgverleners, betere kwaliteit van zorg bij lagere of gelijkblijvende kosten in de regio beoogd (quadruple aim). Inzicht in de werkbaarheid en effecten van innovaties en zorgprogramma’s op deze 4 doelen zijn van belang om toekomstbestendig en innovatief beleid op dit thema in te zetten. Het bestuurlijk netwerk Alliantie Santé zet zich in voor het realiseren van het gedachtengoed Blauwe Zorg in de regio MaastrichtHeuvelland. Voor de evaluatie en monitoring van de verschillende Blauwe Zorg projecten werkt ZIO samen met onderzoekers van universiteiten en hogescholen, en met zorgverleners in de praktijk. De huisartsen uit de inhoudelijke werkgroepen ketenzorg (bijlage IIe) hebben een adviserende en ondersteunende rol ten aanzien van de opzet en praktische uitvoer van evaluaties en onderzoeksprojecten op het gebied van ketenzorg. In 2022 liepen 2 geneeskunde studenten van de Universiteit Maastricht een wetenschapsstage bij ZIO, met begeleiding vanuit ZIO en de onderwijsinstelling. Eén student deed onderzoek naar innovaties in de ouderenzorg en de andere student startte met haar onderzoek naar de implementatie van de gecombineerde leefstijl interventie (GLI) in huisartsenpraktijken. Daarnaast werden in 2022 bij ZIO verschillende aanvragen voor participatie in subsidieaanvragen en/of onderzoeksprojecten door externe partijen ingediend en behandeld. Daarnaast participeerde ZIO in verschillende wetenschappelijke onderzoeken en externe projecten. 45

Interne Audit Ketenzorg HaZo24 Kwaliteit NPA LRQA Externe toetsing 46

Kwaliteit HaZo24 In de regio Maastricht en Heuvelland heeft de Vereniging RHZ met ondersteuning van de kwaliteitsmedewerkers de afgelopen jaren het kwaliteitssysteem HaZo24, gebaseerd op de internationale ISO Healthcare norm NEN-EN 15224 (zorg en welzijn) geïmplementeerd in tenminste 95% van de huisartsenpraktijken, ZIO Chronische Zorg, Huisartsenpost en Stadspoli. In 2022 zijn er verdere stappen gezet om het doel dat alle praktijken eind 2023 een kwaliteitssysteem, óf HaZo24, óf NPA hebben te halen. In mei 2022 is het kwaliteitssysteem steekproefsgewijs getoetst door LRQA. Deze externe toetsing is, zonder minors, glansrijk doorlopen. Daarnaast zijn in 2022 twee huisartsenpraktijken in de regio gestart met de implementatie van de HaZo24. Met ondersteuning van de kwaliteitsmedewerkers worden de praktijken klaar gemaakt voor hun toetsing in 2023, waarna zij bij goed resultaat toegevoegd zullen worden aan het regio certificaat. Ondanks de periode van bestuurswissel en het tijdelijk ontbreken van een kwaliteitscoördinator in 2022 is er dankzij de inzet van de kwaliteitsmedewerkers continuïteit geweest in de ondersteuning aan de huisartspraktijken op gebied van kwaliteit. Processen zijn de afgelopen jaren goed ingericht waardoor deze zonder problemen zijn doorgelopen en er gestructureerde aandacht is voor de kwaliteit van zorg en de verbetering hiervan. INTERNE AUDIT KETENZORG In 2022 is weer bij 53 praktijken een Interne Audit Ketenzorg uitgevoerd. De Interne Audits Ketenzorg zijn onderdeel van de 24 uurs kwaliteitsborging, voor het onderdeel Chronische Zorg. In 2022 is voornamelijk gekeken naar het continu verbeteren van lopende processen in de praktijk en de processen rondom ouderenzorg. Er werd expliciet gekeken naar de wijze waarop de POH zijn agenda inplant, de werkdruk en de balans tussen beschikbare uren en theoretisch benodigde uren. In 2023 zal er binnen de ouderenzorg verder ingezoomd worden op het multidisciplinair overleg en binnen de ketenzorg op het ketenzorgzwaarteprofiel. 47

Scholing ZIO Kwaliteit en Scholing organiseert nascholingen voor aangesloten zorgverleners. HUISARTSEN Jaarlijks wordt een ‘Informatieavond ketenzorg’ georganiseerd, waarin o.a. de laatste stand van zaken en afspraken met verzekeraar aan bod komt. Tenminste één van de huisartsen van de praktijk dient hierbij aanwezig te zijn. Bij wijzigen van richtlijnen of herzieningen van de NHG-standaard wordt door ZIO Kwaliteit en Scholing georganiseerd met als doel de nieuwe standaard toe te lichten. Het volgen van deze scholing is een verplichting voor zowel huisarts als praktijkondersteuner (POH) Somatiek. POH SOMATIEK EN GGZ In 2020 is er gestart met een nieuw scholingskader voor 5 jaar (2020-2025) voor de POHs Somatiek en GGZ. De POH heeft een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) gemaakt en dit besproken met de leidinggevende en/of huisarts. Vanuit dit POP is een scholingsplan gemaakt voor de betreffende zorgverlener. Hiermee wordt beoogd dat de zorgverlener de deskundigheidsbevordering op een meer persoonlijke wijze invulling kan geven binnen de kaders van de contractuele verplichting tot het volgen van scholing en kennisontwikkeling met betrekking tot de geleverde ketenzorg of GGZ zorg. ZIO heeft in samenspraak met de Vereniging RHZ een beleidsvisie vastgesteld, waarin wordt gesteld dat de POH Somatiek generalistische zorg kan uitvoeren in een landschap van vergrijzing en multimorbiditeit. ZIO Kwaliteit en Scholing biedt jaarlijks een flexibel scholingsaanbod binnen een vast kader van uren op basis van de aanbevolen uren in de CAO Huisartsenzorg (20 uur op jaarbasis per praktijkmedewerker) aan. Voor de POH Somatiek, werkzaam binnen de ketenzorgprogramma’s van ZIO, betekent dit 100 uur scholing in 5 jaar. Voor de praktijkondersteuner GGZ in dienst bij ZIO is met goedkeuring van de Bestuurgroepvoorzitters RHZ het aantal scholingsuren uitgebreid naar 26 uur op jaarbasis. Voor de competenties van zowel de POH Somatiek als –GGZ wordt uitgegaan van de CanMEDS: 1. Medisch Handelen 2. Communicatie 3. Samenwerking 4. Kennis en Wetenschap 5. Maatschappelijk Handelen 6. Organisatie 7. Professionaliteit Er wordt verondersteld elke competentie aan bod te laten komen in de gekozen scholing gedurende de periode van 5 jaar. Voor de POH Somatiek betekent dit dat voor het medisch inhoudelijke deel van de onderwerpen elke gecontracteerde keten in de 5 jaar aan bod moet komen. Aantal verplichte uren vastgesteld voor de POH Somatiek: • • • • • Jaarlijkse informatiebijeenkomst over ketenzorgprogramma’s Dag van de POH Intercollegiaal overleg Observatie Spirometrie Wijzigingen in medisch inhoudelijke richtlijnen 2 uur 6 uur 4 x1 uur per jaar 1x per 5 jaar X uur 48

Huisartsen Doktersassistenten ZIO Kwaliteit en Scholing POH GGZ POH Somatiek 49

Indien de praktijk nog extra addenda heeft met scholingsvoorwaarden op een ketenzorgcontract (bijv. insulinetherapie) dan komen deze scholingsvoorwaarden hier extra bovenop. • In 2022 zijn de trainingen Positieve Gezondheid voor de huisartspraktijk gestart. vijf groepen hebben de training inmiddels afgerond. In totaal hebben in 2022 46 praktijkmedewerkers de training Positieve Gezondheid afgerond. Aantal verplichte uren vastgesteld voor de POH GGZ: • • • • Wijzigingen in medisch inhoudelijke richtlijnen Intervisie onder begeleiding Jaarlijkse informatiebijeenkomst over ontwikkelingen GGZ: 2 uur Dag van de POH 6 uur X uur 5x 2 uur OVERIGE SCHOLINGEN Naast het aanbod van verplichte scholingen werden ook de volgende scholingen georganiseerd in 2022. • In samenwerking met de stichting Langerhans organiseerde ZIO Kwaliteit en Scholing de Thema avond Langerhans, deze stond in het teken van “Diabetes & risico’s; De puntjes op de juiste i”. Deze scholing heeft online plaatsgevonden in de vorm van een webinar. Aan deze scholing deden in totaal 51 huisartsen en POHs mee. • Voor de medewerkers van de huisartspraktijken werden 2 BHV Herhaalcursussen gepland. In totaal hebben 23 praktijkmedewerkers een BHV herhaalcursus gevolgd in 2022. • Voor de POHs Somatiek en doktersassistenten stonden 45 reanimatietrainingen gepland. In totaal hebben 141 POHs en doktersassistenten in 2022 een reanimatietraining gevolgd. • Voor de POHs GGZ werden de scholingen “Werken met het KOP model”, “Vaardig begeleiden rouw en verlies” en de training “Focussed ACT” georganiseerd. In totaal hebben aan deze scholingen 41 POH GGZ deelgenomen. • DOKTERSASSISTENTEN • Voor doktersassistenten werd in 2022, naast de verschillende reanimatietrainingen en trainingen Bedrijfshulpverlening (BHV), een triagetraining georganiseerd. Aan de triagetraining hebben 19 doktersassistenten deelgenomen. OVERIGE ACTIVITEITEN EN ONTWIKKELINGEN • Voor de huisartsen van de PlusPraktijken is in 2022 een netwerkbijeenkomst georganiseerd met als thema “Leefstijl”. Hier hebben 28 huisartsen en POHs aan deelgenomen. • De WDH organiseerde in 2022 de jaarlijkse Najaarswarffum; een 3-daagse scholing voor huisartsen volgens het Warffum model. Er hebben in totaal 63 huisartsen deelgenomen aan de Najaarswarffum 2022. • • • Voor diverse andere partners in de ketenzorg werden informatiebijeenkomsten georganiseerd. ZIO Kwaliteit en Scholing heeft instellingsaccreditatie (IA) voor huisartsen, praktijkondersteuners AGZ en doktersassistenten. Voor overige scholingen is met succes accreditatie aangevraagd bij bijvoorbeeld de Landelijke Vereniging voor POH GGZ. Het streven is om vanaf 2023 ook hiervoor instellingsaccreditatie aan te vragen. Er functioneren diverse werkgroepen (WDH, doktersassistenten) waarin scholingsonderwerpen ontwikkeld worden. Zie bijlage IIg. 50

2023 In 2023 zal ZIO Kwaliteit en Scholing inspelen op de veranderde afspraken als het gaat om scholing voor de huisartsen. Er zal desgewenst scholing ontwikkeld worden bij het verschijnen van nieuwe standaarden en/of richtlijnen. ZIO kwaliteit en Scholing zal blijvend streven naar inhoudelijk kwalitatief goede en interessante ketenzorgscholingen. 51

Bestuursadviescommissies (BAC’s) BAC KWALITEIT De BAC Kwaliteit (zie bijlage Ia) adviseert het RHZ bestuur over onderwerpen die met kwaliteit van huisartsenzorg in de regio te maken hebben. In het gedachtengoed van 24/7 huisartsenzorg zijn in december de BAC Kwaliteit en de kwaliteitscommissie van de HAP geïntegreerd. In 2022 zijn vier vergaderingen geweest. Onderstaande onderwerpen zijn aan de orde geweest: • • • • COVID-19, stand van zaken; Evaluatie uitbreiding scholingsuren POH-GGZ; Scholingskader HA en POH 2020-2026; Scholing positieve gezondheid als ontwikkelscholing; • HBO opleiding Ouderenzorg; • Contextanalyse RHZ; • • • HaZo24 projectplan 2023-2028; Steekproefplan 2023-2024; Herregistratie-eis NHG; • Monkeypox; stand van zaken; • Samenwerking Optimus; • • • • • Digitale toegang tot HA-zorg; Samenwerking Stichting HaZo24 en NPA; Interne audit ketenzorg format en indicatoren spiegelinformatie; Vluchtelingenstroom; Integratie kwaliteitscommissie SHMH en BAC Kwaliteit. De BAC Samenwerking behandelt de klachten (VIM) die worden ingediend op het gebied van samenwerking. Indien er een tendens ontstaat wordt deze rechtstreeks besproken met de betreffende zorgpartner door een RHZ bestuurslid. De BAC Samenwerking heeft via het bestuurslid structureel overleg met het stafconventbestuur van het MUMC+. Tevens wordt er vanuit diverse vakgroepen van het MUMC+ betrokkenheid gevraagd van de leden van de BAC Samenwerking. Het document ‘Kwaliteitsafspraken MUMC+ en de RHZ’ wordt jaarlijks geëvalueerd en besproken met het MUMC+. Vragen vanuit diverse vakgroepen met betrekking tot te ontwikkelen zorgpaden worden kritisch bekeken, geconcretiseerd en waar zinvol gaan BAC-leden met de betreffende vakgroep in gesprek. Kwaliteit is een breed begrip. Vaste onderwerpen tijdens de BAC vergaderingen zijn deskundigheidsbevordering huisartsen-POH-doktersassistenten, HaZo24, veiligheid en continuïteit. De BAC Kwaliteit ontwikkelt stukken die ter advies voorgelegd worden aan het bestuur RHZ, Bestuursgroep voorzitters en de Algemene Ledenvergadering. BAC SAMENWERKING De opdracht van de BAC Samenwerking (bijlage Ib) is het RHZ bestuur te adviseren over de samenwerking en communicatie tussen de huisartsen van de Vereniging RHZ Heuvelland onderling en de zorgpartners in de regio. De BAC volgt de agenda en de notulen van de bestuursgroepvoorzitters vergadering en probeert waar zinvol haar bijdragen te leveren dan wel af te stemmen. 52

BAC ICT De opdracht van de BAC ICT (bijlage Ic) is het bestuur te adviseren ten aanzien van automatiseringsvraagstukken die gerelateerd zijn aan het realiseren van goede huisartsenzorg. De BAC ICT monitorde in 2022 de voortgang van het landelijke versnellingsprogramma OPEN. Ook is digitalisering in de regio tijdens elke vergadering aan de orde geweest. In 2022 is gestart met het opstellen van een digitaliseringsplan dat betrekking heeft op de huisartsenzorg in regio. Dit plan zal in het voorjaar 2023 worden afgerond en worden geeffectueerd. Daarnaast zijn onderstaande onderwerpen in 2022 aan de orde geweest in de BAC ICT: - Beterdichtbij app van het MUMC+ - Aanpassing GGZ verwijsbrief - Cybersecurity - Whitebox - Digitale diagnostiek/Zorgdomein 53

Bijlagen BIJLAGE I BESTUURSADVIESCOMMISSIES Bijlage Ia Samenstelling BAC Kwaliteit in 2022 • • • • Dhr. drs. R. Delissen, (voorzitter), huisarts Dhr. drs. J. Smeets, vanuit Bestuur RHZ, huisarts Dhr. drs. R. Haesen, huisarts Dhr. drs. R. Prevoo, huisarts • Mevr. drs. M. Verschuren, huisarts • Mw. J. Hendriks, kwaliteitscoördinator ZIO (tot juli 2022) • Dhr. dr. G. Schulpen, medisch directeur ZIO (tot juli 2022) Nieuwe leden vanaf december 2022 • Mevr. R. Franssen, kwaliteitscoördinator ZIO • Mevr. S. Houben, kwaliteitsmedewerker SHMH, voorheen lid kwaliteitscommissie SHMH • Dhr. drs. R. Lauw, oud-huisarts, voorheen lid kwaliteitscommissie SHMH • Mevr. A. Witjes – te Nijenhuis, teamleider SHMH, voorheen lid kwaliteitscommissie Bijlage Ib Samenstelling BAC Samenwerking in 2022 (nog aangeleverd worden) • Mw. drs. M. van Dongen, huisarts • Mw. drs. M. van Oosterhout - Costongs, huisarts • Mw. drs. C. Theunissen, huisarts • Mw. drs. T. van der Waart, huisarts vanuit Bestuur RHZ • Mw. drs. P. Israël, (voorzitter), hidha • Dhr. drs. H. Debets, huisarts • Mw. J. Hazelzet, bestuurssecretaris ZIO (tot juli 2022) • Bijlage Ic Samenstelling BAC ICT in 2022 • • • • Dhr. G. Schulpen, medisch directeur ZIO (tot juli 2022) Dhr. drs. J. Ridderbeks, huisarts Dhr. dr. P. Smeets, huisarts Dhr. dr. T. Geven, huisarts Dhr. drs. J. Ridderbeks, huisarts BIJLAGE II WERKGROEPEN Bijlage IIa Samenstelling Werkgroep Ketenzorg DM2 in 2022 • Mw. A. Put, 1e lijns diëtiste, namens Die’net • Dhr. E. Barten, optometrist • Mw H. Bouchons, secretariaat MUMC+ • Mw. J. Claessens, diabetesverpleegkundige • • Dhr. drs. G. Reitz, huisarts Dhr. dr. C. van Uden, directeur bedrijfsvoering ZIO (tot juli 2022) • Mw. J. Hazelzet, Bestuurssecretaris ZIO (tot juli 2022) Tijdelijke leden BAC ICT: • • • Dhr. drs. G. Knops, huisarts Dhr. drs. M. Munnik, huisarts Dhr. S. Swaen, ZIO Bijlage Id Samenstelling BAC HAP leden 2022 • Mw. drs. K.M.G. van Baardwijk (vanaf 31-01-2022) • • Mw. drs. J.F.C.M. Goossens • • Dhr. drs. Y.G.F.L. Kesler Dhr. drs. L.M.A. Nijst Dhr. drs. E. Duinkerke (tot 30-05-2022) Dhr. drs. R.R. Heg • Mw. drs. I. van der Heijden namens bestuur RHZ • • Mw. J.M.T. van Nuil • • Mw. drs. E.M.H. Posma namens stichting HMH • • Mw. drs. E.V. Urlings (vanaf 07-03-2022) • • Mw. A. Witjes-te Nijenhuis • • Mw. N.E.B. Broens-Le Doux notuliste Dhr. drs. F-P Oderwald (vanaf 07-03-2022) Dhr. drs. S. Sabrkhany (tot 07-03-2022) Dhr. drs. M.H.C. Verhoeckx (tot 07-03-2022) Dhr. drs. V.A. Zwietering 54

• • • Mw. H. Lamers, pedicure • Dhr. G. van den Hof, POH-Somatiek Dhr. dr. J. Smeets, kaderhuisarts DM2 • • Dhr. drs. J. Göbbels, kaderhuisarts DM2 • Mw. Ellen Hakvoort, diabetesverpleegkundige • Mw. J. Slijpen, POh-Somatiek • Mw. drs. S. Landewe, internist endocrinoloog • Mw. L. Hager, coördinator ketenzorg, ZIO • Dhr. J. Bruijnen, 1e lijns diëtist, namens Die’net Dhr. J. Luermans, cardioloog • Mw. K. Konings, kaderhuisarts HVZ • Mw. L. Hager, coördinator ketenzorg, ZIO • Mw. M. van Hoof, medewerker ketenzorg, ZIO • Dhr. R. Willemsen, kaderhuisarts HVZ Dhr. R. Nelissen, verpleegkundig afdelingshoofd • Mw. W. Engering, POH-somatiek • Dhr. prof. dr. M. Brouwers, internist endocrinoloog • Mw. M. van Hoof, medewerker ketenzorg, ZIO • Mw. N. Jeurninck, 1e lijns (vrijgevestigd) podotherapeut • • Mw. W. Engering, POH-Somatiek Bijlage IIb Samenstelling Werkgroep Ketenzorg Astma en COPD in 2022 • • Mw. H. Bastiaens, longverpleegkundige • Dhr. G Wesseling, longarts Dhr. F. Franssen, longarts • Mw. I. Heijnen - op den Camp, 1e lijns diëtist, namens Die’net • Mw. L. Hager, coördinator ketenzorg, ZIO • Mw. M. Nieman, longverpleegkundige • Mw. M. Schnitzeler, POH-Somatiek • Mw. M. van Hoof, medewerker ketenzorg, ZIO • Dhr. R. Willemsen, kaderhuisarts Astma-COPD • Mw. W. Engering, POH-Somatiek Bijlage IIc Samenstelling Werkgroep Ketenzorg Hart- en Vaatziekten in 2022 • Mw. A. Kerkhofs – Kuiper, POH-somatiek • Mw. B. Vorstermans, hart-en vaat verpleegkundige • • Dhr. B. Kroon, vasculair internist Dhr. HP. Brunner la Rocca, cardioloog • Mw. Fabienne Beckers – Wesche, verpleegkundig specialist Dhr. R. Hermanns, 1e lijns (vrijgevestigd) podotherapeut Dhr. S. Peeters, internist endocrinoloog Bijlage IId Samenstelling Werkgroep Ketenzorg Kwetsbare Ouderen in 2022 • Dhr. F. Amory, programmamanager ouderenzorg, ZIO • Mw. S. Paulussen, teamleider diabetesverpleegkundigen • • Mw. L. Dassen - Storcken, 1e lijns diëtist, namens Die’net • Mw. J. Hulsman – Lansink, ketenregisseur dementie • Mw. L. Hager, coördinator ketenzorg, ZIO • Mw. L. Ars, Beleidsadviseur Wijkzorg en Programmamanager Care & Cure Envida • Mw. M. Dongen van-Bots, kaderhuisarts ouderenzorg • Mw. M. OldeDamink, huisarts • Mw. M. Feuler, geriatrie fysiotherapeut • Mw. M. van Hoof, medewerker ketenzorg, ZIO • • Dhr. R. van Scheijen, apotheker, namens Mosafarma Dhr. R. Heijnen, Specialist Ouderenzorg • Mw. S. Bastiaans – Habets, POH-Somatiek/Ouderenzorg • • Mw. N. Utens, POH Ouderenzorg • • Dhr. J. van Uden, geriatrie fysiotherapeut Dhr. Y. Kesler, huisarts Wisselend, afvaardiging van 1e lijns fysiotherapeut, namens Fy’net Bijlage IIe Samenstelling Werkgroep huisartsen Chronische Zorg 2022 • • Dhr. J. Smeets, kaderhuisarts DM2 Dhr. J. Göbbels, kaderhuisarts DM2 • Mw. K. Konings, kaderhuisarts HVZ • Mw. L. Hager, coördinator ketenzorg, ZIO • Mw. M. Dongen van-Bots, kaderhuisarts ouderenzorg 55

• Mw. M. OldeDamink, huisarts • Mw. M. van Hoof, medewerker ketenzorg, ZIO • Mw. P. Israël, huisarts • • Bijlage IIf Samenstelling werkgroep Farmacie in 2022 • Mw. K. Konings, kaderhuisarts HVZ • Dhr. B. Zonneveld, huisarts Dhr. B. Tyndall, apotheker • • Dhr. R. van Scheijen, apotheker Dhr. G. Schulpen, medisch directeur, ZIO (tot 1 juli 2022) • Mw. J. Hazelzet, bestuurssecretaris, ZIO (tot 1 juli 2022) Samenstelling stuurgroep farmacie in 2022 • Dhr. F. Claessens, apotheker • Mw. I. Goven, apotheker • Mw. J. Hazelzet, ZIO (tot 1 juli 2022) • Dhr. S. Heijing, Burgerkracht • Mw. J. Schobben, ZIO • • • Dhr. G. Schulpen, ZIO (tot 1 juli 2022) Dhr. R. van den Boorn, Burgerkracht • Mw. L. v.d. Ven, ziekenhuisapotheker • Dhr. H.J. Verburg, apotheker Dhr. S. Zarroy , VGZ Bijlage IIg Samenstelling Werkgroep WDH Heuvelland in 2022 • Mw. Drs. P. Schunck, huisarts Margraten, voorzitter en lid • Mw. Drs. M. Kusters, huisarts Maastricht, lid • Mw. Drs. H. Hakvoort, huisarts Eijsden, lid • • • • Dhr. Drs. G. Costongs, huisarts Maastricht, lid Dhr. Drs. R. Prevoo, huisarts Cadier en Keer, lid Dhr. Dr. J.W. Brunings, directeur transmurale en paramedische zorg, lid Dhr. Dr. B. Havekes, internist-endocrinoloog MUMC+, lid • Mw. S. Sloesen, apotheker • • Dhr. R. Willemsen, kaderhuisarts HVZ en Astma/COPD Dhr. Y. Kesler, kaderhuisarts Palliatieve Zorg Dhr. Dr. S. Bouwense, oncologisch chirurg MUMC+, lid • Mw. B. Paulissen-Crijnen, coördinator scholing ZIO, ondersteuning BIJLAGE III PLUSPRAKTIJKEN Samenstelling PlusPraktijk groep 1 – gestart per 1 juli 2018 • Gezondheidscentrum Heer (Ter Haar, J. Smeets, Nijholt (tot 1 juni 2022)) • Gezondheidscentrum Dr. van Kleef (Castermans, Blonk, Robertson-Konings, Gobbels, Wennink, Tullemans) • • • • • Huisartsen Maastricht Oost (Wijnands, Van der Waart) Huisartsenpraktijk Munnik (Munnik) Huisartsenpraktijk Heerderhof (Uiterhoeve-Prins, Franssen, Bruijns) (tot 15 september 2020) Huisartsenpraktijk Daalhof (Van Dongen, Van Dongen-Bots, Kesler) Dokters van Hier (Uiterhoeve-Prins, Duinkerke) (vanaf 15 september 2020) Samenstelling PlusPraktijk groep 2 – gestart per 1 januari 2019 • • • • Heer Medisch Centrum Maastricht (Lautenschutz) Huisartsenpraktijk Cadier en Keer (Prevoo, Lenaers) Huisartsenpraktijk Swijgman (Swijgman) Bunde Medisch Centrum (Wiertz, Olde Damink) Samenstelling PlusPraktijk groep 3 – gestart per 1 juli 2019 • • • • Medisch Centrum Caberg (el Bakkali, Thuijls) Huisartsenpraktijk Scharn (Kusters, Geven) Medisch Centrum Margraten (Priem, Schunck) • Gezondheidscentrum De Hofhoek (Minnaard, Jansen) • Huisartsenpraktijk Annadal (Haesen, Nijst) Huisartspraktijk Heer (Bruijns) (vanaf 15 september 2020) 56

Bijlage VI Afkortingen / Verklaringenlijst ALV BAC BHV (CvAH) Die’net DM2 ECG EVS FTO Fy’net GBGGZ GGD GGZ [G]OUD GW HAG HAP HAZO24 Hidha HIS HKZ HSR HVZ IA INCA KNO K&S LSP MDL Algemene leden vergadering Bestuurs Advies Commissie Bedrijfshulpverlening BOB Beeld-Oordeel-Besluit COPD CVA Chronic Obstructive Pulmonary Disease Cerebro Vasculair Accident College van Accreditatie Huisartsen Diëtisten Net Diabetes Mellitus type 2 Elektrocardiogram (hartfilm) ED Ervaringsdeskundige ELV Eerstelijnsverblijfbedden Elektronisch voorschrijven Farmacotherapeutisch overleg Fysiotherapeuten Net Generalistische Basis GGZ Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst Geestelijke Gezondheids Zorg Gezond Oud In Limburg Gezondheidswetenschappen Huisartsgeneeskunde Huisartsenpost Huisartsenzorg 24 uur Huisarts in dienst van een huisarts Huisartsinformatiesysteem Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector Health Services Research Hart- en vaatziekte Instellingsaccreditatie Integrated Care Keel, Neus en Oor Kwaliteit en Scholing Landelijk Schakel Punt Maag, darm, lever MDO MUMC+ NHG NZA P&O POH POH-s Prep RHZ SGGZ TIPP UM VEZN VVT WDH WESP WMO ZIO ZVW Multidisciplinair overleg Maastricht Universitair Medisch Centrum Nederlands Huisartsen Genootschap Nederlandse Zorg Autoriteit Personeel en Organisatie Praktijkondersteuner Huisartsen Praktijkondersteuner somatiek PrEP is een medicijn dat voorkomt dat je hiv oploopt Regionale Huisartsen Zorg Gespecialiseerde GGZ Transmurale Interactief Patiënten Platform Universiteit Maastricht Versterking Eerstelijn Zuid Nederland Verpleeg- & Verzorgingshuizen & Thuiszorg Werkgroep Deskundigheid Huisartsen Wetenschapsparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Zorg in Ontwikkeling Zorgverzekeringswet 57

Zorg In Ontwikkeling

ZIO Zorg In Ontwikkeling Wilhelminasingel 81 6221 BG Maastricht T 043 350 69 10 F 043 350 69 20 E info@zio.nl www.zio.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
Home


You need flash player to view this online publication