DECEMBER 2017 decafetaria Het magazine voor trotse cafetaria ondernemers… BEZORGEN De feiten op een rij FOODMASTER REMASTERED Een cafetaria formule in een nieuw jasje deCafetaria.nl Uitgave van FHC Formulebeheer De formule organisatie achter Family en Foodmaster HELP! Ik heb geen medewerkers
KIP ® De enige echte, oorverdovend krokant en dat proef je!
Ieder jaar proberen we door het uitbrengen van De Cafetaria jou als ondernemer te inspireren. De wereld van eten en drinken verandert nu eenmaal in rap tempo. Wij van FHC Formulebeheer zijn van mening dat ook onze cafetaria aan verandering onderhevig is. Daarom ook dit jaar weer een blad vol inspiratie en trends met dit keer als thema ‘waardecreatie’. Het mooie van het maken van De Cafetaria is dat het onszelf als organisatie ook dwingt om scherp te blijven en antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe creëer je meerwaarde?’. Waarom gaat iemand naar cafetaria A en niet naar B? En dan hebben we het nog niet eens over de concurrentie van andere horeca, supermarkten en online toetreders. Het onderscheidend vermogen dat nodig is om waarde te creëren, behaal je door verschillende factoren. Dat kan een uniek product zijn, opvallende presentatie, de ultieme gastbeleving of een dienst als bezorgen. FHC Formulebeheer probeert antwoord op strategische vragen te krijgen door veel op pad te gaan en bovenal in dialoog te treden met onze franchiseondernemers. Na een toff e trendtour naar Londen in 2016 hebben we afgelopen maand Barcelona bezocht met wel 50 fhc-ers. Waar in London concepten geheel designed bleken en gebouwd op winstoptimalisatie, is de eetcultuur in Barcelona ontstaan vanuit passie voor eten en drinken; een andere insteek. Zo hebben we de bekende toeristische trekpleisters gemeden en zijn met elkaar in gesprek gegaan bij gelegenheden als Lolea. Een mini-horecabedrijfje waar ze naast een kleine kaart ook heerlijke eigen gemaakte sangria’s aanbieden. Of Toto, waar bourgondisch gekookt wordt in een authentieke inrichting. We leren er dat trots en bevlogenheid geweldig belangrijk zijn om je bedrijf te laten excelleren. Het straalt af op je hele omgeving, te beginnen bij trotse medewerkers die graag en met enorm veel plezier de gasten in je cafetaria bedienen en uiteindelijk waarde creëren. Daarnaast omringen we onszelf met deskundigen op het gebied van onder andere producten, medewerkers, interieur en bezorgen. Met een schat aan informatie lanceerden we begin 2017 de vernieuwde Family en presenteerden we in oktober 2017 de nieuwe Foodmaster. Het is dan ook goed te vertellen dat het die inzichten zijn die we nu delen in de nieuwe editie van De Cafetaria. Mocht je ook in dialoog willen over de trends en ontwikkelingen, schroom niet om me eens te contacten. Ik wens je veel leesplezier en laat je inspireren! Ralph Markwat 3
6 24 6 12 38 44 16 22 38 40 44 54 56 66 54 Online bestelle of bezorgen 12 16 22 24 31 Veelzijdig fastfood op Utrecht Centraal Rond de tafel met cafetaria ondernemers Trends gespot op social media HELP! ik heb geen medewerkers Belgische frietkot Erkend als cultureel erfgoed Foodmaster remastered Facts & fi gures Zintuigenprikkelende trendtour door Barcelona Van oud naar nieuw Apeldoorn Landelijke marketing werkt Column: de ultieme beleving 5
VEELZIJDIG FASTFOOD OP UTRECHT CENTRAAL Trendtour 6
UTRECHT CENTRAAL, OFWEL HOOG CATHARIJNE, WORDT AL JAREN VERBOUWD. INMIDDELS BEGINT HET STATION VORM TE KRIJGEN EN IS ER RUIMTE VOOR EEN DIVERSITEIT AAN HORECA. IN DE RUIMTE WAAR ZICH OOK DE PERRONS BEGEVEN ZIE JE VEEL HERKENBARE FOODCONCEPTEN WAAR ALLES OM SNELHEID EN EEN KORTE VERBLIJFSDUUR DRAAIT. WANNEER JE DE STADSKAMER BETREEDT, HET DEEL VAN HET STATION DAT IS OMGEBOUWD TOT MODERN OVERDEKT WINKELCENTRUM MET 180 WINKELS, ZIE JE MEER VERRASSENDE CONCEPTEN. OOK DEZE CONCEPTEN ZIJN GERICHT OP SNELHEID, DAT HOORT NU EENMAAL BIJ DE LOCATIE. TOCH IS ER BIJ DEZE CONCEPTEN WEL MEER RUIMTE VOOR EEN WAT LANGERE BEDRIJFSDUUR. WIJ NAMEN ER EEN KIJKJE. 7
EATING IS THE NEW SHOPPING Walter Seib, CEO van horeca exploitant HMSHost International, vertelt: “Wij creëren ‘places to be’ voor onze gasten. Voor de Utrechtse Stadskamer hebben we drie concepten ontwikkeld waar mensen zich thuis voelen en graag willen ‘zijn’. Bij LEON, The Burger Federation en Comptoir Libanais kan het winkelend publiek nu al tot rust komen, elkaar ontmoeten, genieten van heerlijk eten en daarna weer verder shoppen.” COMPTOIR LIBANAIS Utrecht heeft de primeur van Nederland met de eerste vestiging van Comptoir Libanais. In deze ‘souk’ kun je kennismaken met de smaken van Libanon, zoals een variëteit aan grillgerechten, tajines en flatbreads. De gerechten zijn bedoeld om samen te delen en de specifieke Libanese specerijen zorgen ervoor dat je je waant in het Midden-Oosten. Wat ons opvalt is dat je bij Comptoir Libanais ook terecht kunt voor leuke cadeautjes zoals handgeweven tassen en kookboeken. LEON Dit ‘naturally fast food’ concept uit Engeland zagen we al bij eerdere trendtours door Londen. Ook op Schiphol is een vestiging te vinden. Leon biedt vers en lekker eten voor ontbijt, lunch en diner. De missie van LEON is om het voor iedereen mogelijk te maken om goed te eten en goed te leven. Hoe? Door natuurlijke fastfood-gerechten aan te bieden zoals de Super Food Salad en de Moroccan Meatballs Hotbox, terwijl gewerkt wordt met producten van zorgvuldig geselecteerde lokale partijen. THE BARN Het eerste wat ons opvalt bij binnenkomst is de bestelzuil. Naar nu blijkt niet zomaar een bestelzuil, maar een tool die het mogelijk maakt te werken met zo min mogelijk voedselverspilling. De zuil is namelijk niet alleen gekoppeld aan de kassa, maar ook aan het voorraadsysteem. De oprichters van The Barn ontwikkelde dit bestel-, maak- en bezorgsysteem helemaal zelf. Voor de klant is het ook nog eens gemakkelijk. Naast de bestelschermen is er ook een The Barn app waar klanten kunnen bestellen, bijvoorbeeld vanuit de trein. Wat je bestelt via deze zuil? 100% biologische producten, want The Barn is Nederlands eerste 100% in EKO gecertificeerde fastfoodketen. Op het menu is alles vers; de sappen, smoothies, burgers, salades, soep en het ijs. De bereiding volgt na de bestelling, het eten van The Barn wordt altijd zichtbaar huisgemaakt in de open keuken. 8 THE BURGER FEDERATION Bij The Burger Federation draait het om de burger. Zijn burgers dan nog steeds relevant? Wel wanneer je ze in deze setting en kwaliteit serveert. De uitstraling is stoer met een kunstwerk in de vorm van een koe als echte eye-catcher. De Angus burger worden aangeboden in gedurfde smaakcombinaties, met ingrediënten van diverse culinaire culturen. Naast de Mexicaanse en Aziatische burger serveert The Burger Federation ook een lokale burger; de Hoge Utrecht burger met o.a., Oude Gracht kaas en huisgemaakte Utrechtse biersaus. Een echte aanrader, vinden wij! Begin 2019 openen nog twee HMSHost locaties; Two Tigers; waar een mix van nieuwe en klassieke pan-Aziatische gerechten wordt geserveerd en Bistrot Bakery; een brood concept met een verscheidenheid aan rijke, authentieke smaken. Kortom, de Stadskamer is een bron van inspiratie met een diversiteit aan concepten die je zeker eens moet bezoeken!
Loop je het centraal station uit dan zijn er nog tal van leuke concepten te vinden. We hebben er twee voor je die zeker een bezoekje waard zijn! LEWIS BOOK CAFE Wij spotte Lewis Book Cafe op Facebook. De Crazy Smoothies die ze er serveren zijn erg fotogeniek en worden daarom massaal gedeeld. Tijd dus om een kijkje te nemen! Lewis Book Cafe is alles behalve een simpel café. Je kan hier de hele dag terecht voor goede koffi e en all day breakfast. Daarbij is het de ideale plek om te werken, studeren of te lezen. In de boekenkast vind je altijd een goed boek en de Engelse invloeden van ‘Lewis’ zijn terug te vinden in het hele café. Van Engelse hoedjes die als lampen dienen tot een typemachine. Wat verder opvalt op de kaart zijn de gigantische crazy smoothies. Bijvoorbeeld met spikkels, marshmallows en een wafel. En je kunt een koffi e kopen voor iemand anders. Iets doen voor elkaar is hierbij de achterliggende gedachte. FRITES ATELIER Voor velen niet meer nieuw, maar toch een echte hotspot in de winkelstraat, het Frites Atelier. Bijna iedereen houdt van frites. Daarom moeten we er iets speciaals mee doen. Vanuit deze gedachte is sterrenchef Sergio Herman het Frites Atelier gestart. Piet Boon is verantwoordelijk voor het interieur. Met zulke namen spreek je met recht van Haute Friture. Bij het Frites Atelier kun je genieten van een portie verse frites en mag je er zelf twee huisgemaakte mayonaises op tappen. Ook zijn er frites specials met bijzondere toppings. Sergio Herman experimenteerde 1,5 jaar met het recept voor de frites, toppings en verse sauzen van het Frites Atelier en het resultaat mag er zijn! Dezelfde aandacht wordt geschonken aan medewerkers. Je wordt er aangenomen op je persoonlijkheid, niet op je ervaring. Vervolgens krijg je diverse trainingen, zodat iedereen met dezelfde passie en kennis aan de slag kan. 1,5 jaar met het recept voor frites, toppings en Sergio Herman experimenteerde verse sauzen. Wat kunnen we leren van dit rondje Utrecht? • Als je een verhaal vertelt moet dit van A tot Z kloppen, anders verliest het eff ect. Bij alle concepten die we bezochten in Utrecht, klopte het plaatje helemaal. • Horeca ervaring is geen must voor goed personeel. Maak ambassadeurs van je medewerkers zodat ze vol enthousiasme jouw product verkopen. Lewis Book Cafe neemt bijvoorbeeld mensen aan die vooral heel gastvrij zijn. • Geef je kernproduct een upgrade door te variëren met toppings. Zo biedt The Burger Federation Angus burgers in gewaagde smaakcombinaties. Je kunt er ook voor kiezen gasten het zelf aan te laten brengen, zoals het Frites Atelier doet met haar sauzen. Je creëert hiermee meer beleving. • Fotogenieke producten of manieren van serveren doen het goed op social media. Kijk maar eens op de #freakshake 9
Tosti’s of the World TOSTI’S ZIJN HOT! IN HEEL NEDERLAND VERRIJZEN DE TOSTI LUNCHROOMS. DE KLASSIEKE HAM-KAAS TOSTI MAAKT PLAATS VOOR DE TOSTI MET EEN TWIST. OM DIE REDEN HEBBEN WIJ BIJ CHAUPAIN ONS EIGEN TOSTI CONCEPT “TOSTI’S OF THE WORLD” GELANCEERD, WELK CONCEPT INSPIRATIE BIEDT VOOR DE LEKKERSTE TOSTI’S GEMAAKT MET ONZE EIGEN BROODSOORTEN. Het brood van Chaupain is al ruim 15 jaar een feest. De heerlijke geur van versgebakken brood en een krokante korst die tussen je tanden knispert prikkelen alle zintuigen en zorgen voor een ultieme smaakbeleving. Door altijd vol passie op zoek te zijn naar de beste ingrediënten kan Chaupain brood aanbieden zoals brood bedoeld is. Brood dat met gevoel voor traditie en met liefde is gemaakt. Onze onbegrensde passie voor brood d brengen wij graag over op onze horecaondernemers. Om aan de veranderende wensen en behoeften van de horecaondernemers te kunnen voldoen houden wij de food markt nauwlettend in de gaten en spelen wij in op actuele ontwikkelingen waarbij de passie en de liefde voor onze producten voorop staan. Mexicaanse desem tosti Amerikaanse desem tosti 10
Spaanse desem tosti Desembrood afbakken volgens de instructies, laat 10 min afkoelen en snij 2 broodplakken met een zaagmes in gewenste afmeting. Beleg de onderste plak met 60 gram belegen kaas. Leg 25 gram chorizo op de kaas. Verdeel 40 gram gegrilde paprika over de chorizo. Gril de tosti totdat hij krokant en goudbruin is. Snij de tosti in gewenste vorm en serveer eventueel apart met chilisaus. Een voorbeeld van een actuele ontwikkeling waar wij momenteel op inspelen is de tosti trend, want tosti’s zijn HOT! Deze trend gaat veel verder dan de klassieke ham-kaas tosti. Er zijn heel veel smakelijke variaties mogelijk. Wij, als Chaupain hebben sinds kort ons eigen tosti concept ontwikkeld met de naam “Tosti’s of the World”. Tosti’s of the World is geinspireerd op onze eigen broodsoorten. Chaupain biedt de horecaondernemer namelijk een groot aanbod van mooie ambachtelijke broodsoorten om heerlijke tosti’s van te maken. Met ons eigen unieke broodassortiment willen wij laten zien dat een mooi brood het verschil maakt in een goede smakelijke tosti. Zo hebben wij speciaal voor de tosti’s een gevarieerd aanbod samengesteld met 12 verschillende variëteiten om eindeloos mee te combineren. Van mooi ambachtelijk desembrood tot dik rustiek gesneden plakken brood. Al het brood is gemaakt van 100% natuurlijke grondstoffen en zit vol met goede voedingsvezels en vitamines. Het is bovendien lactosevrij. t makkelijke en toegankelijke recepten aan die zo zijn samengesteld dat iedere keukenmedewerker een mooie luxe tosti kan serveren. Zo bevat ieder recept hoogstens 4 simpele ingrediënten, zodat men niet te veel tijd kwijt is aan de bereiding. Natuurlijk hebben wij gezorgd voor voldoende variatie en inspiratie, zo nemen we je mee op een culinaire reis de wereld rond. haupain biedt makkeli ten Naast het aanbieden van de recepten proberen wij door middel van kostprijsberekeningen de ondernemer bewust te maken van het belang van een goede kostprijscalculatie om de juiste marge vast te stellen. Het is belangrijk om de horecaondernemer ook hierbij te ondersteunen zodat voldoende voordeel wordt behaald uit zijn onderscheidend vermogen. Hollandse rustieke tosti Voor meer informatie kijkt u op www.chaupain.nl of belt u met 078 683 34 00 Chaupain
ROND DE TAFEL MET CAFETARIA ONDERNEMERS 12
“ De cafetaria van de toekomst heeft in ieder geval bestaansrecht!” HOE GAAT DE CAFETARIA ER IN DE TOEKOMST UITZIEN? HET IS EEN VRAAG DIE VEEL ONDERNEMERS BEZIG HOUDT. IN SAMENWERKING MET REMIA NODIGDEN WE EEN AANTAL CAFETARIA ONDERNEMERS UIT OM ROND DE TAFEL TE GAAN ZITTEN EN TE SPARREN OVER ONDERWERPEN DIE SPELEN IN DE CAFETARIA. Ivo van Harmelen, Geor Schuurman en Roy den Hartog van Remia en Ralph Markwat, FHC Formulebeheer, dienden als discussieleiders en stelden zes stellingen aan de kaak. Aanwezig zijn: Patrick Nieuwveld (Kwalitaria Hoogvliet), Yunce Yang (Family Beverwijk), Bianca van Dop (Foodmaster de Parel), Eddy Couwenberg (Kwalitaria de Bisschopshoeve in Breda), Edwin van Es (cafetaria Bon Appetit), Corjan Treffers (Family Honselersdijk). BEZORGEN: GEEN MUST WEL EEN GOEDE AANVULLING Het gesprek wordt geopend met het thema bezorgen. Moet je bezorgen om je staande te houden als cafetaria? Patrick, die zelf bezorgt, ziet het vooral als een mooie aanvulling. “Wij hebben bewust gekozen om het wel te gaan doen. Alleen met bezorgen hebben we al 20% extra omzet gecreëerd. We hebben er vooral nieuwe klanten mee aangetrokken.” Bianca reageert hierop “Je hebt wel meer om over na te denken.” Patrick: “Zeker het is een bedrijf in een bedrijf.” Edwin vindt dat het erg locatiegebonden is: “Ik heb een dorp van 5.500 inwoners en er zijn twee cafetaria’s. Wanneer ik ga bezorgen zal ik er iets van meepikken maar moet je de hele wereld hebben?” Corjan ziet dat veel bedrijven gaan bezorgen uit angst. “Ze zien hun omzet dalen. Ik denk dat je dan beter de vraag kunt stellen waarom dat gebeurt en of je dat niet kan terugdraaien. Pas als de basis goed is, kun je gaan bezorgen.” Yunce is het daarmee eens. “Bezorgen is heel erg arbeidsintensief en de opbrengst is minimaal.” Toch vindt Yunce wel dat er aan de klant gedacht moet worden. “Wat verlangt de consument straks van ons?” Ralph beaamt dat “gaat de klant straks nog wel in de rij staan?” Over het antwoord zijn de meningen verdeeld. “Jongeren komen juist bij mij eten”, aldus Bianca. Maar daartegenover zien de ondernemers ook dat jongeren bijna alles met hun telefoon doen. EEN VITRINE NIET MEER VAN DEZE TIJD? Het is een typisch herkenningspunt van de cafetaria: de vitrine. Dat was ook de reden waarom Corjan hem hield bij het openen van zijn nieuwe cafetaria in november 2016. “Ik nam een cafetaria over met een hoge afhaalomzet, dit wilde ik niet om zeep helpen. Achteraf had het niet gehoeven. "Ik vind de vitrine afdoen aan mijn zaak, het is een voorraadbak." Ik heb vorige week besloten dat ik hem dicht ga timmeren.” Yunce vindt dat het toch echt een communicatiemiddel is. “Het is lastig om hem netjes te houden in de spits dus daarom ben ik eigenlijk voor een opdeling. De ene helft kun je voor je voorraad gebruiken en de andere helft om producten te presenteren.” Bianca heeft al 30 jaar geen vitrine. “Wij hebben lades. Het is snel en opgeruimd.” Corjan: “Wij zitten redelijk dichtbij Bianca en ik heb wel eens aan klanten gevraagd of ze een vitrine miste. Niemand besefte het eigenlijk.” Patrick is juist voor een vitrine. In de spits komen er toch heel wat mensen die niet op de borden maar in de vitrine kijken wat ze willen eten. Het geeft ons extra omzet.” Ook Eddy is het daarmee eens. “Ik heb de vitrine ook nodig om te laten zien dat ik een cafetaria ben.” ALS CAFETARIA MOET JE MEEGAAN MET GEZONDHEIDHYPES Edwin: “De cafetaria wordt in een hoekje gezet met de stempel ‘dat is slecht’ maar ik vind dat je gewoon af en toe van vet moet kunnen genieten.” Patrick: “Wat is er mis met de frites en de aardappel? Het is zo frustrerend dat mensen ons als slecht bestempelen. Ga je uit eten en zit je lekker patat bij het gerecht te snaaien, dan ben je een bourgondiër. Maar ga je naar de snackbar voor een patatje dan ben je een vetzak.” De andere ondernemers zijn het hier mee eens. De perceptie is verkeerd. 13
Yunce: “Door gezonde producten toe te voegen kun je wel zorgen dat mensen vaker bij je komen eten. Ze eten maar een keer in de week patat maar als je ook wat anders biedt komen ze wellicht meer.” Ook Eddy en Corjan denken dat dit goed is. Corjan: “Bij al onze gerechten kun je frites, maar ook rijst of salade ernaast bestellen. Ik loop er alleen niet mee te koop. Mensen moeten zich bij mij kunnen laten gaan.” Edwin: “De hoofdmoot is nog steeds de kroket en de frikandel maar je biedt wel andere opties aan.” FABRIEKSPRODUCTEN ZIJN UIT Corjan: “Fabrikanten innoveren continu en dat maakt dat het niet uit raakt. Een goed verhaal is belangrijk en verkoopt. Wij verkopen beleving en daar geloof ik heilig in.” Edwin vertelt dat hij best redelijk wat zelf maakt. “Dat laat je zien aan de klanten. Hiermee biedt je beleving. Een doos frikandellen kiep je in je keuken om en leg je vanuit een schaal in de vitrine.” Yunce: “Je moet de juiste combinatie vinden. Je kan niet alles zelf doen, je hebt de fabriek ook nodig.” Ralph vertelt dat huisgemaakte snacks vaak niet eens lekker zijn. Edwin beaamt dat. “Ik was laatst in een stad en kreeg verse frites met zeezout. Ik vond het niet lekker, maar het verhaal erom heen was wel erg goed. Ook Patrick ziet dat een goed verhaal werkt. Hij verkoopt veel meer burgers hierdoor. GOED EN GENOEG PERSONEEL VERDIEN JE Alle ondernemers zijn het erover eens dat het vinden van personeel brancheprobleem nummer 1 is. Edwin: “De jeugd is ook makkelijker. Als ze niet kunnen, komen ze niet en gaan ze wel twee deuren verder werken. Ik heb een goed team, maar morgen kan het anders zijn.” Eddy vertelt dat er ook veel meer bijbaantjes zijn dan vroeger. Daarbij speelt het imago mee. “In de horeca moet je hard werken dat moet je liggen of niet.” Volgens Corjan is het belangrijk personeel verantwoording te geven. Patrick en Bianca vinden wel dat de kwaliteit van je service hier niet onder moet lijden. Patrick: “Op je eerste dag bestellingen aannemen, daar snap ik niks van!”. Een goede beloning en af en toe een extraatje is volgens een aantal ondernemers nodig om personeel te blijven houden. Als we naar de toekomst kijken, wat heeft de cafetaria dan in ieder geval. Patrick: “Bestaansrecht”. Hier zijn alle ondernemers het mee eens. Corjan: “Je hebt goud in handen als je een goede zaak hebt.” Edwin: “Vroeger kon je makkelijk geld verdienen met een cafetaria. Je moet nu wel echt ondernemen als je geld wilt verdienen, veel mensen kunnen dat niet of doen het verkeerd, die gaan het niet redden.” Eddy vindt het raar dat veel ondernemers niet eens een website hebben. “Dat hoort toch echt bij de basis.” Yunce vindt dat je vooral met de markt mee moet bewegen en keuzes moet maken. “Wat past bij jou als ondernemer en waar steek je energie in.” Daar is Corjan het mee eens. “Je kunt wel gaan bezorgen maar als je daar geen passie voor hebt ga je het niet redden. ”Plezier in je werk hebben vinden alle ondernemers belangrijk en allen beamen ze dat de cafetaria van de toekomst in ieder geval frites verkoopt. 14 "Bij mij kunnen ze zich ontwikkelen en krijgen Ik heb hierdoor een heel hecht team." ze verantwoording.
Licht bruisend Geen calorieën Verkrijgbaar in de smaken: • Citroen • Pompelmoes & Cranberry • Limoen & Munt • Framboos & Limoen MET DANK AAN DE NATUUR! © 2017 MMJ, “Chaudfontaine” is a registered trademark of MMJ. Ook k verkrijgbaa zen afles gbaa fls in glazen horecafles
TRENDS ROTTERDAM BIEDT VERRASSENDE CONCEPTEN! LEKKER! RAUWE KOEKJESDEEG Snoep jij tijdens het bakken van koekjes ook graag van het deeg? Je bent niet de enige! Tijdens een vakantie in New York ontdekte ondernemer Paul Bakker (Baker&Moore) een klein winkeltje waar ze ‘rauw’ eetbaar koekjesdeeg verkochten. Dagelijks stonden daar lange rijen. Dit moet ook naar Nederland komen dacht hij en zo ontstond het idee voor Nederlands eerste cookie dough bar. Een plek waar je je eigen dough creatie kan samenstellen. Je kiest je deeg, bestrooi het met toppings en maakt het af met een bolletje ijs. bakersdough Meer informatie over de vele horeca concepten in Rotterdam? Volg De Buik van Rotterdam op social media of ga naar www.debuikvan.nl/rotterdam. 16 FRIETJE KAAS? Bij Haute friture snackbar Tante Nel uit Rotterdam hebben ze wel heel bijzondere frites op het menu staan; Poutine. Poutine is een frietje afgetoopt met, zoals de Canadezen zeggen, “cheese curds” (kaaswrongel) en homemade gravy (jus). Kaaswrongel was nog geen eindproduct in Nederland, daarom werkt Tante Nel voor de Poutine samen met Booij Kaasmakers, een lokale kaasboer die de echte “kaaswrongel” levert. Dit maakt het concept extra uniek. tante_nel
GESP T op social media OVER DE GRENS MUTSEN OM VAN TE SMULLEN! Na het tegenkomen van de Australische Chiliphilly lagen wij helemaal dubbel. Deze creatieve haker maakt namelijk de meest geniale mutsen, grotendeels gebaseerd op voedsel. Een burger- en zak frites hoed ontbreken dan ook niet in zijn collectie. Hij showt al zijn gemaakte mutsen op zijn instagramaccount. Neem ook eens een kijkje: Chiliphilly FREAKY CALORIEBOM Het mag dan misschien op een milkshake lijken maar een freakshake is zeker meer dan dat. De uit Londen overgewaaide trend bestaat uit meer dan alleen ijs. Een fl inke toef slagroom, chocola, snoep, marshmallows, donut of ander zoetigheid maken de freakshake compleet. Het is een caloriebom, maar dat mag de pret niet drukken want hij vliegt de toonbanken over. Gewoon even vergeten dat er ongeveer 1700 calorieën in zitten en lekker genieten van deze heerlijke creatie! Lees op pagina 28 meer over freakshakes. AGRAMMABLE FOOD t gaat om food is er een nieuwe AGR tagrammable food, oftewel oducten die er zo mooi uit zien waard zijn om te delen op am. De meeste gekke creaties k oorbij. Creaties gemaakt met één doel; aandacht. Van degene die het oduct bereid vraagt het meer. Zo’n ost namelijk tijd en aandacht. je krijgt er ook veel voor terug! ta oo één doel; a oduct be tie die het waard is om te atis reclame en kan leiden je krijg tie tt een ongekend bereik. t een ong FAT&FURIOUS BURGERS Zowel op de Facebook als Instagram account van Fat&Furious burgers vindt je de meest bizarre burgers. De burgers zijn bereid en gefotografeerd door twee Franse grafi sch vormgevers. Helaas worden er al even geen nieuwe burgers geplaatst, maar het is zeker de moeite waard om de eerdere creaties te bekijken. fatandfuriousburger 17
MEXICANO® IS GEÏNTRODUCEERD IN 1984 DOOR DE VRIES SNACKS IN DORDRECHT. SAMEN MET DE INTRODUCTIE VAN DE FRIKADEL (1952) DOOR GERRIT DE VRIES SENIOR IS DIT VOOR HET BEDRIJF DE GROOTSTE INTRODUCTIE OOIT VERSCHIL MET DE FRIKADEL IS DAT DAAR GEEN PATENT IS GELEGD OP DE NAAM. HIER HEBBEN WIJ VAN GELEERD EN ZODOENDE IS MEXICANO® WEL GEREGISTREERD ALS MERKNAAM. DAARDOOR IS HET NU DE MEEST BEKENDE EN SUCCESVOLLE JK O UCCESVO MERKSNACK IN DE MARKT J Tevens is er nieuw beeldmateriaal beschikbaar. Hiermee zijn reeds ook de eerste nieuwe POS-materialen bedrukt. Klanten kunnen hiervoor terecht bij onze vertegenwoordigers of op de website www.mexicano.nl
IN DE LOOP VAN TIJD Mexicano® is al jaar en dag bijzonder met name door zijn uitgesproken smaak. Er zijn tegenwoordig enkele kopie ribsnacks in de markt verkrijgbaar, maar de smaak van Mexicano® is niet te evenaren. Hij is lekker pittig gekruid en wordt in de meeste gevallen gegeten met satésaus (boven de rivieren) of currysaus (onder de rivieren). De variant welke veelal verkrijgbaar is bij cafetaria’s en snackbars is Mexicano® Classic. Deze is met zijn 135 gram t.o.v. andere snacks een fl inke hap naast de friet. In de loop van tijd zijn er een aantal varianten naast Mexicano® Classic ontstaan. Veelal bedoeld voor andere eetmomenten of toepassingen. consumenten t/m het einde van dit jaar iedere maand kans maken op een héél jaar lang gratis Mexicano® bij een cafetaria of snackbar in de buurt! MEXICANO® FAMILIE - Mexicano® Classic - Mini-Mexicano® - Mexicano® Halal - Mexicano® Automatiek (135 gram) (35 gram) (135 gram) (90 gram) - Mexicano® Baguette XL (135 gram) - Super Mexicano® XXL (245 gram) EETMOMENTEN EN TOEPASSINGEN De later ontstane varianten zijn met name bedoeld voor andere eetmomenten of toepassingen. Zo is de Baguette XL door zijn vorm uitermate geschikt voor op een stokbroodje, de Automatiek past met zijn formaat precies in een luikje in de snackmuur en de Mini is natuurlijk ideaal voor de kleine trek bij de borrel. Echter houdt het hier nog lang niet op! Mexicano® is een heel veelzijdig product en er zijn nog tal van mogelijkheden. Hierover later meer! ANNO 2017 Ruim 33 jaar later zijn er nog steeds veel liefhebbers van dit product. Desondanks leunen wij niet achterover. Sterker nog wij zijn afgelopen jaar begonnen om Mexicano® wederom nieuw leven in te blazen. Zo heeft Mexicano® onlangs een nieuw logo gekregen. Dit jaar hebben wij al een tipje van de sluier gegeven wat betreft de mogelijkheden met Mexicano®. Er zijn een aantal serveersuggesties samengesteld met verschillende ingrediënten en toppings. Hierbij is rekening gehouden met de producten waarover een cafetaria- of snackbarhouder veelal beschikt. Soms komt er een ingrediënt aan te pas die mogelijk niet iedereen in huis heeft, maar die in kleine hoeveelheden en met een lange THT verkrijgbaar zijn. Verder is er in juli 2017 een consumentenactie opgestart op onze facebookpagina: www.facebook.nl/mexicanosnack. Hier kunnen COMING UP In 2018 gaan we ook volop verder met focus op Mexicano®. Dit zullen we o.a. doen door de POS-materialen te vernieuwen en uit te breiden met nieuwe items en merchandise. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat nóg meer consumenten bekend worden met Mexicano®. Niet alleen met het merk, maar ook met de smaak. Er komen verschillende campagnes gericht op zowel ondernemers als consumenten. En ondanks dat we al over een behoorlijk Mexicano® assortiment beschikken, gaan we het in de aankomende periode verder uitbreiden. Op dit moment verandert de markt erg snel. Trends worden op de voet gevolgd en wij proberen hierop zo goed mogelijk in te blijven spelen. De introducties kunnen we nu nog niet verklappen, maar houd ons in de gaten en je komt er snel genoeg achter! TOT SLOT NOG EVEN OVER DE VRIES SNACKS… Samen lekker verder! In 2015 zijn De Vries Snacks en Van Oers Snacks samen verder gegaan als De Vries Van Oers. Door samen te werken, kunnen we een breder snackassortiment aanbieden, onze klantenkringen beter bedienen en profi teren van elkaars kennis en kunde. We vullen elkaar prachtig aan en bruisen dan ook van de plannen! Voor meer informatie over het bedrijf en ons assortiment neem een kijkje op de website: www. devriesvanoers.nl.
hamburgerkaart samen! Stel de beste DE AFGELOPEN JAREN HEEFT ER EEN WARE HAMBURGERREVOLUTIE PLAATSGEVONDEN. VIND JIJ HET LASTIG OM MET AL DEZE ONTWIKKELINGEN EEN GOED BURGERASSORTIMENT SAMEN TE STELLEN? MET ONZE JARENLANGE ERVARING IN DE CAFETERIABRANCHE EN ONZE KENNIS VAN HAMBURGERS, HELPEN WE JOU MET DE IDEALE HAMBURGERKAART. WIJ BIEDEN ONDERSTEUNING MET PROMOTIEMATERIAAL, RECEPTEN EN ADVISEREN MET BETREKKING T OOPPRIJZEN. MAAK VAN JE HAMBURGERS ECHTE MARGEPAKKERS! MET AN JE HAMBURGERS ECHTE MARGEPAKKER PERFECT VOOR DE KLEINE ETER burger Kids D ZO LEKKERO LEKKE DUBBEL K L KER Dubbele Cheese burger DE ULEM CLASSIC EME VOOR D BEWUSTE GENIETE GENI T DE TE ER R DE TE ETER T N M b M Master burger bu hamburger Puur Mega burger EXTRA EXT KROK KANT 100% KIPFILET Bac burg Binnenkort verkrijgbaar: Angus Beef & Homestyle Burger Ontdek ze op de Horecava! Standnummer Horecava: 11.210 Kun je wel wat advies gebruiken of ben je gewoon benieuwd naar onze producten? Onze vertegenwoordigers staan voor je klaar. Neem contact met ons op via: sales@bakx.nl of bel 040-2558000. con rger n r burger Kip kipburger Puur
Het klinkt simpel, MAAR HEEFT U VERHOOG uw FRISDRANKOMZET UW KOELING WEL OP ORDE? Niet alleen het assortiment, maar ook de presentatie in de koeling is hierbij van belang. Een overzichtelijke presentatie zorgt voor meer impuls en stimuleert uw frisdrankomzet. Zet uw koeling op een duidelijke zichtbare plek voor optimale verleiding, 3 op de 5 gasten wilt namelijk een drankje zelf kunnen pakken. Als gasten zelf makkelijk bij de koeling kunnen, kan dat uw frisdrankomzet verhogen tot wel 20%* . De belangrijkste richtlijnen voor de indeling van uw koeler: • Gebruik verticale blokken • Groepeer segement, merk en verpakkingstypes • Gebruik waar mogelijk 2 posities per smaak • Gebruik kleurcontrast voor overzicht *Bron: Shopper study UK, independent shopper, 2013 Combideals VERHOOG UW KASSA AANSLAG! Gasten nemen tot 20 seconden de tijd voor het maken van een keuze. Realiseer een hogere kassa aanslag door in deze 20 seconden een drankje te verkopen aan gasten die eten bestellen via upselling of een combideal. Gebruik aantrekkelijke visuals die aansporen tot het kopen van een frisdrank bij de maaltijd. Heeft u menucommunicatie boven de counters? Vergeet dan niet ook hier uw combideals te vermelden. Plaats daarnaast combideals in de buurt van de kassa, om uw gasten in de 20 seconden te beïnvloeden in zijn/haar keuze. Combideals voor uw zaak bestellen? Neem contact op met nlcontactcentre@cokecce.com of kijk op www.cocacolavoorondernemers.nl. MEER WETEN? Bel 010 – 2456900, stuur een e-mail naar nlcontactcentre@cokecce.com of kijk op www.cocacolavoorondernemers.nl voor meer informatie. Bron: Foodstep, 2014
HELP! Ik heb geen medewerkers! Welke ondernemer heeft er geen last van, het vinden van goede medewerkers? Nu de economische tijden weer beter gaan wordt er meer werk aangeboden en kunnen mensen kiezen waar ze gaan werken. Met name het aantal jongeren dat als bijbaantje in de horeca wil werken is schaars. Lees hier tips over hoe en waar je deze medewerkers vindt. We noemen ze ook wel generatie Z. Jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Om hen te motiveren voor je te komen werken is het belangrijk om eerst te begrijpen wat deze jongeren beweegt. Anders dan de generatie voor hen, de millennials, is generatie Z opgegroeid in de economische crisis. Dit verschil is duidelijk zichtbaar. Waar de millennials (geboren tussen 1980-1995) het gevoel hebben dat de wereld aan hun voeten ligt en niks te gek is, is generatie Z op zoek naar zekerheid. Geld verdienen en sparen is voor hen dus belangrijk. Maar dit is ook de generatie die opgegroeid is met een telefoon in de hand. Deze generatie swipte er in de luier al op los. Hierdoor zijn ze gewend aan snelheid en multitasken. Ze zijn ambitieus en ondernemend door de succesverhalen van anderen die ze lezen op social media. Zijn druk met hun personal branding, want je hebt op social media nu eenmaal een imago hoog te houden. Ook verdwijnt de hiërarchie. Deze generatie wil werken in een platte organisatie. Als ze iets moeten doen willen ze weten hoe en waarom. Zijn dit dan allemaal vervelende prinsjes en prinsesjes die alleen maar bezig zijn met de oppervlakkige zaken? Dat zeker niet. 22 Meer dan eerdere generaties zijn het ook wereldverbeteraars die van merken verwachten dat ze duurzaam, transparant en eerlijk zijn. Waarom kiest een jongere tegenwoordig voor een bijbaantje? De drie belangrijkste redenen voor jongeren om een bijbaantje te nemen zijn; geld verdienen, cv opbouwen en een geweldige ervaring opdoen. Nu staat de horeca niet bepaald bekend om de hoge salarissen, maar wel om de andere twee punten. Benadruk deze daarom bij de werving van medewerkers! CV OPBOUWEN Iedereen weet dat werken in de horeca hard werken is. Staat een bijbaantje in de horeca op je cv dan zal dit een toekomstige werkgever direct aanspreken. Daarbij leer je hoe je met mensen om moet gaan in uiteenlopende situaties. Nog een punt wat je de rest van je leven mee kunt nemen. En doe je het goed kun je in de horeca al snel doorgroeien. Voor je het weet ben je van afwasser doorgegroeid tot shiftleider. Genoeg redenen dus om in de horeca te gaan werken. Wil je het echt goed doen bij deze generatie. Zorg dan dat er voldoende mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen. Dat past nu eenmaal bij de ambitie die ze hebben. Geef regelmatig trainingen en workshops. Het zou helemaal mooi zijn wanneer dit digitaal gebeurt. Dan kunnen ze deze volgen in de tijd dat het hen uitkomt. TIP!
Redenen om een bijbaan te nemen ! 1. Geld verdienen 2. CV opbouwen 3. Geweldige ervaring opdoen (die je vervolgens kan delen op social media) frisdrank dit weekend? • Alle ervaringen moeten gedeeld kunnen worden op social media. Vlotte bedrijfskleding en een mooie zaak waar ze trots op zijn helpen hierbij. • Transparantie en eerlijkheid zijn belangrijk. Ben je altijd vrolijk en meegaand bij klanten, wees dit dan ook voor je medewerkers. Kom jij ons te gekke team versterken? #hardwerkenmaarookveellol WAAR VIND JE ZE? Nu je weet hoe je als bedrijf jezelf kunt klaarstomen voor deze generatie is de volgende vraag waar vind je ze dan? De meest gebruikte social media kanalen van deze generatie zijn Instagram en Snapchat. Zorg dat je als bedrijf actief bent op in ieder geval één van deze kanalen. Als je daar regelmatig voorbij komt ben je in ieder geval al bekend. GEWELDIGE ERVARINGEN OPDOEN Omdat je bij horeca als team moet werken is het goed voor je sociale contacten. Juist dit is belangrijk. Wanneer ze zich onderdeel van het team voelen neemt de loyaliteit toe. Maak het werken bij jou dan ook echt leuk. Hoe je dat doet? HIERBIJ WAT TIPS: • Eet gezamenlijk voordat de dienst begint. Dit creëert saamhorigheid, maar het is ook een uitgelezen kans om de medewerkers producten van de kaart te laten proeven. Hoe meer kennis van het product, hoe beter ze deze kunnen verkopen. • Ga regelmatig leuke dingen doen met het team. Dit kan variëren van een drankje na het werk tot een teamuitje. • Zorg voor voldoende uitdaging. Bijvoorbeeld door kleine competities te bedenken. Wie verkoopt de meeste blikjes 23 Op het moment dat je gaat werven moet je je realiseren dat een standaard advertentie niet meer goed genoeg is. Alles draait om beeld en video. Zorg voor goede foto’s van de vestiging waaruit blijkt hoe leuk het is om er te werken. Of maak een korte video waarin een medewerker vertelt waarom je daar moet werken. Mond-tot-mond is immers de beste vorm van reclame. Word je nog niet veel gevolgd op Instagram dan is het goed mogelijk om een advertentie in te zetten. Bij het plaatsen van een advertentie (in de vorm van beeld of video) is het namelijk mogelijk om leeftijd en gebied in te stellen. Een laatste tip. Stap ook af van het traditionele solliciteren. Laat medewerkers via social media of een korte video hun motivatie delen. Kies dan voor degene die het beste past in het team en niet voor degene met de meeste ervaring. Je kunt alle taken aanleren, maar iemands karakter verander je niet. Ik bezorg klanten een lekker snackmoment! #passievoorhoreca
BELGISCHE FRIETKOT 24
ERKEND ALS IMMATERIEEL ERFGOED Wat kunnen wij leren van hun frietkotcultuur? IN BELGIË ZIJN ZE TROTS OP HUN ‘FRIETKOTCULTUUR’. ZE ZIJN ZELFS ZO TROTS OP HUN FRIETKOTTEN, WAARIN ZE PUNTZAKKEN FRIET VERKOPEN, DAT ZE DEZE OP DE NATIONALE ERFGOEDLIJST HEBBEN GEPLAATST. IETS WAAR WIJ NEDERLANDERS WELLICHT NOG EEN MOOI VOORBEELD AAN KUNNEN NEMEN. 25
19e eeu sta eeu en t TYPISCH BELGISCH Inmiddels is de frietkot uitgegroeid tot een stuk cultuur. Friet is een echt symbool geworden. Ondanks dat alle frietkotten hun eigen identiteit hebben hebben ze een ding gemeen en dat is de lekkerste frieten voor klanten bereiden. Alle frietkotten zijn verschillend van elkaar maar toch herken je ze stuk voor stuk als typisch Belgisch. NATIONALE ERFGOEDLIJST En daar zijn de Belgen trots op. Inmiddels is de frietkotcultuur in België offi cieel erkend als Belgisch immaterieel erfgoed. Dankzij deze nationale erkenning komt de frietkotcultuur nu in aanmerking om in het UNESCOwerelderfgoed geplaatst te worden. Deze verklaring kan extra veel toeristen en dus omzetverhoging opleveren. FRIETKOT Belgen hebben trouwens verschillende namen voor de frietkot. Zo gebruiken ze naast frietkot, frituur, frietkraam of frietkar in Vlaanderen en friterie, baraque à frites en friterie in Wallonië. Ach een link naar ts. Denk aan frie f frituur t ttje. DE NEDERLANDSE FRITUURCUL we ook een unieke frituurcul vitrine, fhalen, kennen ze nergens ander z wij hem kennen. Ca afgelopen jaar daarom gerebr ogan ‘De lekkerte sinds vroeger’ en #frituurcultuur weer op de kaart, echter wel hierover lees je op pagina 30. De lancering vond plaats met de opening van een pop-up frituurcultuur museum. Hier werd de frituurcultuur die we al ruim 90 jaar kennen mooi neergezet. Als we een voorbeeld aan onze zuiderburen nemen is een plek op onze nationale cultuurerfgoedlijst misschien een volgende stap? t e Meer 26
Hij heeft een patattenneus. Niet het zout op uw patatten verdienen. WEINIG GELD VERDIENEN HIJ HEEFT EEN DIKKE NEUS IN BELGIË HEBBEN ZE OOK LEUKE UITDRUKKINGEN OVER FRIET. KEN JIJ DEZE UITDRUKKINGEN? Dat is een patattenzak. DAT IS EEN DOMMERIK We geven er nog een goei patat op. FEESTELIJK EINDE 27 In de patatten zitten. PROBLEMEN HEBBEN
DE FREAKSHAKE IS EEN DROOM VOOR ELKE ZOETEKAUW. TEGENWOORDIG ZIJN ZE OVERAL TE SPOTTEN EN DUS OOK IN NEDERLAND! DEZE ROMMELIGE EXTRAVAGANTE MILKSHAKES ZIJN VERPAKT IN EEN BERG ZOETIGHEID. BIJ COOLBREAK IS DEZE TREND NIET ONOPGEMERKT GEBLEVEN EN HEBBEN WIJ ONS EIGEN FREAKSHAKE CONCEPT UITGEROLD. CoolBreak is al meer dan 30 jaar actief in het ontwikkelen van softijsconcepten. Ons brede assortiment aan grondstoff en, disposables en accessoires zorgt voor een compleet ijsconcept. Wij onderscheiden ons door uitgebreide promotiematerialen en professionele verkoopondersteuning. CoolBreak is er volledig op gericht de ijsomzet te verhogen. Stilstand is achteruitgang, daarom volgt CoolBreak de marktontwikkelingen nauwgezet. Wij als CoolBreak observeren wat er in de markt gebeurt, schatten in of er sprake is van een behoefte en of wij als CoolBreak daarop kunnen inspelen. Gezamenlijk met de ondernemers die dagelijks in contact staan met de klanten kan door CoolBreak een assortiment worden ontwikkeld dat aansluit op de laatste marktontwikkelingen. Een goed voorbeeld hiervan is de Freakshake trend, die vooral via social media veel aan populariteit heeft gewonnen. Social media heeft de Freakshake een platform geboden om gezien en gewenst te worden, over de hele wereld, dus ook in Nederland. Op social media zie je veel mensen die een Freakshake bestellen en deze delen op hun tijdlijn met de hashtag #Freakshake.
Werkwijze FREAKSHAKE Stap 1 Smeer de rand in met chocopasta en dip de rand in de kaneelsuiker Stap 2 Schenk de caramel topping aan de binnenkant van de jar. Toen wij als CoolBreak deze manier van presenteren zagen op verschillende social media kanalen, hebben wij een bezoek gebracht aan Londen om te kijken hoe de ondernemers dit product verwerken. Er worden veel verschillende varianten aangeboden maar met veel dezelfde producten. Dit is voor een ondernemer heel interessant want deze hoeft er niet veel extra’s voor aan te schaff en. Het uitgangspunt was dan ook om een concept te ontwikkelen dat laagdrempelig is voor de ondernemer, ofwel het KISS systeem, keep it stupid simple! Regulier wordt een milkshake gepresenteerd in een kartonnen beker met deksel. Maar bij de Freakshake is dat net even anders! Freakshakes zijn milkshakes opgemaakt in een glas waarvan de rand mooi gedecoreerd is. De basis is een romige milkshakemix met heel veel extra zoetigheid. Denk hierbij aan slagroom, brownies, gebak en fruit. Deze manier van presenteren vindt zijn oorsprong in Amerika en is de afgelopen jaren overgewaaid naar Europa. Juist de excentrieke afwerking zorgt ervoor dat de freakshake een wereldwijd fenomeen is geworden. Bij veel ijssalons, brasserieën en restaurants zie je deze vorm van milkshakes terug op de kaart. Een makkelijk product, maar super gaaf om te presenteren. Omdat de basis van het concept laag drempelig moet zijn, hebben we varianten ontwikkeld met producten die de ondernemer al in huis heeft. Denk hierbij aan slagroom, kleurmusket, nougatine en verschillende toppings die ook al voor de sundeas worden gebruikt. De ondernemer die voor het Freakshake concept van CoolBreak kiest, bieden wij een gratis workshop “Freakshakes maken” aan om te zorgen voor een goede start. Onze vertegenwoordigers komen graag langs bij uw zaak om de eerste stappen van het Freakshakes maken toe te lichten en natuurlijk in de praktijk te brengen, zodat u daarna de meest freaky creaties kunt maken. Een Freakshake spreekt voor zich! Met een Freakshake creëer je als ondernemer een WOW eff ect voor de klanten en ze zorgen gegarandeerd voor een feestje. Mensen verwachten vaak niet zo’n volle, uitgebreide milkshake variant en dat is precies de bedoeling. De trend is dat leuke momenten snel online worden gezet hetgeen weer werkt als gratis promotie voor de ondernemer. Tap een vanille milkshake Stap 3 VUl de jar op met slagroom Stap 4 Stap 5 Smeer de bovenkant van de donut in met caramel topping en dip deze in de nougatine. Leg de donut op de jar Stap 6 Spuit een toef slagroom op de donut, sprenkel wat caramel topping en doe er een rietje in Voor meer informatie kijkt u op www.coolbreak.nl of belt u met 078 683 34 00 CoolBreak crunchy cinnamon donut freakshake c
REMASTE 30
FORMULE OMARMT TRADITIONELE CAFETARIA IN MODERN JASJE ERED NA FAMILY BEGIN 2017 IS FOODMASTER, DE ANDERE FASTSERVICE FORMULE VAN FHC FORMULEBEHEER, EIND 2017 GEHEEL REMASTERED. MET HET UITGANGSPUNT EEN TRADITIONELE CAFETARIA IN EEN MODERN JASJE IS DE HELE FORMULE ONDER DE LOEP GENOMEN. EEN NIEUWE MERKGEDACHTE, HUISSTIJL, INTERIEUR, KLEDING EN DIGITALE MENUPRESENTATIE ZIJN HET RESULTAAT. WE NEMEN JE MEE IN DE REIS HIERNAARTOE. 31
Het gaat goed met de formule Foodmaster. De omzetten in de winkels stijgen jaarlijks en ook het aantal vestigingen neemt toe. Waarom dan toch zo’n verandering van de formule zou je denken. “Die vraag hebben we onszelf ook gesteld”, vertelt directeur van FHC Formulebeheer Ralph Markwat. “Toch geloven wij dat een formule gemiddeld één keer in de vijf jaar aan een nieuwe uitstraling toe is. Dat heeft vooral te maken met de ontwikkelingen binnen de maatschappij. Je merkt dat de behoefte van de consument verandert. De focus ligt niet langer op prijs, maar op gemak en kwaliteit van producten. Dan merk je dat stunten met prijzen minder eff ectief wordt en je voor een andere aanpak moet kiezen.” In 2016 is dit ingezet met de lancering van het premium burger assortiment, welke dit jaar is uitgebreid met een premium kipburger. Op het gebied van gemak is er steeds meer aandacht gekomen voor bezorgen. Met de vernieuwde formule willen we deze lijn doortrekken en zorgen we dat de uitstraling van de formule hier ook bij past. Uiteraard zijn we hierbij niet over één nacht ijs gegaan. In de afgelopen anderhalf tot twee jaar is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van de laatste trends, hebben we een klantonderzoek laten uitvoeren door Marketing4Results en hebben we op diverse momenten met onze ondernemers van gedachte gewisseld. "Vervolgens hebben we een team van specialisten om ons heen verzameld om de formule te vernieuwen. Zij delen het resultaat." DE MERKGEDACHTE EN HUISSTIJL JAN WILLEM ROZEMA BRAND BUILDERS “Het begint met een heleboel vragen. Wat is Foodmaster? En waar staat het merk voor? Wat is er nu bijzonder aan? Wat doen ze dan precies? Waarom moet ik er patat halen? We hebben 32 gesproken met de FHC organisatie, Foodmaster vestigingen bezocht en met franchisenemers gebabbeld, om gevoel te krijgen bij het merk. Op zoek naar datgene dat Foodmaster bijzonder maakt. Al snel kwamen we erachter dat Foodmaster eigenlijk een échte normale snackbar is. Maar dan wel de allerbeste. Foodmaster doet niet mee aan alle trends. Nee, zij koesteren de traditie van onze cafetaria. Ze gaan terug naar de oorsprong en focussen op frituur als Nederlands cultuurproduct. In al zijn eerlijkheid, helderheid, maar vooral ook zijn lekkerheid en kwaliteit. Bij Foodmaster genieten we net als vroeger van een klassiek gemaakt patatje. Met andere woorden; Foodmaster, de lekkerste sinds vroeger.” Ook de huisstijl is op deze uitgangspunten gebaseerd. De uitstraling van het merk heeft een referentie naar vroeger. Maar is wel hedendaags. “We hebben ons laten inspireren door stijlelementen van vroeger en blijven zo dichtbij de authenticiteit van de cafetaria. Wel plaatsen we dat in de wereld van nu. Daar voelt de ‘echte’ frituur zich weer thuis.” aldus Jan Willem Rozema. HET INTERIEUR KEVIN ODIJK A3 INTERIEURBOUW Bij het ontwikkelen van de nieuwe stijl hebben we ons gefocust op de kernwaarden van Foodmaster. Terug naar de basis, het product en de ambacht. Helderheid en eenvoud. Een traditionele cafetaria waarin de frituurcultuur centraal staat. Dit zijn de uitgangswaarden geweest om ook de vormgeving en atmosfeer terug te brengen naar een rustige en tijdloze uitstraling. Traditionele materialen in een ambachtelijke ambiance met een modern hedendaagse twist. Zo vind je in de nieuwe huisstijl onder andere een uitgelichte wand van traditionele metrotegels met de nieuwe slogan in uitgefreesde letters. Ook is de frituurcultuurwand, die de geschiedenis van onze frituurcultuur uitbeeldt, een echte eyecatcher. Een goede eerste indruk is heel belangrijk. Een frisse, pakkende en warme uitstraling waarin het product centraal staat. En tegelijkertijd een ambiance waarin men zich prettig voelt. Hedendaags materiaal- en kleurgebruik, maar niet al te trendy. Trends raken snel uit en met jouw nieuwe interieur moet je zeker enige tijd vooruit kunnen, dit was immers een duurzame investering. We hebben daarom gekozen voor een neutrale basis. Een combinatie van verschillende tinten betonlook en eiken in contrast met donkerblauw denim en zwart staal. Waar voorheen
oranje een erg dominante accentkleur was bij Foodmaster hebben we deze teruggebracht naar een rustige basis. Hierdoor zullen de accenten die we maken in de nieuwe zaak juist in het oog springen. Dan hebben we het over productpresentaties op de counter, in de toonbank, de vitrines, het broodschap en de moderne digitale menuschermen. Presentaties om het product te belichten, vers en ambachtelijk. En tegelijkertijd het stimuleren van impulsaankopen. Door innovatieve toepassingen en een goed ontwerp genereren we een hogere effi ciency in de bereiding en routing. Hierdoor krijg je meer snelheid en ook meer kassa-aanslagen. Zaken die leiden tot een hoger rendement. De nieuwe stijl wordt opgebouwd uit elementen die het verhaal van Foodmaster visualiseren. Het complementeert de kracht van de formule. PILOT STORE Foodmaster Tiel heeft begin 2017 besloten te gaan verbouwen. Aanleiding was de bakwand die aan vervanging toe was. Daarbij was de zaak zo’n 15 jaar eerder verbouwd en was het tijd voor een nieuw interieur. Toen ondernemer, Sylvia Tang, hoorde van de nieuwe plannen voor Foodmaster wilde zij graag direct meegaan in de nieuwe uitstraling. Na maanden van planning was het in augustus dan zover. De zaak sloot een week de deuren om op 25 augustus open te gaan als eerste Foodmaster winkel in nieuwe stijl. ONDERNEEMSTER SYLVIA TANG OVER DE VERBOUWING: “Het eindresultaat is prachtig geworden, wat een verschil met voor de verbouwing! Het is even wennen aan de nieuwe routing, maar dat is het zeker waard. Waar we positief verrast over zijn is de gevelsigning. Wanneer het ‘s avonds donker wordt dan valt de gevel heel goed op, wat belangrijk is met onze locatie aan "De reacties van klanten zijn allemaal positief. In de eerste week draaiden we 30% meer omzet dan voorheen." 33
een doorgaande weg. We hebben gelijk een foto gemaakt en deze op Google geplaatst, zo blij zijn we ermee!” Uiteraard komt een deel van de klanten uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen, maar wij geloven dat we met deze verbouwing zeker een deel van deze omzetstijging kunnen vasthouden.” DE KLEDING MELVIN OENEMA MW BEDRIJFSKLEDING Denim is tijdloos, daarom kiest Foodmaster voor een denim collectie! Met deze collectie bieden wij een concept gebaseerd op de blijvende passie die geïnspireerd is op de onvervalste denimcultuur en de kenmerken van de stof zelf. Het ontwerp van deze innovatieve collectie is tot in de puntjes uitgekiend. Denim is sterk, puur, rauw en toont karakter. Het oranje Foodmaster logo springt eruit en maakt het geheel fris en opvallend. Door de verschillende varianten binnen de collectie draagt iedere medewerker datgene waar hij of zij zich prettig in voelt en dat straal je uit! DIGITALE MENUPRESENTATIE RIK VAN BEEK, DE DIGITALE Vandaag de dag zijn schermen al niet meer weg te denken uit de cafetaria, tankstations etc. De overgang naar aansprekende videopresentaties neemt dan ook in hoog tempo toe. Vanuit deze gedachte zet De Digitale B.V. maximaal in op de content op de digitale menuborden en de dienstverlening hieromheen. Wij zien een trend met het tijdsgestuurd beïnvloeden van de getoonde content, waarmee het tonen van relevante boodschappen op gezette tijden zal toenemen. Met Foodmaster leveren we aansprekende digitale menubord oplossingen welke aansluiten bij de behoeften van de ondernemer en de verwachtingen van de klant. 34 De schermen passen goed bij de vernieuwde formule waarbij de traditionele cafetaria een modern jasje heeft gekregen. Gezamenlijk creëren wij een onderscheidende presentatie welke aansluit bij het doel wat Foodmaster voor ogen heeft. Namelijk het verhogen van de gemiddelde besteding en meer productbeleving in de vestiging. Wij voorzien in een optimale presentatie met de full-service dienstverlening vanuit onze studio. De studio maakt gebruik van ons moderne content management systeem waarin het programma gepland wordt. Dit kan zelfs op tijd, of andere externe factoren, zodat dit optimaal op de behoefte van de Foodmaster klant is afgestemd.
Bij Foodmaster genieten we net als vroeger van een klassiek gemaakt patatje. Met andere woorden; Foodmaster, de lekkerste sinds vroeger. #FRITUURCULTUUR 1931 IN 1905 KWEEK EERSTE K E BINTJE(FRITESAARDAPPEL) NTJE 1905 VLAAMSE FRITURIST VERKOOPT OP KERMIS BERGEN OP ZOOM ALS EERSTE FRITES IN NEDERLAND 1928 INTRODUCTIE KROKET VEROVERT Amsterdam IN NEDERLAND TER GELEGENHEID VAN OLYMPISCHE SPELEN 1930 INBURGERING Frietcultuur ZUID-NEDERLAND BRON: HET FASTFOODMUSEUM, WWW.FASTFOODMUSEUM.NL ’47-’50 IJSSALONS GAAN OOK frites VERKOPEN 1949 9 Frituurcultuur NESTELT ZICH BOVEN DE GROTE RIVIEREN MAAS WAAL LEK ZONDAGAVOND bord-op-schoot VOOR SPORT 1945 1933 xxx HECK’S ZAKJE kristalsuiker EERSTE CAFETARIA IN LEIDEN 1953 1975 ’50-’60 BUITEN-DE-DEUR IN EEN CAFETARIA ETEN IS EEN FEIT JAREN FRITES; RAGE ONDER JEUGD 1958 INTRODUCTIE FRIKANDEL INTRODUCTIE FRITES EN FRIKANDEL speciaal ’83-’86 BELEGDE BROODJES Populair IN DE CAFETARIA MEXICANO EEN HIT 1997 FOODMASTER OPENT IN UTRECHT 1998 FRIKANDEL GAAT KROKET VOORBIJ ALS PULAIRSTE SNACK 1984 2015 ’89-’94 MAGNUM WORDT BESTSELLER 35 INTRODUCTIE FOODMASTER Premium Burger 1E AUTOMATIEK ’49-’68 1963 BELANDT IN DE CAFETARIA NEDERLAND maakt kennis MET HAMBURGER OP STRAAT ETEN EEN FENOMEEN. DE SMAAK VAN Nederlands-Indïe ‘Grazen’ WORDT HET GENOEMD 1994 frites
Samen op weg naar een duurzame toekomst Bij Vandemoortele denken ze aan de toekomst. “We creëren lekkere voeding op een verantwoorde manier.” Aan de hand van vier pijlers tonen ze hun zorg voor de toekomst. 1. VERANTWOORDE INKOOP Vandemoortele werkt aan behoud van de natuur voor toekomstige generaties. “Mens en natuur geven ons de grondstoff en die we nodig hebben. Wij hanteren een ethische gedragscode door heel de leveranciersketen om ervoor te zorgen dat zowel mens als milieu met respect behandeld worden. ” Zo zet Vandemoortele vanaf 2009 meerdere stappen naar duurzamere palmolie als grondstof voor o.a. Gouda’s Glorie. 2. ECO-EFFICIËNT PRODUCEREN Vandemoortele zoekt continu naar manieren om de impact op de natuur te reduceren. “Dit doen wij zonder compromissen te sluiten in voedselveiligheid. Wij monitoren de uitstoot van onze fabrieken. Daarbij zoeken we actief naar manieren deze uitstoot te reduceren.” Ook verpakkingsmaterialen spelen hierin een belangrijke rol. Met de introductie van de bag-in-box is het verpakkingsmateriaal aanzienlijk verminderd. Vandemoortele werkt alleen met kwaliteitsverpakkingsmaterialen welke het FSC-keurmerk dragen. 3. BETROKKENHEID BIJ ONZE MENSEN Vandemoortele wil haar personeel een veilige en waardevolle werkomgeving bieden. “Ook buiten de grenzen van ons bedrijf gaan we constructief en met respect met onze lokale gemeenschap om.” 4. PRODUCTEN DIE JE KUNT VERTROUWEN Vandemoortele is trots om kwalitatief hoogwaardige en veilige producten te leveren. “We zijn transparant over onze producten en proberen steeds betere product voorstellen te doen zonder compromissen te sluiten op de smaak. Zo bevatten de plantaardige frituurvetten van Gouda’s Glorie minder dan 2% transvet. Door de hele keten behandelen we onze producten met de grootste zorg om de voedselveiligheid te waarborgen.” Doelstelling 2020: In 2020 willen wij een ontbossings- en uitbuitingsvrije duurzame palmolieketen voor onze producten bereiken. Draag samen met ons bij aan een duurzame toekomst!
Rijk gevuld en zacht van smaak Verras uw gasten met een heerlijke Van Dobben Rundvlees croquet op een broodje. Kijk op onze website voor meer informatie over Van Dobben www.vandobben.nl.
ONLINE BESTELLEN OF BEZORGEN Een must voor de cafetaria GAAN WE IN DE TOEKOMST NOG IN DE RIJ STAAN VOOR EEN PORTIE FRITES? MET DE TOENEMENDE VRAAG NAAR GEMAK ZAL HET ANTWOORD OP DEZE VRAAG STEEDS VAKER ‘NEE’ ZIJN. ONLINE BESTELLEN EN BEZORGEN IS EEN MUST VOOR CAFETARIA’S. WIJ DOKEN IN WAT CIJFERS EN FEITEN OVER BEZORGEN. 38
DE FOODBEZORGINGSMARKT GROEIT IN EEN RAP TEMPO. VOLGENS FOODSERVICE INSTITUUT NEDERLAND KWAM DE OMZET VAN DE TOTALE FOOD BEZORGMARKT IN 2016 UIT OP 1,7 MILJARD EURO, EEN VERDUBBELING TEN OPZICHTE VAN 2014. ONTWIKKELING FOOD DELIVERY • Foodbezorging is voornamelijk ontstaan vanuit pizzaketens, inmiddels bezorgen veel meer andere concepten ook; ten ook; • Van alle maaltijden die online worden besteld wordt 36% bezorgd en 64% afgehaald; • De jonge generatie is de grootste aanjager van f • 48% van alle Nederlanders laat wel eens eten be BELANGRIJKSTE REDEN OM TE LATEN BEZORGEN • Geen zin of tijd om te koken 47%; • Ik had trek in deze maaltijd 29%; • Ik wilde mezelf en/of andere trakteren 20%. n food delivery; beorgen. VOORDELEN VAN BEZORGEN VOOR JOU ALS ONDERNEMER 1. Je speelt in op de behoefte van de consument; 2. Je verstevigt je positie ten opzichte van de concurrentie; 3. Je trekt er nieuwe klanten mee aan (ongeveer 80% van de bezorgbestellingen komt van nieuwe klanten); 4. De gemiddelde besteding van een online bestelling ligt hoger dan een bestelling in de winkel; 4 5. Bezorgen levert naamsbekendheid op, mede dankzij de bezorgvoertuigen die overal rijden; 5 6. Wanneer je de online bestelkanalen goed inricht heb je minder/geen telefonische bestellingen tijdens drukke spits. 6 Meest bestelde gerechten 1. pizza’s 2. burgers 3. sushi 4. patat 5. verpakt ijs Bezorgen opzetten? TIPS VAN CAFETARIA ONDERNEMERS • Onderzoek eerst goed of het rendabel is met een kosten- baten analyse; RS nen • Maak een bewuste keuze, eenmaal begonnen kun je niet gemakkelijk stoppen omdat je mensen moet teleurstellen; • Stel een helder en meetbaar doel; • Investeren in transport, tassen, kleding etc.; • Stem het assortiment af aan eat-in en bezorging en hoe je ervoor zorgt dat gasten geen last hebben van online bestellingen; • Kijk en rijdt eens mee met bezorgers. n BEZORGEN EN BEN & JERRY’S Ben & Jerry’s is een populair product dat voor goede bijverkoop kan zorgen. Het ijs wordt het hele jaar door stabiel bijverkocht. Jerry’s verklaart dit omdat het ook t h J verkocht wordt voor het bankmoment ‘s onds. Wat andere feiten over Ben & Jerry’s: ve 85% van de verkoop vindt plaats 7.00 uur; onds 85% 48% wordt van maandag tot en met donderdag verkocht; onsumenten zijn zelfs bereid uitsluitend ijs te bestellen; dond ons Ben & Jerry’s past ook goed in mealdeals. ijs te Ben mea 39 TOP 5
FACTS & ONLINE BESTEL FEITEN De meest gegeven reden waarom mensen online bestellen is omdat ze geen zin hebben om te koken. De mobiele telefoon wordt het vaakst gebruikt om online eten te bestellen. 52% wordt besteld met een telefoon. Een Nederlander eet gemiddeld 25 kroketten per jaar, totaal worden er ongeveer 300 miljoen kroketten per jaar weggehapt. 40 VR ZA ZO Vrijdag, zaterdag en zondag zijn de meest populaire dagen voor bezorging. 1% kortere bezorgtijd leidt tot 10% hogere waardering SNACK FEITEN De frikandel kent diverse bijnamen. Heb jij wel eens van curryworst speciaal, berelul, open been, open ruggetje, leuning, lange met zalf of doelpaal gehoord? Allemaal bijnamen voor de frikandel.
FIGURES MENU FEITEN Uit onderzoek met eyetracking blijkt dat het oog van de gast als eerste gaat naar de rechterbovenhoek op de kaart Plaats hier dus de echte margemakers. Minder winstgevende items kun je het beste aan de onderkant plaatsen. Keuze, een gast wil iets te kiezen hebben, echter zorgt te veel keuze weer voor keuzestress. Uit onderzoek van de Bournemouth University blijkt dat zes items per productcategorie het perfecte aantal is om de consument te verleiden en meer te laten bestellen. (Combi)deal, jouw gast denkt dat hij een dikke deal heeft als ze voor een hamburger, frites en frisdrank gaan. Onbewust heeft hij echter meer uitgegeven dan hij vooraf had gewild. Beeld verleidt! Zorg daarom voor lekkere beelden in je zaak. Een kader ergens omheen plaatsen zorgt voor meer verkoop. De kroket is goed voor 8 tot 10% van de cafetaria omzet. 68 kroketten Het wereldrecord kroketten eten staat op naam van Jaap ter Naam, hij at in 1998 maar liefst 68 kroketten. Ooit gehoord van de krokettenwet? Dit is een Nederlandse wet van Jan Peter Balkenende uit 1993 en houdt in dat mensen van de gemeente recht hebben op een kroket als hun vergadering tot na 23.00 uur duurt. De wet is er nog steeds. 41
Altijd mét! Een smaakvolle saus maakt een snack, patatje of hamburger pas écht af. Als ondernemer zie je dat elke dag en weet je dat kwaliteit van klanten terugkomers maakt. Wijko satésaus is hier een goed voorbeeld van. Niet voor niets is Wijko satésaus al sinds jaar en dag de nummer één van Nederland. Lekker dirty! Friet mét wordt steeds vaker friet mét, mét, mét. Dan hebben we het over ‘dirty fries’, de sharing trend van nu. Goudbruin gebakken friet met bijvoorbeeld kip, kaas, ui en verschillende Heinz en Wijko sauzen. Een mega grote portie om lekker samen te delen. Maak ‘m dirty met de enige echte Heinz Tomato Ketchup, romige Wijko Knoflooksaus, de nieuwe en pittige Heinz Firecrackersaus of niet te vergeten onze lekkere Heinz Mayonaise en Heinz Fritessaus. Doin’ the dirty in Dutch: Dirty Fries Handgesneden frieten, voorgegaard en vervolgens krokant gebakken in de frituur. Hierop komen in Sticky Korean BBQ saus gemarineerde en gebakken stukjes kipfi let en een royale portie dirty Dutch saus. De dirty Dutch saus maak je van Wijko Hot satésaus en fi jngesneden puntpaprika. Maak het geheel af met seroendeng, gebrande sesamzaadjes en lente-ui. Tip: Ideaal voor sharing!
Pimp je saus Tomato Ketchup, sojasaus, platte peterselie, gehakte pinda en sjalot Satésaus met Wijko • De 5 succesregels voor sausverkopen! Vraag altijd welke saus je klanten bij hun snack/friet willen, verkoop altijd mét! Nog steeds worden 4 van de 10 snacks verkocht zonder saus! • Maak je sausassortiment zichtbaar Vermeld de verschillende sauzen op de menuborden, zet sausdispensers zichtbaar neer en gebruik de Wijko toonbankdisplay. Op deze manier zien je klanten gelijk dat je met kwaliteitsproducten werkt. • Varieer met menu’s en verfris met trends Zorg voor dag- of weekspecialiteiten. Verzin een eigen special of steek iets bestaands in een nieuw jasje met saus in de hoofdrol. Zorg voor een afbeelding van de special op de toonbank. • Met Wijko sta je al sterk, maar je onderscheidt jezelf door er je eigen twist aan te geven door ingrediënten toe te voegen. Verrijk de Wijko satésauspasta naar smaak met bijvoorbeeld sambal, ketjap, kokos, kaneel, gember of koriander. Vertel je klanten over jouw unieke, op Wijko gebaseerde, satésaus. • Doe mee aan de Wijko club: De Wijko Club kent veel voordelen voor jou als ondernemer. Gebruik promotiemateriaal of laat je inspireren met recepten. Interesse in meer tips? Neem contact op met je rayonmanager en bespreek wat jouw voordelen zijn: 0800 366 36 275/ foodservicenl@kraftheinz.com.
ZINTUIGENPRIKKELENDE TRENDTOUR DOOR BARCE 44
ELONA Een trendtour naar Barcelona met fastservice ondernemers klinkt misschien niet voor de hand liggend. De ZuidEuropeanen staan juist bekend om het lange tafelen. Mañana, Mañana niks snelheid! Toch kunnen we er wel veel leren als het gaat om gastbeleving en passie voor eten en drinken. Dus trok FHC Formulebeheer op maandag 13 november met zo’n 50 ondernemers en partners voor drie dagen naar Barcelona. PRODUCTPRESENTATIE De Catalanen hebben een enorme passie voor eten en zijn trots op hun gerechten. Dat stralen ze ook uit. Waar we in de cafetaria de vitrine volleggen met rauwe producten, zie je hier veel gerechten uitgestald staan zoals je ze ook op het bord krijgt. Wanneer producten toch rauw worden getoond, dan is er veel aandacht besteed aan de presentatie ervan. Een mooi manier om mensen te verleiden tot het bestellen van dit product. "Mañana, Mañana niks snelheid!" GASTBELEVING Een opvallend fenomeen wat we bij een aantal restaurants zijn tegengekomen is een restaurant waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende ruimtes. Iedere gang vindt plaats in een andere ruimte. Zo geniet je bij Tickets van je dessert in een unieke ruimte die doet denken aan Alice in Wonderland, met fruit en zuurstokjes aan het plafond. Het interieur draagt op deze manier echt bij aan je smaakbeleving! Bij Mercat Princesa zie je juist dat er diverse units zijn waar je eten kunt halen en is in het midden een grote ruimte waar je met elkaar kunt eten. Zo kan iedere gast dat bestellen waar hij of zij trek in heeft. Iedere unit is aangekleed in de stijl van dat product. 45
46
ALLES IN EEN PUNTZAK Bij La Boqueria, de oudste versmarkt van Barcelona, zagen we veel stalletjes waarbij producten als kaas, worst en andere kleine snacks in puntzakjes werden gepresenteerd. Ideaal voor on-the-go. Naast voor de frites kun je de puntzak dus ook op andere manieren gebruiken! UNIEK IJSCONCEPT Compleet anders dan alle andere concepten die we hebben gezien in Barcelona, Eyescream and friends een uniek ijsconcept aan het strand van Barcelona. Hier kies je de smaak van het ijs en twee toppings. Vervolgens krijg je deze in een unieke disposable en voorzien van twee oogjes. Zelfs volwassenen kunnen niet anders dan een glimlach op hun gezicht krijgen van deze ijsjes. Uiteindelijk geven alle ondernemers en partners aan dat ze tijdens de trendtour nog het meeste van elkaar leren. Wanneer je drie dagen met elkaar op pad bent zijn er voldoende momenten om met elkaar te sparren over bepaalde belangrijke thema’s. 47
Family Treffers - Honselersdijk Broodje Bram - Heemstede De Ermelosche Frietzaak - Ermelo De Schakel - Loosdrecht Family Steenbergen Cafetaria Brasserie Family - Fijnaart Vital4skool - Amsterdams Lyceum Family Barnies - Barneveld Bezoek ook onze website! www.A3interieurbouw.nl BEGINT MET EEN GOED ONTWERP” ONTWERP & REALISATIE “SUCCESVOL ONDERNEMEN FHC - Nieuw-Vennep De Parel - ‘s Gravenzande A3interieurbouw - info@A3interieurbouw.nl - Vaartweg 190 - 8243 PP Lelystad - tel. 0320-411762
Keuze voor kwaliteit! ONDERNEMERS ONDERNEMEN DIE NEMEN HUN KLANTEN ALS UITGANGSPUNT, OVERWEGEN, NEMEN BESLISSINGEN EN GÀÀN ERVOOR! OM EEN BETER RESULTAAT TE BEHALEN. MAAR WAT ZIJN NU DIE BEWEEGREDENEN? OLAF VAN DAM (ONDER ANDERE AUTEUR VAN HET ONDERNEMERSHANDBOEK ‘MIJN CAFETARIA’) STAPTE IN OPDRACHT VAN- EN IN SAMENSPRAAK MET BECKERS DE AUTO IN OM HET GESPREK AAN TE GAAN MET EEN AANTAL ONDERNEMERS. Hij reed van noord naar zuid en vroeg aan een aantal ondernemers naar hun beweegredenen om (enkele) producten van de Beckers Premium lijn op te nemen. Er volgden boeiende gesprekken, met enthousiaste ondernemers waarbij een aantal terugkerende overwegingen opviel. 49
KWALITEIT Ten eerste hun focus op de klant en het inspelen op diverse ontwikkelingen. Dus kiezen ondernemers voor kwaliteit. Niet alleen bij de samenstelling van hun assortiment, ook ten aanzien van andere aspecten zoals de aankleding van hun zaak en de wijze van presenteren. Zo geeft Henk van Lenten van Family Fijnaart aan: “Wij hebben er ook bewust voor gekozen om onze cola te serveren in de bekende Coca Cola-glazenfl esjes in plaats van blikjes, hierdoor bied je onderscheid in product en een stukje beleving.” Hij vervolgt zijn verhaal; Daarom werken we ook met de Beckers Premium producten, die passen vanwege de kwaliteit en het onderscheid bij onze organisatie. Deze kwaliteitsproducten moet je dan ook als kwaliteit verkopen naar de klant, dus niet in plastic bakjes serveren maar op een mooi opgemaakt bord. Dan mag je er ook wat meer voor vragen en wordt het gewaardeerd door de klant. Ook Ron, Hillegien & Joereck Blauwbroek van Caferia Mainbarg uit Mariënberg beamen de keuze voor kwaliteit. “Wij willen onze klanten tevreden maken door het aanbieden van een smaakvol product. Hierdoor verlaten onze klanten de zaak met een goed gevoel, komen ze bij je terug en dit zorgt automatisch voor nieuwe klanten vanwege de positieve mond-tot-mond-reclame. Dat is ook hetgeen waar wij het voor doen; de voldoening die het oplevert.” Tom Knoops van het Friethuys in Oisterwijk geeft tevens het belang aan van het kiezen voor kwaliteit. “Mensen komen voor kwalitatieve en eerlijke producten, daar komen ze voor terug.” Bovendien staan er ook geen prijzen van de snacks vermeld op de menukaart. “‘Als ze de prijs willen weten dan vragen ze het wel, maar de prijs is niet relevant bij het maken van een keuze.” SMAAK Daarbij is smaak uiteraard ook een belangrijke overweging! “We hebben gekozen voor de Beckers Frikandel Classic 1959 vanwege de smaak en daarbij ook de fi jne ‘bite’, het is gewoon een goede frikandel”, aldus Ron van Cafetaria Mainbarg. r de Carin Jagt van Foodmaster Viersprong uit Nieuw Ams is ook enthousiast: “Het zijn ge super producten!” Er word ic andere de Frikandel Classic 1959, de Kipfi let Krokantjes en de Groente Loempia Deluxe ged. “Het is smaakvol, onderscheidend s en de ged. heidend erkrijgen in terdam n geoon t onder en ook nog eens niet te verkrijgen in de supermarkt. De klanten komen er apart voor naar ons toe, ook hebben we veel positieve reclame ontvangen ten aanzien van onze ‘chicken popcorn’ (gemaakt met o.a. de Kipfi let Krokantjes).” PRODUCT Naast de kwaliteit en smaak wordt ook de uitstraling en de receptuur van de producten erkend door de ondernemers en zijn klanten: “De ambachtelijke kroket oogt ook groter door zijn bolvormige formaat en is daarbij op de toekomstgericht door vermindering van e-nummers en het lagere zoutgehalte, dit is belangrijk aangezien de consument steeds bewuster wordt!”, aldus Roger Bulthuis van Timmy uit Emmen. “Daarbij kan de merkuitstraling een mooie bijdrage leveren aan de uitstraling van de zaak!” Carin van Foodmaster de Viersprong geeft ook aan: De klanten worden steeds bewuster en kritischer ten aanzien van wat ze eten, wij spelen daarop in. “De Premium lijn past hier perfect bij.” PERSONEEL Ook is duidelijk dat deze ondernemers hun personeel actief betrekken bij de keuzes en introducties van de Premium snacks. “Het personeel hebben wij geïnformeerd en laten proeven. Ook zij waren direct enthousiast”, aldus Carin van Foodmaster de Viersprong. Ook het achterliggende verhaal uitleggen aan het personeel is hierbij belangrijk; “Het personeel moet het uiteindelijk verkopen, dus zij moeten ook helemaal achter het product staan anders verkoop je het niet naar de klant toe”, geeft Henk van Family Fijnaart aan. 50
INTRODUCTIE En hoe hadden zij de Premium snacks dan geïntroduceerd bij hun klanten? Gewoon lekker laten proeven en het verhaal erbij vertellen. Zo simpel kan het blijkbaar zijn! RESULTAAT Het resultaat bleek bij deze ondernemers ook weer vergelijkbaar: terugkerende klanten die er soms speciaal voor omreden. “De klanten krijgen een smaakvoller product en meer waar voor hun geld dan voorheen, vanwege het grotere formaat”, aldus Roger van Timmy. “Onze klanten vinden het geweldig, een absolute hit!” Volgens Tom van het Friethuys in Oisterwijk hangt het succes van een product af van de ondernemer: “Wat voor verhaal vertel je aan je klant, geef advies ten aanzien van jouw aanbod.” Op de menukaart worden de Beckers Ambachtelijke Rundvlees Kroket en Frikandel Classic 1959 ook expliciet aangeprezen met een tip vermelding, “waardoor mensen nieuwsgierig zijn en er vanzelf naar vragen.” Ook kan je als ondernemer je klanten sturen in de gewenste richting. “Bied de klant jouw suggestie aan. De klant gaat hier bijna altijd in mee.” Volgens Ron van Cafetaria Mainbarg. Een stapje verder hierin gaat Henk van Family Fijnaart. “Je moet je klanten opvoeden en ze laten zien wat de keuze is die jij voor hen hebt gemaakt, dan willen ze het alternatief niet meer en gaan ze vanzelf voor jouw frikandel of kroket!.” Ook het rendement is positief te noemen. “Zeker de afzet van de frikandellen is gestegen, de klanten komen er apart voor”, volgens Carin van Foodmaster de Viersprong. Tom van het Friethuys geeft aan: “Het is een mooi en smaakvol product dat echt past in het assortiment. Het heeft de omzet niet zozeer verhoogd, maar heeft wel gezorgd voor een sterkere binding met de klanten. Zij komen ervoor terug. Tot slot geeft Henk van Family Fijnaart aan: “Het gaat uiteindelijk om de kwaliteitsbeleving voor de klant en daarom willen we graag de Premium-lijn van Family (o.a. hamburger) doorvoeren naar de overige snacks.” 51
F rikandel C l Cl lassic 1 i 1 19 19 In 1959 ging slager Jan Bekkers op oriëntatiereis naar Amerika. Tijdens het eten van een hotdog krijgt hij het idee om een worst zonder vel te maken, terug in Nederland maakt hij furore met de nu legendarische Frikandel. Nu bijna 60 jaar later hebben wij deze klassieke en overheerlijke receptuur in een modern jasje gestoken; minder zout en zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Met deze Frikandel kun je je nog beter onderscheiden, met smaak, beleving én marge! Beckers Art.nr. 148580 Product Inhoud Bereiding Kenmerken Frituur • Smaakvol door o.a. een speciaal kruidenpakket en verse uien • Stevige “bite” en ambachtelijke uitstraling • Op basis van Rund-, Kip- & Varkensvlees • Laag in zout en MSG-vrij (E621) Frikandel 40 x 100 g Ambachtelijke Rundvlees K htlk roket In zijn cafetaria in Tilburg ontwikkelde Gert Brekelmans in 1956 een Kroket die snel naam en faam maakte. Ook de Kroket behoort absoluut tot de klassiekers en gezien de toegenomen vraag naar nog een hogere kwaliteit producten introduceren wij de Ambach telijke Rundvleeskroket. Een Kroket met een heerlijke paneer en verrukkelijk draadjesvlees! Beckers Art.nr. 148560 Producten Inhoud Bereiding Kenmerken Frituur • Smaakvol door een heerlijke vleesragout • Met maar liefst 20% draadjesvlees • Knapperige korst en ambachtelijke uitstraling • Minder zout Beschikbaarheid Januari 2017 Rundvleeskroket 18 x 100 g 52
Groente Loempia Deluxe oemp Het ontstaan van de “Duif Loempia” vindt zijn oorsprong in de cafetaria van Pieter en Wil van Duivenvoorde. Van heide en verre kwamen mensen naar Katwijk om daar de verse Loempia’s te proeven. Het werd zo’n succes dat men besloot om zich hierin verder te gaan speciali seren. De Loempia die we nu introduceren wordt bereid met zeer smaakvolle dagverse groenten (met o.a. taugé, doperwten en broccoli) én smakelijke omeletreepjes van scharrelei! Daarbij is deze Loempia ook nog eens volledig vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Beckers Art.nr. 148590 Producten Inhoud Bereiding Kenmerken Groente Loempia 12 x 200 g Frituur & Oven • Luxe groente Loempia met zeer gezonde groente (Broccoli & Doperwt) • Scharrelei omeletreepjes • Smaakvolle krokante fl ens en ambachtelijke uitstraling • Laag in zout en zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen Premium Mini Snacks um Mini S M S Mii S Mini snacks zijn in Nederland volop verkrijgbaar; van Brasserie en Café, tot Sportclub én Cafetaria. De “klassieke” mini snacks worden het meest gewaardeerd. Wij vinden het daarom dan ook de hoogste tijd voor een Premium Mini Snack Assortiment, bestaande uit; Mini Frikandel, Bitterbal en Kipfilet Krokantje. Waarbij een ambachtelijke uitstraling en kwaliteitsvolle smaak het verschil maken! Beckers Art.nrs. 148600 Mini Frikandellen Classic 1959 (50x25g) 148550 Ambachtelijke Rundvlees Bitterballen (50x30g) 136400 Kipfi lets Krokantjes Deluxe (60x25g) Bereiding Kenmerken Frituur • Ideale mix van smaken en structuren • Ambachtelijke uitstraling en mooi formaat • Zelf samen te stellen en gelijktijdig te bereiden Onze Beckers Premium-lijn 53
FRANCHISE FORMULES & ONDERNEMERS VERSTERKEN ELKAAR Reinard van Baak werd in 1970 geboren te Apeldoorn. Zijn ouders runden een horecagroothandel en Van Baak wist dan ook niet beter dan dat ook hij later in de horeca zou werken. Inmiddels is hij eigenaar van 6 verschillende horecazaken en opent hij binnenkort een Family. Al op jonge leeftijd begon Van Baak met werken. Eerst in de zaak van zijn ouders en al op zijn 16e runde hij een cafetaria op de camping van zijn moeder. Hij ging naar de hotelschool, deed horeca-ervaring op in het buitenland en als bedrijfsleider en manager bij verschillende horecazaken in ons kikkerlandje. Toen een echte buurtcafetaria om de hoek van zijn huis vrij kwam. Besloot hij dit bedrijf te kopen, dit was de eerste van de inmiddels bijna 7 zaken waar Van Baak eigenaar is. “Ik ben een conceptenman”, vertelt Van Baak. Naast Snackpoint heeft hij een Spare Rib Express, Big Dog en was hij de eerste ondernemer die een Burgerme startte. Verder heeft hij een eigen cateringbedrijf Lunchduck.nl en kun je drank bestellen via drank055.nl. REINARD VAN BAAK Eigenaar van verschillende franchiseconcepten Al zijn bedrijven zijn gevestigd in Apeldoorn. “Ik vind het fi jn om diverse concepten te hebben in een stad. Op elke plek past een ander concept.” ROER OM Toen Jeanine, de vrouw van Van Baak, in 2015 ziek werd en een jaar later overleed moest Van Baak zijn leven drastisch veranderen. “Ik bleef over met alle zaken en vier kinderen. Ik moest onder schooltijden gaan werken.” Dankzij een goed team aan personeel, 3 bedrijfsleiders en vele chauff eurs heeft Van Baak alles onder controle. Het begon zelfs weer te kriebelen voor iets nieuws en daarom opent hij in januari 2018 een Family. “Deze komt in een nieuwbouwwijk in Apeldoorn en past hier helemaal.” CONCEPTENMAN Van Baak werkt met diverse franchiseformules. “Ik ben een echte conceptenman. De keuze voor een formule is afhankelijk van de locatie binnen de stad. Franchise heeft een goede wisselwerking. Een franchiseketen deelt al zijn ervaring, marketing etc. Ik heb 54
"Ik vind het fijn om diverse concepten te hebben in een stad." B BESTEL ONLINE THUISBEZORGEN Bij alle formules van Van Baak kun je ook online bestellen. “Ik ken alle facetten van het thuisbezorgen. Ik was ook een van de eerste die dit deed. Dankzij een vriend die handig was met computers en internet had en. een had te.” n d ” ik ik als een van de eerste ondernemers een bestelsite.” Ook bij zijn nieuwe Family zullen bezorgauto’s en electrische bezorgfi etsen gaan rijden. “Bezorgen zie ik echt als een must.” e ik geen tijd om alles zelf te bedenken. Het is veel voordeliger alles via een franchiseconcept te doen. Je krijgt er zoveel voor terug, dan is het percentage fee dat je betaalt zeker gerechtvaardigd.” n. . e PASSEND Dat Van Baak nu voor Family kiest is met name omdat hij een goed gevoel heeft bij FHC Formulebeheer. “Daarbij past Family fantastisch in de nieuwe wijk in Apeldoorn. Hier wonen veel jonge gezinnen die laagdrempelig uit eten willen of af willen halen. Family moet een tweede huiskamer zijn waar je meerdere momenten per week komt genieten. Het is een restaurantachtige cafetaria, dat perfect past in de wijk” Het nieuwe pand van Van Baak wordt helemaal casco opgeleverd, er moet dus veel gebeuren. “Ik probeer alles uit handen te geven, maar ik vind het lastig. FHC Formulebeheer staat wel altijd voor mij klaar en houdt mij gelukkig goed op de hoogte. Het ontwerp van A3 interieurbouw is helemaal klaar en de vergunningen zijn rond.” 55 Sfeerimpressie eethuis Sfeerimpressie cafetaria
SAMEN DE KRACHTEN BUNDELEN Voor naamsbekendheid Een van de voordelen om je aan te sluiten bij een franchise formulehuis is dat je samen sterk staat. Met landelijke acties kun je een grotere naamsbekendheid creëren. Een voorbeeld is de Kras & Winactie bij Family. KRAS&WIN! KRAS&WIN! VUL DE UNIEKE CODE IN OP F FA 1. Kras het vakje open Maak ook nog kans op één van de hoofdprijzen! 2. Ga naar family.nl/kras-en-win 3. Vul je gegevens en de unieke code vóór 23 juli in 4. Na 31 juli 2017 worden de winnaars per e-mail op de hoogte gebracht Meer informatie & voorwaarden op family.nl Prijzen mogelijk gemaakt door: KIJK EENS OP FAMILY.NL WAT? In de maand juli kregen alle vestigingen kraskaarten om uit te delen aan hun gasten. Met de kraskaarten maakten gasten kans op een directe prijs in de vorm van een consumptie in de cafetaria. Verder stond er een unieke code op die zij online konden invullen. Hiermee maakten zij kans op grote prijzen zoals een reischeque t.w.v. 1.500 euro, een fi ets en meer. De prijzen werden mede mogelijk gemaakt door partners van Family. PROMOTEN De Kras en Winactie werd ondersteund met promotiemateriaal instore en een landelijke/ lokaal getargete Facebook advertentiecampagne. Dit resulteerde tot veel krassende mensen in de Family vestigingen. De hoofdprijs (de reischeque) viel uiteindelijk in Maarheeze. De uitreikingen werden onder andere gedeeld op Facebook en met de lokale pers. VOORDELEN VAN LANDELIJKE ACTIES • Goed voor de naamsbekendheid • Landelijk maar toch lokale marketing met facebookadvertenties • Grotere actie met grotere prijzen door samenwerking • Al het materiaal/ prijzen worden geregeld door hoofdkantoor. • En natuurlijk het belangrijkste een leuke actie voor je gasten! 56 MAAK KANS OP TE GEKKE PRIJZEN! Hoe doe je mee?
ONLY THE BEST INGREDIENTS WERE GOOD ENOUGH
In Nederland is de Haute Friture helemaal hip en happening! Ambachtelijke frites en prachtige snacks mogen zich in een groeiende belangstelling verheugen. De liefde voor frites en snacks van bijzondere kwaliteit is weer helemaal terug. En terecht, want eten is een beleving! Het aanbod van ambachtelijke frites groeit en biedt u als foodservice professional steeds meer mogelijkheden om te onderscheiden. Ambachtelijke frites en snacks verdienen een rijke topping, vol van smaak! Daarom hebben de smaak makers van Remia een jaar lang met veel passie en zorg de beste ingrediënten samengebracht in een unieke mayonaise serie met smaak: Een hartige mayonaise, vol van smaak, bereid met echte Italiaanse zwarte truffels. In combinatie met witte wijnazijn en dijonmosterd geeft dit een bijzonder rijke smaakbeleving. Heerlijk bij ambachtelijke frites, carpaccio of op een broodje. Een zachte, romige mayonaise met de uitgesproken smaak van rozemarijn en zeezout. In combinatie met de dijonmosterd maakt het deze mayonaise een ware smaaksensatie! Heerlijk bij gebakken aardappels, op een broodje en bij geroosterd vlees. Vijf volle en rijke mayonaises met smaak, stuk voor stuk bereid met de beste ingrediënten voor een bijzondere smaaksensatie. Heerlijk bij ambachtelijke frites en snacks, gepofte aardappels, broodjes, geroosterd vlees of vis, en als basis voor een dressing. Voor elk gerecht is er een passende topping!
Een klassieke mayonaise met een geheel eigen karakter; vol, romig en hartig van smaak. Onze geheime kruidenmix, in combinatie met een vleugje crushed black pepper en zeezout zorgen voor een unieke smaakbeleving. Heerlijk bij ambachtelijke frites en als basis voor op broodjes. Een pittige mayonaise met een vleugje knoflook. Sriracha is dé smaaksensatie uit Thailand: een pittige chilisaus uit gefermenteerde rode pepers. Gecombineerd met de romigheid van mayonaise en een vleugje knofl ook ontstaat een subtiel pittige smaak. Heerlijk bij gebakken aardappels, gegrilde groenten of een wrap met kip. Een lekker frisse en tegelijk romige mayonaise. De bereiding met verse lemonpuree en crushed black pepper zorgt voor een verrassend frisse en hartige noot. Heerlijk bij gebakken calamares, kip van de BBQ, een broodje met zalm en als basis voor een huisgemaakte dressing. GA VOOR MEER INFORMATIE NAAR WWW.REMIAFOODSERVICE.NL
LOGO’S EN LETTERS | NOORDERDREEF 80 | 2153 LL NIEUW-VENNEP
Zet ons op uw menu! VERLEIDEN Bij het langslopen moet iemand spontaan trek krijgen in een lekkere snack. En in de zaak wilt u uw klant verleiden met levensechte foto’s en beelden. En duidelijke informatie over uw assortiment. Zodat hij nog iets extra’s bestelt. En terugkomt. BELEVING Food beleving. Bij Logo’s en Letters weten we er alles van. We eten zelf namelijk ook graag af en toe een burger, een goed gevulde loempia of we halen zo’n grote familiezak friet op zaterdag. Bovendien zijn we alweer 20 jaar zakenpartner van FHC formulebeheer. Dat betekent dat we in het hele land komen om ondernemers van cafetaria’s te helpen bij hun reclame. Van servet tot lichtbak en van prijslijst of folder tot de mooiste fotowanden. En de belettering van uw bedrijfswagen niet te vergeten. Alles op maat gesneden. Wij zorgen ervoor dat u opvalt en dat mensen spontaan trek krijgen. De vriendelijke glimlach, smakelijk opgemaakte vitrine en topkwaliteit producten verzorgt u natuurlijk zelf. Ieder zijn talent. CREATIEF Kent u ze nog? Die zwarte borden met witte priklettertjes? Het is bijna weer in de mode! Maar eigenlijk kan het natuurlijk niet meer. Mensen willen beleving. Mooie foto’s en beelden, creatief drukwerk en supersnel informatie lezen. Out of the box, creatief en verrassend. Dat kenmerkt ons werk. We denken graag met u mee. Zodat u de best mogelijke oplossing krijgt. Opvalt en gezien wordt. ALVAST VOORPROEVEN? Kijk eens op onze website naar voorbeelden. Dat smaakt naar meer. WAAROM LOGO’S EN LETTERS? Onze ingrediënten voor uw succes: • Creatief in druk-, print- en reclamewerk • Ruim 20 jaar ervaring in horeca • Professionele mensen en middelen • Onze aanpak is no-nonsense én we doen ons werk met een lach T 0252-624401 | INFO@LOGOSENLETTERS NL | WWW LOGOSENLETTERS NL
Van Geloven 70 jaar ervaring in snacks AL SINDS 1948 TOEN VAN DOBBEN BEGON MET DE VERKOOP VAN KROKETTEN UIT DE EETSALON WORDT NEDERLAND VERWEND MET DE HEERLIJKE SNACKS VAN VAN GELOVEN. IN DEZE PERIODE VAN BIJNA 70 JAAR IS EEN SCHAT AAN ERVARING OPGEDAAN WAT DE BEST VERKOPENDE SNACKS ZIJN. EEN ERVARING DIE WE GRAAG MET JE DELEN. 64
ASSORTIMENT KROKETTEN In een gemiddelde cafetaria is de kroket goed voor 7-8% van de totale omzet en daarmee na de frikandel de nummer twee snack. Het lijkt zo simpel maar toch is het niet altijd eenvoudig om het juiste assortiment kroketten te kiezen. Er zijn vele merken, soorten en maten in zeer uiteenlopende prijsklassen. Veel cafetaria’s bieden een keuze tussen luxe (merk) kroketten en basis kroketten. De luxe (merk) kroket mag tussen de 30-50 cent duurder zijn dan de basis kroket. Een deel van de gasten is bereid meer te betalen voor een bekende luxe (merk) kroket, zeker als ze in de zaak hiervoor reclame zien. Laat de merken van je luxe kroket die je verkoopt dan ook zien in je zaak. Met De Bourgondiër haal je de lekkerste draadjesvlees kroket uit het zuiden in huis, Van Dobben staat voor vertrouwde kwaliteit en is zeer geliefd in het westen en midden van het land, Kwekkeboom is de klassieker onder de merk kroketten en is een allemansvriend in heel Nederland. Naast de (rund)vleeskroket zijn de kalfs-, goulash- en saté kroket het meest geliefd. Voor een vegetarisch aanbod is de groentekroket uiteraard een ‘must have’. Voor de fijnproever mag een garnalen kroketje of een kaas kroketje niet ontbreken. Vergeet niet om regelmatig een van de smaakjes kroketten onder de aandacht te brengen, het zijn weliswaar niet de hardlopers maar ze dragen wel bij aan het gevoel van variatie en maken je aanbod bijzonder. BROODJE KROKET Het broodje kroket is een echte hardloper binnen de cafetaria. Ideaal voor bij de frietmaaltijd maar ook zeker tussendoor en met de lunch. S mosterd erbij en genieten maar Heb je een zaak waar veel publiek langs loopt? Dan is he een aanrader om buiten al te verleiden met een smakelijk stoepbord of andere aanduiding. Onze ervaring is dat dit tot wel 20% meer gasten kan leiden op drukke winkelmomenten. Voor de lunchgast die gaat zitten, is het een overweging om hem te verrassen met een opgemaakt broodje kroket. Een rundvlees kroket geserveerd op lekker brood met toevoeging van rode kool, sla, alfalfa en een grove mosterdsaus maakt een wereld van verschil en zorgt er waarschijnlijk voor dat de klant hier nogmaals voor terugkomt. Het broodje kroket leent zich ook prima voor upselling. Vraag eens aan klanten die een kroket bestellen of ze hem op een broodje of zonder broodje willen. Je zult verbaasd staan van de hoeveelheid mensen die zeggen een broodje te willen. VEGETARISCH Ongeveer 800.000 Nederlanders (5%) zijn vegetariër en inmiddels is meer dan de helft van Nederland flexitariër en eet dus bewust af en toe geen vlees. Een aanbod vegetarische snacks in je cafetaria is tegenwoordig dus geen overbodige luxe. De kaassoufflé, bamihap, loempia, groenteburger en groente kroket zijn de meest geliefde snacks voor de vegetariër. Durf in je zaak speciale aandacht te geven aan het vegetarische aanbod, zeker 1 op de 15 klanten wil vegetarische producten voor zichzelf of om mee te nemen voor een familielid. Als je het helemaal goed wilt doen frituur ze dan in plantaardig frituurvet. VARIATIE Het aantal snacks dat je in de zaak kunt voeren kent grenzen. Je haalt hoogstwaarschijnlijk 80 procent van de omzet met 5-7 snacks, maar voert een assortiment van zo’n 20-25 snacks. Het blijft een uitdaging om voldoende variatie te bieden zonder een onhandelbaar assortiment te moeten voeren. Vanuit marge perspectief zijn de loempia en de hamburger de snacks waar je het meeste op verdient, de frikandel heeft als voordeel dat deze vaak met saus wordt geserveerd, de kroket is de snack die het meeste op een broodje wordt verkocht. Een kleine greep uit de vele lessen die wij bij Van Geloven hebben geleerd de afgelopen jaren. In het geval we je persoonlijk mogen adviseren kunnen we uiteraard specifieker en meer gedetailleerd te werk gaan. Wij zijn klaar voor nog eens 70 jaar en kijken ernaar uit om samen met jou een mooie toekomst voor het cafetaria bedrijf te gaan realiseren. Een paar tips voor de assortimentsopbouw per categorie: • Frikandel • Kroket Vergeet de kip frikandel niet, populair bij vrouwen Zet de merk kroket in het zonnetje, het levert je extra omzet en marge • Kaassouffle Kies voor kwaliteit voor hetzelfde geld, kies Souflesse • Bami • Loempia • Mini’s Overweeg om een vegetarische bamihap op te nemen in uw assortiment De groente loempia mag niet ontbreken in het assortiment, al is het alleen maar voor een toereikend vega assortiment Kipnuggets en kipfingers zijn de ideale snacks voor kids, maar ook mini kroketjes of mini frikadellen doen het goed bij de kleintjes 65
DE ULTIEME BELEVING Jos Muller Franchise Partner Human Talent Group Als ik de pen ter hand neem voor het schrijven van deze column kom ik net terug van mijn vakantie naar Italië. Het valt me altijd op dat ook in de vakantie de manier van kijken naar de omgeving altijd met een licht beroeps gedeformeerde blik gebeurt. Overal waar ik binnen kom, winkel of horecabedrijf, kijk ik niet alleen rond met een “horeca/retailblik” maar staan mijn voelsprieten uit; wat ga ik hier ervaren? Word ik leuk begroet? Maken de medewerkers echt contact? Vinden de medewerkers het leuk om mij te ontmoeten? En soms, heel soms, dan word je aangenaam verrast. Zo ook op het terras van een restaurantje vlak bij het Colosseum in Rome. Een bijna bejaarde ober, grijs maar oh zo vitaal, loopt die ochtend al fl uitend en zingend langs de tafeltjes. Voor iedereen een lach en een vriendelijk woord, en maar fl uiten en zingen. Hij vraagt geïnteresseerd waar we vandaan komen en noemt natuurlijk gelijk een rijtje Nederlandse voetbalsterren op. En van zijn gezang word je zo vrolijk… En nu mijn punt; het was een belevenis die ochtend op dat terrasje. Een beleving die je niet vaak ervaart in de horeca, of het nu in het buitenland is of hier in Nederland. En het belangrijkste, iedereen kan die beleving brengen. Want écht contact tussen mensen, tussen je medewerker en de gasten is onbetaalbaar. Heel mooi alle nieuwe interieurs, de een nog hipper dan de ander. Heel mooi alle investeringen in nieuwe, snellere en betrouwbaardere apparatuur. Heel mooi al die fl itsende led-schermen met mooie productfoto’s en snelle aanbiedingen. Allemaal heel mooi, maar een bezoek aan uw bedrijf wordt pas echt een beleving als er een medewerker is die het verschil maakt. Met een lach, een grap, echt contact en echte interesse. De vraag is nu hoe je het voor elkaar krijgt? Hoe krijg je al je medewerkers zover dat ze niet alleen het schoonmaken, verkopen en bereiden als werk zien, maar vooral het contact met gasten? Hoe leer je jouw medewerkers om te focussen op de gast en zijn behoeftes? Hoe gaan jouw medewerkers beleving creëren? Ik denk dat het antwoord niet zo heel moeilijk is; begin er zelf mee, en geef vooral aandacht aan de beleving. Heb oprecht interesse in je medewerkers, maak altijd contact en wees vrolijk. Een oeroude retailwet zegt het namelijk al: alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus, geef aandacht aan je gasten en je medewerkers, beoordeel ze op leuke gastcontacten en niet op een euro kasverschil of een vies tafeltje. Maak van het werk een beleving, en ik weet zeker, je gasten zullen die beleving ook ervaren. Wedden dat uw omzet ook groeit?! DE MEEST VERKOCHTE COMBIMACHINE VAN NEDERLAND! Foto: Mijntje Muller
BIANCA VAN DOP Foodmaster De Parel "Tijdens de trendtours leren we niet alleen van andere concepten maar ook van elkaar." RAYMOND DELWIG Foodmaster Waalwijk "Foodmaster bezorgt mij de juiste ondersteuning in marketing." OONDERNEMERS VER FRANCHISE WE VROEGEN VIER ONDERNEMERS VAN FHC FORMULEBEHEER WAT TYPEREND IS VOOR ONZE SAMENWERKING. EDWIN OOSTERGA Foodmaster Oldemarkt "Ik ben nu twee jaar zeer tevreden Foodmaster ondernemer en de nieuwe huisstijl maakt mij nog enthousiaster." SYLVIA TANG Foodmaster Tiel "Foodmaster begeleidde ons van a tot z bij de verbouwing van onze zaak"
1 Online Touch